???global.info.a_carregar???
Joao Alves de Sousa main research areas are game design and animation in the context of scientific, technological and artistic-cultural production. PhD in Science and Technology of the Arts, Specialization in Interactive Art from Universidade Católica Portuguesa, he has been working in recent years on the link between education and entertainment (edutainment). As a researcher at HEI Lab, he has worked together with teams of psychologists in the creation of several multimedia applications that reflect this connection, such as VR Nmesis (2021 - under development) and VR Decision Making Training (2020, used by Ordem dos Psicólogos Portugueses - OPP), both as simulators for training psychology students. He also coordinated the development of Emotion Recognition Assessment, a mobile app used to assess the ability to recognize human emotions ( 2020 - in tests at the Alzheimer's Day Center and other dementias at Centro Hospitalar Conde de Ferreira). As director of the degree in Video Games and Multimedia Applications at Universidade Lusófona do Porto, he won the "Fazer + 2021" award for Best Innovative Pedagogical Practice, regarding the coordination of multidisciplinary projects using project based-learning methodologies. Master in Digital Animation, he was awarded for directing several animated films. Still in this field, he coordinated the creation of the Motion Comic "YES!" in a didactic project to combat childhood obesity in collaboration with Hospital Pedro Hispano, Matosinhos. He also animated and coordinated the creation of several animated artworks displayed in Augmented Reality in partnership with the artist Ana Aragão in the exhibition No Plan for Japan (Nov 2011-Feb 2022 - Museu do Oriente, Lisbon) and later on Hillside Gallery Tokyo.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
João Alves de Sousa

Nomes de citação

  • Alves de Sousa, João

Identificadores de autor

Ciência ID
6C1B-FA38-630C
ORCID iD
0000-0003-2162-2901

Endereços de correio eletrónico

  • joao.alves.de.sousa@ulusofona.pt (Profissional)

Telefones

Telemóvel
  • 914010641 (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Arquitetura e Design
  • Humanidades - Artes - Arquitetura e Design
  • Ciências da Engenharia e Tecnologias

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2)
Formação
Grau Classificação
2016/07/31
Concluído
PhD in Science and Tecnhonogy of the Arts - Interactive Art (Doutoramento)
Especialização em Interactive Art - Videogames
Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, Portugal
"Os Videojogos Indie Como Forma De Expressão Autoral: Criatividade, Estilo e Significado" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Magna cum Laude
2009/07/31
Concluído
Sound and Image (Mestrado)
Especialização em Computer Animation
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
" O Drama nas Curtas-Metragens de Animação " (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
2006/07/31
Concluído
Comunication Design (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
13
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/12/01 - Atual Investigador visitante (Investigação) HEI-Lab, Portugal
Universidade Lusófona do Porto Faculdade de Comunicação Arquitetura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2018/10/01 - 2023/11/30 Investigador (Investigação) HEI-Lab, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/10/01 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
2010/09/15 - Atual Professor Auxiliar (Docente Universitário) Universidade Lusófona do Porto, Portugal
2020/02/01 - 2024/01/10 Assistente convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
2018/02/01 - 2018/07/31 Assistente convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2008/04/01 - 2010/07/31 Técnico Superior (Técnico Superior) CVisual, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2017/09/15 - Atual Videogames and Multimedia Applications Bachelor Director Universidade Lusófona do Porto, Portugal
2016/09/15 - Atual Videogames and Multimedia Applications Bachelor Deputy Director Universidade Lusófona do Porto, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. MENOSSO, PAMELA; BONAMIGO, ANDREI; WERNER, STEFFAN M. "O espaço da produção independente na indústria dos videojogos". Trabalho apresentado em Videojogos, Coimbra, 2013.
    Publicado • 10.14488/enegep2019_tn_sto_293_1655_37226
Artigo em revista
  1. João Alves de Sousa. "Editorial - Playful by Design: Transformative Approaches to Game Studies". International Journal of Games and Social Impact (2024): https://doi.org/10.24140/ijgsi.v2.n1.editorial.
    10.24140/ijgsi.v2.n1.editorial
  2. gamito, pedro; Conde, Ana Rita ; Souto, Teresa; Alves de Sousa, João; Ricou, Miguel; Marina, Sílvia. "Ethical decision-making training goes virtual". Technology, Mind, and Behavior (TMB) (2021): https://tmb.apaopen.org/pub/c9tf7rzd/release/1.
    Acesso aberto • Publicado
Capítulo de livro
  1. João Alves de Sousa. "Digital Animation and Augment Reality as a Way of Added Value to Artistic Exhibition". 2023.
    10.1007/978-3-031-20364-0_31
Tese / Dissertação
  1. Alves de Sousa, João. "Os Videojogos Indie Como Forma De Expressão Autoral: Criatividade, Estilo e Significado". Doutoramento, Universidade Católica Portuguesa Centro de Investigação em Ciência e Tecnologia das Artes, 2016.
  2. Alves de Sousa, João. "O Drama nas Curtas-Metragens de Animação". Mestrado, Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, 2009.

Artística / Interpretação

Exposição artística
  1. Ana Aragão; João Alves de Sousa. No Plan for Japan. 2021.

Outros

Outra produção
  1. The Damn Newspaper. Videogame created and presented during Global Game JAM 2021. 2021. Alves de Sousa, João. https://globalgamejam.org/2021/games/damn-newspaper-3.
  2. Emotional Competencies Training. 2020. Alves de Sousa, João; Souto, Teresa.
  3. VREthics. VR simulator for training psychology students used by Ordem dos Psicólogos Portugueses - OPP. 2020. Alves de Sousa, João; Souto, Teresa; gamito, pedro; Conde, Ana Rita ; Marina, Sílvia; Ricou, Miguel.
  4. re_PAIR. Videogame created and presented during Global Game JAM 2020. 2020. Alves de Sousa, João; Carita, André; Jacob, João. https://globalgamejam.org/2020/games/repair-8-4.
  5. Emotion Recognition Assessment. App for the assessment of the capacity of emotion recognition as an alternative to the "pen and paper" auto-evaluation of the TAS assessment.. 2019. Souto, Teresa; Alves de Sousa, João; Sousa, Andreia Pinto de.
  6. Door. Videogame created and presented during Global Game JAM 2019. 2019. Alves de Sousa, João. https://globalgamejam.org/2019/games/door.
  7. Sendo um Feto. animated short movie. 2010. Alves de Sousa, João. https://youtu.be/HraE9KZApGE.
  8. ?orquê. animated short movie. 2006. Alves de Sousa, João. https://youtu.be/2sQeA8gI3-k.
Atividades

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2019/01/01 - Atual Local organizer Global Game Jam - VAM Game JAM (2009/01/30)
Outro (Coorganizador)
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
2023/01/10 - 2023/01/10 Playful by Design (2023/01/10 - 2033/01/10)
Conferência (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Lusófona do Porto, Portugal

ISLA Gaia Instituto Politécnico de Gestão e Tecnologia, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2018/05/01 Comparação de sistemas de partículas em suportes digitais bidimensionais e realidade virtual
Arguente principal
Vasco Ribeiro (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2023/04/11 - 2033/04/14 Foundations of Digital Games 2023 Universidade Lusófona
2023/11/09 - 2023/11/11 Digicom 2023 IPCA
2022/11/03 - 2022/11/05 Digicom 2022 IPCA
2021/11/04 - 2021/11/06 Digicom 2021 Teatro Gil Vicente, Barcelos, Portugal
2021/10/22 - 2021/10/22 Glow 2021 - 1st Games and Social Impact Media Research Lab Conference Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias
2020/09/14 - 2020/09/16 Game On Universidade de Aveiro
2019/06/26 - 2019/06/28 MILT Conference Media Literacy for Living Together Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias
2018/11/21 - 2018/11/21 Videojogos 2018 - 10th Conference on videogame Sciences and Arts Faculdade de Belas Artes, Universidade do Porto

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2020/02/01 - Atual Teacher in Mobile App Design - Master in Digital Design (Mestrado) Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
2017/09/01 - Atual Director of Videogames and Multimedia Apps Videojogos e Aplicações Multimédia (Licenciatura) Universidade Lusófona do Porto, Portugal
2010/09/15 - Atual Deputy Director Audiovisual and Multimedia Communication Audiovisual and Multimedia Communication (Licenciatura) Universidade Lusófona do Porto, Portugal
2010/09/01 - Atual Teacher in various disciplines based on digital image, animation and videogames such as: - Digital Image - 2D Digital Animation - Video games and multimedia applications workshop I e II (Licenciatura) Universidade Lusófona do Porto, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2021/12/20 - 2023/06/13 Master Thesis Mentoring - Augmented Reality App as a Means of Cultural Dissemination: A Historical-Cultural Contribution to the City of Póvoa de Varzim Rita Sofia Martins Gomes Costa Pinto
2020/09/01 - 2021/03/02 Master Dissertation: Hogwarts Mystery: a convergência da obra literária no formato de videojogo para criação de um ciberespaço colaborativo. Maria Júlia Cunha
Distinções

Prémio

2023 Fazer + Programa de incentivo à ciência e inovação pedagógica
Instituto Lusófono de Investigação e Desenvolvimento, Portugal
2021 Fazer + Best Innovative Pedagogical Practice
Instituto Lusófono de Investigação e Desenvolvimento, Portugal
2019 Financing for exploratory project - Using Technology to promote Health and Well-being
Instituto Lusófono de Investigação e Desenvolvimento, Portugal
2015 Most Innovative Game - Lots of Guts (game prototype)
Sony Playstation Ibéria, Portugal
2010 Best Student Movie by student Juri - Sendo um Feto (short animated movie)
Festival Monstra, Portugal
2006 Young Portuguese Filmmaker - ?orquê (short animated movie)
Cinanima, Portugal
2006 1st place Animation - "?orquê" (short animated movie)
Video Cor, Portugal
2006 2nd place (Schools Digital) "?orquê" short animated movie
Animatu, Portugal
2006 Honorable Mention - ?orquê (short animated movie)
Filofest, Eslovénia
2005 1st place - Award for the creation of a label for the Oficial Fantasporto Film Festival Port Wine
Fantasporto, Portugal
2005 1st Prize VI in (Original Wine Label DN Awards)
Diário de Notícias, Portugal
2005 2nd place in Postcard Design Challenge
Papélia, Portugal