Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Catarina Grande
Nomes de citação
- Grande, C.
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 501E-4E9E-C9CA
- ORCID iD
- 0000-0003-4675-6279
Moradas
- Rua Alfredo Allen, 4200-135 , Porto, Porto, Portugal (Profissional)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Psicologia
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Inglês | Utilizador independente (B1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | |
Francês | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2010/11/22
Concluído
|
Psicologia (Doutoramento)
Especialização em Sem especialidade
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Study of the Impact of Teacher/Child Interactions on the Engagement of Children with Special Educational Needs in Day Care
and Kindergarten Contexts" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
1998/03/17
Concluído
|
Psicologia (Mestrado)
Especialização em Early Intervention
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Subsidies for the study of pregnancy and motherhood in teenagers: comparative analysis from an ecological perspective of
teenage mothers with teenagers without a history of pregnancy in two parishes in Porto" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Approved with Very Good |
1991/07/24
Concluído
|
Psicologia Aplicada (Licenciatura)
Especialização em Psicologia Educacional
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
|
16 |
Percurso profissional
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2024/06/04 - Atual | Professor Associado (Docente Universitário) | Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal |
2010/11/22 - Atual | Professor Auxiliar (Docente Universitário) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2016 - 2018 | Professor Auxiliar (Docente Universitário) | Universidade do Porto, Portugal |
2013 - 2016 | Professor Auxiliar (Docente Universitário) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2013 - 2016 | Professor Auxiliar (Docente Universitário) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2010 - 2013 | Professor Auxiliar (Docente Universitário) | Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
2010/09/01 - 2011/01/06 | Assistente Convidado (Docente Universitário) | Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal | ||
2002/09/15 - 2010/11/22 | Assistente (Docente Universitário) | Universidade Lusíada do Porto , Portugal |
2001/09/01 - 2010/11/22 | Assistente Convidado (Docente Universitário) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2006/10/01 - 2010/11/21 | Assistente Convidado (Docente Universitário) | Universidade do Porto, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | ||
2003/01/14 - 2006/09/30 | Assistente Convidado (Docente Universitário) | Universidade do Porto, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal | ||
2002/09/01 - 2006/07/31 | Assistente Convidado (Docente Universitário) | Universidade Lusíada do Porto , Portugal |
2000/10/15 - 2001/07/31 | Leitor (Docente Universitário) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2001/10/20 - Atual | In Service Training of day-care teacher´s | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2001/09/01 - Atual | Educational Psychologist | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015/01/10 - 2018/12/01 | Researcher at PEPI - Participation & Engagement in Inclusive Pre-school Settings - a transcultural study | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2014/10/01 - 2016/03/01 | Researcher in Project Im2 – Intervir Mais, Intervir Melhor – Elaboração de Manual de Boas Práticas em Intervenção Precoce. Project funded by the Gulbenkian Foundation. | Associação Nacional de Intervenção Precoce, Portugal |
2013/12/01 - 2014/12/01 | Researcher in the study Estudo de Avaliação da Eficácia das Orientações Curriculares e da Qualidade Pedagógica na Educação Pré-Escolar. Funded by Fundo Social Europeu e pela Direção-Geral da Educação | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2013/01/01 - 2014/12/01 | Collaboration Protocol - Researcher in the development and implementation of the study Parental roles and knowledge in neonatal intensive care units - FCOMP-01-0124-FEDER-014453 (ref.ª FCT PTDC/CS-ECS | Universidade do Porto, Portugal |
2012/10/01 - 2014/09/01 | Researcher in the development and implementation of the study Responsive Teaching for parents in Early Childhood intervention” em cooperação com a Case Western Reserve University. Project funded by Fu | Universidade do Porto, Portugal |
2012/09/01 - 2014/06/01 | Researcher in the development and implementation of the study - Learning in Natural Contexts "(F. Calouste Gulbenkian: 123172) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2011/09/15 - 2013/12/30 | Collaboration as a promoter of Parents Workshop (Porto), under the Project Parents Network "Pais em Rede". Parent Workshop Facilitator at Porto - Group of emotional support, developed with biweekly g | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2008/09/01 - 2013/01/01 | Researcher in the development and implementation of the projetct - Early Intervention Based on routines" - Labour and Investigation Group.Scientific guidance of Prof. Robin McWilliam (the Siskin Cente | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2010/09/01 - 2012/09/01 | Researcher in the research project coordinated by Professor Ana Isabel Pinto,funded by the Foundation for Science and Technology (RIPD/CIF/109664/2009) - Contribution of the ICF-CY to the study of Pa | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2011/06/01 - 2012/06/01 | Researcher in the development and implementation Early Intervention: Promoting skills to development of Individualized Early Intervention (PIIP) and the Individual Educational Plan (IEP) in Early Inte | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2005/10/06 - 2010/10/22 | PhD Student | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2006/10/01 - 2010/09/01 | Fellowship from Fundação para a Ciência e Tecnologia (SFRH/21605/2005). | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
1998/03/20 - 2000/08/31 | Legal residence in Grand Cayman (Cayman Island, British West Indies) - voluntary activities | nenhuma, Reino Unido |
1993/09/01 - 1997/07/31 | Educational Psychologist | Heuristica, Portugal |
1993/09/01 - 1994/04/01 | Active participant in the elaboration and application of a project on Special Education | Escola Lumen, Portugal |
1992/03/01 - 1994/04/01 | Educational Psychologist | Escola Lumen, Portugal |
1992/11/16 - 1992/11/16 | Responsible for formative actions for receptionist and phone operators | Fundação de Serralves, Portugal |
1992/05/02 - 1992/06/30 | Co-ordination of a course for Formation of Tutors in the professional area | Instituto do Emprego e Formação Profissional, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2010/07/12 - 2012/12/10 | Contribution of the ICF-CY to the study of Participation in children with disabilities at early ages [Contributos da CIF-CJ
para o estudo da participação em crianças com incapacidades em idades precoces]
RIPD/CIF/109664/2009
RIPD/CIF/109664/2009
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
N/A |
2006/10/01 - 2010/09/30 | STUDY OF THE IMPACT OF EDUCATOR-CHILD INTERACTIONS ON THE ENGAGEMENT OF CHILDREN WITH SPECIAL EDUCATIONAL NEEDS IN A DAY CARE
AND KINDERGARTEN CONTEXT
SFRH/BD/21605/2005
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2021/10/25 - Atual | Monitoring and evaluating learning and quality of educational environments - Schools 20/30 [Monitorização e avaliação da aprendizagem
e qualidade dos ambientes educativos - Escolas 20/30]
SERV0093_Aga Khan Portugal_2021
Investigador
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
|
Em curso
|
2021/02/28 - 2024/02/24 | ProW: Promoting Teachers Well-being through Positive Behavior Support in Early Childhood Education
623489-EPP-1-2020-1-EL-EPPKA3-PI-POLICY
Investigador
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
|
Comissão Europeia
Em curso
|
2020/01/10 - 2022/10/31 | NarcissusMeetsPandora: young people's portrait in social media
2020 1 PT01 KA201 078491
Investigador responsável
|
Concluído
|
2018/09/01 - 2021/08/31 | Art, Time, Culture and Language
2018-1-BE02-KA201-046844
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Em curso
|
2018/09/01 - 2020/08/31 | BRIDGING - Buiding Educational Bridges in the City
2018-1-PT01-KA201-047392
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Em curso
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Center for Psychology at University of Porto
UID/PSI/00050/2019
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2015/01/01 - 2019/12/31 | CPUP
UID/PSI/00050/2013 - UID/PSI/00050/2019
Investigador
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
|
Concluído
|
2014/01/01 - 2014/12/31 | PEst-UI0050
PEst-OE/PSI/UI0050/2014
Investigador
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
|
Concluído
|
2013/12/01 - 2014/12/01 | Study to Assess the Effectiveness of Curricular Guidelines and Pedagogical Quality in Pre-School Education [Estudo de Avaliação
da Eficácia das Orientações Curriculares e da Qualidade Pedagógica na Educação Pré-Escolar]
SERV0049
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Concluído
|
2012/09/03 - 2013/09/02 | Learning in Natural Contexts [Aprendizagens em Contextos Naturais]
123172
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluído
|
2011/09/01 - 2012/09/30 | Early Childhood Intervention Project: promotion of skills for the preparation of the Individualized Early Intervention Plan
(PIIP) and the Individual Educational Plan (PEI) in Early Intervention Teams
118427
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluído
|
2001/09/01 - 2009/07/31 | Early intervention project in Matosinhos City
sem referencia
Investigador
Universidade Lusófona do Porto Faculdade de Psicologia Educação e Desporto, Portugal
|
Desativado
|
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2019/11/01 - 2022/04/30 | Casa do Xisto Educasom 2019
SERV0082_Educasom_2019
Investigador responsável
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Em curso
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Artigo em revista (magazine) |
|
Capítulo de livro |
|
Livro |
|
Poster em conferência |
|
Relatório |
|
Resumo em conferência |
|
Tese / Dissertação |
|
Outros
Outra produção |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2023/11/23 | Pediatric Cancer in the Family System: Disease´s Adaptation. | 9th International Congress of Clinical and Health Psychology in Children and Adolescents
AITANA - UMH (Valencia, Espanha)
|
2023/11/23 | Family Functioning Pre and Pos-Pediatric Cancer: A qualitative Approach. Paper presented at 9th International Valencia. Spain. | Congress of Clinical and Health Psychology in Children and Adolescents.
AITANA - UMH (Valencia, Espanha)
|
2023/10/20 | Early childhood intervention through the eyes of families. | XIV CONGRESSO Nacional de Intervenção Precoce, subordinado ao tema ¿Intervenção Precoce na Infância: Como fazer melhor?¿
ANIP (Coimbra, Portugal)
|
2023/10/19 | Effective Family-Centered Helping Practices and Family Involvement in Early Intervention - Perception of Family and Professionals. | XIV CONGRESSO Nacional de Intervenção Precoce, subordinado ao tema “Intervenção Precoce na Infância: Como fazer melhor?
ANIP (Coimbra)
|
2023/10/19 | Self-portraits of the Early Intervention Professional and the Construction of a Transdisciplinary Team in a Continuous Supervision Model | XIV CONGRESSO Nacional de Intervenção Precoce, subordinado ao tema “Intervenção Precoce na Infância: Como fazer melhor?,
ANIP (Coimbra, Portugal)
|
2023/08/30 | Doing it differently: contextual adaptations of PERMA and SWPBS to Portuguese Early Childhood Education teachers. | 31st EECERA Conference.
(Cascais, Portugal)
|
2023/08/30 | Prosocial behaviors in inclusive preschools: relations with types of play. | 31st EECERA Conference.
(Cascais, Portugal)
|
2023/05/31 | Family functioning pre and post-pediatric cancer: a qualitative approach. | V Congresso Nacional de Educação Para a Saúde
Universidade de Évora (Évora, Portugal)
|
2023/05/11 | Family functioning pre and post - pediatric cancer: a qualitative approach. | Encontros científicos IJUP – Investigação Jovem da Universidade do Porto.
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2023/03/29 | Inclusive education: social skills, behavioral problems, and academic competence of students with intellectual disabilities. | IV Congresso Internacional do Centro de Investigação em Neuropsicologia e Intervenção Cognitivo Comportamental (CINEICC)
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Coimbra, Portugal. (Coimbra, Portugal)
|
2023/03 | Inclusion of students with intellectual disabilities: resources and difficulties of families and teachers [Inclusão de alunos com deficiência intelectual: recursos e dificuldades da família e de professoras] | 7ª Conferência Internacional para a Inclusão (INCLUDiT VII) e 1ª Conferência de Tecnologias de Apoio e Acessibilidade (I CTecA).
stituto Politécnico de Leiria, Escola Superior de Educação e Ciências Sociais (Leiria, Portugal)
|
2023/02/01 | Invited speaker and facilitator of the WEBINAR entitled SUPERVISION AND INTERVISION - collaboration methodologies in IPI, organized by the Northern Regional Subcommission of the National Early Childhood Intervention System (SNIPI), in digital format. |
ubcomissão Regional Norte do Sistema Nacional de Intervenção Precoce na Infância (SNIPI), (Porto, Portugal)
|
2022/11 | The trilogy of social, emotional, and academic functioning into k-6 education. SIMPOSIO SOCIOEMOTIONAL AND ACADEMIC COMPETENCE AT SCHOOL AGE. | 8th International Congress of Clinical and Health Psychology in Children and Adolescents
(Elx, Espanha)
|
2022/11 | AEIOU of emotions: socio-emotional skills development program for the transition to the 1st cycle. | 15th International Congress of Clinical Psychology |
2022/11 | Psicomimos: a social-emotional intervention program for children. | 15th International Congress of Clinical Psychology
(Portugal)
|
2022/11 | A case study: the complementarity of clinical assessment and authentic assessment. [Um estudo de caso: a complementaridade da avaliação clínica e da avaliação autêntica]. | 15th International Congress of Clinical Psychology
(Portugal)
|
2022/11 | Adversity in Childhood - The role of Early Intervention in Childhood. [ Adversidade na Infância - O papel da IPI]. | Sistema Nacional de intervenção Precoce
Subcomissão do Sistema Nacional de Intervenção Precoce do Norte (Porto, Portugal)
|
2022/10 | Participation and Inclusive Education: Implications of Research for Practice. Panel 3 - Participation and Inclusive Education [Participação e Educação Inclusiva: Implicações da Investigação para a prática. Painel 3 - Participação e Educação Inclusiva]. | Congresso Internacional sobre Educação: Literacias, Inclusão e Tecnologias
Escola Superior de Educação do Politécnico de Viseu (Viseu)
|
2022/07 | The Transition Process to the Elementary School - Perspective of Caregivers and Professionals [O Processo de Transição para o 1º Ciclo - Perspetiva de Cuidadores e Profissionais]. | 3rd edition of Porto International Conference on Research in Education
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2022/07 | Early Childhood Teachers Professional Development: a program based on Positive Psychology and PositiveBehaviour Support. | 3rd edition of Porto International Conference on Research in Education
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2022/07 | Adversity in Childhood - The role of Early Intervention in Childhood [A adversidade na infância: o Papel da Intervenção Precoce na Infância]. | Congresso Luso Brasileiro de Educação Inclusiva. CONLUBRA. Universidade do Minho
Universidade do Minho (Braga)
|
2022/02 | Final Seminar (online) of the ATHENA BEGIN Project Portugal | Seminário Final (online) do Projeto ATHENA BEGIN
(Portugal)
|
2022/01 | Self-regulation Growth by Child Functioning: Relationships with Child Engagement, Prosocial and Hyperactivity Behaviors. | International Conference on Childhood and Adolescence
(Portugal)
|
2021/11 | Psic.on website: a project raised in the onset of COVID-19 pandemic confinement for online psychological support. | 7th International Congress of Clinical and Health Psychology on Children and Adolescents |
2021/10 | wokshop - Authentic Assesment | 1ªs Jornadas de Psicologia Clínica: Existo porque fui amado.
Clínica Maria João Padrão (Porto, Portugal)
|
2021/09 | Guest speaker on the panel at the International Symposium Routines-Based Model - Online [Oradora convidada do painel no International Symposium Routines-Based Model - Online]. | International Symposium Routines-Based Model |
2020/11 | CASE STUDY: FAMILY INTERVENTION DURING THE COVID 19 - CHALLENGES AND OPPORTUNITIES. | XIII Congreso Internacional y XVIII Nacional de Psicología Clínica
XIII Congreso Internacional y XVIII Nacional de Psicología Clínica (Santiago de Compostela, Espanha)
|
2020/11 | EXPLORING EMOTIONS – AN INTERVENTION GROUP FOR YOUNG CHILDREN. | XIII Congreso Internacional y XVIII Nacional de Psicología Clínica
XIII Congreso Internacional y XVIII Nacional de Psicología Clínica (Santiago de Compostela, Espanha)
|
2019/07 | Group organization in inclusive preschool contexts: relationships with the quality of interactions and children's involvement. | 2nd Porto International Conference on Research in Education
(Porto, Portugal)
|
2019/05 | Evaluating the quality of outcomes defined for children with Education Health and Care plans in England: A local picture with global implications. | British Psychological Society Annual Conference
British Psychological Society ( Harrogate, England., Reino Unido)
|
2018/11/16 | The impact of childhood cancer on the quality of life of survivor: a qualitative analysis of functionality and participation. | 4th International congress of clinical and health psychology on children and adolescents
(Palma de Mallorca., Espanha)
|
2018/10 | Research on Participation in Inclusive preschool in Portugal. | II Encuentro Internacional de actualización e investigación en atención temprana y desarrollo infantil
Encuentro Internacional de actualización e investigación en atención temprana y desarrollo infantil. (Merida, Espanha)
|
2018/10 | Activity-setting in inclusive preschools: relations with children´s engagement. | Eurlyaid Conference 2018: Early Childhood Intervention: changing paradigms through participatory practices with families,
professionals and society.
Eurlyaid ( Kharkiv, Ucrânia)
|
2018/09/19 | Evaluation in Early Intervention: what are the challenges? | II Jornadas de Intervenção (ELI).
Santo Tirso Early Intervention Team (Santo Tirso, Portugal)
|
2018/05/23 | Early Intervention - current challenges [Intervenção Precoce - desafios atuais]. | VII Congresso Internacional de Intervenção Psicológica, dedicado ao tema "Intervenção Psicológica com Crianças e Adolescentes
Universidade Lusíada do Porto (Porto, Portugal)
|
2017/11/16 | Engagement in Preschool. Wokshop at WORKING CONFERENCE ON ENGAGEMENT IN YOUNG | WORKING CONFERENCE ON ENGAGEMENT IN YOUNG CHILDREN
Jönköping University (Jönköping , Suécia)
|
2017/11/16 | Research on engagement and preschool environment. | WORKING CONFERENCE ON ENGAGEMENT IN YOUNG CHILDREN.
Jönköping University (Jönköping , Suécia)
|
2017/10/08 | Children´s engagement and complexity of activities in inclusive preschool settings. | Eurlyaid Conference 2017 - Early Childhood Intervention: For meeting sustainable development goals of the new Millennium.
University of Belgrade (Belgrade, Sérvia)
|
2017/10/07 | Adults interactive behaviors and engagement of children with disabilities in inclusive preschool settings. | Eurlyaid Conference 2017 - Early Childhood Intervention: For meeting sustainable development goals of the new Millennium.
University of Belgrade (Belgrade, Sérvia)
|
2017/10/07 | Participation of pre-school children in home and community activities. | at Eurlyaid Conference 2017 - Early Childhood Intervention: For meeting sustainable development goals of the new Millennium.
University of Belgrade (Belgrade, Sérvia)
|
2017/07/20 | Functionality, environment and participation at home and in the community in preschool children. | Porto International Conference on Research in Education
Escola Superior de Educação. Instituto Politécnico do Porto
|
2017/03/14 | Participation for children with long-term health conditions. | Participation: motives, methods and measures (P3M 2017) – a research symposium for childhood-onset disability
(Melbourne, Austrália)
|
2016/11/20 | The child and the family: from the hospital context to the natural contexts. | Alto Minho Pediatric Palliative Care Congress.
(Viana do Castelo, Portugal)
|
2016/07/01 | Transition of children with special needs: a case study. | EARLI-SIG 5 Conference
EARLI-SIG 5 Conference (Porto, Portugal)
|
2016/06/30 | The role of environment in participation of preschool children with and without disabilities. | EARLI-SIG 5 Conference
Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto (Porto, Portugal)
|
2016/06/29 | Participation and engagement measures in preschool aged children: Cross-cultural adaptation and validation issues | EARLI-SIG 5 Conference
Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto
|
2016/06/09 | Participation in Inclusive Preschool Settings: The Relevance of Peer Interactions. | International Society on Early Intervention Conference - Children’s Rights and Early Intervention
Stockholm University (Stockholm , Suécia)
|
2016/06/08 | What Makes Professional Development a Pivotal Component in Assuring Children’s Rights? | International Society on Early Intervention Conference - Children’s Rights and Early Intervention.
Stockholm University (Stockholm , Suécia)
|
2016/03/31 | From pre-school to primary school: the use of the portfolio as a facilitator for the transition of children with Special Educational Needs (SEN). | XII Congresso Nacional de Intervenção Precoce.
ANIP (Lisboa, Portugal)
|
2016/03 | Intervention planning: Learning opportunities embedded in the routines | XII National Congress of Early Intervention.
ANIP (Lisboa, Portugal)
|
2015/11/28 | Supervision in IPI: collaboration, regularity and reflexivity. | Northern Regional Seminar for the Presentation of the Best Practices in Early Childhood Intervention Guide. A Guide for Professionals
ANIP (Gondomar, Portugal)
|
2015/11/20 | Pre-school Intervention in Diabetes Type 1. | I International Congress of Clinical and Health Psychology with Children and Adolescents
(Madrid, Espanha)
|
2015/11/12 | Evolution of Assessment-Intervention Practices in IPI. | I Technical Childhood and Youth Congress: Principles, Contexts and Interventions.
Porto District Center of the Social Security Institute, I.P. (Porto, Portugal)
|
2015/10/08 | Professionals and parents needs and expectations of children with special needs during the transition period from preschool to primary school. | Comunicação no 17th European Conference on Developmental Psychology
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2015/10/08 | Functionality and participation of early aged children with disabilities: relevance of family centered intervention and natural routines. | 17th European Conference on Developmental Psychology
University of Minho
|
2015/05/21 | CHILDBIRTH IN WATER: A BIRTH IN HARMONY. | 2nd European Congress Intrapartum Care Making Birth Safer.
(Porto, Portugal)
|
2015/05/01 | Authentic Assessment - the paradigm shift! | Multidisciplinary Education Convention - Perspectives on Special Education
(Gondomar, Portugal)
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2022/07 - Atual | From hospital to school: characterizing and co-constructing school trajectories of pediatric cancer survivors.
Orientador de Débora Carolina Fernandes Abreu
|
Programa Doutoral em Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
Universidade do Porto / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2022/01 - Atual | Study of practices developed by Local Early Intervention Teams. Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University
of Porto [Estudo de práticas desenvolvidas pelas Equipas Locais de Intervenção Precoce. Faculdade de Psicologia e de Ciências
da Educação da Universidade do Porto].
Orientador
|
Mestrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2022/01 - Atual | Superhero Apprentices – Exploration of 4th Year School Children's Representations about Health and Cancer: Contributions to
the Development of a Video Game [Aprendizes de Super-Heróis – Exploração das Representações de Crianças do 4.º Ano de Escolaridade
sobre Saúde e Cancro: Contributos para o Desenvolvimento de um Videojogo].
Orientador
|
Mestrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2021/09 - Atual | INCLUSIVE EDUCATION IN MOZAMBIQUE: Study of Political Strategies and analysis of the Challenges of their Implementation [EDUCAÇÃO
INCLUSIVA EM MOÇAMBIQUE: Estudo das Estratégias Políticas e análise dos Desafios da sua Implementação].
Orientador
|
Doutoramento em Psicologia (Doutoramento)
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
|
2020/09 - Atual | Development of Family Resilience in the context of Pediatric Palliative Care [Desenvolvimento da Resiliência Familiar no contexto
de Cuidados Paliativos Pediátricos].
Coorientador
|
Programa Doutoraçl em Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2022 - 2022 | The Experience of Pediatric Cancer in the Family [A Vivência do Cancro Pediátrico na Família].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2020/01 - 2021/11 | Perceptions and concerns of caregivers and teachers of children with/without additional measures [Percepções e preocupações
dos cuidadores e professores de crianças com/sem medidas adicionais].
Orientador
|
Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2021/01/03 - 2021/07/26 | Perceptions and concerns of parents and preschool teachers of children with/without additional measures [Perceções e preocupações
dos pais e educadores de crianças com/sem medidas adicionais].
Orientador
|
Mestrado Integrado em Psicologia (Mestrado)
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
|
2021 - 2021 | Transition Process to the Elementary School: Perspective of Caregivers and Professionals [Processo de Transição para o 1º
Ciclo: Perspetiva de Cuidadores e de Profissionais].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2021 - 2021 | Perceptions and concerns of caregivers and elementary school teachers of children with/without additional measures [Perceções
e preocupações dos cuidadores e professores de crianças com/sem medidas adicionais].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2021 - 2021 | Teachers’ perception regarding the use of assistive technologies [Perceção dos professores face à utilização das Tecnologias
de apoio].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2021 - 2021 | Participation in the labor market: the perspective of people with motor disabilities and the role of the family [Participação
no mercado de trabalho: a perspetiva de pessoas com deficiência motora e o papel da família].
Coorientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019/01/05 - 2020/12 | The creative process with primary school children in artistic workshops: the ArtiCULan Project [O processo criativo com crianças
do 1º ciclo em workshops artísticos: o Projeto ArtiCULan].
Coorientador
|
Mestrado em Temas de Psicologia (Mestrado)
Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
|
2020 - 2020 | The New (Ab)Normal: The Participation of Children in Pre-School Education and the 1st Cycle of Basic Education in Confinement
[ O Novo Normal: A Participação de Crianças a Frequentar o Ensino Pré-Escolar e o 1º Ciclo do Ensino Básico em Confinamento].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015/01/02 - 2019/12/11 | Child engagement and participation in inclusive preschool settings: effects of the quality of the interactive processes.
Coorientador
|
Doutoramento em Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 - 2019 | A Paradigm Change at School: Decree-Law 54/2018 and Professionals in Educational Contexts [Uma Mudança de Paradigma na Escola:
O Decreto-Lei 54/2018 e os Profissionais dos Contextos Educativos].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - 2018 | Chronic illness in children and adolescents and school adaptation [Doença crónica em crianças e adolescentes e a adaptação
escolar]
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 - 2017 | Participation of children and young people with multiple disabilities: perspective of parents and teachers [Participação
de crianças e jovens com multidifeciência: perspetiva dos pais e dos docentes].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2017 - 2017 | Impact of cancer on the quality of life of survivors [Impacto do cancro na qualidade de vida dos sobreviventes
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | Desenvolvimento da resiliência familiar em contexto de cuidados paliativos pediátricos
Coorientador
|
Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | O papel do ambiente na participação de crianças em idade pré-escolar em casa e na comunidade
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2016 - 2016 | A participação em crianças em idade pré-escolar: adaptação cultural de um instrumento de análise da participação.
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 - 2015 | Water birth in the hospital context in Portugal: experiences of mothers and professionals [Parto na água no contexto hospitalar
em Portugal: vivências de mães e profissionais].
Coorientador
|
Ciências de Enfermagem (Doutoramento)
Universidade do Porto Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Portugal
|
2015 - 2015 | The quality of the family environment and parental involvement with babies [A qualidade do ambiente familiar e o envolvimento
parental com bebés].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 - 2015 | The baby's adaptation to the daycare context: family-daycare relationship, child involvement and quality of interactions [A
adaptação do bebé ao contexto de creche: relação família-creche, envolvimento da criança e qualidade das interacções].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 - 2014 | Characterization of children at risk in the historic center of Porto [Caraterização de crianças em situação de risco no centro
histórico do Porto]
Orientador
|
Temas de Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 - 2014 | Needs and expectations of professionals and parents of children with special educational needs in the transition period from
pre-school to the 1st year of basic education [Necessidades e expectativas dos profissionais e de pais de crianças com necessidades
educativas especiais em período de transição do ensino pré-escolar para o 1º ano do ensino básico]
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 - 2014 | The functionality and participation of children with disabilities at early ages: the importance of family-centered intervention
and the child's natural routines {A funcionalidade e a participação de crianças com incapacidade em idades precoces: a importância
da intervenção centrada na família e nas rotinas naturais da criança]
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 - 2014 | Activity and Participation Assessment Matrix (MAAP): contribution to the study of interventions focused on autonomy and socialization
in context [Matriz de Avaliação das Actividades e da Participação (MAAP): contributo para o estudo de intervenções centradas
na autonomia e socialização em contexto]
Orientador
|
Temas de Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014 - 2014 | Assessment of the perspectives and satisfaction of professionals from a local early intervention team in the Porto district
[Avaliação das perspetivas e da satisfação dos profissionais de uma equipa local de intervenção precoce do distrito do Porto]
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013 - 2013 | Assessment of the involvement and satisfaction of families of children cared for by a local early intervention team in the
Porto district [Avaliação do envolvimento e da satisfação das famílias de crianças atendidas por uma equipa local de intervenção
precoce do distrito do Porto].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013 - 2013 | The father figure in the birth of a premature child. Learning, paternal involvement, felt needs, level of environmental stress,
coping strategies and feelings associated with the entire process involving prematurity [A figura paterna no nascimento de
um filho prematuro. Aprendizagem, envolvimento paterno, necessidades sentidas, nível de stress ambiental, estratégias de coping
e sentimentos associados face a todo o processo que envolve a prematuridade]
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013 - 2013 | The influence of the characteristics of teachers, students and schools on the school-family relationship [A influência das
características dos professores, dos alunos e das escolas na relação escola-família]
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2013 - 2013 | Conceptions, behaviors and health habits of adolescents - contribution of a health promotion program at school [Conceções,
comportamentos e hábitos de saúde dos adolescentes - contributo de um programa de promoção para a saúde na escola].
Orientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Júri de grau académico
Tema Tipo de participação |
Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2019/10/31 | Exploring caregiving stress, well-being and perceived social support for grandparents raising a grandchild with a congenital
disability
Arguente principal
|
Anushka Mantri-Langeveldt (Doutoramento)
Universidade de Pretória, África do Sul
|
2019/09/19 | Assessment for the Portuguese population of the Development Scale: Ages and Stages Questionnaires (ASQ-3) from 2 to 12 months
[Aferição para a população portuguesa da Escala de Desenvolvimento: Ages and Stages Questionnaires (ASQ-3) dos 2 aos 12 meses].
Arguente principal
|
Sónia Cristiana Gonçalves Lopes (Doutoramento)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
2017/07/06 | Argument of the Doctoral Project tests for the Special Education Specialty at the Doctoral Conferences in Child Studies [Arguição
das provas de Projeto de Doutoramento da Especialidade de Educação Especial nas Jornadas Doutorais em Estudos da Criança].
Arguente principal
|
Joana Costa Carvalho (Outro)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2014/12/02 | Resilience of families of children with special needs [Resiliência das famílias de crianças com necessidades especiais. Contributos
dos enfermeiros na intervenção transdisciplinar].
Arguente principal
|
láudia Cristina Vieira Carvalho de Oliveira Ferreira Augusto (Doutoramento)
Universidade do Porto Instituto de Ciências Biomédicas Abel Salazar, Portugal
|
Arbitragem científica em conferência
Nome da conferência | Local da conferência | |
---|---|---|
2023/08/01 - 2033/10/20 | XIV CONGRESSO Nacional de Intervenção Precoce, subordinado ao tema - Intervenção Precoce na Infância: Como fazer melhor? | ANIP |
Comissão de avaliação
Descrição da atividade Tipo de assessoria |
Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
---|---|---|---|
2021/05/06 - 2021/10/18 | Member of the Psychology Panel in the 2021 Foundation for Science and Technology Competition for PhD Research Grants [Membro
do Painel de Psicologia no Concurso para Atribuição de Bolsas de Investigação para Doutoramento 2021 da Fundação para a Ciência
e a Tecnologia].
Avaliador
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal | Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2023/10/27 - 2023/10/27 | Workshop - Students with Specific Needs in Higher Education: Challenges and strategies? | (Outros) | Universidade da Maia, Portugal |
Outro júri / avaliação
Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
---|---|---|
2020 - 2032 | Participation in the evaluation panel of the Quality Control Board of the Project ATHENA (REC-RDAP-GBV-AG-2018) [Participação no painel de avaliação do Quality Control Board of the Project ATHENA (REC-RDAP-GBV-AG-2018)]. | Universidade do Porto / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2022/07/25 - 2022/08/04 | External Evaluator of researcher Dr. Alecia Samuels' candidacy for the position of Associate Professor in the Center for Augmentative and Alternative Communication, Faculty of Humanities, at the University of Pretoria. | Universidade de Pretória, África do Sul |
2019/03 - 2019/05/21 | External Evaluator of researcher Dr. Susana Castro's for the position of Reader at the University of Roehampton, through analysis of Curriculum Vitae and published manuscripts [Avaliadora Externa da candidatura da investigadora Drª Susana Castro à posição de Reader na University of Roehampton, através da análise de Curriculum Vitae e manuscritos publicados]. | University of Roehampton Department of Education, Reino Unido |
2018/07/05 - 2018/07/05 | Member of the Special Education Specialty Panel within the scope of the Doctoral Days in Child Studies (Institute of Education of the University of Minho) of student projects, on July 5th Ana Teresa de Oliveira Barreto, with the title Promotion of socio-emotional skills in students with Autism Spectrum Disorder: A quasi-experimental study based on the Program - Let's feel with Necas, in central Portugal. | Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |
2018/07/05 - 2018/07/05 | Member of the Special Education Specialty Panel within the scope of the Doctoral Days in Child Studies (Institute of Education of the University of Minho) of student projects, on July 5th - Alexsandra Paz Trindade, with the title Universal screening of students at risk of having specific learning difficulties in reading: A quantitative study on the use of curriculum-based monitoring applied to elementary education. | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2016/12/06 - 2016/12/06 | Argument of the exams for a PhD Project in Child Studies, in the area of Special Education, by the graduate Andreia Henriques Ferreira Salvador, with the title The influence of routines in the pre-school context on the involvement of children with Autism Spectrum Disorder in the central area of Portugal: A comparative study. | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
Tutoria
Tópico | Nome do aluno | |
---|---|---|
2023/05/01 - 2033/07/07 | Doctorat Internacional - Early Intervention - Universitat Jaume I (Spain- Valencia) | Marta Marcilla Jordá - |