???global.info.a_carregar???
Luciana Joana is a Post-Doctoral scholarship holder of the project FYT-ID (PTDC/CEDG-EDG/1039/2021) of the Faculty of Psychology and Education Sciences of the University of Porto (FPCEUP) and an integrated member of the Centre for Educational Research and Intervention (CIIE). She has a PhD in Education Sciences, with a major in Educational Administration, from the University of Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD) in 2021. Luciana has a Master's Degree in Education Sciences (same major) (2013) from the same University and a Degree in Primary Education from the Higher School of Education of Coimbra (2009). She worked as a Primary School Teacher in public and private schools from 2009 to 2022, having coordinated two international projects: "Let's Meet to know each other through our great cultures" (EST-2013-1-TR1-COM06-48302) and "Similarity in Variety" (EST-2011-1-TR1-COM06-24157-8) to which she was awarded the European Quality Label. Since 2017 has collaborated with the Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education (A3ES), being part of external evaluation committees of higher education courses. She has taught at UTAD and FPCEUP in the graduation in Education and the Master's in Educational Sciences in Educational Administration, Research Methodologies and Educational Supervision since 2021. Alongside, she has been invited to teach specific classes. In the last five years, she has published several articles and book chapters in Educational Administration. She integrated 2 Master's juries in UTAD and is supervising four dissertations to the Master's level. Currently is a member of the practical research community IDEAFOR (Identities, Democracy, School, Administration and Training), of the Observatory Life in Schools (OBVIE); the Portuguese Forum of Educational Administration (FPAE), the European Network EEPN European Education Policy Network (EEPN) and International Educational Management Research Network [Rede Internacional de Pesquisas em Gestão Educacional](REIPEGE).
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Luciana Maria Salvador Joana

Nomes de citação

  • Joana, Luciana

Identificadores de autor

Ciência ID
8E11-5973-08FC
ORCID iD
0000-0002-0869-3396

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B2)
Língua Gestual Portuguesa Utilizador elementar (A1) Utilizador elementar (A1)
Português (Idioma materno)
Formação
Grau Classificação
2022/05/09 - 2024/12/31
Em curso
Fifty Years of Teaching: Factors of Change and intergenerational Dialogues (Pós-doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2018 - 2022/08/31
Concluído
Waldorf Pedagogy (Outros)
Especialização em Teacher Training
PerCurso Waldorf Association, Portugal
2017 - 2021/04/13
Concluído
Educational Sciences (Doutoramento)
Especialização em Educational Administration
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
"General Inspection of Education and Science: the difficult balance between Bureaucracy and Ambiguity in the Monitoring of Educational Action" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Approved
2021 - 2021
Concluído
Introduction to Art Therapy (Outros)
Oxford College of Arts and Therapies, Reino Unido
2020 - 2020
Concluído
Kids and School Coaching (Outros)
Instituto de Crescimento Infantojuvenil, Brasil
2020 - 2020
Concluído
Behavioral Profiler (Outros)
European Infantgrow Institute, Portugal
2019 - 2019
Concluído
Emergency Pedagogy (Outros)
Freunde der Erziehungskunst Rudolf Steiners , Alemanha
2011/09 - 2013/11
Concluído
Educational Sciences (Mestrado)
Especialização em Educational Administration
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
"Inspection Activity in Education. Representations of Teachers and Inspectors. " (TESE/DISSERTAÇÃO)
18 valores
2005/09/20 - 2009/07/23
Concluído
Professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico (Licenciatura)
Especialização em Teacher Training
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
16 valores
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2021/10/01 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências Humanas e Sociais, Portugal

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2009/09/01 - 2021/07/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal

Cargos e Funções

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022 - 2022 Trainer AluapDans, Portugal
2018 - 2021 External Evaluator Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior, Portugal
2011 - 2013 Comenius Project Coordinator Colégio da Imaculada Conceição, Lamego, Portugal
2009 - 2013 Department Coordinator Colégio da Imaculada Conceição, Lamego, Portugal
Colégio da Imaculada Conceição, Lamego, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2017 - 2021 "Knowledge, Innovation and Diversities in Education" Group Researcher Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022 - 2024/12/31 Fifty Years of Teaching: Factors of Change and intergenerational dialogues
Bolseiro de Pós-Doutoramento
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Em curso
2017/09/01 - 2020/10/01 Inspeção-Geral da Educação e Ciência: o difícil equilíbrio entre a Burocracia e a Ambiguidade no Acompanhamento da Ação Educativa
SFRH/BD/133125/2017
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2011 - 2013 Similarity in Variety
Portuguese Coordinator
Colégio da Imaculada Conceição, Lamego, Portugal
European Comission
Concluído

Outro

Designação Financiadores
2023/02/01 - 2025/01/31 TeachersMOD Future Elementary School Teachers Modernization in Kurdistan
101083095
Investigador
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Erasmus Plus
Em curso
2013 - 2013 Let's Meet to Know Each Other through Our Great Cultures
EST-2013-1-TR1-COM06-48302
Outra
European Comission
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Joana. Luciana; De Carvalho, Maria João. "Do School Inspections Improve School Quality?". Trabalho apresentado em The Future of Education 2019, Bologna, 2019.
    Publicado • 10.26352/D627_2384-9509_2019
  2. Joana, Luciana; De Carvalho, Maria João. "A Inspeção Geral da Educação: entre a Burocracia e a Ambiguidade nos Programas de Acompanhamento". Trabalho apresentado em XXIV Colóquio da AFIRSE Portugal, Lisboa, 2017.
    Publicado
  3. Joana, Luciana; De Carvalho, Maria João. "A atividade inspetiva: controlo ou acompanhamento?". Trabalho apresentado em XII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Vila Real, 2014.
    Publicado
Artigo em revista
  1. Carvalho, Maria João; Joana, Luciana Salvador. "Qualidade e Inspeção da Educação: representações dos diferentes atores educativos". Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 31 118 (2023): http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362022003003241.
    10.1590/s0104-40362022003003241
  2. Carvalho, Maria João; Joana, Luciana. "Qualidade e Inspeção da Educação: representações dos diferentes atores educativos". Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 31 118 (2023): http://dx.doi.org/10.1590/s0104-40362022003003241.
    Publicado
  3. Carvalho, Maria João De; Joana, Luciana. "Distância espacial e distância social: a racionalidade da educação periférica". Revista Lusófona de Educação 55 (2022): 153-165. http://dx.doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle55.10.
    10.24140/issn.1645-7250.rle55.10
  4. Carvalho, Maria João de; Joana, Luciana. "INSPEÇÃO DA EDUCAÇÃO EM PORTUGAL: DA MONARQUIA ATÉ À ATUALIDADE". História da Educação 26 (2022): http://dx.doi.org/10.1590/2236-3459/109590.
    10.1590/2236-3459/109590
  5. Luciana Joana. "Do Teachers Want to Work with Inspectors? The Monitoring Programmes". The New Educational Review (2022): https://doi.org/10.15804/tner.22.68.2.06.
    10.15804/tner.22.68.2.06
  6. De Carvalho, Maria João; Joana, Luciana. "Uma análise comparada: sistemas inspetivos de alguns países". Revista Lusófona de Educação 50 (2020): 27-41. http://dx.doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle50.02.
    10.24140/issn.1645-7250.rle50.02
  7. De Carvalho, Maria João; Joana, Luciana. "A atividade de Acompanhamento da Ação Educativa da Inspeção: propósito controlador ou emancipatório?". 43 (2019): 41-57. https://revistas.ulusofona.pt/index.php/rleducacao/article/view/6769.
    Publicado • 10.24140/issn.1645-7250.rle43.03
Capítulo de livro
  1. De Carvalho, Maria João; Joana, Luciana. "A atuação dos diretores escolares: entre limites e necessidades.". In Educar Hoje: Diálogos entre Psicologia, Educação e Currículo, 21-33. Lisboa, Portugal: ISPA – Instituto Universitário, 2019.
    Publicado
Resumo em conferência
  1. Joana, Luciana; Carvalho, Maria. "A inspeção da Educação no Acompanhamento da Ação Educativa: um novo posicionamento no contexto educativo?". Trabalho apresentado em 8th International Congress of Educational Sciences and Development, Granada, 2020.
    Publicado
  2. Joana, Luciana; De Carvalho, Maria João. "Acompanhamento da Ação Educativa e melhoria da qualidade da educação, que relação?". Trabalho apresentado em Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias educativas. Livro de Resumos., 2018.
    Publicado
Tese / Dissertação
  1. "Inspeção-Geral da Educação e Ciência: o difícil equilíbrio entre a Burocracia e a Ambiguidade no Acompanhamento da Ação Educativa". Doutoramento, Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências Humanas e Sociais, 2021.
  2. Joana, Luciana Maria Salvador. "Atividade inspetiva em educação: representações de professores e inspetores". Mestrado, 2014. http://hdl.handle.net/10348/3273.
Website
  1. Joana, Luciana. Fifty Years of Teaching: factors of change and intergenerational dialogues. 2022. https://www.fytid.net/.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2023/08 Intergenerational dialogues: learning from an older generation. European Conference on Educational Research’,
2023/08 Traits of agency in Portuguese teachers: 50 years of teaching. European Conference on Educational Research’
(Glasgow)
2023/08 Fifty Years of Teaching in Portugal: Analysing Teachers’ Professionalism and Professional Development throughTeachers’ Life Stories at Symposium “Ever-evolving and Multi-dimensional: Studies of Teachers’ Professionalism and Professional Development in Portugal, Poland, Spain, and the UK” European Conference on Educational Research’
(Glasgow)
2023/07 Competências precoces para a aprendizagem Seminário "Equidade e Qualidade em Educação"
Agrupamento de Escolas de São Pedro Cova (Gondomar, Portugal)
2023/02 Distância espacial e distância social: a racionalidade da educação periférica. VII Congresso Ibero-Americano de Política e Administração da Educação/ X Congresso Luso-Brasileiro de Política e Administração da Educação - "Política e Gestão da Educação. Temas críticos no Espaço Ibero-Americano"
2022/06 Pedagogia Waldorf, educar para a liberdade VI Simpósio Internacional de Formação de Professores.
Escola Superior de Educação de Paula Frassinetti (Porto)
2020/10 A Inspeção da Educação no Acompanhamento da Ação Educativa: um novo posicionamento no contexto educativo? 8th International Congress of Educational Sciences and Development
(Pontevedra, Espanha)
2019/06 Do School Inspections Improve School Quality? International Conference The Future of Education
(Florence, Itália)
2018/09 Do school inspections improve school quality? Teachers and inspectors representations of the inspection activity ECER - European Conference on Educational Research
(Bolzano, Itália)
2018/07 Acompanhamento da Ação Educativa e melhoria da qualidade da educação, que relação? I Seminário Internacional Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias Educativas
(Porto, Portugal)
2018/06 A atuação dos diretores escolares: entre limites e necessidades XIV Colóquio Internacional de Psicologia e Educação
(Lisboa, Portugal)
2017/02 A Inspeção-Geral da Educação: entre a Burocracia e a Ambiguidade nos Programas de Acompanhamento XXIV Colóquio da AFIRSE Portugal
(Lisboa, Portugal)
2014/09 A atividade inspetiva: controlo ou acompanhamento XII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação: Espaços de investigação, reflexão e ação interdisciplinar
(Vila Real, Portugal)
2013/12 A atividade inspetiva na educação I Encontro de Outono do Fórum Português de Administração Educacional: a nova gestão pública
(Vila Real, Portugal)

Orientação

Título / Tema
Papel desempenhado
Curso (Tipo)
Instituição / Organização
2022/10/01 - 2023/10/01 Teacher Training
Orientador
Master in Visual Arts Teaching (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2022/09/01 - 2023 The Arts at the service of Educational Policies for Inclusion: a case study
Coorientador
Educational Sciences with specialisation in Educational Administration (Mestrado)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022/09/01 - 2023 Private Schools' Strategies for the Promotion of the Educational Offer
Coorientador
Educational Sciences with a specialisation in Educational Administration (Mestrado)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022/09/01 - 2023 Peripheral schools: is there a suitable headteacher profile?
Coorientador
Educational Sciences with a specialisation in Educational Administration (Mestrado)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2022/11/26 - Atual Member of the organizing committee of the VII Autumn Meeting of the Portuguese Forum of Educational Administration: Computing Platforms in Schools: serving the autonomy or the control (2022/11/26)
Encontro (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022/07/07 - 2022/07/09 Member of the organizing committee of the I International Congress School, Identity and Democracy. (2022/07/07 - 2022/07/09)
Congresso (Membro da Comissão Organizadora)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2022/07/07 - 2022/07/09 Panel moderator “Biografias e ciclos de vida dos professores”
Congresso
I Congresso Internacional Escola, Identidades E Democracia
2018 - 2018 Panel moderator “Avaliação institucional e qualidade educativa”
Seminário
I Seminário Internacional Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias Educativas
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2017/02 - 2017/02 Panel moderator XXIV Colóquio da AFIRSE Portugal
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa , Portugal

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2022/07/14 A participação dos encarregados de educação na escola privada portuguesa
Arguente principal
Cláudia Susana Pinto Lopes (Mestrado)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022/03/23 O Perfil do Funcionário da Autarquia no Contexto da Dita Municipalização da Educação
Arguente principal
Carlos Manuel Marques de Carvalho (Mestrado)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências Humanas e Sociais, Portugal

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2018 - Atual Evaluation and accreditation process of 11 study programmes. Primary responsibilities: reading and analysing the Self-Assessment Reports produced by the evaluated institution, conducting some panels during the assessments, discussing the results with other commission members drafting recommendations and proposals for improvements, and supporting the writing of the final reports.
Avaliador
Agency for Assessment and Accreditation of Higher Education - A3ES

Curso / Disciplina lecionado

Disciplina Curso (Tipo) Instituição / Organização
2022 - 2023 Intergenerational Dialogues, Education and Challenges of Contemporary Societies Master in Education Sciences (Mestrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2022/11/29 - 2022/11/29 In-Depth Issues in Research Methodologies in Education about "The use of EndNote and NVivo software", Master in Education Sciences (Mestrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2021/10/01 - 2022/02/26 Observation of Educational Institutions Educação Básica (Licenciatura) Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro Escola de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
2022 - 2022 Positive Education in Classrooms Teachers' training course (Outros)
2022 - 2022 Invitation to teach a class in the scope of the curricular unit "Pedagogical Training", on the topic "Elaboration of Didactic Units". Master in Visual Arts Education (Mestrado) Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2015 - 2021 Invitation to teach six classes in the scope of the curricular unit "Research Seminar in Educational Administration", on the subject "Research Methodologies" Master in Educational Sciences Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2024/02 - Atual International Educational Management Research Network [Rede Internacional de Pesquisas em Gestão Educacional] Researcher
2023 - Atual EduLEAD Network Researcher Member
2022 - Atual Identities, Democracy, School, Administration and Training (IDEAFor) Comunity of Practice Researcher
2019 - 2022 European Education Policy Network on Teachers and School Leaders Researcher Member

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2020 - 2021 Training Manager Beatriz Ferreira Dias
Distinções

Prémio

2023 Innovative Pedagogical Practice | Prática Pedagógica Inovadora
Universidade do Porto, Portugal

Outra distinção

2022 Postdoc Fellow (PTDC/CED-EDG/1039/2021)
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2017 PhD Fellow (SFRH/BD/133125/2017)
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
2013 European Quality Label for "Similarity in Variety" Comenius Project
eTwinning, Portugal