???global.info.a_carregar???
SORAYA VASCONCELOS is a visual artist, Auxiliary Professor at Lusófona University (Lisbon) and researcher at CICANT (Centre for Research in Applied Communication, Culture, and New Technologies). She has a degree in painting, studied photography and philosophy and has a PhD in Communication, Culture and the Arts (2014, UAlg). She was a researcher for the project O Impulso Fotográfico (2019-22; ICNOVA) and co-curator of the resulting exhibition, (Des)Arrumar o Arquivo Colonial (2023; Museum of Natural History and Science). Her artistic practice includes photography, drawing, publishing and installation.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
SORAIA ALEXANDRA CANCELA DA FONSECA DE VASCONCELOS MAGALHÃES

Nomes de citação

  • VASCONCELOS, SORAYA

Identificadores de autor

Ciência ID
A211-9776-0D49
ORCID iD
0000-0002-7781-151X

Endereços de correio eletrónico

  • soraya.vasconcelos@ulusofona.pt (Profissional)
  • sorayavasconcelos@fcsh.unl.pt (Profissional)

Moradas

  • Campo Grande, 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)

Websites

Domínios de atuação

  • Humanidades - Artes

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Inglês Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C2) Utilizador proficiente (C1)
Francês Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador independente (B2) Utilizador proficiente (C2) Utilizador independente (B2)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2) Utilizador independente (B1) Utilizador elementar (A2)
Formação
Grau Classificação
2009 - 2014
Concluído
PHD in Communication, Culture and Arts (Doutoramento)
Especialização em Artes Visuais
Universidade do Algarve Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
"Afecto - Oscilógrafo do Sentido [Affect – Oscillograph of Sense]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Approved - Very Good
2009 - 2011
Concluído
curricular program of the Master in Philosophy (Pós-Graduação)
Especialização em Aesthetics
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
16
2005
Concluído
The Gulbenkian Creativity and Artistic Creation Programme - Photography Course (Outros)
Especialização em Photography
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
N/A
2004
Concluído
Implementing Digital Technology in the Practice of Photography (Postgraduate Certificate)
Universidade Autonoma de Barcelona, Espanha
"Color Management - The Reproduction of Artworks in the Digital Medium" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Approved
1996 - 2002
Concluído
Fine Arts (Licenciatura)
Especialização em Painting
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
"N/A" (TESE/DISSERTAÇÃO)
14
2002
Concluído
Technical Course in Commercial Photography (Curso de Especialização Tecnológica)
Escola de Tecnologias Inovação e Criação, Portugal
"N/A" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
Percurso profissional

Ciência

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/10/09 - 2022/07/31 Investigador Contratado (Investigação) Universidade Nova de Lisboa, Portugal
ICNOVA, Portugal

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2014/09/20 - 2022/08/31 Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2015/02/01 - 2019/08/31 Professor Adjunto Convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico de Tomar, Portugal
2009/10/01 - 2010/02/28 Assistente convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) Instituto Politécnico de Tomar, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/09/01 - Atual Professora Auxiliar Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal
2022/09 - Atual Artistic Research Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal
2003/01/01 - 2018 Freelance photographer, mainly in the field of Art reproduction, interior and product photography. Freelancer, Portugal
2006 - 2012 DOZE, photographers collective (Barbara Assis Pacheco, Carlos Lobo, Daniel Malhão, Duarte Amaral Netto, João Paulo Serafim, José Pedro Cortes, Manuel Duarte, Pauliana Valente Pimentel, Rodrigo Peixoto Freelancer, Portugal
2006/10/01 - 2009/09/30 Color and quality management, customer contact, supplies, budgets, prepress, L2 Spirit – Soluções de Impressão Digital, S.A., Portugal
2009/07/01 - 2009/07/31 Assistant to the scenographer Carlos Cristo (prop construction for children's play). Teatro Municipal de Almada, Portugal
2004/10/01 - 2006/06/30 Color management advising services for image digitization projects Lupa - Luís Pavão, Lda, Portugal
2003 - 2005 inÚtil, art collective (Inês Leiria, Raquel Mendes, Soraya Vasconcelos, Vanessa Santos).The collective developed work in the field of visual arts, including photography and video Freelancer, Portugal
2002/10/01 - 2003/07/31 Photographer's assistant, digitizing and image processing. RCL. Imagem e comunicação, Lda. - Estágio profissional pelo IEFP., Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/06 - 2023/06 T-Factor
868887
work proposal
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
EU Framework Programme for Research and Innovation Future and Emerging Technologies
Em curso
2022 - 2023/04 Calhamaço
Outra
Direção Geral das Artes
Concluído
2017/01 - 2018 Estação Vernadsky
Artist
Centro Cultural Emmerico Nunes , Portugal

Centro de Artes de Sines , Portugal
Câmara Municipal de Sines

Direção Geral das Artes

Fundação Calouste Gulbenkian
Concluído
2009/11/01 - 2014/03/31 Afecto: Oscilografo do Sentido
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Algarve Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Portugal
Fundação para a Ciência e Tecnologia
Concluído
2013 - 2013 Réplica - Reflexão sobre Gravura Contemporânea
Outra
Oficina Bartolomeu dos Santos, Portugal

Contraprova Atelier de Gravura, Portugal

Universidade do Algarve Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Portugal
Direção Geral das Artes
Concluído
2007 - 2012 Fabrico Próprio: Design of Portuguese Semi-Industrial Confectionery
00000000
Photographer
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluído
2007/01 - 2007/06 Residency Network Programme: Art/Science/Technology
00000000
artist
Instituto Nacional de Engenharia Biomédica, Portugal
Direção Geral das Artes
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2019/10/09 - 2022/07/31 The Photographic Impulse: Measuring the Colonies and the Colonial Bodies. The Photographic and Filmic Archive of the Portuguese Geographic and Anthropologic Missions
PTDC/COM-OUT/29608/2017
Investigador
ICNOVA, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2011/01/01 - 2012/12/31 Projecto Estratégico - UI 4019 - 2011-2012
PEst-OE/EAT/UI4019/2011
Universidade do Algarve, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Flores, Teresa Mendes; VASCONCELOS, SORAYA; Rosa, Carmen Loureiro; Mateus, Catarina. "Repairing colonial violence against women: revisiting "Women Always Present"". Revista Vista - Revista de Cultura Visual 13 (2024): https://revistavista.pt/index.php/vista/announcement/view/62.
    Acesso aberto • Publicado
  2. VASCONCELOS, SORAYA. "Daemonicycles". Archivo Papers Journal 3 2 (2023): 101-117. https://archivopapersjournal.com/ojs/index.php/apj/article/view/81/99.
    Acesso aberto • Publicado
Artigo em revista (magazine)
  1. Silva, Sofia; VASCONCELOS, SORAYA. "The photographer's eye also suffers from conjunctivitis, (a conversation around the spectrum project)", Artecapital (online), 2018, https://www.artecapital.net/estado-da-arte-90-soraya-vasconcelos-e-sofia-silva-o-olho-do-fotografo-tambem-sofre-de-conjuntivite-uma-conversa-em-torno-do-projecto-spectrum-.
Catálogo de exposição
  1. Diogo Bento; Duarte Amaral Netto; Peixoto, Rodrigo António Tavarela da Rocha ; Serafim, João Paulo; Valter Ventura; Lobo, Carlos; VASCONCELOS, SORAYA; et al. Propeller #4 - Spectrum. Hélice Press e Galerias Municipais / EGEAC, 2023.
Livro
  1. PIZZ BUIN art collective. Calhamaço. Lisboa, Portugal: Stolen Books. 2023.
    Publicado • Editor
  2. Sessa, Nkaka Bunga; VASCONCELOS, SORAYA. Prova do Crime [Proof of Crime]. Lisboa, Portugal: ICNOVA. 2022.
    Publicado
  3. Gaudêncio, Susana; VASCONCELOS, SORAYA. Estação Vernadsky.. Lisboa, Portugal: Dois Dias Edições. 2018.
    Publicado
  4. Marchand, Bruno. José de Carvalho. Lisboa, Portugal: Edição Casa do Sul. 2004.
    Publicado • Pessoal de suporte
Prefácio / Posfácio
  1. Silva, Sofia; VASCONCELOS, SORAYA; PEIXOTO, Rodrigo Tavarela; Serafim, João Paulo ; Ventura, Valter ; Netto, Duarte Amaral. "The photographer's eye also suffers from conjunctivitis, (a conversation around the spectrum project)". Posfácio para Spectrum, é a poeira que torna o feixe de luz visível [,it is the dust that makes the light beam visible]. Lisboa, Portugal: Stolen Books / Helice Press. 2022.
    Publicado

Artística / Interpretação

Arte visual
  1. Rosa, Carmen Loureiro; Mateus, Catarina; VASCONCELOS, SORAYA. Mulheres Sempre Presentes [Women Always Present] (2022); collaborative artwork produced for the exhibition The Photographic Impulse - (dis)placing the colonial aqruive (MUHNAC/Lisboa).
Exposição artística
  1. Vermelho Vivo, Amor e Revolução (curadora: Angela Berlinde). 2024.
  2. Spectrum (Helice photographers collective), Galeria Avenida da Índia, 7 Abr. to 26 Jun., Galerias Municipais de Lisboa. 2022.
  3. Imagens com Vida Própria [Images with a life of their own] curated by Sandra Vieira Jürgens for BF18, Photography Biennial of Vila Franca de Xira. 2019.
  4. Modos de voar [ways of flying] - Project Room, Art District, Cidadela de Cascais. 2015.
  5. Fumo, poeira, coisa [smoke, dust, thing]. 2014.
  6. Devorar e não digerir [to devour and not digest]. 2014.
Exposição de curadoria/museu
  1. Cascais, António; Rosa, Carmen Loureiro; Mateus, Catarina; Sancho Querol, Lorena; Garcia, José Luís; Pina, Marinho de; Medeiros, Margarida; et al. 2022. "The Photographic Impulse: (Dis)placing the colonial archive [Final exhibition of the research project at Museum of Science and Natural History, Lisbon (Dec.2022-Jul.2024); this exhibition intends to contribute to the decolonization of musealized heritage and museums, given their important role in the construction of collective history(s) and memory(s), proposing to debate the legacies of colonial]". In [WIP].
  2. Marin, Alex Gomez; DOMINGUES, Álvaro; Ascensão, Ana Teresa; GARCIA DA SELVA (MANUEL MESQUITA); Calazans, José Carlos; Santos, Mafalda; Bengalito, Nuno; et al. 2017. "Estação Vernadsky [Vernadsky Station]". In Estação Vernadksy.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2024/03/25 Expor a pesquisa: como passar do papel para a parede e quais as vantagens? O caso do projeto “O impulso fotográfico” no MUNHAC. MUSEUS, EDUCAÇÃO E INVESTIGAÇÃO JORNADAS DE PRIMAVERA ICOM PORTUGAL
ICOM, International Council of Museums, Portugal (Lisboa, Portugal)
2023/10/04 Round Table Artistic Research, symposium Peripheral Perspectives, 3º FilmEU Summit, Genk (4 Oct.); included in FilmEU Artistic Research Exhibition, Genk (3-7 Oct) and Online – ARE2023 Peripheral Perspectives, 3º FilmEU Summit
Luca, School of Art (Genk, Bélgica)
2023/06/24 What is repairing in the exhibition The Photographic Impulse: (dis)organizing the colonial archive? 4th Visual Culture Meeting; Repairing the Irreparable.
SOPCOM; Teatro Mala Voadora (Porto, Portugal)
2022/09 Photographies' Other Histories: New Visual Imaginaries Cost Action Meeting: Peripheral Memories, Transnational Memories: Decolonial Approaches to the Visual and Material Traces of Empire,
(Lisboa, Portugal)
2022/07/15 Artistic Research in the context of the Photo Impulse project Counter Image International Conference
NOVA University of Lisbon (Lisboa, Portugal)

Organização de evento

Nome do evento
Tipo de evento (Tipo de participação)
Instituição / Organização
2017 - 2024/03 DUplo - Artist Editions; project comprising of 4 artist residencies with 8 artists (Xana, Sara&André, Pedro Calapez, Susana Gaudêncio, Rui Sanches, Inês Botelho, Armanda Duarte, Marco Pires) and the editioning of their work. (2017)
Outro (Coorganizador)
Oficina Bartolomeu dos Santos, Portugal
2016/09 - 2017/05 Alquimia, Itinerâncias Culturais; cultural turismo proposal, promoted by Oficina Bartolomeu Santos; conception and coordination, with Margarida Palma and Alice Artur; FUNDED by Programa 365 Algarve (Secretarias de Estado da Cultura e do Turismo), with the support of Câmaras Municipais of Loulé, S. Brás de Alportel and Tavira. (2016/09 - 2017/05)
Outro (Coorganizador)
Oficina Bartolomeu dos Santos, Portugal
2015/09 - 2015/09 Practice of Place, Documentary film screenings and talks; Casa da Avenida, Setúbal; Óbvia Associação Cultural, APORDOC with the support of U.Lusófona e União das Juntas de Freguesia de Setúbal. (2015/09 - 2015/09)
Seminário (Coorganizador)
Óbvia – Associação Cultural, Portugal
2015/07 - 2015/07 Organization of Oficina de Poesia Visual, OBS, Tavira. Experimental visual poetry creation residency with Tomás Cunha Ferreira, supported by Direcção Regional de Cultura do Algarve and Álvaro de Campos Library. (2015/07)
Simpósio (Coorganizador)
Oficina Bartolomeu dos Santos, Portugal

Participação em evento

Descrição da atividade
Tipo de evento
Nome do evento
Instituição / Organização
2024/02/22 - 2024/02/22 Debate around the movie The Teacher's Lounge (Ilker Çatak), Sala Fernando Lopes, U.Lusófona
Mesa-redonda
Debate around the movie The Teacher’s Lounge
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2021/07/13 - 2021/07/17 Porto Summer School on Art & Cinema 2021 intends to be an advanced course of new practices of cinema, combining a critical thought with the contact with creators of film and contemporary art. For one week, guests and participants will unfold how modes of Survivance can produce creative forms for subverting violence in challenging times of severe sociopolitical and ecological injustice. Moreover, Survivance, as coined by Native American scholar Gerald Vizenor, will be discussed from the perspective of the ones often unaccounted for or ignored.
Simpósio
SURVIVANCE - Porto Summer School on Art & Cinema 2021
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal

New Alphabet School (Haus der Kulturen der Welt), Alemanha
2021/07/11 - 2021/07/15 presentation of O Festim [the Feast], a short animation photo essay, whose starting point was an image from the photographic album of the Portuguese border delimitation mission of a section of the Angolan/Congolese (DRC) frontier (Dilolo); within the program of Flow34: Virtual Cinema and Podcasts at the annual conference of the International Association for Media and Communication Research, IAMCR Online 2021.
Conferência
IAMCR 2021
International Association for Media and Communication Research, Estados Unidos

United States International University, Quénia

Júri de grau académico

Tema
Tipo de participação
Nome do candidato (Tipo de grau)
Instituição / Organização
2021/11/15 Theoretical research that focuses on the relationship between the Portrait, the new media and the various visual representations of identity in contemporaneity, with particular focus on the photographic portrait. This study was realized as part of an exploration of the objectivity-fiction dichotomy, focusing on the development of several media throughout the history of Portrait, from painting to photography, concluding with the new digital media.
Arguente
Alves, António José de Jesus Martins (Doutoramento)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2021/09/20 The thesis intends to make a reading for the cinema of Nicolas Bourriaud's relational aesthetics and to observe how the process, understood here as an event, can produce cinema, taking into account the absence of materiality that relational theory proposes.
Arguente
Albuquerque, Nycolas dos Santos (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
2019/04/15 This dissertation aims to put in perspective the influence of the discovery of colour, in the early days of film due to 1935, and its evolving processes, as a polarizing element that would help to elevate the status of the film establishing it has an art form.
Arguente
Hipólito, João Guilherme Furtado (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2019 The purpose of this document is to reflect on some of the themes covered in my artistic journey during my Master's Degree in Fine Arts. My work has focused on the issues of sculpture and drawing, with these practices coexisting in a dialog of their own
Arguente
Pereira, Constança Bettencourt (Mestrado)
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Artes e Design das Caldas da Rainha, Portugal
2017/01/24 The forms of the Informe; Inspired by landscape, nature and poetry, my intention is not to create a recognizable image, but to convey emotions, "surrendering to my surroundings, joining the clouds and the stones", on a path of creative solitude that I share with in this thesis.
Arguente
Sydorenko, Viktoria (Mestrado)
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Artes e Design das Caldas da Rainha, Portugal

Entrevista / Programa (rádio / tv)

Programa Tema
2021/10/27 - 2021/10/27 webinar with Joseph Tonda, professor of sociology and anthropology at Omar Bongo University in Libreville, Gabon, discussing his views and recent book Afrodystopie; The "colonial encounter" did not take place between humans. They are shadows and screen images that met in a non-place, a chimera known as the "dark continent". It was on this nowhere continent that the shadows and screen images were the monsters whose unnatural activities took on the name of civilization and progress. Ombres et Images-Écrans de la Colonisation

Expedição científica

Descrição da atividade Instituição / Organização
2020/10/12 - 2020/10/17 Workshop with photography MA students at LUCA School of Art; research at Africa Museum Tervuren, archive and Museum exhibit. (ERASMUS +) ICNOVA, Portugal

Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
2011 - 2011 guest illustrator; invited by Centro Nacional de Cultura to accompany an excursion of the cycle Portugueses ao Encontro da sua História (Portuguese in quest of their History) to Malacca, Indonesia and Timor. Centro Nacional de Cultura, Portugal

Membro de associação

Nome da associação Tipo de participação
2014 - Atual Oficina Bartolomeu dos Santos (OBS); the Association is dedicated to managing the Printmaking studio of the artist Bartolomeu dos Santos, through projects aiming to promote contemporary printmaking practice and research. Member of the board
2011 - 2015 Contraprova Atelier de Gravura Member/Member of the board
2006 - 2012 Member of Photographer's Collective DOZE, formed by the participants of 1st edition of the Photography Course - Gulbenkian Creation and Artistic Creativity Programme (Barbara Assis Pacheco, Carlos Lobo, Daniel Malhão, Duarte Amaral Netto, João Paulo Serafim, José Pedro Cortes, Manuel Duarte, Pauliana Valente Pimentel, Rodrigo Peixoto Tavarela Sonia Galicia, Soraya Vasconcelos, Tatiana Macedo). Developed work in the fields of Visual Arts and Photography. Member

Outro júri / avaliação

Descrição da atividade Instituição / Organização
2016 - Atual Selection Juri for Bolsa de Jovens Criadores (visual arts), Centro Nacional de Cultura and IPJ. Centro Nacional de Cultura / IPJ, Portugal

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2020 - 2021 Impact, Printmaking Journal Centre For Print Research University of the West of England (UWE Bristol)

Tutoria

Tópico Nome do aluno
2022/03 - 2022/07 co-coordination of curricular internship in photography at the Museum of Natural History and Science; archive photography José Fadolla
2022/03 - 2022/07 co-coordination of curricular internship in photography at the Museum of Natural History and Science; archive photography Bruno Santos