???global.info.a_carregar???
Currently, Helena Caçador is attending the Doctoral Program in Education, Supervision and Evaluation Branch, at the University of Aveiro, where she also assumes the role of integrated researcher at CIDTFF with an FCT grant. She is currently carrying out research into the Evaluation of International Development Cooperation Projects entitled: "SCIENCE EDUCATION IN THE SCOPE OF INTERNATIONAL DEVELOPMENT COOPERATION: AN EVALUATIVE CASE STUDY FROM A SOCIO-CONSTRUCTIVISM APPROACH" and aims to continue in research and teaching. She has dedicated most of her life to the search for new knowledge, having completed a degree in Biochemistry at the University of Algarve (2006), a free course in Basic Education (2013), and a Master's degree in Teaching the 1st and 2nd Cycles of Basic Education (2015), the latter two at the Leiria School of Education and Social Sciences. At a professional level, she taught from 2009 until 2022, in primary, secondary, and higher education, which has allowed her to maintain an active path of reflection and learning.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Helena Caçador
Data de nascimento
1984/03/21

Nomes de citação

  • Caçador, Helena
  • Caçador, H.

Identificadores de autor

Ciência ID
2F10-F6AD-5DD1
ORCID iD
0000-0003-0637-2369

Endereços de correio eletrónico

  • helena.cacador@ua.pt (Profissional)
  • helena.cacador@cartascomciencia.org (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação
  • Ciências Naturais - Ciências Biológicas - Bioquímica
  • Ciências Sociais

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2)
Português (Idioma materno)
Formação
Grau Classificação
2020/09/24 - 2025
Em curso
PhD in Education (Doctor)
Especialização em Supervision and Evaluation
Universidade de Aveiro, Portugal
2013/09/23 - 2015/10/27
Concluído
Master's Degree in Teaching the 1st and 2nd Cycles of Basic Education (Master)
Especialização em 1st cycle, 2nd cycle Mathematics, Nature Sciences, Portuguese and History and Geography of Portugal
Polytechnic of Leiria - School of Education and Social Sciences, Portugal
"A Look at Supervised Teaching Practice in the 1st and 2nd Baccalaureate combined with an Investigative Essay on Sex Education at School" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16 out of 20
2011/10/18 - 2013/06/30
Concluído
Basic education (Bachelor)
Polytechnic of Leiria - School of Education and Social Sciences, Portugal
17 out of 20
2002/10/01 - 2006/07/31
Concluído
Biochemistry (Bachelor)
Especialização em Researche
University of Algarve - campus of Gambelas, Portugal
"Molecular characterization of methicillin-resistant Staphylococcus aureus strains and their susceptibility to essential oils" (TESE/DISSERTAÇÃO)
13,4 out of 20
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/11/01 - 2025/10/31 Estagiário de Investigação (Investigação) University of Aveiro - CIDTFF, Portugal
Cartas com Ciência, Portugal
(...)
2021/11 - 2022/11/30 Estagiário de Investigação (Investigação) University of Aveiro - CIDTFF, Portugal
University of Aveiro - CIDTFF, Portugal
2015/02 - 2015/07 Gestão de Ciência e Tecnologia Alentejo Cost Hospital, Portugal
Alentejo Cost Hospital, Portugal
2005/09/01 - 2008/09/30 Gestão de Ciência e Tecnologia Labeto, clinical analysis center, S. A., Portugal
Labeto, clinical analysis center, S. A., Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/09/01 - 2021/01 Assistente convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) Polytechnic of Leiria - School of Education and Social Sciences, Portugal
Polytechnic of Leiria - School of Education and Social Sciences, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/09/04 - 2023/09/15 Invited professor - evaluation course with implementation in distance learning education EduDigital, the learning experience, Portugal
Instituto Politécnico de Santarém Escola Superior de Educação de Santarém, Portugal
2009/12/04 - 2022/10/31 Teacher Ministry of education, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/12/01 - 2025/11/30 Educação em ciências no âmbito de cooperação internacional para o desenvolvimento: um estudo de caso avaliativo de abordagem socioconstrutivista
2022.09971.BDANA
Bolseiro de Doutoramento
FCT - foundation for science and technology, Portugal
Em curso
2022/12/01 - 2025/11/30 Educação em ciências no âmbito da cooperação internacional para o desenvolvimento: um estudo de caso avaliativo socioconstrutivista
2022.09971.BDANA
Bolseiro de Doutoramento
FCT - foundation for science and technology, Portugal
Em curso
2022/12/01 - 2025/11/30 Educação em ciências no âmbito da cooperação internacional para o desenvolvimento: um estudo de caso avaliativo socioconstrutivista
2022.09971.BDANA
Bolseiro de Doutoramento
FCT - foundation for science and technology, Portugal
Em curso

Outro

Designação Financiadores
2024/01/01 - Atual Cartas com Ciência
Invited member of core team in two working groups: ¿Monitoring and Evaluation¿ and ¿Guidance of Teachers/Monitors¿
Cartas com Ciência, Portugal
Em curso
2023/11/01 - Atual Sinergias ED
Member of working group
Sinergias ED, Portugal
2022/12/01 - Atual Science education in the context of international development cooperation: an evaluative case study with a socioconstructivist approach
Bolseiro de Investigação
University of Aveiro - CIDTFF, Portugal

Cartas com Ciência, Portugal
FCT - foundation for science and technology
Em curso
2020/10/01 - Atual Science education in the context of international development cooperation: an evaluative case study with a socioconstructivist approach
Bolseiro de Doutoramento
Universidade de Aveiro, Portugal

Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal

Cartas com Ciência, Portugal
Em curso
2019/01 - 2023/09 Helpo - sponsorship
sponsorship
HELPO, Portugal
Desativado
2023/06/08 - 2023/06/14 TC Dare to Self Care
Voluntário
European Commission, Bélgica
European Commission
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Caçador, Helena. "Antibacterial and antioxidant activities of essential oils isolated from Origanum spp and Calamintha baetica". Trabalho apresentado em International Conference on Traditional Food Processing and Technological Innovation, 2006.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Helena Caçador; Betina Lopes; Rafael Galupa; Olga Santos. "Universidades públicas portuguesas enquanto atores de cooperação para o desenvolvimento: mapeamento da avaliação de projetos de Educação em Ciência com Timor-Leste e São Tomé e Príncipe". Praxis Educativa (2024): https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.19.22775.081.
    10.5212/PraxEduc.v.19.22775.081
  2. Caçador, Helena; Da Silva Lopes, Betina; Galupa, Rafael; Santos, Olga; Alves, Mariana Rama Pedro. "The evaluative footprint of science education projects in and for development cooperation: a literature review". Indagatio Didactica (2024):
    Acesso aberto • Submetido
  3. Caçador, Helena; Da Silva Lopes, Betina; Galupa, Rafael; Santos, Olga; Pinho, Isabel. "Literature review: clustering as a strategy to collect and select relevant publications". Springer book (2024):
    Aceite para publicação
  4. Caçador, Helena; Da Silva Lopes, Betina; Galupa, Rafael; Santos, Olga. "Cooperation Among Portuguese Public Universities as Actors of Development Cooperation: Mapping the Evaluation of Science Education Projects with Timor-Leste and São Tomé and Príncipe". Praxis educativa (2024):
    Acesso aberto • Submetido
  5. Caçador, Helena; Rebelo, I.; Santos, O.. "Environmental literacy: a case study in a 6th grade 2nd cycle class". AmbientalMente sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental 27 1 (2020): https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7491047.
    Acesso aberto • Publicado
Capítulo de livro
  1. Helena Caçador; Betina Lopes; Rafael Galupa; Olga Santos; Isabel Pinho. "Literature Review: Clustering as a Strategy to Collect and Select Relevant Publications". 2024.
    10.1007/978-3-031-65735-1_6
Livro
  1. Caçador, Helena. Na Sombra da Luz (In the shadow of the Light). Leiria, Portugal: Cultural Set. 2021.
    Publicado
Relatório
  1. Caçador, Helena. 2015. A look at supervised teaching practice in the 1st and 2nd baccalaureate combined with an investigative essay on sex education at school. http://hdl.handle.net/10400.8/1730.
Resumo em conferência
  1. Caçador, Helena; Galupa, Rafael (EA11-3D2C-13D9); Santos, Olga; Da Silva Lopes, Betina; Alves, Mariana Rama Pedro; Simões, Ana Raquel; Ambrósio, Susana. "Connecting scientists and students in Africa Portuguese-speaking countries via letter exchanges: the case of "Cartas com Ciência"". Trabalho apresentado em SAARMSTE - Southern African Association for reacherch in Mathematics, Science and Thecnologics Education, 2022.
    Aceite para publicação
  2. Caçador, Helena; Lopes, Betina; Santos, Olga; Galupa, Rafael. "Towards inclusive science: evaluation (in and) for international cooperation of the educational program Cartas com Ciência". Trabalho apresentado em IV ENJIE, Leiria, 2022.
    Aceite para publicação
  3. Caçador, Helena; Da Silva Lopes, Betina; Santos, Olga; Galupa, Rafael; Alves, Mariana Rama Pedro. "Evaluation (in e) for international cooperation of the letters with science educational program - towards inclusive science". Trabalho apresentado em VI Enjie, Porto, 2022.
    Publicado
  4. Caçador, Helena; Da Silva Lopes, Betina; Alves, Mariana (A81C-A16C-1048); Ambrósio, Susana; Galupa, Rafael (EA11-3D2C-13D9); Simões, Ana Raquel. "Evaluating to learn from Cartas com Ciência: an example of institutional partnership for social transformation in Portuguese-speaking communities (https://eventos.aforges.org/wp-content/uploads/sites/63/sites/64/2023/05/11CONF_FORGES2021_livro_atas.pdf)". Trabalho apresentado em Forges, 2021.
    Aceite para publicação
  5. Lopes, B.; Alves, R.P.; Galupa, R.; Caçador, H.; Santos, Olga. "Educação (não) formal em Ciência(s): Partilha da experiência de um programa de troca de cartas entre estudantes e cientistas". Trabalho apresentado em V Bienal STEM+L, 2021.
    Publicado
  6. Caçador, Helena; Da Silva Lopes, Betina; Santos, Olga; Galupa, Rafael (EA11-3D2C-13D9); Alves, Mariana Rama Pedro. "Evaluating in International Development Cooperation contexts: A framework under construction focused on Science Education". Trabalho apresentado em Lusoconf2021, Bragança, 2021.
    Aceite para publicação
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/01/25 A needle in a haystack, how to find it? A proposal for a literature review by 'clustering' Word conference on qualitative research
University of the Azores (São Miguel, Portugal)
2023/10/19 Assessment of and for learning Lesson for master's students - Master's degree in education and training
University of Aveiro (Aveiro, Portugal)
2023/05/17 Science education in the context of international development cooperation: a case study of a socio-constructivist approach. V Jornadas do LEduc/ Jardim da Ciência
Universidade de Aveiro - Departamento de Educação e Psicologia (Aveiro, Portugal)
2023/02/04 Empowering solutions through evaluation? A look at science education projects in the context of (international) development cooperation VII ENJIE
Universidade do Porto - Faculdade de Psicologia do Porto (Porto, Portugal)
2023/02/03 Research project : Science education in the context of international development cooperation: a case study using a socio-constructivist approach Hora aberta - promovida pela Carta com Ciência. org - Online
Comunidade da Cartas com Ciência - https://www.cartascomciencia.org (Portugal)
2023/01/27 Bringing science to everyone: an (im)possible mission? An evaluative study with a social constructivist approach. 7th International Conference on Childhood and Adolescente
ICCA (Évora, Portugal)
2022/11/11 Science Education in the context of International Development Cooperation: an evaluative case study with a socio-constructivist approach. Aula dirigida a estudantes do Mestrado de Ensino e Divulgação em Ciência
Universidade do Porto (Porto, Portugal)

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2021/02/01 - 2021/06/30 Basic Education Trainee at the School of Education and Social Sciences Celeste Machado/ Mariana Neves/ Mariana Brito/ Bruno Coelho