???global.info.a_carregar???
Sandra Joana Rita Fradão. She completed her PhD in Education in 2020 from the University of Lisbon - Institute of Education, a Master's Degree in Educational Sciences in 2007 from the University of Lisbon - School of Psychology and Educational Sciences and a Degree in Modern Languages and Literatures, with specialisation in educational training, in 2001 from the University of Lisbon - School of Arts and Humanities. She is an English School Teacher and an Invited Assistant Professor in the Institute of Education; she is also an accredited as teacher trainer by the Scientific-Pedagogical Council for Teacher Professional Development in the areas of educational technologies and specific didactics - English. She has participated in initiatives related to technologies in education, having as her main areas of interest the innovation of the teaching-learning process and the pedagogical training of teachers. In the Ciência Vitae curriculum, the most frequent terms in the contextualization of scientific, technological and artistic-cultural production are: Learning outcomes; Curricular integration; Educational technology; Basic education; School curriculum; Innovation; Language teaching; Teacher training; Curriculum development.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Sandra Joana Rita Fradão

Nomes de citação

  • Fradão, Sandra

Identificadores de autor

Ciência ID
9C1C-B54D-39B1
ORCID iD
0000-0003-0800-9934

Domínios de atuação

  • Ciências Sociais - Ciências da Educação

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2)
Português (Idioma materno)
Alemão Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1)
Francês Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2020/07/07
Concluído
Education (Doutoramento)
Especialização em Information and Communication Technologies in Education
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
"Inovar o Ensino de Inglês com Tecnologias: Desafios Emergentes das Conceções e Práticas Relatadas por Professores (Innovating English Teaching with Technologies: Emerging Challenges of Teacher-Reported Conceptions and Practices)" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Aprovada com Distinção
2007/01/23
Concluído
Educational Sciences (Mestrado)
Especialização em Educational Technologies
Universidade de Lisboa - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"As Tecnologias na Sala de Aula: Dinâmicas e Percepções da Integração das TIC no Ensino Básico (Technologies in the Classroom: Dynamics and Perceptions of ICT Integration in Basic Education) " (TESE/DISSERTAÇÃO)
Muito Bom
2001/05/31
Concluído
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Ingleses e Alemães (Licenciatura)
Especialização em Educational training
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
14
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/09/01 - Atual Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2010/09/01 - 2016/08/31 Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Lagarto, José Reis; Marques, Herminia; Viana, Joana; Brito, Rita; Fradão, Sandra. "Projeto piloto de desmaterialização de manuais escolares e de outros recursos educativos digitais". 2022.
  2. Costa, Fernando Albuquerque; Fradão, Sandra. "Challenges and Competences of the e-Teacher: A higher education experience in Portugal". 2012.
  3. Costa, Fernando Albuquerque; Cruz, Elisabete; Fradão, Sandra. "ICT Curriculum Integration in the Context of the Learning Outcomes in Portugal". 2012.
Artigo em revista
  1. Elisabete Cruz; Sandra Fradão; Joana Viana; Carla Rodriguez. "FORMAÇÃO DE PROFESSORES E PROMOÇÃO DA COMPETÊNCIA DIGITAL DOS SEUS APRENDENTES: UMA EXPERIÊNCIA EM TEMPOS DE TRANSIÇÃO DIGITAL". Cadernos CEDES 43 120 (2023): 19-32. http://dx.doi.org/10.1590/cc271228.
    10.1590/cc271228
  2. Cruz, Elisabete; Costa, Fernando Albuquerque; Fradão, Sandra. "Política de integração curricular das TIC em Portugal". EccoS – Revista Científica 29 (2012): 21-34. http://dx.doi.org/10.5585/eccos.n29.3671.
    Publicado • 10.5585/eccos.n29.3671
Capítulo de livro
  1. Costa, Fernando Albuquerque; Cruz, Elisabete; Fradão, Sandra; Soares, Francisca; Belchior, Margarida; Trigo, Vasco. "Metas de Aprendizagem na área das TIC". Ministério da Educação/DGIDC, 2010.
Tese / Dissertação
  1. Fradão, Sandra. "Inovar o ensino de inglês com tecnologias digitais : desafios emergentes das conceções e práticas relatadas por professores". Doutoramento, 2020. http://hdl.handle.net/10451/45611.
  2. Fradão, Sandra Joana Rita, 1977-. "As tecnologias na sala de aula : dinâmicas e percepções da integração das TIC no ensino básico". Mestrado, 2006. http://hdl.handle.net/10451/29450.