???global.info.a_carregar???
Jorge Sinval is a psychometrician who works as a research fellow at the National Institute of Education, Nanyang Technological University, Singapore (NIE NTU, Singapore). He has experience teaching statistical analysis, psychometrics, research design, and data analysis in the B.Sc., M.Sc., and Ph.D. cycles of study. He holds a double Ph.D. from the University of São Paulo (Doctor of Science) and from the University of Porto (Doctor of Psychology). Jorge received his master¿s degree in psychology (with a specialization in work and organizational psychology) from the Catholic University of Portugal. His B.Sc. in psychology was attained at the Catholic University of Portugal. MSc in Epidemiology from the Faculty of Medicine of the University of Lisbon. Jorge is currently enrolled in a post-doc at the Paulista School of Medicine (Federal University of São Paulo) and in the master's in data science at the ISCTE Business School (ISCTE-IUL). His research interests include psychometrics, Bayesian structural equation modeling, organizational psychology, epidemiology, and International large-scale assessments (e.g. TIMSS, PISA, and PIRLS). Being a Cochrane author, Jorge is also very interested in occupational health, developing with an international team of coauthors a systematic review of the interventions for improving recovery from work. He is particularly interested in two statistical techniques: Bayesian Structural Equation Modeling and Network Meta-Analysis; using R as his preferred statistical programming language. He collaborates on several projects. Being one of them, the Burnout Assessment Tool (BAT) consortium, where he belongs to the Portuguese and Singaporean teams.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Jorge Fernando Pereira Sinval

Nomes de citação

  • Sinval, J.

Identificadores de autor

Ciência ID
FE1D-5D0A-AC8B
ORCID iD
0000-0002-2855-1360
Google Scholar ID
zfFIMXEAAAAJ
Researcher Id
K-4431-2013
Scopus Author Id
57200328070

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Economia e Gestão
  • Ciências Médicas e da Saúde - Ciências da Saúde
  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Sociais - Psicologia
  • Ciências Médicas e da Saúde - Medicina Clínica
  • Ciências Exatas - Matemática

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Japonês Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2021/12/01 - 2025/11/30
Em curso
Evidence-based Health (Pós-doutoramento)
Federal University of São Paulo, Brasil
2018/10/02 - 2024/02/05
Concluído
Epidemiology (Mestrado)
Univesity of Lisbon, Portugal
"Beyond the Accuracy of Clinical Reasoning: The Development of a New Instrument" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18.47
2020/09/07 - 2022/07/30
Em curso
Data Science (Mestrado)
ISCTE-University Institute of Lisbon, Portugal
"Bayesian Structural Equation Modeling: Incorporating prior knowledge via elicitation" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2014/03/03 - 2018/12/17
Concluído
Psychology (Doutoramento)
University of São Paulo, Brasil
2011/10/03 - 2018/12/17
Concluído
Psychology (Doutoramento)
University of Porto, Portugal
2014/01/01 - 2014/01/01
Concluído
Workshop de Revisão Sistemática II (Outros)
Centro Cochrane do brasil, Brasil
2014/01/01 - 2014/01/01
Concluído
O uso do Teste de Zulliger na seleção de executivos (Outros)
Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos, Brasil
2014/01/01 - 2014/01/01
Concluído
Workshop de Revisão Sistemática I (Outros)
Centro Cochrane do brasil, Brasil
2014/01/01 - 2014/01/01
Concluído
Seminário de Escrita de Artigos Científicos (Outros)
Universidade de São Paulo, Brasil
2014/01/01 - 2014/01/01
Concluído
Seminário de Escrita de Artigos Científicos (Outros)
Universidade de São Paulo, Brasil
2014 - 2014
Concluído
Seminário de Escrita de Artigos Científicos (Curso médio)
Universidade de São Paulo, Brasil
2014 - 2014
Concluído
Workshop de Revisão Sistemática I (Curso médio)
Centro Cochrane do brasil, Brasil
2014 - 2014
Concluído
Workshop de Revisão Sistemática II (Curso médio)
Centro Cochrane do brasil, Brasil
2014 - 2014
Concluído
O uso do Teste de Zulliger na seleção de executivos (Curso médio)
Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos, Brasil
2013/01/01 - 2013/01/01
Concluído
Introdução à metanálise (Outros)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2013/01/01 - 2013/01/01
Concluído
Equações Estruturais: Análise de Trajectórias (Outros)
Universidade do Porto, Portugal
2013/01/01 - 2013/01/01
Concluído
Hierarquical Linear Model: Longitudinal Data (Outros)
Universidade do Porto, Portugal
2013/01/01 - 2013/01/01
Concluído
Individual Crisis Intervention and Peer Support (Outros)
Universidade do Porto, Portugal
2013/01/01 - 2013/01/01
Concluído
Group Crisis Intervention (Outros)
Universidade do Porto, Portugal
2013 - 2013
Concluído
Equações Estruturais: Análise de Trajectórias (Curso médio)
Universidade do Porto, Portugal
2013 - 2013
Concluído
Hierarquical Linear Model: Longitudinal Data (Curso médio)
Universidade do Porto, Portugal
2013 - 2013
Concluído
Introdução à metanálise (Curso médio)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2013 - 2013
Concluído
Group Crisis Intervention (Curso médio)
Universidade do Porto, Portugal
2013 - 2013
Concluído
Individual Crisis Intervention and Peer Support (Curso médio)
Universidade do Porto, Portugal
2012/01/01 - 2012/01/01
Concluído
Intensive Program Erasmus (Outros)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2012/01/01 - 2012/01/01
Concluído
Introdução à metanálise (Outros)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2012/01/01 - 2012/01/01
Concluído
Springer Author Workshop (Outros)
Reitoria da Universidade do Porto, Portugal
2012 - 2012
Concluído
Intensive Program Erasmus (Curso médio)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2012 - 2012
Concluído
Introdução à metanálise (Curso médio)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2012 - 2012
Concluído
Springer Author Workshop (Curso médio)
Reitoria da Universidade do Porto, Portugal
2009/09/08 - 2011/07/20
Concluído
Psychology (Work and Organizational) (Mestrado)
Catholic University of Portugal, Portugal
2009/01/01 - 2011/01/01
Concluído
Psicologia (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa (Faculdade de Educação e Psicologia), Portugal
2009 - 2011
Concluído
Psicologia (Mestrado integrado)
Especialização em Work and organizational
Universidade Católica Portuguesa (Faculdade de Educação e Psicologia), Portugal
"Mudança organizacional: Do prescrito ao real" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
2006/10/06 - 2009/07/31
Concluído
Psychology (Bacharelato)
Catholic University of Portugal, Portugal
2006 - 2009
Concluído
Psicologia (Licenciatura)
Universidade Católica Portuguesa (Faculdade de Educação e Psicologia), Portugal
14
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/07/02 - Atual Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) Nanyang Technological University, Singapura
2019/01/17 - 2021/08/31 Pós-doutorado (Investigação) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE - IUL) Business Research Unit, Portugal
2018/04/17 - 2018/12/31 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Instituto Superior de Psicologia Aplicada Centro de Investigação William James, Portugal
2014/04 - 2018/03 Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) ¿Center for Psychology at University of Porto, Portugal
2014/02 - 2018/03 Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) ¿Centro de Pesquisas em Psicodiagnóstico (FFCLRP-USP), Brasil
2013/08 - 2018/03 Investigador Auxiliar (carreira) (Investigação) Laboratório de Reabilitação Psicossocial ¿(FPCE-UP & ESTESP-IPP), Portugal
2012/03 - 2012/03 Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Universidade Católica Portuguesa (Faculdade de Educação e Psicologia), Portugal
2011/04 - 2011/07 Investigador (Investigação) Kühne + Nagel, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/06/29 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade Federal de Sao Paulo Escola Paulista de Medicina, Brasil
2020/07/20 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Brasil
2018/09/14 - 2023/09/14 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2019/03/01 - 2023/08/31 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) ISCTE Business School, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2010/10 - 2011/03 Estagiário (Técnica) RH Norte, Lda. Grupo Egor, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2020/06/01 - 2021/08/31 Digital Talent Ecosystem (DTE)
Investigador Pós-doutorado
ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE - IUL) Business Research Unit, Portugal
Novabase Neotalent, SA
Em curso
2019/01/17 - 2019/10/31 Team cognition, adaptation and multiteam systems in dynamic environments
Investigador Pós-doutorado
ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE - IUL) Business Research Unit, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2014/03 - 2014/12 Occupational health: Instruments and models
2014.1.3766.1.8
Outra
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2022/03/15 - 2023/07/31 Bayesian Structural Equation Modeling: GPU processing, is it worth it?
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2021/01/01 - 2021/12/31 Measuring and adapting team-level constructs: Challenges and opportunities
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2020/06/01 - 2021/08/31 Digital Talent Ecosystem (DTE)
45216
Bolseiro de Pós-Doutoramento
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Unidade de Investigação em Desenvolvimento Empresarial, Portugal
Novabase Neotalent, SA com fundos P2020
Concluído
2019/01/15 - 2019/10/31 Team cognition, adaptation and multiteam systems in dynamic environments
PTDC/MHC-PSO/1044/2014
Bolseiro de Pós-Doutoramento
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Unidade de Investigação em Desenvolvimento Empresarial, Portugal
FCT
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Jorge Sinval; Natália Vara; Cristina Queirós; Sônia Pasian; João Marôco. "Qualidades psicométricas das UWES em bombeiros portugueses". 2014.
Artigo em revista
  1. Sinval, J.; Oliveira, Pedro; Novais, Filipa; Almeida, Carla Maria; Telles-Correia, Diogo. Autor correspondente: Sinval, J.. "Exploring the impact of depression, anxiety, stress, academic engagement, and dropout intention on medical students' academic performance: A prospective study". Journal of Affective Disorders 368 (2025): 665-673. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0165032724016057.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1016/j.jad.2024.09.116
  2. Morais, Inês; Carneiro, Francis Anne; Sinval, J.; Costa, Pedro Alexandre; Leal, Isabel. Autor correspondente: Carneiro, Francis Anne. "The Walsh Family Resilience Questionnaire: Validity evidence from Portugal". Family Relations (2024): 1-21. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/fare.13078.
    Publicado • 10.1111/fare.13078
  3. Sinval, J.; Oliveira, Pedro; Novais, Filipa; Almeida, Carla Maria; Telles-Correia, Diogo. Autor correspondente: Sinval, J.. "Correlates of burnout and dropout intentions in medical students: A cross-sectional study". Journal of Affective Disorders 364 (2024): 221-230. http://dx.doi.org/10.1016/j.jad.2024.08.003.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1016/j.jad.2024.08.003
  4. Casanova, Joana R.; Jorge Sinval; Almeida, Leandro da Silva . Autor correspondente: Casanova, Joana R.. "Academic success, engagement and self-efficacy of first-year university students: Personal variables and first-semester performance". Annals of Psychology 40 1 (2024): 44-53. https://revistas.um.es/analesps/article/view/479151.
    Acesso aberto • Publicado • 10.6018/analesps.479151
  5. Andreia Ribeiro; Jorge Sinval; Félix, Sílvia; Carolina Guimarães; Machado, B. C.; Gonçalves, Sónia; de Lourdes, Marta; Eva M. Conceição. Autor correspondente: Eva M. Conceição. "Food addiction and grazing — The role of difficulties in emotion regulation and negative urgency in university students". Nutrients 15 20 (2023): 1-11. https://www.mdpi.com/2072-6643/15/20/4410.
    Acesso aberto • Publicado
  6. Marília C. Teodoro; Eva M. Conceição; Jorge Sinval; Marta de Lourdes; Carmem B. Neufeld. "Adaptation, confirmatory factor analysis, and psychometric properties of the Brazilian version of the Repetitive Eating Questionnaire". International Journal of Eating Disorders (2023): https://doi.org/10.1002/eat.23943.
    10.1002/eat.23943
  7. Adriana M. Saur; Jorge Sinval; Cristina M. Del-Ben; Rosângela F. L. Batista; Antônio A. M. Da Silva; Marco A. Barbieri; Heloisa Bettiol. "The Postpartum Bonding Questionnaire: validity evidence from the Brazilian version". Journal of Child and Family Studies (2022): https://doi.org/10.1007/s10826-022-02406-x.
    10.1007/s10826-022-02406-x
  8. Matos, Lisa; Água, Joana; Sinval, Jorge; Park, Crystal L.; Indart, Monica J.; Leal, Isabel. Autor correspondente: Matos, Lisa. "Assessing meaning violations in Syrian refugees: A mixed-methods cross-cultural adaptation of the Global Meaning Violations Scale–ArabV". Journal of Traumatic Stress (2022): http://dx.doi.org/10.1002/jts.22819.
    10.1002/jts.22819
  9. Abreu Alves, Sara; Sinval, Jorge; Lucas Neto, Lia; Marôco, João; Gonçalves Ferreira, António; Oliveira, Pedro. "Burnout and dropout intention in medical students: the protective role of academic engagement". BMC Medical Education 22 1 (2022): http://dx.doi.org/10.1186/s12909-021-03094-9.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1186/s12909-021-03094-9
  10. Sinval, Jorge; Vazquez, Ana Claudia S.; Hutz, Claudio Simon; Schaufeli, Wilmar B.; Silva, Sílvia. "Burnout Assessment Tool (BAT): Validity Evidence from Brazil and Portugal". International Journal of Environmental Research and Public Health 19 3 (2022): 1344. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph19031344.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3390/ijerph19031344
  11. Sinval, Jorge; van Veldhoven, Marc; Oksanen, Tuula; Azevedo, Luis Filipe; Atallah, Álvaro N; Melnik, Tamara. "Interventions for improving recovery from work". Cochrane Database of Systematic Reviews 12 (2021): 1-19. http://dx.doi.org/10.1002/14651858.cd014518.
    Publicado • 10.1002/14651858.cd014518
  12. Paolillo, Anna; Sinval, Jorge; Silva, Sílvia A.; Scuderi, Vittorio E.. "The relationship between inclusion climate and voice behaviors beyond social exchange obligation: The role of psychological needs satisfaction". Sustainability 13 18 (2021): 10252. http://dx.doi.org/10.3390/su131810252.
    Acesso aberto • 10.3390/su131810252
  13. Sinval, J.; Miller, Vernon D.; João Marôco. "Openness Toward Organizational Change Scale (OTOCS): Validity Evidence from Brazil and Portugal". PLoS ONE 16 4 (2021): 1-22.
    Acesso aberto • Publicado • 10.1371/journal.pone.0249986
  14. Sinval, Jorge; van Veldhoven, Marc; Oksanen, Tuula; Azevedo, Luis Filipe; Atallah, Alvaro N.; Melnik, Tamara; Maroco, Joao. "Interventions for improving recovery from work". Cochrane Database of Systematic Reviews (2021): https://publons.com/wos-op/publon/55875543/.
    10.1002/14651858.CD014518
  15. de Beer, Leon T.; Schaufeli, Wilmar B.; De Witte, Hans; Hakanen, Jari J.; Shimazu, Akihito; Glaser, Jürgen; Seubert, Christian; et al. "Measurement Invariance of the Burnout Assessment Tool (BAT) Across Seven Cross-National Representative Samples". International Journal of Environmental Research and Public Health 17 15 (2020): 1-14. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph17155604.
    Acesso aberto • Publicado • 10.3390/ijerph17155604
  16. Monteiro, Sílvia; Almeida, Leandro; Gomes, Cristiano; Sinval, Jorge. "Employability profiles of higher education graduates: A person-oriented approach". Studies in Higher Education (2020): 1-14. http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2020.1761785.
    Publicado • 10.1080/03075079.2020.1761785
  17. Ragazzi, T. C.; Shuhama, R.; Sinval, J.; Marôco, J.; Corsi-Zuelli, F.; da Roza, D. L.; van Os, J.; Menezes, P. R.; Del-Ben, C. M.. "Validation of the Portuguese version of the Community Assessment of Psychic Experiences and characterization of psychotic experiences in a Brazilian sample". Brazilian Journal of Psychiatry (2020): https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/validation-of-the-portuguese-version-of-the-community-assessment-of-psychic-experiences--and/66211?lang=en.
    10.1590/1516-4446-2019-0611
  18. Sinval, J.; João Paulo Marôco Domingos. "Short Index of Job Satisfaction: Validity evidence from Portugal and Brazil". PLoS ONE 14 5 (2020): 1-21. https://journals.plos.org/plosone/.
    Acesso aberto • 10.1371/journal.pone.0231474
  19. Aragão e Pina, J.; Passos, A. M.; Maynard, M.T.; Sinval, J.. "Self-efficacy, mental models and team adaptation: A first approach on football and futsal refereeing". Psychology of Sport and Exercise (2020): https://www.journals.elsevier.com/psychology-of-sport-and-exercise.
    10.1016/j.psychsport.2020.101787
  20. Sinval, J.; Aragão e Pina, J.; Marôco, J.; Santos, C. M.; Uitdewilligen, S.; Maynard, M.T.; Passos, A. M.. "Development of the Referee Shared Mental Models Measure (RSMMM)". Frontiers in Psychology (2020): https://www.frontiersin.org/journals/psychology.
    10.3389/fpsyg.2020.550271
  21. Sinval, Jorge; Sirgy, M. Joseph; Lee, Dong-Jin; Marôco, João. "The Quality of Work Life Scale: Validity Evidence from Brazil and Portugal". Applied Research in Quality of Life (2019): 1-29. http://dx.doi.org/10.1007/s11482-019-09730-3.
    Publicado • 10.1007/s11482-019-09730-3
  22. Sinval, Jorge; Queirós, Cristina; Pasian, Sonia; Marôco, João. "Transcultural Adaptation of the Oldenburg Burnout Inventory (OLBI) for Brazil and Portugal". Frontiers in Psychology 10 (2019): 1-28. http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00338.
    10.3389/fpsyg.2019.00338
  23. Silva, Karine; Lima, Mariely; Fafiães, Carla; Sinval, Jorge; de Sousa, Liliana. "Preliminary Test of the Potential of Contact With Dogs to Elicit Spontaneous Imitation in Children and Adults With Severe Autism Spectrum Disorder". The American Journal of Occupational Therapy 74 - (2019): https://ajot.aota.org/article.aspx?articleid=2757405.
    Publicado • 10.5014/ajot.2020.031849
  24. Rodrigues, Susana; Sinval, Jorge; Queiros, Cristina; Maroco, Joao; Kaiseler, Mariana; Queirós, Cristina; Marôco, João. "Transitioning from recruit to officer: An investigation of how stress appraisal and coping influence work engagement". International Journal of Selection and Assessment 00 (2019): 1-17. https://publons.com/publon/19010409/.
    10.1111/IJSA.12238
  25. Sinval, Jorge; Pasian, Sonia; Queirós, Cristina; Marôco, João; Jorge Sinval; Alexandra Marques-Pinto; Cristina Queirós; et al. "Brazil-Portugal Transcultural Adaptation of the UWES-9: Internal Consistency, Dimensionality, and Measurement Invariance". Frontiers in Psychology 9 (2018): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00353.
    10.3389/fpsyg.2018.00353
  26. Sinval, Jorge; Casanova, Joana R.; Marôco, João; Almeida, Leandro S.. "University student engagement inventory (USEI): Psychometric properties". Current Psychology 12 (2018): 1-13.
    Publicado • 10.1007/s12144-018-0082-6
  27. Jorge Sinval; Alexandra Marques-Pinto; Cristina Queirós; João Marôco. "Work Engagement among Rescue Workers: Psychometric Properties of the Portuguese UWES". Frontiers in Psychology (2018): https://publons.com/publon/10876750/.
    10.3389/FPSYG.2017.02229
Poster em conferência
  1. Sinval, J.; Vara, N.; Queirós, C.; Pasian, S.; Maroco, J.. "Qualidades psicométricas da UWES em bombeiros portugueses [Psychometric qualities of UWES among Portuguese firefighters]". Trabalho apresentado em 10º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde, 2014.
  2. Sinval, J.; Vara, N.; Queirós, C.; Marques Pinto, A.; Pasian, S.; Maroco, J.. "The relationship between engagement and burnout: A comparison between firefighters and nurses". Trabalho apresentado em 11th European Academy of Occupational Health Psychology, 2014.
  3. Sinval, J.; Pasian, S.; Vara, N.; Queirós, C.; Maroco, J.; Jorge Sinval; Sonia Pasian; et al. "Analysis of the psychometric properties of the MBI-HSS' in Portuguese firefighters". Trabalho apresentado em 44ª reunião anual da Sociedade Brasileira de Psicologia, 2014.
Resumo em conferência
  1. Castro, R. V. de; Sinval, J.; Ferreira, F.; Bugalho, M. J.. "Caracterização clínica e psicossocial de adultos com síndrome Klinefelter tratados com testosterona – Resultados estudo piloto". Trabalho apresentado em Portuguese Society of Endocrinology, Diabetes and Metabolism, Coimbra, 2020.
    Publicado
  2. Sinval, J.; Vara, N.; Queirós, C.; Pasian, S.; Maroco, J.. "Qualidades psicométricas das UWES em bombeiros portugueses [Psychometric qualities of UWES among Portuguese firefighters]". Trabalho apresentado em 10º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde, Porto, 2014.
    Publicado
  3. Sinval, J.; Pasian, S.; Queirós, C.; Maroco, J.. "Burnout in Portuguese doctors and nurses". Trabalho apresentado em VII Congresso da Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos, Ribeirão Preto, SP, 2014.
    Publicado
  4. Sinval, J.; Pasian, S.; Queirós, C.; Maroco, J.. "Engagement in Portuguese nurses and doctors". Trabalho apresentado em VII Congresso da Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos, Ribeirão Preto, SP, 2014.
    Publicado
  5. Sinval, Jorge; Queirós, Cristina; Marques-Pinto, A.; Maroco, J. P.; Sinval, J.; Vara, N.; Queirós, C.; et al. "The relationship between engagement and burnout: a comparison between fire-fighters and nurses". Trabalho apresentado em 11th EAOHP Conference, Londres, 2014.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Sinval, J.. "Occupational health: Instruments and models". Doutoramento, Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, 2018. https://repositorio-aberto.up.pt/handle/10216/117984.
  2. Sinval, Jorge Fernando Pereira. "Mudança organizacional : do prescrito ao real". Mestrado, 2011. http://hdl.handle.net/10400.14/7772.

Outros

Outra produção
  1. Team Virtuality Scale: Validity evidence based on the internal structure. XI Conferência internacional de Investigação e Intervenção em Recursos Humanos. 2023. Costa, P.; Marques-Quinteiro, Pedro; Sinval, J.. https://www.iscap.pt/conferencias/iirh/xi/index.php/pt/.
  2. Comparing priors for estimating sparse ordinal indicators in Bayesian factor analyses. 2023 NCME Annual Meeting. 2023. Winter, S. D.; Sinval, J.; Merkle, E. C.. https://www.ncme.org/.
  3. What makes a good math student? A three-level HLM perspective from TIMSS 2019. 6th Lisbon Economics and Statistics of Education. 2022. Sinval, J.; Marôco, J.. https://lese-conference.org/.
  4. Update your priors! A Bayesian structural equation modeling analysis to the Burnout Assessment Tool. 3rd BAT research seminar. 2022. Sinval, J.; Schaufeli, W. B.; De Witte, H.; de Beer, L. T.; Procházka, J.; Merkle, E. C.. https://burnoutassessmenttool.be/events_eng/.
  5. Validity evidence of the Negative Urgency subscale of the Urgency, Premeditation, Perseverance, and Sensation Seeking scales (UPPS) in different populations with disordered eating. Eating Disorders Research Society Annual Meeting. 2020. Conceição, E.; Sinval, J.; de Lourdes, M.; Félix, S.; Machado, P.; Vaz, A.. https://edrs.org/2020/index.php.
  6. Caracterização clínica e psicossocial de adultos com síndrome Klinefelter tratados com testosterona – Resultados estudo piloto. Congresso Português de Endocrinologia / 71ª Reunião Anual da SPEDM. 2020. Castro, R. V. de; Sinval, J.; Ferreira, F.; Bugalho, M. J.. https://www.spedm.pt/pt/congressos-spedm/congresso-portugues-de-endocrinologia--71-reuniao-anual-da-spedm.
  7. Leader’s sensegiving and promotion of team sensemaking: Is one of these functions enough to increase team performance?. 2019. Passos, A. M.; Sinval, J.; Santos,C.M.; Sousa Guedes, A.; Uitdewilligen, S.. http://www.euram-online.org/annual-conference-2019.html.
  8. Leader’s sensegiving and promotion of team sensemaking: Two sides of the same coin. 2019. Passos, A. M.; Sinval, J.; Sousa Guedes, A.; Santos,C.M.; Uitdewilligen, S.. http://www.ingroup.net/conference.html.
  9. Validity evidence from the BAT Portuguese version 2nd BAT Conference. 2019. Sinval, J.; Silva, S.A.. https://ciencia.iscte-iul.pt/publications/validity-evidence-from-the-bat-portuguese-version-2nd-bat-conference/65320?lang=en.
  10. Networking by spreading the word. 2014. Sinval, J.. http://blog.mendeley.com/uncategorized/networking-by-spreading-the-word/.
  11. More than your average reference manager; Work securely & smartly with Mendeley. 2014. Matthew Green; Sinval, J.; Sjurdur Hammer. https://www.brighttalk.com/webcast/11355/121069.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2014 Engagement in Portuguese nurses and doctors VII Congresso da Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos
Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos (Ribeirão Preto, SP, Brasil)
2014 Burnout in Portuguese doctors and nurses VII Congresso da Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos
Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos (Ribeirão Preto, SP, Brasil)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2022/01/01 - Atual Meaning of Work and Professional Identity as Predictors of Self-perceived Employability
Coorientador de Stéphanie Andrade Silva
Psychology (Mestrado)
University of São Paulo, Portugal
2021/11/30 - Atual Psychological Capital in organizations, its development and how it can affect work life
Coorientador de Marina Filipa Agostinho Franco
Science on Emotions (Mestrado)
ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/11 - Atual The impact of leadership in the relationship between emotional intelligence and burnout
Orientador de Joana Margarida Duarte e Sequeira Quintino Lourenço
Human Resources Management and Organizational Consulting (Mestrado)
ISCTE Business School, Portugal
2021/01/01 - Atual Cognitive Dissonance Theory applied to the Transtheoretical Model of Behavior Change: A Modal Migration Process
Coorientador de Lucas Eduardo Araújo de Melo
Transportation Engineering (Doutoramento)
University of São Paulo, Portugal
2019/01/01 - 2023/12/31 Teacher Training for Basic, Technical and Technological Education: Proposal of a Model of Skills Development
Coorientador de Cristiane Souza de Lacerda
Psychology (Doutoramento)
Faculty of Philosophy, Sciences and Languages of Ribeirão Preto, University of São Paulo, Portugal
2021/01/01 - 2023/12/12 The influence of perception on depression and on clinical psychology services in the intention to seek psychological help
Coorientador de Lígia Mendes Serralha
Psychology (Mestrado)
Ispa — University Institute of Psychological, Social and Life Sciences, Portugal
2020/11/27 - 2023/12/07 Intention to quit among IT workers
Coorientador de Vasco Alexandre Duarte Barbosa
Management (Mestrado)
ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/12 - 2023/12/06 Dashboards and automation in support of Call Center operations business
Orientador de Bruno Miguel Antunes do Carmo
Service and Technology Management (Mestrado)
ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/10 - 2022/12/22 Does Motivation impact the relationship between Burnout and Work Engagement?
Orientador de Maria de Guadalupe Marques de Brito Madeira Calheiros
Social and Organizational Psychology (Mestrado)
ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/11/21 - 2022/12/21 The importance of Psychological Capital (PsyCap) to promote an improvement in job-search in Portugal
Coorientador de Maria do Carmo da Cunha Cordovil de Almeida e Brito
Management (Mestrado)
ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/11 - 2022/12/21 The influence of transformational leadership in the relationship between intrapreneurship and creativity and innovation.
Orientador de Mariana Casaleiro Vitoriano dos Santos
Social and Organizational Psychology (Mestrado)
ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/03 - 2022/03/23 Psychological capital and teleworking
Coorientador de Susana Paula Veríssimo Simões Silva
Applied Management (Mestrado)
ISCTE Business School, Portugal
2020/11/27 - 2022/01/05 Proactive personality, perceived support, psychological capital and grit in football and handball referees
Coorientador de Filipe do Val Lourenço
Management (Mestrado)
ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020 - 2022 The Impact of Psychological Capital for fitness instructors on Performance and Creativity
Coorientador de Bruno Marques Carmo Manz
Management (Mestrado)
ISCTE Business School, Portugal
2019 - 2021 Burnout in medicine students in FMUL
Coorientador de Sara Isabel Abreu Alves
Medicine (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Medicina, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2014 - 2014 Qualidades psicométricas das UWES em bombeiros portugueses [Psychometric qualities of UWES among Portuguese firefighters]
Congresso
10º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde
Sociedade Portuguesa de Psicologia da Saúde, Portugal
2014 - 2014 The relationship between engagement and burnout: A comparison between firefighters and nurses
Conferência
11th Conference of the European Academy of Occupational Health Psychology
European Academy of Occupational Health Psychology, Reino Unido
2014 - 2014 Burnout in Portuguese doctors and nurses
Congresso
VII Congresso da Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos
Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos, Brasil
2014 - 2014 Engagement in Portuguese nurses and doctors
Congresso
VII Congresso da Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos
Associação Brasileira de Rorschach e Métodos Projetivos, Brasil

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2023/02 - 2023/07 Unsupervised Learning Methods Data Science (Licenciatura) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2023/02 - 2023/07 Applied Final Project in Data Science Data Science (Licenciatura) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022/09 - 2023/01 Statistics Economics (Licenciatura) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022/09 - 2023/01 Prescriptive Analytics Data Science (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022/02 - 2022/07 Statistics II Finance and Accounting (Licenciatura) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022/02 - 2022/07 Statistics and Data Analysis I Psychology (Licenciatura) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/09 - 2022/01 Statistics I Management (Licenciatura) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/09 - 2022/01 Seminar in Human Resource Management and Organizational Consultancy Human Resource Management and Organizational Consultancy (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021/02 - 2021/06 Statistical Analysis Psychology (Mestrado integrado) ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2020/09 - 2021/01 Seminar in Human Resource Management and Organizational Consultancy Human Resource Management and Organizational Consultancy (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/09 - 2021/01 Statistical Analysis II Psychology (Mestrado integrado) ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2020/09 - 2021/01 Statistical Analysis I (old plan) Psychology (Mestrado integrado) ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2020/02 - 2020/07 Research Project in Human Resources and Organizational Behavior Management (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2020/02 - 2020/06 Statistical Analysis I Psychology (Mestrado integrado) ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2020/02 - 2020/06 Statistical Analysis with Computer Applications Psychology (Mestrado) ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2019/09 - 2020/01 Statistical Analysis II Psychology (Mestrado integrado) ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2019/09 - 2020/01 Statistical Analysis I (old plan) Psychology (Mestrado integrado) ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2019/09 - 2020/01 Seminar in Human Resource Management and Organizational Consultancy Human Resource Management and Organizational Consultancy (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização)) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/09 - 2019/12 Seminar in Human Resource Management and Organizational Consultancy Human Resource Management and Organizational Consultancy (Mestrado) ISCTE Business School, Portugal
2019/02 - 2019/07 Research Design II Management (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares)) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2019/02 - 2019/06 Statistical Analysis I Psychology (Mestrado integrado) ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2018/09 - 2019/01 Statistical Analysis II Psychology (Mestrado integrado) ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2014 - 2014 Mendeley: Uma forma diferente de gerir referências bibliográficas Aperfeiçoamento (Curso médio) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Brasil
2014 - 2014 Mendeley: Uma forma diferente de gerir referências bibliográficas Aperfeiçoamento (Curso médio) ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2014 - 2014 Mendeley: Uma forma diferente de gerir referências bibliográficas Aperfeiçoamento (Curso médio) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Brasil
2014 - 2014 Mendeley: Uma forma diferente de gerir referências bibliográficas Aperfeiçoamento (Curso médio) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Brasil
2014 - 2014 Mendeley: Uma forma diferente de gerir referências bibliográficas Aperfeiçoamento (Curso médio) Mendeley / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
2014 - 2014 Mendeley: Uma forma diferente de gerir referências bibliográficas Aperfeiçoamento (Curso médio) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Brasil
2014 - 2014 Mendeley: Uma forma diferente de gerir bibliografia Aperfeiçoamento (Curso médio) Reitoria da Universidade do Porto, Portugal
2014 - 2014 Mendeley: It's time to change the way we do research Aperfeiçoamento (Curso médio) Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, Brasil
2014 - 2014 Introdução à estatística Aperfeiçoamento (Curso médio) Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, Brasil
2013 - 2013 Workshop Mendeley Aperfeiçoamento (Curso médio) Mendeley / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
2013 - 2013 Mendeley, uma forma diferente de investigar e de gerir bibliografia Aperfeiçoamento (Curso médio) Associação Portuguesa de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas, Portugal
2013 - 2013 Mendeley: Uma forma diferente de gerir referências bibliográficas Aperfeiçoamento (Curso médio) Mendeley / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
2013 - 2013 Mendeley: Uma forma diferente de gerir referências bibliográficas Aperfeiçoamento (Curso médio) Núcleo de Psicologia da Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro / LabRP da FPCEUP, Portugal
2013 - 2013 Mendeley: Uma forma diferente de gerir referências bibliográficas Extensão e divulgação científica (Curso médio) Mendeley / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
2013 - 2013 Mendeley: Uma forma diferente de gerir referências bibliográficas Aperfeiçoamento (Curso médio) Mendeley / Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal
2013 - 2013 Mendeley: Changing the way we do research Aperfeiçoamento (Curso médio) Mendeley / ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2013 - 2013 Mendeley: A nova ferramenta para gerir bibliografia Aperfeiçoamento (Curso médio) Mendeley / ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2013 - 2013 Mendeley: A nova ferramenta para gerir bibliografia Aperfeiçoamento (Curso médio) Mendeley / ISPA - Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, Portugal
2013 - 2013 Aula Mendeley Aperfeiçoamento (Curso médio) Escola Superior de Tecnologia da Saúde do Porto - Instituto Politécnico do Porto, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2023/08/04 - Atual Sociedade Psicométrica
2022/01/25 - Atual Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Psicologia (ANPEPP)
2021/05/28 - Atual Departamento de Educação Médica (Faculdade de Medicina da Universidade de Lisboa)
2020/10/22 - Atual Associação Europeia de Avaliação Psicológica (EAPA)
Distinções

Outra distinção

2013 Mendeley Advisor of the Month
Mendeley, Portugal