???global.info.a_carregar???
Pedro André Ribeiro Marques. Concluiu o(a) Doutoramento em Psicologia em 2017/08/01 pelo(a) Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia. É Leitor no(a) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida e Professor Auxiliar no(a) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu. Publicou 3 artigos em revistas especializadas. Possui 1 capítulo(s) de livros. Atua na(s) área(s) de Ciências Sociais com ênfase em Psicologia. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Memória; Memory; Psicologia Cognitiva; Cognição Social; Intervenção Comunitária; .
Identification

Personal identification

Full name
Pedro André Ribeiro Marques

Citation names

  • Marques, Pedro

Author identifiers

Ciência ID
381B-91B2-935B
ORCID iD
0000-0001-8873-2203

Email addresses

  • pedro.marques@ipiaget.pt (Professional)
  • pmarques@ispa.pt (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1)
Education
Degree Classification
2012 - 2017/08/01
Concluded
Psicologia (Doutoramento)
Major in Especialidade: Psicologia Cognitiva
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
"Learning with the test – adapting encoding strategies to the retrieval requisites" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado com distinção e louvor
2007 - 2010
Concluded
Psicologia (Mestrado)
Major in Cognição Social Aplicada
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
"A controlabilidade da extracção do gist: explicando um processo difuso " (THESIS/DISSERTATION)
16
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2022/09/01 - Current Researcher (Research) Instituto Piaget Unidade de Investigação em Educação e Intervenção Comunitária, Portugal
Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu, Portugal
2017 - 2021 Researcher (Research) Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal
Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal
2016 - 2017 Research Assistant (Research) Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal
Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal
2011 - 2012 Research Assistant (Research) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2022/07 - Current Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade Jean Piaget de Moçambique, Mozambique
2018 - Current Assistant Professor (University Teacher) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu, Portugal
2017/03/01 - Current Lecturer (University Teacher) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2012 - 2016 Memory as a final causal structure: effects of a thematic heuristic in false memories.
SFRH/BD/78697/2011
PhD Student Fellow
Concluded

Contract

Designation Funders
2022/09 - Current "RadioATIVIDADE" - Programa PARTIS & Art for Change
Researcher
Instituto Piaget Unidade de Investigação em Educação e Intervenção Comunitária, Portugal
Fundação Calouste Gulbenkian
Ongoing
2015/03/01 - Current Centro de Investigação em Ciência Psicológica
UID/PSI/04527/2019
SFRH/BPD/110695/2015
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal

Universidade de Lisboa Centro de Investigação em Ciência Psicológica, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2021/09 - 2022/09 "Espíritos Livres" - Apoio em Parceria | Programa Arte e Reinserção Social
10125
Researcher
Instituto Piaget Unidade de Investigação em Educação e Intervenção Comunitária, Portugal

Terceira Pessoa, Portugal
Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Silva, Isabel; Marques, Pedro; Bártolo, Ana; Nisa, Andreia. "Avaliação do Projeto Espíritos Livres: Práticas de intervenção artística em contexto prisional". In Espíritos Livres, 46-52. Castelo Branco, Portugal: Terceira Pessoa, 2022.
    Published
  2. Marques, Pedro. "Memoria: onde a Psicologia Cognitiva encontra a sala de aula". In Atas do Ciclo de Conversas "5as na Quinta": A Psicologia e a Memoria., edited by Bourscheid, Fábio. Pinhal Novo, Portugal: Fundação COI, 2018.
    Published
Conference paper
  1. Felismino, Marília; Luiz, Ricardo; Castela, Marta; Marques, Pedro. "Optimization of user satisfaction on an augmented reality based guided tour". Paper presented in Measuring Behavior 2010, Eindhoven, 2010.
    Published • 10.1145/1931344.1931387
  2. Marques, Pedro; Luiz, Ricardo; Felismino, Marília; Castela, Marta. "Towards the Use of Psychological Variables in User Profiling". Paper presented in Measuring Behavior 2010, Eindhoven, 2010.
    Published
Conference poster
  1. Lapa, Ana; Garcia-Marques, Leonel; Marques, Pedro; Nunes, Ludmila. "Aprender com a recordacao: O impacto da estrutura de teste nos efeitos inibitorios de part-list cueing". Paper presented in 17º Encontro Nacional da Associac¸a~o Portuguesa de Psicologia Experimental, 2023.
  2. Silva, Isabel; Marques, Pedro; Bártolo, Ana; Nisa, Andreia; Gil, A.; Silva, O.; Carvalhinho, S.. "Relationship between emotion regulation strategies and resilient coping of inmates". Paper presented in European Conference - Lisbon Addictions, 2022.
  3. Silva, Carolina; Oliveira, Tomás; Saraiva, V.; Silva, Isabel; Marques, Pedro. "Change Blindness: the influence of circadian variations in the selective attention.". Paper presented in 2nd Health & Well-being Intervention International Congress, 2021.
  4. Correia, I.; Rodrigues, C.; Almeida, B.; Silva, Isabel; Marques, Pedro. "The influence of alcohol consumption on beliefs about memory in university students". Paper presented in 2nd Health & Well-being Intervention International Congress, 2021.
  5. Lapa, Ana; Garcia-Marques, Leonel; Marques, Pedro; Nunes, Ludmila. "Learning from experience: Adapting to repeated part-list cueing.". Paper presented in 3rd Meeting of the PhD students from the Mind-Brain College of the University of Lisbon, 2017.
  6. Marques, Pedro; Garcia-Marques, Leonel; Orghian, Diana. Corresponding author: Marques, Pedro. "Adapting to the retrieval requirements: When testing word location hinders semantic activation". Paper presented in 2nd International Meeting of the Psychonomic Society, 2016.
  7. Marques, Pedro; Garcia-Marques, Leonel; Carneiro, Paula; Nunes, Ludmila. "Aprendendo a estrutura do teste: conseque^ncias e caracteri´sticas adaptativas". Paper presented in 8º Encontro da Associac¸a~o Portuguesa de Psicologia Experimental, 2013.
  8. Nunes, Ludmila; Sommers, Mitchell; Marques, Pedro. "Sometimes order matters: Order of presentation influences semantic memory but not phonological illusions.". Paper presented in 52nd Meeting of the Psychonomic Society, 2011.
Journal article
  1. Silva, I.; Marques, Pedro; Nisa, Andreia; Carvalhinho, S.; Gil, A.; Silva, O.; Bártolo, Ana. "“Free Spirits”: a mixed-methods evaluation of an artistic intervention program for inmates". The Prison Journal 104 4 (2024): 472-495. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/00328855241263513.
    Published • https://doi.org/10.1177/00328855241263513
  2. Palma, Tomás; Garcia-Marques, Leonel; Marques, Pedro; Hagá, Sara; Payne, Keith. "Learning what to inhibit: The influence of repeated testing on the encoding of gender and age information.". Journal of Personality and Social Psychology 116 6 (2019): 899-918. http://dx.doi.org/10.1037/pspa0000162.
    Published • 10.1037/pspa0000162
  3. Orghian, Diana; Garcia-Marques, Leonel; Marques, Pedro; Braga, Joao. "Memory and conceptual learning of relevant and non-relevant items in item-method directed forgetting". Memory 26 9 (2018): 1233-1243. http://dx.doi.org/10.1080/09658211.2018.1441424.
    10.1080/09658211.2018.1441424
  4. Garcia-Marques, L.; Nunes, L.D.; Marques, P.; Carneiro, P.; Weinstein, Y.. "Adapting to test structure: Letting testing teach what to learn". Memory 23 3 (2015): 365-380. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84924228188&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/09658211.2014.889166
Report
  1. Silva, Isabel; Marques, Pedro; Bártolo, Ana; Nisa, Andreia. 2022. Relatório de Avaliação Externa: Projeto “Espíritos Livres”.
Thesis / Dissertation
  1. "Learning with the test: adapting encoding strategies to the retrieval requisites". PhD, Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, 2017. http://hdl.handle.net/10451/28325.
  2. "A controlabilidade da extracção do gist: explicando um processo difuso". Master, Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, 2010. http://hdl.handle.net/10451/2713.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/02/02 Ajustamento psicossocial: efeitos do teatro radiofónico em contexto de reclusão 15º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde
Egas Moniz School of Health & Science (Almada, Portugal)
2023/10/20 Apresentação dos resultados preliminares do impacto social do Projeto RadioATIVIDADE Seminário intercalar, organização: Terceira Pessoa & Estabelecimento Prisional da Guarda
Estabelecimento Prisional da Guarda (Guarda, Portugal)
2023/05/27 Relationship between fear of COVID-19 and academic experiences of post-lockdown university students 3rd International Congress of Health and Well-being Intervention (ICHWBI 2023)
Instituto Piaget de Viseu (Viseu, Portugal)
2023/05/27 The role of artistic activities in the emotional regulation among a community sample 3rd International Congress of Health and Well-being Intervention (ICHWBI 2023)
Instituto Piaget de Viseu (Viseu, Portugal)
2023/05/05 Examining emotion regulation strategies and resilient coping in long-term inmates: a comparative analysis 3rd International Congress of Health and Well-being Intervention (ICHWBI 2023)
Instituto Piaget de Viseu (Viseu, Portugal)
2022/09/23 Avaliação externa do impacto do projecto "Espíritos Livres": principais resultados Desenlear Pensamento
Estabelecimento Prisional da Guarda (Guarda, Portugal)
2020/06/30 The role of task-relevance and cue-diagnosticity for the extraction of multiple social categories from faces. 19th General Meeting of the European Association of Social Psychology
European Association of Social Psychology (Krakow, Poland)
2016/03/17 Memo´ria, aprendizagem e testes: Intersecc¸o~es Laborato´rio X Pra´ticas Educativas. Ciclo de Conversas em Psicologia, Memo´ria e Aprendizagem: Pra´ticas que beneficiam o conhecimento
Fundação COI (Pinhal Novo, Portugal)
2015/10/02 Adapting to test structure: testing location and turning things around CogFog Meeting
Bjork Learning & Forgetting Lab, University of California Los Angeles (Los Angeles, United States)
2015/08/14 Adapting to the test structure: How testing our memory boosts and (sometimes) hinders learning CogFog Meeting
Bjork Learning & Forgetting Lab, University of California Los Angeles (Los Angeles, United States)
2015/04/18 It’s not the cards you’re dealt, it’s how you play the game: On the adaptive impact of retrieval on encoding. 10º Encontro da Associac¸a~o Portuguesa de Psicologia Experimental
Associação Portuguesa de Psicologia Experimental (Faro, Portugal)
2014/12/06 O teste comanda o estudo: adaptacao da codificacao as necessidades da recuperacao. 3º Seminário Pedagógico de Investigação em Psicologia da FPUL
Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa (Lisboa)
2013/08/23 Learning the test structure: Consequences and adaptive characteristics 15th European Social Cognition Network Transfer of Knowledge Conference (ESCON)
European Social Cognition Network (Vilnius, Lithuania)
2013/06/20 Aprendendo a estrutura do teste: consequências e características adaptativas VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
2010/02/04 Atractividade dos Bairros de Lisboa - A influencia da Identidade Local e da Percepcao de Risco. VII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
Universidade do Minho (Braga, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2021 - 2021 A dislexia na aprendizagem da filosofia: Perspectivas dos alunos.
Supervisor
Projeto de Investigac¸a~o e Ac¸a~o Educativa, Po´s-graduac¸a~o em Educac¸a~o Especial: Domi´nio Cognitivo e Motor (Specialization course)
Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2020/07/29 To Err is Human, To Avoid Err is Even More Human: The Impact of Error Avoidance on the Selection of Learning Environments.
(Thesis) Arguer
André Filipe Lourenço Gonçalves (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2022 - Current Disciplinas: Métodos e Técnicas de Investigação; Softwares de Análise de Dados (Pós-Graduação)
2018 - Current Psicologia Cognitiva Psicologia (Licenciatura) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu, Portugal
2018 - Current Neurocie^ncias Psicologia (Licenciatura) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu, Portugal
2017 - Current Temas Avanc¸ados em Cie^ncia Cognitiva - Mo´dulos: Cognic¸a~o e Memo´ria; Processos Ba´sicos em Sistemas Inteligentes; Modelos de Atenc¸a~o Neurociências Cognitivas e Comportamentais (Mestrado integrado) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2017 - Current Cognição e Memória Psicologia (Licenciatura) Instituto Universitário de Ciências Psicológicas Sociais e da Vida, Portugal
2022 - 2023 Softwares de Análise de Dados Pós-Graduação em Métodos de Investigação e Análise de Dados Avançada – Projeto financiado pela Fundação Calouste Gulbenkian (Pós-Graduação) Universidade Jean Piaget de Moçambique, Mozambique
2022/08 - 2022/10 Métodos e Técnicas de Investigação Pós-Graduação em Métodos de Investigação e Análise de Dados Avançada – Projeto financiado pela Fundação Calouste Gulbenkian (Pós-Graduação) Universidade Jean Piaget de Moçambique, Mozambique
2017 - 2021 Po´s-Graduac¸a~o em Psicologia do Consumidor (Mo´dulos: Memo´ria e Consumo; Temas de Cognic¸a~o Social) Psicologia do Consumidor (Pós-Graduação) Instituto CRIAP, Portugal
2019 - 2020 Epistemologia e Sistema das Ciências Psicologia (Licenciatura) Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu, Portugal
2015 - 2018 Temas de Memo´ria - Mo´dulo: O poder dos testes Psicologia (Mestrado integrado) Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2016 - 2016 Cognic¸a~o Social - Mo´dulo: Testes de Memo´ria e Formac¸a~o de Impresso~es Psicologia (Mestrado integrado) Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2014 - 2014 Processos Cognitivos Automáticos: Atenção, Percepção e Processos Automáticos; Persecuc¸a~o de Objectivos e Processos Automa´ticos Psicologia (Licenciatura) Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2021/09 - 2022/09 Avaliação do impacto de intervenção artística no seio do projecto "Espíritos Livres" no Estabelecimento Prisional da Guarda
Evaluator
Instituto Superior de Estudos Interculturais e Transdisciplinares de Viseu, Portugal Republica Portuguesa Direção-Geral das Artes