???global.info.a_carregar???
Bachelor in Social Communication, with qualification in advertising and publicity, by the Federal Fluminense University (2011-2014). Master in Communication by the Postgraduate Program in Communication of the State University of Rio de Janeiro (PPGCom/UERJ) (2016-2018), in the research line Communication and Culture Technologies, with grant done by the governamental agence CAPES. Doctor in Communication by the Postgraduate Program in Communication of the State University of Rio de Janeiro (PPGCom/UERJ) (2019-2023), in the research line Communication and Culture Technologies, with grant done by the governamental agence CAPES. The studies focus on subjects such as: experience economy, branding, sensorial branding, sound branding and music branding, and brand experience.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
Cristiana Martins de Matos

Nomes de citação

  • MATOS, Cristiana
  • MATOS, C.

Identificadores de autor

Ciência ID
B81C-3415-7695

Telefones

Telemóvel
  • 925043708 (Pessoal)

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português (Idioma materno)
Inglês Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B2) Utilizador independente (B1)
Espanhol; Castelhano Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador independente (B1)
Formação
Grau Classificação
2024/03/13 - 2024/11/28
Em curso
Branding (Pós-Graduação)
Universidade Europeia IADE Faculdade de Design Tecnologia e Comunicação, Portugal
2019/03/01 - 2023/02/28
Concluído
Communication (Doctor)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
"Perception and efficiency of sound and musical expressions of brands: the neurological bias of sound branding and music branding practical actions" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2016/03/01 - 2018/02/28
Concluído
Communication (Master)
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
"Sound, affection and consumption: The carioca circuit of sound and musical branding" (TESE/DISSERTAÇÃO)
2011/03/01 - 2014/02/28
Concluído
Social Communication - Publicity and advertising (Bachelor)
Universidade Federal Fluminense, Brasil
"Music in the culture and the sensorial and musical consumption in the digital era " (TESE/DISSERTAÇÃO)
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2019/08/01 - 2019/12/15 Assistente (Docente Universitário) Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
2017/03/01 - 2017/08/31 Assistente (Docente Universitário) Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil

Outras Carreiras

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2024/09/16 - Atual Assistente Operacional (Assistente Operacional) Fundação Consuelo Vieira da Costa (FCVC), Portugal
RESEARCH CENTER IN BUSINESS SCIENCES AND TOURISM, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2015/02 - 2015/05 Professional Contract - Digital Communication Petrobras Distribuidora SA, Brasil
2013/09 - 2014/12 Professional Internship Petrobras Distribuidora SA, Brasil
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2019/03 - 2023/02 Perception and efficiency of sound and musical expressions of brands: the neurological bias of sound branding and music branding practical actions
N/A
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Concluído
2016/03 - 2018/02 Sound, affection and consumption: The carioca circuit of sound and musical branding
N/A
Bolseiro de Mestrado
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
Concluído

Projeto

Designação Financiadores
2016/02 - 2018/02 AudioLab Geo - Interfaces between radio and locative media
N/A
Researcher
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brasil
Concluído
2012/03 - 2013/12 Extension Project LCI - Vitamina UFF
N/A
University Student
Universidade Federal Fluminense, Brasil
Concluído
2012 - 2013 Networks, Streets, Media: Revolt and Reaction
N/A
University Student
Universidade Federal Fluminense, Brasil
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em revista
  1. Marcelo Kischinhevsky; Izani Mustafá; Cristiana Martins de Matos; Lorena Hang. "For a historiography of university radio in Brazil". Brazilian Magazine of Media History 7 2 (2018): 151-168. https://revistas.ufpi.br/index.php/rbhm/article/view/6200.
    Acesso aberto • Publicado
Capítulo de livro
  1. de Matos, Cristiana Martins. "An Investigation Into Sound and Music in Branding: Premises and Practices of Production". In Building Strong Brands and Engaging Customers With Sound, 99-124. Finlândia: IGI Global, 2024.
    Publicado • 10.4018/979-8-3693-0778-6.ch005
  2. Cristiana Martins de Matos; Tatiana Couto. "From strategic communication to sound and music brand experiences: the case of the Rio Marathon". 2021.
Tese / Dissertação
  1. "Perception and efficiency of sound and musical expressions of brands: the neurological bias of sound branding and music branding practical actions". Doutoramento, 2023. http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/19526.
  2. "Sound, affection and consumption: The carioca circuit of sound and musical branding". Mestrado, 2018. https://www.bdtd.uerj.br:8443/handle/1/9018.
Atividades

Apresentação oral de trabalho

Título da apresentação Nome do evento
Anfitrião (Local do evento)
2019 Sensorial Branding from the 21st century: From the sound appropriation by advertising to cognitive experiences XESCOM - IV International symposium about communication management
(Porto, Portugal)
2016 Sound Branding, affective economy and emotional attachment: Notes about the Brazilian case ALAIC - XIII Latin American Congress of Communication Researchers
(Mexico City, México)

Comissão de avaliação

Descrição da atividade
Tipo de assessoria
Instituição / Organização Entidade financiadora
2024/07/16 - 2024/07/16 Evaluation board for the final paper of Julia Filgueiras, a journalism student at the School of Communication of the Federal University of Rio de Janeiro. The paper is entitled “Emotions and Business: Music curation in Brazilian music branding agencies”. Universidade Federal do Rio de Janeiro Escola de Comunicação, Brasil