Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Joana Carolina Simões Antunes
Nomes de citação
- Antunes, Joana
Identificadores de autor
- Ciência ID
- 6C18-AB5E-FABF
- ORCID iD
- 0000-0002-9458-4283
Endereços de correio eletrónico
- joana.simoes.antunes@gmail.com (Profissional)
- J.SimoesAntunes@ljmu.ac.uk (Profissional)
Domínios de atuação
- Ciências Sociais - Psicologia
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Português (Idioma materno) | |||||
Inglês | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2022/10 - 2026
Em curso
|
Doctoral Program in Psychology with specialization in Psychological Neuroscience (Doutoramento)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
|
2022/03/11 - 2022/07/22
Concluído
|
Curso Livre de Inglês C1 Laboral E-learning (Outros)
Universidade do Minho, Portugal
|
C1 |
2021/02 - 2022/02/25
Concluído
|
Curso de Estudos Avançados em Métodos, Técnicas e Práticas de Investigação em Psicologia (Outros)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
|
18 |
2019/09 - 2022/01/31
Concluído
|
Neuropsicologia Clínica e Experimental (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
"Neurodevelopmental outcomes of being born during the COVID-19 pandemic and the role of early tactile experiences" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
18.875 |
2018/02 - 2018/05
Concluído
|
English Language Course, Intermediate level II (Outros)
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal
|
17 |
2012/09 - 2017/07/27
Concluído
|
Psicologia (Mestrado integrado)
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Estudo longitudinal do efeito moderador da qualidade do relacionamento com os pais na relação entre regulação emocional e
sintomatologia depressiva nos adolescentes" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
17.160 |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2022/11/01 - Atual | Investigador (Investigação) | Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal (...) |
||
2021/02/15 - 2022/02/14 | Investigador (Investigação) | Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2020/10 - 2021/06 | Curricular Internship in Neuropsychology | ProChild CoLAB, Portugal |
2020/10 - 2021/06 | Curricular Internship in Neuropsychology | Centro Hospitalar Universitário de São João, Portugal |
2018/12 - 2019/09 | Professional Internship by IEFP and Ordem dos Psicólogos Portugueses: Coordinator of the multidisciplinary team to support inclusive education (EMAEI); Member of the Learning Support Center | Escola Pátio da Inês, Portugal |
2016/10 - 2017/07 | Curricular Internship in Clinical Psychology at the Child Psychiatric Service | Hospital Pediátrico de Coimbra, Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2022/11/01 - Atual | Affective touch and neurodevelopment in preterm infants: A randomized controlled trial to ascertain the effects of a neuro-engineered
C-tactile stimulation device on neurodevelopmental and epigenetic outcomes
2022.10054.BD
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
Liverpool John Moores University - Research Centre for Brain and Behaviour, Reino Unido |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Em curso
|
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2021/02 - 2022/10 | Early experiences of affective touch during the COVID-19 pandemic: Assessment of the impact on babies' developmental trajectories
-
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
Centro Hospitalar Universitário de São João, Portugal ProChild CoLAB, Portugal |
|
2020/05 - 2022/02 | Impact of the COVID-19 Pandemic in Perinatal Mental Health (RiseUp-PPD-COVID-19)
Investigador
Universidade do Minho, Portugal
|
|
2015/10 - 2018/12 | Prevention of Depression in Portuguese Adolescents: Study of the effectiveness of an intervention with adolescents and parents
PTDC/MHC-PCL/4824/2012
Investigador
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2016/12 - 2017/02 | Depression in Adolescence: a new intervention program
SFRH/BD/84252/2012
Outra
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2014/09 - 2017 | Domínios de investigação, orientações metodológicas e autores nas revistas portuguesas de psicologia: Tendências de publicação
nos três primeiros quinquénios do século XXI
Investigador
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
|
2013/03 - 2015/03 | Research Collaborator in the Proaction Lab
.
Outra
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Concluído
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em revista |
|
Poster em conferência |
|
Outros
Outra produção |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2023/05/16 | Affective touch and neurodevelopment in preterm infants: The role of C-tactile fibers [Pitch] | 2º Simpósio Doutoral PSI.UNorte – 2º SimPsi,
Escola de Psicologia da Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2022/06/21 | Nascer durante a pandemia de COVID-19 em Portugal: Qual o impacto no neurodesenvolvimento? [Being born during the COVID-19 pandemic in Portugal: What is the impact on neurodevelopment?] | XI Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
Associação Portuguesa de Psicologia; Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) (Vila Real, Portugal)
|
2018/09 | Estudo da estrutura fatorial do Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) em adolescentes portugueses. [Factor structure study for the Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ) in portuguese adolescents] | 10º Congresso AIDAP/AIDEP: Diagnóstico e Avaliação Psicológica
(Coimbra, Portugal)
|
2017/10 | Estudo longitudinal dos efeitos preditores da regulação emocional e da qualidade do relacionamento com os pais na sintomatologia depressiva nos adolescentes. [Longitudinal study of the predictive effects of emotional regulation and quality of the relationship with parents on depressive symptomatology in adolescents] | VIII Congresso Internacional d'A Sociedade Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental
(Leiria, Portugal)
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2024/09/27 - 2024/09/27 | Responsible for the activity "“Humanized Childbirth and Zero Separation: The importance of sensory touch experiences during
the neonatal period”, developed within the scope of the 2024 European Researchers' Night (2024/09/27 - 2024/09/27)
Exposição (Coorganizador)
|
Universidade do Minho Escola de Ciências, Portugal |
2023/10/06 - 2023/11/24 | Collaborator in the organization of the "Scientific-Pedagogical Week of EPsi-UMinho" (2023/11/20 - 2023/11/24)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2023/07 - 2023/10 | Responsible for organizing the Symposium "Cuidar em Contacto nos Cuidados Intensivos Neonatais" (2023/10/13 - 2023/10/13)
Simpósio (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2023/09/29 - 2023/09/29 | Responsible for the activity "Nurture in Contact: The importance of touch sensory experiences on infant’s development", developed
within the scope of the 2023 European Researchers' Night (2023/09/29 - 2023/09/29)
Exposição (Coorganizador)
|
Universidade do Minho Escola de Ciências, Portugal |
2023/05/14 - 2023/05/16 | Collaborator in the organization of the 2º Simpósio Doutoral PSI.UNorte – 2º SimPsi UNorte (2023/05/14 - 2023/05/16)
Simpósio (Coorganizador)
|
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2018/04 - 2018/04 | Collaborator in the organization of the open class: "Poor sleep and obesity: what we know and what we still need to understand",
held by Prof. Caterina Lombardo (2018/04/26 - 2018/04/26)
Seminário (Outra)
|
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2016/10 - 2016/10 | Collaborator in the organization of the II Seminar "Era uma vez...os tempos e os espaços do crescimento" (21/10/2016), promoted
by the Psychology Team of the Child Psychiatric Service of the Pediatric Hospital of Coimbra, the Town Hall of Figueira da
Foz and the Novo Olhar Organization (2016/10/21 - 2016/10/21)
Seminário (Outra)
|
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2017/12/07 - Atual | Pedagogical Competences Certificate (license F661836/2017) | |
2024/03/14 - 2024/03/15 | Training course: "Bayley Scales of Infant and Toddler Development – Bayley-4 administration certification course", promoted by the Cambridge Perinatal Group (10h) |
Cambridge University Hospitals – Deakin Centre, Reino Unido
|
2023/09/19 - 2024/01/09 | Course "Practical Skills for Family Centred Developmental Care (FINE 2)" (60h) |
São João NIDCAP Training Center, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Medicina, Portugal Centro Hospitalar Universitário de São João, Portugal |
2023/11/29 - 2023/11/29 | Conference "Jornadas de Neonatologia" (6:30h) | Jornadas de Neonatologia do Serviço de Neonatologia do Hospital Pedro Hispano
Hospital Pedro Hispano, Portugal
|
2023/05/29 - 2023/05/29 | Course "NeoSpot 2023: Da teoria à prática" (7:15h) |
Centro Hospitalar Universitário de São João, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Medicina, Portugal |
2023/05/11 - 2023/05/12 | Training course: "Autism Spectrum Disorder - Module I - From Suspicion to Clinical and Etiological Diagnosis", promoted by the Unit of Neurodevelopment and Autism, Child Development Center, Pediatric Hospital of Coimbra (14h) | VII Curso – Perturbação do Espectro do Autismo
Hospital Pediátrico de Coimbra, Portugal
|
2022/11/08 - 2022/11/09 | 1º Seminário Internacional IINNCare: Inovação e Implementação em Cuidados Neonatais |
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra, Portugal
|
2022/09/27 - 2022/09/29 | 1st International Riseup-PPD Conference "Peripartum Depression in the context of public health emergencies and humanitarian crises" (virtual conference; COST Action CA18138) | |
2022/07/18 - 2022/07/20 | Workshop "Creating Experiments in PsychoPy", supported by Open Science Tools and University of Nottingham (15h) |
Liverpool John Moores University, Reino Unido
|
2022/07/12 - 2022/07/13 | Course "Introductory Training in R", held by Andrew Mackenzie (Nottingham Trent University) (10h) |
Liverpool John Moores University, Reino Unido
|
2022/07/05 - 2022/07/05 | Hybrid Conference "Epigenetics Meets Social Neuroscience of Attachment" |
University of Essex, Reino Unido
|
2022/05/26 - 2022/05/27 | Course "Foundation Toolkit for Family Centred Developmental Care (FINE 1)" (12h) |
São João NIDCAP Training Center, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Medicina, Portugal Centro Hospitalar Universitário de São João, Portugal |
2021/11/10 - 2021/11/10 | 2021 COVGEN Summit ISDP - Preconference Workshop: "Emerging results from global studies of the COVID generation" (3h) |
New York University, Estados Unidos
|
2021/04/26 - 2021/04/26 | Webinar "Caring in community from 0 to 2 years old", promoted by Projeto Alicerces: Cuidar em Comunidade (2h30) | |
2021/03/23 - 2021/03/23 | Webinar "Sensory activities for child development" (1h) |
Psikontacto - Núcleo de formação e intervenção terapêutica, Portugal
|
2021/03/01 - 2021/03/01 | Webinar "NIDCAP Care: Supporting Parent's Understanding of Their Preterm Infants' Behavior", held by Dr. Heidelise Als (1h) |
NIDCAP Federation International, Estados Unidos
|
2020/10/24 - 2020/10/24 | Workshop "5 Steps to Educate a Child: Neurodevelopment and Behavior" (1h30) [online] |
Centro CEREBRO, Portugal
|
2020/06/19 - 2020/07/06 | Professional Training Course "The Professional in the scope of Palliative Care - 15th edition" (10h). Accredited by the OPP with 5 credits for Clinical and Health Psychology Specialty |
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
2020/06/15 - 2020/07/06 | Professional Training Course "Implementation of Psychology Services in NHS Health Units - 21st edition" (10h). Accredited by the OPP with 5 credits for Clinical and Health Psychology Specialty |
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
2020/06/27 - 2020/06/27 | Webinar "Touchpoints Model | Living Hope when the surest prediction is change" (1h30) |
Fundação Brazelton/Gomes-Pedro, Portugal
|
2020/06/16 - 2020/06/17 | Workshop "Children at risk and danger", held by Rute Agulhas [online] (4h) |
Instituto Superior de Serviço Social do Porto, Portugal
|
2020/04/16 - 2020/04/30 | Professional Training Course "Intervention with Children and Youth at Risk - 15th edition" (10h). Accredited by the OPP with 5 credits for Clinical and Health Psychology Specialty (Psychology of Justice Advanced Specialty) |
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
2019/11/27 - 2019/11/27 | Reception of "Selo Escola SaudávelMente – Boas Práticas em Saúde Psicológica, Sucesso Educativo e Inclusão 2019-2021", by Ordem dos Psicólogos Portugueses, on behalf of Escola Pátio da Inês | VII Seminário Psicologia em Contexto Escolar
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
2019/11/14 - 2019/11/15 | Internacional Symposium: "Autism spectrum disorders: from gene to disorder" |
Fundación Ramon Areces, Espanha
|
2019/09/14 - 2019/09/14 | Pediatric First Aid Course, promoted by Formetra at the Polytechnic Institute of Leiria (4h) |
Formetra, Portugal
|
2019/06/08 - 2019/07/13 | Workshop: "Developmental Dyslexia, Dysorthographia and Dyscalculia: Selection, construction and reasoned use of assessment and intervention techniques" (16h) |
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
2019/01/11 - 2019/02/22 | Training: "Specific learning difficulties. Developmental Dyslexia, Dysorthographia and Dyscalculia: understand to act" (24h). Accredited by the OPP with 12 credits for Clinical and Health Psychology Specialty (Neuropsychology Advanced Specialty) |
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
2018/11/22 - 2018/11/24 | Professional Training Course: "Promoting socio-emotional competences in school settings: European Curriculum for Resilience (RESCUR)" (25h) |
Psikontacto - Núcleo de formação e intervenção terapêutica, Portugal
|
2018/10/12 - 2018/10/12 | Seminar "Autism - Training for Inclusion" (6h) |
Federação Portuguesa de Autismo, Portugal
|
2018/05/17 - 2018/07/19 | Course: "MindKindful: mindfulness and compassion program to take care of your mind" (56h) |
Associação Portuguesa para o Mindfulness, Portugal
|
2018/07/18 - 2018/07/18 | Workshop: "Assessment and Invervention in Vocational Orientation" [e-learning] (8h) |
Instituto CRIAP, Portugal
|
2018/06/30 - 2018/06/30 | Workshop: "Mindfulness Based Social-Emotional Learning: Enhancing Wellbeing in School Communities", held by Kevin Hawkins |
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
2018/06/13 - 2018/06/27 | Course: "Training of Professionals in the area of Domestic Violence" (30h) |
Mulher Séc. XXI, Portugal
|
2016/11/18 - 2016/11/18 | Training Action "Support to children and youngsters victims of sexual violence", promoted by Project CARE - Network of specialised support to children and youngsters victims of sexual violence |
Associação Portuguesa de Apoio à Vítima, Portugal
|
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2023/11/09 - 2023/11/09 | Lecture by invitation on "Affective touch and neurodevelopment in preterm infants" (2h) | Psicologia Clínica na Infância e Adolescência (Mestrado) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2021/03/11 - 2021/03/11 | Presentation in classes by invitation: "Assessing the baby and child's sensory profile" - 11/03/2021 (4h) | Psicologia (Mestrado integrado) | Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal |
2017/10 - 2018/03 | Presentations in classes by invitation: "Specific Phobia" - 10/26/2017 (2h); "Motivation for change: first appointment (child and family)" - 02/11/2017 (2h); "Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)" - 20/02/2018 (1h30); "1st appointment with a child with ADHD - challenges" - 06/03/2018 (1h30) | Psicologia (Mestrado integrado) | Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Entrevista (jornal / revista)
Descrição da atividade | Jornal / Forum | |
---|---|---|
2023/11/19 | Interviewed by Jornal Público in the context of celebrating World Prematurity Day (text by Sofia Neves and photography by Adriano Miranda). The work titled "O toque pele com pele faz crescer bebés como Lourenço e João, que nasceram “antes do tempo” was made available in both print and online versions. | Jornal Público |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2025/01 - Atual | Society for Reproductive and Infant Psychology | Student membership |
2020/02 - Atual | Ordem dos Psicólogos Portugueses | Effective member of Ordem dos Psicólogos Portugueses - Professional license number: 24452 |
2020/02 - Atual | International Association for the Study of Affective Touch - IASAT | Academic membership |
Distinções
Prémio
2023 | Merit Scholarship for the academic year 2020/2021
Ministry of Science, Technology and Higher Education, Portugal
|
2022 | Best Poster Award
Ser Bebé - Associação Portuguesa para a Saúde Mental da Primeira Infância, Portugal
|
2021 | Merit Scholarship for the academic year 2019/2020
Ministry of Science, Technology and Higher Education, Portugal
|
2017 | The 3% Best Students Award in the academic year 2016/2017
Universidade de Coimbra, Portugal
|
2016 | The 3% Best Students Award in the academic year 2015/2016
Universidade de Coimbra, Portugal
|