Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Inês Cristina Direito Baptista da Silva
Nomes de citação
- Inês Direito
Identificadores de autor
- Ciência ID
- C313-D87B-5827
- ORCID iD
- 0000-0002-8471-9105
- Google Scholar ID
- https://scholar.google.com/citations?user=YCdQ67MAAAAJ&hl=en
- Researcher Id
- ABI-1799-2020
- Scopus Author Id
- 57190159954
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Ciências da Educação
- Ciências Sociais - Psicologia
Formação
| Grau | Classificação | |
|---|---|---|
|
2014 - 2015
Concluído
|
Learning and Teaching in Higher Education (Postgraduate Certificate)
Kingston University, Reino Unido
|
|
|
2010 - 2013
Concluído
|
Psicologia (Doutoramento)
Universidade de Aveiro, Portugal
"Construção de competências transversais no sector das telecomunicações: percepções e estilos de aprendizagem" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
|
2007 - 2009
Concluído
|
Ciências cognitivas (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
"Memória Prospectiva em Crianças: Análise do efeito da saliência da pista" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
|
|
2001 - 2006
Concluído
|
Psicologia (Licenciatura)
Especialização em Psicologia Clínica e da Saúde
Universidade do Minho, Portugal
|
Percurso profissional
Ciência
| Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
|---|---|---|
| 2023/08 - Atual | Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) | Universidade de Aveiro, Portugal |
| Universidade de Aveiro Centro de Tecnologia Mecânica e Automação, Portugal | ||
| 2023/07/01 - Atual | Investigador visitante (Investigação) | University College London - Centre for Engineering Education, Reino Unido |
| 2017/09/25 - 2023/06/30 | Investigador Contratado (Investigação) | University College London - Centre for Engineering Education, Reino Unido |
| University College London - Centre for Engineering Education, Reino Unido | ||
| 2016/04/01 - 2017/09/22 | Investigador (Investigação) | University College London, Reino Unido |
| University College London Institute of Education, Reino Unido | ||
| 2014/08/05 - 2016/03/31 | Investigador (Investigação) | Kingston University, Reino Unido |
| 2008/08 - 2009/06 | Investigador (Investigação) | Universidade de Aveiro Departamento de Electrónica Telecomunicações e Informática, Portugal |
| 2007/05 - 2008/07 | Investigador (Investigação) | Universidade de Aveiro Departamento de Electrónica Telecomunicações e Informática, Portugal |
Docência no Ensino Superior
| Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
|---|---|---|
| 2014/01/01 - 2014/07/31 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal |
Outros
| Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
|---|---|---|
| 2016/04 - 2017/09 | Policy and Research Officer | Engineering Professors' Council, Reino Unido |
Projetos
Bolsa
| Designação | Financiadores | |
|---|---|---|
| 2010 - 2013 | PhD Scholarship
SFRH/BD/60537/2009
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
Projeto
| Designação | Financiadores | |
|---|---|---|
| 2021/02/28 - Atual | Review of teaching and learning in UK engineering higher education
Royal Academy of Engineering
Investigador Pós-doutorado
University College London - Centre for Engineering Education, Reino Unido
|
Royal Academy of Engineering
Concluído
|
| 2021 - Atual | STEMPATHY
CajaCanarias.20
Investigador
Universidad de La Laguna, Espanha
|
Fundación CajaCanarias
Em curso
|
| 2025/01/01 - 2026/06/30 | Educação empática em engenharia para o desenvolvimento sustentável
2023.13074.PEX
Investigador responsável
Universidade de Aveiro, Portugal
Aalborg Universitet, Dinamarca |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
| 2019/09 - 2022 | INSYSTED - Integrated System for European Digital Learning
Investigador Pós-doutorado
University College London Faculty of Engineering, Reino Unido
|
European Commission
Concluído
|
| 2021/03 - 2021/06 | STE(A)M Youth Mentoring Programmes
UCL
Investigador responsável
University College London - Centre for Engineering Education, Reino Unido
|
Concluído
|
| 2019 - 2020 | Brexit impact on UK's engineering education sector: Exploring EU students and staff experiences
RPiEE16
Investigador responsável
University College London - Centre for Engineering Education, Reino Unido
|
Royal Academy of Engineering
Concluído
|
| 2019 - 2020 | Global Responsibility in Civil Engineering Practice in the UK
Investigador
Engineers Without Borders UK, Reino Unido
University College London - Centre for Engineering Education, Reino Unido |
Royal Academy of Engineering
Concluído
|
| 2016/04/01 - 2017/09/22 | MultiCO - Promoting Youth Scientific Career Awareness and its Attractiveness through Multi-stakeholder Cooperation
Investigador Pós-doutorado
University College London Department of Curriculum Pedagogy and Assessment, Reino Unido
|
European Commission
Concluído
|
| 2016/04 - 2017/09 | MultiCO - Promoting Youth Scientific Career Awareness and its Attractiveness through Multi-stakeholder Cooperation | European Commission |
| 2014/08/05 - 2016/03/31 | Postgraduate Experience Project
Investigador Pós-doutorado
Kingston University, Reino Unido
|
Higher Education Funding Council for England
Concluído
|
| 2008 - 2009 | StimuLearning
HP Innovation in Education Grant Initiative 2009
Bolseiro de Investigação
Universidade de Aveiro Departamento de Electrónica Telecomunicações e Informática, Portugal
|
Hewlett Packard Enterprise Co
Concluído
|
| 2007/05 - 2008/07 | Trilho - Roteiros de formação e aprendizagem para plataformas de eLearning
.
Bolseiro de Investigação
Universidade de Aveiro Departamento de Electrónica Telecomunicações e Informática, Portugal
Instituto de Telecomunicações Campus Universitário de Santiago, Portugal |
Concluído
|
Produções
Publicações
| Artigo em conferência |
|
| Artigo em revista |
|
| Capítulo de livro |
|
| Livro |
|
| Poster em conferência |
|
| Relatório |
|
| Resumo em conferência |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
| Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
|---|---|---|
| 2020/05/14 | What is grit and how has it been studied in engineering education? Findings of a systematic literature review. | The Big Engineering Education Research Meet Up - Virtual Meeting
Aalborg University, Denmark; TU Dublin, Ireland; Virginia Tech, USA; UWA, Australia; Purdue University, USA; University College
London, UK; UTM, Malaysia; REEN
|
| 2019/10/10 | The study of grit in engineering education | School of Engineering Education Seminars
Purdue University - School of Engineering Education (Purdue, Estados Unidos)
|
| 2019/10/10 | The study of grit in engineering education research | Purdue School of Engineering Education Research Seminar
Purdue University (Purdue, Estados Unidos)
|
| 2019/09 | Developing growth mindsets in engineering students:Work-in-progress on a systematic literature review. | SEFI 2019
Budapest University of Technology and Economics (Budapeste, Hungria)
|
| 2017/08 | Gender differences in science interest, self-concept, and career aspirations | ESERA 2017 Conference: European Science Education Research Association
ESERA European Science Education Research Association (Dublin, Irlanda)
|
| 2016/05 | The employability expectations of applicants, students and employers at Master’s level | Student Experience and Postgraduate Issues Networks Joint Seminar
SRHE Society for Research into Higher Education (London, Reino Unido)
|
| 2016/02/01 | Is Bourdieu’s theory of ‘economic capital’ applicable at postgraduate MSc study as undergraduate level? | Access and transition to postgraduate study: findings from HEFCE’s PSS and beyond
HEFCE Higher Education Funding Council for England (York, Reino Unido)
|
| 2016/01/29 | The Postgraduate Experience Project Learning and teaching expectations and experiences of STEM postgraduate taught students | Inspire to succeed: Transforming teaching and learning in STEM Higher Education Conference
University of Nottingham (Nottingham, Reino Unido)
|
| 2015/01/21 | Finance Findings from the Postgraduate Experience Project | Postgraduate Funding Workshop, UKCGE
UKCGE United Kingdom Council for Graduate Education (Sheffield, Reino Unido)
|
Orientação
| Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
|---|---|---|
| 2024 - Atual | Human Energy Reinforcement In Industry5.0: A Resilient And Productive Workforce
Coorientador
|
Universidade de Aveiro Departamento de Economia Gestão Engenharia Industrial e Turismo, Portugal
|
| 2021 - Atual | Exploring the Inclusion of AI in Engineering Education to Understand Female and Minority Undergraduate Students Participation
and Learning Experiences (UK and US)
Coorientador
|
University College London, Reino Unido
|
| 2020 - Atual | Vocational education in Saudi Arabia: Is women education contributing to sustainable development?
Coorientador
|
University College London Institute of Education Doctoral School, Reino Unido
|
| 2020 - Atual | What factors influence where and what women engineering undergraduates study at UK universities?
Coorientador
|
University College London Faculty of Engineering, Reino Unido
|
| 2020 - 2024 | The experiences and career choices of female engineering students in Chinese universities.
Coorientador
|
University College London Institute of Education Doctoral School, Reino Unido
|
| 2021 - 2022 | Chinese women working in engineering: challenges and opportunities
Orientador de Ming Zhang
|
MSc Engineering and Education (Mestrado)
University College London Institute of Education, Reino Unido
|
| 2021 - 2022 | Making the engineering curriculum more inclusive
Orientador de Michael Sulu
|
MSc Engineering and Education (Mestrado)
University College London Institute of Education, Reino Unido
|
| 2013 - 2014 | Perfeccionismo e distress psicológico : prevenção no ensino superior
Coorientador
|
Psicologia (Mestrado)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
|
Organização de evento
| Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2021 - Atual | CISPEE 2021 - 4th International Conference of the Portuguese Society for Engineering Education (2021/06/21 - 2021/06/23)
Conferência (Membro da Comissão Científica)
|
|
| 2020/06/23 - Atual | Engineering Education Research Meet Up - Following the success of the Big Engineering Education Research Meet Up and to celebrate
the International Women in Engineering Day, UCL Centre for Engineering Education held a single session event with a focus
on research in diversity in engineering. (2020/06/23)
Seminário (Coorganizador)
|
University College London - Centre for Engineering Education, Reino Unido |
| 2020/05/14 - Atual | The Big Engineering Education Research Meet Up - More than 350 engineering education researchers around the world had virtually
gathered in Engineering Education Research (EER) Big Meet Up on the 14th of May 2020. The meeting which was the first of its
kind, conducted via Zoom, was hosted by University College London (UCL) and co-hosted by Purdue University, Aalborg University,
University of Western Australia, Virginia Tech, University College London, and Universiti Teknologi Malaysia (UTM). (2020/05/14)
Seminário (Coorganizador)
|
University College London - Centre for Engineering Education, Reino Unido |
| 2020 - Atual | SEFI 2021 - Annual conference of the European Society for Engineering Education (2021/09/13 - 2021/09/16)
Conferência (Membro da Comissão Científica)
|
|
| 2012 - 2013 | VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia - 2013 (2013/06/20 - 2013/06/22)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal Associação Portuguesa de Psicologia, Portugal |
| 2011 - 2012 | 9º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde - 2012 (2012/02/09 - 2012/02/11)
Congresso (Coorganizador)
|
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal |
Júri de grau académico
| Tema Tipo de participação |
Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização |
|
|---|---|---|
| 2024/05/19 | Humility as a Professional Engineering Asset: An Analysis of Humble Behaviour in the Australian Engineering Workforce
Arguente
|
Ellen Lynch (Doutoramento)
Australian National University, Austrália
|
| 2022/12/09 | Developing a framework on doctoral students' essential competencies to complete the PhD and strategies for their development:
a study in England and Portugal
Arguente
|
Paulo Chaló (Doutoramento)
Kingston University, Reino Unido
|
| 2014 | Estudo de caracterização de adultos idosos dependentes de substâncias
Presidente do júri
|
Ana David Silva Diniz Tomé (Mestrado)
Universidade de Aveiro Departamento de Educação e Psicologia, Portugal
|
Arbitragem científica em conferência
| Nome da conferência | Local da conferência | |
|---|---|---|
| 2021 - Atual | International Conference of the Portuguese Society for Engineering Education (CISPEE) | |
| 2019 - Atual | EDUCON2020 - IEEE Global Engineering Education Conference | Porto, Portugal |
| 2018 - Atual | SEFI Annual Conference | |
| 2018 - 2019 | 8th Research in Engineering Education Symposium (REES) | Cape Town, South Africa |
Arbitragem científica em revista
| Nome da revista (ISSN) | Editora | |
|---|---|---|
| 2020 - Atual | Psychological Reports (0033-2941) | |
| 2018 - Atual | IEEE Transactions on Education (1557-9638) | Institute of Electrical and Electronics Engineers |
| 2017 - Atual | European Journal of Engineering Education (1469-5898) | Informa UK (Taylor & Francis) |
| 2017 - Atual | On the Horizon (1074-8121) | Emerald (MCB UP ) |
| 2017 - Atual | Journal of Engineering Education (2168-9830) | Wiley (John Wiley & Sons) |
| 2017 - Atual | Studies in Higher Education (1470-174X) | Informa UK (Taylor & Francis) |
Curso / Disciplina lecionado
| Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
|---|---|---|---|
| 2021 - Atual | MSc Engineering and Education - Dissertation module | MSc Engineering and Education (Master) | University College London Institute of Education, Reino Unido |
| 2019 - Atual | Research in Engineering Education | Engineering and Education MSc (Master) | University College London Department of Curriculum Pedagogy and Assessment, Reino Unido |
| 2012 - 2014 | Psicologia do Desenvolvimento | Psicologia (Licenciatura) | Universidade de Aveiro, Portugal |
| 2012 - 2013 | Ergonomia Cognitiva | Novas Tecnologias da Comunicação (Licenciatura) | Universidade de Aveiro, Portugal |
Membro de associação
| Nome da associação | Tipo de participação | |
|---|---|---|
| 2025/01/01 - Atual | Research in Engineering Education Network (REEN) | Governing Board Member. Representative for Europe |
| 2018 - Atual | UK & Ireland Engineering Education Research Network | Steering Group |
| 2018 - Atual | Sociedade Portuguesa de Educação em Engenharia | Membro |
| 2011 - Atual | Ordem dos Psicólogos Portugueses | |
| 2019 - 2023/05 | European Society for Engineering Education | Chair - Special Interest Group on Gender and Diversity |
Membro de comissão
| Descrição da atividade Tipo de participação |
Instituição / Organização | |
|---|---|---|
| 2023/09 - Atual | Member of the Board of Directors of the European Society for Engineering Education (SEFI) - 2023-2026
Membro
|
|
| 2022 - Atual | Associate Editor - Journal of Engineering Education (JEE)
Membro
|
American Society for Engineering Education, Estados Unidos |
Distinções
Prémio
| 2021 | Susanne Ihsen Award on Diversity and Inclusiveness
Société Européenne pour la Formation des Ingénieurs, Bélgica
|
| 2018 | Prémio "Melhor artigo" do CISPEE - 3a Conferência Internacional da Sociedade Portuguesa para a Educação em Engenharia
Universidade de Aveiro, Portugal
|
Título
| 2015 | Fellow of the Higher Education Academy |
Outra distinção
| 2010 | Best Project - 2010 HP Innovations in Education Worldwide Summit |
