Identification
Personal identification
- Full name
- Sara Santos
Citation names
- Santos, Sara
Author identifiers
- Ciência ID
- 031D-1464-9522
- Google Scholar ID
- https://scholar.google.pt/citations?user=7k5iMEoAAAAJ&hl=pt-PT
- Scopus Author Id
- 55683433800
Email addresses
- sarasantos_8@hotmail.com (Personal)
Addresses
- Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro (UTAD). Edifício Ciências do Despoorto, Exercício e Saúde. Quinta de Prados, Vila Real., 5001-801, Mateus, Vila Real, Portugal (Professional)
Websites
- https://orcid.org/0000-0002-4090-5790 (Professional)
- https://www.skills4genius.pt (Professional)
Knowledge fields
- Medical and Health Sciences - Health Sciences - Sport and Fitness Sciences
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) |
Portuguese (Mother tongue) | |||||
Spanish; Castilian | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | |
French | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2013/07/01 - 2018/01/12
Concluded
|
Ciências do Desporto (Doutoramento)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
"The spawns of creative behavior: Exploring the role of the enrichment environments to foster creativity in team sports." (THESIS/DISSERTATION)
|
|
2012/09/12 - 2013/07/31
Concluded
|
Atividade Física e Saúde (Pós-Graduação)
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
|
17 values (very good) |
2013/05 - 2013/06
Concluded
|
Physical activity and health in youth (Outros)
Universidade do Porto Faculdade de Desporto, Portugal
Syddansk Universitet, Denmark |
15 values (good) |
2010/09/17 - 2012/03/07
Concluded
|
Ensino da educação Física nos Ensinos Básico e Secundário (Mestrado)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
"Sports initiation, previous experiences and specialization in basketball and futsal training in Portugal " (THESIS/DISSERTATION)
|
18 values (very good) |
2007/09/30 - 2010/06/15
Concluded
|
Licenciatura em Educação Física e Desporto Escolar (Licenciatura)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
16 values (very good) |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018 - Current | Researcher (Research) | Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal | ||
2020/07/01 - 2026/07/01 | Coordinating Researcher (Research) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2019/01/15 - 2019/06/30 | Postdoc (Research) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal (...) |
||
2018/06/16 - 2018/11/30 | Postdoc (Research) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal (...) |
||
2013/07/01 - 2017/07/01 | Science and Technology Management | Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal (...) |
||
2009/09/30 - 2010/11/30 | Science and Technology Management | Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal (...) |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2021/09/20 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal | ||
2017/01/25 - Current | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
Instituto Universitário da Maia, Portugal | ||
2018/02/12 - 2019/06/30 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018/04 - Current | Consultant services to English Football Association in the Advanced Youth Award Course | English Footbal Federation, United Kingdom |
English Football Association, United Kingdom | ||
2016/10 - Current | Lecturer in Vila Real Football Association | Associação de Futebol de Vila Real, Portugal |
Associação de Futebol de Vila Real, Portugal | ||
2014/10 - Current | Certified evaluator of Future Problem-Solving Saving International Methodology at Torrance Center | Torrance Center, Portugal, Portugal |
Torrance Center, Portugal, Portugal | ||
2013 - Current | Collaborator | Torrance Center, Portugal, Portugal |
2020/02 - 2020/02 | Mobility | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
Università de Roma "Foro Itálico, Italy | ||
2014/09/12 - 2016/07/20 | Handball Coach | Sport Vila Real e Benfica, Portugal |
Sport Vila Real e Benfica, Portugal | ||
2014/03 - 2014/05 | Lecturer in Vila Real Table Tennis Association | Associação de Ténis de Mesa de Vila Real, Portugal |
Associação de Ténis de Mesa de Vila Real, Portugal | ||
2012/09/15 - 2013/05/01 | Physical Education Teacher in primary school | Agrupamento de Escolas de Vila Nova de Santo André, Portugal |
Agrupamento de Escolas de Vila Nova de Santo André, Portugal | ||
2011/09 - 2012/06 | Internship without payment | Agrupamento de Escolas Oliveira Júnior, Portugal |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2020/04/30 - Current | Creative Physical REPLETE - Education as an experiential transformative learning activity to improve social emotional skills,
fitness levels and health
PTDC/CED-EDG/0254/2020
Researcher
|
Ongoing
|
2022/02 - 2022/08 | Skills4Genius
BII/UTAD/19/2021
Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal
|
Ongoing
|
2021/02 - 2021/03 | Skills4genius helps the fight against children's mental disorders
2020.03797.CEECIND
Principal investigator
Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal
|
|
2020/02 - 2020/03 | Creative Physical Education as an experiential transformative learning activity to improve social emotional skills and fitness
levels
PTDC/CED-EDG/0254/2020
Researcher
|
|
2020/02 - 2020/03 | The Skills4genius on improving the cognitive functions, social skills, creativity and physical literacy in children with Attention
Deficit Hyperactivity Disorder
PTDC/SAU-DES/5440/2020
Principal investigator
Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal
|
|
2019/01/21 - 2020/01/21 | Skills4genius Academy
BGCTL/UTAD/12/2018
Principal investigator
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
|
2019/01/15 - 2019/06/14 | Symbiotic Technology for Societal Efficiency Gains: Deus ex Machina project
NORTE-01-0145-FEDER-000026
Research Fellow
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
Concluded
|
2019/03/01 - 2019/03/31 | Exploring the longitudinal effects of embed the Skills4genius, a sports-based program, with advanced technological tools on
children’s creativity.
SFRH/BD/146478/2019
Supervisor
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
|
2019 - 2019 | Skills4genius helps the fight against children's mental disorders
CEECIND/01718/2017
Principal investigator
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
Concluded
|
2019 - 2019 | CreateLEE – Creative Learning Environments in Education. Marie Sklodowska-Curie Actions Individual Fellowships
H2020-MSCA-IF-2019 - 890654
Principal investigator
University of Limerick, Ireland
|
Concluded
|
2018/06/14 - 2018/11/14 | Macro-to-Nano Human Sensing: Towards Integrated Multimodal Health Monitoring and Analytics
NORTE-01-0145-FEDER-000016
Research Fellow
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
Concluded
|
2018 - 2018 | Skills4genius helps the fight against children's mental disorders
CEECIND/03589/2018
Principal investigator
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
|
2018 - 2018 | CreateLEE – Creative Learning Environments in Education. Marie Sklodowska-Curie Actions Individual Fellowships
H2020-MSCA-IF-2018 - 844498
Principal investigator
University of Limerick, Ireland
|
European Commission
Cancelled
|
2018 - 2018 | CreateLEE – Creative Learning Environments in Education. Government of Ireland Postdoctoral Fellowship Programme – Irish Research
Council
GOIPD/2019/229
Principal investigator
Irish Research Council, Ireland
University of Limerick, Ireland |
|
2018 - 2018 | Exploring the Skills4genius routes on creative behavior in Association football players. UEFA Research Grant Program 2018/19
edition.
-
Principal investigator
Union of European Football Association, Switzerland
|
Concluded
|
2018 - 2018 | REPLETE - expand students’ active participation in cooperative, creative, autonomy-supportive and healthy environments
C491488060-00083956
Researcher
Instituto Universitário da Maia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
Cancelled
|
2018 - 2018 | Effects of a Physical Literacy intervention - LITERAR+ in Physical Education
SFRH/BD/139686/2018
Supervisor
Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
Cancelled
|
2013/07/01 - 2017/07/01 | The spawns of creative behavior: Exploring the role of the enrichment environments to foster creativity in team sports
SFRH/BD/91836/2012
PhD Student Fellow
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
Concluded
|
2017 - 2017 | The role of sociocultural environment in shaping creative behavior in football players. UEFA Research Grant Program 2017/18
edition
-
Principal investigator
Union of European Football Association, Switzerland
|
Concluded
|
2014 - 2014 | The sport talent in the school – a multidisciplinary project
19/CIDESD/NL
Other
Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal Agência Nacional para a Cultura Científica e Tecnológica (Ciência Viva)., Portugal |
|
2010/11/01 - 2011/11/01 | Long term athlete development
-
Scientific Initiation Fellow
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2011/01/01 - 2013/12/31 | CIDESD_Projecto Estratégico - UI 4045 - 2011-2012
PEst-OE/SAU/UI4045/2011
Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
Universidade da Beira Interior, Portugal Universidade da Madeira, Portugal Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal Instituto Politécnico de Bragança, Portugal Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal Instituto Politécnico de Santarém, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2024 - Current | Projecto Bola Mágica / Hora dos Super Quinas
0
Co-Principal Investigator (Co-PI)
|
|
2019 - Current | Literate the first steps with structured exercise intervention for infants and toddlers in family: the PETIZ program
-
Researcher
Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal
Instituto Universitário da Maia, Portugal |
Ongoing
|
2023 - 2027 | FEMcoach: Female Sport Coaching Training Programme – ERASMUS-Sport
101134453
Co-Principal Investigator (Co-PI)
|
|
2018 - 2020 | CRITHINKEDU – Critical thinking in European Higher Education Curricula Collaborator member of the European project – Erasmus+
-
Other
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
Ongoing
|
2016 - 2018 | Vila Real Sports Talentodrome
-
Other
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Instituto Português do Desporto e Juventude, Portugal Município de Vila Real, Portugal |
Cancelled
|
2015 - 2016 | Creative Talent
0
Researcher
|
|
2013/01 - 2014/01 | CreativeLab – future creative researchers
BGCT/CV/UTAD/PEC40/2013
Other
Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal
Agência Nacional para a Cultura Científica e Tecnológica (Ciência Viva)., Portugal |
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Magazine article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Intellectual property
Trademark |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023 | Brincar ao Futebol. A criança e o seu desenvolvimento motor: O ensino das habilidades motoras fundamentais. | Portugal Football School – Federação Portguesa de Futebol.
Portugal Football School – Federação Portguesa de Futebol.
|
2023 | The Skills4Genius, a sports-based program, trigger motor competence and Creative thinking in children perforamances. | Estudos do Desenvolvimento Motor da Criança. XVIII Seminário de Desenvolvimento Motor da Criança
Universidade da Maia
|
2023 | Efeito de manipular o número de criativos no desempenho tático e criativo em jovens futebolistas: comparação entre diferentes escalões. | XVIII Seminário de Desenvolvimento Motor da Criança
Universidade da Maia
|
2023 | Treinar para a Criatividade no Futebol de Formação | XVII Congresso Internacional de Futebol. O sucesso no Futuro.
Universidade da Maia
|
2023 | Criatividade em movimento com o Programa Skills4Genius. | Conferências e Práticas Desporto e Saúde para todos
Instituto Superior de Ciências Educativas, ISCE Douro.
|
2023 | The role of enrichment environments to foster creativity in soccer. | Sporttrail Football Science
Sporttrail Football Science
|
2023 | Re(pensar) o processo de treino para a criatividade: potencialidades e obstáculos. | Desporto para Crianças e Jovens Congresso Internacional.
Federação Portuguesa de Futebol - Portugal Football School.
|
2023 | The Creative development of the player in the development process of sport talent. An application to football. |
Escuela Universitaria Real Madrid. Universidad Europea.
|
2022 | Workshop: Skills4Genius – criatividade em movimento. | XXIII Jornadas da Sociedade Portuguesa de Psicologia do Desporto
Universidade da Maia
|
2022 | Skills4Genius: da teoria à prática. | Seminário Científico Especialização – Bebés e Crianças
Federação de Ginástica de Portugal
|
2022 | Criatividade no desporto com o Skills4Genius | II Fórum do Movimento Associativo Desportivo do Concelho da Trofa
Câmara Municipal da Trofa
|
2022 | Creative behaviour development in football players | Science and Football
Portuguese Football Federation, “Cidade do Futebol”
|
2022 | Programa Skills4Genius | 4 All festival de Educação Física, Desporto, Turismo e Lazer.
APEF Aveiro, CNAPEF, Câmara Municipal de Ílhavo.
|
2021/01 | Métodos para avaliar a criatividade no desporto: o contributo da CABTS. Simpósio Jogos Desportivos Coletivos |
Universidade de Trás-os- Montes e Alto Douro (UTAD) (Portugal)
|
2021/01 | Academia Skills4Genius |
Universidade de Trás os Montes e Alto Douro (UTAD)
|
2021 | Academia Skills4Genius | Confinados mas não parados
Associação Diogo Cão
|
2021 | Criatividade em movimento: pressupostos do programa Skills4Genius. | Boas práticas na Educação Física e no Desporto para Crianças e Jovens
CNAPEF, APEF Aveiro, IPDJ e SPEF. Paços da Cultura, São João da Madeira.
|
2021 | A perceção dos Professores sobre a implementação do programa Skills4Genius: potencialidades e obstáculos. | Seminário Internacional – Porque é importante saber investigar sobre a, e na, formação de professores em Educação Física?
Universidade da Maia
|
2020 | Creativity in Team Sports. III International Symposium in Sport Training and Nutrition. Escuela Universitaria Real Madrid. |
Universidad Europea. (Spain)
|
2020 | Desenvolver ambientes facilitadores do comportamento criativo no futebol. | Football Science Conferences
Sapienta Sports Academy
|
2019/06 | A importância do brincar no desenvolvimento da criatividade da criança: Pressupostos da Academia Skills4genius / The importance of playing in the development of children's creativity: Assumptions of the Skills4genius Academy | Psicobasto: Simpósio crescer com saúde no Séc. XXI.
Centro médico e terapêutico, Celorico de Basto, Portugal. (Celorico de Basto, Portugal)
|
2019 | Exploring the Creative Behaviour Routes in Sports: the role of enrichment environments. | International CIDESD Congress 2019 |
2018/06 | Ruth B. Noller Research Grant Speech and presentation | Creative Problem Solving Institute – Ignite Creativity
Creative Education Foundation, University of Buffalo (Buffalo, United States)
|
2018/05/17 | Expertise in different performance domains: Personal and contextual factors. Communication: Exploring the Skills4genius role to nurture creativity in sports | XIII International Congress ANEIS. High abilities, talent and performance.
(Braga, Portugal)
|
2018 | The spawns of creative behavior: Exploring the role of enrichment environments to foster creativity in team sports | . Communication at the FA advanced Youth Award 2018/19 Course
Football Association at St George´s Park (United Kingdom)
|
2017 | The spawns of creative behavior: Exploring the role of enrichment environments to foster creativity in team sports | Communication at the FA advanced Youth Award 2017/18 Course
Football Association at St George´s Park (United Kingdom)
|
2015/11 | Developing the Sport Talent: training according to the performance profile | XVI Conference of the Portuguese Society of Sports Psychology. Psychology of Sport – from research to intervention
Instituto Politécnico da Guarda (Guarda, Portugal)
|
2015/09 | Handball and creativity during the early years | Workshop Andebol Cup Tournment.
Sport Vila Real e Benfica (Vila Real, Portugal)
|
2014/12 | Skills4genius: theoretical and practical implications for qualify the sports formation | Futsal Workshop
Futsal Academy of Sporting Vila Real (Vila Real, Portugal)
|
2014/03 | The importance of Creativity Training in youth Footbal | I Football Congress
Students Association (Vila Real, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024 - Current | Relatório de estágio
Supervisor
|
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2024 - Current | Relatório de estágio
Supervisor
|
|
2024 - Current | Relatório de estágio
Supervisor
|
|
2024 - Current | Relatório de estágio
Supervisor
|
|
2024 - Current | Relatório de estágio
Supervisor
|
|
2023 - Current | Movement as a key route to improve Motor Competence, Cognitive Development
Co-supervisor
|
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2023 - Current | Movement as a key route to improve Motor Competence, Cognitive Development and Divergent Thinking in children: Examining the
parents perception
Co-supervisor
|
|
2023 - Current | Impacto da prática desportiva nas competências socio emocionais em crianças e adolescentes
Co-supervisor
|
|
2023 - Current | Efeito dos Student-Designed Games nas competências socio emocional e dinamização dos recreios em crianças a frequentar o 1.º
CEB
Supervisor
|
|
2023 - Current | Relatório de estágio
Supervisor
|
|
2023 - Current | Relatório de estágio
Supervisor
|
|
2023 - Current | Relatório de estágio
Supervisor
|
|
2023 - Current | Avaliação integrada da estratégia da equipa, caracterização das tarefas do treino e da performance no jogo de basquetebol
Co-supervisor
|
|
2022 - Current | Relatório de estágio
Supervisor
|
|
2022 - Current | Relatório de estágio
Supervisor
|
|
2022 - Current | Desenvolvendo Potencial Criativo. Explorando paisagens de rendimento e oportunidades com diferentes níveis de formação no
futsal
Co-supervisor
|
|
2021 - Current | Impacto da prática de Atividade Física no desenvolvimento cognitivo de bebés e crianças na primeira infância.
Co-supervisor
|
|
2021 - Current | Relatório de Estágio
Supervisor
|
|
2020 - Current | A importância dos pais para a promoção da atividade física e desenvolvimento motor de crianças na primeira infância: análise
da criatividade e apoio parental em relação ao movimento e nível motor das crianças no programa Gym4PETIZ.
Co-supervisor
|
|
2024 - 2029 | Constraints in football youth training.
Supervisor
|
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2024 - 2029 | Constraints in football youth training.
Supervisor
|
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2021 - 2025 | Developing creativity-supportive learning environments in youth football players
Supervisor
|
PhD (PhD)
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2021 - 2023 | Efeito dos Student-Designed Games nas competências socio emocional e dinamização dos recreios
Supervisor
|
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2021 - 2022 | Impacto da prática de Atividade Física no desenvolvimento cognitivo de bebés e crianças na primeira infância.
Co-supervisor
|
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2020/09 - 2021/07 | Efeitos de um programa sustentando na variabilidade no golfe.
Supervisor
|
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2020/09 - 2021/06 | Avaliação da Criatividade na 1ª infância
Co-supervisor
|
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2020 - 2021 | A importância da atividade física na primeira infância e a sua relação com o desenvolvimento motor – efeito da implementação
do programa Gym4PETIZ em contexto presencial e online.
Co-supervisor
|
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2020/01 - 2020/12 | A influência da qualidade da oposição no comportamento técnico criativo no futebol profissional Brasileiro
Co-supervisor
|
Universidade de Caxias do Sul, Brazil
|
2019/01/16 - 2020/01/16 | Main supervisor of a Science and Technology Management Scholarship for Graduates under Skills4genius Program
Supervisor
|
Scientific supervisor of a Bachelors Science and Technology Management Scholarship (Other)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2019 - 2020 | O Desenvolvimento desportivo a longo prazo: a sua estrutura e desenvolvimento na Natação.
Co-supervisor
|
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2017 - 2018 | Differential learning in youth football
Co-supervisor
|
International Master in Performance Analysis of Sport (IMPAS)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023 - Current | Member of the scientific committee board of CIDESD 2023 International Congress (2023)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2019/01/31 - 2019/02/02 | Member of the scientific committee board of CIDESD 2019 International Congress (2019 - 2019)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2020 - Current | Curso introdutório à metodologia Montessori Education; Montessori International Institute (IMI)
Other
|
|
2023 - 2023 | Modelos Pedagógicos no Ensino da Educação Física: uma abordagem prática para professores
Workshop
|
Modelos Pedagógicos no Ensino da Educação Física: uma abordagem prática para professores
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2019/06 - 2020/01 | Training in identification of creative potencial through Torrance Test of Creative Thinking (TTCT) | Certificação/Formação
Torrance Center, Portugal, Portugal
|
2019/05 - 2019/05 | Mind mapping training to promote learning | Formação |
2019/04 - 2019/04 | Training in NVivo 12 - level 1 | Formação |
2018/10 - 2018/11 | Training in Lego Serious Play Methodology | Certificação/Formação |
2018/06 - 2018/07 | Promover o pensamento crítico na minha unidade curricular /How to promote critical thinking in my curricular unit (37h) | Formação |
2018/06 - 2018/06 | Certified in Creative Problem Solving Program: Springboard to Creative Problem Solving (22h) | Creative Problem Solving - Ignite your creativity in USA
Creative Education Foundation, United States
|
2017/05 - 2017/05 | Workloads monitoring and injury – Gabbet performance
Conference
|
Academia Clinica do Dragão, Portugal
|
2017 - 2017 | Differential learning Certification Course - level 1
Workshop
|
Soccer-Hub, Portugal
|
2015/02 - 2015/05 | Plano Soft skills / Soft Skills Plan Course (80h) |
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2014/05 - 2014/05 | Creative Problem Solving Online Course. University of Minnessota |
University of Minnessota, United States
|
2012/01 - 2012/06 | Fitness and Group Activities Course – step, aerobics, cycle and local (1 year)
Other
|
CEFAD, Portugal
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024 | Bolsa de Iniciação à Investigação BII/UTAD/10/2023 - Programa Gym4PETIZ
President of the jury
|
Diogo Martins (Other)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2024 | Bolsa de Iniciação à Investigação
President of the jury
|
José Saavedra (Other)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2023 | Bolsa de Iniciação à Investigação (BII) CIDESD/FCT
President of the jury
|
Sara Ribeiro (Other)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2023 | Bolsa de Iniciação à Investigação (BII) CIDESD/FCT
President of the jury
|
Ana Nogueira (Other)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2022 | Bolsa de Iniciação à Investigação
President of the jury
|
Tiago Condenço (Other)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2022 | Bolsa de Iniciação à Investigação
President of the jury
|
Diana Lobo (Other)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2022 | Bolsa de Iniciação à Investigação
President of the jury
|
João Pedro Carvalho (Other)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2022 | Bolsa de Iniciação à Investigação
President of the jury
|
Daniel Annes (Other)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2022 | Bolsa de Iniciação à Investigação
President of the jury
|
Rodrigo Fernandes (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2021/09/01 | Relatório de Estágio
(Thesis) Main arguer
|
Fábio Negrão Félix Vieira (Master) |
2021/07/01 | “Programa Gym4PETIZ–Intervenção online de exercício físico em crianças na primeira infância”.
(Thesis) Main arguer
|
Francisca Coimbra (Master)
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2019/09 | Literar Fisicamente bebés e crianças em família - Programa PETIZ / Physically literate infant and children in family - PETIZ
Program
(Thesis) Main arguer
|
Ana Catarina Carvalho (Master)
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2019/09 | Programas de Intervenção de Exercício Físico para bebés e crianças em família - Programa PETIZ / Physical Exercise Intervention
Programs for infants and children in family - PETIZ Program
(Thesis) Main arguer
|
Mariana Silva (Master)
Instituto Universitário da Maia, Portugal
|
2018/12 | The effects of reaction time and eye-hand coordination training in youth players
(Thesis) Main arguer
|
Márcio Carvalho (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2018 | The Impact of Internal and External Loads in the Neuromuscular and Mechanical Properties of Hamstring Muscles in Football
Players
(Thesis) Main arguer
|
Tiago Pinto (Master)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2018/04 - Current | Since 2018, I have been providing long-term consultant services to the English Football Association in the Advanced Youth Award 2018/19 Course at St George’s Park | English Footbal Federation, United Kingdom |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2024 - Current | APPLIED PERFORMANCE ANALYSIS | International Master | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2024 - Current | Identificação e Desenvolvimento do Talento no Desporto | (Mestrado) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2024 - Current | Seminário II | (Mestrado) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2024 - Current | Projeto de Tese II | (Doutoramento) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2023/09 - Current | Pedagogia do Desporto / Sport Pedagogy | (Licenciatura) | |
2022 - Current | Didática Específica da Educação Física e do Desporto II | (Mestrado) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2022 - Current | Investigação em Ensino | (Mestrado) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2022 - Current | Tópicos Avançados em Rendimento Desportivo | (Doutoramento) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2021/09 - Current | Aprendizagem Motora | Licenciatura (Licenciatura) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2018/09 - Current | Aprendizagem Motora / Motor learning | Educação Física e Desporto (Licenciatura) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2018/02/12 - Current | Desenvolvimento motor / Motor development | Educação Física e Desporto (Licenciatura) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal |
2018 - Current | Projetos de Intervenção II / Intervention Projects II | Ciências da Educação Física e Desporto (Mestrado) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2017/11 - Current | Projetos de Intervenção I / Intervention Projects I | Ciências da Educação Física e Desporto (Mestrado) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2015/03 - Current | Creativity in Team Sports | International Master in Performance Analysis of Sport (IMPAS). (Master) | Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal Otto von Guericke Universität Magdeburg, Germany Lithuania Sports University, Lithuania |
2020/04 - 2020/06 | Investigação-Acção / Action research | Ciências da Educação Física e Desporto (Mestrado) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2020/04 - 2020/06 | Seminários de Investigação /Research Seminars | Ciências da Educação Física e Desporto, na área de especialização em Treino Desportivo (Mestrado) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2020/02 - 2020/03 | Técnicas e Métodos Ergogénicos do Rendimento Desportivo / Techniques and Ergogenic Methods of Sports Performance | Ciências da Educação Física e Desporto, na área de especialização em Treino Desportivo (Mestrado integrado) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2019/11 - 2020/01/30 | Formação Específica I - Otimização do Rendimento (Desenvolvimento Desportivo a Longo Prazo) / Specific Formation I - Performance Optimization (Long Term Sport Development) - regent | Ciências da Educação Física e Desporto, na área de especialização em Treino Desportivo (Mestrado integrado) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2019/09/15 - 2020/01/15 | Desenvolvimento e Aprendizagem Motora /Motor development and learning | Educação Física e Desporto (Licenciatura) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2018/11 - 2020 | Prática Pedagógica I / Pedagogical Practice I | Ciências da Educação Física e Desporto (Mestrado) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2018/02 - 2020 | Atividades Supervisionadas em Educação Física / Supervised Activities in Physical Education | Educação Física e Desporto (Bacharelato) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2017/03 - 2020 | Metodologia Avançada do Ensino da Educação Física / Advanced Methodology of Physical Education Teaching | Educação Física e Desporto (Licenciatura) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2019/05 - 2019/06/30 | Prática Pedagógica II / Pedagogical Practice II | Ciências da Educação Física e Desporto (Mestrado) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2018 - 2019 | Pedagogia da Atividade Física e do Desporto / Pedagogy of Physical Activity and Sport | Educação Física e Desporto (Licenciatura) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
2017/06 - 2018/06/30 | Atividades Supervisionadas em Treino Desportivo / Supervised activities in sports training | Educação Física e Desporto (Licenciatura) | Instituto Universitário da Maia, Portugal |
Interview (newspaper / magazine)
Activity description | Newspaper / Forum | |
---|---|---|
2021/11 | Competências como o pensamento crítico e a resiliência fazem diminuir o insucesso escolar. | Público |
2020 | Já são conhecidos os vencedores dos Prémios Ciências do Desporto de 2020. | Revista Visão |
2020 | Já são conhecidos os vencedores dos Prémios Ciências do Desporto de 2020. | Revista Visão. |
2019/03/10 | Programa Skills4genius em destaque no Jornal "O Jogo" / Skills4genius highlighted in newspaper "O Jogo" | "O Jogo" |
2019 | Resultados obtidos nos relatórios relacionados com a Aptidão Motora de mais de 500 crianças do 2º ciclo dos Agrupamentos de Escola de Vila Real. | A Voz de Trás-os-Montes¿ |
2018/11 | Sanjoanense ganha prémio Internacional - Ruth B. Noller Award / Sanjoanense wans an International prize - Ruth B. Noller Award | O Regional |
2018 | “A prática desportiva também estimula a criatividade das crianças”. Educare.pt. Sara Oliveira (jornalista). 27 de abril de 2018. https://www.educare.pt/noticias/noticia/ver/?id=134462&langid=1 | |
2018 | "Investigadora do CIDESD premiada pela Creative Education Foundation”. | |
2018 | “Portuguesa premiada pela Creative Education Foundation”. Boas notícias. | |
2018 | “Portuguesa premiada pela Creative Education Foundation”. | |
2018 | “Sara Santos, Ruth B. Noller Research Grant Recipient”. Creative Education Foundation. | |
2018 | “How attending CPSI Expanded my Creativity. Research by Sara Santos, Ruth B. Noller Grant Winner. Creative Education Foundation | |
2018 | “Creative Education Foundation premeia investigadora do CIDESD”. Notícias UTAD. | |
2018 | “Projeto do CIDESD é apoiado pela Fundação Calouste Gulbenkian”. Clipping. | |
2018 | “Investigadora Sara Santos ruma aos EUA”. | |
2018 | “Primeiras Academias Gulbenkian Conhecimento avançam no País”. Fundação Calouste Gulbenkian. |
Interview (tv / radio show)
Program | Topic | |
---|---|---|
2018/04/16 - Current | Rádio Camões: invited to participate in a Canadian podcast interview | Ruth B. Noller Award |
2012/06/12 - 2012/06/12 | Antena 1 - 90 segundos de ciência (Podcast) / 90 seconds of science (national radio podcast) | Academia Skills4genius promove o pensamento criativo e a resolução de problemas em crianças e jovens |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2020 - Current | International Review of Sport and Exercise Psychology | |
2019 - Current | Frontiers in Psychology (1664-1078) | Frontiers Media SA |
2018 - Current | Research Quarterly for Exercise and Sport (2168-3824) | Informa UK (Taylor & Francis) |
2018 - Current | Journal of Sports Sciences (1466-447X) | Informa UK (Taylor & Francis) |
2018 - Current | PLoS ONE (1932-6203) | Public Library of Science |
2017/04 - Current | Psychology of Sport and Exercise (1469-0292) | Elsevier |
Mentoring / Tutoring
Topic | Student name | |
---|---|---|
2023 - 2028 | Movement as a key route to improve Motor Competence, Cognitive Development | Ana Nogueira |
2022 - 2023 | Programa Gym4PETIZ | Sara Patrícia Teixeira Ribeiro |
2022 - 2023 | Programa Skills4Genius | Ana Sofia Fidalgo Esteves Nogueira |
2021/11 - 2022/06 | Efeito do Modelo Student-Designed Games na criatividade, adaptabilidade, resolução de problemas | Pedro Vassalo; Álvaro Fangueiro |
2021/11 - 2022/06 | Efeitos do programa Skills4Genius na competência motora | Emília Santana; Bruno Santos; Renato Machado |
2021/11 - 2022/06 | Efeitos do Programa Skills4Genius nas competências socioemocionais | José Corte-Real; Diogo Ribeiro; Catarina Santos |
2021/11 - 2022/05 | Efeitos do programa Skills4Genius na criatividade | João Pedro Ferreira; Eduardo Santos |
2022 - 2022 | Programa Skills4Genius | Tiago Condeço |
2022 - 2022 | Programa Skills4Genius | Diana Lobo |
2022 - 2022 | Oficinas CreativeLab | João Pedro Carvalho |
2022 - 2022 | Daniel Annes | Rodrigo Fernandes |
2020/11 - 2021/06 | Efeitos do programa Skills4Genius no 1º ciclo: online | Ana Barros; Joana Claro; Pedro Pinto |
2020 - 2021/06 | Avaliação da Literacia Física na Educação Física | Ana Nogueira, Bruno Moreira, Frederico Fernandes |
2020 - 2021/06 | Efeitos do programa Skills4Genius no Ensino Secundário | Eduardo Rodrigues; Pedro Oliveira; Ivo Santos |
2019 - 2020 | mplementação do programa Skills4Genius no 2º ciclo. | António Vicente, Nuno Pereira |
2019 - 2020 | Explorar os efeitos dos jogos projetados pelos alunos na motivação e criatividade cognitiva e motora. | Ana Rodriguez, Júlio César; Tiago Videira |
2019 - 2020 | Explorar a relação entre pensar e executar criativamente em crianças e jovens no domínio da Educação Física | Tiago Silva; João Vilaça |
2019 - 2020 | Explorar a relação entre o pensar e o executar criativamente em jovens do 10º ano de escolaridade. | Andreia Granjo; Gonçalo Bettencourt; José Pereira |
2019 - 2020 | Impacto de um programa sustentando na Aprendizagem diferencial. | José Vasconcelos, Jorge Silva; André Mendes |
2018 - 2019 | Explorar a relação entre o pensamento criativo e o clima motivacional. | André Aires; Hugo Teixeira |
2018 - 2019 | Explorar a relação entre o pensamento criativo e experiências prévias desportivas | Bárbara Almeida, Diogo Mota; Diogo Rodrigues. |
2018 - 2019 | Aprendizagem diferencial implementada através de jogos desportivos coletivos na Educação Física | Eduarda Alves; João Martins |
2018 - 2019 | Explorar a relação entre o pensamento criativo e a prestação motora | Francisco Fernandes; João Carvalho |
2017 - 2018 | Design to solve: Impacto dos jogos projetados pelos alunos na Educação Física. | Ana Barros; Ana Sousa; Marial Leal |
Distinctions
Award
2022 | Awarded Younger Researcher of the Year 2021
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
|
2021 | Melhor comunicação do painel “Games” no 6th International Congress in Complex Systems in Sports. |
2020 | I was awarded with the first prize in the Sports Psychology and Pedagogy Category, in one of the most recognized Portuguese calls, namely: “Sports Sciences Awards” supported by the Portuguese Olympic Committee. |
2019 | Seal of excellence for the score achieved in my European application of Marie Sklodowska-Curie Individual Fellowships 2018
hosted by the University of Limerick, Ireland.
European Commission, Belgium
|
2019 | Honorable Mention for achieving high-level standards as a young investigator under the scope of CIDESD – CreativeLab – Research
Community, during the year of 2018.
Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal
|
2019 | Honorable Mention
Basketball National Association, Portugal
|
2018 | Ruth B. Noller Award. (http://www.creativeeducationfoundation.org/sara-santos-ruth-b-noller-research-grant-recipient/)
Creative Education Foundation, United States
|
2016 | Best Oral Communication in CIDESD International Congress (CreativeLab Community), Évora, Portugal.
Centro de Investigação em Desporto Saúde e Desenvolvimento Humano, Portugal
|
Other distinction
2021 | Best Abstract |
2020 | Skills4genius was awarded as a Reference Portuguese Methodology by the Calouste Gulbenkian Foundation
Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal
|
2019 | Awarded a Faculty Education & Health Sciences (FEHS) Marie Curie Travel bursary - University of Limerick
University of Limerick, Ireland
|