Identification
Personal identification
- Full name
- Raquel Pereira Henriques
Citation names
- Henriques, Raquel Pereira
- Henriques, Raquel
Author identifiers
- Ciência ID
- 2F11-19AD-4730
- ORCID iD
- 0000-0002-7300-3419
Email addresses
- raquel.henriques@fcsh.unl.pt (Professional)
Telephones
- Telephone
-
- 217908325 (Professional)
Addresses
- Av. de Berna, 26 C, 1069-061, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)
Websites
- https://ihc.fcsh.unl.pt/raquel-pereira-henriques/ (Scholar)
- https://www.fcsh.unl.pt/faculdade/docentes/rhenriques/ (Professional)
Knowledge fields
- Humanities - History and Archaeology - History
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2005/06/30 - 2008/04/07
Concluded
|
História (Doutoramento)
Major in História Cultural e das Mentalidades Contemporâneas
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Legal discourse and educational practice. To be a teacher and to teach History (1947-1974) / Discursos legais e práticas
educativas. Ser professor e ensinar História (1947-1974) - " (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom com Distinção e Louvor por Unanimidade |
1999/09 - 2002/10
Concluded
|
História (Mestrado)
Major in História dos Séculos XIX-XX (Secção do Século XX)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"The art of training skills for a job – technical and professional teaching in the Casa Pia, Lisbon, Portugal (1930-1950)
/ A arte de ensinar uma profissão, O ensino técnico e profissional na Casa Pia de Lisboa (1930-1950)" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom por unanimidade |
1992/09 - 1995/06
Concluded
|
Arte de Trabalhar Madeira (Outros)
Major in Curso de Formação Profissional
Fundação Ricardo do Espírito Santo Silva, Portugal
|
|
1991/06/30
Concluded
|
Ramo de Formação Educacional (Especialização pós-licenciatura)
Major in Formação Educacional
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2016/06 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2012/09 - 2016/06 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2010/03 - 2012/09 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2008/03 - 2010/03 | Assistant (University Teacher) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
1996/09 - 2004/09 | Invited Assistant (University Teacher) | Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
1996/09 - 1997/03 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Fundação Ricardo do Espírito Santo Silva, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
1990/09/01 - 2012/09/01 | History teacher in primary and secondary education | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/10/01 - 2024/09/30 | The individual, nature and society: study of their interrelations and representations in school manuals in Spain and Portugal
in the last third of the 20th century / Individuo, naturaleza y sociedad: estudio de sus relaciones y representaciones en
la manualística escolar de España y Portugal
Researcher
Universidad Nacional de Educación a Distancia, Spain
|
Ministerio de Ciencia e Innovation
Ongoing
|
2022/11 - 2023/06 | Portuguese and Spanish Forced Labourers under National Socialism: History, Memory and Citizenship
618026-CITIZ-1-2020-1-PT-CITIZ-REMEM
Researcher
|
|
2018/10 - 2022/09 | Rescued Memories, (Re)constructed Identities: Schooling experiences and local education dynamics / Memórias Resgatadas, Identidades
(Re)construídas: Experiências de escolarização, património e dinâmicas educativas locais
PTDC/CED-EDG/29091/2017
Researcher
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2016/05 - 2019/05 | Itineraries of pedagogical innovation: reference schools and experiences in Portugal in the twentieth century / Roteiros da
Inovação Pedagógica: Escolas e experiências de referência em Portugal no século XX
PTDC/MHC-CED/0893/2014
Researcher
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2017/09/01 - 2019/04/30 | BRED Project, Study Visits Program, Integrated Learning Practices / Projeto BRED, Programa de Visitas de Estudo, Práticas
de aprendizagem integrada
Procedimento ADRS/219/2018
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, Portugal
|
Concluded
|
2010/01 - 2013/06 | Teacher Training Schools in Portugal: History, Archive, Memory / Escolas de Formação de Professores em Portugal: História,
Arquivo, Memória
PTDC/CPE-CED/100797/2008
Researcher
|
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2022/01 - 2024/05/31 | Resistance, Rebellion and Resistance in the Iberian Empires, 16th-19th centuries
Researcher
Universidade de Évora, Portugal
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Dictionary entry |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Magazine article |
|
Manual |
|
Newsletter article |
|
Newspaper article |
|
Online resource |
|
Other
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2024/11/16 | Antigamente é que era bom... ir à escola / In the old days it was good... Go to school. Comunicação integrada no Seminário organizado pela Comcept intitulado Antigamente é que era bom... / Oral presentation in the Seminar entitled In the old days it was good..., organized by Comcept - Museu de Leiria. | Antigamente é que era bom... / In the old days it was good...
Comcept / Museu de Leiria (Leiria, Portugal)
|
2024/10/31 | E nesta escola de Abril, como fazer? / And in this April school, how to do it? Comunicação integrada no Seminário de História da Educação intitulado O Espírito de Abril e a Educação / Oral presentation in the Seminar on the History of Education entitled The Spirit of April and Education - Escola Superior de Educação, Politécnico de Coimbra. |
Politécnico de Coimbra - Escola Superior de Educação (Coimbra, Portugal)
|
2024/09/14 | Dinâmicas e Desafios da Formação Inicial de Professores / Dynamics and Challenges of Initial Teacher Education. Round table. Organized by Associação de Professores de História (APH), Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra and Centro de Estudos Interdisciplinares CEIS20. Auditório Student UB, Universidade de Coimbra. | Dinâmicas e Desafios do Ensino da História e da Formação Inicial de Professores / Dynamics and Challenges of the Teaching
of History and Initial Teacher Training
Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2024/04/29 | Indicações metodológicas: interrogações, abandonos, continuidades / Methodological indications: questions, abandonments, continuities. No colóquio As Utopias da Revolução de Abril – Educação e Mudança Social em Tempos de Transição Revolucionária (1974-1976), Universidade Lusófona |
Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
|
2024/04/24 | Viver e Resistir. Alguns quotidianos em Portugal (1933-1974) / Live and Resist. Some daily life in Portugal (1933-1974). Oral presentation for students of the Colégio Bartolomeu Dias, Santa Iria de Azóia. | Viver e Resistir. Alguns quotidianos em Portugal (1933-1974) / Live and Resist. Some daily life in Portugal (1933-1974)
Colégio Bartolomeu Dias (Portugal)
|
2024/04/23 | Educação no Estado Novo: para quem e para quê? / Education in the Estado Novo: for whom and for what? Oral presentation for students of the Escola Secundária José Afonso, Loures. |
Escola Secundária José Afonso, Loures (Loures, Portugal)
|
2024/04/18 | A Lição de Salazar – a educação e o ensino durante a ditadura / The Lesson of Salazar – education and teaching during the dictatorship. Oral presentation made to a 12th grade class of the Escola Secundária D. Pedro V, Lisboa. |
Escola Secundária D. Pedro V (Lisboa, Portugal)
|
2024/03/20 | Vozes do passado. Como foi trabalhar com testemunhas que viveram em tempos de ditadura (Voices from the past. What it was like to work with witnesses who lived in times of dictatorship). Together with Maria Alice Samara. |
Universidade de Évora (Évora, Portugal)
|
2024/02/17 | Relatório Geral do Observatório do Ensino de História na Europa: principais conclusões / General Report of the Observatory on the Teaching of History in Europe: main findings). Together with Maria Paula Pereira | O ensino de História na Europa: principais conclusões do Relatório Geral do Observatório do Ensino de História (OHTE) / History
teaching in Europe: main findings of the General Report of the Observatory for the Teaching of History (OHTE)
Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de LIsboa (Lisboa, Portugal)
|
2024/01/08 | Alguns quotidianos em Portugal (1933-1974) / Some daily life in Portugal (1933-1974). Three oral presentations were made to three classes of the 12th grade of the School Secundária Braancamp Freire, Pontinha, Odivelas. | Alguns quotidianos em Portugal (1933-1974) / Some daily life in Portugal (1933-1974)
Escola Secundária Braancamp Freire (Odivelas, Portugal)
|
2023/12/15 | Participation in the Round Table organized by the Società Italiana per lo Studio del Patrimonio Storico-Educativo (SIPSE) entitled Historical-educational heritage and Public History of Education: the point of view of the scientific societies, III SIPSE Conference, The historical-educational heritage as a source for the Public History of Education. Between good practices and new perspectives, Catholic University of the Sacred Heart, Milan/ Università Cattolica del Sacro Cuore, Milão. |
Università Cattolica del Sacro Cuore (Milano, Italy)
|
2023/12/12 | Anos 60 - anos 70. Manuais e leituras possíveis (5ª e 6ª classe /1º e 2° ano) / Manuals and readings possible (5th and 6th grade / 1st and 2nd grade). Communication integrated in Seminar 2: Teaching and History Policies in Universities, Academies and Private Institutions, within the scope of the commemorations of the 50th anniversary of the 25th of April. Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, organized by João Paulo Avelãs Nunes and Nuno Estevão Ferreira. |
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2023/09/02 | He intends to show what he has lived through: Developing students, empathetic understanding in context. Oral presentation in workshop Inside the Past: Sympathy, Empathy and the Informed, Creative Imagination, History Educators International Research Network (Heirnet) 2023, Karlstad University, Stockholm. From August 31st to September 2nd. Together with Maria Helena Pinto and Ana Isabel Fernandes. |
Karlstad University (Estocolmo, Sweden)
|
2023/07/11 | Sob o signo da experimentação (Under the sign of experimentation). Oral presentation integrated in the round table entitled Teacher training and pedagogical innovation in the Veiga Simão Reform. Universidade Lusófona, Lisboa. |
Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
|
2023/07/01 | Formar professores de História, redefinição de modelos e práticas (Educating History teachers, redefining models and practices). Colóquio Margens e Pontes para a Educação (Colloquium Margins and Bridges for Education), Colégio Almada Negreiros, Campus de Campolide, Universidade Nova de Lisboa. |
Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2023/06/14 | A maleta pedagógica, como construir, como utilizar. Resistências, rebelião e revoltas (The pedagogical briefcase, how to build, how to use. Resistances, rebellion and revolts). Oral presentation within the scope of the research project Resistance, Polo III, Universidade de Cabo Verde (FAED, Faculdade de Educação e Desporto), Assomada, Ilha de Santiago. Together with António Camões Gouveia. |
Universidade de Cabo Verde (Santiago, Cape Verde)
|
2023/06/13 | As planificações e o ensino de História e, também, Diferentes formas de avaliação. A avaliação no ensino da História (The planning and teaching of History and, also, Different forms of evaluation. Evaluation in the teaching of History). These two sessions were held for future teachers of History and History and Geography and took place at Campus III of the University of Cabo Verde (FAED, Faculdade de Educação e Desporto), Assomada, Ilha de Santiago, within the scope of the research project Resistance. |
Universidade de Cabo Verde (Santiago, Cape Verde)
|
2023/06/02 | Remote participation in the session of a seminar on Didactics of History of the Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade dos Açores on the theme Didática dos Objetos (Didactics of Objects), under the coordination of Maria João Mogarro. |
Universidade dos Açores
|
2023/03/27 | Participation in the round table of the opening ceremony of the congress The education system Portuguese in the last 25 years, as part of the cycle of conferences organized by the NECPRI, Núcleo de Estudos de Ciência Política e Relações Internacionais, Universidade Nova de Lisboa. | O sistema educativo português nos últimos 25 anos
Universidade Nova de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2023/03/17 | A criança na década de 60 do século XX: A sua presença nos manuais de História do Ciclo Complementar (The child in the 60's of the twentieth century: Its presence in the History textbooks of the Complementary Cycle). Oral presentation in Seminário Internacional, Representações sobre a natureza e a sociedade nos manuais escolares de Espanha e Portugal (dos anos 60 aos anos 90) / Representations of nature and society in school textbooks in Spain and Portugal (from the 60s to the 90s. |
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/12/14 | Some images of the Estado Novo school. Oral testimonies / Algumas imagens da escola do Estado Novo. Testemunhos orais. Oral presentation in International Conference “The School and its Many Pasts – School Memories between Social Perception and Collective Representation”, Macerata, at Università di Macerata, Polo Pantaleoni, from 12th to 15th December. |
Università di Macerata
|
2022/10/19 | Algumas reformas curriculares e o ensino de História. A construção de currículos de história local (Some curricular reforms and the teaching of History. The construction of local history curricula). Oral presentation in Round Table on Teaching and Research in History in today's times, comparative perspectives, Campus do Palmarejo Grande, Ilha de Santiago, Universidade de Cabo Verde. |
Universidade de Cabo Verde (Santiago, Cape Verde)
|
2022/10/17 | A localidade e os objetos. Alguns recursos didáticos para a sala de aula (The locality and the objects. Some Teaching Resources for the Classroom). Oral presentation, Mini-course entitled Teaching Resistances, which took place at Pole III of the Universidade de Cabo Verde (FAED ¿ Faculdade de Educação e Desporto), Assomada, Ilha de Santiago. | Ensino e Investigação em História nos tempos de hoje – perspetivas comparadas
Universidade de Cabo Verde (Santiago, Cape Verde)
|
2022/10/17 | A localidade e os objetos. Alguns recursos didáticos para a sala de aula (The locality and the objects. Some Teaching Resources for the Classroom), oral presentation within the scope of the research project Resistance in Polo III, Universidade de Cabo Verde (FAED, Faculdade de Educação e Desporto), Assomada, Ilha de Santiago. | A localidade e os objetos. Alguns recursos didáticos para a sala de aula (The locality and the objects. Some Teaching Resources
for the Classroom)
Universidade de Cabo Verde (Santiago, Cape Verde)
|
2022/09/02 | Social Studies, the Relationship with the Natural Environment in School Textbooks for Portuguese Preparatory Education (1975-1986) / Estudos Sociais, a Relação com o Meio Natural em Manuais para o Ensino Preparatório Português (1975-1986), Conference strand in a preformed panel: Curriculum, school didactics and teaching objects in formal and informal contexts, at 43rd Annual Conference of the International Standing Conference for the History of Education (ISCHE). |
Università Cattolica del Sacro Cuore (Milano, Italy)
|
2022/07/07 | A experiência das Ciências Humanas, uma inovação antes da Revolução de Abril (The experience of the Humanities, an innovation before the April Revolution): oral presentation in XXI Coloquio de la Historia de la Educación Pedagogías alternativas y educación en los márgenes, organized by Sociedad Española de Historia de la Educación (SEDHE), which took place from 6 to 8 July, Universitat de València. |
Universitat de València. (Valência, Spain)
|
2022/05/12 | Participation in the round table entitled Modelos de formação: reflexão sobre experiências (Models of formation: reflection on experiences) in IV Colóquio O Ensino da História e os Desafios da Formação de Professores, Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa. |
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/04/22 | Aprender, colaborar e comunicar com os currículos de história local: experiências educativas e formativas / Learning, collaborating and communicating with local history curricula: educational and formative experiences: oral presentation in International Conference that took place from the MRIR Project. It took place on the 21st and 22nd of April, at the Instituto de Educação of the Universidade de Lisboa. Together with Clara Cruz. |
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/03/12 | Participation in the Workshop entitled Que historiografia e que ensino da História? Sobre a presença do ensino da História no sistema de ensino português (What historiography and what teaching of History? On the presence of the teaching of History in the Portuguese education system). Faculdade de Letras, Universidade de Coimbra, March 12. |
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2021/06/21 | Participation in the round table entitled Textbooks and controversial topics: the Portuguese case of the Laboratório de Pesquisa em Educação Histórica (LAPEDUH) (Laboratory for Research in History Education). |
Universidade Federal do Paraná (Paraná, Brazil)
|
2021/02/24 | 33 anos a tentar alterar práticas educativas em Portugal. Os documentos curriculares oficiais (1986-2019) / 33 years trying to change educational practices in Portugal. Official curriculum documents (1986-2019) : Paper presented at the XII Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação (XII Luso-Brazilian Congress of the History of Education) (COLUBHE). | XII Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação (COLUBHE) intitulado Alteridades e desigualdades nas práticas educativas
Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá (Brazil)
|
2021/02/02 | Viver na época da peste negra (Living in the time of the Black Death). Lecture to students / participation in the History laboratory of the 2nd Cycle of Colégio Brincadeiras ao Cubo. |
Colégio Brincadeiras ao Cubo (Portugal)
|
2020/10/22 | Problematizar local, pensar global: diálogos curriculares com o património (Problematizing local, thinking global: curricular dialogues with heritage). | International Conference Heritage Education in Action: Weaving Relationships Between Museums, Schools and Territories / Conferência
Internacional, Educação Patrimonial em Ação: Tecendo relações entre museus, escolas e territórios
Faculdade de Letras da Universidade do Porto (Portugal)
|
2019/09/11 | O território como recurso educativo: o caso prático de um projeto transdisciplinar (The territory as an educational resource: the case study of a transdisciplinary project). | II Jornadas Pedagógicas do Município de Benavente subordinadas ao tema, O território como recurso educativo¿
Município de Benavente (Benavente, Portugal)
|
2019/07/17 | Waldorf Pedagogy as an alternative: a concrete example in Portugal | 41st Annual Conference of the Internacional Standing Conference for the History of Education (ISCHE) intitulado Spaces and
Places of Education
Universidade do Porto, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (Porto, Portugal)
|
2019/06/13 | O papel das visitas de estudo no desenvolvimento curricular integrado: o caso prático de um projeto transdisciplinar (The role of study visits in integrated curriculum development: the case study of a transdisciplinary project). | II Seminário Internacional intitulado Currículo, Avaliação, Formação e Tecnologias Educativas (CAFTe)
Universidade do Porto, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (Porto, Portugal)
|
2019/04/04 | História oral (Oral History). | História da Pobreza e da Fome
Instituto de História Contemporânea e Biblioteca Nacional de Portugal (Lisboa, Portugal)
|
2019/03/19 | A história oral no estudo da resistência (Oral history in the study of resistance). | Opressão e resistência no período do Estado Novo
Associação de Estudantes – Núcleo de História, Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2018/11/30 | O professor inovador ou conservador? Visões institucionais e pessoais (1969-2014) / The innovative or conservative teacher? Institutional and personal views (1969-2014). | Oficinas de Investigação do CITCEM 18/19, Perspetivas em Ensino da História
Universidade do Porto, Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2018/10/29 | A Campanha Nacional de Educação de Adultos, apresentação de sete filmes realizados para a Campanha, entre 1952 e 1955 (The National Campaign for Adult Education, presentation of seven films made for the Campaign, between 1952 and 1955). | História Permanente do Cinema Português
Cinemateca Portuguesa, Museu do Cinema (Lisboa, Portugal)
|
2018/10/20 | Das soluções provisórias ao desenvolvimento de uma rede de ensino estruturada (From provisional solutions to the development of a structured education network). | V Jornadas de Estudo sobre o Convento dos Capuchos 2018
Convento dos Capuchos da Caparica (Costa da Caparica, Portugal)
|
2018/09/30 | Do teachers learn to innovate or to preserve? Some reforms and educational practices in Portugal (1969-2014). | 40th annual meeting of the Internacional Standing Conference for the History of Education (ISCHE)
Humboldt Universität, Berlim (Berlim, Germany)
|
2018/05/05 | Quem assim vive com estes móveis. Quotidianos rurais de gente comum (Who lives like this with these pieces of furniture. Rural daily life of ordinary people). | Colóquio sobre Mobiliário Português, homenagem a Fernanda Castro Freire.
Museu de Artes Decorativas da Fundação Ricardo do Espírito Santo Silva (Lisboa, Portugal)
|
2018/02/23 | Ritmos com sentido. Educar o corpo, a alma e o espírito em escolas Waldorf (Rhythms with meaning. Educating the Body, Soul, and Spirit in Waldorf Schools). | 2º Encontro Inovar – Roteiros da Inovação Pedagógica: escolas e experiências de referência em Portugal no século XX
Universidade do Porto, Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2017/10/28 | Currículo, manuais escolares e práticas pedagógicas: participação em mesa redonda organizada pela Associação de Professores de História (Curriculum, textbooks and pedagogical practices: participation in a round table organized by the History Teachers Association). | Congresso intitulado A História (mal?) contada nas salas de aula
Associação de Professores de História. Fundação Eng. António de Almeida (Porto, Portugal)
|
2017/09/30 | Ser Professor Waldorf (Being a Waldorf Teacher). | Congresso Internacional O Tempo dos Professores
Universidade do Porto, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (Porto, Portugal)
|
2017/05/30 | O projeto educativo do Colégio do Sagrado Coração de Maria e o papel das Ciências Sociais e Humanas (The educational project of Colégio do Sagrado Coração de Maria and the role of the Social Sciences and Humanities). | O futuro projeto educativo do Colégio do Sagrado Coração de Maria
Colégio do Sagrado Coração de Maria, Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2017/05/19 | Two different educational projects: Escola Raiz and Jardim de Infância São Jorge | “Congreso Internacional Sociedad, educación y elites. Perspectivas históricas desde la Ilustración a la Era Digital” (Society,
Education and Elites. Historical Perspectives from the Enlightenment to the Digital Era)
Universidad de Deusto, Facultad de Psicología y Educación, Bilbao (Bilbao, Spain)
|
2016/10/14 | Educação e formação de professores no Estado Novo (Education and teacher training in the Estado Novo). | 3º Colóquio Políticas de Educação e Formação de Professores do contexto republicano ao atual”, no âmbito de 4 Colóquios PEC
Faria de Vasconcelos nos meandros da educação integral e da Escola Nova: do passado ao futuro
Instituto Politécnico de Castelo Branco, Escola Superior de Educação (Castelo Branco, Portugal)
|
2016/06/21 | Objetos, espaços e narrativas. O caso dos Combatentes (Objects, spaces and narratives. The Case of Combatentes). | XI Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação – Investigar, Intervir, Preservar: caminhos da história da educação luso-brasileira
Universidade do Porto, Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2016/04/21 | Quotidianos rurais no Estado Novo (Rural daily life in the Estado Novo). | Seminário para alunos e professores
Escola Secundária de Paredes, Porto (Porto, Portugal)
|
2016/04/14 | Alguns quotidianos de camponeses da Beira Alta e da Beira Baixa (1930-1960) / Some daily lives of peasants from Beira Alta and Beira Baixa (1930-1960). | O sentido do gesto e a sua memória. A vida quotidiana ao longo da história
Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2014/11/26 | Do edifício para o pavilhão. Conceitos e práticas (From the building to the pavilion. Concepts and practices). | A Revolução dos Cravos. Teoria, Historiografia e Ensino-Aprendizagem
Associação de Professores de História e Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2014/10/03 | A revolução atravessou a sala de aula? Alguns testemunhos (Has the revolution gone through the classroom? Some testimonies). | Colóquio “O 25 de Abril e a Educação”
Universidade de Lisboa, Instituto de Educação (Lisboa, Portugal)
|
2014/03/11 | Alguns quotidianos em Portugal (1933-1974) / Some daily life in Portugal (1933-1974). | Seminário para alunos e professores
Escola Secundária Seomara da Costa Primo, Amadora (Amadora, Portugal)
|
2013/10/19 | Quotidianos rurais no norte de Portugal (Rural daily life in the north of Portugal). | Congresso da Associação de Professores de História intitulado “Espaços Públicos. Vidas Privadas”
Associação de Professores de História e Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2012/12/14 | Vidas nos tempos do Estado Novo (Daily lifes during Estado Novo). | Colóquio Internacional “I Encontro Hoper – História Oral Portuguesa em Rede”
Universidade de Lisboa, ICS e Universidade Nova de Lisboa, IHC (Lisboa, Portugal)
|
2012/10/06 | História, memória, identidades (History, memory, identities). | Congresso da Associação de Professores de História intitulado “Nação, Nacionalismos e Identidades Nacionais”
Associação de Professores de História e Universidade do Minho (Guimarães, Portugal)
|
2011/04/11 | Poderes, ideologias, culturas. Representações de escolas, professores e práticas (olhares pelo século XX português e desafios atuais) / Powers, ideologies, cultures. Representations of schools, teachers and practices (perspectives on the twentieth century Portuguese and current challenges). | Seminário de segundo ciclo em Ensino da História e da Geografia
Universidade de Coimbra, Faculdade de Letras (Coimbra, Portugal)
|
2010/11/18 | Educar é regenerar? A educação na Primeira República (Educating is capable of regenerating? Education in the First Republic). |
Estabelecimento Prisional de Sintra e Escola D. Carlos I, em Sintra (Sintra, Portugal)
|
2010/11/10 | O Infante entre os alunos. A construção da imagem do Infante que sobrevive em espaços escolares (The Infante D. Henrique among the students. The construction of the image of the Infante D. Henrique that survives in school spaces). | Colóquio Internacional “A Herança do Infante”
Universidade dos Açores e Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lagos, Portugal)
|
2010/05/08 | Programar e realizar visitas de estudo em espaços museológicos, teoria e prática (Schedule and carry out study visits in museum spaces, theory and practice). | “Os Museus e o Ensino da História”
Museu Nacional de Arqueologia (Lisboa, Portugal)
|
2010/05/06 | O 25 de Abril e a formação de professores (1974-1986) / 25th of April and teacher training (1974-1986). | Seminário de Mestrado – módulo da História da Formação de Professores
Universidade de Lisboa Instituto de Educação (Lisboa, Portugal)
|
2009/10/03 | O futuro do ensino da História pensado a partir de um olhar sobre o passado (The future of the teaching of History from a look at the past). | Congresso da Associação de Professores de História intitulado “História, que futuro?”
Associação de Professores de História e Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. (Lisboa, Portugal)
|
2009/09/08 | Práticas educativas: compromisso, sedução e reconstrução (Educational practices: commitment, seduction and reconstruction). | IX Jornadas Internacionais de Educação Histórica, Investigação em Educação Histórica e em Educação Geográfica
Universidade do Minho Instituto de Educação e Psicologia (Braga, Portugal)
|
2009/06/05 | Formação de professores (Teacher training). | O Estado e a Educação (1759-2009)
Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
|
2009/05/18 | Cultura e prática pedagógica dos professores do ensino liceal em Portugal (1947-1974) / Culture and pedagogical practice of secondary school teachers in Portugal (1947-1974). | Colóquio Internacional “La formazione docente tra attualità e storia”
Università degli Studi di Ferrara (Ferrara, Italy)
|
2009/04/18 | O processo de formação de professores do ensino liceal (1947-1974) / The process of training teachers in secondary education (1947-1974). | Seminário de Doutoramento de Ciências da Educação (Especialidade de História da Educação), Módulo de História da Profissão
Docente e da Formação de Professores
Universidade de Lisboa Instituto de Educação (Lisboa, Portugal)
|
2008/11/19 | A articulação do ensino da História nos Ensinos Básico e Secundário com o Ensino Superior (The articulation of the teaching of History in Basic and Secondary Education with Higher Education). | Encontro da CLIOHnet2, “O papel da História hoje – desafiando o futuro”
Universidade Aberta, Palácio Ceia (Lisboa, Portugal)
|
2008/10/24 | O ofício do professor como poder (The Teacher's work as Power). | workshop internacional intitulado “A profissão como vocação”
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociis (Lisboa, Portugal)
|
2008/07/12 | A profissionalidade do professor de História no século XX (The professionalism of the History teacher in the twentieth century). | Jornadas de Reflexão da Associação de Professores de História com o título genérico “A História como profissão e as utilidades
do saber histórico”
Associação de Professores de História e Museu da Presidência da República, Lisboa. (Lisboa, Portugal)
|
2008/04/05 | A Formação de Professores do Ensino Liceal em Portugal (The Training of Secondary School Teachers in Portugal). | Seminário de Doutoramento de História da Educação em Portugal – Módulo de História da Profissão Docente e da Formação de Professores
Universidade de Lisboa Instituto de Educação (Lisboa, Portugal)
|
2007/04/09 | Discursos legais e práticas educativas (Legal Discourses and Educational Practices). | Seminário do Instituto de História Contemporânea
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2006/02/10 | Formação inicial de professores (Initial teacher training). | Seminário Interno do Secretariado Inter-Associações de Professores (SIAP) sobre “A Formação dos Professores”
Escola Superior de Educação de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2005/04/16 | Licenciatura em História e empregabilidade (Degree in History and employability). | Encontro Nacional de Estudantes de História “A História no Mundo, os mundos da História”, Horizontes Profissionais
Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
|
2005/03/02 | A Formação de Professores na Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Teacher Training in Faculdade de Ciências Sociais e Humanas). | V Jornadas Internacionais de Educação Histórica – Investigação em Portugal e no Brasil
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2004/05/15 | O novo Programa de História da Cultura e das Artes (The new History of Culture and Arts Syllabus). Together with António Filipe Pimentel, António Camões Gouveia, Elvira Maria Serra Alvarez, João Nuno Sales Machado and Ricardo Santa Rita Monteiro. | Apresentação pública do Programa de História da Cultura e das Artes
Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2004/05/06 | Organizar experiências de aprendizagem a partir de fontes disponíveis nos manuais escolares do ensino básico e secundário (Organising learning experiences from sources available in primary and secondary school textbooks). |
Associação de Professores de História e Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2002/12/17 | A Escola Republicana (The Republican School). | Ciclo de Conferências «A República e o Social»
Biblioteca-Museu República e Resistência (Lisboa, Portugal)
|
2002/10/27 | Pensar a avaliação (Thinking about the evaluation). | Iº Fórum do Ensino intitulado “Reinventar a Escola”
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação (Lisboa, Portugal)
|
2002/02/07 | Práticas Pedagógicas e Reorganização Curricular do Ensino Básico: alguns problemas (Pedagogical Practices and Curricular Reorganization of Basic Education: some problems). | Jornadas intituladas “Reorganização Curricular do Ensino Básico – as Competências Específicas da História em Contexto de Aula”
Associação de Professores de História e Fundação Calouste Gulbenkian (Lisboa, Portugal)
|
2001/07/05 | A Técnica e o Objeto (Contraponto entre mobiliário egípcio e mobiliário português) / The Technique and the Object (Counterpoint between Egyptian furniture and Portuguese furniture). | Seminário sobre Egiptologia
Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2001/05/19 | Manuais escolares e família (1930-1950) / School textbooks and family (1930-1950). |
Museu Escolar de Marrazes, em Leiria (Leiria, Portugal)
|
2001/04/19 | Docência e Metodologia (1930-1990) / Teaching and Methodology (1930-1990). | Ação de formação para professores denominada “Que Ensino da História para o século XXI?”.
Escola Secundária de Pinhal Novo (Pinhal Novo, Portugal)
|
2000/03/16 | O Ensino da História após o 25 de Abril de 1974 (The Teaching of History after the 25th of April 1974). | Colóquio “Um Século de Ensino da História”
Instituto de História Contemporânea da Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa em colaboração
com a Biblioteca-Museu «República e Resistência» (Lisboa, Portugal)
|
1999/05/21 | Aprender a aprender (Learn how to learn). | Seminário para professores
Escola Secundária da Quinta do Marquês, em Oeiras (Oeiras, Portugal)
|
1999/04/15 | O couro no assento (Leather on the seat). | Mobiliário português
Escola Superior de Artes Decorativas da Fundação Ricardo do Espírito Santo Silva (Lisboa, Portugal)
|
1998/12/03 | O mobiliário egípcio e o mobiliário português do século XVIII, algumas comparações (Egyptian furniture and eighteenth-century Portuguese furniture, some comparisons). | Mobiliário português
Escola Superior de Artes Decorativas da Fundação Ricardo do Espírito Santo Silva (Lisboa, Portugal)
|
1997/11/13 | O Tempo e o Móvel em Portugal (Time and Furniture in Portugal) | Lições de História das Artes Decorativas
Câmara Municipal de Viseu e Edicarte (Viseu, Portugal)
|
1986/11/04 | A Educação do Estado Novo nos anos 30 (Education of the Estado Novo in the 1930s). | Colóquio sobre o Estado Novo – das origens ao fim da autarcia (1926-1959)
Fundação Calouste Gulbenkian
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2024/02 - 2024/05 | Member of the Organizing Committee of the Colloquium entitled As utopias da Revolução de Abril. Educação e mudança social
em tempos de transição revolucionária (1974-1976) / The utopias of the April Revolution. Education and Social Change in Times
of Revolutionary Transition (1974-1976). Universidade Lusófona, Lisboa. (2024/02 - 2024/05)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Ensino Lusófona, Portugal |
2024/02/23 - 2024/02/23 | V Encontro Português de História da Educação / V Portuguese Meeting on the History of Education (2024/02/23 - 2024/02/23)
Congress (Co-organisor)
|
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal |
2024/02/17 - 2024/02/17 | O ensino de História na Europa: principais conclusões do Relatório Geral do Observatório do Ensino de História (OHTE) / History
teaching in Europe: main findings of the General Report of the Observatory for the Teaching of History (OHTE) (2024/02/17 - 2024/02/17)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal |
2023/02 - 2023/07 | Member of the Organizing Committee of the Colloquium entitled Nos 50 anos da Reforma Veiga Simão: as políticas educativas
entre mudanças e continuidades (In the 50 years of the Veiga Simão Reform: educational policies between changes and continuities).
Universidade Lusófona, Lisboa. (2023/02 - 2023/07)
Seminar
|
Ensino Lusófona, Portugal |
2021/07/26 - 2021/07/28 | Member of the Scientific Committee of the XX Congresso Internacional das Jornadas de Educação Histórica / V Congresso Ibero-Americano
(XX International Congress of Historic Education Conferences / V Ibero-American Congress) on the theme Pensamento Histórico
e Humanismo (Historical Thought and Humanism). Faculdade de Letras da Universidade do Porto, July 26-28, 2021. (2021/07/26 - 2021/07/28)
Congress
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2021/07/20 - 2021/07/23 | Member of the Organizing Committee of the XIV Ibero-American Congress of the History of Education (CIHELA 2021). Jointly organized
by the Associação de História da Educação de Portugal (HISTEDUP), for CITCEM, Centro de Investigação Transdisciplinar Cultura,
Espaço e Memória and also for The International Standing Conference for the History of Education (ISCHE). Instituto de Educação,
Universidade de Lisboa, July 20-23, 2021. URL: https://cihela2020.ie.ulisboa.pt/pt/. Theme: Revolution, Modernity and Memory,
paths of the History of Education. (2021/07/20 - 2021/07/23)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2021/02/24 - 2021/02/27 | Member of the Portuguese Organizing Committee of the XII Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação (COLUBHE 2020),
Alteridades e desigualdades nas práticas educativas (Alterities and inequalities in educational practices). Promoted by Grupo
de pesquisa em História da Educação da Universidade Federal de Mato Grosso and ANPEd (Associação Nacional de Pós-Graduação
e Pesquisa em Educação) and also by Associação de História da Educação de Portugal (HISTEDUP). Organized by Universidade Federal
de Mato Grosso, Cuiabá, from February 24 to 27, 2021. (2021/02/24 - 2021/02/27)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade Federal de Mato Grosso, Brazil |
2019/11/30 - 2019/11/30 | Member of the organization of the IV Encontro de Ensino de História / IV Meeting of History Teaching. It took place at Faculdade
de Letras da Universidade do Porto on November, 30 in partnership with the CITCEM, IHC e APH. URL: https://encontrodeensinode.wixsite.com/historia
ou citcem.org/evento/355 (2019/11/30 - 2019/11/30)
Meeting (Member of the Organising Committee)
|
|
2019/09/05 - 2019/09/07 | Member of the Scientific Committee of the IX Encontro Ibérico de História da Educação, that took place at the School Sá de
Miranda, Braga, september 5, 6 and 7, 2019. (2019/09/05 - 2019/09/07)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
|
2019/07/09 - 2019/07/12 | Member of the organizing committee of the XX Coloquio de Historia de la Educación, called Identidades, Internacionalismo,
Pacifismo y Educación (siglos XIX y XX) (siglos XIX y XX) / Identities, Internationalism, Pacifism and Education (19th and
20th centuries), which took place in the week of 9 to 12 July 2019 at the Casa de Cultura do Concelho de Monforte de Lemos
(Lugo). URL: http://sedhe.es/novedades/coloquio2019/ (2019/07/09 - 2019/07/12)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2019/02/22 - 2019/02/22 | Member of the Scientific Committee of the Colloquium Inovação e Educação Contemporânea. III Encontro Inovar. (Innovation and
Contemporary Education). It took place at the Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Coimbra,
on February 22, 2019. (2019/02/22 - 2019/02/22)
Meeting (Member of the Scientific Committee)
|
|
2018/11/17 - 2018/11/17 | Member of the organization of the III Encontro de Ensino de História (III Meeting of History Teaching). It took place at Faculdade
de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa, on November 17, 2018 and was in partnership with CITCEM, IHC
and APH. URL: https://encontrodeensinode.wixsite.com/historia (2018/11/17 - 2018/11/17)
Meeting (Member of the Organising Committee)
|
|
2018/05/31 - 2018/06/01 | Member of the organisers of the Council of Europe Seminar entitled Educating for Diversity and Democracy: teaching History
in the Contemporary Europe. What shoud teachers be concerned about?. At Faculdade de Letras, Universidade do Porto on May
31 and June 1, 2018. URL: https://sigarra.up.pt/flup/pt/noticias_geral.ver_noticia?p_nr=78323 (2018/05/31 - 2018/06/01)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
|
2017/11/17 - 2017/11/17 | Member of the organization of the II Encontro de Ensino de História / II Meeting of History Teaching. It took place at Faculdade
de Letras da Universidade do Porto on November 17, 2017 in partnership with CITCEM, IHC and APH. URL: https://encontrodeensinode.wixsite.com/historia (2017/11/17 - 2017/11/17)
Meeting (Member of the Organising Committee)
|
|
2017/09/28 - 2017/09/30 | Member of the Scientific Committee of the International Congress O Tempo dos Professores / The Teachers' Time. It took place
at Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto between 28 and 30 September 2017.
(2017/09/28 - 2017/09/30)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2017/05/06 - 2017/09/03 | Scientific-pedagogical mediation for the exhibition Racismo e Cidadania (Racism and Citzenship) curated by Francisco Bethencourt,
under the responsibility of the Câmara Municipal de Lisboa and EGEAC. It took place at the Padrão dos Descobrimentos / Monument
to the Discoveries, in Lisbon, from May 6 to September 3, 2017. (2017/05/06 - 2017/09/03)
Exhibition (Co-organisor)
|
|
2016/09/11 - 2016/09/13 | Member of the Portuguese Scientific Committee of the XVI Congresso Internacional das Jornadas de Educação Histórica (XVI International
Congress of the Journeys of Historic Education) on the theme Epistemologias e Ensino da História (Epistemologies and Teaching
of History). It took place at Faculdade de Letras da Universidade do Porto between 11 and 13 September 2016. (2016/09/11 - 2016/09/13)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2016/06/20 - 2016/06/23 | Member of the Portuguese Scientific Committee of the XI Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação (XI COLUBHE) entitled
Investigar, Intervir e Preservar: Caminhos da História da Educação Luso-Brasileira. Organized by Associação de História da
Educação de Portugal (HISTEDUP), GT de História da Educação da ANPEd (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação)
and for Sociedade Brasileira de História da Educação (Brasil). Faculdade de Letras da Universidade do Porto (FLUP) June 20-23,
2016. (2016/06/20 - 2016/06/23)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2016/01/23 - 2016/04/26 | Scientific-pedagogical mediation for the exhibition Portugal em Descoberta. Ideias, Objetos, Novidades, Modas (Portugal and
the discoveries. Ideas, objects, novelties and fashion) curated by António Camões Gouveia, under the responsibility of EGEAC.
It took place at the Padrão dos Descobrimentos / Monument to the Discoveries, in Lisbon, from January 23 to April 26, 2016. (2016/01/23 - 2016/04/26)
Exhibition (Co-organisor)
|
|
2014/11/26 - 2014/11/26 | Scientific coordination of the Colloquium A Revolução dos Cravos. Teoria, Historiografia e Ensino-Aprendizagem (The Carnation
Revolution. Theory, Historiography and Teaching and Learning), IHC and History Teachers Association (APH), F.C.S.H./U.N.L.,
Lisbon - held on 26 November 2014. (2014/11/26 - 2014/11/26)
Meeting (Member of the Scientific Committee)
|
|
2014/08/25 - 2014/08/28 | Member of the Portuguese Scientific Committee of the X Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação (X Luso-Brazilian
Congress of the History of Education) (X COLUBHE) entitled Percursos e Desafios na História da Educação Luso-Brasileira (Paths
and Challenges in the History of Luso-Brazilian Education). Held in Curitiba (Paraná, Brasil), campus da Pontifícia Universidade
Católica do Paraná (PUC-PR), from August 25 to 28, 2014. (2014/08/25 - 2014/08/28)
Congress (Member of the Scientific Committee)
|
Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brazil |
2013/10/18 - 2013/10/20 | Congress of the History Teachers Association held at the Faculty of Social Sciences and Humanities, New University of Lisbon,
Lisbon, from 18 to 20 October 2013 entitled Espaços Públicos. Vidas Privadas (Public spaces. Private lives). (2013/10/18 - 2013/10/20)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2012/10/05 - 2012/10/06 | Congress held by the History Teachers Association in the Auditorium of the University of Minho, Pólo de Guimarães, October
5-6, 2012, entitled Nation, Nationalisms and National Identities. (2012/10/05 - 2012/10/06)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2012/07/12 - 2012/07/15 | Member of the Local Organizing Committee of the IX Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação (IX Luso-Brazilian Congress
of the History of Education) entitled Rituais, Espaços e Patrimónios Escolares (Rituals, Spaces and School Heritage), Instituto
de Educação, Universidade de Lisboa - July 12-15, 2012. (2012/07/12 - 2012/07/15)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2011/10/21 - 2011/10/22 | Congress held by the History Teachers Association in the Auditório da Escola Secundária de Camões, Lisbon, October 21-22,
2011, entitled Colonial War and Decolonization. (2011/10/21 - 2011/10/22)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2010/10/22 - 2010/10/23 | Congress held by the History Teachers Association in the Fundação Engenheiro António de Almeida, Porto, from 22 to 23 October
2010, entitled Images of the Republic: daily life and culture. (2010/10/22 - 2010/10/23)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2010/03/16 - 2010/03/16 | Seminar organised by the History Teachers Association, entitled Is History in Danger?, held at the Fundação Calouste Gulbenkian,
Lisbon, on 16 March 2010. (2010/03/16 - 2010/03/16)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
|
2010/02/26 - 2010/02/28 | History Teachers Association held, in collaboration with Ben Baso, the Asociación de Profesores para la difusión y protección
del Patrimonio Histórico the VII Hispano-Portuguese Study Days entitled Lisboa dos Descobrimentos (Lisbon of the Discoveries).
They took place in Lisbon, Seixal and Almada on the 26th, 27th and 28th of February 2010. (2010/02/26 - 2010/02/28)
Other (Member of the Organising Committee)
|
|
2009/10/02 - 2009/10/04 | Congress held by the History Teachers Association in the Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisbon, from
02 to 04 October 2009, entitled History, what future? (2009/10/02 - 2009/10/04)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2006/11/02 - 2006/11/04 | Congress held by History Teachers Association at Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Lisbon, from 02 to 04
November 2006, entitled História e Religiões: Estudar e Ensinar (History and Religions: Studying and Teaching). (2006/11/02 - 2006/11/04)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2005/10/20 - 2005/10/22 | Congress held by History Teachers Association at Centro de Congressos de Aveiro, Aveiro, from 20 to 22 October, 2005, entitled
Trabalho, Sociabilidades, Marginalidades (Séculos XVIII a XXI) / Work, Sociabilities, Marginalities (Eighteenth to XXI Centuries). (2005/10/20 - 2005/10/22)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
|
2004/10/28 - 2004/10/30 | Congress held by History Teachers Association at Colégio do Espírito Santo, Universidade de Évora, Évora, from 28 to 30 October
2004, entitled Os Tempos da Europa (The times of Europe). (2004/10/28 - 2004/10/30)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/05/04 - 2024/05/04 | Moderação de uma sessão paralela (nº 33) no Congresso Internacional intitulado 50 anos 25 de Abril / Moderation of a parallel
session (nº 33) at the International Congress entitled 50 years, 25 April. Reitoria da Universidade de Lisboa.
Congress
|
Congresso Internacional intitulado 50 anos 25 de Abril / International Congress entitled 50 years, 25 April |
2024/01/11 - 2024/01/11 | Moderation of the online seminar entitled PISA 2022. Discourses, truth of numbers, and post-pandemic changes in education.
Organized by OP.Edu, Observatory of Education and Training Policies, in collaboration with the Autonomous Section of General
Education and Training of the Faculty of Social Sciences and Humanities of the New University of Lisbon and also in partnership
with the António Sérgio School Training Centre.
Seminar
|
PISA 2022. Discursos, verdade dos números e mudanças pós-pandemia na educação / Discourses, truth of numbers, and post-pandemic
changes in education
Ensino Lusófona, Portugal
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal Agrupamento de Escolas António Sérgio, Portugal |
2023/11/30 - 2023/12/01 | Participation by invitation of the Ministry of Education in the The 3rd Annual Conference of the Observatory on History Teaching
in Europe (OHTE) «Teaching history, teaching peace?», organized by Council of Europe. Local: Palais de L Europe, Conseil de
L Europe, Estrasburgo.
Congress
|
«Teaching history, teaching peace?»
Council of Europe, France
|
2023/03/07 - 2023/03/08 | Participation by invitation of the Ministry of Education in the The Second History Education Forum, History Education in Digital
Age. Organized in co-operation with the joint European Union, the Council of Europe and Fédération Walloie e Flemish Department
of Education and Training. Local: Flemish Department of Education and Training, Bruxelas.
Congress
|
Council of Europe, France
|
2022/12/01 - 2022/12/02 | Participation by invitation of the Ministry of Education in the The 2nd Annual Conference of the Observatory on History Teaching
in Europe (OHTE) «A Future Without History Teaching? », organized by Council of Europe. Local: Palais de L Europe, Conseil
de L Europe, Estrasburgo.
Conference
|
Council of Europe, France
|
2022/11/03 - 2022/11/04 | Participation by invitation of the Ministry of Education in the First Anual Forum for History Education, Sites of Memories:
Learning Spaces for Democracy. Organised in co-operation with the joint European Union and the Council of Europe action, Quality
Education for All, Quality Education ED Serbia. Local: Faculty of Philosophy, Belgrado, Sérvia.
Congress
|
Council of Europe, France
|
2021/12/16 - 2022/01/13 | Cidadania, Educação e Memórias (Citizenship, Education and Memories). Short-term action accredited by the Training Centre
of the Association of Schools (CFAE) Alto Tejo for professors and students of the Master's Degree in Social Intervention,
Escolar da Escola Superior de Educação, Castelo Branco. Together with Ana Isabel Madeira, Helena Cabeleira, Clara Cruz, António
Manuel Martins da Silva and Ernesto Candeias Martins.
Other
|
Escola Superior de Castelo Branco, Portugal
|
2022/01/08 - 2022/01/08 | Participation in the panel/debate: Avaliação em História. Exames nacionais das disciplinas de História (Evaluation in History. National examinations of the subjects of History). organized by the History Teachers Association. It took place remotely on January 8. | |
2021/07/27 - 2021/07/27 | Moderation of an academic session entitled Aula de História: pensar historicamente (History Class: Thinking Historically),
at the XX International Congress of the Days of History Education / V Ibero-American Congress on the theme Historical Thought
and Humanism. It took place remotely from July 26 to 28, 2021.
Congress
|
|
2021/07/20 - 2021/07/20 | Moderation of an academic session entitled A escola como tradição: memórias e materialidades (School as tradition: memories
and materialities) at the XIV Ibero-American Congress of the History of Education (CIHELA 2021) under the theme Revolution,
Modernity and Memory, paths of the History of Education. It took place remotely from July 20 to July 23, 2021.
Congress
|
|
2021/02/24 - 2021/02/24 | Moderation of two academic sessions entitled A escola entre as agendas económicas e sociais (The school among the economic
and social agendas) and Ideias Pedagógicas, Currículo, Práticas Educativas (Pedagogical Ideas, Curriculum, Educational Practices)
at the XII Brazilian Congress of the History of Education (COLUBHE) entitled Alterities and inequalities in educational practices.
Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Brasil. It took place remotely from February 23 to 26, 2021.
Congress
|
|
2019/06/05 - 2019/06/05 | Participation in the round table entitled História: práticas e usos (History: practices and uses) integrated in the VI International
Meeting of Young Researchers of Modern History, June 5, 2019. Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de
Lisboa.
Meeting
|
VI Encontro Internacional de Jovens Investigadores de História Moderna / VI International Meeting of Young Researchers of
Modern History
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2019/03 - 2019/06 | A flexibilidade curricular, vicissitudes e oportunidades (Curricular flexibility, vicissitudes and opportunities). Sessions
for training teachers of History, advisors of the Master's Degree in History Teaching of the Faculdade de Ciências Sociais
e Humanas (25 hours).
Other
|
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
|
2018/07/11 - 2018/07/11 | Participation in the round table entitled Memórias, reflexões e projeções (Memories, reflections and projections), integrated
in the Journey on 30 years of teacher training at NOVA FCSH.
Round table
|
O bom professor à casa torna - Jornada sobre os 30 anos de formação de professores na NOVA FCSH
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2017/03 - 2017/06 | Metodologias e recursos para o desenvolvimento de competências históricas (Methodologies and resources for the development
of historical skills). Sessions for training teachers of History, advisors of the Master's Degree in History Teaching of
the Faculdade de Ciências Sociais e Humanas (25 hours).
Other
|
Metodologias e recursos para o desenvolvimento de competências históricas (Methodologies and resources for the development
of historical skills)
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
|
2017/04/29 - 2017/04/30 | Racismo e Cidadania (Racism and Citizenship). Sessions for training teachers of History and for Museology students. Organized by History Teachers Association and EGEAC (12 hours). Together whith António Camões Gouveia, Jorge Maroco Alberto, Hugo Ribeiro da Silva and António Viana. |
Associação de Professores de História, Portugal
|
2016/04/09 - 2016/04/16 | Portugal em descoberta, como planificar, montar e visitar uma exposição (Portugal in discovery, how to plan, set up and visit
an exhibition). Sessions for training teachers of History and for Museology students. Organized by History Teachers Association
and EGEAC (12 hours). Together whith António Camões Gouveia, Jorge Maroco Alberto and António Viana.
Other
|
Associação de Professores de História, Portugal
|
2015/11/05 - 2015/11/05 | Que história é essa amigo? (What's that story, my friend?). Participation in a round table organized by Núcleo Académico
de História (NAH), Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa, November 05, 2015.
Round table
|
Que História é essa amigo? |
2014/10/24 - 2014/10/25 | Património e Educação (Heritage and Education). Sessions for training teachers of basic and secondary education. Organized
by the Teachers' Center and the Municipality of Almada, it took place at the Convento dos Capuchos da Caparica (12 hours).
Together whith António Camões Gouveia.
Other
|
Câmara Municipal de Almada, Portugal
|
2014/03/22 - 2014/03/29 | Património local e a sua utilização em contextos educativos (Local heritage and its use in educational contexts). Sessions
for training teachers of basic and secondary education. Organized by the Teachers' Center CEFOPNA, Centro de Formação de Professores
do Nordeste Alentejano (15 hours). Together whith António Camões Gouveia.
Other
|
Centro de Formação de Professores do Nordeste Alentejano, Portugal
|
2014/01/09 - 2014/03/17 | As novas Metas Curriculares e a sua articulação com os programas de História do 3.º Ciclo do Ensino Básico (The new Curricular
Goals and their articulation with the History syllabus of the 3rd Cycle of Basic Education). Training sessions for basic school
teachers that took place in various areas of the country. Organized by Raiz Editora. Togheter with Maria Emília Diniz.
Other
|
As novas Metas Curriculares e a sua articulação com os programas de História do 3.º Ciclo do Ensino Básico (The new Curricular
Goals and their articulation with the History syllabus of the 3rd Cycle of Basic Education)
Porto Editora, Portugal
|
2012/01 - 2012/06 | Auto-regulação da aprendizagem, práticas metodológicas e de avaliação (Self-regulation of learning, methodological and assessment
practices). Training teachers "Workshop" for History and Geography supervisors. Organized by Centro de Formação FCSH-UNL.
(50 hours, 25 face-to-face).
Other
|
Auto-regulação da aprendizagem – práticas metodológicas e de avaliação (Self-regulation of learning – methodological and assessment
practices)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2011/07/11 - 2011/07/15 | O privado, a cultura e a arte (algumas metodologias de trabalho) / The private, culture and art (some work methodologies).
Sessions for training school teachers of basic and secondary education - Escola Salesianos de Lisboa (12 hours).
Other
|
Salesianos de Lisboa, Portugal
|
2011/02/16 - 2011/06/30 | Research and production of texts for the exhibition Educar. Educação para todos. Ensino na Iª República (Educar. Education
for all. Teaching in the First Republic), curated by Maria Cândida Proença and coordinated by the National Commission for
the Commemorations of the Centenary of the Republic. It took place at Palácio Valadares, in Lisbon, from February 16 to June
30, 2011.
Exhibition
|
Exposição Educar. Educação para todos. Ensino na Iª República |
2010/03/11 - 2010/03/11 | História da Cultura e das Artes - Considerações programáticas. Apresentação de práticas didáticas (History of Culture and the Arts - Programmatic considerations. Presentation of didactic practices). Sessions for training teachers of History, Escola Secundária António Arroio, Lisboa (3 hours). |
Escola Secundária António Arroio, Portugal
|
2006/03/11 - 2006/09/11 | História da Cultura e das Artes: perspetivas de aplicação do novo programa (History of Culture and the Arts: perspectives
for the implementation of the new syllabus). Sessions for training teachers of History, Escola Secundária José Gomes Ferreira,
Lisboa and Escola Secundária Infante D. Henrique, Porto. Organized by History Teachers Association (25 hours + 25 hours).
Together with António Filipe Pimentel, António Camões Gouveia, Elvira Maria Serra Alvarez, João Nuno Sales Machado and Ricardo
Santa Rita Monteiro.
Other
|
Associação de Professores de História, Portugal
|
2005/02 - 2005/07 | Século XX Português, História Viva (Twentieth Century Portuguese, Living History). Training Session organized by Casa-Museu
Centro Cultural João Soares, Cortes, Leiria, by Centro de Formação de Leiria, with the collaboration of the IHC, Universidade
Nova de Lisboa. (25 hours). Together with Maria Cândida Proença and Daniel Ribeiro Alves.
Other
|
Instituto de História Contemporânea, Portugal
|
2004/10/25 - 2004/12/07 | Programa de História da Cultura e das Artes: abordagem pluridisciplinar (History of Culture and the Arts Syllabus, Multidisciplinary
Approach). Sessions for training teachers of History, Escola Secundária António Arroio, Lisboa . Organized by History Teachers
Association and DGE (36 hours + 36 hours of autonomous work). Together with António Filipe Pimentel, António Camões Gouveia,
Elvira Maria Serra Alvarez, João Nuno Sales Machado and Ricardo Santa Rita Monteiro.
Other
|
Associação de Professores de História, Portugal
|
2002/11 - 2003/05 | Auto-Regulação da Aprendizagem (Self-Regulation of Learning).
Teacher Training Action for teachers of Basic and Secondary Education. It took place at Faculdade de Ciências Sociais e Humanas
, Universidade Nova de Lisboa (36 hours).
Other
|
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/07/24 | Master's Degree arguer. Teaching Practice Report in History Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary
Education entitled Dar Sentido ao Ensino da História. A formação da consciência histórica em alunos do ensino secundário (Giving
Meaning to the Teaching of History. The formation of historical consciousness in secondary school students). Supervised by
Clara Serrano and Marília Gago. Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.
(Thesis) Main arguer
|
Diogo Alexandre Oliveira Silva (Master)
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal
|
2024/07/22 | PhD project main arguer. Theme: A Guerra Colonial, o 25 de Abril e o PREC no Programa de História do Ensino Secundário (The
Colonial War, the 25th of April and the PREC in the History Program of Secondary Education). PhD project in Educational Sciences.
Supervised by José Pedro Amorim e Luís Grosso Correia.
(Thesis) Arguer
|
João Carlos Vilela da Cruz Moreira (Other)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2024/03/19 | PhD main arguer. Theme: A Educação para a Cidadania no currículo escolar de Portugal: um recorte pós Lei de Bases de 1986
(Education for Citizenship in the school curriculum in Portugal: a post-1986) . PhD in Education, History of Education. Supervised
by Joaquim Pintassilgo.
(Thesis) Main arguer
|
Charla Barbosa de Oliveira (PhD)
Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, Portugal
|
2023/12/06 | Thesis project arguer of the PhD Course in the area of specialization in Teacher Training and Supervision . Theme: A Formação
por Projetos como dispositivo de Inovação Pedagógica no contexto de um programa transnacional europeu (Project-Based Training
as a Pedagogical Innovation Device in the Context of a European Transnational Programme). Supervised by Maria João Mogarro.
(Thesis) Arguer
|
Ana Cristina Firmino Afonso Madeira (Other)
Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/10/02 | PhD main arguer. Theme: Geraldo Bastos Silva: intelectual impulsionador da modernidade no ensino secundário brasileiro, nas
décadas de 1950 e 1960 (Geraldo Bastos Silva: intellectual promoter of modernity in Brazilian secondary education in the 1950s
and 1960s). PhD in Educational Sciences, Philosophy and History of Education. Supervised by José António Martin Moreno Afonso.
(Thesis) Main arguer
|
Mônica Costa Santos (PhD)
Universidade do Minho, Portugal
|
2023/07/27 | Master's Degree arguer. Teaching Practice Report in History Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary
Education entitled Reescrevendo o passado, reconstruindo o futuro: (Re)posição das mulheres na História ensinada (Rewriting
the Past, Reconstructing the Future: Women's (Re)position in Taught History). Supervised by Sara Marisa do Carmo Trindade
and Irene Maria Vaquinhas.
(Thesis) Arguer
|
Melanie Mendeiros Fernandes (Master)
Universidade do Porto, Portugal
|
2023/05/18 | PhD Thesis Arguer. Theme: Reformas do ensino não superior durante as ditaduras ibéricas (1936-1973). Ensino da História, controlo
da memória histórica e da identidade histórico-cultural (Reforms of non-higher education during the Iberian dictatorships
(1936-1973). Teaching of history, monitoring of historical memory and historical-cultural identity). PhD in History, Contemporary
History. Supervised by João Paulo Avelãs Nunes and Co-Supervised by Cláudia Pinto Ribeiro.
(Thesis) Arguer
|
Nelson Jorge de Castro Araújo (PhD)
Universidade de Coimbra, Portugal
|
2023/04/12 | Thesis project arguer of the PhD Course in History, Contemporary History. Theme: A Educação Feminina nos Discursos Republicanos
entre finais do Século XIX e primeiro quartel do Século XX (Female Education in Republican Discourses between the end of the
nineteenth century and the first quarter of the twentieth century). Supervised by Irene Maria Vaquinhas and co-supervised
by António Gomes Ferreira.
(Thesis) Arguer
|
Orlanda Maria Oliveira Moreira (Other)
Universidade de Coimbra, Portugal
|
2023/02/06 | PhD main arguer. Theme: A Educação em Vila Nova de Gaia, entre 1880 e 1930. Associações, Escolas e Personalidades (Education
in Vila Nova de Gaia, between 1880 and 1930. Associations, Schools and Personalities). PhD in History. Supervised by Luís
Alberto Marques Alves and José António Martin Moreno Afonso.
(Thesis) Main arguer
|
Eva Cristina Ventura Baptista (PhD)
Universidade do Porto, Portugal
|
2022/11/15 | Thesis project arguer of the PhD Course in the area of specialization in History of Education. Theme: Estudo dos manuais escolares
de Português, História e Geografia do ensino primário público em Moçambique, na construção do Estado Nação no período pós-independência
(Study of Portuguese, History and Geography textbooks of public primary education in Mozambique, in the construction of the
Nation State in the post-independence period). Supervised by Ana Isabel Madeira.
(Thesis) Arguer
|
Lázaro Impuia (Other)
Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/11/15 | Thesis project arguer of the PhD Course in the area of specialization in History of Education. Theme: O papel da Igreja no
ensino em Angola 1940-2001 (The Role of the Church in Education in Angola 1940-2001). Supervised by Ana Isabel Madeira.
(Thesis) Arguer
|
Raimundo Sapalo Mangens (Other)
Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/11/07 | PhD Thesis Member. Theme: A Mobilização das Mulheres Portuguesas durante a Grande Guerra (1914-1918) / The Mobilization of
Portuguese Women during the Great War (1914-1918). PhD in History, Contemporary History. Supervised by Maria Fernanda Rollo.
Thesis Member
|
Natividade da Conceição André Monteiro (PhD)
Universidade Nova de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2022/06/10 | PhD Thesis Member. Theme: Mobilar o Estado. A encomenda pública de mobiliário e o seu contributo para a indústria nacional
(1940-1974) / Furnish the State. Public commissioning of furniture and its contribution to the national industry (1940-1974)
. PhD in History, Contemporary History. Supervised by Maria Fernanda Rollo.
Thesis Member
|
Sofia Isabel Plácido dos Santos Diniz (PhD)
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
|
2022/03/29 | PhD Thesis Member. Theme: O anarquismo e a arte de governar: Portugal, última década do século XIX e primeiras décadas do
Século XX / Anarchism and the art of governing: Portugal, the last decade of the nineteenth century and the first decades
of the twentieth century . PhD in History, Contemporary History. Supervised by José Neves.
Thesis Member
|
Ricardo Diogo Mainsel Duarte (PhD)
Universidade NOVA de Lisboa, Portugal
|
2021/11/10 | Master's Degree arguer. Teaching Practice Report in History Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary
Education entitled O desenvolvimento da evidência histórica através do documento escrito. Um estudo com alunos do 3º ciclo
(The development of historical evidence through the written document. A study with 3rd cycle students). Supervised by Sara
do Carmo Trindade and Ana Isabel Sampaio Ribeiro.
(Thesis) Arguer
|
Bernardo Almeida Santos de Almeida Henriques (Master)
Universidade de Coimbra, Portugal
|
2021/10/21 | PhD Thesis Member. Theme: T.H.E. Tecnologia-História-Educação: o Museu Virtual como construção de património histórico-cultural
de comunidades piscatórias (T.H.E. Technology-History-Education: the Virtual Museum as a construction of the historical-cultural
heritage of fishing communities). PhD in Education. Supervised by João Correia de Freitas and co-supervised by Mônica Mesquita.
Thesis Member
|
Marta Maria Porto Silva Frade Torres (PhD)
Universidade Nova, Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
|
2021/10/15 | Thesis project arguer of the PhD Course in the area of specialization in History of Education. Theme: A Educação para a Cidadania
no currículo escolar de Portugal: um recorte pós Lei de Bases de 1986 (Education for Citizenship in the school curriculum
in Portugal: a post-1986 Basic Law). Supervised by Joaquim Pintassilgo.
(Thesis) Arguer
|
Charla Barbosa de Oliveira (Other)
Universidade de Lisboa, Instituto de Educação, Portugal
|
2021/07/30 | PhD main arguer. Theme: Narrativa Histórica, a conceção dos alunos do 3.º ciclo do Ensino Básico (Historical Narrative, the
conception of students in the 3rd cycle of Basic Education). PhD in History. Supervised by Cláudia Pinto Ribeiro.
(Thesis) Main arguer
|
Ana Paula de Sousa Santos (PhD)
Universidade do Porto, Faculdade de Letras, Portugal
|
2020/10/19 | Co-supervision of the thesis project of the PhD Course in the area of specialization in History of Education entitled O ideário
educacional steineriano na transição do século XX para o século XXI e sua repercussão na escola waldorf Jardim do Monte em
Portugal (The Steinerian educational ideology in the transition from the twentieth century to the twenty-first century and
its repercussion on the Jardim do Monte waldorf school in Portugal). Work supervised by Joaquim Pintassilgo.
Thesis Member
|
Sandra Sylvia de Santana Ziegler (Other)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
|
2020/07/29 | Master's Degree arguer. Teaching Practice Report in History Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary
Education entitled As Iludências Aparudem: o futuro do curso de Ciências Sociais e Humanas (The Illusions ...: the future
of the Social Sciences and Humanities course). Work supervised by Cláudia Pinto Ribeiro.
(Thesis) Arguer
|
Tiago Cardoso Silva (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019/12/02 | PhD main arguer. Theme: O legado dos Passados Dolorosos: como são ensinados os The Troubles aos jovens, na Irlanda do Norte?
(The Legacy of Painful Pasts: How Are Young People Taught The Troubles in Northern Ireland?). PhD in History. Work supervised
by Cláudia Pinto Ribeiro.
(Thesis) Main arguer
|
Daniela Filipa Vidal de Almeida (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019/11/29 | Master's Degree arguer. Teaching Practice Report in History Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary
Education. Theme: A música «ouve-nos», não somos nós que ouvimos a música. Os Sons da História: um estudo de caso (Music listens
to us, we don't hear the music. The Sounds of History: a case study). Work supervised by Cláudia Pinto Ribeiro.
(Thesis) Arguer
|
Helena Bibiana Ribeiro de Sousa Costa (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2018/12/21 | PhD main arguer. Theme: A Formação de Professores Primários para o Meio Rural em Angola: o Programa de Escola de Professores
do Futuro (Primary Teacher Training for Rural Areas in Angola: the Teacher School Program of the Future). PhD in African Studies.
Work supervised by Luís Grosso Correia.
(Thesis) Main arguer
|
Celestina Silepo (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017/11/14 | PhD arguer. Theme: A escola portuguesa ao serviço da Nação. Discursos e práticas de orientação e disciplina do professorado
primário (1926-1956) / The Portuguese school at the service of the Nation. Discourses and practices of orientation and discipline
of primary teachers (1926-1956). PhD in History , specialization in Cultural Representations, Powers and Practices. Supervised
by Maria Isabel João.
(Thesis) Arguer
|
Maria Paula dos Santos Lourenço Pereira (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2017/09/04 | Master's Degree arguer. Teaching Practice Report in History Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary
Education. Theme: O ensino da História através do cartoon: uma proposta didática no contexto do Colégio de S. Tomás de Aquino
(The teaching of History through cartoons: a didactic proposal in the context of the Colégio de S. Tomás de Aquino). Supervised
by Joaquim Pintassilgo.
(Thesis) Arguer
|
Gonçalo António Vicente Cândido (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
2017/07/12 | Master's Degree arguer. Teaching Practice Report in History Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and in Secondary
Education. Theme: Os manuais escolares de História: preferências e perspetivas futuras (History textbooks: preferences and
future perspectives). Supervised by Cláudia Pinto Ribeiro.
(Thesis) Arguer
|
Nelson Jorge de Castro Araújo (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016/07/18 | Master's Degree arguer. Report of the Master's Degree in Teaching of the 1st and 2nd Cycle of Basic Education. Theme: O desenvolvimento
do conceito de tempo em História, utilizando o jogo como estratégia educativa (The development of the concept of time in
History, using the game as an educational strategy). Supervised by Marília Gago.
(Thesis) Arguer
|
Margarida Maria Ribeiro de Oliveira Chaves (Master)
Instituto Superior de Ciências Educativas, Portugal
|
2016/02/05 | Master's Degree arguer. Theme: A história da disciplina de Artes Visuais no curso primário do colégio Farroupilhas/RS. Uma
análise dos cadernos de alunos de 1948 a 1955 (The history of the discipline of Visual Arts in the primary course of colégio
Farroupilhas/RS. An analysis of the students' notebooks from 1948 to 1955). Master's Degree in Educational Sciences, specialization
in History of Education. Supervised by Joaquim Pintassilgo.
(Thesis) Arguer
|
Évelin Albert (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
2015/09/16 | PhD arguer. Theme: Ensino de História Contemporânea nas escolas públicas e particulares de Belém-Pará. Encaminhamento pedagógico
e comprometimento ideológico (Teaching of Contemporary History in public and private schools in Belém-Pará. Pedagogical and
ideological commitment). Phd in Educational Sciences. Supervised by Olga Maria Santos Magalhães and co-supervised by Rosa
Maria de Souza Brasil.
(Thesis) Arguer
|
Senhorinha Silva do Nascimento (PhD)
Universidade de Évora, Portugal
|
2015/06/12 | PhD Main arguer. Theme: O debate parlamentar sobre educação no Estado Novo, o ensino secundário liceal (1935-1973) / The parliamentary
debate on education in the Estado Novo, secondary education (1935-1973). PhD in History. Supervised by Maria Conceição Meireles
Pereira.
(Thesis) Main arguer
|
Teresa Maria Novais Moreira (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015/05/13 | PhD Main arguer. Theme: A História na História dos manuais em Portugal: da Ditadura à Democracia (1947-2001) / History in
the History of Textbooks in Portugal: From Dictatorship to Democracy (1947-2001). PhD in History. Supervised by Luís Grosso
Correia.
(Thesis) Main arguer
|
Bruno José da Rocha Pinheiro (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015/02/04 | Master's Degree arguer. Master's Degree in Teaching of the 1st and 2nd Cycles of Basic Education. Theme: A utilização do friso
cronológico no ensino e aprendizagem da História e Geografia de Portugal (The use of the chronological frieze in the teaching
and learning of the History and Geography of Portugal). Supervised by Ana Maria Pessoa.
(Thesis) Arguer
|
Andreia Sofia Lopes da Ponte João (Master)
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Educação, Portugal
|
2014/06/19 | Phd Thesis Member. Theme: Todos têm direito à cultura. A dinâmica cultural da cidade de Santarém (1930-1959) / Everyone has
the right to culture. The cultural dynamics of the city of Santarém (1930-1959). Phd in History, Contemporary History. Supervised
by José Neves.
Thesis Member
|
Maria Teresa do Rosário Lopes da Cruz Moreira (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2014/05/26 | PhD Main arguer. Theme: Ensinar com a Sétima Arte: o espaço do cinema na Didáctica da História (Teaching with the Seventh
Art: the space of cinema in the Didactics of History). PhD in History. Supervised by Luís Alberto Marques Alves.
(Thesis) Main arguer
|
Tiago Santos Reigada (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2014/04/04 | PhD Main arguer. Theme: A disciplina de História no Ensino Técnico (1926-1973). Percurso entre a teoria e a prática (The discipline
of History in Technical Education (1926-1973). Journey between theory and practice). PhD in History. Supervised by Luís Alberto
Marques Alves.
(Thesis) Main arguer
|
Helena Isabel Almeida Vieira (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2014/02/27 | PhD Thesis Member. Theme: Educação e ideologia. Portugal, pátria de heróis: a figura histórica em contexto educativo (1926-1974)
/ Education and ideology. Portugal, homeland of heroes: the historical figure in an educational context (1926-1974). PhD in
History, Contemporary History. Supervised by Maria Cândida Proença.
Thesis Member
|
Olga Maria Pereira Ribeiro Martins Pinto (PhD)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2011/04/12 | Master Thesis Arguer. Theme: Do "nacional-cançonetismo" aos "cantautores": uma guerra de cantigas : 1968-1974 (From "national-songwriting"
to "singer-songwriters": a war of songs: 1968-1974). Master's Degree in Multidisciplinary Portuguese Studies. Supervised by
Maria Isabel João.
(Thesis) Arguer
|
Maria José Guerra (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2010/12/09 | Master Thesis Arguer. Theme: Escola de farmácia e odontologia de Uberaba: génese e desenvolvimento (1926-1936) / School of
pharmacy and dentistry of Uberaba: genesis and development (1926-1936). Master's degree in Education (Area of specialization
in Training and Lifelong Learning). Supervised by Joaquim Pintassilgo and co-supervised by Geraldo Inácio Filho.
(Thesis) Arguer
|
Marilda Arantes Loureiro (Master)
Universidade de Lisboa Instituto de Educação, Portugal
|
2010/11/04 | Master Thesis Arguer. Theme: Percurso pela Alfama arqueológica (Route through the archaeological Alfama). Project work of
the Master's Degree in Cultural Practices for Municipalities. Supervised by António Camões Gouveia e co-supervised by Manuela
Leitão.
(Thesis) Arguer
|
Maria Inês de Brito Câmara Noivo (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2018 - 2024/02/23 | HISTEDUP. Associação de História da Educação de Portugal | Vogal da direção |
2003/10 - 2013/10 | APH, Associação de Professores de História (History Teachers Association). | Presidente da Direção (de 2009 a 2013). Vogal da direção de 2003 a 2009 |
Consulting
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2021/06 - Current | Scientific review on the publication of an article for the journal Historia y Memoria de la Educación. | |
2024/03 - 2024/03 | Parecer sobre uma recensão (Opinion on a review). Prepared for the Portuguese Journal of Education, published by the Centre for Research in Education (CIEd) of the Institute of Education (IE) of the University of Minho (UM). | Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal |
2022/07 - 2022/07 | Scientific review on the publication of a chapter of the E-Book From emergency remote teaching to pedagogical innovation. Edited by Centro Interdisciplinar de Estudos Educacionais (CIED), Escola Superior de Educação de Lisboa, Instituto Politécnico de Lisboa. | Instituto Politécnico de Lisboa, Portugal |
2020/04 - 2021/10 | Consultant of the research project entitled HistoMap, Mapping the History Education in Portugal, coordinated by Luís Grosso Correia, to be developed at the Centro de Investigação e Intervenção Educativas (CIIE), Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto. | |
2020/10 - 2020/10 | Opinion on the publication of two articles for the book entitled A Investigação em História da Educação, novos olhares sobre as fontes na era digital (Research in the History of Education, new perspectives on sources in the digital age), based on communications from the IX Encontro Ibérico de História da Educação (IX Iberian Meeting on the History of Education), which took place in Braga, in september 2019. | |
2020/04 - 2020/04 | Opinion on the publication of two articles for the revue entitled CEM, Cultura, Espaço e Memória, scientific publication of CITCEM, Centro de Investigação Transdisciplinar «Cultura, Espaço e Memória», Faculdade de Letras, Universidade do Porto. | |
2020/01 - 2020/01 | Opinion on the publication of two articles for the journal Sarmiento: Revista Galego-portuguesa de História da Educação (Coruña, Vigo) | |
2019/09 - 2019/09 | Opinion on the publication of an article for the journal Espacio, Tiempo y Educación, published by FahrenHouse (Salamanca, Spain), Classified with level A // ERIH PLUS ¿ European Reference Index for the Humanities and Social Sciences | |
2019/07 - 2019/07 | Opinion on the publication of an article for the journal Cadernos de História da Educação, published by the Editora da Universidade Federal da Uberlândia, classified in A2 Qualis/Capes (Education Area) | |
2019/05 - 2019/05 | Opinion on the publication of an article for the Revista Historia y Espacio (journal of the Department of History, Universidad del Valle, Santiago de Cali, Colômbia). | |
2019/04 - 2019/04 | Opinion on the publication of an article for the journal Faces de Eva (journal of Centro de Estudos sobre a Mulher, research unit of Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Universidade Nova de Lisboa). | |
2018 - 2018 | Opinion on an article published in the Ebook O manual escolar no ensino da história: visões historiográficas e didáticas ( The textbook in the teaching of history: historiographical and didactic views) (Glória Solé; Isabel Barca, coord.). Lisboa: Associação de Professores de História (APH). | |
2017/03 - 2017/03 | Scientific review of an article for the journal Imprensa da Universidade de Coimbra, Universidade de Coimbra. | |
2016/06 - 2016/06 | Opinion on an article for the Fragmenta Historica, História, Paleografia e Diplomática, Revista do Centro de Estudos Históricos da Universidade Nova de Lisboa. | |
2015 - 2016 | Review and scientific validation of the training plans and materials of the eight actions of the continuing education plan entitled Arte e Cultura no Ensino da História, manifestações artísticas africanas (Art and Culture in the Teaching of History (ACEH) African artistic manifestations), aimed at History teachers of the 1st cycle of Secondary Education of São Tomé and Príncipe (7th to 10th grades). These continuous training actions, aimed at teachers in São Tomé and Príncipe, are part of the 2nd phase of the project Escola+, Educação para Todos. | |
2015/10 - 2015/10 | Opinion on the publication of an article for the journal Ler História, Revista semestral de história e ciências sociais (ISCTE, IUL). | |
2015/09 - 2015/10 | Opinion on proposals for the XI Luso-Brazilian Congress of the History of Education (XI COLUBHE) entitled Investigate, Intervene and Preserve: Paths of the History of Luso-Brazilian Education. Promoted by Associação de História da Educação de Portugal (HISTEDUP) and for Working Group of History of Education ANPEd (Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação) and for Sociedade Brasileira de História da Educação (Brasil), held at the Faculdade de Letras da Universidade do Porto (FLUP) from 20 to 23 June 2016. | |
2014 - 2014 | Opinion on an article for CEM / Cultura, Espaço & Memória, Revista do CITCEM (Culture, Space & Memory CITCEM Joounal), Faculdade de Letras da Universidade do Porto. | |
2014 - 2014 | Opinion on proposals for communications to the X Congresso Luso-Brasileiro de História da Educação (X Luso-Brazilian Congress of the History of Education) (X COLUBHE) entitled Percursos e Desafios na História da Educação Luso-Brasileira (Paths and Challenges in the History of Luso-Brazilian Education). Held in Curitiba (Paraná, Brasil), campus da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR), August 25-28, 2014. | |
2011 - 2011 | Opinion on an article for the Revista de História da Sociedade e da Cultura, Centro de História da Sociedade e da Cultura, Coimbra. |
Interview (tv / radio show)
Program | Topic | |
---|---|---|
2020/11/02 - 2020/11/02 | Convocar a História, podcast coordinated by Fernando Rosas. With the participation of Luís Farinha. | Primeira República e educação cívica. Educação Cívica um pomo de discórdia ou a discussão necessária? |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2018 - 2018 | Member of the Jury of the Victor de Sá Prize for Contemporary History for young researchers (27th edition). | Universidade do Minho, Portugal |
2016/09 - 2016/09 | Opinion on a doctoral thesis (Doctoral Thesis Assessment Report). Entitled: Pensar Históricamente. La evaluación en la PAU de Historia de España. Universitat de València, Department of Didàctica de les Ciencies Experimentals i Socials. Doctorate Program in Specific Didactics. Supervised by Xosé M. Souto González & Jorge Sáiz Serrano. | Universitat de València Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials, Spain |
2016 - 2016 | Effective member of the selection jury for the competition for the attribution of a research grant for a Master's degree within the scope of the project Roteiros da inovação pedagógica: escolas e experiências de referência em Portugal no século XX / Roadmaps of pedagogical innovation: reference schools and experiences in Portugal in the twentieth century (Despacho nº 11/2016, Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, April 11, 2016. | |
2011 - 2011 | Member of the Jury of the Fundação Mário Soares award, intended to reward the authors of academic dissertations or other research work carried out within the scope of the History of Portugal in the Twentieth Century. |
Distinctions
Other distinction
2009 | Award to the Support Programme for the Editing of University Texts in Social Sciences and Humanities established by the Foundation for Science and Technology, with the text of the PhD dissertation. |