Identificação
Identificação pessoal
- Nome completo
- Maria Paula Coutinho Dias Morais
Nomes de citação
- Morais, Paula
Identificadores de autor
- Ciência ID
- A216-71B3-E14C
- ORCID iD
- 0000-0002-0039-3532
- Researcher Id
- L-1800-2016
- Scopus Author Id
- 55523185400
Domínios de atuação
- Ciências da Engenharia e Tecnologias
- Ciências Sociais - Ciências da Educação
Idiomas
Idioma | Conversação | Leitura | Escrita | Compreensão | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Inglês | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) | Utilizador proficiente (C1) |
Espanhol; Castelhano | Utilizador independente (B1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador elementar (A2) |
Francês | Utilizador elementar (A2) | Utilizador independente (B1) | Utilizador elementar (A1) | Utilizador independente (B1) | Utilizador elementar (A2) |
Formação
Grau | Classificação | |
---|---|---|
2004
Concluído
|
Post graduation course on e-learning techniques and contexts (Pós-Graduação)
Universidade de Coimbra Departamento de Engenharia Informática, Portugal
|
15 |
2002
Concluído
|
PhD in Technologies and Information Systems (Doutoramento)
Universidade do Minho Departamento de Sistemas de Informação, Portugal
"TAXSI - Information Systems Taxonomy
" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
APROVADO POR UNANIMIDADE |
1990
Concluído
|
Computer Science (Master)
University of Manchester Institute of Science and Technology - UMIST, Reino Unido
"Computer Aided Learning Tool for System Development Methods" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
APPROVED |
1983
Concluído
|
B Sc in Applied Mathematics (Licenciatura)
Cooperativa de Ensino Universidade Livre CRL, Portugal
"N/A" (TESE/DISSERTAÇÃO)
|
17 (on a scale of 20) |
Percurso profissional
Ciência
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2020 - Atual | Investigador (Investigação) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies, UNiversidade Portucalense, Portugal |
Docência no Ensino Superior
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2007/09/01 - Atual | Professor Associado (Docente Universitário) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2006 - 2007 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Braga, Portugal |
1986 - 2007 | Professor Auxiliar (Docente Universitário) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal | ||
2005 - 2006 | Professor Auxiliar Convidado (Docente Universitário) | Universidade Católica Portuguesa Escola Superior de Biotecnologia, Portugal |
Outras Carreiras
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
1983/09 - 1984/03 | Técnico Superior (Técnico Superior) | RAR Centro, Portugal |
Cargos e Funções
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2022 - Atual | Member of the Pedagogical Innovation Office. | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal | ||
2018 - Atual | Coordinator of RES-UPT, the Social Responsibility and Sustainability | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal | ||
2005 - Atual | Project advisor (curricular internships) of Degrees in the area of IT | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal | ||
2006/11 - 2018/04 | Vice-Reitor | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2007 - 2018 | Erasmus Institutional Coordinator | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2002 - 2007 | Coordinator of the Master in Informatics | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
1999 - 2007 | Coordinator of pedagogical internships for the degree in IT - Educational Branch | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
Outros
Categoria Profissional Instituição de acolhimento |
Empregador | |
---|---|---|
2005 - 2007 | Coordinator of courses for directors at the National Institute of Administration in Porto | Instituto Nacional de Administração, Portugal |
Projetos
Projeto
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2022/03/01 - Atual | DigiComplex: The hybrid future of scholar education. The digital skills we need to cope with complexity.
KA220-SCH-143B037A
Investigador
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
Erasmus Plus
Em curso
|
2022/10/02 - 2025 | WE TEACH DATA | Inspire Teachers to Integrate DATA Science in STEM Objects
Investigador
REMIT – Research on Economics, Management and Information Technologies, UNiversidade Portucalense, Portugal
|
European Commission
Em curso
|
2022/01/10 - 2024/01/01 | E-STEAMSEL: Preparing Youth for the Future Labor Market with STEAM and SEL
Investigador
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
Erasmus Plus
Em curso
|
2017/10 - 2018/11 | Jupter@edu: Infrastructure for cloud-based system education: scelable implementation of Jupyter notebook system for scientific
explorations
Erasmus + KA2
Investigador
|
|
2014/09 - 2016/11 | 3C - Creating Competences for a Circular Economy
Investigador
|
Concluído
|
1990/10 - 1994/03 | DOCKET: Document and Code Knowledge Elicitation Toolset
Investigador
|
Outro
Designação | Financiadores | |
---|---|---|
2017/02 - 2019/02 | Implementation of a Business Intelligence system at Universidade Portucalense
N/A
Investigador
|
Concluído
|
2013 - 2014 | Specific HR needs for the IT sector - retraining of unemployed people
N/A
Investigador
|
Concluído
|
2012 - 2012 | The usage of Business Information Systems in SMEs
N/A
Investigador
|
Produções
Publicações
Artigo em conferência |
|
Artigo em jornal |
|
Artigo em revista |
|
Capítulo de livro |
|
Livro |
|
Poster em conferência |
|
Recurso online |
|
Relatório |
|
Resumo em conferência |
|
Atividades
Apresentação oral de trabalho
Título da apresentação | Nome do evento Anfitrião (Local do evento) |
|
---|---|---|
2024/06/03 | Technology-mediated assessment: strategies and pedagogical practices | Master in Innovation in Education
Universidade Portucalense Infante D. Henrique, Porto, Portugal
|
2005/04 | Speaker at the opening conference of the seminar fknowledge Management , technology and human resources, organized by AEP; title of the conference given: Skills development and knowledge management | opening conference of the seminar knowledge Management, technology and human resources, organized by AEP in Porto
AEP (POrto)
|
Orientação
Título / Tema Papel desempenhado |
Curso (Tipo) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2021/02/24 - Atual | A implementação de um sistema de gestão documental para suporte à gestão de conhecimento: uma abordagem usando design science
research
Orientador
|
Informática Especialização em Engenharia de Software (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2012 - 2015 | A Tecnologias de Apoio ao Ensino de Português: Estudo de caso no 3º ciclo do Ensino Básico
Orientador
|
Informática (Doutoramento)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2012 - 2015 | As TIC no currículo da escolaridade obrigatória
Orientador
|
Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2010 - 2015 | Sistemas e Tecnologias de Informação na Formação/Qualificação de Adultos: Construção de um referencial
Coorientador
|
Informática (Doutoramento)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2010 - 2015 | Uma plataforma digital de ensino a alunos hospitalizados: o teu mestre
Orientador
|
Informática (Doutoramento)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2013 - 2014 | As Escolas portuguesas na Internet
Orientador
|
Informática Especialização em Sistemas de Informação (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2012 - 2014 | E-escola - A plataforma escola virtual: um estudo de caso
Orientador
|
Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2012 - 2013 | Analise de Práticas de Auditoria em Sistemas de informação. Estudo de caso
Coorientador
|
Informática (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2012 - 2013 | A importância de métodos inovadores de comunicação na escola: estudo de caso numa escola secundária
Orientador
|
Administração e Gestão da Educação (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2011 - 2013 | Definição de um perfil de gestor de conhecimento
Orientador
|
Informática (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2010 - 2012 | Práticas de gestão do conhecimento: Proposta de referencial
Coorientador
|
Informática Especialização em Sistemas de Informação (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2010 - 2011 | Comunidade de Prática Virtual de Educação Especial, que contributo para os professores?
Orientador
|
Ciências da Educação – Educação Especial (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Braga, Portugal
|
2010 - 2011 | Educação e Formação de Adultos e o Processo de Reconhecimento Validação e Certificação de Competências
Orientador
|
Tecnologias da Informação e Comunicação (Mestrado)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2006 - 2008 | A utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação pelos alunos com NEE no concelho de Viana do Castelo
Orientador
|
Ciências da Educação - Especialização em Formação Multimédia (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Braga, Portugal
|
2003 - 2007 | Contributo dos Sistemas de Gestão do Conhecimento na Medição do Capital Intelectual: Proposta de Modelo
Coorientador
|
Informática (Doutoramento)
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
Organização de evento
Nome do evento Tipo de evento (Tipo de participação) |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2024/01/07 - 2024/11/30 | Organizing Committee of the IV Meeting of the Volunteering Network in Higher Education (R-VES), on the theme of Volunteering
and Globalization; The meeting was held on November 25, 2024, at the Catholic University, Porto and was promoted by R-VES (2024/11/24 - 2024/11/24)
Conferência (Membro da Comissão Organizadora)
|
R-VES - Rede de Voluntariado e Ensino Superior, Portugal |
2024/02/01 - 2024/05/30 | Organisation of the 2nd Sustainability Week - GreenWave – Estamos todos no mesmo barco, promoted by RES-UPT (2024/05/20 - 2025/05/24)
Outro (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2023/03/01 - 2023/05/05 | Organisation of the 1st Sustainability Week - Let's be green together - make it happen!
RES-UPT promoted the 1st Sustainability week, hoping to inspire the community to make choices that contribute to building
a greener and healthier future! (2023/05/02 - 2023/05/05)
Outro (Membro da Comissão Organizadora)
|
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
Participação em evento
Descrição da atividade Tipo de evento |
Nome do evento Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2024/06/21 - Atual | Participação no “Encontro sobre Responsabilidade Social Universitária“
Encontro
|
Universidade do Porto, Portugal
|
2021/05/26 - Atual | Participation in several episodes of Channel BI 30 minutes
Outro
|
Canal Youtbe BI30m - monthly episodes
Associação Portuguesa de Business Intelligence - APBI, Portugal
|
2025/01/09 - 2025/01/23 | Assessment and Feedback in Active Methodologies - training action “ lasting 6 hours, promoted by trainer Jardel Araújo. The sessions took place in person, at Universidade Portucalense, on January 9, 16 and 23, 2025. The action is part of the annual teacher training plan promoted by the Pedagogical Innovation Office of the Portucalense University |
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2025/01/14 - 2025/01/21 | “Project-based Learning (PBL) | Project-Based Learning” - Ttraining action lasting 4 hours, taught by instructor Jardel Araújo.
The sessions took place in person, at the Portucalense University, on January 14th and 21st, 2025. The action It is part of
the annual teacher training plan promoted by the Pedagogical Innovation Office of the Portucalense University.
Outro
|
“Project-based Learning (PBL) | Project-Based Learning”
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
|
2025/01/20 - 2025/01/20 | Workshop Lixo Zero: Escolhas para a Sustentabilidade
Oficina (workshop)
|
Workshop Lixo Zero: Escolhas para a Sustentabilidade
Zero Waste Lab, Portugal
|
2024/11/24 - 2024/11/24 | Moderator of the panel Volunteering without borders: contributions and opportunities, held at the IV Meeting of the Higher
Education Volunteering Network (R-VES)
Conferência
|
IV Meeting of the Higher Education Volunteering Network (R-VES)
R-VES - Rede de Voluntariado e Ensino Superior, Portugal
|
2024/07/08 - 2024/07/09 | “Inovação Pedagógica na Universidade Portucalense: cinco anos de formação docente”.
Congresso
|
10.º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior (CNaPPES.24)
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
|
2024/07/08 - 2024/07/09 | Observatório de Estudantes da Universidade Portucalense: Uma Experiência de Monitorização do Sucesso Académico
Congresso
|
10.º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior (CNaPPES.24)
Instituto Politécnico do Porto Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto, Portugal
|
2024/05 - 2024/06 | Participation as a Technovation Judge for the 2023/2024 season of Technovation Girls, in Porto Pitch Event
Technovation Girls is a global technology education program for girls. It was created with the goal of inspiring and empowering
girls around the world to engage with technology and become entrepreneurs. https://technovationchallenge.org/
Outro
|
Technovation Girls, Estados Unidos
|
2024/02/14 - 2024/02/16 | First international training on Digital Enhancement of Active Learning in Higher Education, training in the aim of the Prpject
PBL4TEA - PBL framework for Digital Collaborative Teacher Training
Oficina (workshop)
|
Digital Enhancement of Active Learning in Higher Education
Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal
Universidade do Minho, Portugal |
2023/08/01 - 2023/08/03 | 20th SEI Software Engineering Educators Workshop (virtual)
The SEI hosts this annual Workshop for Educators to foster an ongoing exchange of ideas among educators whose curricula include
subjects spanning software engineering.
Outro
|
20 th SEI Software Engineering Educators Workshop
Carnegie Mellon University Software Engineering Institute, Estados Unidos
|
2023/07/04 - 2023/07/06 | Participation in the course "Design Science Research: Methods for Successful Projects", organized by the Portuguese Association
of Information Systems (APSI), together with UNU-EGOV, with Dr.John Venable from the University of Curtin in Australia as
speaker.
Oficina (workshop)
|
Design Science Research: Methods for Successful Projects
Associação Portuguesa de Sistemas de Informação, Portugal
|
2023/02/06 - 2023/02/06 | Promotion of training on Good Social Responsibility Practices in Higher Education Institutions - Educating for the SDGs, lasting
2 hours, integrated into the Interinstitutional Pedagogical Development Conferences
Seminário
|
Jornadas Interinstitucionais de Desenvolvimento Pedagógico 2023 |
2022/08/02 - 2022/08/04 | 19th SEI Software Engineering Workshop for Educators (virtual).
The program comprised a range of topics that included software engineering for AI, edge computing, software design, and transitioning
back to in-person instruction.
Outro
|
19th SEI Software Engineering Workshop for Educators
Carnegie Mellon University Software Engineering Institute, Estados Unidos
|
2022/07/14 - 2022/07/15 | The contribution of the SCRUM approach to bringing students closer to the reality of the job market: review of a PBL experience
Congresso
|
8.ª Edição do Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas No Ensino Superior (CNAPES)/National Congress of Pedagogical Practices in Higher Education |
2021/08/03 - 2021/08/05 | 18th Software Engineering Educators Workshop (virtual).
The program comprised a range of topics that included software engineering for artificial intelligence (SE4AI), artificial
intelligence for software engineering (AI4SE), designing and developing blockchain applications, and remote teaching.
Outro
|
18th Software Engineering Educators Workshop
Carnegie Mellon University Software Engineering Institute, Estados Unidos
|
2020/10 - 2020/10 | Moderator at a session of the 20th Conference of the Portuguese Association of Information Systems
Conferência
|
20ª Conferência da Associação Portuguesa de Sistemas de Informação/20th Conference of the Portuguese Association of Information
Systems
Associação Portuguesa de Sistemas de Informação, Portugal
|
Júri de grau académico
Tema Tipo de participação |
Nome do candidato (Tipo de grau) Instituição / Organização |
|
---|---|---|
2024/04/03 | Mindful Attentional Engagement based on Social Media Monitoring Integrated and Heterogenous Data for Smart Governments: A
new Innovation Framework?
Arguente principal
|
Ashraf Munib Ahmed Qutaishat (Doutoramento)
Universidade do Minho - Campus de Azurém, Portugal
|
2022/10/03 | Assessment of the quality of organizational attention to digital growth opportunities
Arguente
|
Sofia Mariana Pereira Azevedo (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Engenharia, Portugal
|
2022/07/19 | The new role of the CIO in the era of Digital Transformation
Arguente
|
Denisa Correia Borges (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
|
2022/02/21 | The smartphone challenges teaching and learning: an App that identifies, evaluates and shares educational Apps
Arguente
|
Francisco José Miranda Veiga (Doutoramento)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2018/07 | Conceções sobre práticas de uso de tecnologias móveis em sala de aula pelos estudantes do ensino secundário moçambicano e
implicações na aprendizagem escolar
Arguente
|
Luis Maria Ricardo Gujamo (Doutoramento)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2017/12 | A implementacão e uso da plataforma Moodle na Universidade Católica de Moçambique, um estudo do impacto na gestão das aprendizagens
Arguente
|
Narane Mussagy Talaquichande, (Doutoramento)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2017/07 | O eWOM e a sua influência na intenção de compra dos consumidores portugueses
Arguente principal
|
Miguel Teixeira (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Católica Porto Business School, Portugal
|
2014/07 | A utilização de recursos educativos digitais no processo de ensinar e aprender: práticas dos professores e perspetivas dos
especialistas
Arguente
|
Cornélia Garrido de Sousa Castro (Doutoramento)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2013/07 | Otimização de motores de busca como método de melhoria do índice de qualidade na Adclick
Arguente principal
|
Filipe Botelho Ribeiro (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2013 | A web 2.0 na construção de aprendizagens significativas na disciplina de inglês
Arguente principal
|
Elisabete Morais das Neves Viana (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2012 | Gestão de campanhas online na Adclick
Arguente principal
|
Luis Carlos Pinho (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2012 | Melhoria do Desempenho de campanhas de email Marketing na Adclick
Arguente principal
|
Paulo Diogo Vilar (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2011 | A produção de podcasts em contexto educativo : a realidade de uma turma de percursos diferenciados do 2º ciclo do ensino básico
Arguente principal
|
José Carlos Martins (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2010 | Implementação e consolidação do sistema "E-Business" - Controlo e Monitorização da Actividade
Arguente principal
|
Filipe Ribeiro Rosa de Vasconcelos Lencastre (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2010 | Balanced Scorecard no controlo e monitorização na actividade da Rangel Expresso S.A.
Arguente principal
|
Filipe Ribeiro Rosa de Vasconcelos Lencastre (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
|
2008 | Avaliação de Acessibilidade dos sítios Web das empresas portuguesas
Arguente principal
|
José Luis Bandeira Martins (Mestrado)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2008 | Compreensão de representações organizacionais baseadas em abordagens BPM
Arguente principal
|
Ana Cristina Magalhães (Mestrado)
Universidade do Minho Escola de Engenharia, Portugal
|
2008 | Sistema de Avaliação da Tutoria (e-Learning)
Arguente principal
|
Evandro Manuel Campos Martins Morgado (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2008 | Plano de acção para a Matemática, estudo de caso da escola secundária de Valongo
Arguente principal
|
Fernando Leitão (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2007 | Recursos Didácticos e o seu contributo para o sucesso escolar
Arguente principal
|
Carlos Alberto da Mota Soares (Mestrado)
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Educação e Psicologia, Portugal
|
2006 | Portais Escolares: estudo de aceitação de um projecto para um portal web num contexto de ensino
Arguente principal
|
Rui Manuel Ferreira Figueiredo (Mestrado)
Universidade do Minho - Campus de Azurém, Portugal
|
Arbitragem científica em conferência
Nome da conferência | Local da conferência | |
---|---|---|
2024/01 - Atual | ICPEC'24: 5th International Computer Programming Education Conference | Iscte - Instituto Universitário de Lisboa |
2024 - Atual | DSAI 2024 - The 11th International Conference on Software Development and Technologies for Accessibility and Inclusion | Khalifa University, Abu Dhabi |
2022 - Atual | DTTAM'22 (4th International Conference "Digital Transformation in Tourism Activities Management") | |
2020 - Atual | CISTI'2020 - 15th Iberian Conference on Information Systems and Technologies | Universidade de Sevilha, Espanha |
2024/01 - 2024 | WAER 2026 - 6th Workshop on Acessibility in Educational Resources - part of CISTI'2024 - 19th Iberian Conference on Information Systems and Technologies | part of CISTI'2024 - 19th Iberian Conference on Information Systems and Technologies |
2024 - 2024 | ICMTT´24 (International Conference on Management, Tourism and Technologies) | Universidad Nacional de San Antonio Abad del Cusco, in Cusco, Peru |
2023/06 - 2023/07 | CAPSI - Conference of the Portuguese Association of Information Systems 2023 | Escola Superior de Tecnologia e Gestão do Instituto Politécnico de Beja |
2023/05 - 2023/06 | 5th Workshop on Accessibility in Educational Resources, part of CISTI'2023 - 18th Iberian Conference on Information Systems and Technologies | Aveiro |
2023/05 - 2023/05 | ICMTT´23 - The 2023 International Conference on Management, Tourism an Technologies | Universidad Distrital Francisco José de Caldas, in Bogotá, Colombia, |
2023/03 - 2023/03 | DMIST 2022 - 2nd International Conference on Digital Management, Information Systems and Technologies | Hainan University, Shenyang, China |
2022 - 2022 | CISTI'2022 - 17ª Conferencia Ibérica de Sistemas y Tecnologías de Información | |
2022 - 2022 | CAPSI - Conference of the Portuguese Association of Information Systems 2022 | University of Santiago, in Cape Verde, in partnership with the Polytechnic Institute of Santarém, ISCTE – Instituto Universitário de Lisboa and the University of Évora, in a joint organization, hosted the Conference |
2022 - 2022 | DSAI 2022 - The 11th International Conference on Software Development and Technologies for Accessibility and Inclusion | NOVA-IMS, Lisbon – Portugal |
2021 - 2022 | Digital Transformation in Tourism Activities Management | |
2021/07 - 2021/07 | DTLP'21: Digital Transformation in the Teaching and Learning Process | São Paulo, Brazil |
2021 - 2021 | ICPEC 2021 - International Computer Programming Education Conference | Online Conference |
2021 - 2021 | CAPSI - Conference of the Portuguese Association of Information Systems 2021 | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro |
2020 - 2021 | ICPEC 2020 : 1st International Computer Programming Education Conference | Vila do Conde, Portugal |
2019/09 - 2019/09 | CAPSI 2019 - Conference of the Portuguese Association of Information Systems 2020 | Universidade Portucalense |
2011 - 2012 | COIED 2011 e COIED 2012 - Conferência Online de Informática Educacional | |
2005/05 - 2005/05 | ICEIS 2005 - 7th International Conference on Enterprise Information Systems | INSTICC, in collaboration with Florida International University - Miami (USA) |
2004 - 2004 | ICEIS 2004 - 6th International Conference on Enterprise Information Systems | Universidade Portucalense Infante D. Henrique, Porto, Portugal |
Arbitragem científica em revista
Nome da revista (ISSN) | Editora | |
---|---|---|
2021 - Atual | Journal of Information Technology Education (1539-3585) | Informing Science Institute |
2019 - Atual | The Egyptian Informatics Journal (1110-8665) | |
2016 - Atual | Electronic Journal of Information Systems Evaluation (EJISE) | |
2015 - Atual | Journal of Information Technology Education: Research (JITE: Research) (1547-9714) | |
2023/07/11 - 2023/08/19 | Electronics | |
2023/05/13 - 2023/07/06 | Electronic Journal of Knowledge Management. | |
2023/05/02 - 2023/05/14 | Sustainability | |
2022/02/13 - 2023/04/03 | IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologías del Aprendizaje | |
2023/02/16 - 2023/03 | Electronics (2079-9292) | |
2023/01/03 - 2023/01/13 | Applied Sciences | |
2023 - 2023 | Education Sciences | |
2023 - 2023 | Eletroncics (2079-9292) | |
2022/11 - 2022/12/18 | Education Sciences | |
2022/11/07 - 2022/11/18 | Education Sciences | |
2022/04 - 2022/04 | IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje | |
2022 - 2022 | IEEE Transactions on Education | IEEE |
2021 - 2022 | IEEE transactions on education (1557-9638) | |
2021 - 2021 | International Journal of Knowledge Management (EJKM) |
Consultoria / Parecer
Descrição da atividade | Instituição / Organização | |
---|---|---|
2024/09 - 2024/10 | Erasmus + evaluator of 3 Final Reports and respective Products/results in KA220 action | Erasmus Plus, Bélgica |
2024/05 - 2024/06 | ERASMUS+ application evaluator for 4 Applications in Key Action KA220-HED in 2024 | Erasmus Plus, Bélgica |
2023/05 - 2023/05 | Participation in a group composed of volunteer experts to review the document "Mapping the European Practice of Volunteering in Probation" within the scope of the initiative, CoPPer - European Volunteering in Probation, co-financed by the European Union Erasmus+ Program; https://www.copper-initiative.com/ | |
2023/03 - 2023/04 | Member of the jury for evaluating applications within the scope of the V Collaborative Budget of Lordelo do Ouro and Massarelos,; a competition promoted by Porto City Hall that aims to support projects that promote sustainability within the parishes, following a participatory and collaborative process to be promoted by each of the Parishes | Câmara Municipal do Porto, Portugal Junta de Freguesia de Lordelo do Ouro/Massarelos, Portugal |
2014 - 2022/05 | ERASMUS+ application evaluator for key action 2 in July 2014, 2016 and 2018, action KA107 in 2017, Action KA103 in May 2018, Action KA203 in May 2019, Actions KA101 and KA201, KA203 and KA204 in 2020, 2021 and 2022 | Erasmus Plus, Bélgica |
2014 - 2018 | Evaluator of projects in the area of Technologies and Information Systems, within the scope of Portugal 2020, in 2014, 2015, 2016, 2017 and 2018 | IAPMEI, Portugal |
2009 - 2013 | Evaluator of Information Technology and Systems projects within the QREN, from 2009 to 2013 | IAPMEI, Portugal |
Curso / Disciplina lecionado
Disciplina | Curso (Tipo) | Instituição / Organização | |
---|---|---|---|
2023/10 - Atual | "I want to be + Digital", Training, practice, directed to senior audiences | Instituto Cultural D. António Ferreira Gomes, Portugal | |
2024/09 - 2025/02/14 | Programming Labs | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2024/09 - 2025/02/14 | Algorithms and Data Structures | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2023/09 - 2024/02 | Programming Labs | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2022/09 - 2024/01 | Algorithms and Data Structures | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2023/09 - 2023/12 | Algorithms and Data Structures | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2023/11 - 2023/11 | Project Management | Ciência de Dados (Mestrado integrado) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2023/02/27 - 2023/07/17 | Object Oriented Programming | Engenharia Informática | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2023/02/27 - 2023/07/17 | Object Oriented Programming | Engenharia e Gestão Industrial (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2023/05 - 2023/06 | Diplomacy and Technology | Relações Internacionais e Diplomacia (Mestrado integrado) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2022/09 - 2023/06 | "I want to be + Digital", Training, practice, directed to senior audiences | (Outros) | Instituto Cultural D. António Ferreira Gomes, Portugal |
2021/09 - 2023/02 | Data Structures (taught in editions of 2021, 2022, 2023) 75h em cada ano letivo | Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2022/09/20 - 2023/01/31 | Software Quality | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2022 - 2023 | Research Methodologies (taught in the 2022 and 2023 editions of the Master's degree) | Ciência de Dados/ Data Science (Mestrado integrado) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2022/02 - 2022/07 | Object Oriented Programming | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2022/02 - 2022/07 | Object Oriented Programming | Engenharia e Gestão Industrial (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2022/02 - 2022/06 | Object Oriented Programming | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2022/02 - 2022/06 | Software Engineering | Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2021 - 2022 | Research Methods | Ciência de Dados (Mestrado integrado) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2015 - 2022 | Object Oriented Programming (taught in the academic years 2014/15 to 2021/22 | Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2012 - 2022 | Software Engineering (taught in the academic years 2012/13 to 2021/22) | Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2021/02 - 2021/07 | Object Oriented Programming | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2020 - 2021 | Behavioral skills | Engenharia Informática (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2004 - 2020 | Data Structures | Informática | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2019/08 - 2019/08 | Information and knowledge management (taught in Mozambique) | Business Intelligence (Postgraduate Certificate) | CEDSIF - Centro de Desenvolvimento de SI de Finanças, Moçambique |
2012 - 2018 | Information abd Knowledge Management | Business Intelligence (Pós-Graduação) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2014 - 2015 | Fundamentals of Computer Programming | Sistemas de Informação para Gestão (Licenciatura) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2013 - 2014 | Research Methodologies | Finanças (Mestrado) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2011 - 2013 | Educational communities of practice (Taught in 2011/12 and 2012/13) | Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação (Mestrado) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2008 - 2013 | Knowledge Management | Informática (Mestrado integrado) | Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2006 - 2007 | E-learning Models and Technologies | Ciências da Educação (Mestrado) | Universidade Católica Portuguesa Centro Regional de Braga, Portugal |
2005 - 2006 | Data Bases | Licenciatura em Bioinformática | Universidade Católica Portuguesa Centro Regional do Porto, Portugal |
Membro de associação
Nome da associação | Tipo de participação | |
---|---|---|
2021 - Atual | Portuguese Business Intelligence Association | Member of the APBI Scientific Committee and Member of the Organization Committee of the APBI Youtube channel BI 30 minutes |
2015 - Atual | Association for Information Systems | |
2010 - Atual | Associação Portuguesa de Sistemas de Informação |
Membro de comissão
Descrição da atividade Tipo de participação |
Instituição / Organização | |
---|---|---|
2022/04 - Atual | Substitute Member of the Coordinating Committee of R-VES - VOLUNTEERING NETWORK IN HIGHER EDUCATION
R-VES aims to train, articulate and enhance the activity of Higher Education Institutions (HEIs) for the investigation and
valorization of volunteering, in a multidisciplinary approach, which contributes to promote a culture and practice of volunteering,
in all its aspects, enhancing its national and international development.
Membro
|
R-VES - Rede de Voluntariado e Ensino Superior, Portugal |
2022 - Atual | Member of the Pedagogical Innovation Office
Membro
|
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |
2022 - Atual | Member of the Committee and Organization of the BI 30 Minutos channel, an APBI channel (Portuguese Business Intelligence Association).
This channel hosts monthly conversation sessions with personalities of recognized merit, which aim to promote, share and disseminate
good practices in the areas of Business Intelligence and Big Data in Portugal.
Membro
|
Associação Portuguesa e Business Intelligence, Portugal |
2023/07 - 2023/12 | Member of a working group on the development of teaching skills in education for sustainability in higher education. This
activity took place within the scope of the partnership between Universidade Portucalense and the Portuguese Network of Sustainable
Campuses, Portugal.
Membro
|
Rede Campus Sustentável, Portugal |
2003 - 2003 | Member of the organization and program committees of the 4th Conference of the Portuguese Association of Information Systems
Membro
|
Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal |