???global.info.a_carregar???
Graduated in Teaching Technological Education from Universidade Aberta, Master from the University of Minho, in Educational Sciences, Sociology of Education and Educational Policies and Master from Universidade Lusófona, in Educational Sciences, Area of Specialization in School Administration. PhD in Innovation and quality in Formal and non-Formal educational contexts from the University of Vigo and post-doctorate from the University of Minho in Educational Sciences, in the Specialty of Curricular Development. It is affiliated with the Portuguese Society of Educational Sciences (SPCE) and with the Association pour le Développement des Méthodologies d’Évaluation en Éducatione ADMEE-Europe. She is a guest assistant professor, Collaborating Researcher at the Lusófona University of Humanities and Technologies, and Member of the Board of Directors of the Center for Interdisciplinary Studies in Education and Development CeiED at the Lusófona University of Humanities and Technologies. As a researcher and author, she has published works in Education Sciences: educational policies, curriculum and assessment, educational technologies and education and sustainability. She has participated in several national and foreign publications, either individually or in co-authorship, namely: 9 book chapters, 17 articles in scientific journals and 13 conference articles.
Identification

Personal identification

Full name
Teresa Jesus Correia Paulino Santos

Citation names

  • SANTOS, TERESA JESUS

Author identifiers

Ciência ID
3D18-685A-88DD
ORCID iD
0000-0002-7165-9051

Telephones

Mobile phone
  • 933476087 (Personal)

Addresses

  • Rua José Albino da Costa e Silva, 4800-047, Azurém, Guimarães , Portugal (Personal)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
French Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
English Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2016/12/01 - 2018/12/01
Concluded
Estágio Científico Avançado de Pós- Doutoramento em Ciências da Educação, ) (Pós-doutoramento)
Major in Na especialidade de Desenvolvimento Curricular (Desenvolvimento Curricular
Universidade do Minho - Campus de Azurém, Portugal
S/ Classificação certificação
2012/06/05
Concluded
Innovación e calidade en âmbitos educativos Formais e non Formais (Doktor (PhD))
Major in Organização Escolar
Universidade de Vigo, Spain
"La Evaluación Interna en la Organización escolar : Dilemas Y desafios" (THESIS/DISSERTATION)
Aprobado
2010
Concluded
Mestrado em Ciências da Educação, Área de Especialização em Administração Escolar (Mestrado)
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
17
2009
Concluded
Mestrado em Sociologia da Educação e Politicas Educativas (Mestrado)
Universidade do Minho, Portugal
14
2003
Concluded
Licenciatura em Ensino de Educação Tecnológica (Licenciatura)
Universidade Aberta, Portugal
12
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2021/10/25 - Current Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade Lusófona do Porto, Portugal
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Teresa Santos; Palmira Alves; Susana Sá. "Learning in the Context of Digital Technologies: What Lessons Can We Learn from Covid-19 in Basic Education?". 2023.
    10.1007/978-981-19-6585-2_69
  2. Susana Sá; Teresa Santos; Palmira Alves; Ana Noronha; Patrícia Silva; César Freitas. "The (Re)invention of Pedagogy Through Digital Technologies in Time COVID-19". 2023.
    10.1007/978-981-19-6585-2_71
  3. Teresa Santos; Palmira Alves; Susana Sá. "Contribution of the Emergence of Distance Learning in Times of the COVID-19 Pandemic: Perspectives of Pre-school and Primary School Teachers". 2022.
    10.1007/978-981-16-5063-5_72
  4. SANTOS, TERESA JESUS; Alves, Maria Palmira Alves. "A IMPORTÂNCIA DO TRABALHO COLABORATIVO NA APRENDIZAGEM_PERSPETIVAS DE PROFESSORES". In CURRÍCULO, AVALIAÇÃO, FORMAÇÃO E TECNOLOGIAS DIGITAIS EM EDUCAÇÃO, 370-385. Porto: CIIE – CENTRO DE INVESTIGAÇÃO E INTERVENÇÃO EDUCATIVAS, FACULDADE DE PSICOLOGIA E DE CIÊNCIAS DA EDUCAÇÃO DA UNIVERSIDADE DO PORTO (FPCEUP), 2021.
    Published
  5. SANTOS, TERESA JESUS; Alves, Maria Palmira Alves. "Suportes de Aprendizagem com as Tecnologias em Tempo de Covid-19- Perspetivas dos Professores". 154-154. Santiago de Compostela, Spain, 2021.
    Published
  6. SANTOS, TERESA JESUS; Alves, Maria Palmira Alves. "A Avaliação como prémio - Perspetivas de alunos e de Encarregados de Educação". 79-87. Brazil: Atena Editora, 2019.
    Published
Conference paper
  1. SANTOS, TERESA JESUS; Maria Palmira Alves - Universidade do Minho. "Avaliação para a aprendizagem no ensino superior: O e-portefólio como dispositivo de Avaliação". 2023.
    Published • 10.17979/spudc.000026
  2. Teresa Jesus Correia Paulino Santos; Maria Palmira Alves; Susana Emília Vaz de Oliveira E Sá. "COVID-19 : THE (RE)INVENTION OF PEDAGOGY?". 2022.
    10.21125/inted.2022.1967
  3. Teresa Jesus Correia Paulino Santos; Maria Palmira Alves; Susana Emília Vaz de Oliveira E Sá. "FOR A LEARNING-TO-LEARN CULTURE: WHAT LESSONS TO LEARN WITH COVID-19?". 2022.
    10.21125/inted.2022.1942
  4. SANTOS, TERESA JESUS; Alves, Maria Palmira Alves. "Ensino remoto de emergência _ operacionalização da educação artística". Paper presented in XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia, Brga, 2021.
    Published
  5. SANTOS, TERESA JESUS; Rute Paulino (https://orcid.org/0000- 0002-2510-3650). "A articulação curricular na Escola Portuguesa de Cabo Verde_ a transição para a escolaridade obrigatória". Braga, 2021.
    Published
Journal article
  1. Teresa Jesus Correia Santos; Maria Palmira Alves. "Tecnologias digitais e pandemia COVID-19: desafios sentidos pelos professores da educação básica". Revista EDaPECI (2022): https://doi.org/10.29276/redapeci.2022.22.317831.121-130.
    10.29276/redapeci.2022.22.317831.121-130
  2. "A utilização de tecnologias de suporte ao ensino a distância: perspetivas dos professores". Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology. 2 1 (2021): 429-442. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2021.n1.v2.2092.
    10.17060/ijodaep.2021.n1.v2.2092
  3. Teresa de Jesus Correia Paulino dos Santos; Maria Palmira Alves. "Para uma avaliação emancipadora: a mediação pelo diálogo". Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação 15 3 (2020): 1374-1388. https://doi.org/10.21723/riaee.v15i3.13808.
    Published • 10.21723/riaee.v15i3.13808
  4. Santos, Teresa Jesus Correia Paulino; Alves, Maria Palmira Alves. "Impacto das tecnologías no currículo escolar: Perspetivas dos alunos do Ensino Básico". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación (2017): 304-309. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2017.0.13.2981.
    Published • 10.17979/reipe.2017.0.13.2981
  5. Santos, Teresa Jesus Correia Paulino; Alves, Maria Palmira Alves. "Factores de (In)Sucesso no Ensino Básico: Perspectivas de Encarregados de Educação". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación (2017): 115-120. http://dx.doi.org/10.17979/reipe.2017.0.10.3025.
    Published • 10.17979/reipe.2017.0.10.3025
  6. Santos, Teresa Paulino; Alves, Maria Palmira. "O contributo das tecnologias no desenvolvimento do curriculo escolar: perspetivas dos alunos". Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação 12 n.esp.2 (2017): 1554-1568. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10309.
    10.21723/riaee.v12.n.esp.2.10309
  7. Santos, Correia Paulino. "As mudanças educativas proporcionadas pelas políticas de avaliação". Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação 11 4 (2016): 1885-1905. http://dx.doi.org/10.21723/riaee.v11.n4.6573.
    10.21723/riaee.v11.n4.6573
  8. SANTOS, TERESA JESUS; Alves, Maria Palmira Alves. "Perspetivas de avaliação das aprendizagens no ensino básico". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación (2015):
    Published
Newspaper article
  1. SANTOS, TERESA JESUS; Alves, Maria Palmira Alves. "The contribution of technologies in the development of the school curriculum: students' perspectives", SOURCE-WORK-ID: cv-prod-id-2367694, 2017, https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10309.