???global.info.a_carregar???
António J. Osório. PhD in Education. Experience on initial and in-service teacher training, as well as master and PhD courses in the field of ICT in education and educational technology. Educational research experience on e–learning and online collaborative learning environments. Responsible for the co-ordination of several national and international projects concerning the implementation of ICT in a variety of educational contexts. Associate Professor, with Aggregation, University of Minho, member of the Department of Curricular Studies and Educational Technology of the Institute of Education and researcher of the Center for Research in Education, being coordinator of the research group on Technologies, Multiliteracies and Curriculum. He was a professor of Biology and Geology in Basic and Secondary Education and, as a collaborator of the MINERVA Project, he participated, under the guidance of Professor Altamiro Machado, in research and development activities within the Lethes / Peneda-Gerês Project, providing a telematic network to the schools of the villages of the only National Park in Portugal. He completed PhD studies in educational telematics at the University of Exeter in the United Kingdom and was supervised by Professors Niki Davis and Martin Hughes. He provided evidence of aggregation in Educational Sciences, in the specialty of Educational Technology, at the University of Minho. Has teaching experience in the initial and continuous training of educators and teachers and research experience in educational telematics, as well as coordinating several national and international research projects in the field of Educational Technology or Information and Communication Technologies in Education. Director of master's degree courses and supervisor of several masters and doctoral projects in these areas of specialization. António José Meneses Osório. Concluiu o(a) Doutoramento em Estudos da Criança em 1998 pelo(a) Universidade do Minho. É Professor Associado no(a) Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação. Atua na(s) área(s) de Ciências Sociais com ênfase em Ciências da Educação. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Competências digitais; Formação de professores; Referenciais de competências; Educación Infantil; Pensamiento computacional; Programación; Robótica educativa; Tecnologías; ScratchJr; Childhood education; Computational thinking; Programming; Educational robotics; Technologies; Game-Based Learning; Gamification; Erasmus+; Formação Contínua de Professores; Ciências Sociais::Ciências da Educação; Referenciais de competâncias; Realidade Aumentada (RA); Tecnologias de Informação Geográfica (TIG); Pensamento espacial; Educação geográfica; Tecnologia Educativa; Game-based learning; Pedagogical practices; Innovative pedagogical scenarios; Manuais escolares; Conectivismo; Desenvolvimento profissional de professores; Massive open online courses (MOOC); Sociedade em rede; Technological pedagogical and content knowledge (TPACK); Tecnologias de informação e comunicação (TIC); Aprendizagem de Biologia; Formação de Professores; Ensino de Biologia; Scratch; Formac¸a~o; Aprendizagem; TIG; Patrimo´nio natural; Aprendizagem Baseada em Jogos; Gamificação; Jogos educativos; Jogos digitais; Práticas Pedagógicas com Jogos; Interdisciplinaridade; Pensamento computacional; Programação; Interdisciplinarity; Ensino; Informática; B-learning; Computação na nuvem; Teaching; Computer science; Cloud computing; .
Identification

Personal identification

Full name
ANTÓNIO JOSÉ MENESES OSÓRIO

Citation names

  • Osório, António
  • Osório, António J.
  • Osório, A. J.

Author identifiers

Ciência ID
331D-35D1-293E
ORCID iD
0000-0002-9931-1962

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Upper intermediate (B2) Advanced (C1) Upper intermediate (B2)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Intermediate (B1) Beginner (A1) Intermediate (B1) Elementary (A2)
French Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1) Elementary (A2) Beginner (A1)
Education
Degree Classification
1998
Concluded
Estudos da Criança (Doutoramento)
Major in Especialidade: Currículo e Tecnologias da Educação Básica
Universidade do Minho, Portugal
"Telematics for the Education and Professional Development of Teachers" (THESIS/DISSERTATION)
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
1990/09/01 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
2015 - 2019 Associate Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2015 - 2018 Associate Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2015 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2015 Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2013 - 2016 Conselho científico/técnico-científico ou orgão correspondente Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2016 Conselho científico/técnico-científico ou orgão correspondente Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2015 Coordenação ou direção de centro de investigação, departamento ou equivalente Universidade do Minho, Portugal
2013 - 2015 Coordenação ou direção de centro de investigação, departamento ou equivalente Universidade do Minho, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2019/11/01 - 2022/10/31 EKT - Improving Educational innovation, competitiveness and quality of higher education throught collaboration between University and Companies. (Educational Knowledge Transfer)
400612414
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
European Comission
Ongoing
2018/09/01 - 2022/08/31 Laboratório de Tecnologias e aprendizagem de programação e robótica no Pré-escolar e 1ª Ciclo de Ensino Básico
PTDC/CED-EDG/28710/2017
Universidade do Minho, Portugal

Universidade Aberta, Portugal

Universidade de Évora, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2018/09/01 - 2022/08/31 Laboratório de Tecnologias e aprendizagem de programação e robótica no Pré-escolar e 1ª Ciclo de Ensino Básico
PTDC/CED-EDG/28710/2017
Universidade do Minho, Portugal

Universidade Aberta, Portugal

Universidade de Évora, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2018/09/01 - 2022/07/31 Laboratório de Tecnologias e Aprendizagem de Programação para o Pré-Escolar e 1.º Ciclo de Ensino Básico em Portugal (KML II)
Co-investigador responsável
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2017/02/27 - 2020/08/26 TEACH-UP: TEACHer Upskilling Policy experimentation
582948-EPP-1-2016-2-BE-EPPKA3-PI-POLICY
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Concluded
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Investigação em Educação
UID/CED/01661/2019
Universidade do Minho, Portugal

Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Investigação em Educação
UID/CED/01661/2019
Universidade do Minho, Portugal

Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2017 - 2019 Games2Learn & Gamification2 Engage
2017-1-PT01-KA201-035921
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Concluded
2016/10/01 - 2018/09/30 BRINGING LIFE INTO THE CLASSROOM: innovative use of mobile devices in the educational process
2016-1-RO01-KA201-024659
Researcher
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Concluded
2011/01/01 - 2013/12/31 Projecto Estratégico - UI 1661 - 2011-2012
PEst-OE/CED/UI1661/2011
Universidade do Minho, Portugal

Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2011/01/01 - 2013/12/31 Projecto Estratégico - UI 1661 - 2011-2012
PEst-OE/CED/UI1661/2011
Universidade do Minho, Portugal

Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Other

Designation Funders
2016 - 2018 Mais Cidadania
+Cidadania
Researcher
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Carvalho, José António Brandão; Morante, M. Carmen Fernández; Viseu, Floriano; Dourado, Luís; Lencastre, José Alberto; Osório, António José; Silva, Carlos Manuel Ribeiro da; et al. Education knowledge transfer: Report on in-school placements needs and possibilities of the technologies. Universidade do Minho. Centro de Investigação em Educação (CIEd). 2023.
  2. Osório, António. Intergeracionalidade e o mundo digital: Propostas de atividades. Portugal: Edic¸ões Universitárias Lusófonas. 2018.
    Published
Book chapter
  1. Osório, António José. "Reflexões sobre tecnologia e educação em tempo de pandemia". In A Universidade do Minho em tempos de pandemia: Tomo II: Re(Ações), 211-224. Braga, Portugal: UMinho Editora, 2020.
    10.21814/uminho.ed.24.9
  2. Silva, Bento Duarte da; Lencastre, José Alberto; Bento, Marco; Osório, António José. "Editors’ introduction [to book Experiences and perceptions of pedagogical practices with Game-based learning & Gamification]". Universidade do Minho. Centro de Investigação em Educação (CIEd), 2019.
  3. Araújo, Catarina Liane; Osório, António José; Martins, Ana Paula Loução. "Primary School Classroom Writing Interventions Using Technologies". In Encyclopedia of Education and Information Technologies, 1-11. Springer International Publishing, 2019.
    Published • 10.1007/978-3-319-60013-0_206-1
  4. Bruno Gonçalves; Osório, António. "Contributo dos MOOC para a implementação de comunidades de aprendizagem". In Educação e Tecnologias na Sociedade Digital, edited by Vítor Gonçalves; José António Moreira; Ygor Corrêa. WH!TEBOOKS, 2019.
    Published
  5. Osório, António. "ESTADO DA ARTE DE CADA PAÍS PARCEIRO EM EXPERIÊNCIAS SOBRE APRENDIZAGEM BASEADA EM JOGOS E GAMIFICAÇÃO". In Experiências e Percepções de Práticas Pedagógicas com Aprendizagem Baseada em Jogos e Gamificação, edited by Bento Silva; José Alberto Lencastre; Marco Bento; Osório, António (331D-35D1-293E). Braga, Portugal: Centro de Investigação em Educação (CIEd), Instituto de Educação, Universidade do Minho, 2019.
    Published • Editor
  6. Osório, António. "STATE OF THE ART OF EACH PARTNER COUNTRY ON EXPERIENCES IN GAME-BASED LEARNING AND GAMIFICATION". In Experiences and perceptions of pedagogical practices with Game-Based Learning & Gamification, edited by Bento Silva; José Alberto Lencastre; Marco Bento; Osório, António (331D-35D1-293E). Braga, Portugal: Centro de Investigação em Educação (CIEd), Instituto de Educação, Universidade do Minho, 2019.
    Published • Editor
  7. Araújo, Catarina Liane; Osório, António José; Martins, Ana Paula Loução. "Exploratory Study Using Self-Regulated Self-Development (SRSD) and Technology in the Context of the Classroom". In Encyclopedia of Education and Information Technologies, 1-12. Springer International Publishing, 2019.
    Published • 10.1007/978-3-319-60013-0_230-1
  8. Osório, António J.. "Assisting Elderly Non-computer-Literate People with Computer-Based Communications". In Encyclopedia of Education and Information Technologies, edited by A.Tatnall, 1-4. Springer International Publishing, 2019.
    Published • 10.1007/978-3-319-60013-0_63-1
  9. Dias de Castro, Teresa Sofia Pereira; Osório, António; Bond, Emma. "The Networked Effect of Children and Online Digital Technologies". In Encyclopedia of Information Science and Technology, Fourth Edition, edited by M. Khosrow-Pour, D.B.A., 7312-7326. IGI Global, 2018.
    Published • 10.4018/978-1-5225-2255-3.ch636
  10. Catarina Liane Araújo; António José Osório; Ana Paula Loução Martins. "Primary School Students’ Choices in Writing Opinion Essays: Using ICT Combined with Self-Regulated Strategies". 323-334. Springer International Publishing, 2017.
    10.1007/978-3-319-74310-3_34
  11. Marcelo Brites-Pereira; Maria João Almeida; António J. Osório. "The Acceptance of Motion Detection Devices by the Elderly". 189-195. Springer International Publishing, 2017.
    10.1007/978-3-319-74310-3_21
Conference paper
  1. Ana Claudia Loureiro; Manuel Meirinhos; António José Osório. "COMPETENCE DEVELOPMENT FOR THE EDUCATIONAL INTEGRATION OF DIGITAL RESOURCES". 2021.
    10.21125/edulearn.2021.2353
  2. Ana Francisca Monteiro; Maribel Miranda-Pinto; António José Osório; Catarina Araújo. "CODING AS LITERACY: CASE STUDIES AT PRE-PRIMARY AND ELEMENTARY SCHOOL". 2021.
    10.21125/inted.2021.0718
  3. Ana Loureiro; Manuel Meirinhos; Osório, António. "A emergência dos referenciais de competências para a capacitação digital docente". Paper presented in V Encontro Internacional Formação na Docência, 2020. Bragança., Bragança, 2020.
    Published
  4. Osório, António; Pinto, Maribel; Cubillas, Pilar; Osório, António José. "SOCIAL NETWORKS FOR THE DISSEMINATION OF RESEARCH PROJECTS: THE CASE OF KIDS MEDIA LAB 2". Paper presented in ICERI2020 - International Education Conference, 2020.
    Published • 10.21125/iceri.2020.1242
  5. Pinto, Maribel; Osório, António José. "SCRATCHJR APP IN PORTUGUESE SCHOOLS: KIDS MEDIA LAB PROJECT". Paper presented in ICERI2020 - International Education Conference, 2020.
    Published • 10.21125/iceri.2020.1227
  6. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "Referenciais de competências digitais para a formação de professores". 2019.
  7. Silva, Bento Duarte da; Lencastre, José Alberto; Bento, Marco; Osório, António José. "Desenho colaborativo de um plano de formação sobre aprendizagem baseada em jogos e gamificação". 2019.
  8. Silva, Bento Duarte da; Lencastre, José Alberto; Bento, Marco; Osório, António José. "Conhecimentos e experiências dos professores sobre aprendizagem baseada em jogos e gamificação: estudo em três países europeus". 2019.
  9. Catarina Liane Araújo; Ana Paula Loução Martins; Osório, António. "Writing Classroom Intervention for All - Portuguese Practical Example". Paper presented in VI CONGRESSO INTERNACIONAL Educação Inclusiva Olhares pelo Caminho, Santarém, 2019.
    Published
  10. Araújo, Catarina Liane; Osório, António; Ana Paula Loução Martins. "Education for all students: The experience of implementing inclusive curriculum and universal design in Portuguese schools". Paper presented in Challenges 2019 – XI Conferência Internacional de TIC na Educação, Braga, 2019.
    Published
  11. Manuel, E.; Osório, António. "Modelos para Integração das Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação". 2019.
    Published
  12. Amante, Lúcia; Batista de Souza, Elizabeth; Quintas-Mendes, António; Monteiro, Ana Francisca; Miranda-Pinto, Maribel; Osório, António; Araújo, Catarina. "COMPUTATIONAL THINKING, PROGRAMMING AND ROBOTICS IN BASIC EDUCATION: EVALUATION OF AN IN-SERVICE TEACHER’S TRAINING B-LEARNING EXPERIENCE". Paper presented in ICERI2019 - International Education Conference, 2019.
    Published • 10.21125/iceri.2019.2626
  13. Araújo, Catarina; Osório, António; Martins, Ana Paula; Miranda-Pinto, Maribel; Monteiro, Ana Francisca. "“YES, I KNOW WHAT TO DO!”- AN EXPLORATORY STUDY USING SELF-REGULATED SELF-DEVELOPMENT (SRSD) AND TECHNOLOGY IN THE CONTEXT OF THE CLASSROOM". Paper presented in ICERI2019 - International Education Conference, 2019.
    Published • 10.21125/iceri.2019.2035
  14. Araújo, Catarina; Pereira, Luís; Osório, António; Ferreira, Luís; Martins, Ana Paula; Miranda-Pinto, Maribel; Monteiro, Ana Francisca. "ARGUMENTUS - AN EDUCATIONAL GAME FOR WRITING USING SELF-REGULATED STRATEGY DEVELOPMENT (SRSD)". Paper presented in ICERI2019 - International Education Conference, 2019.
    Published • 10.21125/iceri.2019.2046
  15. Monteiro, Ana Francisca; Miranda-Pinto, Maribel; Osório, António; Araújo, Catarina. "CURRICULAR INTEGRATION OF COMPUTATIONAL THINKING, PROGRAMMING AND ROBOTICS IN BASIC EDUCATION: A PROPOSAL FOR TEACHER TRAINING". Paper presented in ICERI2019 - International Education Conference, 2019.
    Published • 10.21125/iceri.2019.0232
  16. Luísa Azevedo; Osório, António; Vítor Gonçalves. "Promoção do pensamento espacial na educação geográfica: análise de manuais escolares do ensino básico". Paper presented in IX Congreso Ibérico de Didáctica de la Geografía: La reconfiguración del medio rural en la sociedad de la información Nuevos desafíos en la educación geográfica, Santiago de Compostela, 2019.
    Published
  17. Figueiredo, D.; Osório, António. "Estado da arte da Robótica Educativa na escolaridade inicial". Coruña, 2019.
    Published
  18. Ceres Morais; Osório, António; Mendes Neto, F. M.. "O processo de ensino e aprendizagem de programação no ensino superior: uma revisão sistemática de literatura". Paper presented in XV Congreso Internacional Galego-Portugués de Psicopedagogía. II Congreso de la Asociación Científica Internacional de Psicopedagogía, Coruña, 2019.
    Published
  19. Luísa Azevedo; Osório, António; Vítor Gonçalves; Alline Bettin de Oliveira; Luís Dourado; Azevedo, Luísa; Osório, António José; et al. "Laboratório de Tecnologias de Informação Geográfica". Paper presented in Encontro internacional “A Voz dos Professores de C&T” (VPCT 2018), 2018.
    Published
Conference poster
  1. Bruno Gonçalves; Osório, António. "MOOC, TPACK e desenvolvimento profissional de professores". Paper presented in V Conferência Ibérica de Inovação na Educação com TIC: ieTIC2019, 2019.
Edited book
  1. Osório, António. Experiências e Percepções de Práticas Pedagógicas com Aprendizagem Baseada em Jogos e Gamificação.. Braga, Portugal: Centro de Investigação em Educação (CIEd), Instituto de Educação, Universidade do Minho. 2019.
    Published • Editor
  2. Osório, António. Experiences and perceptions of pedagogical practices with Game- Based Learning & Gamification.. Braga, Portugal: Research Centre on Education (CIEd), Institute of Education, University of Minho. 2019.
    Published • Editor
  3. Osório, António. Challenges 2019: Desafios da Inteligência Artificial, Artificial Intelligence Challenges. Braga, Portugal: Universidade do Minho. Centro de Competência. 2019.
    Published • Editor
  4. Osório, António. Challenges 2017: Aprender nas nuvens - Learning in the clouds – Atas da X Conferência Internacional de TIC na Educação. Braga, Portugal: Centro de Competência TIC na Educação do Instituto de Educação da Universidade do Minho. 2017.
    Published • Editor
Journal article
  1. Azevedo, Luísa Maria Pinto; Osório, António José Meneses; Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues. "Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB". (2022): https://revista.esepf.pt/article/view/29837.
  2. Pinto, Maribel Santos Miranda; Monteiro, Ana Francisca; Osório, António. "Editorial/Apresentação dossier temático". (2022): http://hdl.handle.net/10400.2/12386.
    https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202206
  3. Loureiro, Ana Cláudia; Meirinhos, Manuel; Osório, António; Valente, Luís. "Computational thinking in teacher digital competence frameworks". (2022): http://hdl.handle.net/10198/25955.
  4. Pinto, Maribel Santos Miranda; Araújo, Catarina Liane; Monteiro, Ana Francisca; Osório, António. "Desenvolvimento Positivo pela Tecnologia (PTD) checklist de envolvimento: crianças/criança e ambientes/facilitadores". (2022): http://hdl.handle.net/10400.2/12385.
    https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202204
  5. Santos Miranda Pinto, Maribel; Liane Araújo, Catarina; Monteiro, Ana Francisca; Osório, António José. "Positive Development through Technology (PTD) engagement checklist: children/children and environments/facilitators". (2022): https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202204.
    https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202204
  6. Araújo, Catarina Liane; Martins, Ana Paula; Osório, António. "Problemas e dificuldades de aprendizagem específicas na escrita: experiências de formação". (2022): http://hdl.handle.net/10400.19/7750.
    https://doi.org/10.34620/incte.2022
  7. Pinto, Maribel Santos Miranda; Monteiro, Ana Francisco; Osório, António José Meneses. "Editorial/Apresentação Dossier Temático". (2022): https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202206.
    https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202206
  8. Azevedo, Luísa Maria Pinto; Centro de Investigação em Educação - Instituto de Educação da Universidade do Minho; Osório, António José Meneses; Instituto de Educação - Universidade do Minho; Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues; Instituto das Ciências Sociais - Universidade do Minho Escola Superior de Educação de. "Potencial das Tecnologias de Informação Geográfica e da Realidade Aumentada na aprendizagem das Ciências: estudo de caso no 1.° CEBPotential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB". (2022): https://doi.org/10.17346/se.vol31.437.
    https://doi.org/10.17346/se.vol31.437
  9. Miranda-Pinto, S. M; Araújo, Catarina Liane; Monteiro, Ana Francisca; Osório, António. "Desenvolvimento Positivo pela Tecnologia (PTD) checklist de envolvimento: crianças/criança e ambientes/facilitadores". (2022): http://hdl.handle.net/10400.19/7753.
    https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202206
  10. Azevedo, Luísa; Ribeiro, Vítor; Osório, António. "Olhares pedagógicos de estudantes e docentes do ensino básico sobre o potencial pedagógico dos story maps". (2022): http://hdl.handle.net/20.500.11796/3228.
    https://doi.org/10.22533/at.ed.5992226043
  11. Pinto, Maribel Santos Miranda; Monteiro, Ana Francisca; Osório, António. "Editorial/Apresentação dossier temático". (2022): http://hdl.handle.net/10400.2/12386.
    https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202206
  12. Pinto, Maribel Santos Miranda; Araújo, Catarina Liane; Monteiro, Ana Francisca; Osório, António. "Desenvolvimento Positivo pela Tecnologia (PTD) checklist de envolvimento: crianças/criança e ambientes/facilitadores". (2022): http://hdl.handle.net/10400.2/12385.
    https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202204
  13. Santos Miranda Pinto, Maribel; Liane Araújo, Catarina; Monteiro, Ana Francisca; Osório, António José. "Positive Development through Technology (PTD) engagement checklist: children/children and environments/facilitators". (2022): https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202204.
    https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202204
  14. Araújo, Catarina Liane; Martins, Ana Paula; Osório, António. "Problemas e dificuldades de aprendizagem específicas na escrita: experiências de formação". (2022): http://hdl.handle.net/10400.19/7750.
    https://doi.org/10.34620/incte.2022
  15. Azevedo, Luísa Maria Pinto; Osório, António José Meneses; Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues. "Potential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB". (2022): https://revista.esepf.pt/article/view/29837.
  16. Loureiro, Ana Cláudia; Meirinhos, Manuel; Osório, António; Valente, Luís. "Computational thinking in teacher digital competence frameworks". (2022): http://hdl.handle.net/10198/25955.
  17. Azevedo, Luísa Maria Pinto; Centro de Investigação em Educação - Instituto de Educação da Universidade do Minho; Osório, António José Meneses; Instituto de Educação - Universidade do Minho; Ribeiro, Vítor Patrício Rodrigues; Instituto das Ciências Sociais - Universidade do Minho Escola Superior de Educação de. "Potencial das Tecnologias de Informação Geográfica e da Realidade Aumentada na aprendizagem das Ciências: estudo de caso no 1.° CEBPotential of Geographic Information Technologies and Augmented Reality in Science learning: a case study in the 1st CEB". (2022): https://doi.org/10.17346/se.vol31.437.
    https://doi.org/10.17346/se.vol31.437
  18. Miranda-Pinto, S. M; Araújo, Catarina Liane; Monteiro, Ana Francisca; Osório, António. "Desenvolvimento Positivo pela Tecnologia (PTD) checklist de envolvimento: crianças/criança e ambientes/facilitadores". (2022): http://hdl.handle.net/10400.19/7753.
    https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202206
  19. Pinto, Maribel Santos Miranda; Monteiro, Ana Francisco; Osório, António José Meneses. "Editorial/Apresentação Dossier Temático". (2022): https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202206.
    https://doi.org/10.34627/redvol5iss1e202206
  20. Azevedo, Luísa; Ribeiro, Vítor; Osório, António. "Olhares pedagógicos de estudantes e docentes do ensino básico sobre o potencial pedagógico dos story maps". (2022): http://hdl.handle.net/20.500.11796/3228.
    https://doi.org/10.22533/at.ed.5992226043
  21. Brito,Luciana Pereira de; Almeida,Leandro Silva; Osório,António José. "Academic Performance of 9th graders on Spatial Geometry: Impact of personal and contextual variables". (2021): http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2021000200690.
  22. Brito, Luciana; Almeida, Leandro Silva; Osório, António José. "Academic performance of 9th graders on Spatial Geometry: impact of personal and contextual variables". (2021): http://hdl.handle.net/20.500.11960/3016.
    10.1590/1980-4415v35n70a07
  23. Brito, Luciana; Almeida, Leandro S.; Osório, António José. "Seeing is believing: impact of digital simulation pedagogical use in spatial geometry classes". (2021): http://hdl.handle.net/20.500.11960/3602.
    10.37120/ijttl.2021.17.2.04
  24. Brito, Luciana; Almeida, Leandro S.; Osório, António José. "Seeing is believing: impact of digital simulation pedagogical use in spatial geometry classes". (2021): https://hdl.handle.net/1822/80114.
    10.37120/ijttl.2021.17.2.04
  25. Gonçalves, Bruno Miguel F.; Osório, António J.. "Massive Open Online Courses (Mooc) to improve Teachers’ Professional Development". (2021): https://doi.org/10.34627/vol1iss1pp52-63.
    https://doi.org/10.34627/vol1iss1pp52-63
  26. Brito, Luciana; Almeida, Leandro S.; Osório, António José. "Academic performance of 9th graders on Spatial Geometry: impact of personal and contextual variables". (2021): https://hdl.handle.net/1822/80112.
    10.1590/1980-4415v35n70a07
  27. Monteiro, Ana Francisca; Miranda-Pinto, Maribel; Osório, António José. "Coding as literacy in preschool: a case study". (2021): http://hdl.handle.net/1822/72509.
    10.3390/educsci11050198
  28. Brito,Luciana Pereira de; Almeida,Leandro Silva; Osório,António José. "Academic Performance of 9th graders on Spatial Geometry: Impact of personal and contextual variables". (2021): http://old.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2021000200690.
  29. Brito, Luciana; Almeida, Leandro S.; Osório, António José. "Seeing is believing: impact of digital simulation pedagogical use in spatial geometry classes". (2021): http://hdl.handle.net/20.500.11960/3602.
    10.37120/ijttl.2021.17.2.04
  30. Brito, Luciana; Almeida, Leandro S.; Osório, António José. "Seeing is believing: impact of digital simulation pedagogical use in spatial geometry classes". (2021): https://hdl.handle.net/1822/80114.
    10.37120/ijttl.2021.17.2.04
  31. Brito, Luciana; Almeida, Leandro Silva; Osório, António José. "Academic performance of 9th graders on Spatial Geometry: impact of personal and contextual variables". (2021): http://hdl.handle.net/20.500.11960/3016.
    10.1590/1980-4415v35n70a07
  32. Brito, Luciana; Almeida, Leandro S.; Osório, António José. "Academic performance of 9th graders on Spatial Geometry: impact of personal and contextual variables". (2021): https://hdl.handle.net/1822/80112.
    10.1590/1980-4415v35n70a07
  33. Monteiro, Ana Francisca; Miranda-Pinto, Maribel; Osório, António José. "Coding as literacy in preschool: a case study". (2021): http://hdl.handle.net/1822/72509.
    10.3390/educsci11050198
  34. Gonçalves, Bruno Miguel F.; Osório, António J.. "Massive Open Online Courses (Mooc) to improve Teachers’ Professional Development". (2021): https://doi.org/10.34627/vol1iss1pp52-63.
    https://doi.org/10.34627/vol1iss1pp52-63
  35. Morais, Ceres Germanna Braga; Mendes Neto, Francisco Milton; Osório, António José Meneses. "Dificuldades e desafios do processo de aprendizagem de algoritmos e programação no ensino superior: uma revisão sistemática de literatura". Research, Society and Development 9 10 (2020): e9429109287. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9287.
    Open access • Published • 10.33448/rsd-v9i10.9287
  36. Loureiro, Ana Claudia; Meirinhos, Manuel; Osório, António José. "Competência digital docente". Texto Livre: Linguagem e Tecnologia 13 2 (2020): 163-181. http://dx.doi.org/10.35699/1983-3652.2020.24401.
    Open access • Published • 10.35699/1983-3652.2020.24401
  37. Brito, Luciana; Almeida, Leandro S.; Osório, António José. "Reasoning abilities and learning math: a Möbius strip?". (2020): https://hdl.handle.net/1822/80113.
    10.29333/iejme/6259
  38. Loureiro, Ana Cláudia; Meirinhos, Manuel; Osório, António. "Competência digital docente: linhas de orientação dos referenciais". (2020): http://hdl.handle.net/10198/22796.
    10.17851/1983-3652.13.2.%25p
  39. Brito, Luciana; Almeida, Leandro S.; Osório, António José. "Reasoning abilities and learning math: a Möbius strip?". (2020): https://hdl.handle.net/1822/80113.
    10.29333/iejme/6259
  40. Brito, Luciana Pereira; Almeida, Leandro Silva; Osório, António José Meneses. "Reasoning Abilities and Learning Math: A Möbius Strip?". International Electronic Journal of Mathematics Education 15 2 (2019): http://dx.doi.org/10.29333/iejme/6259.
    Published • 10.29333/iejme/6259
  41. Pinto, Maribel Santos Miranda; Osório, António José. "Aprender a programar en educación infantil: análisis con la escala de participación". (2019): http://hdl.handle.net/1822/61926.
    10.12795/pixelbit.2019.i55.08
  42. Azevedo, Luísa; Osório, António; Ribeiro, Vítor. "As TIG e a Realidade Aumentada como ferramentas de promoção e desenvolvimento do pensamento espacial". (2019): http://hdl.handle.net/20.500.11796/2861.
    10.23919/CISTI.2019.8760995
  43. Azevedo, Luísa; Osório, António; Ribeiro, Vítor. "Promoção do pensamento espacial na educação geográfica: análise de manuais escolares do ensino básico". (2019): http://hdl.handle.net/20.500.11796/2856.
  44. Pinto, Maribel; Osório, António José. "Aprender a programar en educación infantil: análisis con la escala de participación". (2019): https://hdl.handle.net/1822/61926.
    10.12795/pixelbit.2019.i55.08
  45. Pinto, Maribel; Osório, António José. "Aprender a programar en educación infantil: análisis con la escala de participación". (2019): https://hdl.handle.net/1822/61926.
    10.12795/pixelbit.2019.i55.08
  46. Bruno Gonçalves; Osório, António. "Massive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional development". RE@D - Revista de Educação a Distância e Elearning 1 1 (2018): 52-63.
    Published
  47. Osório, António; Pinto, Maribel dos Santos Miranda ; Pilar Ibáñez-Cubillas. "Comunidades virtuales en Blended Learning: Estudio de casos en @rcaComum". Digital Education Review 34 (2018): 91-108.
    Open access • Published
  48. Gonçalves, Bruno Miguel F.; Osório, António. "Massive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional development". (2018): http://hdl.handle.net/10400.2/7821.
    https://doi.org/10.34627/vol1issNúmero%201pp52-63
  49. Ibáñez-Cubillas, Pilar; Pinto, Maribel; Osório, António José. "Comunidades virtuales en Blended Learning: estudio de casos en @rcaComum". (2018): https://hdl.handle.net/1822/57476.
  50. Gonçalves, Bruno Miguel F.; Osório, António José. "Massive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional development". (2018): http://hdl.handle.net/1822/57456.
    10.34627/vol1issNúmero%201pp52-63
  51. Ibáñez-Cubillas, Pilar; Pinto, Maribel; Osório, António José. "Comunidades virtuales en Blended Learning: estudio de casos en @rcaComum". (2018): https://hdl.handle.net/1822/57476.
  52. Gonçalves, Bruno Miguel F.; Osório, António. "Massive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional development". (2018): http://hdl.handle.net/10400.2/7821.
    https://doi.org/10.34627/vol1issNúmero%201pp52-63
  53. Gonçalves, Bruno Miguel F.; Osório, António José. "Massive Open Online Courses (MOOC) to improve teachers’ professional development". (2018): http://hdl.handle.net/1822/57456.
    10.34627/vol1issNúmero%201pp52-63
  54. Ribeiro, V.; Azevedo, L.; Osório, A.. "Teaching and learning with geotechnologies on primary education: Students’ perceptions". EAI Endorsed Transactions on e-Learning 4 16 (2017): 154461. http://dx.doi.org/10.4108/eai.19-12-2017.154461.
    Published • 10.4108/eai.19-12-2017.154461
  55. Catarina Liane Teixeira de Castro Araújo; Ana Paula Martins; António José Osório; Cristina Faria. "Adaptation of the Scale Knowledge Perception Scale in Primary Education". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación 01 (2017): 275-275. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.01.2778.
    10.17979/reipe.2017.0.01.2778
  56. Miranda-Pinto, Maribel Santos; Monteiro, Ana Francisca; Osório, António José. "Potencialidades e fragilidades de robôs para crianças em idade pré-escolar: 3 a 6 Anos". (2017): https://hdl.handle.net/1822/77450.
    10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p302
  57. Patrício, Maria Raquel; Osório, António. "Intergenerational digital literacy: challenges and opportunities for lifelong learning". (2017): https://doi.org/10.34620/eduser.v9i1.95.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v9i1.95
  58. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "Criação de comunidades virtuais de aprendizagem colaborativa para a formação contínua de professores". (2017): http://hdl.handle.net/10198/14311.
  59. Monteiro, Ana Francisca Cunha; Bento, Marco; Lencastre, José Alberto; Pereira, Marcelo; Ramos, Altina; Osório, António José; Silva, Bento Duarte. "Challenges of mobile learning – a comparative study on use of mobile devices in six European schools: Italy, Greece, Poland, Portugal, Romania and Turkey". (2017): https://hdl.handle.net/1822/49247.
    10.17979/reipe.2017.0.13.3229
  60. Patrício, Maria Raquel; Osório, António. "Educação intergeracional, na sociedade do conhecimento: agenda europeia e políticas nacionais". (2017): http://hdl.handle.net/10198/14864.
    10.17979/reipe.2017.0.13.2529
  61. Ribeiro, Vítor; Azevedo, Luísa; Osório, António. "Teaching and learning with geotechnologies on primary education: Students’ perceptions". (2017): http://hdl.handle.net/20.500.11796/2586.
    10.4108/eai.19-12-2017.154461
  62. Mendes, Vanêssa; Osório, António. "Comunicação na escola com as Tecnologias de Informação e Comunicação". (2017): https://doi.org/10.34620/eduser.v8i1.77.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v8i1.77
  63. Patrício, Maria Raquel; Osório, António. "Literacia digital intergeracional: desafios e oportunidades para a educação ao longo da vida". (2017): http://hdl.handle.net/10198/14755.
    10.34620/eduser.v9i1.95
  64. Patrício, Maria Raquel; Osório, António. "Literacia digital intergeracional: desafios e oportunidades para a educação ao longo da vida". (2017): http://hdl.handle.net/10198/14755.
    10.34620/eduser.v9i1.95
  65. Mendes, Vanêssa; Osório, António. "Comunicação na escola com as Tecnologias de Informação e Comunicação". (2017): https://doi.org/10.34620/eduser.v8i1.77.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v8i1.77
  66. Ribeiro, Vítor; Azevedo, Luísa; Osório, António. "Teaching and learning with geotechnologies on primary education: Students’ perceptions". (2017): http://hdl.handle.net/20.500.11796/2586.
    10.4108/eai.19-12-2017.154461
  67. Patrício, Maria Raquel; Osório, António. "Educação intergeracional, na sociedade do conhecimento: agenda europeia e políticas nacionais". (2017): http://hdl.handle.net/10198/14864.
    10.17979/reipe.2017.0.13.2529
  68. Monteiro, Ana Francisca Cunha; Bento, Marco; Lencastre, José Alberto; Pereira, Marcelo; Ramos, Altina; Osório, António José; Silva, Bento Duarte. "Challenges of mobile learning – a comparative study on use of mobile devices in six European schools: Italy, Greece, Poland, Portugal, Romania and Turkey". (2017): https://hdl.handle.net/1822/49247.
    10.17979/reipe.2017.0.13.3229
  69. Patrício, Maria Raquel; Osório, António. "Intergenerational digital literacy: challenges and opportunities for lifelong learning". (2017): https://doi.org/10.34620/eduser.v9i1.95.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v9i1.95
  70. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "Criação de comunidades virtuais de aprendizagem colaborativa para a formação contínua de professores". (2017): http://hdl.handle.net/10198/14311.
  71. Miranda-Pinto, Maribel Santos; Monteiro, Ana Francisca; Osório, António José. "Potencialidades e fragilidades de robôs para crianças em idade pré-escolar: 3 a 6 Anos". (2017): https://hdl.handle.net/1822/77450.
    10.20873/uft.2447-4266.2017v3n4p302
  72. Amaro, Sandra; Ramos, Altina; Osório, António Meneses. "Os meninos à volta do computador: a aprendizagem colaborativa na era digital". (2016): https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.11.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.11
  73. Mendes, Vanêssa de Almeida Reis; Osório, António. "Comunicação na escola com as Tecnologias de Informação e Comunicação". (2016): http://hdl.handle.net/10198/14151.
  74. Patrício, Maria Raquel; Osório, António. "Intergenerational learning with ICT: a case study". (2016): http://hdl.handle.net/10198/13241.
    10.5817/SP2016-2-6
  75. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "O estudo de caso como estratégia de investigação em educação". (2016): https://doi.org/10.34620/eduser.v2i2.24.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v2i2.24
  76. Meirinhos, Manuel; Osório, António Meneses. "Contributos para a formação do professor x.0+1". (2016): https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.5.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.5
  77. Amaro, Sandra; Ramos, Altina; Osório, António Meneses. "Os meninos à volta do computador: a aprendizagem colaborativa na era digital". (2016): https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.11.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.11
  78. Patrício, Maria Raquel; Osório, António. "Intergenerational learning with ICT: a case study". (2016): http://hdl.handle.net/10198/13241.
    10.5817/SP2016-2-6
  79. Meirinhos, Manuel; Osório, António Meneses. "Contributos para a formação do professor x.0+1". (2016): https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.5.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v1i1.5
  80. Mendes, Vanêssa de Almeida Reis; Osório, António. "Comunicação na escola com as Tecnologias de Informação e Comunicação". (2016): http://hdl.handle.net/10198/14151.
  81. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "O estudo de caso como estratégia de investigação em educação". (2016): https://doi.org/10.34620/eduser.v2i2.24.
    https://doi.org/10.34620/eduser.v2i2.24
  82. Monteiro, Ana Francisca; Osório, António José. "Novas tecnologias, riscos e oportunidades na perspetiva das crianças". (2015): https://doi.org/10.21814/rpe.7049.
    10.21814/rpe.7049,title
  83. Monteiro,Ana Francisca; Osório,António José. "Novas tecnologias, riscos e oportunidades na perspetiva das crianças". (2015): http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872015000100003.
  84. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "Práticas educativas com TIC: uma proposta de ação". (2015): http://hdl.handle.net/10198/12674.
    10.17979/reipe.2015.0.13.452
  85. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "Práticas educativas com TIC: uma proposta de ação". (2015): http://hdl.handle.net/10198/12674.
    10.17979/reipe.2015.0.13.452
  86. Monteiro, Ana Francisca; Osório, António José. "Novas tecnologias, riscos e oportunidades na perspetiva das crianças". (2015): https://doi.org/10.21814/rpe.7049.
    10.21814/rpe.7049,title
  87. Monteiro,Ana Francisca; Osório,António José. "Novas tecnologias, riscos e oportunidades na perspetiva das crianças". (2015): http://scielo.pt/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0871-91872015000100003.
  88. Barros, Elisabete Passos; Osório, António José; Ramos, Altina; Moreira, Carlos; Gonçalves, Lara. "Digital educational resources: The case of Manual Digital II  ". (2014): http://hdl.handle.net/1822/30230.
  89. Oliveira, Ana Teresa; Osório, António José; Santos, Anabela Cruz. "Study of the potential of a voice synthesizer in the educational process of a child with ataxia". (2014): https://doi.org/10.5902/1984686X9012.
    https://doi.org/10.5902/1984686X9012
  90. Barros, Elisabete Passos; Osório, António José; Ramos, Altina; Moreira, Carlos; Gonçalves, Lara. "Digital educational resources: The case of Manual Digital II  ". (2014): http://hdl.handle.net/1822/30230.
  91. Castro, T.S.; Osório, A.. "Online violence: Not beautiful enough... not thin enough. Anorectic testimonials in the web". PsychNology Journal 10 3 (2012): 169-186. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84874674658&partnerID=MN8TOARS.
  92. Osório, António José. "Tecnologias de informação e comunicação e educação inclusiva de todas as crianças". (2011): http://hdl.handle.net/1822/18081.
  93. Osório, António José. "Tecnologias de informação e comunicação e educação inclusiva de todas as crianças". (2011): http://hdl.handle.net/1822/18081.
  94. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "O estudo de caso como estratégia de investigação em educação". (2010): http://hdl.handle.net/10198/3961.
    10.34620/eduser.v2i2.24
  95. Miranda-Pinto, Maribel; Osório, António. "COLABORACIÓN Y APRENDIZAJE EN EL CIBERESPACIO @rcacomum: comunidad de práctica iberoamericana de educadores de infancia". (2010): http://hdl.handle.net/10400.19/527.
  96. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "O estudo de caso como estratégia de investigação em educação". (2010): http://hdl.handle.net/10198/3961.
    10.34620/eduser.v2i2.24
  97. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "Contributos para a formação do professor x.0+1". (2009): http://hdl.handle.net/10198/1195.
    10.34620/eduser.v1i1.5
  98. Amaro, Sandra; Ramos, Altina; Osório, António. "Os meninos à volta do computador: a aprendizagem colaborativa na era digital". (2009): http://hdl.handle.net/10198/1222.
    10.34620/eduser.v1i1.11
  99. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "Las comunidades virtuales de aprendizaje: el papel central de la colaboración". (2009): http://hdl.handle.net/10198/2595.
  100. Valente, L.; Osório, A.. "What if you created your own digital adventurers' park?". 7th International Conference on Creating, Connecting and Collaborating through Computing - C5 2009 (2009): 78-83. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-74849095592&partnerID=MN8TOARS.
    10.1109/C5.2009.17
  101. Valente, L.; Osório, A.J.. "Squeak, an invisible laboratory for teachers as learners". IFIP International Federation for Information Processing 283 (2008): 333-340. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-51149106814&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/978-0-387-84837-2_34
  102. Meirinhos, M.; Osório, A.. "Collaborative environments work: A case study of teacher training". IFIP International Federation for Information Processing 243 (2007): 565-572. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-34548837180&partnerID=MN8TOARS.
    10.1007/978-0-387-73798-0_61
  103. Meirinhos, Manuel; Osório, António. "Modalidades electrónicas na formação contínua de professores: novos desafios". (2004): http://hdl.handle.net/10198/5382.
  104. Osório, António José. "Telematics for teacher education: issues from a european conference". (1995): http://hdl.handle.net/1822/55525.
    10.1080/0962029950040206
Thesis / Dissertation
  1. Adebiyi, Adebayo Ibukun. "Scenario-based learning approach and social media to support high school students’ learning". PhD, 2023. https://hdl.handle.net/1822/86488.
  2. Lopes, Filipe Agostinho Pereira. "Aprendizagem de arquitetura de computadores baseada em projetos: aprendizagem em contexto real ao serviço da comunidade escolar". Master, 2023. https://hdl.handle.net/1822/87685.
  3. Silva, José Carlos Pereira da. "Robótica educativa, um contributo para o desenvolvimento do pensamento computacional na escolaridade inicial". Master, 2023. https://hdl.handle.net/1822/83157.
  4. Cunha, Carla Rute da Costa Oliveira Machado e. "O Scratch e a interdisciplinaridade". Master, 2019. http://hdl.handle.net/1822/62125.
  5. Gonçalves, Ivo Octávio Moreda. "O ensino na nuvem como forma de melhorar a organização, autonomia e responsabilidade dos alunos no ensino profissional". Master, 2019. http://hdl.handle.net/1822/59501.

Other

Other output
  1. Cursos MOOC Plataforma NAU. Coordenação do projeto de conceção e realização de dois cursos de formação, com 4 edições de cada um dos cursos, contratualizados entre a UMinho e a Direção-Geral da Educação, no âmbito das Atividades P2 - Aconselhamento e capacitação de integração das entidades na Plataforma NAU - Plataforma On-Line da Administração Pública para Ensino e Formação a Distância de Grandes Audiências.. 2020. Osório, António.
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2020 - Current What is the role of technological advances in learning entrepreneurship skills in the educational context of the Middle East?
Supervisor of Marius Panxhi
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2020 - Current A tecnologia assistiva na rede regular de ensino: em prol da melhoria da comunicação entre surdos e ouvintes
Supervisor of Conceição Costa Leite Batalha
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativ (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2020 - Current Participação Computacional na Aprendizagem de uma linguagem de programação no ensino superior: Estudo Multicasos
Supervisor of Gabryella R. Rodrigues da Silva.
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2020 - Current Contributos para a avaliação da aquisição do pensamento computacional nos anos iniciais de escolaridade
Supervisor of Suleica Fernanda Biesdorf Kretzer.
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2020 - Current A HISTÓRIA DA GRAVITAÇÃO: UMA EXPLORAÇÃO EDUCATIVA COM O INSTAGRAM
Supervisor of Djalma Rodrigues Filho
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2020 - Current Robótica educacional: Levantamento de práticas pedagógicas e de formação continuada de professores
Supervisor of Fabíola Bento Soares
Mestrado em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - Current Educação aberta e em rede: aprender a escola do futuro
Supervisor of Elisabete Passos Barros
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa - (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - Current Produção de jogos digitais como estratégia de aprendizagem na formação inicial de professores de Biologia
Supervisor of Alline Bettin de Oliveira.
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - Current Utilização de agentes inteligentes no processo de ensino e aprendizagem de algoritmos no ensino superior.
Supervisor of Ceres Germanna Braga Morais
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - Current Levantamento de uso educativo de dispositivos móveis por crianças (3-6 anos) do Recanto das Emas
Supervisor of Ana Rita do Nascimento Cunha
Mestrado em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - Current Importância do uso das TDIC no ensino de inglês: percepções de professores do Ensino Fundamental - Anos Iniciais de Pernambuco
Supervisor of Bruna Stefânia Cavalcanti de Souza.
Mestrado em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - Current A Robótica Educativa e as crianças do 1º ciclo do Ensino Básico
Supervisor of Daniela Paes Figueiredo
Mestrado em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - Current Novas literacias na aprendizagem das Ciências Naturais
Supervisor of Maria de Jesus Campos Nunes Couto e Sá
Mestrado em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018 - Current Scenario-based Approach and Social Media to Support High School Students Learning
Supervisor
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018 - Current Estudo do uso de software profissional no ensino de construção civil. Doutoramento em Ciências da Educação
Supervisor
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018 - Current Oman Higher Education Institutions dealing with Artificial Intelligence
Supervisor
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018 - Current Contribuições para Implementação das Tecnologias de Informação e Comunicação no Ensino Superior Pedagógico em Angola
Supervisor
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017 - Current Children's Language and Intercultural Competencies and Enhancing their Abilities by Using Educational Technology for New Learning and Teaching Methods
Supervisor of Sigrun Peil.
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017 - Current “(Re)Inovar no Ensino Básico: Contributos das Geotecnologias e da Realidade Aumentada para o ensino/aprendizagem
Supervisor of Luísa Maria Pinto de Azevedo.
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017 - Current Uso das TIC por idosos: possibilidades e desafios
Supervisor of Maria de Fátima Cavalcanti de Souza.
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017 - Current Aprendizagem significativa com recurso à simulação digital: Um estudo experimental
Supervisor
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - 2020 O uso das tecnologias de informação no ensino de pessoas com deficiência visual: um estudo de caso
Supervisor of Victor Rafael Rodrigues de Oliveira
Mestrado em Ciências da Educação, Área de Especialização em Tecnologia Educativa (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - 2020 A utilização da Robótica Educacional nas Escolas do Rio Grande do Norte
Supervisor of Alfredo Gama de Carvalho Júnior.
Mestrado em Ciências da Educação, Área de Especialização em Tecnologia Educativa (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - 2020 INFLUÊNCIA DAS TIC NO COTIDIANO DAS PESSOAS NA TERCEIRA IDADE: UM ESTUDO NO CURSO DE INFORMÁTICA DE UM INSTITUTO FEDERAL
Supervisor of Ana Márcia Melo De Carvalho
Mestrado em Ciências da Educação, Área de Especialização em Tecnologia Educativa (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017 - 2020 Educação para a utilização de tecnologias digitais de deteção de movimento na promoção de um envelhecimento ativo
Supervisor
Doutoramento em Ciências da Educação, especialidade de Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017 - 2020 O TRABALHO DO DESIGN DA EAD NA CONVERGÊNCIA DE MODALIDADES EDUCATIVAS: ENTRE SABERES, PENSAMENTOS E ATIVIDADES EM COMUNIDADE
Supervisor of Carmen Maria Cipriani Pandini.
Doutoramento em Ciências da Educação, especialidade de Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018 - 2019 OS DESAFIOS DA PROFISSÃO DOCENTE E AS COMPETÊNCIAS NECESSÁRIAS PARA O PROFESSOR NO SÉCULO XXI, NA MODALIDADE DE EDUCAÇÃO A DISTÂNCIA
Supervisor of Diana Raquel Schneider Gottschalck.
Mestrado em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018 - 2019 O ensino na nuvem como forma de melhorar a organização, autonomia e responsabilidade dos alunos no ensino profissional
Supervisor of Ivo Octávio Moreda Gonçalves.
Mestrado em Ensino de Informática (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018 - 2019 O Scratch e a Interdisciplinaridade
Supervisor of Carla Rute da Costa Oliveira Machado e Cunha
Mestrado em Ensino de Informática (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017 - 2018 . Estudo da Metodologia Projetual no Desenvolvimento de um Projeto de Redes
Supervisor of Luís Miguel da Silveira Vilaça
Mestrado em Ensino de Informática (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2017 - 2018 Gamificação” no ensino de programação: estudo de uma estratégia pedagógica para sucesso na aprendizagem
Supervisor
Mestrado em Ensino de Informática (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2016 - 2018 Formação e Atualização Pedagógica de Docentes Universitários: pensando uma comunidade de prática online para a comunidade lusófona
Supervisor of Ana Cecília Jorge de Souza Hilário
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2016 - 2018 Manual Digital: um estudo de caso de conceção, desenvolvimento e difusão de recursos educativos digitais para crianças
Supervisor of Carlos Manuel Neves Moreira
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2016 - 2018 Can Connectivism Explain How Students Learn?
Supervisor of Alaa Ahmad Mustafa AlDahdouh
Doutoramento em Ciências da Educação – Tecnologia Educativa (PhD)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2020 - Current Seminário sobre “Tecnologia educativa em tempo de pandemia – reflexões soltas, mas pensadas” no Programa de Doutoramento FCT Technology Enhanced Learning and Societal Challenges, Universidade do Minho, 19 de Junho de 2020.
Workshop
Programa de Doutoramento FCT Technology Enhanced Learning and Societal Challenges
Universidade do Minho, Portugal

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2020 - Current Membro da Comissão Científica da VI edição da Conferência Ibérica de Inovação na Educação com Tecnologias da Informação e Comunicação (ieTIC2019), Ponta Delgada, Açores, 27 e 28 de fevereiro de 2020.
Member
2020 - Current Membro da Comissão Científica do 5º Encontro sobre Jogos e Mobile Learning, FPCE da Universidade de Coimbra. 15 e 16 de maio de 2020.
Member
2020 - Current Membro da Comissão Científica do IV Encontro Professores Inovadores com TIC, organizado pelo Centro de Competência TIC da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança, com a colaboração do Centro de Competência TIC da Universidade do Minho, 11 e 12 de setembro de 2020.
Member
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
2020 - Current Membro do Programme Committee do SIIE 2020 (International Symposium on Computers in Education), Málaga, Espanha, 23 a 25 de setembro de 2020.
Member
2020 - Current Membro do painel de debate “Novas propostas pedagógicas”, no IV Encontro Professores Inovadores com TIC, organizado pelo Centro de Competência TIC da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança, com a colaboração do Centro de Competência TIC da Universidade do Minho, 11 e 12 de setembro de 2020.
Member
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
2019 - Current Membro da Comissão Científica da V edição da Conferência Ibérica de Inovação na Educação com Tecnologias da Informação e Comunicação (ieTIC2019), Instituto Politécnico de Bragança, 7 e 8 de fevereiro de 2019.
Member
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
2019 - Current Membro da comissão editorial do International Editorial Advisory Board International Journal of Educational Excellence (ISSN 2373- 5929) https://cupey.uagm.edu/international_journal_educational_excellence - Sistema Universitario Ana G. Méndez | Universidad Metropolitana | Escuela de Educación, PO Box 21150 San Juan, PR 00928-1150 (Porto Rico)
Member
Universidad Ana G. Méndez, Recinto de Cupey - Escuela de Educación, Mexico
2014 - Current Membro do Conselho Editorial da Revista Sensos-e (Sensos eletrónica), http://sensos-e.ese.ipp.pt/?page_id=263, revista do inED – Centro de Investigação e Inovação em Educação, da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto, desde fevereiro de 2014.
Member
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
2013/02 - Current Membro do Conselho de Redação da Revista Investigar em Educação (2.ª Série)
Member
Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Portugal
2009 - Current Membro da Comissão Científica da Revista EDUSER – revista de educação, https://www.eduser.ipb.pt/index.php/eduser/about/editorialTeam, desde o seu início em 2009.
Member
2020/01/01 - 2020/12/31 Membro do Conselho de Departamento, Departamento de Estudos Curriculares e Tecnologia Educativa, 12 meses em 2020.
Member
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2020/01/01 - 2020/12/31 Doutoramento em Ciências da Educação, Membro da Comissão Diretiva, 12 meses em 2020.
Member
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019 - 2019 Presidente de comissão organizadora da IX Conferência Internacional de TIC na Educação - Challenges 2019. Braga, U. Minho, 13 a 15 de maio de 2019.
President / Vice-president
Centro de Competência TIC da Universidade do Minho, Portugal
2019 - 2019 Membro da Comissão Científica da XI Conferência Internacional de TIC na Educação - Challenges 2019, U. Minho, 13 a 15 de maio de 2019
Member
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
2019 - 2019 Membro da Comissão Científica do III Encontro Professores Inovadores com TIC, Escola Superior de Educação de Bragança, 14 e 15 de junho de 2019
Member
Instituto Politécnico de Bragança Escola Superior de Educação, Portugal
2019 - 2019 Membro do Programme Committee for EMPOWER 2019 - 1st Workshop on ICT for the Empowerment of Older Adults, ISCAC - Coimbra Business School, 19 a 22 de junho de 2019
Member
2019 - 2019 Membro do Programme Committee for 21st International Symposium on Computers in Education in Portugal, Instituto Politécnico de Tomar, 21 a 23 novembro de 2019
Member
Instituto Politécnico de Tomar, Portugal
2019 - 2019 Membro do Comitê Científico do VI Seminário Web Currículo, realização do Programa de Pós-Graduação em Educação: Currículo, da Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), 4 a 6 de novembro de 2019 Faculdade de Educação da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brazil

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2020 - Current Membro da Comissão de Avaliação Externa do Agrupamento de Escolas de Vila Verde, de 13 a 23 de janeiro de 2020.
Evaluator
2020 - Current Membro da Comissão de Avaliação Externa do Agrupamento de Escolas de Monte da Ola, de 13 a 20 de fevereiro de 2020.
Evaluator

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2010/09 - Current RELATEC – Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa.