???global.info.a_carregar???
Sandra Manuela Pinto Mesquita. Completed the Mestrado integrado in Psicologia in 2017/07/07 by Universidade do Minho. Published 4 articles in journals. Organized 9 event(s). Participated in 4 event(s). Participates and/or participated as Researcher in 1 project(s). Works in the area(s) of Social Sciences with emphasis on Psychology. In his curriculum Ciência Vitae the most frequent terms in the context of scientific, technological and artistic-cultural output are: Self-Regulation of Learning; School Engagement; .
Identification

Personal identification

Full name
Sandra Manuela Pinto Mesquita

Citation names

  • Mesquita, S.
  • Mesquita, Sandra
  • Sandra Mesquita

Author identifiers

Ciência ID
041C-31A2-93E5
ORCID iD
0000-0002-3890-3358

Email addresses

  • id10005@alunos.uminho.pt (Professional)
  • sandrampmesquita@gmail.com (Personal)

Telephones

Telephone
  • 253604220 (Professional)

Addresses

  • Escola de Psicologia, Universidade do Minho. Campus Gualtar, 4710-057 , Braga, Braga, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Elementary (A2) Intermediate (B1) Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1)
Portuguese (Mother tongue)
Education
Degree Classification
2022/02/01 - 2026
Ongoing
Doutoramento em Psicologia Aplicada (Doutoramento)
Department of Applied Psychology, CIPsi, University of Minho, Portugal
2018/01/08 - 2019/01/07
Concluded
Junior Psychologist Training (Outros)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
BOM
2018/07 - 2018/08
Concluded
Aprender a Aprender - Intervenção baseada na narrativa "Sarilhos do Amarelo" para promoção de competências de autorregulação (Outros)
Grupo Universitário de Investigação em Autorregulação, Portugal
EXCELENTE
2012/09/17 - 2017/07/07
Concluded
Psicologia (Mestrado integrado)
Universidade do Minho, Portugal
"Conhecimento matemático: um estudo com alunos do 1.º ciclo do ensino básico" (THESIS/DISSERTATION)
15
2016/02/16 - 2016/04/07
Concluded
Certificado de Competências Pedagógicas (Outros)
Instituto do Emprego e Formação Profissional, Portugal
5 - EXCELENTE
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2018/08/12 - 2021/06 Researcher (Research) Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho, Portugal
2017/10/30 - 2018/08/12 Research Trainee (Research) Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2017/10/30 - Current Research Collaborator Grupo Universitário de Investigação em Autorregulação, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
2016/09/12 - 2017/04/28 Curricular Internship in Educational Psychology Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
ALFACOOP - Externato Infante D. Henrique, Portugal
2014/10 - 2015/11 Research Collaborator Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
Unidade de Investigação de Psicoterapia e Psicopatologia, Portugal
2012/10 - 2014/10 Research Collaborator Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
Unidade de Investigação de Aprendizagem, Instrução e Carreira, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2022/02/01 - Current "Promoção de envolvimento parental desenvolvido nas redes sociais"
2021.07428.BD
PhD Student Fellow
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing

Contract

Designation Funders
2018/07 - 2021/07 MAISVAL Project | Learn-to-Learn: Self-regulatory promotion intervention program [Aprender a Aprender: Programa de promoção de competências de Autorregulação]
Research Fellow
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
Concluded

Other

Designation Funders
2019 - Current TIER [Tools for Inclusion and Educational research]
TIER
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
Ongoing
2020/03/21 - 2020/07 COVID-19 into Trials and Tribulations - social network intervention
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Psicologia, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Mesquita, Sandra; Pereira, Armanda; Guimarães, Ana; Fuentes, Sonia; Pedro José Sales Luís Fonseca Rosário. "The role of parents in children's self-regulation development: A review of at-distance and online intervention programs". In The Psychology of Self-Regulation, 177-210. Nova Science Publishers, Inc, 2022.
    Published
Conference abstract
  1. Oliveira, André; Rosendo, Daniela; Pereira, Armanda; Silva, Cátia; Teixeira, Sara; Guimarães, Ana; Mesquita, Sandra; Rosário, Pedro. "PROMOTING SELF-DETERMINATION IN EDUCATIONAL AND HEALTH SETTINGS (WORKSHOP)". Paper presented in XII International Congress of Child and Adolescent Psychology, Lisbon, 2022.
    Submitted
Conference poster
  1. Mesquita, Sandra; Pereira, Armanda; Guimarães, Ana; Sara Teixeira; André Oliveira; Pedro José Sales Luís Fonseca Rosário. "Features of the at-distance and online intervention programs: parental intervention and self-regulation". Paper presented in XVII Congresso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía, 2023.
  2. Teixeira, Sara; Pereira, Armanda; Mesquita, Sandra; Guimarães, Ana; Rosendo, Daniela; Pedro José Sales Luís Fonseca Rosário. "Animal-Assisted Interventions with dogs and children: a highway to self-regulation". Paper presented in XVII Congresso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía, 2023.
Journal article
  1. Pereira, Armanda; Magalhães, Paula; Teixeira, Sara; Núñez, José Carlos; Rosendo, Daniela; Mesquita, Sandra; Azevedo, Raquel; et al. ""COVID-19 in Trials and Tribulations" Project: A Self-Regulation-Based Support Response for Confined Families through Social Networks". International Journal of Environmental Research and Public Health 19 3 (2022): 1910. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph19031910.
    Published
  2. Armanda Pereira; Sara Miranda; Sara Teixeira; Sandra Mesquita; Cleia Zanatta; Pedro Rosário. "Promote Selective Attention in 4th-Grade Students: Lessons Learned from a School-Based Intervention on Self-Regulation". Children (2021): https://doi.org/10.3390/children8030182.
    10.3390/children8030182
  3. Rosário, Pedro; Pereira, Beatriz; Magalhães, Paula; Moreira, Tânia; Mesquita, Sandra; Fuentes, Sonia; Núñez, José Carlos; Vallejo, Guillermo. "A brief school-based intervention on Gypsy culture: A longitudinal cluster randomized trial". The Journal of Educational Research 113 4 (2020): 1-23. http://dx.doi.org/10.1080/00220671.2020.1855096.
    Published • 10.1080/00220671.2020.1855096
Thesis / Dissertation
  1. "Conhecimento matemático: um estudo com alunos do 1.º ciclo do ensino básico". Master, Universidade do Minho, 2017. https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/49282?mode=full.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/05/16 Parental involvement and children's self-regulation in elementary school: An at-distance and online intervention program 2.º Simpósio Doutoral PSI.UNorte
UMinho, UPorto, UTAD (Braga, Portugal)
2023/03/31 Development of at-distance and online parental intervention program promoting parental involvement in elementary school parents IV Congresso Internacional CINEICC
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2022/04/27 "Promoção de autodeterminação em contextos educativos e de saúde" (workshop) 12º Congresso Internacional de Psicologia da Criança e do Adolescente
Universidade Lusíada (Lisboa, Portugal)
2021/09 Understand the reflexive thinking competencies with a focus on critical thinking in children in elementary school: study protocol XVI Congresso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía
Asociación Científica Internacional de Psicopedagogía
2021/09 Can a school-based intervention on self-regulation promote selective attention in 4th grade students? XVI Congresso Internacional Gallego-Portugués de Psicopedagogía
Asociación Científica Internacional de Psicopedagogía (Spain)
2020/09 "Cartas do Arco-íris: Projeto de promoção de competências autorregulatórias à distância em crianças sem acesso à internet" Simpósio Internacional de Psicologia da Educação: passado, presente e futuro
Universidade de Aveiro (Portugal)
2018/06 Using Google Classroom with School-age Children to Promote Self-Regulation Strategies for Healthy Eating 6th International Congress of Educational Sciences and Development
(Setúbal, Portugal)
2014/05/30 Póster: "Disfunções do sistema sexual: relação com a infidelidade e a qualidade do relacionamento" VI Seminário de Investigação em Psicologia da Universidade do Minho
Associação de Estudantes da Universidade do Minho (AEPUM) (Braga, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2023/05/14 - 2023/05/16 "Simpósio Doutoral PSI.UNorte"(SIMPSI) - promovido pelo Consórcio Psicologia UNorte. (2023/05/14 - 2023/05/16)
Symposium (Member of the Organising Committee)
UNorte - UMinho, UPorto, UTAD, Portugal
2020/10 - 2021/06 "Aprender a Aprender": Sessões online para pais (8 encontros online durante o ano letivo) [Learning2Learn Project: Session for parents (8 Meetings during school year)] (2020/10 - 2021/06)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho, Portugal
2018/09 - 2021/06 "Aprender a Aprender": sessões para professores (2 encontros por ano letivo) (2018/09 - 2021/06)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho, Portugal
2019/09/30 - 2019/09/30 "Promoção de competências de autorregulação através de questionamento" (2019/09/30 - 2019/09/30)
Workshop (Co-organisor)
Universidade do Minho, Portugal

Agrupamento de Escolas de Vale de Ovil, Portugal
2019/04/12 - 2019/06/12 "Aventura no Bosque-Sem-Fim" - "Aprender a Aprender" [evento para os alunos do 4º ano de Valongo - https://www.cm-valongo.pt/pages/575?news_id=1408] (2019/06/12 - 2019/06/12)
Other (Co-organisor)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
2014/11 - 2015/05/29 VI Seminário de Investigação em Psicologia da Universidade do Minho (2015/05/29 - 2015/05/29)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
2013/12 - 2014/05/30 V Seminário de Investigação em Psicologia da Universidade do Minho (2014/05/30 - 2014/05/30)
Seminar (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2020/07 - 2020/07 I Encontro Online de Sarilhos do Amarelo [I Yellow Trials and Tribulations Online Meeting]
Meeting
I Encontro Online de Sarilhos do Amarelo [I Yellow Trials and Tribulations Online Meeting]
Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
2017/05/26 - 2017/05/26 VIII Seminário de Investigação em Psicologia da Universidade do Minho
Seminar
VIII Seminário de Investigação em Psicologia da Universidade do Minho
Associação de Estudantes de Psicologia da Universidade do Minho, Portugal
2016/06/17 - 2016/06/18 1ªs Jornadas Internacionais Leitura, Educação e Sucesso Escolar
Meeting
1ªs Jornadas Internacionais Leitura, Educação e Sucesso Escolar
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2015/03/19 - 2015/03/22 XXII Encontro Nacional de Estudantes de Psicologia, promovido pela Associação Nacional de Estudantes de Psicologia, com um programa Científico e Social (participação em workshops, lectures, outras comunicações e, ainda, um workshop social).
Meeting
XXII ENCONTRO NACIONAL DE ESTUDANTES DE PSICOLOGIA
Associação Nacional de Estudantes de Psicologia, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2019/03/11 - Current Ordem dos Psicólogos Portugueses (OPP) [Order of Portuguese Psychologists] Effective member number 23381
2023 - 2025 Associación Científica Internacional de Psicopedagogía
2013/10 - 2016/10 Associação de Estudantes da Universidade do Minho (AEPUM) Fiscal council presidency

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2020/11 - 2020/11 Invited Trainer - "(Des)Venturas do Testas" para 5.º e 6.º anos de escolaridade - Formação online Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
2020/10 - 2020/10 Invited Trainer - Yellow Trials and Tribulations Online Training Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
2019 - 2020 Yellow Trials and Tribulations Intervention Supervision Associação Bagos D'Ouro, Portugal
2019/09 - 2019/09 Capacitação e Dinamização das Equipas Multidisciplinares CIM-Terras de Trás-os-Montes: MENTOR | Tutorias Autorregulatórias Universidade do Minho Escola de Psicologia, Portugal
2017/11 - 2018/07 Técnicas de Aprendizagem e Métodos de Estudo Rotina Estratégica, Portugal

Mentoring / Tutoring

Topic Student name
2021/03 - 2021/05 "Aprender a Aprender" - Sessões de intervenção (modalidade presencial: uma hora, por semana, com 7 turmas) . Alunos de 4.º ano do 1.º ciclo do Ensino Básico
2021/02 - 2021/03 "Aprender a Aprender" - Sessões de intervenção (modalidade online: uma hora, por semana, com 7 turmas) . Alunos de 4.º ano do 1.º ciclo do Ensino Básico
2020/09 - 2020/12 "Aprender a Aprender" - Sessões de intervenção (modalidade presencial: uma hora, por semana, com 7 turmas) . Alunos de 4.º ano do 1.º ciclo do Ensino Básico
2020/03 - 2020/06 "Aprender a Aprender" - Sessões de intervenção (modalidade online - 8 turmas) Alunos de 4.º ano do 1.º ciclo do Ensino Básico
2019/09 - 2020/02 "Aprender a Aprender" - Sessões de intervenção (modalidade presencial: uma hora, por semana, com 8 turmas) . Alunos de 4.º ano do 1.º ciclo do Ensino Básico
2018/10 - 2019/06 "Aprender a Aprender" - Sessões de intervenção (modalidade presencial: uma hora, por semana. 1.ªfase: 6 turmas; 2.ªfase: 10 turmas) Alunos de 4.º ano do 1.º ciclo do Ensino Básico
2018/02 - 2018/05 "Healthy eating promotion through self-regulation: assessing the efficacy of a narrative-based intervention": sessões de intervenção para promoção de alimentação saudável. Alunos de 5.º e 6.º anos do 2.º ciclo do Ensino Básico
2017/11 - 2018/01 "A brief school-based intervention to raise awareness of Gypsy culture": sessões para promover o conhecimento da desigualdade social. Alunos de 4.º ano do 1.º ciclo do Ensino Básico