???global.info.a_carregar???
Italian, born in Messina (1980) and resident in Portugal since 2005. My work develops at the intersection of different lines of research, from Costume Studies to constructing a history of cinema from below the line, from investigating the circulation of creative processes through public and private archives to the historiography of cinema with a particular attention on women costume designers. Holding a Ph.D. in Communication Sciences from NOVA University of Lisbon, with my thesis on Film studies (2015), I am a post-doctoral fellowship (SFRH/BPD/115835/2016) researcher at the Institute of Contemporary history (IHC) of the same university, where I¿m current head of working group CIP Cultures, Identities and Power, with the project 'Costumes and Space Texture: Design and Art in the last 50 years of Portuguese Cinema'. Following a degree (Palermo, 2003) and a master degree (Bologna, 2006) in D.A.M.S. (Disciplines of arts, music and spectacle), 'A trip to cinema via film costume' is the title of my first monographic (LabCom, 2018, Open access). The FCT scholarships (Ph.D. and post-Ph.D.) ensured the opportunity to expand my work as visiting researcher in various institutions in London, Bari, Madrid and Rome. Having trained as a journalist in the second half of the 1990s, I apply the Oral History methodology as a primary source for a 'from below' construction of a history of cinema through its crafts. In 2017, as a freelance journalist, I coordinated the first project dedicated to the work of women in the Portuguese film industry on Costume Design and Production Design, developing bibliographic and biographic data for a field of study yet to emerge in Portugal. In Costume Design, I have collaborated on numerous productions with Portuguese directors and producers since 2007. I currently lecture at Rey Juan Carlos University of Madrid, with a particular interest in researching, teaching and writing about the materiality turn of visual culture as a point of departure for an expanded study of Costume studies in Film Studies through textile archives.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Caterina Cucinotta

Nomes de citação

  • Cucinotta, Caterina

Identificadores de autor

Ciência ID
4314-849B-9EE8
ORCID iD
0000-0002-0572-6930

Endereços de correio eletrónico

  • caterinacucinotta@fcsh.unl.pt (Profissional)
  • cucinotta.caterina@icloud.com (Pessoal)

Moradas

  • Instituto de história contemporânea. Universidade Nova de Lisboa | Avenida de Berna 26C , 1069-061, Lisbon, Lisbon, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes - Estudos de Cinema, Rádio e Televisão
  • Humanidades - História e Arqueologia - História
  • Ciências Sociais - Ciências da Comunicação
  • Humanidades - Artes - Arquitetura e Design

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Português Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Italiano (Idioma materno)
Siciliano (Idioma materno)
Formação
Grau Classificação
2022 - 2023
Concluído
Ayudante, contratada y profesora de Universidad privada (Título de especialista)
Especialização em Ciencias sociales
Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación, Espanha
2010 - 2015
Concluído
Communication Sciences (Doutoramento)
Especialização em Film studies
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"Costumes in cinema. Pathways of analyse in Portuguese ethnofiction movies" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2003 - 2007
Concluído
Cinema, television and multimedia production (Laurea Specialistica)
Especialização em Film studies
Università degli Studi di Bologna, Itália
"Independent production companies and the starting in cinema trades: two study cases" (TESE/DISSERTAÇÃO)
108/110
2005 - 2006
Concluído
Erasmus exchange programme (Laurea)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
1999 - 2003
Concluído
D.A.M.S. (Disciplines of the arts, music and spectacle) (Laurea)
Especialização em Spectacle
Università degli Studi - Palermo, Itália
"Frances Farmer: when Power is the enemy of the Beauty" (TESE/DISSERTAÇÃO)
103/110
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2018/08/01 - 2024 Investigador (Investigação) Universidade Nova de Lisboa Instituto de História Contemporânea, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de História Contemporânea, Portugal
2021/02/01 - 2021/04/30 Investigador visitante (Investigação) Universidad Rey Juan Carlos, Espanha
2016/06 - 2018/07/30 Pós-doutorado (Investigação) Centro de Estudos em Comunicação e Cultura, Portugal
Universidade Catolica Portuguesa Centro de Estudos de Comunicação e Cultura, Portugal
2010/01 - 2015/12 Investigador (Investigação) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Comunicação, Portugal
2012/03 - 2012/05 Investigador visitante (Investigação) Università degli Studi di Bari Aldo Moro, Itália

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/10/01 - 2021/12/22 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidad Rey Juan Carlos, Espanha
Universidad Rey Juan Carlos Facultad de Ciencias de la Comunicación, Espanha

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021 - 2023 Coordinator of Research Group 'Culture, Identities & Power' Universidade Nova de Lisboa Instituto de História Contemporânea, Portugal
Universidade Nova de Lisboa Instituto de História Contemporânea, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022 - 2025 Board of directors AIM Association researchers of moving image, Portugal
2023/04/01 - 2023/06/30 Investigador visitante Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Università degli Studi di Roma La Sapienza Biblioteca del dipartimento di Storia Antropologia Religioni Arte Spettacolo, Itália
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2017/05 - 2023/08 'Costumes and Space Texture: Design and Art in the last 50 years of Portuguese Cinema
SFRH/BPD/115835/2016
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade Nova de Lisboa Instituto de História Contemporânea, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2010/01/01 - 2014/06/30 A arte esquecida do figurino no espetáculo: estudos e considerações
SFRH/BD/61686/2009
Universidade Nova de Lisboa Instituto de Comunicação da Nova, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2022 - Atual TEIA // série-web documental - 6 episódios
C20210021-064
Investigador
Maria & Mayer LDA, Portugal
Instituto do Cinema e do Audiovisual
Em curso
2022 - 2026 Invisibles e insumisas: leading women in Portuguese and Spanish Cinema and television, 1970 - 1980
Investigador
University of Exeter, Reino Unido

University of Oxford, Reino Unido

University of Kent, Reino Unido
Arts and Humanities Research Council
Em curso
2021/11/01 - 2023/04/30 Filmar-se e ver-se ao espelho: o uso da escrita de si por documentaristas de língua portuguesa
EXPL/ART-CRT/0231/2021
Universidade da Beira Interior, Portugal

Universidade da Beira Interior LabComIFP Comunicação Filosofia e Humanidades, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
2018/11/01 - 2019/10/30 Words in movement: live witness of the cinematographic heritage
Investigador
Universidade Nova de Lisboa Instituto de História Contemporânea, Portugal
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em boletim informativo
  1. Cucinotta, Caterina. "national identity in popular costume between ethnographic documentary and fiction", Avanca/Cinema 2012, 2012
  2. cucinotta, caterina. "Ethno-fictional costumes: confusing, unifying, disidentifying", Cinema em Português: IV Jornadas, 2011, http://www.labcom-ifp.ubi.pt/ficheiros/20120830-cinema_em_portugues_iv_jornadas_2011.pdf.
Artigo em conferência
  1. Cucinotta, Caterina; Jesus Ramé. "Lisbon Story and Caro diario: intimal constructions of public spaces.". Trabalho apresentado em International conference Avanca cineclub, Avanca, 2020.
    Publicado
  2. Cucinotta, Caterina. "Percursos de análise para um estudo teórico do figurino no cinema português". 2019.
  3. Cucinotta, Caterina. "Materialidades do Cinema". 2018.
  4. Cucinotta, Caterina. "Rocky Horror Picture Show as a meaning system in the complicated universe of genders". Trabalho apresentado em INTER-DISCIPLINARY.NET A Global Network for Dynamic Research and Publishing, Praga, 2012.
    Publicado
Artigo em jornal
  1. "FASHIONING SPANISH CINEMA. COSTUME, IDENTITY AND STARDOM: Jorge Pérez", Secuencias Revista de historia del cine, 2022, Resenhas, https://revistas.uam.es/secuencias/article/view/15415/14686.
    https://doi.org/10.15366/10.15366/secuencias2021.54
Artigo em revista
  1. Cucinotta, Caterina. "SCOPUS - Rino Lupo before Portugal. Russia and Poland: A biography for poetics under construction". Journal of Italian Cinema and Media Studies 11 3&4 (2023): 545-558.
    Acesso aberto • Publicado
  2. Caterina Cucinotta. "Película, tecido e tela". dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda 35 (2022): 14-29. https://doi.org/10.26563/dobras.i35.1548.
    Acesso aberto • Publicado • 10.26563/dobras.i35.1548
  3. Cucinotta, Caterina; Pereira, Ana Catarina. "O vestuário na História do Cinema e a sua receção crítica". dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda 35 (2022): 8-12. http://dx.doi.org/10.26563/dobras.i35.1546.
    Publicado • 10.26563/dobras.i35.1546
  4. Cucinotta, Caterina. "Time and movement in the process of film making. An approximation to the genetic criticism of costume design in Raúl Ruiz Mysteries of Lisbon". RHA - Art history journal. Serie W. 11 (2022): 47-55. https://research.unl.pt/ws/portalfiles/portal/45742173/TIME_AND_MOVEMENT_IN_THE_PROCESS_OF_FILM_MAKING.pdf.
    Acesso aberto • Publicado
  5. "To dress as creative impulse for political changes: a dangerous mix". Latitude 16 (2022): 46-60. https://www.seer.ufal.br/index.php/latitude/about.
    Acesso aberto • Aceite para publicação
  6. Jesus Ramé; Hafter, Lea. "A antipelícula como marco epistemológico dos processos criativos cinematográficos". Manuscrítica – Revista de Crítica Genética 45 (2021): 1-12. https://www.revistas.usp.br/manuscritica/article/view/194284.
    Acesso aberto • Publicado
  7. Cucinotta, Caterina; Pereira, Ana Catarina; Soares, Ana Isabel. "SCOPUS - Languidness of August (1984): Cesare Pavese¿s The Beach(1945) in Jorge Silva Melo". FotoCinema. Revista de cine y fotografia 23 (2021): 373-405. http://hdl.handle.net/10400.1/16918.
    Acesso aberto • Publicado • 10.24310/Fotocinema.2021.v23i.12366
  8. Cucinotta, Caterina; Ramé, Jesus. "De la femme". Tecmerin - Revista de Ensayos Audiovisuales 7 1 (2021): videoessay. https://tecmerin.uc3m.es/revista-7-4/.
    Publicado
  9. Cucinotta, Caterina; Pierotti, Federico. "Analysing Materiality in Portuguese Cinema: Aesthetics and practices". (2021): http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/825.
    10.14591/aniki.v8n2.825
  10. Cucinotta, Caterina. "Para una genealogía del oficio de “figurinista” en Portugal". RIHC - Revista Internacional de Historia de la comunicación 16 (2021): 153-178. http://hdl.handle.net/10362/121371.
    https://doi.org/10.12795/RiCH.2021.i16.08
  11. Cucinotta, Caterina; Ramé, Jes´ús. "Genetic criticism in perspective: drafts and editing in ¡Que viva Mexico!, de Sergei Eisenstein. / Critica genética en perspectiva: dibujos y montajes de ¡Que viva Mexico!, de Sergei Eisenstein.". Manuscrítica: Revista de Crítica Genética 42 (2020): 89-103. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i42p89-103.
    Acesso aberto • 10.11606/issn.2596-2477.i42p89-103
  12. Cucinotta, Caterina; Souza, Nivea Faria de. "Creative processes, Production design and Portuguese cinema. / Processo criativo, direção de arte e cinema português". Manuscrítica: Revista de Crítica Genética 41 (2020): 97-100. http://dx.doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i41p97-100.
    Acesso aberto • 10.11606/issn.2596-2477.i41p97-100
  13. Cucinotta, Caterina. "The intelectual and the people: media, press and Trás-os-Montes territory after the Carnation Revolution. / O intelectual e o povo: media, imprensa e território de Trás-os-Montes após a Revolução". Cinema & Territorio 5 (2020): 38-48. https://ct-journal.uma.pt.
    Acesso aberto • Publicado
  14. Cucinotta, Caterina; Ramé Lopez, Jesús. "Production as an aesthetic variable in the formal construction of the film “Os Verdes Anos”, as viewed from its materials.". (2020): http://aim.org.pt/ojs/index.php/revista/article/view/629.
    10.14591/aniki.v7n2.629
  15. Cucinotta, Caterina; Ramé, Jesus. "Critica genética en perspectiva". (2020): http://hdl.handle.net/10362/110537.
    https://doi.org/10.11606/issn.2596-2477.i42p89-103
  16. Cucinotta, Caterina; Ramé, Jesus. "A produção como variável estética na construção formal do filme «Os Verdes Anos» a partir dos seus materiais". (2020): http://hdl.handle.net/10362/104687.
    https://doi.org/10.14591/aniki.v7n2.629
  17. Cucinotta, Caterina. "SCOPUS - Percursos de análise do vestuário em filmes portugueses de etnoficção". Revista de comunicação e Sociedade 31 (2017): 183-198. https://revistacomsoc.pt/index.php/revistacomsoc/article/view/782.
    Acesso aberto • Publicado • 10.17231/comsoc.31(2017).2610
  18. Cucinotta, Caterina. "A tipically Portuguese Italian: a short story about filmaker Rino Lupo". Italian Studies in Portugal 11 (2016): 63-76. http://dx.doi.org/10.14195/0870-8584_11_6.
    Publicado • 10.14195/0870-8584_11_6
  19. Cucinotta, Caterina; Cascais, Antonio Fernando. "Cinematographic costumes: the fashion theory applicated to the Portuguese ethnofiction.". Comunicação e Cultura: I Jornadas de Doutorandos em Ciências da Comunicação e Estudos Culturais 1 (2012): 1-11. http://www.lasics.uminho.pt/ojs/index.php/cecs_ebooks/issue/view/101.
    Acesso aberto • Publicado
  20. cucinotta, caterina. "How do the costumes make the difference in ethno-fiction films: fishermen communities in Sicily and in Portugal". International Journal of Art and Science 05 03 (2011): 20-30.
    Publicado
  21. cucinotta, caterina. "The fight against the obsolete between fashion and technology". INTERACT: Revista Online de Arte, Cultura e Tecnologia 18 (2011): 1-5. http://interact.com.pt/18/moda-e-tecnologia/.
    Publicado
Artigo em revista (magazine)
  1. cucinotta, caterina. "Cinema costumes as a fiction truth' witness", INTERACT: revista online de Arte, Cultura e Tecnologia, 2014, http://interact.com.pt/category/21/.
Capítulo de livro
  1. Cucinotta, Caterina. "New Frontiers in Art Direction: João Guerra da Mata¿ Contribution to Portuguese Cinema as a Case Study". In REFOCUS - The Films of João Pedro Rodrigues & João Rui Guerra da Mata, editado por Rosario, Filipa; Duarte, José Alberto. Edinburgh, Irlanda: Edinburgh University Press, 2022.
    Aceite para publicação
  2. Ramé, Jesús; Cucinotta, Caterina. "A redenção no cinema, o cinema como redenção. Apontamentos sobre a obra de João Canijo". In Grupo de Pesquisa em Literatura, Cinema e Religião. Ensaios sobre “redenção”, editado por Bello, Maria do Rosário Lupi; Luiz Felipe Pondé. Lisboa, Portugal: Editora da Universidade Católica, 2022.
    Publicado
  3. Cucinotta, Caterina. "Costume designers in Portugal: a trade between art and technique being relegated to a woman’s thing". In Women in Iberian Filmic Culture. A Feminist Approach to the Cinemas of Portugal and Spain, editado por Soto-Vasquez, Begoña. Londres: Intellect books, 2020.
    Publicado
  4. "Quando Rino Lupo passò da Mosca". In Italia – Russia. Un secolo di cinema, 46-51. Mosca, Rússia: Ambasciata d’Italia a Mosca, Museo Nazionale del cinema di Torino, Cineteca di Bologna, MAMM, 2020.
    Publicado
  5. Cucinotta, Caterina. "For a theoretical study of costumes in Portuguese cinema. / Percursos de análise para um estudo teórico do figurino no cinema português". In Modas, modos e maneiras, editado por Babo, Maria Augusta; Jorge Lozano, 285-306. Lisbon, Portugal: Coleção IcNova, 2019.
    Publicado
  6. Cucinotta, Caterina. "O vestuário cinematográfico e a etnoficção portuguesa". LabCom.IFP, 2019.
    https://doi.org/10.25768/fal.books.2019.02
  7. Cucinotta, Caterina. "Cinematic Materiality: women as costume designer in Portugal". In XI Jornadas do cinema em português, editado por Cunha, Paulo; PENAFRIA, Manuela; Fernandes, Tiago, 57-71. Covilhã, Portugal: LabCom.IFP, 2018.
    Publicado
  8. cucinotta, caterina. "About indisciplinary tendency of Portuguese Cinema: some exemples". In Pathways. Social Sciences beetwen Italy and Portugal, editado por Guya Accornero; Daniele Serapiglia; Gori, Annarita, 1-11. Roma, Itália: BraDypUS Communicating Cultural Heritage, 2016.
    Publicado
  9. Cucinotta, Caterina. "Possible origins and contemporary developments in "The Ghost" by João Pedro Rodrigues". In The Invisible generation: new Portuguese filmmakers, 105-130. Covilhã, Portugal: Labcom, 2013.
    Publicado
  10. cucinotta, caterina. "When filming the costumes is transforming the public in private.". In Publico Privado: o deslizar de uma fronteira, 265-278. V.N. de Famalicao, Portugal: Humus, 2011.
    Publicado
Edição de número de revista
  1. Cucinotta, Caterina; Pereira, Ana Catarina. "Fashion, Cinema and Gender: between stereotype and materiality". D'Obras Journal of Brasilian association of fashion Studies (Abepem) (2022): https://dobras.emnuvens.com.br/dobras.
    Aceite para publicação • Co-editor
  2. Cucinotta, Caterina; Ramé, Jesus; Hafter, Lea. "Crítica genética e cinema: uma abordagem aos processos de criação.". ManusCritica, Journal of genetic criticism studies 45 (2022): https://www.revistas.usp.br/manuscritica/index.
    Publicado • Co-editor
  3. Cucinotta, Caterina; Federico Pierotti. "Materiality in Portuguese Cinema: aesthetics, practices and techniques". Aniki: Portuguese journal of Moving Image 8 2 (2021): https://aim.org.pt/ojs/index.php/revista.
    No prelo • Co-editor
  4. Cucinotta, Caterina; Pereira, Ana Catarina; Madalena Miranda. "Video Essay Section". Eikon Journal on semiotic and culture (2021): http://ojs.labcom-ifp.ubi.pt/index.php/eikon/index.
    No prelo • Co-editor
  5. Cucinotta, Caterina. "The truth of the fiction". Interact. Online journal on art, culture and technology 21 (2014): http://interact.com.pt/category/21/.
    Publicado • Editor convidado
Livro
  1. Cucinotta, Caterina. Figurinos e figurinistas de Portugal. Conceitos para novas materialidades. Lisboa, Portugal: Humus 12catorzebold. 2023.
    Publicado
  2. Cucinotta, Caterina. Viagem ao cinema através do seu vestuário (Trip to cinema through costumes). Covilhã, Portugal: LabCom.IFP. 2018.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. Cucinotta, Caterina. "O vestuário no cinema: percursos de análise em filmes portugueses de etnoficção". Doutoramento, 2016. http://hdl.handle.net/10362/16297.
Website
  1. Cucinotta, Caterina. Ethnofiction as a cinematographic genre: a conversation with Caterina Alves Costa, Manuel Mozos, Ricardo Costa, Vasco Pimentel. 2014. http://interact.com.pt/category/21/.

Artística / Interpretação

Cenografia
  1. Jacopo Wassermann (Escritor / Produtor). 2021. Heat (Calor).
  2. João Mario Grilo / Paulo Branco (Escritor / Produtor). 2020. Blood field - movie.
  3. Patricia Sequeira (Escritor / Produtor). 2018. Snu - film.
  4. Ira Sachs / Som e a Furia (Escritor / Produtor). 2018. Frankie - film.
  5. Tiago Marquês (Escritor / Produtor). 2017. Mother Paula - tv serie.
  6. Bruno de Almeida (Escritor / Produtor). 2016. Cabaret Maxime - film.
  7. Bruno de Almeida / Paulo Branco (Escritor / Produtor). 2011. Operation Autumn - film.
  8. João Canijo / Midas (Escritor / Produtor). 2010. Blood of my blood - movie.
  9. Alberto seixas Santos (Escritor / Produtor). 2010. And time goes by... - movie.
  10. Stefano Calvagna (Escritor / Produtor). 2009. The last ultras - film.
  11. Leonel Vieira (Escritor / Produtor). 2008. Art of stealing - movie.
  12. Mario Barroso / Paulo Branco (Escritor / Produtor). 2008. A doomed love - movie.
  13. André Cerqueira (Escritor / Produtor). 2008. Equador - tv serie.
  14. Francisco Manso (Escritor / Produtor). 2008. Santa Maria robbery - movie.
  15. Bruno De Almeida / Paulo Branco (Escritor / Produtor). 2007. The lovebirds - movie.
  16. Leonel Vieira (Escritor / Produtor). 2007. The judgment - movie.

Propriedade Intelectual

Licenciamento
  1. 2017. "Registered former on Communication Sciences". Portugal.
    Atribuída
  2. 2004. "Freelance journalist". Itália.
    Atribuída

Outros

Outra produção
  1. Analisar a Materialidade no Cinema Português. Texto de introdução ao dossier temático da autoria dos editores convidados Caterina Cucinotta e Federico Pierotti. Os autores situam o seu contributo no quadro do materialist turn que se tem feito sentir, em várias disciplinas, nos últimos vinte anos, para propor uma abordagem ao cinema português que dedica particular atenção aos conceitos de materialidade, estética fílmica e práticas cinematográf. 2021. Cucinotta, Caterina; Pierotti, Federico. http://hdl.handle.net/10362/124521.
    https://doi.org/10.14591/aniki.v8n2.825
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023/04/28 Costumes, actors and actresses: the missing piece in the visual construction of the Iberian censorship
Universidad de Alcalá (alcalà, Espanha)
2023/04/12 Visual concepts that materialise the film: balance of an investigation GenLab - History and Gender Studies
NOVA University of Lisbon (Lisboa, Portugal)
2022/09/22 Fragility and resistance of women in film: here are the women costume designers... and all their history to be rewritten.
Grupo de Investigación Tecmerin - Instituto Universitario del Cine Español (Universidad Carlos III de Madrid) (madrid, Espanha)
2022/07/15 Women in cinema: the peripheral vision of costume designers Summer School - Women in arts, literature, and science: the sound of silence
Universidade de Evora (Evora, Portugal)
2021/11/09 Essay and the audiovisual open field conversation between essay and art (Campo aberto)
Faculty of Fine arts, Lisbon University (Lisboa, Portugal)
2021/10/15 Cinema materialities and the experience of the scientific audiovisual essay Interdisciplinary Studies in Communication and Cultural Mediation: contemporary tensions
Post-graduate programme in Contemporary Culture Studies (ECCO) at the Federal University of Mato Grosso (UFMT) (Cuiabá, Brasil)
2021/05/29 Scenographic design as a formal study of framing: two case studies in Portuguese cinema 10th AIM annual meeting
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal (Setubal, Portugal)
2021/04/20 Webinar Estética dos materiais: Entre direção de arte e cinema Seminario anual do GT de Estudos Fílmicos: Sopcom 2021
Mestrado em cinema, Universidade da Beira Interior (online, Portugal)
2020/12/11 Fashion and editing in cinema: the mental methodology of cut and sew. / Moda e montagem no cinema: A metodologia mental do corte e cose Cinema and other arts
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2020/12/11 Video essay presentation: Thinking with hands / Fashion and editing in cinema: the mental methodology of cut and sew. International conference on Cinema and other arts
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2020/07 Lisbon Story and Caro diario: intimal constructions of public spaces. International conference of Avanca cineclube
Avanca cineclub (Avanca, Portugal)
2020/02/21 The role of production design in the film analise methodology: the point of view of the craft materialize ideas. / O papel da direção de arte na metodologia de analise filmica: o ponto de vista do ofício que materializa as ideias. Seminary Creative process in Iberian context. / ¿El proceso creativo. Cineastas y investigadores. Sobre el oficio del cineasta.¿
Universidade da Beira Interior (Covilhã , Portugal)
2019/11 Inroads on Portuguese cinema: Women costume designers Point of view. / Incursioni nel cinema portoghese: il punto di vista delle donne costumiste. XXV International Conference of Film Studies
Università degli studi Roma Tre (Roma, Itália)
2019/11 Costume designers from Portuguese cinema between archive and oral history: a balance of a research. / Figurinistas do cinema português entre arquivo e história oral: balanço de uma investigação. Words in movements. / "Palavras em movimento". II Congresso Internacional de Historia oral do cinema português.
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
2019/10 Clothes drafts in Que viva Mexixo! a formal Study on the shot. / Esboços dos figurinos de Que viva Mexico! Um estudo formal sobre o enquadramento. IV Encontro Internacional Cinema e as outras artes
Universidade da Beira Interior ( Covilhã, Portugal)
2019/05 Approaching the Creative process in the work of Manoel De Oliveira: theatrical space and costumes in cinema. I Congress Creative Process in Portuguese cinema: Materialities,
King’s College of London (London, Reino Unido)
2019/05 Materiality and crafts in Portuguese cinema: stilista, costume designers and Production designers through history. / Materialidades e ofícios no cinema português: estilistas, figurinistas e diretores de arte ao longo da história. IX encontro da AIM
Universidade de Santiago de Compostela (Santiago de Compostela, Espanha)
2019/02 The condition of the Women filmmakers in Portugal: the case of Helena Roque Gameiro. / A condição da mulher cineasta em Portugal: o caso da figurinista Helena Roque Gameiro. Congresso Internacional "História da cultura em Portugal no seculo XX. Industrialização, massificação, mediações"
IHC/Biblioteca Nacional (Lisboa, Portugal)
2018/11 Scenographic space in Manoel De Oliveira as a theatrical space immersed into cinema. / Lo spazio scenografico in Manoel de Oliveira come spazio teatrale che si immerge nel cinema. XXIV International Conference of Film Studies. From Spectacle to Entertainment. Cinema, media and modes of engagement from modernity to the present.
Universitá di Roma Tre (Roma, Itália)
2018/11 Time in movement in creative processes of filmic creation: an approach to genetic criticismo. / Tempo em movimento nos processos de criação fílmica: uma aproximação à critica genética. International conference “Times and movement of the image”
NOVA FCSH Lisboa, Politecnico Caldas da Rainha (Caldas da Rainha, Portugal)
2018/05 Proposals for an history of Portuguese costumes and costume designers. / Propostas para uma história do figurino e dos figurinistas de Portugal. VIII encontro AIM
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2018/05 Cinema materiality: Women costume designers in Portugal. / Materialidades do Cinema: a mulher figurinista em Portugal. XI Jornadas do Cinema em português.
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2017/11 Misteries of Lisbon: Literature materialization in images, bodies and atmosphere. Conference “From Text to Screen and Back to Text. Film and Literature: The Portuguese Context”.
King’s College of London (London, Reino Unido)
2017/11 Pathways of analise for a theoretical study of Portuguese Cinema costumes. / Percursos de analise para um estudo teórico do figurino no Cinema Português. I Congresso Ibérico de Semiótica: moda, modos e maneiras.
ICNova, FCSH/UNL (Lisboa, Portugal)
2017/09 Conceitos visuais que materializam os filmes: figurinos e figurinistas de Portugal. International Conference “Women in Iberian Cinema”
Centro de Estudos comparatistas, Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2017/05 As montanhas também têm textura: Trás-os-Montes de António Reis e Margarida Cordeiro. VII encontro anual da AIM
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2016/09 O vestuário cinematográfico e a etnoficção portuguesa, I Congresso Cinema e as outras artes,
Universidade da Beira Interior (Covilhã, Portugal)
2016/06 Cinema e Antropologia: percursos de indisciplinaridade em Portugal VI Congresso da APA, Associação Portuguesa de Antropologia
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2016 Cinema e Antropologia: percursos de indisciplinaridade em Portugal VI Congresso da Associação Portuguesa de Antropologia
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2016 A “questao Japao” em Paulo Rocha ou a recepcao do filme A ilha dos Amores atraves da imprensa Japonesa de 1983 VI encontro anual da Associação dos Investigadores da Imagem em Movimento (AIM)
Universidade Católica Portuguesa (Porto, Portugal)
2015 O vestuario no cinema ENCONTROS CIENTÍFICOS CECL
New university of Lisbon (Lisboa, Portugal)
2015 Seminario sobre etnoficcao (ICS) Seminarios "Fora de serie"
ICS - UNiversidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2015 Sulla tendenza indisciplinare del Cinema Portoghese: esempi di analisi. I Lusitanisti Italiani
Dipartimento di Storia - Università di Bologna (Bolonha, Itália)
2014 Seminario sobre etnoficção Seminario tematico sobre "Etnoficção"
ecati - Universidade Lusofona (Lisboa, Portugal)
2014 Rocky Horror Picture Show as A Meaning System in the Complicated Universe of Gender Gender in Focus: New Trends in Media
CECS (Braga, Portugal)
2012/06/22 Constructing memory through the actor body: 2 study cases NECS - Congress European Network for Cinema and Media Studies
New University of Lisbon / Nova Institute of Philosophy and University of Coimbra (Lisboa, Portugal)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2022 - 2023 El consumo de la moda en la sociedad: el caso de España
Orientador
periodismo y comunicación audiovisual (Licenciatura/Bacharelato)
Universidad Rey Juan Carlos Facultad de Ciencias de la Comunicación, Espanha
2020 - 2023 Poetics in editing: the aesthetic gesture in Teresa Font. / Poéticas del montaje cinematográfico: El gesto estético en Teresa Font
Orientador
ciencias sociales y jurídicas (Doutoramento)
Universidad Rey Juan Carlos, Espanha
2020 - 2023 Production design and Direction of protography in Portuguese cinema
Coorientador
cinema (Doutoramento)
Universidade da Beira Interior Faculdade de Artes e Letras, Portugal
2021 - 2022 Figurinos e Direção de Arte: um olhar do artístico e do plástico no cinema português
Coorientador
Ciências da Comunicação (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2020 - Atual Oficina de História e Imagem [History and Image Workshop - monthly interdisciplinary seminar about the articulation between images and historical research] (2014 - 2022) (2020)
Seminário (Coorganizador)
Universidade Nova de Lisboa Instituto de História Contemporânea, Portugal
2021/10/22 - 2021/10/23 Workshop: Cine en el ambito iberico: genero a foco (2021 - 2021)
Seminário (Coorganizador)
Universidad Rey Juan Carlos - Campus de Fuenlabrada, Espanha
2021/10/14 - 2021/10/15 IHC GenLab Meeting: Contemporary History Laboratory dedicated to Gender Studies research The IHC GENLAB is a transversal meeting space at the IHC, open to male and female researchers whose work focuses on (or intersects with) issues of gender, sexualities, family, among others. (2021/10/14 - 2021/10/15)
Encontro (Coorganizador)
Universidade Nova de Lisboa Instituto de História Contemporânea, Portugal
2018/10/22 - 2018/10/22 Seminary of History and Image. Paulo Rocha: A Ilha dos Amores. Reflex of Japanese culture in Contemporary Portuguese cinema. (2018/10/22 - 2018/10/22)
Seminário (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Nova de Lisboa Instituto de História Contemporânea, Portugal
2012 - 2012 Seminario: Cinema Português - Um pais imaginado com Leonor Areal (2012 - 2012)
Encontro (Presidente da Comissão Organizadora)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
2011 - 2011 A comunicacao publica da arte e os museus: interacoes, intermedia, interatividade
Congresso (Outra)
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2021/04 - Atual Invited expert. On Material aesthetic in Antonio Reis and Margarida Cordeiro
Mesa-redonda
"Jaime" a film by Antonio Reis
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2020/06/03 - Atual Invited expert on costumes and materiality on film.
Seminário
Fashion between audiovisual narrative and digital media
Università degli studi della Campania Luigi Vanvitelli Dipartimento di Architettura e Disegno Industriale, Itália
2020/02/21 - Atual Invited expert. The role of production design in the film analise methodology: the point of view of the craft materialize ideas
Seminário
Creative process. Filmmakers and researchers
Universidade da Beira Interior LabComIFP Comunicação Filosofia e Humanidades, Portugal
2018/11/27 - Atual Invited expert. Production design in cinema.
Oficina (workshop)
Pathways for an history of terry and practices
Universidade da Beira Interior LabComIFP Comunicação Filosofia e Humanidades, Portugal
2015/03/30 - Atual Invited expert. On ethnofiction in Portuguese cinema
Seminário
The question of ethnofiction in Portuguese cinema
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
2020/12/11 - 2020/12/11 Invited expert. Seminary for doctoral NOVA School
Seminário
History of a doctoral thesis
Universidade Nova de Lisboa Instituto de História Contemporânea, Portugal
2014 - 2014 Invited expert. On cinema costumes.
Seminário
3º Seminar on Portuguese cinema
Universidade de Aveiro, Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2022/04/20 Um novo procedimento metodológico: o podcast de construção científica
Arguente
Julia Munhoz (Mestrado)
Universidade Federal de Mato Grosso, Brasil
2021/12/16 Fashion and Cinema in the 20th Century: symbiosis in costume design
Arguente principal
Carolina Maria Fadigas Pereira (Mestrado)
Universidade da Beira Interior, Portugal
2021/05 No actor no exists - mimesis, direction and performance in cinema. / Não Ator Não Existe – Mímesis, Direção e Performance no Cinema
Arguente
Flavio Costa Pinto de Brito (Doutoramento)
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal

Arbitragem científica em conferência

Nome da conferência Local da conferência
2020/11 - Atual Cinema and other arts UBI University of Beira Interior
2019/05 - Atual I Congress Creative Process in Portuguese cinema: Materialities King's College, London
2020/10/28 - 2020/10/30 II International conference on Creative Processes in Portuguese cinema: materialities Università degli Studi di Firenze

Arbitragem científica em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2021/02 - Atual Eikon Journal of semiotics and culture (2183-6426) Universidade da Beira Interior
2019/12 - 2021/07 Aniki: Portuguese journal of movement image (ISSN 2183-1750) AIM Association Researchers of Moving Image
2020 - 2020 ManusCritica (ISSN 1415-4498) Associação dos Pesquisadores em Crítica Genética (APCG) e do Programa de Pós-graduação em Letras Estrangeiras e Tradução (PPG LETRA) da Universidade de São Paulo
2019 - 2019 Rebeca - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (2316-9230) REBECA - Revista Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual
2017 - 2017 contemporanea: revista de comunicação e cultura (1809-9386) UFBA - Universidade Federal da Bahia
2016 - 2016 revista comunicação publica Escola superior de comunicação social - Lisboa

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2023/04/13 - 2023/04/14 Fashion and Media Design de Moda (Graduado) Università degli Studi della Campania Luigi Vanvitelli, Itália
2021/10 - 2021/12 Documentación Informativa Documentación informativa (Graduado) Universidad Rey Juan Carlos - Campus de Fuenlabrada, Espanha
2018/11/21 - 2021/11/21 Clothes on films Clothes on films (Laurea) Università degli Studi di Roma La Sapienza, Itália
2018/11/27 - 2021/02/27 History and Aesthetic of Portuguese cinema. / História e Estética do Cinema Português Cinema (Mestrado integrado) Universidade da Beira Interior, Portugal
2021 - 2021 Editing theory / Teoria del montaje Comunicación audiovisual (Graduado) Universidad Rey Juan Carlos - Campus de Fuenlabrada, Espanha
2020 - 2020 Directing for cinema / Realización para cine Cinema direction (Graduado) Universidad Rey Juan Carlos - Campus de Fuenlabrada, Espanha
2019/09/02 - 2019/09/06 Creative process in cinematographic paractices: materiality. / O processo criativo nas práticas cinematográficas: materialidades. Curso de verão (Outros) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2019/07/15 - 2019/07/19 Fashion and society. / Moda e Sociedade. Percursos entre história, pratica e memoria. Summer school (Outros) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
2017/02 - 2019/02 Cinema courses in 31 moduls Production design and costume design (Pós-Graduação) Universidade de Coimbra, Portugal
2018/04/23 - 2018/04/23 Portuguese cinema: case study "Antonio Reis e Margarida Cordeiro". Portuguese Cinema / Cinema português (Licenciatura) Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal

Entrevista / Programa (rádio / tv)

Programa Tema
2021/04/23 - Atual 90 segundos de ciência. Dar a conhecer a ciência que se faz em Portugal é o objetivo deste programa de rádio de apenas 90 segundos.

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2021 - Atual FID - Film and Interreligious dialogue - STUDYING RELIGION AS CINEMATIC · ENHANCING FILM AS DIALOGUE Team member
2021 - Atual GenLab - Contemporary History Lab dedicated to research in Gender Studies member of the coordination
2020 - Atual CUC Consulta Universitaria del Cinema Association member
2020 - Atual AIRSC - Association of Italian research on History of cinema. / Associazione Italiana per le Ricerche di Storia del Cinema Association member
2020 - Atual Seminar on History and Image Member of coordination
2020 - Atual Grupo de pesquisa Literatura, Cinema e Religião. Universidade Católica Portuguesa de Lisboa Pontifícia Universidade Católica de São Paulo/ Brasil. Participante
2019 - Atual APTA - Association of Portuguese audiovisual technicians Association member of AGRA - Association audiovisual costumes
2011/01 - Atual AIM - Associação dos Investigadores da Imagem em Movimento Coordination of Working group "Materialities and Cinema"
2011/01 - Atual NECS - European Network for Cinema and Media Studies Membro

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2022 - Atual Awards aim to highlight and promote excellence in research on moving image, rewarding the work of members of the Association in the various categories: Universidade de Coimbra Centro de Estudos Interdisciplinares do Século XX, Portugal
2021/02 - 2021/03 Evaluation commission in Thematic seminar of Association of Moving image researchers Instituto Politécnico de Setúbal, Portugal

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2020 - Atual Ph.D. on costume designer Alberto Anahory Rita Anahory
2020 - Atual The archive and the family home movie Chiara Petrucci
2020 - 2020 Ph.D. in Portugal - Lydia Corbelli
2020 - 2020 Ph.D. in History Department Rayman Virmond
Distinções

Outra distinção

2023 Visiting Grant
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2021 Visiting Grant
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2006 Erasmus grant for thesis (3 months)
Università degli Studi di Bologna Dipartimento delle Arti, Itália
2005 Erasmus grant (9 months) spent at the Faculty of Social and Human sciences of NOVA University of Lisbon
Università degli Studi di Bologna Dipartimento delle Arti, Itália
2003 Merit grant for Master degree (2 years)
Università di Bologna - Università di Bologna, Itália
1999 Merit grant for degree (3 years)
Università degli Studi di Palermo, Itália