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Filipe Pinto is an academic researcher, assistant professor, and PhD student in Media Arts and Communication at Universidade Lusófona. His academic foundation was laid with a degree in Communications, specializing in Organizational Communication, which ignited his passion for exploring the dynamics of message dissemination and audience engagement. This led him to pursue a post-graduation in Sports Marketing at Faculdade de Motricidade Humana da Universidade de Lisboa. Later on, he completed another degree in Multimedia Applications and Video Games, followed by a Master's in Design, where he produced a dissertation on the theme of suspension of disbelief - "Suspensão da descrença: Entre a realidade e a ficção" - which was awarded the highest grade of 20. Since 2019, Filipe has been part of HEI-Lab – Digital Human-Environment Interaction Lab at Universidade Lusófona, contributing to several projects as a senior developer and team leader. His work includes leading the development for the FCT-financed project PlayersAll: Media Agency and Empowerment (EXPL/COM-OUT/0882/2021), enhancing his expertise in game and multimedia apps development for academic research. This role has deepened his understanding of procedural protocols and project execution, particularly in studies involving human participants. Currently, Filipe is working on his PhD research on game studies, exploring the use of non-serious video games to introduce social discourse, his project is titled "Converging Realities: Exploring fourth wall breaks and metanarratives in video games".
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Carlos Filipe Abrantes Antunes Pinto

Nomes de citação

  • Pinto, Filipe
  • Pinto, Carlos Filipe

Identificadores de autor

Ciência ID
D71B-C2FA-78E4
ORCID iD
0000-0002-0527-4655

Endereços de correio eletrónico

  • filipe.pinto@ulusofona.pt (Profissional)

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Formação
Grau Classificação
2022/10/04 - 2026/08/31
Em curso
Artes dos Media e Comunicação (Doutoramento)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2020/09/01 - 2023/03/10
Concluído
Design (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
"Suspensão da descrença: Entre a realidade e a ficção. http://hdl.handle.net/10437/13773" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18
2013/09/01 - 2017/08/04
Concluído
Aplicações Multimedia e Videojogos (Licenciatura)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
16
2005/02/01 - 2005/07/31
Concluído
Marketing do Desporto (Pós-Graduação)
Especialização em Marketing
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
18
2000/09/01 - 2004/07/28
Concluído
Ciências da Comunicação e da Cultura (Licenciatura)
Especialização em Comunicação Organizacional
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
13
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/03/01 - Atual Assistente de Investigação (carreira) (Investigação) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/10/30 - Atual Assistente (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Projetos

Projeto

Designação Financiadores
2023/07/01 - Atual Laboratórios Digitais de Ambientes e Interacções Humanas
UIDB/05380/2020
Bolseiro de Doutoramento
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2022/09/01 - 2023/05/31 Laboratórios Digitais de Ambientes e Interacções Humanas
ILIND/SEED/HEILAB/04/2022
Bolseiro de Investigação
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Instituto Lusófono de Investigação e Desenvolvimento
Concluído
2020/09/01 - 2022/08/31 Laboratórios Digitais de Ambientes e Interacções Humanas
UIDB/05380/2020
Bolseiro de Mestrado
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2019/03/01 - 2020/08 AUTOMOTIVE: AUTOmatic multiMOdal drowsiness detecTIon for smart VEhicles
POCI-01-0145-FEDER-030707
Bolseiro de Investigação
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia

European Regional Development Fund
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Pinto, Filipe; Luz, Filipe Costa. "The Invisible Wall: A Critical Examination of Fourth Wall Breaks in Video Games". Trabalho apresentado em 2024 IEEE Conference on Games (CoG), Milão, 2024.
    Publicado • 10.1109/cog60054.2024.10645676
Tese / Dissertação
  1. "Suspensão da descrença: Entre a realidade e a ficção". Mestrado, Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2023. http://hdl.handle.net/10437/13773.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/01/10 Virtual Reality activities and games for motor and cognitive rehabilitation. inVideogames Summit Lisboa
Erasmus +; Junta de Freguesia do Lumiar; Bibliotecas de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2024/01/09 Doctoral Consortium - PhD research presentation - "Converging Realities: Exploring fourth wall breaks and metanarratives in video games" Playful by Design 2024
Universidade Lusófona - Centro Universitário de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2023/11/23 Do Conhecido ao Impossível: Uma Viagem ao Universo da Realidade Virtual Lisbon Games Week 23
Fundação aip; Centro de Congressos de Lisboa; Feira Internacional de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2023/10/31 Tecnologia para todos: Vivências e práticas de RV Open to Technology 2023
APPACDM - Associação Portuguesa de Pais e Amigos do Cidadão Deficiente Mental (Lisboa, Portugal)
2023/06/02 Poster presentation - PhD research - "Metanarratives in video games: Raising social issues with suspension of disbelief and critical game design" (old title for the PhD research) FilmEU_RIT Summit
Universidade Lusófona - Centro Universitário de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2022/03/10 HEI-Lab Virtual Reality Interventions ERASMUS 1st Training Meeting - The Key to Global Life, Digital Change of Nature
Universidade Lusófona - Centro Universitário de Lisboa

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2023/03/17 - 2023/12/16 Seminário de estágio da licenciatura de videojogos
Coorientador de Nuno Figueiredo
Videojogos (Licenciatura/Bacharelato)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2022/03/01 - 2022/08/10 ICDVRAT 2022 - 14th International Conference on Disability, Virtual Reality & Associated Technologies (2022/09/06 - 2022/09/08)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2021/03/01 - 2021/09/11 ICDVRAT 2020 - 13th International Conference on Disability, Virtual Reality & Associated Technologies (2021/09/08 - 2021/09/10)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2023/09/29 - 2023/09/29 Human Behavior, Virtual Reality and Accessibility Controls
Exposição
Noite Europeia dos Investigadores 2023
Museu Nacional de História Natural e Ciência, Portugal
2023/03/14 - 2023/03/16 DOCTUS - FilmEU_RIT PhD Research Seminars
Seminário
Artistic Research in VR
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

Dún Laoghaire Institute of Art Design and Technology, Irlanda

LUCA School of Arts vzw, Bélgica

Tallinn Art University, Estónia
2022/09/30 - 2022/09/30 Human Behavior, Virtual Reality and Accessibility Controls
Exposição
Noite Europeia dos Investigadores 2022
Museu Nacional de História Natural e Ciência, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2023/10/30 - Atual Fundamentos de Programação Videojogos (Licenciatura) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal