Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Joana Cadima
Nomes de citação
- Cadima, Joana
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 8C1B-B5E2-D59B
- ORCID iD
- 0000-0002-8814-8899
Endereços de correio eletrónico
- jcadima@fpce.up.pt (Profissional)
Moradas
- Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Rua Alfredo Allen, 4200-135, Porto, Porto, Portugal (Profissional)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Psicologia
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2011/06/12
Concluído
|
Psicologia (Doutoramento)
Especialização em Sem especialidade
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Teacher-Child Interactions and Classroom Quality in Portuguese Elementary School Classrooms" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2019/08/01 - 2020/02/01 | Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2019/03/01 - 2019/09/01 | Investigador Contratado (Investigação) | Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), Directorate for Education and Skills on Early Childhood Education and Care, França |
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), Directorate for Education and Skills on Early Childhood Education and Care, França | ||
2017/02/01 - 2019/02/01 | Investigador (Investigação) | Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2020/02/12 - Atual | Professor Auxiliar (Docente Universitário) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2016 - 2018 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade do Porto, Portugal |
2015 - 2016 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2013 - 2015 | Assistente convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2012/06/01 - 2016/06/30 | Self-regulation and preschool teacher-child interactions in at-risk children: Reciprocal influences
SFRH/BPD/77184/2011
Bolseiro de Pós-Doutoramento
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2006/10/01 - 2010/09/30 | Teacher-Child Interactions and Classroom Quality in Portuguese Elementary School Classrooms.
SFRH/BD/28870/2006
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2021/06/01 - Atual | Schools2030: Monitoring and Assessment team
Investigador responsável
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
|
Em curso
|
2020 - Atual | Desenvolvimento e Educação em Creche: Prochild
Investigador
|
Em curso
|
2021/02/28 - 2024/02/28 | ProW - Promoting Teachers Well-being through Positive Behavior Support in Early Childhood Education
626146-EPP-1-2020-2-EL-EPPKA3-PI-POLICY
Investigador
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Comissão Europeia
Em curso
|
2021/01/01 - 2023/12/31 | Equidade educativa através do PISA: resultados e discursos
PTDC/CED-EDG/2124/2020
Investigador
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
2020 - 2022 | #NarcisussMeetsPandora: young people's portraits on social media
Investigador
|
European Commission
Concluído
|
2018/09/01 - 2021/12/31 | Bridging: Building artistic and educational bridges in the city
KA2 2018-1-PT01-KA201-047392
Investigador
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
|
Comissão Europeia
Concluído
|
2018/09/01 - 2021/08/31 | ArtiCULan: Art, TIme, Culture and Language
Investigador
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
|
European Commission
Concluído
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Center for Psychology at University of Porto
UID/PSI/00050/2019
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2017/01 - 2019/12/31 | ISOTIS - Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society
Investigador
|
European Commission
Concluído
|
2016/05/01 - 2019/10/31 | How and under what conditions does quality in early education and care matter? A study across four European countries
PTDC/MHC-CED/5913/2014
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal Universiteit Utrecht, Países Baixos ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2016/05/01 - 2019/10/01 | How and under what conditions does quality in early education and care matter? A study across four European countries
Investigador responsável
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P.
Concluído
|
2014/01 - 2016/12 | CARE - Curriculum Quality Analysis and Impact Review of European ECEC
Bolseiro de Pós-Doutoramento
|
European Commission |
2013/05/01 - 2015/10/31 | (IM)BALANCE: Impact of Work-Family Conciliation on Parenting and Children´s Development.
PTDC/MHC-CED/5218/2012
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2012/03/01 - 2015/10/31 | Enhancing peer relationships: Preschool teachers' ideas and practices
PTDC/CPE-CED/117476/2010
Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2013/05 - 2015/10 | (IM)BALANCE: Impact of Work-Family Conciliation on Parenting and Children´s Development.
Investigador
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P. |
2012/03 - 2015/10 | Enhancing peer relationships: Preschool teachers' ideas and practices
Investigador
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P. |
2013/05 - 2015/09 | Infant transition to child care: parent-caregiver communication, early education quality and infant adjustment
Investigador
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P. |
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2005 - 2006 | Monitorization and follow-up of curriculum development in preschool education: Caracterization of preschool educational settings.
Case study and Extensive survey
123
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Republica Portuguesa Ministério da Educação
Concluído
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Artigo em revista (magazine) |
|
Capítulo de livro |
|
Documento de trabalho |
|
Livro |
|
Poster em conferência |
|
Recurso online |
|
Relatório |
|
Resumo em conferência |
|
Tese / Dissertação |
|
Outros
Outra produção |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2023/05 | Pobreza na infância: uma visão transdisciplinar/Poverty in childhood: An interdisciplinary vision [invited speaker at the roundtable] | 2.º SIMPÓSIO DOUTORAL PSI.UNorte
University of Minho (Portugal)
|
2023/05 | What defines a context with respect to learning? Different views on contexts [invited research panel]. | 2023 Jacobs Foundation Conference: Adaptive learning in a changing world
Jacobs Foundation, Cascais
|
2023/03/31 | The power of a good policy in education [invited speaker roundtable]. | 37th Congress of the European Federation of Psychology Students’ Associations.
European Federation of Psychology Students’ Associations, Póvoa do Varzim
|
2023 | O papel da educação não formal para a inclusão/The role of non-formal education for inclusion [invited moderator Roundtable] | ENCO(M)TRE: Encontro Nacional “Comunidades Marginalizadas: Transformar a Educação”
University of Minho
|
2022/05/26 | Desenvolvimento pessoal, relacional e profissional: indagações e desafios/Personal, relational and professional development: Questions and challenges [invited presentation]. | 2.ª conferência Mais e Melhor Educação/2nd Conference More and Better Education
ISMAI, Maia
|
2021/09/17 | Tempo de brincar, cuidar e educare/Time to play, care and educate [invited speaker roundtable] | Big Meeting Os Primeiros Anos Contam. E agora?
Fundação Calouste Gulbenkian
|
2021/09 | Observing the quality of interactions as the individual- and group-levels: (mis)match between the CLASS and inCLASS [Invited seminar] | 5th Systematic observation seminar 2021
University of Jyvaskyla (Finlândia)
|
2018/09 | Tackling inequalities in 4 European countries: Analysis of Promising Parenting Support Programs. [Invited symposium] | 9th European Society on Family Relations Conference
University of Porto
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2024/03/01 - Atual | Building social competence in preschoolers through peer interactions: exploring the impact of non-instructional activities
and school assistants (FCT fellowship 2023.03385.BD)
Orientador de Ana Rodrigues de Lemos
|
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal
|
2019 - Atual | Bringing the world into the classroom: The development of global competence in elementary school (FCT fellow SFRH/BD/143451/2019)
Orientador
|
Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2018 - Atual | Crossing the boundaries between toddlerhood and preschool: cross-domain effects of self-regulation, school readiness and quality
of peer play (FCT fellow SFRH/BD/138821/2018)
Orientador
|
Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2014/05 - 2020 | The development of social foundational skills in early childhood: the effect of child's relationships with Mother, Father
and Teacher (FCT fellow PD/BD/114269/2016)
Coorientador
|
Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2015 - 2019 | Child engagement and participation in inclusive preschool settings: effects of the quality of the interactive processes (FCT
fellow SFRH/BD/111211/2015)
Coorientador
|
Psicologia (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2016/06/29 - 2016/07/01 | Chair of the Organization Committee - EARLI Conference on SIG 5 Learning and Development in Early Childhood, FPCE-UP, Porto (2016/06/29 - 2016/07/01)
Congresso (Presidente da Comissão Organizadora)
|
European Association for Research on Learning and Instruction, Bélgica |
Arbitragem científica em conferência
Nome da conferência | Local da conferência | |
---|---|---|
2016 - Atual | SIG 15 EARLI 2016 conference Special Education Needs | KU Leuven, Belgium |
2018/08/29 - 2018/08/31 | EARLI SIG 5 2018 – Learning and Development in Early Childhood | Freie Universität Berlin |
2017/02 - 2017/03 | Dia do Jovem Investigador em Psicologia/Young Researcher Day Psychology | Faculty of Pyschology University of Lisbon |
Comissão de avaliação
Descrição da atividade Tipo de assessoria |
Instituição / Organização | Entidade financiadora | |
---|---|---|---|
2019/10/01 - 2019/10/31 | Expert Panel for assessment of research projects - Icelandic Research Fund | Icelandic Research Fund, Islândia | Icelandic Research Fund |
2019/10/01 - 2019/10/31 | External Evaluator of the Evaluation Panel of the Czech Science Foundation
Avaliador
|
Grantová agentura Ceské republiky, República Checa | |
2017/02/01 - 2017/02/28 | Expert Panel member of research centers - Research Council of Norway (RCN): Evaluation of educational research in Norway.
Avaliador
|
Norges forskningsråd, Noruega |
Consultoria / Parecer
Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
---|---|---|
2019/03/01 - 2021 | External expert Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD), Directorate for Education and Skills on Early Childhood Education and Care, in the scope of TALIS Starting Strong Survey and Starting Strong VI; ananalysis and coauthorship of chapters | OECD Directorate for Education and Skills, França |
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2023/12 - Atual | Cadima, J. (2023, Dec). Relationships and interactions in early childhood settings [invited seminar] | (Doutoramento) | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
2023/11 - Atual | Cadima, J. & Lemos, A. (2023, Nov) Quality in Early Childhood Education and Care: some insights on the role of teacher-child relationships and interactions [invited seminar]. | (Doktor (PhD)) | Jönköping University, Suécia |
2023/05 - Atual | Cadima, J. (2023, May) Teacher-child relationships and interactions for children under 3 [seminar]. | (Doktor (PhD)) | Katholieke Universiteit Leuven Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Bélgica |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2015/06/01 - 2018/06/01 | Coordinator - Special Interest Group on Early Childhood [SIG 5] European Association for Research on Learning and Instruction [EARLI] | Coordinator |
Revisão ad hoc de artigos em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2022 - Atual | Child Development | |
2021 - Atual | Learning and Instruction | |
2021 - Atual | Journal of Applied Developmental Psychology | |
2019 - Atual | Early Years | |
2019 - Atual | Social Development | |
2018 - Atual | Journal of Research in Childhood Education | |
2018 - Atual | Journal of School Psychology | |
2015 - Atual | Developmental Psychology | |
2015 - Atual | Early Education & Development | |
2015 - Atual | European Journal of Developmental Psychology | |
2012 - Atual | Early Childhood Research Quarterly: |
Distinções
Prémio
2016 | Best scientific article
Pedagogische Studiën, Países Baixos
|
Outra distinção
2019 | CEEC Concurso de Estímulo de Emprego Científico Individual FCT 2017: CEECIND/03984/2017
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|
2017 | Bolsa Cientista Convidado - Investigadora Responsável QualityMatters - How and under what conditions does quality in early
education and care matter? A study across four European countries (PTDC/MHCCED/5913/2014)
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|
2014 | Bolsa de estudo para participação na European Association of Developmental Psychlogy (EADP) Summer School
Jacobs Foundation, Suiça
|
2011 | Bolsa de Investigação Pós-Doutoramento Self-regulation and preschool teacher-child interactions in at-risk children: Reciprocal
influences (SFRH/BPD/77184/2011)
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., Portugal
|
2006 | Bolsa de Doutoramento (SFRH/BD/28870/2006)
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, I.P., Portugal
|