???global.info.a_carregar???
Mónica Aresta is an Auxiliary Researcher at DigiMedia - Digital Media and Interaction Research Centre (University of Aveiro, Department of Communication and Arts), and the coordinator of the "Technology-enhanced Learning and Communities" (TELC) research team. Her research activities have their roots in the area of CMC and Human-Computer Interaction and are deeply connected to the study on how technology - when seen non-neutral perspective, can provide enriching experiences, enhance human relations, and foster behavioural change. Her research interests focus on Human-Computer Interaction, Computer-Mediated Communication, User Engagement and User eXperience, Technology-Enhanced Learning and Digital Games for Environmental Sustainability. She is currently involved in several research projects funded by the Portuguese Science and Technology Foundation and by European funds; has published more than 14 book chapters, 13 journal articles and 16 conference papers in high-impact journals in the fields of HCI and TEL; and supervises several doctoral and master’s degree students. ----- She is the supervisor of 7 PhD thesis. She published 13 articles in journals. Has 16 section(s) of books. Organized 11 event(s). Participated in 7 event(s). Co-supervised 5 MSc dissertation(s). Has received 6 awards and/or honors. Participates and/or participated as Other in 2 project(s), PhD Student Fellow in 1 project(s), Principal investigator in 1 project(s), Research Fellow in 1 project(s) and Researcher in 4 project(s). Works in the area(s) of Social Sciences with emphasis on Media and Communications and Social Sciences with emphasis on Educational Sciences. In their professional activities interacted with 56 collaborator(s) co-authorship of scientific papers. ---- Mónica is the PI of the METELS project (https://doi.org/10.54499/2023.14504.PEX) – a project that aims to develop and validate a framework and a scale able to be used when exploring User Engagement in TEL scenarios from the perspective of digital ethics, positive computing, and reflective design.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Mónica Sofia Lopes Aresta

Nomes de citação

  • Aresta, Mónica

Identificadores de autor

Ciência ID
0D18-2F0F-36EE
ORCID iD
0000-0002-7629-934X
Google Scholar ID
https://scholar.google.pt/citations?hl=pt-PT&user=QcFOTVIAAAAJ
Researcher Id
C-3463-2015
Scopus Author Id
55876756800

Endereços de correio eletrónico

  • m.aresta@ua.pt (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2)
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2022/09/30
Concluído
Edição Digital de Vídeo em Adobe Premiere (Outros)
Universidade de Aveiro Associação para a Formação Profissional e Investigação, Portugal
10
2022/07/30
Concluído
English as a Medion of Instruction for Higher Education lecturers (Outros)
Atlantic Language School, Irlanda
2021/04/16
Concluído
Iniciação à Ilustração: da metáfora literária à metáfora visual (Initiation to Illustration: from literary metaphor to visual metaphor) (Outros)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
15
2020/08/14
Concluído
Educar para os Direitos Humanos (Human Rights Education) (Outros)
Amnistia Internacional Portugal, Portugal
Very Good / Muito Bom
2020/03/14
Concluído
UX/UI Design Specialisation Course / Curso de Especialização em UX/UI Design (Diploma de especialização)
Especialização em User Experience / User Interface Design
LIH - Learning and Innovation Hub [FLAG], Portugal
Approved / Aprovado
2017
Concluído
Comunicação Médica e Novas Tecnologias (Medical Communication and New Technologies) (Pós-Graduação)
Especialização em Comunicação Médica e Novas Tecnologias (Medical Communication and New Technologies)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Médicas, Portugal
17
2013/03/14
Concluído
Multimédia em Educação (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
"A construção da identidade em ambientes digitais (Building Identity in Digital Environments)" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado / Approved
2009/07/10
Concluído
Multimédia em Educação (Mestrado)
Especialização em Master Degree in Multimedia in Education
Universidade de Aveiro, Portugal
"As Ferramentas Web 2.0 e as Comunidades de Aprendizagem / Web 2.0 Tools and Learning Communities" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovado/approved
1997/07/22
Concluído
Novas Tecnologias da Comunicação (Licenciatura)
Especialização em Degree
Universidade de Aveiro, Portugal
"n/a" (TESE/DISSERTAÇÃO)
14
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/07/01 - Atual Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/10/01 - 2023/06/30 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2008/10/01 - 2009/02/28 Assistente (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Português de Administração de Marketing, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/12/05 - 2021/09/30 PhD Researcher for the Gamers4Nature Project Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2021/02 - 2021/07 Teaching Service - Interação e Interfaces (Licenciatura Novas Tecnologias da Comunicação) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2020 - 2021/02 Teaching Service - Laboratório 3 (Licenciatura Novas Tecnologias da Comunicação) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2020/02 - 2020/07 Teaching Service - Interação e Interfaces (Licenciatura Novas Tecnologias da Comunicação) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2019/09 - 2020/02 Teaching Service - Laboratório 3 (Licenciatura Novas Tecnologias da Comunicação) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2015/07/15 - 2018/11/30 Marketing and Communication Manager Ferticentro - Centro de Estudos de Fertilidade, Portugal
2014/10/10 - 2015/08/10 Research Fellow of the "2nd Vision_ID" . ref. 38783 - POFC/QREN Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2014/08/01 - 2014/09/30 Service Provider (transcription of interviews) Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2014/02/01 - 2014/07/31 Service Provider (transcription of interviews) Universidade de Aveiro, Portugal
2010/10/01 - 2012/09/28 PhD Research Fellow Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2007/10/01 - 2010/09/30 Directorate Advisor | Support to Teachers | Planning of curricular activities | Support to research Instituto Português de Administração de Marketing, Portugal
2005/07/01 - 2010/09/30 Gestão da Produção do Serviço | Apoio administrativo ao Gabinete da pós-graduação | Actualização da Página do Instituto (pólo de Aveiro) | Responsável pela comunicação interna do Instituto (pólo de Av Instituto Português de Administração de Marketing, Portugal
2003/01/02 - 2005/07/29 Copywriter - Responsible for the pre-press sector | Execution of graphic works Grafigamelas, Lda., Portugal
2002/01/01 - 2002/12/31 CopyWriter - Execution of graphic works Publi XXI - Atelier de Publicidade, Portugal
1998/10/01 - 2001/12/31 Pre-press Coordination | Copy-writer | Public Relations and Customer and Service Management Rebelo - Artes Gráficas Lda., Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2009/09/01 - 2013/03/14 A construção da Identidade em Ambientes Digitais
SFRH/BD/70474/2010
Bolseiro de Doutoramento
Universidade de Aveiro, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2023/07/01 - 2029/06/30 CEECINST/00013/2021/CP2779/CT0012
CEECINST/00013/2021/CP2779/CT0012
Investigador
Universidade de Aveiro, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2025/02/03 - 2026/08/02 Measuring Engagement in Technology-Enhanced Learning Scenarios - the METELS scale
2023.14504.PEX
Investigador responsável
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro - DigiMEdia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2022/09/15 - 2024/04/30 IDEA - Interactive Display for Environmental Awareness
2.27.400.46.5
Investigador responsável
Altice Labs, Portugal

Universidade de Aveiro DigiMedia - Digital Media and Interaction, Portugal
Altice Labs
Concluído
2022/01/01 - 2023/05/28 SafeWeb 2.0
POISE-03-4639- FSE-000903
Scientific Coordinator
Probranca - Associação Para O Desenvolvimento Sócio-cultural Da Branca, Portugal
Portugal Inovação Social - Programa Parcerias para o Impacto
Concluído
2022/02/05 - 2023/01/02 Back2Basics: Bridging the gap between higher education and labor market by fostering digital skills
2021-1-PT01-KA220-HED-000023543
Investigador
Universidade de Aveiro, Portugal
Erasmus Plus
Concluído
2022/01/02 - 2022/12/31 Ativ@amente
SE21-00141
Scientific Coordinator
Probranca - Associação Para O Desenvolvimento Sócio-cultural Da Branca, Portugal
Fundação BPI "la Caixa"
Em curso
2020/09 - 2022/08 Gamers4Nature: Reconnecting with Nature Through the Creation of Digital Games
2020-1-PT01-KA201-078789
Investigador
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
Erasmus Plus
Concluído
2018/12/05 - 2021/06/01 Gamers4Nature
PTDC/COM-OUT/31047/2017
Investigador
Universidade de Aveiro - DigiMEdia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2019/09/08 - 2021/03/08 Gamers4Nature: Game creation tools to promote Environment and Biodiversity preservation awareness Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2014/10/01 - 2015/07/14 2nd Vision
Bolseiro de Investigação
Universidade de Aveiro - DigiMEdia, Portugal
QREN - Quadro de Referência Estratégica Nacional
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2022/07/11 - 2023/10/31 Citizen Arenas for improved environmental quality & resources use in SMART-ER cities
Investigador
Universidade de Aveiro Centro de Estudos do Ambiente e do Mar, Portugal
Horizon 2020
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Da Silva, Elton Rubens Vieira; Beça, Pedro; Aresta, Mónica. "Using podcast as didactic activity in classroom: a literature review". Trabalho apresentado em 2024 ICALT, Nicosia, 2024.
    Publicado • 10.1109/icalt61570.2024.00077
  2. Cartaxo da Silva, Jeannette; Aresta, Monica; Beça, Pedro. Autor correspondente: Cartaxo da Silva, Jeannette. "PROMOTING ENVIRONMENTAL AWARENESS: A STUDY ON THE IMPACT OF ADOPTING DESIGN THINKING APPROACHES THROUGH THE DEVELOPMENT OF MULTIMEDIA PRODUCTS". Trabalho apresentado em INTED 2024, Seville, 2024.
    Publicado • 10.21125/inted.2024.0582
  3. Sofia Ribeiro; Pedro Beça; Mónica Aresta. "TOWARDS A DIGITALLY COMPETENT TEACHER WITH DIG2PHY: ESTABLISHING A DIGITAL SPACE TO DESIGN TANGIBLE EDUCATIONAL RESOURCES". 2023.
    10.21125/iceri.2023.1794
  4. Sónia Assoreira; Mónica Aresta; Pedro Beça. "DIGITAL GAME WORKSHOP ON FINANCIAL EDUCATION: IMPACT ON PLAYERS' AND GAME CREATORS' ENGAGEMENT AND LEARNING". 2023.
    10.21125/inted.2023.2261
  5. Beça, Pedro; Aresta, Mónica. "LEARNING BY DOING: PROMOTING ENVIRONMENTAL AND SUSTAINABLE EDUCATION THROUGH GAME-CREATION ACTIVITIES". Trabalho apresentado em Edulearn 2022. 14th annual International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma de Maiorca, 2022.
    Publicado • 10.21125/edulearn.2022.2112
  6. Ribeiro, Sofia; Beça, Pedro; Aresta, Mónica. "FOSTERING THE DEVELOPMENT OF TEACHERS’ DIGITAL LITERACY WHILST PROMOTING NEW PEDAGOGICAL STRATEGIES: CREATING TANGIBLE EDUCATIONAL RESOURCES". Trabalho apresentado em Edulearn 2022. 14th annual International Conference on Education and New Learning Technologies, 2022, Palma de Maiorca, 2022.
    Publicado • 10.21125/edulearn.2022.2315
  7. Aresta, Mónica; BEÇA, PEDRO. Autor correspondente: Aresta, Mónica. "From Players to Game Creators: Promoting Environmental and Sustainable Education through game-creation activities". Trabalho apresentado em 2022 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), 2022.
    Aceite para publicação
  8. Ribeiro, Sofia; Beca, Pedro; Aresta, Mónica. "Digital authoring tools to create educational resources : An analysis framework sustained by a benchmarking research". Trabalho apresentado em 17th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2022.
    Publicado • 10.23919/cisti54924.2022.9820377
  9. Suandique, Tanira Mamudo Hussein; Beca, Pedro; Aresta, Monica. "A tool to support the creation of digital games to promote environmental awareness". Trabalho apresentado em 16th Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI), 2021.
    Publicado • 10.23919/cisti52073.2021.9476419
  10. Aresta, Monica; BEÇA, PEDRO. "Promoção da Aprendizagem e da Consciencialização Ambiental em Públicos mais jovens através da criação de jogos digitais". Trabalho apresentado em Challenges 2021, 2021.
    Publicado
  11. Aresta, Mónica; Fernandes, Anabela; Ribeiro, Ana Isabel. "From Face-to-face to Online Learning: COVID.19 and the Emergence of Ubiquitous Learning Scenarios". Trabalho apresentado em 13th annual International Conference of Education, Research and Innovation - ICERI 2020, Sevilla, 2020.
    Publicado • 10.21125/iceri.2020.2100
  12. Beça, Pedro; Aresta, Mónica; Veloso, Ana Isabel; Santos, Rita; Ferreira, Eduardo; Jervis, Sofia; Gomes, Gonçalo; et al. "Developing a Toolkit to Game Design: The Gamers4Nature Project: from Concept to Artefact". Trabalho apresentado em Foundations of Digital Games (FDG' 20), 2020.
    Publicado • 10.1145/3402942.3402983
  13. Pedro Miguel dos Santos Beça Pereira; Aresta, Mónica; Ana Rita Costa Bonifácio Selores Santos; Ana Isabel Barreto Furtado Franco de Albuquerque Veloso. "Towards the Creation of a Conceptual Framework in the Context of Gamers4Nature Toolkit to Game Design". Trabalho apresentado em Game-On' 2020 - 21st International Conference on Intelligent Games and Simulation, Aveiro, 2020.
    Publicado
  14. Pedro Miguel dos Santos Beça Pereira; Aresta, Monica; Ortet, Claudia; Ana Rita Costa Bonifácio Selores Santos; Ana Isabel Barreto Furtado Franco de Albuquerque Veloso; Ribeiro, Sofia. "Promoting student engagement in the design of digital games : The creation of games using a Toolkit to Game Design". Trabalho apresentado em 2020 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT), Talin, 2020.
    Publicado • 10.1109/icalt49669.2020.00037
  15. Almeida, P.; Abreu, J.; Silva, T.; Duro, L.; Oliveira, R.. "Notification mechanisms in second-screen scenarios towards a balanced user experience". 2015.
    Publicado • 10.4108/icst.intetain.2015.259548
  16. Aresta, Mónica; Luis Francisco Mendes Gabriel Pedro; António Augusto de Freitas Gonçalves Moreira; Carlos Santos. "A construção da presença em ambientes digitais – oportunidade e desafio para alunos e instituições". Trabalho apresentado em Challenges 2013 - VII Conferência Internacional de TIC na Educação, Braga, 2013.
    Publicado
  17. carlos Santos; Almeida, S.; Luis Francisco Mendes Gabriel Pedro; Mónica Aresta; Koch-Grunberg, T.. "Students' perspectives on badges in educational social media platforms: the case of SAPO campus tutorial badges". Trabalho apresentado em ICALT 2013 - IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2013.
    Publicado • 10.1109/ICALT.2013.108
  18. Aresta, M.; Luís Francisco Mendes Gabriel Pedro. "Social software, learning and education: New ways to look at and work with the classroom". Trabalho apresentado em Education in a Changing Environment (ECE) 6th International Conference : Creativity and Engagement in Higher Education, 2011.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Pedro Beça; Mónica Aresta; Rita Santos; Ana Isabel Veloso; Gonçalo Gomes. "Students as Game Creators. Easing the game construction process by using a toolkit to game design". Interaction Design and Architecture(s) (2022): https://doi.org/10.55612/s-5002-053-006.
    10.55612/s-5002-053-006
  2. Suandique, Tanira Mamudo Hussein; BEÇA, PEDRO; Aresta, Mónica. Autor correspondente: Suandique, Tanira Mamudo Hussein. "Criação de Jogos digitais como meio de consciencialização ambiental: exploração de uma ferramenta de apoio a criação de jogos digitais por jovens adultos". RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacão E47 (2022): 226-238.
    Publicado
  3. Suandique, Tanira Mamudo Hussein; Pedro Miguel dos Santos Beça Pereira; Aresta, Mónica. "Creation of digital games as a means of environmental awareness: exploring a tool to support the creation of digital games by young adults". RISTI- Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacão 2022 E47 (2022): https://www.proquest.com/docview/2648273164/fulltextPDF/CF1034B465F742FCPQ/1?accountid=26357&forcedol=true.
    Acesso aberto • Publicado
  4. Aresta, Mónica; BEÇA, PEDRO; Ana Rita Costa Bonifácio Selores Santos; Ana Isabel Barreto Furtado Franco de Albuquerque Veloso. Autor correspondente: Aresta, Mónica. "Defining a Conceptual Framework fora Toolkit to Game Design: The Gamers4NatureProject". Journal of Digital Media &Interaction 4 11 (2021): 23-41.
    Acesso aberto • Publicado
  5. Jorge Trinidad Ferraz de Abreu; Almeida, P.; Silva, T.; mónica aresta. "Notifications Efficiency, Impact, and Interference in Second-Screen Scenarios". International Journal of Human-Computer Interaction 32 12 (2016): 901-911. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84981485537&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado • 10.1080/10447318.2016.1210870
  6. Aresta, M.; Luis Francisco Mendes Gabriel Pedro; Carlos Santos. "Mobile learning and higher education: A theoretical overview". Journal of Mobile Multimedia 11 1-2 (2015): 147-156. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84926460350&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado
  7. Luis Francisco Mendes Gabriel Pedro; Santos, C.; Aresta, M.; Almeida, S.. "Peer-supported badge attribution in a collaborative learning platform: The SAPO Campus case". Computers in Human Behavior 51 (2015): 562-567. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84925310696&partnerID=MN8TOARS.
    Publicado • 10.1016/j.chb.2015.03.024
  8. Aresta, M.; Luis Francisco Mendes Gabriel Pedro; Santos, C.; Moreira, A.. "Portraying the self in online contexts: context-driven and user-driven online identity profiles". Contemporary Social Science (2015): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84921746371&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/21582041.2014.980840
  9. Aresta, M.; Luis Francisco Mendes Gabriel Pedro; Santos, C.; António Augusto de Freitas Gonçalves Moreira. "Social networks and the construction of identity in digital environments". Journal of Mobile Multimedia 10 3-4 (2014): 194-205. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84910622571&partnerID=MN8TOARS.
  10. Aresta, Mónica; Luis Francisco Mendes Gabriel Pedro. "Espaço online – oportunidade e desafio para alunos e instituições". Indagatio Didactica (2014): http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/2675/2526.
  11. Aresta, Mónica; Pedro, Luís; Santos, Carlos; Moreira, António. "Espaço online, oportunidade e desafio para indivíduos e instituições". Indagatio Didactica 6 1 (2014): 80-100.
    Publicado
  12. Aresta, Mónica. "Online Identity Analysis Model: Analysing the Construction of the Self in Digital Environments". International Journal of Knowledge Society Research 4 3 (2013): 89-102. https://www.igi-global.com/gateway/article/100029.
    Publicado • 10.4018/ijksr.2013070108
  13. Aresta, Mónica; Luis Francisco Mendes Gabriel Pedro; António Augusto de Freitas Gonçalves Moreira; Carlos Santos. "Learning beyond the curriculum: PLE and the development of soft-skills". Enhancing Learning in the Social Sciences 5 1 (2013): 19-24. http://dx.doi.org/10.11120/elss.2013.05010019.
    Publicado • 10.11120/elss.2013.05010019
  14. Aresta, Mónica; Pedro, Luís; Santos, Carlos; Moreira, António. "Building identity in an institutionally supported personal learning environment: the case of SAPO Campus". (2012): https://proa.ua.pt/index.php/ple/article/view/16704.
Capítulo de livro
  1. Mónica Aresta; Pedro Beça; Diana Siso; Edgar Quintero. "Promoting Sustainable Behaviours in Organizations: The IDEA System". 2025.
    10.1007/978-3-031-77566-6_12
  2. Aresta, Mónica; Pedro Miguel dos Santos Beça Pereira. "Supporting the Creation of Audio-Visual Content While Promoting Environmental Awareness: The 2G4N Project". In Advances in Design and Digital Communication III, 40-48. Springer Nature Switzerland, 2023.
    10.1007/978-3-031-20364-0_4
  3. Pedro Beça; Sofia Ribeiro; Mónica Aresta; Rita Santos; Ana Isabel Veloso. "Scratch-Based Game Development Resource Set for a Toolkit to Game Design". 2023.
    10.1007/978-3-031-06809-6_2
  4. Suandique, Tanira M. H.; Beça, Pedro; Aresta, Monica. "The Impact of Digital Game Narratives on Environmental Awareness: An Efficiency Assessment of Game Narratives Created by Young Adults". In Lecture Notes in Networks and Systems, 145-155. Springer International Publishing, 2023.
    10.1007/978-3-031-33261-6_13
  5. Aresta, Mónica; Fernandes, Anabela; Ribeiro, Ana Isabel. "Cenários de aprendizagem ubíqua: desafios". In Desafios do currículo escolar no séc.XX, editado por Anabela Fernandes, Cláudia Cravo e Fátima Velez de Castro (Org.); Fernandes, Anabela; Velez de Castro, F.; Cravo, Cláudia, 425-454. Coimbra, Portugal: Imprensa da Universidade de Coimbra., 2022.
    Publicado
  6. Pedro Miguel dos Santos Beça Pereira; Cláudia Pedro Ortet; Aresta, Mónica; Ana Rita Costa Bonifácio Selores Santos; Ana Isabel Barreto Furtado Franco de Albuquerque Veloso; Sofia Ribeiro. "Supporting the construction of game narratives using a toolkit to game design". In Proceedings of the 12th International Conference on Videogame Sciences and Arts, editado por Barbedo I., Barroso B., Legerén B., Roque L., Sousa J.P., 72-83. Portugal: Springer, 2022.
    Publicado • https://doi.org/10.1007/978-3-030-95305-8_6
  7. Sofia Ribeiro; Pedro Beça; Mónica Aresta; Rita Santos; Ana Isabel Veloso. "Supporting the Construction of Mobile Games Interfaces: The Gamers4Nature Mobile Game Guidelines Cards Set". 2022.
    10.1007/978-3-030-89735-2_18
  8. Pedro Beça; Ana Alexandre; Mónica Aresta; Rita Santos; Ana Veloso. "Development of Audio-Visual Content to Promote the Adoption of the Gamers4Nature Toolkit". 485-495. Springer International Publishing, 2022.
    10.1007/978-3-030-96293-7_40
  9. Ribeiro, Sofia; Beça, Pedro; Aresta, Mónica. "Aiding the Digital Creation of Physical Resources: Card Sets for The Gamers4Nature Toolkit to Game Design". In Lecture Notes in Networks and Systems, 541-552. Springer International Publishing, 2022.
    10.1007/978-3-030-96293-7_45
  10. Pedro Beça; Mónica Aresta; Rita Santos; Ana Isabel Veloso. "Correction to: An Authoring Tool to Engage Younger Audiences in the Development of Nature Preservation Games: The G4N Toolkit to Game Design". C1-C1. Springer International Publishing, 2022.
    10.1007/978-3-030-92182-8_32
  11. Pedro Beça; Sofia Ribeiro; Mónica Aresta; Rita Santos; Ana Isabel Veloso. "Correction to: Definition of a Digital Tool to Create Physical Artifacts: The Case of the Gamers4Nature Project". C1-C1. Springer International Publishing, 2022.
    10.1007/978-3-030-75867-7_29
  12. Pedro Beça; Sofia Ribeiro; Mónica Aresta; Rita Santos; Ana Isabel Veloso. "Definition of a Digital Tool to Create Physical Artifacts: The Case of the Gamers4Nature Project". 2021.
    10.1007/978-3-030-75867-7_8
  13. Beça, Pedro; Aresta, Mónica; Santos, Rita; Veloso, Ana Isabel. "An Authoring Tool to Engage Younger Audiences in the Development of Nature Preservation Games: The G4N Toolkit to Game Design". In Lecture Notes in Computer Science, editado por de Rosa F., Marfisi Schottman I., Baalsrud Hauge J., Bellotti F., Dondio P., Romero M., 289-294. Springer International Publishing, 2021.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-92182-8_31
  14. Beça, Pedro; Ribeiro, Sofia; Santos, Rita; Aresta, Mónica; Veloso, Ana Isabel; Ortet, Cláudia. "Design and Initial Evaluation of an Online Portal-Repository: The Case of Gamers4Nature Project". In Advances in Design and Digital Communication, editado por Martins N., Brandão D, 137-147. Portugal: Springer International Publishing, 2020.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-61671-7_13
  15. Beça, Pedro; Aresta, Mónica; Santos, Rita; Veloso, Ana Isabel; Gomes, Gonçalo. "G4N-Uma abordagem dinâmica ao processo de criação de jogos". In Homo Videoludens 3.0: do Pacman à gamificação. Ria Editorial, 2020.
    No prelo
  16. Pedro Miguel dos Santos Beça Pereira; Aresta, Mónica; Ana Rita Costa Bonifácio Selores Santos; Ana Isabel Barreto Furtado Franco de Albuquerque Veloso; Gonçalo João Ribeiro Gomes; Mariana Pereira. "Supporting the Game Construction Process: Development of Artefacts in the Context of a Toolkit to Game Design". In Videogame Sciences and Arts, 99-110. Portugal: Springer, 2019.
    Publicado • https://doi.org/10.1007/978-3-030-37983-4_8
  17. Aresta, Mónica; Luis Francisco Mendes Gabriel Pedro; Carlos Manuel das Neves Santos. "Building a presence in the online space: an opportunity and a challenge for the 21st Century Student". In E-learning and Social Media: Education and Citizenship for the Digital 21st Century, 143-166. Estados Unidos: Information Age Publishing, 2016.
    Publicado
  18. Aresta, M.; Santos, C.; Pedro, L.; Moreira, A.. "Higher education institutions and digital identity: New needs, new skills?". In Digital Identity and Social Media, 176-191. IGI Global, 2012.
    Publicado • 10.4018/978-1-4666-1915-9.ch013
  19. Aresta, Mónica. "Comunicação e colaboração em contexto educativo: o trabalho colaborativo no mestrado em Multimédia em Educação". In Aprendizagem (in) Formal na Web Social, editado por Dias, P. & Osório, 99-117. Portugal, 2011.
    Publicado
Poster em conferência
  1. Aresta, Mónica; BEÇA, PEDRO. Autor correspondente: Aresta, Mónica. "G4N Toolkit to Game Design - Creating Games for Environmental Awareness". Trabalho apresentado em Esera 2021 - Fostering Scientific Citizenship in an Uncertain World, 2021.
Resumo em conferência
  1. Ribeiro, Sofia; Beça, Pedro; Aresta, Mónica. Autor correspondente: Ribeiro, Sofia. "Dig2Phy: Fostering the creation of phygital pedagogical approaches". Trabalho apresentado em Research Summit '23, Aveiro, 2023.
    No prelo
Tese / Dissertação
  1. Aresta, Mónica. "A construção da identidade em ambientes digitais". Doutoramento, Universidade de Aveiro, 2013. http://ria.ua.pt/handle/10773/10441.
  2. Aresta, Mónica. "As ferramentas Web 2.0 e as Comunidades de Aprendizagem". Mestrado, Universidade de Aveiro, 2009. https://ria.ua.pt/handle/10773/1391.

Propriedade Intelectual

Marca registada
  1. 2024. "Dig2Phy".
    Registada
  2. 2022. "MARESTA".
    Pendente
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2021/06/14 Creating Game Narratives with the Gamers4Nature Toolkit to Game Design XIV Seminário de Jogos Digitais, Educação e Comunicação
Universidade Federal da Bahia (Bahia)
2021 Promoção da Aprendizagem e da Consciencialização Ambiental em Públicos mais jovens através da criação de jogos digitais Challenges 2021
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2020/11 From face-to-face to Online Learning: COVID-19 and the emergence of Ubiquitous Learning Scenarios 13th annual International Conference of Education, Research and Innovation - ICERI 2020
IATED (Espanha)
2020/09 Towards the Creation of a Conceptual Framework in the Context of Gamers4Nature Toolkit to Game Design Game-On' 2020 - 21st International Conference on Intelligent Games and Simulation
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2020/07/06 Promoting Student Engagement in the Design of Digital Games - The creation of games using a Toolkit to Game Design 2020 IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT)
ICALT (Estónia)
2020/06 Cenários de Aprendizagem Ubíqua - Desafios Sessão Aberta do Mestrado em Ensino da FLUC
Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra (Coimbra)
2013 A construção da presença em ambientes digitais - oportunidade e desafio para alunos e instituições VIII Conferência Internacional de TIC na Educação: Challenges 2013
(Braga, Portugal)
2013 Decentralized badges in educational contexts: The integration of Open badges in SAPO campus The PLE Conference 2013 - Learning and Diversity in the Cities of the Future
Beuth Hochschule fur Technik Berlin (Berlim, Alemanha)
2012 Building Identity in an Institutionally Supported Personal Learning Environment - the case of SAPO Campus. The PLE Conference 2012
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2012 Representation, Privacy and Reputation – building and managing identity in the digital world TECH-Education Conference
(Barcelona, Espanha)
2011/07/06 Social software, learning and education: new ways to look at and work with the classroom Education in a Changing Environment, 6th International Conference
University of Salford (Salford, Reino Unido)
2011 Representation, Privacy and Reputation – building and managing identity in the digital world Education in a Changing Environment (ECE) 6th International Conference : Creativity and Engagement in Higher Education
University of Salford (Salford, Reino Unido)
2009 Comunicação e Colaboração em Contexto Educativo: o Trabalho Colaborativo no Mestrado em Multimédia em Educação VI Conferência Internacional de TIC na Educação: Challenges 2009
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2008 A utilização de ferramentas Web 2.0 e a promoção de processos de aprendizagem colaborativa VI Conferência Internacional de TIC na Educação: Challenges 2009
CIED (Braga, Portugal)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2023/10/30 - Atual #TRENDING MOZART - Música clássica, redes sociais e narrativa transmídia
Coorientador
Programa doutoral em Música (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
2023/09/19 - Atual A criação de jogos digitais como estratégia pedagógica para a melhoria da aprendizagem dos alunos do 1º ciclo
Coorientador
Programa doutoral em multimédia em educação (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
2023/09/05 - Atual Criação de podcast para a promoção do engajamento estudantil em instituições de ensino técnico-profissionalizante.
Coorientador
Programa doutoral em multimédia em educação (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
2021/10/01 - Atual The IDEA ¿ Interactive Display for Environmental Awareness project Promoting environmental awareness through interactive data visualization, on large format displays - Master Degree Thesis
Coorientador
Mestrado em Comunicação Multimédia (Mestrado)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2021/10/01 - Atual Ferramenta digital para criação de recursos educativos tangíveis: Desenvolvimento e análise do uso pelos diferentes públicos - PhD Thesis
Coorientador
Informação e Comunicação em Plataformas Digitais (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade do Porto, Portugal
2021/10/01 - Atual Environmental and Sustainable Education Through Design Thinking - PhD Thesis
Orientador
Doctorate in Multimedia in Education (Doutoramento)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2021/10/01 - 2022/12/13 Narrativa e videojogos: levantamento de técnicas criativas para ideação de narrativas em videojogos - Master Degree Thesis
Coorientador
Mestrado em Comunicação Multimédia (Mestrado)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2020/10 - 2022/07 Criação de jogos digitais: uma abordagem em prol da consciencialização ambiental - PhD Thesis
Coorientador
Informação e Comunicação em Plataformas Digitais (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
2020/09 - 2021/08 A Digital tool to create physical artifacts - The Gamers4Nature project - Master Degree Thesis
Coorientador
Comunicação Multimédia (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal
2020/09 - 2021/08 Apoiar o processo de criação de jogos para o público mais jovem, para promover a consciencialização ambiental - Master Degree Thesis
Coorientador
Comunicação Multimédia (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal
2020/09 - 2021/08 Uma estratégia de comunicação audiovisual para a consciencialização ambiental no âmbito do projeto Gamers4Nature - Master Degree Thesis
Coorientador
Comunicação Multimédia (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2023/09/04 - 2023/09/08 Eighteenth European Conference on Technology Enhanced Learning - ECTEL 2023 (Local organization) (2023/09/04 - 2023/09/04)
Conferência (Outra)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2021 - 2021 Global Game Jam 2021: Universidade de Aveiro | Member of the Organising Committee of the Local Event Aveiro (2021 - 2021)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2020/12 - 2020/12 Gamers4Nature GALA Conference Online Workshop - Reconnecting with Nature Through the Creation of Digital Games | Workshop exploring the G4N Toolkit to Game Design, with activities on digital game design and planning (2020/12 - 2020/12)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2020/09 - 2020/09 G4N Online Game Jam - Game Jam event organised within the Gamers4Nature Project. Online. Game creation Activities, following the Game Jam philosophy and approach (2020/09 - 2020/09)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Universidade de Aveiro - DigiMEdia, Portugal
2019/12/18 - 2020/01/03 Gamers4Nature "Campo de Férias @UA" - creating digital games for environmental awareness (children aged 6-12) (2019/12/23 - 2019/12/23)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade de Aveiro, Portugal
2020/01 - 2020/01 Workshop "Da ideia ao jogo: construção de narrativas para jogos digitais" (From idea to game: designing narratives for digital games) | Workshop organised within Global Game Jam 2020 Local event - Aveiro (2020/01 - 2020/01)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2020 - 2020 Global Game Jam 2020: Universidade de Aveiro | Member of the Organising Committee of the Local Event Aveiro (2020 - 2020)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2019/12/05 - 2019/12/06 Gamers4Nature / Ecocidadania | Workshop "Conhecimento e sensibilização ambiental através da criação de jogos digitais" (Knowledge and environmental awareness through the creation of digital games) (2019/12/05 - 2019/12/06)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2019 - 2019 Global Game Jam 2019: Universidade de Aveiro | Member of the Organising Committee of the Local Event Aveiro (2019 - 2019)
Concurso (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2013 - 2013 PLE Conference 2013 (Berlim) | Conference that aims to create a space for researchers and practitioners to share their experience, ideas and lines of research focused on the development and implementation of PLEs. Member of the Scientific Committee and Organising Committee (2013 - 2013)
Conferência (Membro da Comissão Científica)
Beuth Hochschule für Technik Berlin, Alemanha
2012 - 2012 PLE Conference 2012 (Aveiro) | Conference that aims to create a space for researchers and practitioners to share their experience, ideas and lines of research focused on the development and implementation of PLEs. Member of the Scientific Committee and Organising Committee (2012 - 2012)
Conferência (Membro da Comissão Científica)
Universidade de Aveiro, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2021/06/14 - Atual Webinar "From idea to narrative: creating a digital game narrative with the Gamers4Nature Toolkit to Game Design"
Seminário
Webinar Comunidades Virtuais
Comunidades Virtuais, Brasil
2020/06/02 - Atual Webinar in the GreenWeek @UA - a Europe-wide event where works carried out at the UA that seek, through new approaches, to alert young students to the importance of sustainability.
Seminário
GreenWeek@UA 2021
Universidade de Aveiro, Portugal
2022/02/10 - 2022/02/10 Chairman for a parallel work session of The 2022 International Conference on Information Technology & Systems (ICITS'22), scientific conference held between the 9th and 10th of February 2022, Tecnológico de Costa Rica, San Carlos, Costa Rica
Conferência
2022 International Conference on Information Technology & Systems (ICITS'22
International Conference on Information Technology & Systems (ICITS'22), Costa Rica
2022/02/04 - 2022/02/04 Chairman for a parallel work session of The Gamers4Nature - Digital Games and Environmental Awareness Conference, scientific conference held on the 4th February2022, Universidade de Aveiro, Portugal
Conferência
Gamers4Nature - Conference on Digital games and Environmental Awareness
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2021/12/13 - 2021/12/13 "Promoting Environmental Awareness and Biodiversity Preservation through the creation of Digital Games - "ECIU Webinar on Citizen Science
Seminário
Webinar on Citizen Science
The European Consortium of Innovative Universities, Países Baixos
2021/09/04 - 2021/09/04 Exhibition "Gamers4Nature" at the SCIENCE@UA science and technology fair, as part of the European Researchers' Night 2021.
Exposição
SCIENCE@UA, European Researcher's Night 2021
Universidade de Aveiro, Portugal
2021/07 - 2021/07 Academia de Verão UA 2021 - "No Respawn from Planet Earth!" - digital games for a greener planet
Oficina (workshop)
Academia de Verão UA 2021
Universidade de Aveiro, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2023/12/05 Estratégias Transmedia para a Promoção da Segurança rodoviária
Presidente do júri
Liliana Sofia Jácome Ferreira (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal
2023/07/04 Framework P2P para desenvolvimento de jogos multijogador online massivos
Presidente do júri
Miguel Ângelo Santos Silva (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal
2022/11/30 As redes e as comunidades de aprendizagem
Arguente principal
Ana Carolina Gadelha de Almeida (Mestrado)
Universidade do Porto, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2022/11/07 - Atual CSEI22 - IV Conference on Computer Science, Eletronics and Industrial Engineering Universidad Técnica de Ambato
2021/11/27 - Atual Game'On - European Conference on Simulation and AI in Computer Games | Member of the Scientific Committee Universidade de Aveiro
2023/11/28 - 2023/11/30 Videogame Science and Arts - 13th international conference University of Aveiro
2021/10/01 - 2022/03/31 Gamers4Nature - Digital Games and Environmental Awareness Conference University of Aveiro
2020 - 2020 Reviewer of the 12th EAI International Conference on Intelligent Technologies for Interactive Entertainment (INTETAIN) Spain

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2020 - 2020 Reviewer of the Handbook of Research on Digital Services in Crisis, Disaster, and Emergency Situations (1799867056) IGI Global
2013/01/01 - 2018 Reviewer of the Computers in Human Behaviour (0747-5632) Elsevier
2011 - 2012 Reviewer of the Digital Education Review (20139144)
2011 - 2011 Reviewer of the International Journal of Virtual and Personal Learning Environments (1947-8518) IGI Global

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2020/06/01 - Atual Juri Member of the Research Summit UA, event where PhD students present their research projects.
Avaliador
Universidade de Aveiro, Portugal
2015 - Atual COST - European Cooperation in Science and Technology | Independent External Evaluator (IEE) of e-COST actions, in the field of Educational Sciences, Training, Pedagogy, Didactics, and Media and Communication
Avaliador
COST - European Cooperation in Science and Technology, Bélgica COST - European Cooperation in Science and Technology

Consultoria / Parecer

Descrição da atividade Instituição / Organização
2020/09 - Atual Consultant (Researcher) in the Project "G4N: Mission earth" - ERASMUS+ (Departamento de Comunicação e Arte) Universidade de Aveiro - DigiMEdia, Portugal
2017 - Atual Digital Project Resource Management of Project Alex (Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra (Secção de Estudos Germanísticos, Núcleo de Estudos em Ensino, CELGA-ILTEC)) Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2021/10/01 - Atual User Experience Design and Evaluation | Design e Avaliação da Experiência do Utilizador (regente) Mestrado em Comunicação e Tecnologias Web (Mestrado) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2021/10/01 - Atual Game Experience Evaluation | Avaliação da Experiência de Jogo (regente) Mestrado em Desenvolvimento de Jogos Digitais (Mestrado) Universidade de Aveiro, Portugal
2021/10/01 - Atual Communication Technologies In Education | Tecnologias da Comunicação em Educação Programa Doutoral em Multimédia em Educação (Doutoramento) Universidade de Aveiro, Portugal
2021/10/01 - Atual Distance Education | Educação à Distância Programa Doutoral em Multimédia em Educação (Doutoramento) Universidade de Aveiro, Portugal
2021/10/01 - Atual Multimedia Laboratory 5 | Laboratório Multimédia 5 Novas Tecnologias da Comunicação (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2021/10/01 - Atual Interaction and Interfaces | Interação e Interfaces Novas Tecnologias da Comunicação (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2021/10/01 - Atual Micro-module ID4X - Interaction Design for User Experience ECIU/University of Aveiro Micro-Module offer. 2 ECTS Micro-module ID4X - Interaction Design for User Experience (Outros) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2022/02/01 - 2022/03/31 Social Media and Managing Digital Content - Professional Training Course Modules, 50 hrs Técnico/a de Comunicação e Serviço Digital (Outros) Instituto do Emprego e Formação Profissional, Portugal
2021/10/01 - 2022/02/28 Promover a consciência ambiental através da criação de jogos digitais: construção de projeto escolar (teacher training course | curso de formação de professores, 70 horas) Promover a consciência ambiental através da criação de jogos digitais: construção de projeto escolar (Outros) Universidade de Aveiro, Portugal
2021/09/01 - 2022/01/31 Design and Evaluation User eXperience Master Degree in Communication and Web Technologies (MCTW) (Mestrado) Universidade de Aveiro, Portugal
2020/10/01 - 2021/06/30 Erasmus Training Course: Promoting environmental awareness through the creation of digital games: building a school project (teacher training course, 70 hours) Eramus + Training Course (for teachers) (Outros) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2020/02 - 2021/06/30 Interação e Interfaces (Degree in Novas Tecnologias da Comunicação, Universidade de Aveiro) Novas Tecnologias da Comunicação (Licenciatura - 1º ciclo) (Licenciatura) Universidade de Aveiro, Portugal
2019/10/01 - 2021/02 Laboratório Multimédia 3 (Licenciatura em Novas Tecnologias da Comunicação, Universidade de Aveiro) Novas Tecnologias da Comunicação (Licenciatura) Universidade de Aveiro, Portugal
2019/10/01 - 2020/07/31 Gamers4Nature: Reconnecting with Nature Through the Creation of Digital Games (Erasmus+ Training Course, 70 hrs) Gamers4Nature: Reconnecting with Nature Through the Creation of Digital Games (Outros) Universidade de Aveiro, Portugal
2008 - 2009 Cultura, Ideologia e Mercado Gestão de Marketing (Licenciatura) Instituto Português de Administração de Marketing, Portugal

Membro de comissão

Descrição da atividade
Tipo de participação
Instituição / Organização
2022/02/04 - 2022/02/04 Gamers4Nature - International Conference on digital games and environmental awareness | Member of the Scientific Committee
Membro
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2021 - 2022 Member of the list for the Representative of the Remaining Teaching and Research Staff of the University of Aveiro (single list - process suspended due to the pandemic situation)
Membro
Universidade de Aveiro, Portugal
2019/11/27 - 2019/11/29 Videojogos 2019 | 11TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON VIDEOGAME SCIENCES AND ARTS- Member of the Organising Committee. Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal.
Membro
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Universidade de Aveiro - DigiMEdia, Portugal
2014 - 2015 Member of the Council of the Department of Communication and Art (Corpo de Outros Doutorados , Departamento de Comunicação e Arte)
Outro
Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2023/01/01 - Atual International Journal of Educational Research Elsevier
2023/01/01 - Atual International Journal of Human-Computer Studies Elsevier
2023/01/01 - Atual Marine Pollution Bulletin Elsevier
2022/12/01 - Atual Entertainment Computing Elsevier
2022/12/01 - Atual Computers and Education Open Elsevier
2022/11/29 - Atual International Journal of Human-Computer Interaction Taylor & Francis
2021/12/18 - Atual Journal of Digital Media & Interaction DigiMedia
2013/01/01 - Atual Computers in Human Behaviour Elsevier
Distinções

Prémio

2021 Best Paper - Supporting the construction of mobile games interfaces: the Gamers4Nature mobile game guidelines cards set
Instituto Politécnico de Bragança, Portugal
2021 Best paper - Design and Initial Evaluation of an Online Portal-Repository: the case of Gamers4Nature project Distinction
Instituto Politécnico de Bragança, Portugal

Outra distinção

2023 Pedagogical quality and Innovation Seal (Design and Evaluation of The User Experience, Master in Communication and Web Technologies)
Universidade de Aveiro, Portugal
2023 Pedagogic Quality and Innovation Seal (Web Analysis, Master in Communication and Digital Marketing)
Universidade de Aveiro, Portugal
2022 Pedagogical Quality and Innovation Seal (Evaluating Game Experience, Master in Development of Digital Games)
Universidade de Aveiro, Portugal
2020 Best Paper - Supporting the construction of game narratives using a toolkit to game design (Videojogos 2020 - Conference Commitee)
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Comunicação Administração e Turismo, Portugal