Identification
Personal identification
- Full name
- Jorge Miguel Gonçalves Graça
Citation names
- Graça, Jorge
Author identifiers
- Ciência ID
- 241F-68C4-4DFE
- ORCID iD
- 0000-0003-1104-0596
Email addresses
- a57907@campus.fcsh.unl.pt (Professional)
Addresses
- Rua 20 de Junho, 95, 3090-826, Moinhos da Gândara, Figueira da Foz, Portugal (Personal)
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology
- Social Sciences - Educational Sciences
- Humanities - Arts
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
German | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | |
French | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
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2018/09 - 2022/09
Ongoing
|
Ciências Musicais (Doutoramento)
Major in Ensino e Psicologia da Música
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
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2016/07/20
Concluded
|
Mestrado em Ensino de Música - Saxofone (Mestrado)
Universidade de Aveiro, Portugal
"A Gravação Áudio Como Estragégia de Estudo do Saxofone" (THESIS/DISSERTATION)
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17 |
2014/07/03
Concluded
|
Licenciatura em Música (Licenciatura)
Universidade de Aveiro, Portugal
"n/a" (THESIS/DISSERTATION)
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17 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
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2017 - 2017 | Research Assistant (Research) | Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
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2017/09/01 - 2019/06/30 | Professor de Música e Tecnologias Informáticas | Conservatório de Música David de Sousa, Portugal |
2016/10/01 - 2019/06/30 | Professor de Iniciação Musical | Conservatório de Música David de Sousa, Portugal |
2014/10/01 - 2019/06/30 | Professor de Saxofone | Conservatório de Música David de Sousa, Portugal |
2014/10/01 - 2019/06/30 | Professor de Classe de Conjunto | Conservatório de Música David de Sousa, Portugal |
2018 - 2018 | Assistente de Investigação | Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal |
2018 - 2018 | Assistente de Investigação | Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança, Portugal |
2010/09/01 - 2016/06/30 | Saxofonista em Quarteto | Quarteto Noscalla, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
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2020/01/01 - Current | Música e Comunidade - Música na Comunidade e no Ensino Artístico
PhD Student Fellow
Universidade Nova de Lisboa Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical, Portugal
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Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
Contract
Designation | Funders | |
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2014/10/01 - 2016/09/02 | Cantar dos Reis em Ovar – inscrição na Matriz do Património Cultural Imaterial
Researcher
Universidade de Aveiro - Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança , Portugal
Universidade de Aveiro, Portugal Câmara Municipal de Ovar, Portugal |
Câmara Municipal de Ovar
Concluded
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Outputs
Publications
Book chapter |
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Conference abstract |
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Conference paper |
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Conference poster |
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Journal article |
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Working paper |
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Other
Other output |
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Physical object |
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Software |
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Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
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2023/11/25 | Gifts from the past and future — Music in the Community, Music in Communities | XIII International Colloquium Arts for Childhood and Social and Human Development
Companhia de Música Teatral (Lisboa, Portugal)
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2022/11/04 | Arte participativa para todas as infâncias — as instalações artísticas da Companhia de Música Teatral | Seminário Internacional de Educação Musical Infantil: A Arte para a Infância na Perspectiva da Companhia de Música Teatral
de Portugal
Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais (Belo Horizonte, Brazil)
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2022/09/22 | Why Music in Prisons? – considerations on Community Music projects in Portuguese prisons | Eurocrim2022
European Society of Criminology (Málaga, Spain)
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2022/07/17 | Community Music in Portugal: working up to a holistic view | 35th ISME World Conference
International Society for Music Education (Brisbane, Australia)
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2021/12/13 | Da vinculação à arte de urdir tecidos humanos e paisagens de ouvir | Colóquio Identidades e Comunidades Musicais
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
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2021/11/15 | Community music: stories of cooperation and relatedness in human kinship | HEALING: Developing a Multidisciplinary Diploma on Art Therapy in Health Education
Universidade Católica do Porto (Porto, Portugal)
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2021/11/12 | 'Chamar as coisas pelos nomes' - Proposta taxonómica para projectos de Música na Comunidade | X Encontro de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Coimbra, Portugal)
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2021/09/17 | Different shades of Community Music in Portugal: Interviews with five key players | IC CIPEM 2021
Centro de Investigação em Psicologia da Música e Educação Musical (Porto, Portugal)
|
2021/07/09 | Histórias de Desenvolvimento Humano Mediadas por Música e Práticas Artísticas | Educação e Desenvolvimento: Caminhos Cruzados ou Estradas Paralelas?
Eescola de Educação | Centro de Investigação em Educação - ISPA (Lisboa, Portugal)
|
2021/07/08 | Community music: stories of cooperation and relatedness in human kinship | Music, Development and Rehabilitation
European Association for Developmental Care (Geneva, Switzerland)
|
2021/05/07 | Syncretic Musical Experiments #19: developing a live performance during a pandemic | NOVA Contemporary Music Meeting
CESEM | NOVA-FCSH (Lisboa, Portugal)
|
2021/04/05 | Criatividade e resiliência: histórias de superação artística em tempos de pandemia | Seminário Internacional Desenvolvimento Humano na Primeira Infância: Educação Musical e Musicoterapia
Escola de Música da Universidade Federal de Minas Gerais (Belo Horizonte, Brazil)
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2021/03/02 | Creativity and Resilience: Tales of Artistic Overcoming During Pandemics |
Boyer College Music Education and Music Therapy Department | Temple University (Philadelphia, United States)
|
2020/11/30 | Creativity and resilience: tales of artistic overcoming during pandemics | X International Colloquium Arts For Childhood and Social and Human Development
Companhia de Música Teatral (Lisboa, Portugal)
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2020/10/21 | Poemário and Beyond | In the Public Space - RESEO Conference 2020
RESEO - Réseau Européen de Sensibilisation à L'opéra, la Musique et la Danse (France)
|
2020/08/30 | Poemário and other tales of overcoming | BICT Fest - 'Play from Home' International Webinar 2020
Bangkok International Children's Theater (Thailand)
|
2019/11/16 | Criando uma plataforma de projectos de Música na Comunidade: uma proposta metodológica | IX Encontro de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Lisboa, Portugal)
|
2019/09/19 | A escrita sobre "Música na Comunidade" em Portugal: por uma necessidade de análise | IC CIPEM 2019 - Desafios em Educação Musical
Centro de Investigação em Psicologia da Música e Educação Musical - ESE Porto (Porto, Portugal)
|
2019/08/30 | Projecto X: A Journey Inside Ourselves, and what we found when we arrived | Art in Education - Building Partnerships with Artists, Schools, Young People and Communities
OsloMet - Oslo Metropolitan University (Oslo, Norway)
|
2019/06/29 | Vozes caladas: O silenciamento das polifonias rurais pela Tribuna de Lafões na década de 1950 | Hidden archives, Hidden practices: Debates about music-making
Universidade de Aveiro - Instituto de Etnomusicologia Centro de Estudos em Música e Dança (Aveiro, Portugal)
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2017/12/05 | Etnomusicologia Visual - desafios na elaboração de um vídeo-documentário sobre o "Cantar os Reis" em Ovar | Post-ip'17
INET-md - Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
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2017/11/11 | Cantar os Reis em Ovar: conteúdos musicais, performances e mensagens. | VII Encontro Nacional de Investigação em Música
Sociedade Portuguesa de Investigação em Música (Braga, Portugal)
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Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
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2022/11/04 - Current | Presentation of a workshop called "CyberBirds", which explored different uses of homemade electronic instruments in music
education. (2022/11/03 - 2022/11/05)
Congress (Co-organisor)
|
Universidade Federal de Minas Gerais, Brazil |
2023/01 - 2024/04 | Ur-Gente, a project that aims to create a Transdisciplinary Performing Arts Center in Bissau and intends to contribute to
the integrated and sustained development in the field of arts and culture in Guinea-Bissau. Teacher in the Image Capture and
Video Editing course. In collaboration with Companhia de Música Teatral, the ONGD VIDA (PT) (project leader), ALAIM (Cape
Verde) and GTO (Guinea-Bissau). (2023/01)
Other (Co-organisor)
|
Ur-Gente, Guinea-Bissau |
2023/07/14 - 2023/07/15 | Early Years Incubate, a one-off professional development training based on immersive experiences exploring listening, silence,
voice, movement. Aimed at teachers, carers and educators, or anyone whose work involves children in early-childhood. Physical
movement workshops paired with presentations of previous work developed by CMT in early childhood, collaborating with Companhia
de Música Teatral (2023/07/14 - 2023/07/15)
Workshop (Co-organisor)
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Magic Acorns, United Kingdom |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
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2021/12/06 - 2021/12/09 | Seminário de Investigação sobre Música em Prisões, organizado e dinamizado pela SIMM (Social Impact of Music Making) onde
se discutiu todas as interações da Música com estes espaços e com quem os frequenta.
Seminar
|
4th SIMM-seminar (on research on music in detention)
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação em Psicologia da Música e Educação Musical, Portugal
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2019/06/04 - 2019/06/09 | Participação no desenvolvimento de um projecto artístico dinamizado pela Aarhus Musikskole intitulado "Flaskepost til fremtiden"
(Mensagem para o futuro) . O projecto contou com a colaboração de um grupo de músicos de diversos países do mundo (Moçambique,
Zimbabwe, Finlândia, Dinamarca, Síria, Curdistão). Tive a oportunidade de realizar diários de acompanhamento do trabalho,
assim como também participar nas performances que se realizaram dirigidas as crianças de bairros sociais. Mais informações
poderão ser consultadas em: flaskeposttilfremtiden.dk
Festival
|
Flaskepost til fremtiden
Aarhus Musikskole , Denmark
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
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2022/11 - 2023/10 | Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts (1931-3896) |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
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2023/10/05 - 2023/10/12 | The Nest, a series of creative events funded by Arts Council England for 0-3 yr olds and their parents/carers. The events took place on the beach and in an early years arts space in Great Yarmouth. Collaborating with Companhia de Música Teatral and Magic Acorns artists and performers | Magic Acorns, United Kingdom |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
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2023/08/28 - 2023/09/01 | Instrumentarium para Práticas Artísticas Comunitárias | Escola de Verão NOVA-FCSH (Outros) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |