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(EN) - Sofia Alexandra Soares Ribeiro. Attending the PhD in Information and Communication in Digital Platforms, a synergy between the Universities of Porto and Aveiro, she holds a PhD research fellowship, and has been teaching Multimedia-related disciplines at the University of Aveiro (UA) . Holds a Master's degree in Multimedia Communication (July 2021) and a Degree in New Communication Technologies (July 2019), both from the UA. Her Master's Dissertation had an exploratory approach and represented an innovative research on the design of a brand-oriented tool, allowing for the digital creation of physical resources, having been graded with 20 out of 20. She participated as a Research Fellow in 3 projects: from March to September 2022, in the EduCITY project, from June to October 2021, in the GEOMETRIX thematic line, and from September 2019 to March 2021, in the Gamers4Nature project. During her participation in scientific projects and academic degrees, she has authored 3 conference papers and 2 book chapters, and co-authored 5 book chapters and 3 conference papers. Some of these papers were even distinguished as Best papers and demos. Since 2018 she has been involved in the organisation of scientific events, and since 2021 in the scientific review committee of national and international conferences and journals. The works developed with other colleagues (Footour and newSpace) during the academic path resulted in events and conferences' invitations, and even awards. She works in Social Sciences with an emphasis in Sciences and Technologies of Communication, having as frequent areas of scientific, technological and artistic-cultural production: Human-Computer Interaction, User-Centred Design, User eXperience, User Interface, Digital Literacy and Competencies, Digital and Tangibles approaches, Educational Resources, Environmental Awareness, Digital and Mobile Games, Gamification. _____________________________________________________________________________________________________________ (PT) - Sofia Alexandra Soares Ribeiro. Frequenta o Doutoramento em Informação e Comunicação em Plataformas Digitais, uma sinergia das Universidade do Porto e de Aveiro, para o qual obteve bolsa de investigação. Tem lecionado disciplinas de Multimédia na Universidade de Aveiro (UA). É Mestre em Comunicação Multimédia (Julho 2021) e Licenciada em Novas Tecnologias da Comunicação (Julho 2019), ambos pela UA. A sua Dissertação de Mestrado teve uma abordagem exploratória e representou uma investigação inovadora na conceção de uma ferramenta orientada para uma marca, permitindo a criação digital de recursos físicos, tendo sido classificada com 20 valores. Participou como Bolseira de Investigação em 3 projetos de investigação: de março a setembro de 2022, no projeto EduCITY, de junho a outubro de 2021, na linha temática GEOMETRIX e de setembro de 2019 a março 2021, no projeto Gamers4Nature. No decorrer destas participações em projetos científicos e frequência de ciclos de estudos, foi autora de 3 artigos de conferência e 2 capítulos de livro, e co-autora de 5 capítulos de livro e 3 artigos de conferência. Alguns desses trabalhos foram, inclusive, distinguidos como Best papers e demos. Desde 2018 tem estado envolvida na organização de eventos científicos e desde 2021 na arbitragem científica de conferências e revistas nacionais e internacionais. Os trabalhos desenvolvidos no decorrer dos ciclos de estudos, com outros colegas (Footour e newSpace), deram origem a convites para eventos e conferências, e até prémios. Atua em Ciências Sociais com ênfase nas Ciências e Tecnologias da Comunicação, tendo como áreas frequentes de produção científica, tecnológica e artístico-cultural: Interação Humano-Computador, Design centrado no utilizador, Experiência do Utilizador, User Interface, Literacia e Competências Digitais, Abordagens digitais e tangíveis, Recursos educativos, Consciencialização Ambiental, Jogos digitais e móveis, Gamificação
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Sofia Alexandra Soares Ribeiro
Data de nascimento
1998/10/22
Género
Feminino

Nomes de citação

  • Ribeiro, Sofia
  • Ribeiro, Sofia A.

Identificadores de autor

Ciência ID
D816-EADD-4138
ORCID iD
0000-0001-8665-1565
Google Scholar ID
nnv_Md0AAAAJ
Researcher Id
AAP-7322-2021
Scopus Author Id
57218354592

Endereços de correio eletrónico

  • saribeiro@ua.pt (Profissional)

Websites

  • http://sofia-ribeiro.com/ (Pessoal)

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Espanhol; Castelhano Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A2)
Francês Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A2) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Formação
Grau Classificação
2021/09/20 - 2024
Em curso
Informação e Comunicação em Plataformas Digitais (Doutoramento)
Universidade do Porto, Portugal
Thesis Project: 19 (Scale: 0-20)
2019/09/10 - 2021/07/22
Concluído
Multimedia Communication (Mestrado)
Especialização em Interactive Multimedia
Universidade de Aveiro, Portugal
"A digital tool to create physical artifacts: The Gamers4Nature Project" (TESE/DISSERTAÇÃO)
18 (Dissertation grade: 20 - Scale: 0-20)
2020/12/14 - 2020/12/15
Concluído
Formação Profissional Estatística (9h) (Outros)
Especialização em Análise Qualitativa de Dados com o software NVivo 12
Universidade de Aveiro Associação para a Formação Profissional e Investigação, Portugal
Approved
2016/09/19 - 2019/07/09
Concluído
Novas Tecnologias da Comunicação (Licenciatura)
Universidade de Aveiro, Portugal
"FooTour - Location-based Gamified App for Senior Tourism (Bachelor's final project)" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16 (Final Project: 19 - Scale: 0-20)
2013/09/16 - 2016/07/08
Frequentou
Design de Comunicação (Curso de Especialização Tecnológica)
Especialização em Multimédia
Escola Artística Soares dos Reis, Portugal
17 (Scale: 0-20)
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/03/01 - 2022/09/30 Investigador (Investigação) Universidade de Aveiro, Portugal
Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal
2021/12/01 - 2022/02/28 Investigador (Investigação) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro - DigiMedia, Portugal, Portugal
2021/06/01 - 2021/10/31 Investigador (Investigação) Universidade de Aveiro Centro de Investigação e Desenvolvimento em Matemática e Aplicações, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal
2019/09/08 - 2021/03/08 Investigador (Investigação) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro - DigiMedia, Portugal, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/03/07 - 2024/02/12 Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/04 - Atual Formadora acreditada CCPFC Conselho Científico-Pedagógico da Formação Contínua, Portugal
2022/10/01 - Atual PhD Research Fellow (FCT) Universidade de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro - DigiMedia, Portugal, Portugal
2018/07/02 - 2018/08/31 Summer Internship - Front-End Developer (React.js and Three.js) Ubiwhere, Portugal
2016/01/04 - 2016/03/31 Work-related Training - Web Designer and Developer Copek Design, Lda, Portugal
Escola Artística Soares dos Reis, Portugal
2014/08/01 - 2014/09/01 Summer Internship - Management Lacovale - Technology and Innovation, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/10/01 - Atual Professores e literacias do século XXI: Um modelo capacitador consubstanciado numa ferramenta digital de criação de recursos educativos tangíveis
2022.10021.BD
Bolseiro de Doutoramento
Universidade de Aveiro - DigiMedia, Portugal, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso

Projeto

Designação Financiadores
2022/03/01 - 2022/09/30 EduCITY - Cidades inteligentes e sustentáveis com jogos educativos móveis em Realidade Aumentada criador por e para Cidadãos
Bolseiro de Investigação
Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Departamento de Educação e Psicologia, Universidade de Aveiro, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2021/01/12 - 2022/02/28 Gamers4Nature: Game creation tools to promote Environment and Biodiversity preservation awareness
Prestação de Serviços
Universidade de Aveiro - DigiMedia, Portugal, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2021/06/01 - 2021/11/30 Linha Temática Geometrix
Bolseiro de Investigação
Universidade de Aveiro Centro de Investigação e Desenvolvimento em Matemática e Aplicações, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2019/09/08 - 2021/03/08 Gamers4Nature: Game creation tools to promote Environment and Biodiversity preservation awareness
Bolseiro de Investigação
Universidade de Aveiro - DigiMedia, Portugal, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2019/01 - 2019/07 SEDUCE 2.0 – Senior Citizen Use of Comunication and Information in miOne online community
Bachelor's Degree Final Project
Universidade de Aveiro - DigiMedia, Portugal, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Sofia Ribeiro; Pedro Beça; Mónica Aresta. "TOWARDS A DIGITALLY COMPETENT TEACHER WITH DIG2PHY: ESTABLISHING A DIGITAL SPACE TO DESIGN TANGIBLE EDUCATIONAL RESOURCES". 2023.
    10.21125/iceri.2023.1794
  2. Rodrigues, Rita; Pombo, Lucia; Marques, Margarida M.; Ribeiro, Sofia; Ferreira-Santos, João; Draghi, Julia. Autor correspondente: Rodrigues, Rita. "VALUE OF AMOBILE GAME-BASED APP TOWARDS EDUCATION FOR SUSTAINABILITY". Trabalho apresentado em IADIS International Conference Mobile Learning 2023, Lisboa, 2023.
    Publicado
  3. Ribeiro, Sofia; Pedro Beça; Mónica Aresta. Autor correspondente: Ribeiro, Sofia. "FOSTERING THE DEVELOPMENT OF TEACHERS’ DIGITAL LITERACY WHILST PROMOTING NEW PEDAGOGICAL STRATEGIES: CREATING TANGIBLE EDUCATIONAL RESOURCES". Trabalho apresentado em 14th International Conference on Education and New Learning Technologies, Palma de Mallorca, 2022.
    Publicado • 10.21125/edulearn.2022.2315
  4. Ribeiro, Sofia; Beça, Pedro (7212-146D-1672); Aresta, Mónica (0D18-2F0F-36EE). Autor correspondente: Ribeiro, Sofia. "Digital authoring tools to create educational resources: An analysis framework sustained by a benchmarking research". Trabalho apresentado em CISTI'2022 - 17ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, Madrid, 2022.
    Publicado • 10.23919/CISTI54924.2022.9820377
  5. Ribeiro, Sofia; Breda, Ana; Rocha, Eugénio; Tinoco, David. "AUGMENTED REALITY AS AN ASSET TO 3D GEOMETRY: A DIGITAL RESOURCE FOR TEACHERS". 2022.
    10.21125/inted.2022.0162
  6. Ribeiro, Sofia; Breda, Ana; Rocha, Eugénio. "COMPUTATIONAL THINKING IN UPPER-SECONDARY EDUCATION: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW". 2022.
    10.21125/inted.2022.0777
  7. Beça, Pedro (7212-146D-1672); Aresta, Mónica (0D18-2F0F-36EE); Veloso, Ana Isabel (4619-F171-4703); Santos, Rita (811E-4E66-0F41); Ferreira, Eduardo; Jervis, Sofia; Gomes, Gonçalo (C51C-F6A4-DDF6); et al. "Developing a Toolkit to Game Design: The Gamers4Nature Project: from Concept to Artefact". 2020.
    10.1145/3402942.3402983
  8. Beça, Pedro (7212-146D-1672); Aresta, Mónica; Ortet, Cláudia; Santos, Rita (811E-4E66-0F41); Veloso, Ana Isabel; Ribeiro, Sofia. "Promoting student engagement in the design of digital games: The creation of games using a Toolkit to Game Design". 2020.
    10.1109/ICALT49669.2020.00037
Capítulo de livro
  1. Ribeiro, Sofia; Beça, Pedro (7212-146D-1672); Aresta, Mónica (0D18-2F0F-36EE); Santos, Rita; Veloso, Ana Isabel (4619-F171-4703). "Supporting the Construction of Mobile Games Interfaces: The Gamers4Nature Mobile Game Guidelines Cards Set". 2022.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-89735-2_18
  2. Beça, Pedro (7212-146D-1672); Ortet, Cláudia; Aresta, Mónica (0D18-2F0F-36EE); Santos, Rita (811E-4E66-0F41); Veloso, Ana Isabel; Ribeiro, Sofia. "Supporting the Construction of Game Narratives Using a Toolkit to Game Design". In Videogame Sciences and Arts, 72-83. Springer International Publishing, 2022.
    10.1007/978-3-030-95305-8_6
  3. Sofia Ribeiro; Pedro Beça; Mónica Aresta. "Aiding the Digital Creation of Physical Resources: Card Sets for The Gamers4Nature Toolkit to Game Design". In Information Technology and Systems: Proceedings of ICITS 2022, 541-552. Springer International Publishing, 2022.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-96293-7_45
  4. Beça, Pedro (7212-146D-1672); Ribeiro, Sofia; Aresta, Mónica (0D18-2F0F-36EE); Santos, Rita (811E-4E66-0F41); Veloso, Ana Isabel. "Scratch-Based Game Development Resource Set for a Toolkit to Game Design". In Perspectives on design research III: Practices and theories in Design and Digital Communication. 2022.
    Publicado • 10.1007/978-3-031-06809-6_2
  5. Pombo, Lucia; Marques, Margarida; Rodrigues, Rita; Sá, Patrícia; Rodrigues, Sónia Morais; Ribeiro, Sofia; Pedro Miguel dos Santos Beça Pereira; et al. "Aveiro: Património Natural". In Aveiro, cidade sustentável: EduCITY, editado por Ribeiro, Sofia; Pombo, Lucia; Marques, Margarida, 108-203. Aveiro, Portugal: UA Editora, 2022.
    Publicado
  6. Beça, Pedro (7212-146D-1672); Ribeiro, Sofia; Santos, Rita (811E-4E66-0F41); Aresta, Mónica (0D18-2F0F-36EE); Veloso, Ana Isabel (4619-F171-4703); Ortet, Cláudia. "Design and Initial Evaluation of an Online Portal-Repository: The Case of Gamers4Nature Project". 2021.
    10.1007/978-3-030-61671-7_13
  7. Beça, Pedro (7212-146D-1672); Ribeiro, Sofia; Aresta, Mónica (0D18-2F0F-36EE); Santos, Rita (811E-4E66-0F41); Veloso, Ana Isabel (4619-F171-4703). "Definition of a Digital Tool to Create Physical Artifacts: The Case of the Gamers4Nature Project". In Perspectives on Design and Digital Communication II, 113-131. Cham, Suiça: Springer, 2021.
    Publicado • 10.1007/978-3-030-75867-7_8
  8. Veloso, Ana Isabel; Carvalho, Diogo (6913-8FAB-ADC2); Sampaio, João; Ribeiro, Sofia; Costa, Liliana (BC13-7834-2683). "Footour: Designing and Developing a Location-Based Game for Senior Tourism in the miOne Community". 2020.
    10.1007/978-3-030-50249-2_48
Edição de livro
  1. Pombo, Lucia; Ferreira-Santos, João; Draghi, Julia; Lopes, Lísia; Marques, Margarida M.; Lopes, Myriam; Sá, Patricia; et al. Autor correspondente: Pombo, Lucia. Aveiro, cidade sustentável: EduCITY. Aveiro, Portugal: UA Editora - Universidade de Aveiro. 2022.
    Publicado
Livro
  1. Draghi, J.; Pombo, Lucia; Marques, Margarida M.; Lopes, Lísia; Sá, Patrícia; Pedro Miguel dos Santos Beça Pereira; Ferreira-Santos, João; et al. Aveiro, cidade sustentável - EduCITY [Aveiro, a sustainable city - EduCITY]. Aveiro, Portugal: UA Editora. 2022.
    Publicado
Recurso online
  1. Ribeiro, Sofia; Carvalho, Diogo; Sampaio, João. How to be Green in a Green Day. 2019. https://www.ua.pt/pt/noticias/0/58191.
  2. Ribeiro, Sofia; Carvalho, Diogo; Sampaio, João. Projeto #aescolhaéminha convida toda a comunidade a tornar-se sustentável. 2019. https://www.ua.pt/pt/noticias/0/58162.
Resumo em conferência
  1. Abreu, Andrea; Ribeiro, Sofia. "Exploração de plataformas online de tradução automática para criação de recursos educativos: estudo comparativo e perspetivas de Investigações futuras sobre a integração destas plataformas no mercado de trabalho". Trabalho apresentado em Transibérica 2024: 4.º Congresso Internacional de Tradução e Interpretação de e para Línguas Ibéricas, 2024.
    Publicado
  2. Ribeiro, Sofia; Beça, Pedro (7212-146D-1672); Aresta, Mónica. Autor correspondente: Ribeiro, Sofia. "Dig2Phy: Fostering the creation of phygital pedagogical approaches". Trabalho apresentado em Research Summit '23, Aveiro, 2023.
    No prelo
  3. Rodrigues, Rita; Ferreira-Santos, João; Draghi, Julia; Ribeiro, Sofia; Marques, Margarida Morais; Pombo, Lucia. Autor correspondente: Rodrigues, Rita. "Jogo móvel para uma educação para a sustentabilidade e contextualizada". Trabalho apresentado em XXIII Encontro da REALP - Ciências da Sustentabilidade em Língua Portuguesa, Tomar, 2022.
    Publicado
  4. Rodrigues, Ana Rita; Ferreira-Santos, João; Draghi, Julia; Ribeiro, Sofia; Marques, Margarida M.; Pombo, Lucia; Rodrigues, Rita; Ferreira-Santos, João; Marques, Margarida Morais. Autor correspondente: Rodrigues, Ana Rita. "Jogo móvel para uma educação para a sustentabilidade e contextualizada [Mobile game for contextualised and sustainability education]". Trabalho apresentado em Encontro da REALP - Ciências da Sustentabilidade em Língua Portuguesa, Tomar, 2022.
    Publicado
  5. Carvalho, Diogo Miguel; Sampaio, João; Moreira, Joaquim; Ribeiro, Sofia A.. "BioFarm: A web-based game to promote environmental awareness". Trabalho apresentado em Conferência sobre Jogos Digitais e Consciencialização Ambiental, Aveiro, 2022.
    Aceite para publicação
Tese / Dissertação
  1. Ribeiro, Sofia. "A digital tool to create physical artifacts: The Gamers4Nature Project". Mestrado, 2021. http://hdl.handle.net/10773/32542.
Website
  1. Ribeiro, Sofia; Pombo, Lucia; Marques, Margarida M.. EduCITY. 2022. https://educity.web.ua.pt/.
  2. Ribeiro, Sofia; Beça, Pedro (7212-146D-1672). Gamers4Nature: Mission Earth. 2022. https://www.gamers4nature.eu/.
  3. Ribeiro, Sofia; Breda, Ana. GEOMETRIX. 2021. https://geometrix.cidma.ua.pt/.
  4. Ribeiro, Sofia; Beça, Pedro. Gamers4Nature. 2019. http://www.gamers4nature.pt/index.php?lang=PT.
  5. Ribeiro, Sofia. bLUNDER. 2016. https://blunder.band/.
  6. Ribeiro, Sofia. Copek Design. 2016. https://www.copekdesign.com/projetos.

Propriedade Intelectual

Marca registada
  1. 2024. "Dig2Phy".
    Registada
  2. 2023. "FooTour: Fostering Leisure and Inclusive Tourism, Fostering Location-based Outdoor Playtime".
    Registada
  3. 2022. "EduCITY: Cidades inteligentes e sustentáveis com jogos educativos móveis em Realidade Aumentada criados por e para os Cidadãos".
    Registada

Outros

Outra produção
  1. newSpace. The game "newSpace" is an educational hybrid game for school-aged young people from the 7th to 12th grade, aiming to raise young people's awareness of the identification of credible information sources and to promote media literacy. This project developed within the scope of the partnership between the Master in Multimedia Communication and the "Público" newspaper. 2020. Ribeiro, Sofia; Carvalho, Diogo; Sousa, Fernando. https://www.facebook.com/newspace.jogo.
  2. Marca a vez. Online and open platform, conceived to address the limitations imposed by the COVID-19 pandemic on the commercial establishments' capacity. It consists of just 3 steps: Select the commercial establishment where you wish to go; Schedule a time according to availability; Save the generated code and show it when you go to the selected commercial establishment. 2020. Ribeiro, Sofia; Carvalho, Diogo. https://marcavez.pt/.
  3. FooTour. FooTour (Fostering Leisure and Inclusive Tourism, Fostering Location-based Outdoor Playtime) is a location-based application that uses gamification mechanisms to engage senior citizens to explore the city of Aveiro. Throughout the city, diverse points of interest prompt mini-games concerning the city's historical background. 2019. Ribeiro, Sofia; Carvalho, Diogo; Sampaio, João; Veloso, Ana Isabel (4619-F171-4703); Vale Costa, L.. https://www.facebook.com/footourApp/.
  4. NotíciArte. NotíciArte is a platform for the creation of digital newspapers, aimed mainly at school-aged young people from the 7th to 12th grade. This project developed within the scope of the partnership between the Master in Multimedia Communication and the "Público" newspaper. 2019. Ribeiro, Sofia; Carvalho, Diogo; Gois, Amy; Paixão, Paula.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023/11/14 TOWARDS A DIGITALLY COMPETENT TEACHER WITH DIG2PHY: ESTABLISHING A DIGITAL SPACE TO DESIGN TANGIBLE EDUCATIONAL RESOURCES International Conference of Education, Research and Innovation
Barceló Renacimiento Hotel (Seville, Espanha)
2023/10/27 Teacher development model: Digital platform to create tangible educational resources Seminário de Investigação em Novos Média
Programa Doutoral em Novas Média (Aveiro, Portugal)
2023/07/14 Dig2Phy: Fostering the creation of phygital pedagogical approaches Research Summit '23
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2022/06/22 Digital authoring tools to create educational resources: An analysis framework sustained by a benchmarking research CISTI'2022 - 17th Iberian Conference on Information Systems and Technologies
Technical University of Madrid (Madrid, Espanha)
2022/06/05 FOSTERING THE DEVELOPMENT OF TEACHERS’ DIGITAL LITERACY WHILST PROMOTING NEW PEDAGOGICAL STRATEGIES: CREATING TANGIBLE EDUCATIONAL RESOURCES 14th annual International Conference on Education and New Learning Technologies
Palma Convention Centre (Palma de Maiorca, Espanha)
2022/03/07 AUGMENTED REALITY AS AN ASSET TO 3D GEOMETRY: A DIGITAL RESOURCE FOR TEACHERS 16th annual International Technology, Education and Development Conference (INTED2022)
2022/03/07 COMPUTATIONAL THINKING IN UPPER-SECONDARY EDUCATION: A SYSTEMATIC LITERATURE REVIEW 16th annual International Technology, Education and Development Conference (INTED2022)
2022/02/10 Aiding the digital creation of physical resources: Card Sets for the Gamers4Nature Toolkit to Game Design The 2022 International Conference on Information Technology & Systems (ICITS'22)
(San Carlos, Costa Rica)
2022/01/17 Métodos e Técnicas de User eXperience: Uma abordagem user-centered design Aula de "Design e Avaliação de Experiência do Utilizador"
Mestrado em Comunicação e Tecnologias Web, Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2021/11/05 Supporting the Construction of Mobile Games Interfaces: The Gamers4Nature Mobile Game Guidelines Cards Set Digicom - 5th International Conference on Design and Digital Communication
Design School of the Polytechnic Institute of Cavado and Ave and Research Institute for Design Media and Culture (ID+) (Barcelos, Portugal)
2021/06/18 newSpace: Hybrid Game to promote media literacy in young audiences Digital Interaction 2021
DigiMedia - Digital Media and Interaction Research Center (Aveiro, Portugal)
2020/11/06 Design and Initial Evaluation of an Online Portal-Repository: The Case of Gamers4Nature Project Digicom 2020 - 4th International Conference on Digital Design and Communication
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave (Barcelos, Portugal)
2020/07/08 Docência+ (2020 Edition): Example of a Pedagogical Practice Docência + (2020 Edition)
Universidade do Minho e Universidade de Aveiro (Aveiro, Minho, Portugal)
2019/09 Footour App - Incoming students for the academic year 2019/2020 New academic year - 2019/2020
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2019/05/19 Footour App - Concept and Design (Internet Day 2019 - Local Event in the Department of Communication and Art: University of Aveiro, Portugal) Internet Day 2019
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2024/10/09 - Atual Oficina de Formação Acreditada "Dig2Phy: Capacitação digital docente através da criação de recursos educativos tangíveis" (2024/10/09)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
Universidade de Aveiro, Portugal
2024/02/28 - 2024/05/22 Oficina de Formação Acreditada "Práticas interdisciplinares de Educação para a Sustentabilidade através de jogos móveis digitais" (26 horas) (2024/02/28 - 2024/05/22)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
SALT - Space for Active Learning and Teaching (Universidade de Aveiro), Portugal
2023/05/01 - 2023/12/15 Videojogos 2023: 13th International Conference on Videogame Sciences and Arts (2023/11/28 - 2023/11/30)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal
2022/11/01 - 2023/02/07 Novos tempos, novas formas de comunicar: boas práticas de comunicação através da tecnologia (2023/02/07 - 2023/02/07)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
SALT - Space for Active Learning and Teaching (Universidade de Aveiro), Portugal
2022/11/29 - 2022/11/29 UI vs UX: Uma dúvida persistente (2022/11/29 - 2022/11/29)
Oficina (workshop) (Coorganizador)
SALT - Space for Active Learning and Teaching (Universidade de Aveiro), Portugal
2022/01/18 - 2022/07/31 SLERD2022: 7th conference on Smart Learning Ecosystems and Regional Development (2022/07/05 - 2022/07/06)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Association for Smart Learning Ecosystems and Territorial Development (ASLERD), Itália
2022/02/28 - 2022/06/24 IMX 2022: On-event support. (2022/06/22 - 2022/06/24)
Conferência (Outra)
Universidade de Aveiro, Portugal
2021/06/01 - 2022/02/28 Gamers4Nature - Meeting on Digital Games and Environmental Awareness (2022/02/04 - 2022/02/04)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal
2021/01 - 2021/01 Global Game Jam 2021: University of Aveiro | Member of the Organising Committee of the Local Event Aveiro (2021/01/29 - 2021/01/31)
Concurso (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal
2020/09 - 2020/09 G4N Online Game Jam - Game Jam event organised within the Gamers4Nature Project (2020/10/09 - 2020/10/11)
Concurso (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal
2019/11 - 2019/12 Videojogos 2019: 11th International Conference on Videogame Sciences and Arts - Graphic Designer (2019/11/27 - 2019/11/29)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal
2018/03 - 2018/05 Internet Day 2018 - Local Event in the Department of Communication and Art (University of Aveiro, Portugal) - Public Relations and Certificate's Designer (2018/05/17 - 2018/05/17)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Aveiro, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2023/11/14 - Atual Session Chair "ICT Skills among Teachers"
Conferência
ICERI2023: 16th annual International Conference of Education, Research and Innovation
2023/07/03 - 2023/07/06 Back2Basics: Bridging the gap between HE and the labour market
Oficina (workshop)
Universidade de Aveiro, Portugal
2022/07/12 - 2022/07/12 Colaboração na organização e dinamização da atividade do projeto EduPARK, integrada na 16ª edição da Academia de Verão da Universidade de Aveiro.
Oficina (workshop)
16ª edição da Academia de Verão da UA
Universidade de Aveiro, Portugal
2022/04/28 - 2022/04/28 Colaboração na organização e dinamização da atividade "Xperimenta com o EduPARK", integrada no XPERiMENTA Universidade de Aveiro 2022.
Oficina (workshop)
XPERiMENTA Universidade de Aveiro 2022
Universidade de Aveiro, Portugal
2022/02/25 - 2022/02/25 Empathic experiential design with playful and gameful inspirations, by Slvester Arnab (Coventry University, UK)
Encontro
DigiMedia Media Innovation Circle #9
Universidade de Aveiro - DigiMedia, Portugal, Portugal
2021/09/24 - 2021/09/24 Participation in the Science and Technology Fair - SCIENCE@UA - to present the Gamers4Nature project's outputs.
Encontro
Noite Europeia dos Investigadores 2021 (https://nei.cienciaviva.pt/2021/)
Fábrica Centro Ciência Viva de Aveiro, Portugal
2021/03/12 - 2021/03/12 The initiative from the Directorate-General for Education aimed to present some of the actions planned under the Digitalisation Programme for Schools and was attended by the Assistant Secretary of State for Education, João Costa. Several national and international speakers presented their perspectives on the construction and implementation of a strategic instrument to support decision-making and the monitorisation of the work developed in schools in the digital area.
Seminário
Evento Nacional - Plano de Ação para o Desenvolvimento Digital das Escolas
2021/03/12 - 2021/03/12 This conference explored the triangulation of methods, namely the use of quasi-experimental and qualitative empirical interventions in communication research as well as the creation and use of prototypes in applied research to a study of digital media.
Conferência
Prototyping in research: multidisciplinary work and mixed methods approaches, by Ioli Campos
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2020/11/16 - 2020/11/19 2nd Edition of the Workshop "Gamers4Nature - Conhecimento e sensibilização ambiental através da construção de jogos digitais" at Instituto de Gouveia - Escola Profissional and at Agrupamento de Escolas de Gouveia - Escola Secundária. This event was held as part of the ECOCIDADANIA project, as a continuation of the partnership begun in 2019 with the University of Aveiro, aiming to raise awareness and promote knownledge about environmental-conservation and biodiversity in young people.
Oficina (workshop)
2nd Edition of the "Gamers4Nature - Conhecimento e sensibilização ambiental através da construção de jogos digitais" Workshop
Grupo Aprender em Festa - Projeto ECOCIDADANIA, Portugal
2018/11/07 - 2018/11/08 Participation in Web Summit ("The world's largest technology conference") enabled the establishment of industry networking, the attendance of technological, entrepreneurial and innovation talks, and get to know the latest advances in the field.
Conferência
Web Summit
2018/09/18 - 2018/09/18 Invitation to exhibit the "The Filters of Science" app - developed in the context of Multimedia Laboratory 4 course, integrated into the New Communication Technologies Bachelor's Degree - at the Noite Europeia dos Investigadores, promoted by Fábrica - Centro Ciência Viva de Aveiro.
Encontro
Noite Europeia dos Investigadores 2018
Fábrica Centro Ciência Viva de Aveiro, Portugal
2018/09/07 - 2018/09/09 Music Makers: Tridimensional printed musical instrument, built-in with a BITalino R-IoT, to play the instrument in a Web User Interface, designed and developed in 72h.
Concurso
Sunset Hackathon 2018
Hardware City, Portugal
2018/07 - 2018/07 Invitation to exhibit the "The Filters of Science" app - developed in the context of Multimedia Laboratory 4 course, integrated into the New Communication Technologies Bachelor's Degree - at the 14th anniversary of Fábrica - Centro Ciência Viva de Aveiro.
Encontro
14th anniversary of Fábrica - Centro Ciência Viva de Aveiro
Fábrica - Centro Ciência Viva de Aveiro, Portugal
2015 - 2015 Participation in the event "Europe Code Week 2015" as a student of the Escola Artística Soares dos Reis (Porto, Portugal).
Seminário
Europe Code Week 2015

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2022/03/14 - Atual The 14th ACM SIGCHI Symposium on Engineering Interactive Computing Systems (EICS PACM 2022) Sophia Antipolis, France
2022/02/14 - Atual ACM Interaction Design and Children (IDC) Conference Braga, Portugal
2021/10/12 - Atual ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems 2022 New Orleans, LA
2021/09/23 - Atual ICITS'22 - The 2022 International Conference on Information Technology & Systems San Carlos, Costa Rica
2023/12/01 - 2024/01/08 Tópicos Emergentes em Multimédia em Educação Universidade de Aveiro
2022/02/28 - 2022/10/01 The ACM International Conference on Mobile Human-Computer Interaction (MobileHCI 2022) Vancouver, Canada
2022/03/03 - 2022/07/31 CISTI'2022 - 17ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação Madrid, Spain
2022/02/16 - 2022/06/11 ACM Symposium on Eye Tracking Research and Applications (ETRA 2022) Seattle, United States of America

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2022/04/01 - Atual Computers & Education (0360-1315)
2021/10/15 - Atual International Journal of Mobile Human Computer Interaction - (As ad hoc reviewer) (1942-390X) IGI Global

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2022/05/01 - Atual Comissão de Acompanhamento do Curso do Programa Doutoral em Informação e Comunicação em Plataformas Digitais
Membro
Universidade de Aveiro, Portugal

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2022/09/01 - 2024/02/12 Laboratório Multimédia 3 Multimédia e Tecnologias da Comunicação (Licenciatura) Universidade de Aveiro, Portugal
2023/02/01 - 2023/07/31 Bases de Dados e Tecnologias Server-side Multimédia e Tecnologias da Comunicação (Licenciatura) Universidade de Aveiro Departamento de Comunicação e Arte, Portugal
2022/03/07 - 2023/07/31 Mutimédia II Línguas e Estudos Editoriais (Licenciatura) Universidade de Aveiro, Portugal

Entrevista (jornal / revista)

Descrição da atividade Jornal / Forum
2020/05/01 "Marca a vez". A nova aplicação que permite marcar lugar e evitar filas Magg
2020/04/21 'Cuida de ti', 'Voluntários', 'Marca a vez', 'proxi_mo': alunos no combate ao Covid-19 Universidade de Aveiro
2020/04/07 Estudantes da Universidade de Aveiro desenvolvem app para marcar ida ao supermercado TVI24

Entrevista / Programa (rádio / tv)

Programa Tema
2020/05/05 - 2020/05/05 Rute Fonseca's program: Web-app "Marca a vez" "App portuguesa permite escolher dia e hora de atendimento em serviços ou comércio"

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2023/11/15 - Atual Students@DigiMedia #03 - Criação de recursos educativos com validação linguística e tradução de conteúdos automatizada na plataforma Dig2Phy Andrea Abreu e Kailey Collins
2021/09/01 - 2021/10/31 Mentoring a Scientific Initiation scholarship holder in the Augmented Reality field David Tinoco
2019/02/01 - 2019/05 AVILA Sessions - Mentor in PHP, SQL and Git mentoring sessions to aid students in the consolidation of the knowledge taught in the Curricular Unit. Multimedia Laboratory 4 Students - Profile A, New Communication Technologies, DeCA, UA
Distinções

Prémio

2019 Best Demo Award - Introducing Footour (Videojogos 2019: 11th International Conference on Videogame Sciences and Arts)
Universidade de Aveiro, Portugal

Outra distinção

2021 Best paper and Book Chapter invitation - Supporting the Construction of Mobile Games Interfaces: The Gamers4Nature Mobile Game Guidelines Cards Set (Digicom 2021 - 5th International Conference on Digital Design and Communication)
2020 Best paper and Book Chapter invitation - Design and Initial Evaluation of an Online Portal-Repository: The Case of Gamers4Nature Project (Digicom 2020 - 4th International Conference on Digital Design and Communication)
Instituto Politécnico do Cávado e do Ave, Portugal
2020 Best Paper Award - Supporting the Construction of Game Narratives Using a Toolkit to Game Design (Videojogos 2020 - Conference Commitee)
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Comunicação Administração e Turismo, Portugal