Juliana Diógenes-Lima holds a BA in Social Communication (Federal University of Ceará, Brazil), a Specialization in Literary Journalism (Faculdade Vicentina, Brazil), and an MA in Educational Sciences with a focus on Climate Change and Sustainability (University of Porto, Portugal). In 2024, she was a Research Fellow in the project JustFutures – Climate Futures and Just Transformations: Young People’s Narratives and Political Imaginaries at the Centre for Research and Intervention in Education (CIIE), University of Porto, where she is currently a collaborating member. During her Master's, she was awarded a Master's Student Grant from the European Regional Development Fund (ERDF) and worked as a Research Fellow in the project ClimActiC – Citizenship for Climate: Building Bridges between Citizenship and Science for Climate Adaptation. This project employed participatory research in environmental and climate change education to generate community-relevant knowledge and actionable solutions. Her research interests include communication and education in the context of climate change, with a particular focus on climate justice and youth political participation.

Identificação pessoal

Nome completo
Juliana Diógenes de Araújo Lima

Nomes de citação

  • Diógenes-Lima, Juliana
  • Lima, Juliana
  • Diógenes, Juliana

Identificadores de autor

Ciência ID
3011-58CA-62FB
ORCID iD
0000-0002-2937-1767

Endereços de correio eletrónico

  • julianalima@fpce.up.pt (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1)
Grau Classificação
2021 - 2023/07
Concluído
Education Sciences (Education for Climate Change and Sustainability) (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Ecos de justiça climática na escola e na comunidade: perceções de jovens e atores locais a partir da participação em Laboratórios Climáticos Colaborativos [Echoes of climate justice at school and in the community: perceptions of young people and local act" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18
2021
Concluído
Communication Science (Portuguese recognition of the degree) (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
19
2014
Concluído
Literary Journalism (Postgraduate Certificate)
Faculdade Vicentina (FAVI), Brasil
20
2013
Concluído
Social Communication (Journalism) (Bachelor)
Universidade Federal do Ceará, Brasil
"IJF - Unnoticed stories from a hospital" (TESE/DISSERTAÇÃO)
19

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2024/04/01 - 2024/09/30 Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2025/02/01 - Atual Técnico Superior (Técnico Superior) Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/12/06 - 2023/06 Research Fellow Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2009/02/01 - 2010/02/01 Scholarship holder at the Tutorial Education Program of the Social Communication Course (PETCom) Universidade Federal do Ceará, Brasil

Projeto

Designação Financiadores
2024/04/01 - 2024/09/30 JustFutures - Climate Futures and Just Transformations: Young People’s Narratives and Political Imaginaries
Research Fellow
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2021/12/06 - 2023/06 ClimActiC - CidadaniaPeloClima: Criando Pontes entre Cidadania e Ciência para a Adaptação Climática [ClimActiveCitizen: Connecting Citizenship and Science for Climate Adaptation (ClimActiC)]
NORTE-01-0145-FEDER-000071
Bolseiro de Mestrado
Comissao de Coordenacao e Desenvolvimento Regional do Norte
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2025/02/01 - Atual UCP4SUCCESS
Desenvolvimento técnico
Governo da República Portuguesa Direção-Geral do Ensino Superior
2024/10/01 - 2024/12/31 Cinquenta anos de docência: fatores de mudança e diálogos intergeracionais [Fifty Years of Teaching: factors of change and intergenerational dialogues]
Desenvolvimento técnico
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Publicações

Artigo em conferência
  1. Sara Pinheiro; Ana Cristina Torres; Juliana Diógenes-Lima; Bruna Pereira; Carla Malafaia. "How can the use of participatory and co-creation approaches enhance young people's civic participation for climate change adaptation?". Trabalho apresentado em 17th International Technology, Education and Development Conference, 2023.
    10.21125/inted.2023.2076
  2. Diógenes-Lima, Juliana; Batista, Raphaelle; Cavalcanti, Anna; Riverson, Rios. "Redes sociais e política - As influências do uso do Twitter na construção da figura política do governador Cid Gomes [Social networks and politics - The influences of Twitter use in the construction of governor Cid Gomes' political figure]". Trabalho apresentado em XII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste, 2010.
  3. Diógenes-Lima, Juliana; Salgado, Ronaldo. "Traços do Jornalismo Literário em Reportagens-perfil da Revista Tpm [Traces of Literary Journalism in Profile Reports from Tpm Magazine]". Trabalho apresentado em XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2010.
  4. Diógenes-Lima, Juliana; Capistrano, Ismar. "O Conceito de Aldeia Global de McLuhan aplicado ao Webjornalismo [McLuhan's Global Village Concept applied to Webjournalism]". Trabalho apresentado em XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2009.
Artigo em jornal
  1. Diógenes-Lima, Juliana; Palhares, Isabela. "Três em cada 10 são analfabetos funcionais no País [Three out of 10 are functionally illiterate in the country]", Estadão, 2018, https://www.estadao.com.br/educacao/tres-em-cada-10-sao-analfabetos-funcionais-no-pais/#:~:text=Tr%C3%AAs%20em%20cada%20dez%20jovens,pessoas%20%E2%80%93%20s%C3%A3o%20considerados%20analfabetos%20funcionais..
Artigo em revista
  1. Diógenes-Lima, Juliana; Pereira, Bruna; Pinheiro, Sara; Torres, Ana Cristina; Malafaia, Carla. Autor correspondente: Malafaia, Carla. "How young People talk and are talked about: Regional Policy Discourses and Community-Based Dialogues on Local Climate Adaptation.". Revista Portuguesa de Estudos Regionais (RPER). (2025):
    Aceite para publicação
  2. Ana Garcia; Dora Rebelo; Juliana Diógenes-Lima; Maria Fernandes-Jesus; Carla Malafaia. "Intersectionality in youth climate activism as educational practice: political, pragmatic, and pedagogical dimensions". Frontiers in Education (2025): http://dx.doi.org/10.3389/feduc.2024.1491387.
    10.3389/feduc.2024.1491387
  3. Diógenes-Lima, Juliana; Garcia, Ana; Rebelo, Dora; Fernandes-Jesus, Maria; Malafaia, Carla. "Relationships Between Activist Groups and Political Parties Shaping the Portuguese Climate Movement: Dynamics of Resistance and Collaboration". Social Sciences 14 4 (2025):
    Acesso aberto • Publicado
  4. Malafaia, Carla; Diógenes-Lima, Juliana; Pereira, Bruna; Macedo, Eunice; Menezes, Isabel. "Collaborative climate labs: A youth-led methodology for co-creating community responses to climate change". Research in Education (2024): https://doi.org/10.1177/00345237241288407.
    10.1177/00345237241288407
  5. Diógenes-Lima, Juliana; Sara Filipa Silveira Pinheiro; Joana Cruz; Carla Malafaia. ""If not even the school listens to us…”: Echos of climate justice on the ground". JSSE - Journal of Social Science Education 22 4 (2023): https://doi.org/10.11576/jsse-6346.
    10.11576/jsse-6346
Artigo em revista (magazine)
  1. Diógenes-Lima, Juliana. "O desastre será televisionado? [Will the disaster be televised?]", Revista Tinteiro - Editora UFPR, 2022, https://www.editora.ufpr.br/portal/wp-content/uploads/2022/12/REVISTA_TINTEIRO_2022_TINTEIRO4.pdf.
  2. Diógenes-Lima, Juliana. "Você conseguiu ajudar seu filho a lidar com medos e perdas na pandemia? [Were you able to help your child deal with fears and losses during the pandemic?]", Bemdito, 2021, https://bemditojor.com/voce-conseguiu-ajudar-seu-filho-a-lidar-com-medos-e-perdas-na-pandemia/.
  3. Diógenes-Lima, Juliana. ""Mais do que professores apaixonados, educação requer investimento" ["More than passionate teachers, education requires investment"]", Bemdito, 2021, https://bemditojor.com/do-ceara-a-finlandia-mais-do-que-professores-apaixonados-educacao-requer-investimento/.
  4. Diógenes-Lima, Juliana. ""Mudança climática é questão de segurança nacional" ["Climate change is a matter of national security"]", Bemdito, 2021, https://bemditojor.com/mudanca-climatica-e-questao-de-seguranca-nacional/.
Tese / Dissertação
  1. "IJF: histórias despercebidas de um hospital [IJF: unnoticed stories from a hospital]". Licenciatura, 2013. https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/26250/1/2013_tcc_jdalima.pdf.

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/09/04 Ativismo Climático Juvenil e Partidos Políticos em Portugal: Fragmentação, Colaboração e Crise de Representação [Youth Climate Activism and Political Parties in Portugal: Fragmentation, Collaboration, and Crisis of Representation] Semana Iberolatinoamericana de Psicologia Política
Asociación Iberolatinoamericana de Psicología Política - AILPP
2024/07/24 Everything is Political: Empowering Local Communities, Engaging Youth, and Building Bridges Through Collective Action Towards Just Climate Futures BEST Climate Action Training for Youth Workers
RightChallenge (Porto, Portugal)
2023/03/06 How can the use of participatory and co-creation approaches enhance young people's civic participation for climate change adaptation? 17th International Technology, Education and Development Conference (INTED)
(Espanha)
2023/02/03 Justiça climática nos contextos rural e urbano: perceções de jovens sobre a experiência de participação em Laboratórios Climáticos Colaborativos em duas regiões do Norte de Portugal [Climate justice in rural and urban contexts: young people's perceptions of the experience of participating in Collaborative Climate Labs in two regions of Northern Portugal] VII ENJIE – Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação
Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2022/09/29 A reflection on what is defined as citizen science Thinking Citizen Science: Challenges and opportunities for the Social Sciences
Institute of Sociology of the University of Porto; Portuguese Citizen Science Network
2022/09/15 Laboratórios Climáticos Colaborativos: desenvolvimento de processos e metodologias participativas para a adaptação climática comunitária [Collaborative Climate Labs: developing participatory processes and methodologies for community-based climate adaptation] XVI Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação
Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação (Lisboa, Portugal)
2022/07/06 Bridging citizenship, science and politics: Community-based laboratories for discussing and co-designing climate adaptation 27th IAPS Conference
Instituto Universitário de Lisboa
2022/05/05 The absence of a coordinated drought risk management between Portugal and Spain: social and political effects on the Iberian climate future 15º IJUP (2022)
Universidade do Porto
2022 Climate education and participatory methodologies in the development of community profiles in school EDUTRANSFER
University of Porto
2022 Impactos das alterações climáticas num ecossistema local - perfil comunitários de jovens [Impacts of climate change on a local ecosystem - youth community profile] XVI Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE)
Escola Superior de Educação de Lisboa
2011 Revista Farol e o equilíbrio entre cultura, cidade e literatura [The Lighthouse Magazine and the balance between culture, city and literature] I Encontro de Jovens Pesquisadores em Jornalismo
Universidade Federal do Rio de Janeiro
2010 Redes sociais e política - As influências do uso do Twitter na construção da figura política do governador Cid Gomes [Social networks and politics - The influences of Twitter use in the construction of governor Cid Gomes' political figure] XII Congresso de Ciências da Comunicação na Região Nordeste
Universidade Estadual da Paraíba
2010 Traços do Jornalismo Literário em Reportagens-perfil da Revista Tpm [Traces of Literary Journalism in Profile Reports from Tpm Magazine] XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação
Universidade de Caxias do Sul
2009 O Conceito de Aldeia Global de McLuhan aplicado ao Webjornalismo [McLuhan's Global Village Concept applied to Webjournalism] XXXII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação
Universidade Positivo; Universidade Estadual do Centro-Oeste; Universidade Federal do Paraná

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2024/05/01 - 2024/09/30 Organisation of the Workshops on Political Agency and Climate Change. Joint organisation by the JustFutures Project. This two-day workshop was aimed at young university students in Lisbon, including climate activists and non-activists alike. (2024/09/20 - 2024/09/21)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade do Porto, Portugal

Universidade do Minho Departamento de Ciências da Comunicação, Portugal

ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2024/05/01 - 2024/09/30 Organisation of the Workshops on Political Agency and Climate Change. Joint organisation by the JustFutures Project. This two-day workshop was aimed at young people in Porto, including both climate activists and non-activists. (2024/07/06 - 2024/07/13)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Universidade do Minho, Portugal
2023/02/03 - 2023/02/04 VII ENJIE [Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação [VII ENJIE - National Meeting of Young Researchers in Education] (2023/02/03 - 2023/02/04)
Conferência (Outra)
2022 - 2022 1º Seminário do Projeto ClimActic: "Jovens e cidadania pelo clima" [1st ClimActic Project Seminar: Youth and citizenship for climate] (2022/07/01 - 2022/07/01)
Seminário (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2011/04/04 - 2011/04/08 II Semana de Jornalismo da Universidade Federal do Ceará [II Journalism Week of the Federal University of Ceará] (2011/04/04 - 2011/04/08)
Seminário (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Federal do Ceará, Brasil
2010/04/05 - 2010/04/09 I Semana de Jornalismo da Universidade Federal do Ceará [I Journalism Week of the Federal University of Ceará] (2010/04/05 - 2010/04/09)
Seminário (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Federal do Ceará, Brasil

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2024/10/10 - 2024/10/10 Scopus training, the world's largest reference and citation platform - basic level
Oficina (workshop)
Scopus training, the world's largest reference and citation platform - basic level
Universidade do Porto, Portugal

Prémio

2024 Distinction - Best Presentation
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2021 Master's Student Grant
European Regional Development Fund, Bélgica
2017 V Prêmio República de Valorização do Ministério Público Federal [V Republic Award for the Valorization of the Federal Public Ministry]
Associação Nacional dos Procuradores da República, Brasil

Outra distinção

2023 Participated in the Transversal Program for Peer Mentoring of the University of Porto in the following academic year(s): 2022/2023.
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal