???global.info.a_carregar???
Steven Lopes Abrantes
Identification

Personal identification

Full name
Steven Abrantes

Citation names

  • Abrantes, Steven Lopes

Author identifiers

Ciência ID
1D11-F6BD-6871
ORCID iD
0000-0002-4738-3745
Education
Degree Classification
2007 - 2011
Concluded
Sistemas e Tecnologias da Informação (Doutoramento)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
"O m-learning no contexto do Ensino Superior Uma proposta para a sua avaliac¸a~o em ambientes colaborativos" (THESIS/DISSERTATION)
distinção e louvor
2004 - 2007
Concluded
Gestão da Informação (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal
"O USO DOS JOGOS COMO ESTRATE´GIA DE APRENDIZAGEM PARA ALUNOS DO 1o CICLO DO ENSINO BA´SICO. O CASO DO CD-ROM “ESCOLA DIGITAL”" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado
1997 - 2002
Concluded
Engenharia Informática (Licenciatura)
Universidade de Coimbra, Portugal
14
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2011 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu, Portugal
2004/02 - 2011 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2002/02 - 2004/02 Consultor de Informática (Categorias e Funções Especificas) Arthur Andersen / Deloitte & Touche , Portugal
Projects

Other

Designation Funders
2021 - Current Fazer a Diferença, Não Fazendo Diferença
sem referência
Researcher
CISeD - Research Center in Digital Services, Portugal

Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
2021 - Current Eco-Escolas
sem referência
Researcher
CISeD - Research Center in Digital Services, Portugal

Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
2021 - 2022 BioSegurança
sem referência
Researcher
CISeD - Research Center in Digital Services, Portugal

Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
2021 - 2021 Don't Stand So Close to Me - AI powered distancing System
sem referência
Researcher
CISeD - Research Center in Digital Services, Portugal

Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Abrantes, Steven Lopes; Gouveia, Luis Borges. "Using Games for Primary School: Assessing its Use with Flow Experience". In K-12 Education, 840-852. IGI Global, 2014.
    10.4018/978-1-4666-4502-8.ch049
  2. Abrantes, Steven; Gouveia, Luis Borges. "A adopção e difusão de práticas de m-learning no contexto do ensino superior.". In Pesquisas em Linguagem e Educação no Contexto das Tecnologias Digitais., 105-128. Curitiba, Brazil: CRV, 2014.
    Published
  3. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "A experiência do fluxo no uso de jogos para suporte à aprendizagem de Matemática no Ensino Básico". In O Digital e o Currículo, 63-81. Braga, Portugal: Universidade do Minho Centro de Competência, 2009.
    Published
Conference paper
  1. Alves, Valter; Duarte, Rui Pedro; Sousa, Ana Catarina; Abrantes, Steven. "CONNECTING STUDENTS WITH RESEARCH THROUGH ACTIVE PARTICIPATION IN PROJECTS: AN EXPERIENCE IN A DESIGN AND MULTIMEDIA DEGREE". 2021.
    10.21125/edulearn.2021.1897
  2. Santos, Bruno; Sério, Francisco; Abrantes, Steven Lopes ; Sá, Filipe; Loureiro, Jorge; Wanzeler, Cristina; Martins, Pedro. "Open Source Business Intelligence Tools: Metabase and Redash". 2019.
    Published • 10.5220/0008351704670474
  3. Beatriz Consciência; Simão Santos; Pedro Martins; Abrantes, Steven Lopes ; Cristina Wanzeller. "Natural Language Processing in IBM Watson Assistant, an Automatic Verification Process". Paper presented in The Eleventh International Conference on Advances in Human-oriented and Personalized Mechanisms, Technologies, and Services, CENTRIC 2018, 2018.
    Published
  4. Sousa, Artur Afonso; Agante, Pedro; Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "LIBEROPINION – A Web Platform for Public Participation". Paper presented in International Conference on Theory and Practice of Electronic Governance - ICEGOV, 2018.
    Published • 10.1145/3209415.3209460
  5. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "Assessing the use of m-learning support in an higher education context - A study approach based in the innovation spreading". Paper presented in 6th European Conference on Innovation and Entrepreneurship (ECIE 2011), 2011.
    Published
  6. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "ASSESSING MESSAGING ACTIVITY IN AN ONLINE DISCUSSION FORUM USING AN INNOVATION ADOPTION APPROACH". Paper presented in nternational Conference on Technology-enhanced Learning: ICTEL 2011 - International Conference on Technology-enhanced Learning,, 2011.
    Published • 10.5220/0004471600540059
  7. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "Avaliação do uso do Google Groups com desktops ou laptops enquanto ambiente colaborativo: o caso da qualidade das mensagens". Paper presented in 6ª Conferência Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação: CISTI 2011, Chaves, 2011.
    Published
  8. Lopes Abrantes, Steven; Manuel Borges Gouveia, Luis. "Comparing Google Groups Use by Evaluating Flow Experience and Generated Messages in Laptop and Desktop Higher Education Students". Paper presented in InSITE, 2011.
    10.28945/1440
  9. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "Laptops vs Desktops in a Google Groups environment". Paper presented in 13th Interactive Computer Aided Learning (ICL), 2010.
    Published
  10. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "Using Google Groups in an m-learning environment". Paper presented in nternational Conference on Education and New Learning Technologies EDULEARN10, Barcelona, 2010.
    Published
  11. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "Learning Environments". Paper presented in InSite 2010,, Cassino, 2010.
    Published
  12. Abrantes, Steven; Gouveia, Luis Borges. "comparison study on early adoption of mobile devices and desktops within collaborative environments in higher education.". Paper presented in 15th IBIMA, 2010.
  13. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "An approach to teaching with computer games by applying the flow experience". Paper presented in Learning by Games, 2007.
    Published
  14. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "Será que os jogos são eficientes para ensinar? Um estudo baseado na experiência de fluxo". Paper presented in V Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação, Challenges, Braga, 2007.
    Published
Journal article
  1. Abrantes, S.; Gouveia, L.B.. "A study on the usage of mobile devices in collaborative environments vs desktops: An approach based on flow experience". ICE-B 2010 - Proceedings of the International Conference on e-Business (2010): 199-202. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-78751514525&partnerID=MN8TOARS.
Newspaper article
  1. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "A study to Relate the Quality of Forum Messages with the Flow Experience", International Journal of Open Information Technologies (INJOIT), 2015
  2. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "A adopção e difusão de práticas de m-learning no contexto do ensino superior: um estudo de avaliação do uso de dispositivos móveis em ambientes colaborativos", EducaOnline, 2011, 5
  3. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "Evaluation Adoption of Innovations of Mobile Devices and Desktops within Collaborative Environments in a Higher Education Context", Communications of the IBIMA 2011, 2011, 1
  4. Abrantes, Steven Lopes ; Gouveia, Luis Borges. "O recurso a jogos de computador para suporte à aprendizagem: breve sistematização", Revista do DICT, nº 1. Universidade Portucalense , 2010
Thesis / Dissertation
  1. Abrantes, Steven Lopes. "O m-learning no contexto do Ensino Superior. Uma proposta para a sua avaliação em ambientes colaborativos". PhD, Universidade Fernando Pessoa, 2011.
  2. Abrantes, Steven Lopes. "O uso dos jogos como estratégia de aprendizagem para alunos do 1º ciclo do ensino básico.". Master, Universidade de Aveiro, 2007.
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2015 - 2016 Communication Channel through Wireless Networks
Supervisor
MSTIO (Master)
Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2021/07/14 Treinador do Sono: o Assistente do Sono como um protótipo de Aplicação Móvel.
(Thesis) Main arguer
Francisco Alonso Garcia Domingues (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
2021/02/01 Fundamentals of Design Systems
(Thesis) Main arguer
Abdi Marouen (Master)
Instituto Politécnico de Leiria, Portugal
2021/01/22 MODELO PEDAGÓGICO PARA ATIVIDADES DE MOBILE LEARNING Um Estudo Fundamentado na Sala de Aula Invertida
(Thesis) Main arguer
ERNANE ROSA MARTINS (PhD)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
2021/01/08 Tecnologias de Informação e Comunicação aplicadas ao Ensino Superior: percecção numa IES em Belém do Pará
(Thesis) Main arguer
Andre´a Cristina Marques de Arau´jo (PhD)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
2020/09 Gestão de Diplomas Online Geração, Distribuição e Autenticação Online de Diplomas Académicos
(Thesis) Main arguer
Rúben Pereira Relvas (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
2020 A proposta b-learning da sala de aula invertida (flipped classroom): potencialidades e desafios no contexto do Ensino Superior.
(Thesis) Main arguer
Se´rgio Francisco Sargo Ferreira Lopes (PhD)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
2019 Aplicação WEB de faturação
(Thesis) Main arguer
Marcelo Andre´ Coelho Antunes (Master)
Instituto Politécnico de Leiria, Portugal
2018 O Recurso às TIC para Suporte da Atividade em Sala de Aula
(Thesis) Arguer
Natércia do Céu Andrade Pesqueira Menezes (PhD)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
2018 Desenvolvimento de um Sistema Web com Backoffice Modular
(Thesis) Main arguer
Steven Freitas Pereira (Master)
Instituto Politécnico de Leiria, Portugal
2017 Economia Compartilhada e a Geração Y: A Troca da Posse pelo Uso - Um Estudo Empírico
(Thesis) Main arguer
Laís Nascimento Vilas Boas Rocha (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
2017 Os Desafios da Era Digital no contexto do Ensino Superior em Moçambique
(Thesis) Arguer
Gabriel Ismael Salimo (PhD)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
2017 RELAÇÃO DOS FACTORES CRíTICOS DE SUCESSO EM GESTÃO DO CONHECIMENTO PARA EMPRESAS E ALUNOS DE GRADUAÇÃO DE CURSOS DE ADMINISTRAÇÃO DE EMPRESAS NO CONTEXTO BRASILEIRO
(Thesis) Main arguer
Fábio dos Santos (Master)
Universidade Fernando Pessoa, Portugal
2016 Do more with less – A framework for e-government
(Thesis) Main arguer
Andre´ Amaral Da^maso Rodrigues Alves (Master)
Instituto Politécnico de Castelo Branco, Portugal
2013 HTML5 no Contexto de Desenvolvimento e Implementação de Plataformas Móveis com Interfaces Tácteis
(Thesis) Main arguer
Sérgio Filipe Gonçalves Lourenço (Master)
Instituto Politécnico de Castelo Branco, Portugal
2011 Electrocardiography Heart
(Thesis) Main arguer
Rita Pires Nunes Duque (Master)
Instituto Politécnico de Castelo Branco, Portugal

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2018 - 2018 Atribuição do título de especialista ao candidato Ricardo Jorge Pereira Gomes Instituto Politécnico de Leiria, Portugal
2018 - 2018 Atribuição do título de especialista ao candidato Carlos Simões no IPV Instituto Politécnico de Viseu, Portugal