???global.info.a_carregar???
Born in 1998, João Alexandre Dias obtained an 8th Grade Diploma in Classical and Jazz Piano from Trinity College London in 2019. He graduated in Musicology from the Faculty of Social and Human Sciences at Universidade Nova de Lisboa in 2020 and earned an MSc in Historical Musicology from the same institution in 2022. For his thesis, he produced a critical edition of Marcos Portugal’s “Missa Piquena” (MarP. 01.15, V.1). Currently, he is pursuing a PhD in Musicology, with a focus on Historical Musicology, at the Faculty of Social and Human Sciences at Universidade Nova de Lisboa. Since 2023, he has integrated the Group for Historical and Cultural Studies in Music at INET-md. As a researcher, he focuses on the philological and paleographic study of musical sources and their subsequent critical editing, with a particular emphasis on 18th and 19th-century repertoires. Through his dissertation project, titled “Práticas Pedagógicas no Ensino dos Instrumentos de Tecla no Real Seminário da Patriarcal (1713-1834)”, he aims to investigate the teaching methods applied at the Real Seminário da Patriarcal, by examining didactic materials such as partimenti and “solfejos de acompanhar” written by Portuguese composers and foreign authors residing in Portugal. In connection with the project, he has participated in numerous workshops organized by the Early Music Department of the Escola Superior de Música de Lisboa, as part of the “Laboratório de Partimento” course. At the same time, he has been active as a composer, and as a Piano and Music Theory teacher at the Coro de Santo Amaro de Oeiras. In 2019, his piece “The Flight of a Butterfly” for solo piano was awarded second place in the 10th Edition of the Fidélio International Composition Competition for Solo Piano, sponsored by Fidélio Editorial and the Taller de Músicos de Madrid.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
João Alexandre Ferreira Mendes Dias
Data de nascimento
1998/11/04
Género
Masculino

Nomes de citação

  • Dias, João Alexandre

Identificadores de autor

Ciência ID
3118-51B3-F165

Endereços de correio eletrónico

  • jalexfmdias@gmail.com (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1)
Italiano Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2023/09 - 2028
Em curso
Ciências Musicais (Doutoramento)
Especialização em Musicologia Histórica
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Práticas Pedagógicas no Ensino dos Instrumentos de Tecla no Real Seminário da Patriarcal (1713-1834): Estudo das fontes didácticas e edição crítica." (TESE/DISSERTAÇÃO)
2023/09 - 2024/10
Concluído
Diploma of Advanced Studies (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
18
2024/02/19 - 2024/07/14
Em curso
Laboratório de Partimenti (Outros)
Especialização em Curriculum unity of ESML Early Music Bachelor «Keyboard practice workshop» taught by Joana Bagulho
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
17
2020/09/20 - 2022/09/27
Concluído
Ciências Musicais (Mestrado)
Especialização em Musicologia Histórica
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"A Missa Piquena de Marcos Portugal: Estudo das Fontes e Edição Crítica|Marcos Portugal's Missa Piquena: Sources Study and Critical Edition." (TESE/DISSERTAÇÃO)
17
2022/01/03 - 2022/02/17
Concluído
Travelogues as musicological sources: practice and methods for using travel reports of Portugal of the 18th and 19th Centuries (Outros)
Especialização em Course final paper: «The premiere of Christoph Wilibald Gluck's (1714 - 1787) Orpheus and Eurydice at the Royal Theatre of S. Carlos in Lisbon, according to the accounts of foreign travellers»
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
15
2017/09 - 2020/05
Concluído
Ciências Musicais (Licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Traineeship: critical edition of the «Cantata a Inês de Castro, para Orchestra, Coro e Solistas» by João Marcelino Arroyo (18 out of 20)." (TESE/DISSERTAÇÃO)
16,20
2019
Concluído
Classical and Jazz Piano - Grade 8 (Diploma de especialização)
Especialização em TCL Level 3 Certificate in Graded Examination in Music Performance (Grade 8)
Trinity College London, Reino Unido
Pass
Percurso profissional

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/11 - Atual Researcher (Collaborator) Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal
2022/10/12 - 2024/08 Piano and Music Theory Teacher Coro Santo Amaro de Oeiras, Portugal
2020/02/12 - 2020/05/31 Trainee at the Modern Music Research Group. Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2024/10 - 2028/10 Pedagogical Practices for Teaching Keyboard Instruments at the Real Seminário da Patriarcal (1713–1834): A study of didactic sources and critical edition
2024. 02796.BD
Bolseiro de Doutoramento
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
Produções

Publicações

Tese / Dissertação
  1. "A Missa Piquena de Marcos Portugal: Estudo das Fontes e Edição Crítica./Marcos Portugal's Missa Piquena: Sources Study and Critical Edition.". Mestrado, Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, 2023. http://hdl.handle.net/10362/153496.

Artística / Interpretação

Composição musical
  1. Dom Pedro de Cristo. Critical Edition of «Missa Salve Regina». edition realised in Musical Palaeography Seminar, curriculum unit of the Master's Degree in Musicology/CESEM, 2022.
  2. Dias, João Alexandre. The Flight of a Butterfly. a piece for solo piano. It was awarded second place in the international Fidélio solo piano composition competition - organised by Fidélio Editorial and the Taller de Músicos of Madrid, 2019.
  3. João José Baldi. Critical Edition of «Sonata para pianoforte sobre um tema de Marcos Portugal». Realised as part of the Bachelor's degree in Musicology, 2018.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/11/07 The manuscript sources of Marcos Portugal's Missa Piquena: Source criticism, dissemination and longevity ENIM 2024 – XIII Encontro de Investigação em Música
Conservatório Regional do Algarve – Maria Campina (Algarve, Faro, Portugal)
2024/10/28 Principles and Methodologies for the Preparation of Critical Editions: Discussion and analysis of the edition of Missa Piquena (MarP 01.15, V.1) by Marcos Portugal Seminário Permanente do grupo de investigação Estudos Históricos e Culturais em Música
Instituto de Etnomusicologia - Centro de Estudos em Música e Dança (Lisboa, Portugal)

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2024/02/19 - 2024/07/14 Laboratório de Partimenti (Part-Lab) Curriculum unity of ESML Early Music Bachelor «Keyboard practice workshop» taught by Joana Bagulho
Oficina (workshop)
Laboratório de Partimenti
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
2024/04/10 - 2024/04/10 From Partimento to Motet: the use of partimenti in the teaching of Musical composition in Naples|Part-Lab|Harpsichord workshop taught by Fernando Miguel Jalôto
Oficina (workshop)
From Partimento to Motet: the use of partimenti in the teaching of Musical composition in Naples|Part-Lab
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Música de Lisboa, Portugal
2022/02/03 - 2022/02/28 MARCMUS Workshop - Studies of Music Paper and Musical Calligraphy in Portugal (18th and 19th centuries).
Oficina (workshop)
MARCMUS Workshop - Studies of Music Paper and Musical Calligraphy in Portugal (18th and 19th centuries).
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2024/09/20 - Atual SPIM - Sociedade Portuguesa de Investigação em Música | Portuguese Society for Music Research associate member

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2022 - 2022 Member of the Jury at the 13th Fidelio International Music Composition Competition for Solo Piano. Invitation from António Ruiz, the director and organiser of the Fídelio international solo piano composition competition. Fidelio Editorial, Espanha

Taller de Músicos de Madrid, Espanha
Distinções

Prémio

2019 Second place in the 10th edition of the Fidelio International Music Composition Competition for Solo Piano
Fidelio Editorial, Espanha

Taller de Músicos de Madrid, Espanha