???global.info.a_carregar???
SIMÃO PAULO RATO ALVES REIS. Completed his PhD in MAP-i doctoral program in computer science in 2024/01/11 from the University of Porto Faculty of Engineering and his Master's in Integrated Master's in Computer Engineering and Telematics in 2015/07/21 from the University of Aveiro. He is an Invited Assistant Professor at the University of Porto Faculty of Sciences. He has published 2 articles in specialized journals. Has published 3 books, and presented 5 works in international conferences. Participates and/or has participated as a Research Fellow in multiple projects. His main research passions are artificial intelligence agents, with an application focus on video games. His work has both applications in entertainment competitive games and serious games for health rehabilitation. He aims to understand games at a more fundamental level, understand the impact of AI technologies in the medium, and evolve how games can enhance society. He also loves coding in general. Fields of interest are software engineering, game development, distributed and concurrent systems, security, and agents, robotics, and game theory.
Identificação

Identificação pessoal

Nome completo
SIMÃO PAULO RATO ALVES REIS

Nomes de citação

  • REIS, SIMÃO

Identificadores de autor

Ciência ID
FB1C-E2C0-C53A
ORCID iD
0000-0001-7341-2709
AuthenticusID
R-00K-3PX
Scopus Author Id
57208553058

Idiomas

Idioma Conversação Leitura Escrita Compreensão Peer-review
Português Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Inglês Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1) Utilizador proficiente (C1)
Formação
Grau Classificação
2017/09/15 - 2024/01/11
Concluído
MAP-i, Doctoral Program in Computer Science (Doutoramento)
Especialização em Artificial Intelligence
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
"Artificial Intelligence Methods for Power and Difficulty Balance in Games" (TESE/DISSERTAÇÃO)
Approved unanimously
2010/09/15 - 2015/07/21
Concluído
Integrated Master's Degree in Computer Engineering and Telematics (Mestrado integrado)
Especialização em Security
Universidade de Aveiro, Portugal
"Ecosystem for exploiting DETIboot in exams" (TESE/DISSERTAÇÃO)
16
Percurso profissional

Docência no Ensino Superior

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2023/02/01 - Atual Assistente Convidado (Docente Universitário) Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal

Outros

Categoria Profissional
Instituição de acolhimento
Empregador
2022/05/12 - 2023/06/30 Research Fellow Universidade do Porto Faculdade de Engenharia, Portugal
Universidade do Porto Laboratório de Inteligência Artificial e Ciência de Computadores, Portugal
2017/09/16 - 2022/02/28 Research Fellow Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Universidade do Porto Laboratório de Inteligência Artificial e Ciência de Computadores, Portugal
2016/12/05 - 2017/09/15 Internship Altice Labs, Portugal
Altice Labs, Portugal
2015/10/12 - 2016/06/30 Research Fellow Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Eletrónica e Informática de Aveiro, Portugal
2015/05/01 - 2015/07/31 Research Fellow Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Eletrónica e Informática de Aveiro, Portugal
2014/04/23 - 2014/12/31 Research Fellow Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Eletrónica e Informática de Aveiro, Portugal
Projetos

Bolsa

Designação Financiadores
2022/05/12 - 2023/06/30 Intelwheels 2.0
POCI-01-0247-FEDER-03989
Bolseiro de Investigação
Universidade do Porto Laboratório de Inteligência Artificial e Ciência de Computadores, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Engenharia
Concluído
2021/12/01 - 2022/02/28 Cognitive Rehabilitation Enhancement with Serious Gaming using Machine Learning
COVID/BD/151875/2021
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2017/10 - 2021/11 Cognitive Rehabilitation Enhancement with Serious Gaming using Machine Learning
SFRH/BD/129445/2017
Bolseiro de Doutoramento
Universidade do Porto Laboratório de Inteligência Artificial e Ciência de Computadores, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluído
2015/10 - 2016/06 Multi-Source Distribution in Structured Networks using Fountain Codes
UID/CEC/00127/2013-IEETA
Bolseiro de Investigação
Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Electrónica e Telemática de Aveiro, Portugal
Concluído
2015/05 - 2015/07 Generating Linux images for DETIboot
PTDC/EEI-TEL/3006/2012-CODESTREAM
Bolseiro de Mestrado
Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Electrónica e Telemática de Aveiro, Portugal
Universidade de Aveiro
Concluído
2014/04 - 2014/12 Detection of metamorphic viruses by compression analysis
PEst-OE/EEI/UI0127/2014
Bolseiro de Iniciação Científica
Universidade de Aveiro Instituto de Engenharia Electrónica e Telemática de Aveiro, Portugal
Concluído
Produções

Publicações

Artigo em conferência
  1. Simão Reis; Rita Novais; Luís Paulo Reis; Nuno Lau. "Automatic Difficulty Balance in Two-Player Games with Deep Reinforcement Learning". Trabalho apresentado em 2023 IEEE Conference on Games, 2023.
    10.1109/cog57401.2023.10333240
  2. REIS, SIMÃO; Luís Paulo Reis; Nuno Lau. "VGC AI Competition - A New Model of Meta-Game Balance AI Competition". Trabalho apresentado em 2021 IEEE Conference on Games, 2021.
    10.1109/cog52621.2021.9618985
  3. David Simões; REIS, SIMÃO; Luís Paulo Reis; Nuno Lau. "Competitive Deep Reinforcement Learning over a Pokémon Battling Simulator". 2020.
    10.1109/icarsc49921.2020.9096092
  4. REIS, SIMÃO; Zúquete, A.; Vieira, J.. "Virtual Machine Halt". 2016.
    10.1145/2851613.2851948
Artigo em revista
  1. Simão Reis; Rita Novais; Luís Paulo Reis; Nuno Lau. "An Adversarial Approach for Automated Pokémon Team Building and Meta-Game Balance". IEEE Transactions on Games (2023): https://doi.org/10.1109/TG.2023.3273157.
    10.1109/TG.2023.3273157
  2. REIS, SIMÃO; Luís Paulo Reis; Nuno Lau. "Game Adaptation by Using Reinforcement Learning Over Meta Games". Group Decision and Negotiation (2020): https://doi.org/10.1007/s10726-020-09652-8.
    10.1007/s10726-020-09652-8
Livro
  1. REIS, SIMÃO; Reis, L.P.; Lau, N.. Player Engagement Enhancement with Video Games. 2019.
    10.1007/978-3-030-16184-2_26
  2. REIS, SIMÃO; Reis, L.P.; Lau, N.. Automatic Generation of a Sub-optimal Agent Population with Learning. 2019.
    10.1007/978-3-030-16184-2_7
  3. REIS, SIMÃO; Zúquete, A.; Faneca, C.; Vieira, J.. Authenticated File Broadcast Protocol. 2015.
    10.1007/978-3-319-18467-8_16
Atividades

Revisão ad hoc de artigos em revista

Nome da revista (ISSN) Editora
2024/01 - 2024/01 Neural Processing Letters
2023 - 2023 Scientific Reports - nature
2022 - 2022 Computers & Education journal
2021 - 2021 PLOS ONE journal