???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Virgínio Sá

Citation names

  • SÁ, Virgínio

Author identifiers

Ciência ID
031C-E4B4-E90F
ORCID iD
0000-0002-1941-8664

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Beginner (A1)
French Intermediate (B1) Advanced (C1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Advanced (C1) Beginner (A1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
1978 - 2003
Concluded
Licenciatura em Ensino de História e Ciências Sociais (Licenciatura)
Universidade do Minho, Portugal
14
2003
Concluded
Doutoramento em Educação, área de conhecimento de Organização e Administraç (Doutoramento)
Universidade do Minho, Portugal
"A pParticipação dos Pais na Escola Pública Portuguesa. Uma análise sociológica e organizacional" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado por unanimidade
1995
Concluded
Mestrado em Educação, área de especialização em Organizações Educativas e Administração Educacional (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
"Racionalidades e Práticas na Gestão Pedagógica da Escola: O Caso do Director de turma/ Rationalities and Practices in the Pedagogical Administration: The Case of the Director of the Class" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom/Very Good
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2009/11 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
1991/10/15 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2009/07 - 2009/11 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2003/07 - 2009/07 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
1995/12 - 2003/07 Assistant (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
1982/09 - 1991/10/15 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Ministério da Educação, Portugal
Escola Secundária Santa Maria Maior- Viana do Castelo, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2018/01/15 - Current Director of the Department of Social Sciences of Education Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018/01/15 - Current Member of the Council of the Institute of Education Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
2018/01/15 - Current Member of the Scientific Council of the Institute of Education Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
2017/06/15 - 2019/07/15 Director of the Course Commission of Graduation in Education Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
2017 - 2018 Conselho pedagógico Universidade do Minho, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2013/07/01 - Current Member of the Board of Directors of graduation in Education Universidade do Minho, Portugal
2012/09/01 - Current Member of the RIMEPES (IBERO-AMERICAN NETWOROK OF PROFESSIONAL EDUCATION AND SCHOOL DROPOUT) Hospital das Clínicas da Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil
2014/02/01 - 2018/01/15 Member of the Interaction Group with Society- Institut of Education/University of Minho Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2011/10/01 - 2012/10/01 Coordinator of the Master on Education Sciences, specialization in Educational Administration Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2006/09/01 - 2012/07/01 Member of the Board of Directors of the Research Centre on Education of the Institut of Education/University of Minho Universidade do Minho, Portugal
2010/01/01 - 2012/06/01 Coordinator of the Research Group "Policies, Governance and Education Administration" Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2010/01/01 - 2012/06/01 Member of the Scientific Council of the Institut of Education/University of Minho Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2006/09/01 - 2007/09/01 Director of the Cabinet on Educational Policies and Organizational Action Universidade do Minho, Portugal
1991/10/01 - 1995/12/01 Assistent Teacher-in-training Universidade do Minho, Portugal
1982/09/01 - 1991/10/01 Teacher of History and Social Siences Ministério da Educação, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
1990/09/01 - 1994/07/31 Student Association and Schol Organization in Secondary Education
info:eu-repo/grantAgreement/NIH/NATIONAL INSTITUTE ON ALCOHOL ABUSE AND ALCOHOLISM/5F31AA022272-02/US
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Fundação Calouste Gulbenkian
Concluded

Other

Designation Funders
2017/09/01 - 2021/07/31 Education3D: Democracy, Inequality, and difference in education
Projeto PEst-OE/CED/UI1661/2014
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação
Ongoing
2016/06 - 2018/06 Educating places: practices, voices and pathways of inclusive education
PTDC/MHC-CED/3775/2014
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Concluded
2013/09/01 - 2017/07/31 The governance and management of public schools: the principal in action.
PEst-OE/CED/UI1661/2013 do CIEd-UM.
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação
Concluded
2005/09/01 - 2009/06/30 State, Schools and Families: School audiances and regulation of Education.
PEst-OE/CED/UI1661/2011
Principal investigator
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Antunes, Fátima; Sá, Virgínio. Educação profissional numa escola de geometria variável em Braga-Portugal: Via ‘Menor’ ou ‘Via Crucis’, Tensões e Paradoxos da Democratização. Rede Ibero-Americana de Estudos sobre Educação Profissional e Evasão Escolar (RIMEPES). 2017.
  2. Lima, Licínio C.; Sá, Virgínio; Silva, Guilherme Rego da. O que é a democracia na "gestão democrática das escolas"? Representações de diretores(as). Húmus. 2017.
  3. Lima, Licínio C.; Sá, Virgínio. Introdução: sobre o governo das escolas. Universidade do Minho. Centro de Estudos Humanísticos (CEHUM). 2017.
  4. Antunes, Fátima; Sá, Virgínio; Fátima Antunes. Quatro décadas de Portugal democrático. O que oferece aos jovens a formação profissional de nível secundário?. Brasília, Brazil: IFB/RIMEPES. 2014.
    Published
  5. Sá, Virgínio; Antunes, Fátima; Fátima Antunes. Uma outra educação? Um lugar de exclusão? Sobre os cursos de educação e formação na voz de alunos e professores. Campinas, Brazil: Mercado de Letras. 2012.
    Published
  6. Sá, Virgínio. A abordagem (neo)institucional: ambiente(s), processos, estruturas e poder. Fundação Manuel Leão. 2011.
  7. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio; Antunes, Fátima. Públicos Escolares e Regulação da Educação. Lutas concorrenciais na arena educativa. Vila Nova de Gaia, Portugal: Fundação Manuel Leão. 2010.
    Published
  8. Antunes, Fátima; Sá, Virgínio; SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE; Fátima Antunes. Notas, pautas e vozes na escola: exames, rankings e regulação da educação. São Paulo, Brazil: Cortez Editora. 2010.
    Published
  9. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. A Participação dos Pais na Escola Pública Portuguesa. Uma abordagem sociológica e organizacional. Braga, Portugal: Centro de Investigação em Educação- Universidade do Minho. 2004.
    Published
  10. Lima, Licínio C.; Sá, Virgínio. A participação dos pais na governação democrática da escola. Edições Asa. 2002.
  11. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. Racionalidades e Práticas na Gestão Pedagógica: O caso do director de turma. Lisboa, Portugal: Instituto de Inovação Educacional- ME. 1997.
    Published
Book chapter
  1. SÁ, Virgínio ; Lima, Licínio C.; Torres, L. T. "Introdução: Diretor, Direção, Equipa de Direção e outras Ambiguidades". In Diretores Escolares em Ação, 8-17. Vila Nova de Gaia, Portugal: Fundação Manuel leão, 2020.
    Published
  2. SÁ, Virgínio ; Lima, Licínio C.; Silva, Guilherme. "A centralidade do(a) diretor(a) e as sua representações sobre o governo das escolas". In Diretores Escolares em Ação, 19-70. Vila Nova de Gaia, Portugal: Fundação Manuel leão, 2020.
    Published
  3. SÁ, Virgínio. "A diretora em ação: geografias do poder no agrupamento de escolas de Monte Pequeno". In Diretores Escolares em Ação, 125-190. Vila Nova de Gaia, Portugal: Fundação Manuel leão, 2020.
    Published
  4. Torres, Leonor L.; SÁ, Virgínio ; Lima, Licínio C.. "Conclusão: Concentração de poderes, autonomia operacional, erosão democrática". In Diretores Escolares em Ação, 283-298. Vila Nova de Gaia, Portugal: Fundação Manuel leão, 2020.
    Published
  5. Mouraz, Ana; Valadas, Sandra; Pacheco, José Augusto. "Efeitos da avaliação de escolas nos processos de mudança e melhoria". CIIE - Centro de Investigação e Intervenção Educativas, 2015.
  6. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio. "Cursos de educação e formação, política e pedagogia da educação universal: Histórias em torno do saber e do poder na escola.". In O social e as políticas educacionais na contemporaneidade. Das desigualdades à violência no espaço educacional, 207-246. Campinas, Brazil: Mercado das Letras, 2014.
    Published
  7. SÁ, Virgínio. "A Abordagem (Neo)institucional: Ambiente(s), Processos, Estruturas e Poder". In Perspectivas de Análise Organizacional da Escola, 153-194. Vila Nova de Gaia, Portugal: Fundação Manuel Leão, 2011.
    Published
  8. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "Associações de Pais e Associações de Estudantes: articulações débeis e agendas em tensão". In Escolas, Famílias e Lares. Um caleidoscópio de olhares, 231-250. Lisboa, Portugal: Profedições, 2007.
    Published
  9. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "A abordagem (neo)institucional: Ambiente(s), processos, estruturas e poder". In Compreender a Escola. Perspectivas de Análise Organizacional, 197-247. Porto, Portugal: Edições ASA, 2006.
    Published
  10. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE; LICÍNIO C. LIMA. "A participação dos pais na governação democrática das escolas". In Pais e Professores: Um desafio à cooperação, 25-95. Porto, Portugal: Edições ASA, 2002.
    Published
  11. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "A (não) participação dos pais na escola: A eloquência das ausências". In As Dimensões do Projeto Político-Pedagógico, 69-103. São Paulo, Brazil: Papirus Editora, 2001.
    Published
  12. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE; Ivo Domingues; Leonor Torres. "O associativismo estudantil numa escola secundária". In Por Favor Elejam a B. O Associativismo Estudantil na Escola Secundária, 113-146. Lisboa, Portugal: Fundação Calouste Gulbenkian, 1998.
    Published
Conference paper
  1. Antunes, Fátima; Sá, Virgínio. "Had there been someone to teach me, I would have learned: young people's educational pathways - winding trails, possible futures". 2019.
  2. Rodrigues, Marta; Loureiro, Armando; Costa, Isabel; Sá, Virgínio. "Educação inclusiva: as práticas de Agrupamento de Alunos em percursos de (des)afetação escolar". 2018.
  3. Rodrigues, Marta O.; Loureiro, Armando; Costa, Isabel; Sá, Virgínio. "Preventing school underachievement through ability grouping practices in schools: perspectives from programme local coordinators, teachers and social workers". 2018.
  4. Costa, Isabel; Loureiro, Armando; Sá, Virgínio; Rodrigues, Marta. "Overcoming school underachievement: a view on strategies of “student grouping”". 2018.
  5. João Estanqueiro; SÁ, Virgínio. "Conselho da Comunidade Educativa-Figura de retórica ou retórica de figuras?". Paper presented in II Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação, Braga, 2015.
    Published
  6. SÁ, Virgínio; Daniela Silva. "A (des)construção da autonomia num agrupamento de escolas: discursos e práticas". Paper presented in II Congresso Internacional de Ciências Sociais da Educação, Braga, 2015.
    Published
  7. SÁ, Virgínio; Guilherme Silva. "O Diretor Escolar em Portugal: Esboço de um Perfil". Paper presented in II Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação, Braga, 2015.
    Published
  8. Edna Martins; SÁ, Virgínio. "As consequências das avaliações externas em larga escala no trabalho escolar: perspetiva de professores e diretores". Paper presented in II Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação, Braga, 2015.
    Published
  9. Ana paula Correia; SÁ, Virgínio. "Avaliação de Escolas: os efeitos nos processos de mudança e melhoria da escola". Paper presented in II Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação, Braga, 2015.
    Published
  10. Ana paula Correia; SÁ, Virgínio. "Efeitos da Avaliação de Escolas nos processos de mudança e melhoria das escolas". Paper presented in I Seminário Internacional de Avaliação Externa das Escolas, Braga, 2015.
    Published
  11. Sá, Virgínio; Torres, Leonor Lima; Silva, Guilherme Rego da; Silva, Daniela Andrade Vilaverde e. "II Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação – O Governo das Escolas: Atores, Políticas e Práticas". 2015.
  12. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio. "Interrogando a via sinuosa do desenvolvimento na democracia portuguesa: ‘Perfis sociais’ e fabricação de desigualdades no ensino secundário”". Paper presented in VIII Congresso Português de Sociologia, Évora, 2014.
    Published
  13. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio. "Públicos e trajetórias de educação profissional no ensino secundário: Contextos, processos e atores". Paper presented in XX Colóquio da Secção Portuguesa da AFIRSE, Lisboa, 2014.
    Published
  14. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio. "Perfis sociológicos e trajectórias escolares nas fileiras do ensino secundário". Paper presented in XII Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, 2013.
    Published
  15. SÁ, Virgínio. "A participação dos pais no projecto político-pedagógico enquanto fator de melhoria da qualidade em educação". Paper presented in III Congresso Ibero Americano de Política e Administração da Educação, Saragoça, 2013.
    Published
  16. Antunes, Fátima; Sá, Virgínio; Fátima Antunes. "Competitividade e avaliação : o trabalho de professores e alunos em questão". Paper presented in VIII Simpósio sobre Organização e Gestão Escolar, Aveiro, 2013.
    Published
  17. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio. "Facetas de democratização: públicos, políticas, práticas e percursos escolares". Paper presented in III Congresso Ibero Americano de Política e Administração da Educação, Saragoça, 2012.
    Published
  18. Sá, Virgínio; Antunes, Fátima; Fátima Antunes. "Os Cursos de Educação e Formação (CEFS) : redutos de esperança ou "concentrados' de problemas'"". Paper presented in XVI Conferência de Sociologia de la Educación., Oviedo, 2012.
    Published
  19. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio. "Rebeldes do ensino normal: O lado avesso do acesso à educação". Paper presented in VI Congresso Luso-Brasileiro de Política e Administração da Educação, Évora/Cáceres, 2010.
    Published
  20. SÁ, Virgínio; Fátima Antunes. "Fabricar o sucesso escolar: quando o desempenho mascara a desigualdade". Paper presented in X Congresso luso-afro-brasileiro de ciências sociais, Braga, 2010.
    Published
  21. SÁ, Virgínio; Fátima Antunes. "Hierarquias de excelência: alguns factores subjacentes à escolha da escola pelos pais". Paper presented in X Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Bragança, 2010.
    Published
  22. SÁ, Virgínio; Fátima Antunes. "Rankings, competição e escolhas na administração da educação: Um olhar desde as escolas.". Paper presented in IV Congresso luso-brasileiro de política e administração da educação/III Congresso nacional do Forum Português de Administração Educacional, Lisboa, 2010.
    Published
  23. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio. "Diversidade de públicos, (des)vantagens em educação e escola para todos". Paper presented in IX Colóquio sobre questões curriculares/ V Colóquio luso-brasileiro, Braga, 2010.
    Published
  24. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio. "Facetas de democratização: Professores ‘desesperados’ e alunos ‘inferiorizados’. Individualização e descompromisso do estado em Políticas de alargamento de escolarização". Paper presented in Seminário Internacional de Políticas Educativas Iberoamericanas, Barcelona, 2010.
    Published
  25. SÁ, Virgínio; Fátima Antunes. "Escolhas e Desvantagens em Educação: Escolas e Famílias em Interacção". Paper presented in IV Congresso Astur-Galaico de Socioloxia, Corunha, 2007.
    Published
  26. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio. "Notas, Pautas e Vozes: Exames e Regulação da Educação". Paper presented in IX Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxia, Corunha, 2007.
    Published
  27. SÁ, Virgínio. "A Governação Democrática da Escola. Ser ou não Ser Pai Responsável: Diferentes Guiões para o mesmo Papel?". Paper presented in IX Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagoxia, Corunha, 2007.
    Published
  28. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "Profissionalismo docente e participação parental: A problemática do envolvimento dos pais na escola". Paper presented in V Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Edcação, Faro, 2002.
    Published
  29. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "As políticas de escolha da escola: Da bondade das intenções à desilusão das realizações, ou talv". Paper presented in II Simpósio sobre Organização e Gestão Escolar, Aveiro, 2002.
    Published
  30. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "A (não) participação dos pais na escola: Dos que (não) participam aos que deixaram de participar.". Paper presented in II Congresso Luso-Brasileiro de Política e Administração da Educação, Braga, 2001.
    Published
  31. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "Políticas educativas e participação dos pais na escola: Novos direitos ou velhos deveres?". Paper presented in Iv Congresso Português de Sociologia, Coimbra, 2000.
    Published
  32. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "Para além dos discursos: A face oculta do director de turma". Paper presented in III Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Porto, 1996.
    Published
Edited book
  1. SÁ, Virgínio. Diretores Escolares em Ação. Vila Nova de Gaia, Portugal: Fundação Manuel leão. 2020.
    Published • Editor
  2. SÁ, Virgínio; Leonor Torres; Guilherme Silva; Daniela Silva. O Governo das Escolas: Atores Políticas e Práticas. Santo Tirso, Portugal: De Facto Editores. 2015.
Journal article
  1. SÁ, Virgínio ; Silva, Guilherme. "Política, gestão e democracia no governo das escolas: o caso de um agrupamento escolar no norte de Portugal". Cadernos de Pesquisa 28 1 (2021): 116-142. http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa.
    Open access • Published
  2. Luciana Alaíde Alves Santana; Everson Meireles; Virgínio Sá. "Sucesso educativo de egressos da graduação: uma possibilidade de medida e explicação". Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas) 25 3 (2020): 575-593. https://doi.org/10.1590/s1414-40772020000300004.
    10.1590/s1414-40772020000300004
  3. Ana Lúcia Vitoriano Lopes; Virgínio Isidro Martins Sá. "Avaliação da pós-graduação na UFC: as críticas dos coordenadores de programas à CAPES". Revista Amazônida: Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Amazonas (2020): https://doi.org/10.29280/rappge.v4i2.7007.
    10.29280/rappge.v4i2.7007
  4. Vagna Brito de Lima; Maria Zuleide Da Costa Pereira; Virgínio Isidro Martins de Sá. "O PROFESSOR DIRETOR DE TURMA ENTRE PORTUGAL E O BRASIL: DO CONTEXTO DE INFLUÊNCIA AO CONTEXTO DA PRÁTICA". Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico científico editado pela ANPAE (2019): https://doi.org/10.21573/vol35n22019.91461.
    10.21573/vol35n22019.91461
  5. Virgínio Martins de Sá; Esmeraldina Veloso. "“Turma Alfa”: a dilemática fronteira entre práticas educativas inclusivas e práticas educativas exclusivas". RASE: Revista de la Asociación de Sociología de la Educación 11 1 (2018): 21-21. https://doi.org/10.7203/RASE.11.1.10603.
    10.7203/RASE.11.1.10603
  6. Sá,Virgínio. "Avaliação institucional de escolas de Educação Básica em Portugal: políticas, processos e práticas". (2018): http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362018000300801.
  7. Orlando Filho, Ovidio; Sá, Virgínio Isidro Martins. "Avaliação externa da gestão escolar do Programa Nova Escola do Estado do Rio de Janeiro: um estudo reflexivo sobre o seu primeiro ciclo de realização (2000–2003), passados quinze anos de sua implementação". Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação 24 91 (2016): 275-307.
    Published • 10.1590/S0104-40362016000200002
  8. Fátima Antunes; SÁ, Virgínio. "À recherche d'une autre éducation. Professeurs et élèves en difficulté: voix et récis d'experiences au Portugal.". Éducation et Societés 2 36 (2015): 143-158.
    Published • 10.3917/es.036.0143
  9. Ana paula Correia; Isabel Fialho; SÁ, Virgínio. "A autoavaliação de escolas: tensões e sentidos da ação". Revista de Estudos e Investigación en Psicologia y Educación 10 (2015): 100-105. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2015.0.10.535.
    Published
  10. SÁ, Virgínio. "As consequências das avaliações externas em larga escala no trabalho docente". Revista de Estudos e Investigación en Psicologia y Educación 10 (2015): 106-110. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2015.0.10.
    Published
  11. De Facto Editores; Pacheco, José Augusto; Sousa, Joana; Costa, Natália. "Avaliação de escolas: os efeitos nos processos de mudança e melhoria da escola". (2015): http://hdl.handle.net/10174/17492.
  12. Fialho, Isabel José; Verdasca, José; Cid, Marília; Favinha, Marília. "A avaliação das escolas: dos constrangimentos à melhoria da qualidade da educação". (2014): http://hdl.handle.net/10174/12020.
  13. SÁ, Virgínio; Fátima Antunes. "‘Arguments’ for School Choice: A Case Study with Portuguese Parents". Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS) 143 (2013): 93-111. http://dx.doi.org/10.5477/cis/reis.143.93.
    Published
  14. Sá, Virgínio; Antunes, Fátima. "«Argumentos» para la elección del centro educativo : un estudio de caso con padres portugueses". (2013): http://hdl.handle.net/1822/25892.
  15. Antunes, F.; Sá, V.. "State, schools and families: School publics and regulation of education | Estado, escolas e famílias: Públicos escolares e regulação da educação". Revista Brasileira de Educacao 15 45 (2010): 468-486. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-78651325331&partnerID=MN8TOARS.
    10.1590/S1413-24782010000300006
  16. Antunes, Fátima; Sá, Virgínio. "Estado, escolas e famílias: públicos escolares e regulação da educação". (2010): http://hdl.handle.net/1822/16148.
    10.1590/S1413-24782010000300006
  17. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "A (auto)avaliação das escolas: "virtudes" e "efeitos colaterais"". Ensaio. Avaliação de Políticas Públicas em Educação 17 62 (2009): 87-108.
    Published
  18. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "O discurso da qualidade no contexto da recomposição das desigualdades em educação". Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos 89 223 (2009): 254-444.
    Published
  19. Sá, V.. "School (self)evaluation: "Virtues"and "collateral efects" | A (auto)avaliação das escolas: "Virtudes"e "efeitos colaterais"". Ensaio 17 62 (2009): 87-108. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-70350241185&partnerID=MN8TOARS.
    10.1590/S0104-40362009000100005
  20. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE; Fátima Antunes. "Vias sinuosas da (des)vantagem em educação: Recursos, escolhas e distinções". Tempora 11 (2008): 115-129.
    Published
  21. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE; Fátima Antunes. "No fio da navalha. Dar o melhor aos melhores e fazer o possível por todos: A atribuição de professores e turmas". Revista da Educação 16 1 (2008): 43-76.
    Published
  22. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE; Fátima Antunes. "Públicos e (des)vantagens em educação: Escola e famílias em interacção". Revista Portuguesa de Educação 20 1 (2007): 129-161.
    Published
  23. Sá, Virgínio; SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "Associações de pais e associações de estudantes: amigos, amigos, negócios à parte!". Interacções 2 2 (2006): 244-267. http://hdl.handle.net/10400.15/213.
    Published
  24. SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE. "O Director de Turma na escola portuguesa. Da grandiloquência dos discursos ao vazio de poderes". Revista Portuguesa de Educação 9 1 (1996): 139-162.
    Published
  25. Domingues, Ivo; Torres, Leonor Lima; Sá, Virgínio; SÁ, VIRGÍNIO ISIDRO MARTINS DE; Leonor Torres; Ivo Domingues. "O associativismo estudantil numa escola secundária : estruturas, práticas e paradoxos". Inovação 8 1/2 (1995): 123-150. http://hdl.handle.net/1822/17206.
    Published

Other

Other output
  1. O governo das escolas: democracia, controlo e performatividade. 2017. Lima, Licínio C.; Sá, Virgínio.
  2. Avaliação de Escola: os efeitos nos processos de mudança e melhoria da escola. A avaliação de escolas é apresentada ao nível do discurso político normativo e em alguns programas de avaliação, como é o caso em Portugal do modelo de avaliação externa das escolas (AEE), como um processo que promove a eficácia e a melhoria interna da escola. Todavia num contexto onde as politicas nem sempre criam os estímulos e as condições adequadas, a ação organizacional em torno dos processos. 2015. Correia, Ana Paula; Fialho, Isabel; Sá, Virgínio. http://hdl.handle.net/10174/17409.
  3. A autoavaliação de escolas: tensões e sentidos da ação. Integrada numa investigação mais ampla, com a finalidade de averiguar os efeitos do programa de avaliação externa das escolas (AEE) nas dinâmicas de autoavaliação e nos planos de melhoria da escola, nesta comunicação restringe-se a abordagem e procura-se conhecer como se desenvolve o processo de autoavaliação nas escolas. Os resultados preliminares evidenciam que, nas respostas às prescrições exte. 2015. Correia, Ana Paula; Fialho, Isabel; Sá, Virgínio. http://hdl.handle.net/10174/17345.
Activities

Association member

Society Organization name Role
2010 - Current Associação Regional de Administração Educacional
2000 - Current Associação Portuguesa de Socuologia
Current Forum Português de Administração Educacional
Current Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação