Identification
Personal identification
- Full name
- Maria Teresa Maldonado Covas de Sousa Conceição
Citation names
- Conceição, T.
Author identifiers
- Ciência ID
- 0A10-CF05-9D3A
- ORCID iD
- 0000-0002-5893-5509
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences - Education, General
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2022/02/16
Concluded
|
Ciências da Educação (Doutoramento)
Major in Didática das Ciências
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal
|
Distinção e louvor por unanimidade |
2013
Concluded
|
Educação (Mestrado)
Major in Área de especialização: Didática das Ciências
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
"Tarefas de investigação sobre os temas Água, Terra, Ar e Fogo : um estudo com alunos dos percursos alternativos" (THESIS/DISSERTATION)
|
18 valores |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/02/01 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2017/09/01 - 2023/05/04 | Invited Assistant (University Teacher) | Universidade de Lisboa, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2024/01/01 - Current | ICSEFactory
101093387 - GAP-101093387
Researcher
|
Ongoing
|
2023/01/01 - Current | AcaSTEMy - Trans-national STEM teacher education focusing on transversal competence and sustainability education
101104631
Researcher
|
|
2021/01/01 - Current | 3C4Life - Perspectives for Lifelong STEM Teaching - Career Guidance, Collaborative Practice and Competence Development.
626139-EPP-1-2020-2-DE-EPPKA3-PI-POLICY
Researcher
|
Ongoing
|
2019/03/01 - 2023/02/28 | Abordagem STEM e sua influência nas aprendizagens de Física, interesse e motivação
PTDC/CED-EDG/31480/2017
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal Universidade do Porto, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2020/01/01 - 2023/01/01 | STEMKey - Teaching Standard STEM Topics with a Key Competence Approach
2020-I-DE01-KA203-005671
Researcher
|
|
2017/01/01 - 2018/01/01 | Promoção do Sucesso Escolar no Ensino das Ciências (um estudo piloto) (PSE2C)
Ministério da Educação
Researcher
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Journal article |
|
Newsletter article |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2022 | Baptista, M., Conceição, T., Martins, I., von Stein, Teresa (julho, 2022). Teachers’ conceptions during a STEM professional development program. Comunicação oral a apresentar no XX IOSTE International Symposium. | |
2020 | Conceição, T., Baptista, M & Ponte, J.P. (2020). Mudanças de práticas de futuros professores de Física e Química sobre o uso de representações científicas num estudo de aula. (5 a 7 novembro de 2020). A voz dos professores de C&T (VPCT 2020). Vila Real: UTAD. | |
2020 | Conceição, T., Baptista, M & Ponte, J.P. (2020). The Use of Multiple Representations in the Practices of Science Pre-service Teachers Engaged in a Lesson Study. International Organization for Science and Technology Education (IOSTE 2020 online). Korea: Kyungpook National University, Daegu. | |
2020 | Martins, I., Baptista, M. & Conceição, T. (10 a 12 setembro de 2020). Desenvolvimento do PCK de professores num tópico específico de Física, através de uma ação de formação na área STEM. XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE). Liberdade, Equidade e Emancipação. Porto: SPCE. | |
2020 | Baptista, M., Martins, I., Silva, M.C., Conceição, T. & Pipitone, C. (10 a 12 setembro de 2020). Ensino por Investigação como meio para o desenvolvimento de estruturas cognitivas de alunos do 1.º Ciclo sobre o Ar. XV Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação (SPCE). Liberdade, Equidade e Emancipação. Porto: SPCE. (Comunicação oral) | |
2019 | Martins, I., Baptista, M., Conceição, T., & Reis, P. (novembro, 2019). Reação de Saponificação: Benefícios do uso de multirepresentações para o desenvolvimento das estruturas cognitivas dos alunos. Comunicação oral apresentada no II Encontro do Ensino e Divulgação da Química. Coimbra: Sociedade Portuguesa de Química. | |
2019 | Baptista, M., Freire, S., Conceição, T., & Martins, I. (setembro, 2019). O STEM no desenvolvimento das aprendizagens de ciências dos alunos. Comunicação oral apresentada no XVIII Encontro Nacional de Educação em Ciências (XVIII ENEC) | II Seminário Internacional de Educação em Ciências (II SIEC). Porto: Faculdade de Ciências da Universidade do Porto. | |
2019 | Conceição, T., Baptista, M. & Ponte, J. P. (setembro, 2019). O modelo do estudo de aula para as aprendizagens profissionais sobre o uso de múltiplas representações nas aulas de física. Comunicação oral apresentada no XVIII Encontro Nacional de Educação em Ciências (XVIII ENEC) | II Seminário Internacional de Educação em Ciências (II SIEC). Porto: Faculdade de Ciências da Universidade do Porto. | |
2019 | Baptista, M., Conceição, T., & Ponte, J. P. (setembro, 2019). Preservice Physics and Chemistry teachers’ learning about inquiry during a lesson study. Comunicação oral apresentada na 13th ESERA’19 conference. Bolonha: Palazzo dei congressi. | |
2019 | Conceição, T., Baptista, M., & Ponte, J. P. (setembro, 2019). Lesson study as a professional development model to promote pre-service Physics and Chemistry teachers’ learning about multiple representations. Comunicação oral apresentada na 13th ESERA’19 conference. Bolonha: Palazzo dei congressi. | |
2019 | Freire, S., Baptista, M., Conceição, T., & Martins, I. (julho, 2019). Contributo de uma abordagem STEM para as aprendizagens de ciências dos alunos. Comunicação oral apresentada no III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação (IIICIEAE). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. | |
2019 | Baptista, M., Martins, I., Conceição, T., & Reis, P. (julho, 2019). Múltiplas representações no desenvolvimento da estrutura cognitiva dos alunos sobre a reação de saponificação. Comunicação oral apresentada no III Congresso Internacional Envolvimento dos Alunos na Escola: Perspetivas da Psicologia e Educação (IIICIEAE). Lisboa: Instituto de Educação da Universidade de Lisboa. | |
2019 | Baptista, M., Martins, I., & Conceição, T. (junho, 2019). Multiple representations in development of students’ cognitive structures about the saponification reaction. Comunicação oral apresentada no 3rd International Baltic Symposium on Science and Technology Education. Current Challenges and possible solutions. Siauliai: Siauliai University, Faculty of Education Science and Social Welfare. | |
2019 | Baptista, M.; Freire, S., Martins, Iva, Neto, M., & Conceição, T. (abril, 2019). Benefits of STEM integration to students' science learning. Comunicação poster apresentado na ATEE Winter Conference “Science and Mathematics Education in the 21st century”. Braga: Universidade do Minho. | |
2018 | Conceição, T., Baptista, M., & Ponte, J. P. (novembro, 2018). Contribution of lesson study for preservice physics and chemistry teachers’ learning about the use of multiple representations in physics teaching. Comunicação em poster apresentada no WALS 2018. Pequim: Universidade Normal de Pequim. |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2018/08 - Current | International Organization for Science and Technology Education (IOSTE) | Representation of PhD students from Mediterranean countries |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2022 - Current | Perita Externa do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Coord. Estela Costa) ao abrigo do Programa TEIP (DGE) no Agrupamento de Escolas Adelaide Cabette | |
2022 - Current | Guião de autor para videografias e recursos de apoio às escolas e aos professores sobre os temas “Ensino por Investigação”, “Abordagem pedagógicas de Role Play”, “Trabalho de Projeto”. DGE/MEC |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2023 - Current | Educação STEAM | Mestrado em Ensino | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2023 - Current | Seminário Temático - Doutoramento em Educação Didática das Ciências | Doutoramento em Educação | |
2023 - Current | Iniciação à Prática Profissional IV | ||
2022 - Current | Metodologia do Ensino da Química | Mestrado em Ensino de Física e Química | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2022 - Current | Iniciação à Prática Profissional III | Mestrado em Ensino de Física e Química | |
2019 - Current | Didática da Física e Química I | Mestrado em Ensino de Física e Química | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2018 - Current | Didática da Física e Química II | Mestrado em Ensino de Física e Química | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |
2023 - 2024 | Práticas Inovadoras em Educação STEAM | Pós-Graduação Educação STEAM | Instituto de Educação da Universidade de Lisboa, Portugal |