Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- SORAIA ALEXANDRA CANCELA DA FONSECA DE VASCONCELOS MAGALHÃES
Nomes de citação
- VASCONCELOS, SORAYA
Identificadores de autor
- Ciência ID
- A211-9776-0D49
- ORCID iD
- 0000-0002-7781-151X
Endereços de correio eletrónico
- soraya.vasconcelos@ulusofona.pt (Profissional)
- sorayavasconcelos@fcsh.unl.pt (Profissional)
Moradas
- Campo Grande, 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Profissional)
Websites
- https://grupolusofona.academia.edu/SorayaVasconcelos (Académico)
- https://cargocollective.com/sorayavasconcelos (Profissional)
Domínios de atuação
- Humanidades - Artes
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Inglês | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador proficiente (C1) |
Francês | Utilizador independente (B2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador independente (B2) | Utilizador proficiente (C2) | Utilizador independente (B2) |
Espanhol; Castelhano | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador elementar (A2) | Utilizador independente (B1) | Utilizador elementar (A2) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2009 - 2014
Concluído
|
PHD in Communication, Culture and Arts (Doutoramento)
Especialização em Artes Visuais
Universidade do Algarve Faculdade de Ciências Humanas e Sociais, Portugal
"Afecto - Oscilógrafo do Sentido [Affect – Oscillograph of Sense]" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Approved - Very Good |
2009 - 2011
Concluído
|
curricular program of the Master in Philosophy (Pós-Graduação)
Especialização em Aesthetics
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
16 |
2005
Concluído
|
The Gulbenkian Creativity and Artistic Creation Programme - Photography Course (Outros)
Especialização em Photography
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
|
N/A |
2004
Concluído
|
Implementing Digital Technology in the Practice of Photography (Postgraduate Certificate)
Universidade Autonoma de Barcelona, Espanha
"Color Management - The Reproduction of Artworks in the Digital Medium" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
Approved |
1996 - 2002
Concluído
|
Fine Arts (Licenciatura)
Especialização em Painting
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
"N/A" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
14 |
2002
Concluído
|
Technical Course in Commercial Photography (Curso de Especialização Tecnológica)
Escola de Tecnologias Inovação e Criação, Portugal
"N/A" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
16 |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2022/09 - Atual | Investigador (Investigação) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal |
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Comunicação Aplicada Cultura e Novas Tecnologias, Portugal | ||
2019/10/09 - 2022/07/31 | Investigador Contratado (Investigação) | Universidade Nova de Lisboa, Portugal |
ICNOVA, Portugal |
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2014/09/20 - 2022/08/31 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal |
2015/02/01 - 2019/08/31 | Professor Adjunto Convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) | Instituto Politécnico de Tomar, Portugal |
2009/10/01 - 2010/02/28 | Assistente convidado (Docente Ensino Superior Politécnico) | Instituto Politécnico de Tomar, Portugal |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2022/09/01 - Atual | Professora Auxiliar | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal |
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Escola de Comunicação Arquitectura Artes e Tecnologias da Informação, Portugal | ||
2003/01/01 - 2018 | Freelance photographer, mainly in the field of Art reproduction, interior and product photography. | Freelancer, Portugal |
2006 - 2012 | DOZE, photographers collective (Barbara Assis Pacheco, Carlos Lobo, Daniel Malhão, Duarte Amaral Netto, João Paulo Serafim, José Pedro Cortes, Manuel Duarte, Pauliana Valente Pimentel, Rodrigo Peixoto | Freelancer, Portugal |
2006/10/01 - 2009/09/30 | Color and quality management, customer contact, supplies, budgets, prepress, | L2 Spirit – Soluções de Impressão Digital, S.A., Portugal |
2009/07/01 - 2009/07/31 | Assistant to the scenographer Carlos Cristo (prop construction for children's play). | Teatro Municipal de Almada, Portugal |
2004/10/01 - 2006/06/30 | Color management advising services for image digitization projects | Lupa - Luís Pavão, Lda, Portugal |
2003 - 2005 | inÚtil, art collective (Inês Leiria, Raquel Mendes, Soraya Vasconcelos, Vanessa Santos).The collective developed work in the field of visual arts, including photography and video | Freelancer, Portugal |
2002/10/01 - 2003/07/31 | Photographer's assistant, digitizing and image processing. | RCL. Imagem e comunicação, Lda. - Estágio profissional pelo IEFP., Portugal |
Projetos
Bolsa
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2022/06 - 2023/06 | T-Factor
868887
work proposal
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
EU Framework Programme for Research and Innovation Future and Emerging Technologies
Em curso
|
2022 - 2023/04 | Calhamaço
Outra
|
Direção Geral das Artes
Concluído
|
2017/01 - 2018 | Estação Vernadsky
Artist
Centro Cultural Emmerico Nunes , Portugal
Centro de Artes de Sines , Portugal |
Câmara Municipal de Sines Direção Geral das Artes Fundação Calouste Gulbenkian Concluído
|
2009/11/01 - 2014/03/31 | Afecto: Oscilografo do Sentido
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Algarve Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Portugal
|
Fundação para a Ciência e Tecnologia
Concluído
|
2013 - 2013 | Réplica - Reflexão sobre Gravura Contemporânea
Outra
Oficina Bartolomeu dos Santos, Portugal
Contraprova Atelier de Gravura, Portugal Universidade do Algarve Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Portugal |
Direção Geral das Artes
Concluído
|
2007 - 2012 | Fabrico Próprio: Design of Portuguese Semi-Industrial Confectionery
00000000
Photographer
|
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluído
|
2007/01 - 2007/06 | Residency Network Programme: Art/Science/Technology
00000000
artist
Instituto Nacional de Engenharia Biomédica, Portugal
|
Direção Geral das Artes
Concluído
|
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2019/10/09 - 2022/07/31 | The Photographic Impulse: Measuring the Colonies and the Colonial Bodies. The Photographic and Filmic Archive of the Portuguese
Geographic and Anthropologic Missions
PTDC/COM-OUT/29608/2017
Investigador
ICNOVA, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
2011/01/01 - 2012/12/31 | Projecto Estratégico - UI 4019 - 2011-2012
PEst-OE/EAT/UI4019/2011
Universidade do Algarve, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
|
Produções
Publicações
Artigo em revista |
|
Artigo em revista (magazine) |
|
Catálogo de exposição |
|
Livro |
|
Prefácio / Posfácio |
|
Artística / Interpretação
Arte visual |
|
Exposição artística |
|
Exposição de curadoria/museu |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2024/03/25 | Expor a pesquisa: como passar do papel para a parede e quais as vantagens? O caso do projeto “O impulso fotográfico” no MUNHAC. | MUSEUS, EDUCAÇÃO E INVESTIGAÇÃO JORNADAS DE PRIMAVERA ICOM PORTUGAL
ICOM, International Council of Museums, Portugal (Lisboa, Portugal)
|
2023/10/04 | Round Table Artistic Research, symposium Peripheral Perspectives, 3º FilmEU Summit, Genk (4 Oct.); included in FilmEU Artistic Research Exhibition, Genk (3-7 Oct) and Online – ARE2023 | Peripheral Perspectives, 3º FilmEU Summit
Luca, School of Art (Genk, Bélgica)
|
2023/06/24 | What is repairing in the exhibition The Photographic Impulse: (dis)organizing the colonial archive? | 4th Visual Culture Meeting; Repairing the Irreparable.
SOPCOM; Teatro Mala Voadora (Porto, Portugal)
|
2022/09 | Photographies' Other Histories: New Visual Imaginaries | Cost Action Meeting: Peripheral Memories, Transnational Memories: Decolonial Approaches to the Visual and Material Traces
of Empire,
(Lisboa, Portugal)
|
2022/07/15 | Artistic Research in the context of the Photo Impulse project | Counter Image International Conference
NOVA University of Lisbon (Lisboa, Portugal)
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2017 - 2024/03 | DUplo - Artist Editions; project comprising of 4 artist residencies with 8 artists (Xana, Sara&André, Pedro Calapez, Susana
Gaudêncio, Rui Sanches, Inês Botelho, Armanda Duarte, Marco Pires) and the editioning of their work. (2017)
Outro (Coorganizador)
|
Oficina Bartolomeu dos Santos, Portugal |
2016/09 - 2017/05 | Alquimia, Itinerâncias Culturais; cultural turismo proposal, promoted by Oficina Bartolomeu Santos; conception and coordination,
with Margarida Palma and Alice Artur; FUNDED by Programa 365 Algarve (Secretarias de Estado da Cultura e do Turismo), with
the support of Câmaras Municipais of Loulé, S. Brás de Alportel and Tavira. (2016/09 - 2017/05)
Outro (Coorganizador)
|
Oficina Bartolomeu dos Santos, Portugal |
2015/09 - 2015/09 | Practice of Place, Documentary film screenings and talks; Casa da Avenida, Setúbal; Óbvia Associação Cultural, APORDOC with
the support of U.Lusófona e União das Juntas de Freguesia de Setúbal. (2015/09 - 2015/09)
Seminário (Coorganizador)
|
Óbvia – Associação Cultural, Portugal |
2015/07 - 2015/07 | Organization of Oficina de Poesia Visual, OBS, Tavira. Experimental visual poetry creation residency with Tomás Cunha Ferreira,
supported by Direcção Regional de Cultura do Algarve and Álvaro de Campos Library. (2015/07)
Simpósio (Coorganizador)
|
Oficina Bartolomeu dos Santos, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2024/02/22 - 2024/02/22 | Debate around the movie The Teacher's Lounge (Ilker Çatak), Sala Fernando Lopes, U.Lusófona
Mesa-redonda
|
Debate around the movie The Teacher’s Lounge
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2021/07/13 - 2021/07/17 | Porto Summer School on Art & Cinema 2021 intends to be an advanced course of new practices of cinema, combining a critical
thought with the contact with creators of film and contemporary art. For one week, guests and participants will unfold how
modes of Survivance can produce creative forms for subverting violence in challenging times of severe sociopolitical and ecological
injustice. Moreover, Survivance, as coined by Native American scholar Gerald Vizenor, will be discussed from the perspective
of the ones often unaccounted for or ignored.
Simpósio
|
SURVIVANCE - Porto Summer School on Art & Cinema 2021
Universidade Católica Portuguesa Escola das Artes, Portugal
New Alphabet School (Haus der Kulturen der Welt), Alemanha |
2021/07/11 - 2021/07/15 | presentation of O Festim [the Feast], a short animation photo essay, whose starting point was an image from the photographic
album of the Portuguese border delimitation mission of a section of the Angolan/Congolese (DRC) frontier (Dilolo); within
the program of Flow34: Virtual Cinema and Podcasts at the annual conference of the International Association for Media and
Communication Research, IAMCR Online 2021.
Conferência
|
IAMCR 2021
International Association for Media and Communication Research, Estados Unidos
United States International University, Quénia |
Júri de grau académico
Tema Tipo de participação |
Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2021/11/15 | Theoretical research that focuses on the relationship between the Portrait, the new media and the various visual representations
of identity in contemporaneity, with particular focus on the photographic portrait. This study was realized as part of an
exploration of the objectivity-fiction dichotomy, focusing on the development of several media throughout the history of Portrait,
from painting to photography, concluding with the new digital media.
Arguente
|
Alves, António José de Jesus Martins (Doutoramento)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2021/09/20 | The thesis intends to make a reading for the cinema of Nicolas Bourriaud's relational aesthetics and to observe how the process,
understood here as an event, can produce cinema, taking into account the absence of materiality that relational theory proposes.
Arguente
|
Albuquerque, Nycolas dos Santos (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Belas-Artes, Portugal
|
2019/04/15 | This dissertation aims to put in perspective the influence of the discovery of colour, in the early days of film due to 1935,
and its evolving processes, as a polarizing element that would help to elevate the status of the film establishing it has
an art form.
Arguente
|
Hipólito, João Guilherme Furtado (Mestrado)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2019 | The purpose of this document is to reflect on some of the themes covered in my artistic journey during my Master's Degree
in Fine Arts. My work has focused on the issues of sculpture and drawing, with these practices coexisting in a dialog of their
own
Arguente
|
Pereira, Constança Bettencourt (Mestrado)
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Artes e Design das Caldas da Rainha, Portugal
|
2017/01/24 | The forms of the Informe; Inspired by landscape, nature and poetry, my intention is not to create a recognizable image, but
to convey emotions, "surrendering to my surroundings, joining the clouds and the stones", on a path of creative solitude that
I share with in this thesis.
Arguente
|
Sydorenko, Viktoria (Mestrado)
Instituto Politécnico de Leiria Escola Superior de Artes e Design das Caldas da Rainha, Portugal
|
Entrevista / Programa (rádio / tv)
Programa | Tema | |
---|---|---|
2021/10/27 - 2021/10/27 | webinar with Joseph Tonda, professor of sociology and anthropology at Omar Bongo University in Libreville, Gabon, discussing his views and recent book Afrodystopie; The "colonial encounter" did not take place between humans. They are shadows and screen images that met in a non-place, a chimera known as the "dark continent". It was on this nowhere continent that the shadows and screen images were the monsters whose unnatural activities took on the name of civilization and progress. | Ombres et Images-Écrans de la Colonisation |
Expedição científica
Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
---|---|---|
2020/10/12 - 2020/10/17 | Workshop with photography MA students at LUCA School of Art; research at Africa Museum Tervuren, archive and Museum exhibit. (ERASMUS +) | ICNOVA, Portugal Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal |
2011 - 2011 | guest illustrator; invited by Centro Nacional de Cultura to accompany an excursion of the cycle Portugueses ao Encontro da sua História (Portuguese in quest of their History) to Malacca, Indonesia and Timor. | Centro Nacional de Cultura, Portugal |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2014 - Atual | Oficina Bartolomeu dos Santos (OBS); the Association is dedicated to managing the Printmaking studio of the artist Bartolomeu dos Santos, through projects aiming to promote contemporary printmaking practice and research. | Member of the board |
2011 - 2015 | Contraprova Atelier de Gravura | Member/Member of the board |
2006 - 2012 | Member of Photographer's Collective DOZE, formed by the participants of 1st edition of the Photography Course - Gulbenkian Creation and Artistic Creativity Programme (Barbara Assis Pacheco, Carlos Lobo, Daniel Malhão, Duarte Amaral Netto, João Paulo Serafim, José Pedro Cortes, Manuel Duarte, Pauliana Valente Pimentel, Rodrigo Peixoto Tavarela Sonia Galicia, Soraya Vasconcelos, Tatiana Macedo). Developed work in the fields of Visual Arts and Photography. | Member |
Outro júri / avaliação
Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
---|---|---|
2016 - Atual | Selection Juri for Bolsa de Jovens Criadores (visual arts), Centro Nacional de Cultura and IPJ. | Centro Nacional de Cultura / IPJ, Portugal |
Revisão ad hoc de artigos em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2020 - 2021 | Impact, Printmaking Journal | Centre For Print Research University of the West of England (UWE Bristol) |
Tutoria
Tópico | Nome do aluno | |
---|---|---|
2022/03 - 2022/07 | co-coordination of curricular internship in photography at the Museum of Natural History and Science; archive photography | José Fadolla |
2022/03 - 2022/07 | co-coordination of curricular internship in photography at the Museum of Natural History and Science; archive photography | Bruno Santos |