Identification
Personal identification
- Full name
- Maria do Carmo Lourenço Gomes
- Gender
- Female
Citation names
- Lourenço-Gomes, Maria do Carmo
- Lourenço-Gomes, M. C.
Author identifiers
- Ciência ID
- 4112-DF08-7BF1
- ORCID iD
- 0000-0001-9003-0438
Email addresses
- mariadocarmolg@gmail.com (Professional)
- mclgomes@yahoo.com (Personal)
Addresses
- Universidade do Minho (Escola de Letras, Artes e Ciências Humanas/Centro de Estudos Humanísticos). Rua da Universidade, Campus Gualtar, 4710-057, Braga, Braga, Portugal (Professional)
Websites
- https://cehum.elach.uminho.pt/researchers/65 (Professional)
Knowledge fields
- Humanities - Languages and Literatures - Linguistics
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
Spanish; Castilian | Beginner (A1) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | |
Portuguese (Mother tongue) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2008
Concluded
|
Linguistics (Doctor)
Major in Psycholinguistics
Universidade Federal do Rio de Janeiro Centro de Letras e Artes, Brazil
"Sentence segmentation effects on processing. [Recognition of Foreign Higher Academic Degree: Universidade Nova de Lisboa.
2014] " (THESIS/DISSERTATION)
|
A |
2003
Concluded
|
Linguistics (Master)
Major in Psycholinguistics
Universidade Federal do Rio de Janeiro Centro de Letras e Artes, Brazil
"Constituent length effect in the interpretation of structurally ambiguous relative clauses: A study in BP based in the "Implicit
Prosody Hypothesis"" (THESIS/DISSERTATION)
|
A |
1999
Concluded
|
Human Communication Disorders (Pós-Graduação)
Universidade Federal de Sao Paulo Escola Paulista de Medicina, Brazil
"Reading, writing and phonological awareness: intervention in the classroom" (THESIS/DISSERTATION)
|
A |
1995
Concluded
|
Graduation in Speech and Language Therapy (Licenciatura)
Universidade Católica de Petrópolis, Brazil
"Thesis not required at the time" (THESIS/DISSERTATION)
|
A |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/05/02 - Current | Auxiliary Researcher (Research) | Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal |
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal | ||
2015/06/07 - 2017/05/30 | Auxiliary Researcher (Research) | Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal |
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal | ||
2009/07/01 - 2014/06/01 | Auxiliary Researcher (Research) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2009/02/01 - 2009/06/30 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Católica de Petrópolis, Brazil |
2008/07/01 - 2008/11/03 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Católica de Petrópolis, Brazil |
1998/08/01 - 1999/08/30 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Católica de Petrópolis, Brazil |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2015/01/02 - Current | Investigador (Colaborador) | Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal |
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal | ||
2017/06/01 - 2019/04/30 | Investigador (Colaborador) | Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal |
Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal | ||
1996/01 - 2008 | Fonoaudiólogo (Terapeuta da Fala) | Trabalhador independente, Brazil |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2020/01/01 - Current | Research Centre for Humanities
Researcher
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2019/05/02 - Current | Assessing participants’ actions and time in performing acceptability judgment tasks through a dedicated web-based application
FCT-CEECIND/04331/2017
Principal investigator
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2011/01/01 - 2012/12/31 | Projecto Estratégico - UI 214 - 2011-2012
PEst-OE/LIN/UI0214/2011
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2008/05 - 2011/11 | Reading Comprehension. Words, sentences and texts processing
Researcher
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/10/20 - Current | New perspectives for the Portuguese language in the classroom
Researcher
Universidade de Brasília, Brazil
|
Ongoing
|
2015 - Current | EFFE-On: Online corpus of writing and speech of children in the first years of schooling
Principal investigator
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
|
Universidade de Lisboa Centro de Linguística
Ongoing
|
2019/03/01 - 2022/02/01 | Intrasentential Anaphora Processing and Binding Theory: Deepening and New Interfaces
Researcher
Universidade Federal da Paraíba, Brazil
|
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico
Ongoing
|
2018 - 2020/12/31 | Parataxis, Hypotaxis and Interface Syntax-Discourse (TAXE)
PEst-OE/LIN/UI0022/2011
PEst-OE/LIN/UI0214/2011
PEst-OE/LIN/UI0214/2013
UID/LIN/00214/2013
UID/LIN/00214/2019
Researcher
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
|
Concluded
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Online resource |
|
Website |
|
Other
Dataset |
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Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
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2024/10/24 | Notes on implicit prosody and punctuation: A pilot study | 40th National Meeting of the Portuguese Lisguistics Association
University of the Azores (Ponta Delgada, Portugal)
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2024/04 | "Comparing language teaching methodologies: the case of PREVIA" | International Conference: Reflection and Metalinguistic Awareness in the Language Teaching Process
Università degli Studi di Perugia (Perugia, Italy)
|
2022/10/01 | “What’s in an answer?”: Insights into the decision-making process during the performance of language tasks in a classroom setting | 4th International Conference on Language Education and Research
Applied Language Studies House (Thessaloniki)
|
2022/07/27 | Assessing the effect of games on student performance: A classroom experience [Videoconference] | 74th Annual Meeting of the Brazilian Society for the Advancement of Science
University of Brasilia (Brasília, Brazil)
|
2022/07/14 | Identity avoidance effects in inflected infinitival complements of perception verbs | International Congresso on Syntax (In honour of Professor Ana Maria Brito)
Centre of Linguistics of the University of Porto (Porto, Portugal)
|
2022/03/24 | Processing preverbal dative experiencers in European Portuguese | 35th Annual Conference on Human Sentence Processing
UC Santa Cruz (Santa Cruz, California, United States)
|
2021/07/02 | Nominative Case blocking in inflected infinitival complements of perception verbs in European Portuguese [Videoconference] | Olinco: The Olomouc Linguistic Colloquium
Palacký University, Olomouc (Olomouc, Czech Republic)
|
2020/12/04 | Instrução gramatical tradicional e aprendizagem linguística ativa: reflexões sobre um estudo exploratório com alunos do ensino médio [Traditional grammar teaching and active language learning: reflecting on an exploratory study with high school students] | III Encontro Nacional sobre Ensino de Língua Portuguesa (Videoconferência)
UERJ/UFF/IFF/UFRJ (Rio de Janeiro, Brazil)
|
2020/11/11 | Nominative Case blocking in inflected infinitival complements of perception verbs in European Portuguese | Vienna Workshops on Portuguese Linguistics
University of Vienna. Faculty of Philological and Cultural Studies/Department of Romance Studies (Vienna, Germany)
|
2020/10/29 | Avaliando certeza e hesitação em tarefas de juízo de aceitabilidade e interpretação de frases [Evaluating confidence and hesitation in sentence acceptability judgement and interpretation tasks] | XXXVI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Comunicação oral [Videoconferência]
Associação Portuguesa de Linguística (Portugal)
|
2020/10/28 | A linguística de corpus como ferramenta de apoio à compreensão e produção de textos académicos [Corpus linguistics as a tool to support comprehension and production of academic texts] | XXXVI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística (videoconferência)
Associação Portuguesa de Linguística (Portugal)
|
2020/10/28 | Sobre a influência do tipo de instrução gramatical (tradicional vs ativa) na compreensão, grau de certeza e hesitação [On the influence of the type of grammatical instruction (traditional vs. active) on the comprehension and degree of certainty and hesitation of the participants] | XXXVI Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. Mesa redonda “Linguística e Ensino” (Videoconferência)]
Associação Portuguesa de Linguística (Portugal)
|
2019/11 | Ainda sobre os complementos oracionais infinitivos de verbos percetivos: o papel da pessoa gramatical [Again on the infinitive complements of perceptual verbs: the role of the grammatical person] | XXXV Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística
Associação Portuguesa de Linguística (Braga, Portugal)
|
2019/10/09 | Uma ferramenta implementada na web para a análise qualitativa e quantitativa do desempenho em compreensão da linguagem de crianças e adultos [A web-based tool for qualitative and quantitative analysis of language comprehension performance in children and adults] |
Universidade Federal da Paraíba, PROLING/LAPROL (João Pessoa, Brazil)
|
2019/10/08 | Uma ferramenta para o estudo da escrita e das correspondências fala-escrita de crianças em fases iniciais de escolaridade: a plataforma EFFE-On [A tool for the study of writing and speech-writing correspondences of children in early stages of schooling: The EFFE-On platform] |
Universidade Federal da Paraíba, PROLING/LAPROL (João Pessoa, Brazil)
|
2019/09/24 | EFFE-On: Escrita de crianças portuguesas de diferentes regiões dialetais [EFFE-On: Portuguese children's writing from different dialectal regions] (videoconferência) | I Simpósio Fonologia, Variação e Ensino
Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Natal, Brazil)
|
2019/05/14 | EFFE-On: formas não convencionais em textos escritos por crianças sinalizadas com Terapia da Fala [EFFE-On: misspellings in texts written by children who have undergone speech therapy] | IX Workshop on Linguistics, Language Development and Impairment
Universidade de Lisboa, Faculdade de Letras (Lisboa)
|
2018/09 | Complementos oracionais infinitivos de verbos percetivos: realização casual do sujeito e padrões de concordância | XXXIV National Meeting of Associação Portuguesa de Linguística
Associação Portuguesa de Linguística (Lisboa, Portugal)
|
2017/09 | Dependências múltiplas na periferia esquerda | XXXIII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística
Associação Portuguesa de Linguística (Portugal)
|
2017/04 | On children's interpretation of object control with (un)inflected infinitives | XIII International Symposium of Psycholinguistics
(Braga, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
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2021/01 - Current | Produção e Perceção das sibilantes no Português Europeu
Co-supervisor of Miguel Ângelo dos Santos Melo
|
Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
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2016 - Current | A variabilidade do processamento da concordância de género na produção escrita de aprendentes de português língua não materna
Supervisor of Masayuki Yamada
|
Ciências da Linguagem (PhD)
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
|
2019 - 2023/07/07 | Construções de "mas" em estruturas corretivas e de negação de expectativas
Co-supervisor
|
Linguística (PhD)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
2011 - 2014 | O processamento da concordância de género por aprendentes do português como língua estrangeira: evidências de um estudo de
leitura automonitorada
Supervisor of Elisabeta Maria Costa Mariotto
|
Mestrado em Língua e Cultura Portuguesa (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
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2011 - 2014 | O processamento de orações relativas e pseudorelativas: a concordância de número e o efeito da atração em Português Europeu.
Dissertação [Mestrado em Linguística]. Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa
Supervisor of Maria Margarida da Fonseca Tomaz
|
Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
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2020/12/07 - 2020/12/11 | Linguística e Ensino-Gramaticoteca. Apresenta a abordagem da Aprendizagem Linguística Ativa (Pilati 2017), a qual reúne conceitos
advindos da linguística moderna, psicologia cognitiva e neurociências e os transforma em ferramentas para tornar as aulas
de gramática e de momentos de experimentação e criação linguística, com interação, ludicidade, criatividade e protagonismo
estudantil. Professores de língua portuguesa aprendem a criar materiais para trabalhar conhecimentos gramaticais em sala de
aula. (2020/12/07 - 2020/12/11)
Workshop (Co-organisor)
|
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
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2021/02/12 - 2021/02/12 | Do laboratório para a web: saberemos observar as transformações, adaptações e inovações na pesquisa? Terceira conferência
do evento On Linguistics, organizada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Rio de Janeiro.
[Videoconferência transmitida em direto. YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=JN8GlRn9hUQ&list=WL&index=17&t=10s]
Conference
|
On Linguistics |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
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2024/05/27 | "Movimento morfossintático da língua no autismo"
(Thesis) Main arguer
|
Lorena Grace Alves do Vale (PhD)
Universidade Católica de Pernambuco, Brazil
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2024/02/24 | Morfossintaxe da língua no autismo sob o aspecto da oralidade pelas lentes da enunciação benvenistiana
(Thesis) Main arguer
|
Lorena Grace Alves do Vale (Other)
Universidade Católica de Pernambuco, Brazil
|
2022/11/24 | "O desenvolvimento ortográfico infantil dos ditongos orais decrescentes no português europeu". Faculdade de Letras da Universidade
de Lisboa. Departamento de Linguística Geral e Românica.
(Thesis) Arguer
|
Moisés Correia Pampim Silva (Master)
Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/09/23 | "Ensino do sinal grave em contextos de aprendizagem linguística ativa e de ensino tradicional: Um estudo exploratório comparativo
sobre compreensão, grau de certeza e hesitação."
(Thesis) Main arguer
|
Ana Carolina de Castro Rodrigues (Master)
Universidade de Brasília, Brazil
|
2022/08/03 | "The role of prosody in the processing of garden-path sentences: online and offline evidence from production and comprehension"
(Thesis) Main arguer
|
Vitor Gabriel Caldas (PhD)
Universidade Federal do Rio de Janeiro Centro de Letras e Artes, Brazil
|
2022/07/27 | "Consciência Prosódica e Leitura: um programa experimental"
(Thesis) Main arguer
|
Mariana Fernandes Fonseca (PhD)
Universidade Federal do Rio de Janeiro Centro de Letras e Artes, Brazil
|
2022 | "A Comparative Analysis of Conceptual Metaphors and the Influence of Gender on Spatial Representations of Power in English
and Portuguese"
(Thesis) Main arguer
|
Inês de Jesus Rodrigues Mateus (Master)
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
|
2021/11/22 | "Percepção dos Tons em Mandarim por Falantes Nativos do Português Europeu."
(Thesis) Main arguer
|
Yingying Peng (Master)
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
|
2021/09/08 | "Sono e Competência emocional como fatores indispensáveis ao desenvolvimento saudável das crianças do pré-escolar e do 1º
ciclo do Ensino Básico" [Relatório de Estágio - Mestrado]
(Thesis) Main arguer
|
Ana Rita Freitas Oliveira (Master)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
2020/09/15 | "Auditory selective attention and performance in high variability phonetic training: The perception of Portuguese stops by
Chinese L2 learners"
(Thesis) Arguer
|
Diana Moreira Oliveira (PhD)
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
|
2020/04/29 | "Aprendizagem do sistema de artigos do português por falantes de suaíli L1"
(Thesis) Main arguer
|
Zulfa Omar Said (Master)
Universidade do Minho Centro de Estudos Humanísticos, Portugal
|
2016/12/14 | "A entoação dos enunciados declarativos e interrogativos no Português do Brasil: Uma análise fonológica em variedades ao longo
da Costa Atlântica"
(Thesis) Arguer
|
Joelma Castelo (PhD)
Universidade de Lisboa Centro de Linguística, Portugal
|
2016/12/12 | "Perception of phrasal prosody in the acquisition of European Portuguese"
(Thesis) Arguer
|
Cátia Sofia Severino (PhD)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
2012/06/05 | "O estatuto das pseudo relativas em Português Europeu"
(Thesis) Arguer
|
Bruno Emanuel Pinto Ramos Fernandes (Master)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
|
2011 | "Fronteiras prosódicas e desambiguação no Português Europeu"
(Thesis) Arguer
|
Cátia Sofia Severino (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
2011 | "Processamento da co-referência pronominal"
(Thesis) Arguer
|
Sara Matias Morgado (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2024/09 - Current | Escrita Académica e Metodologias de Investigação em Humanidades | Estudos Portugueses (Licenciatura) | Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal |
2022/09 - Current | Fundamentos de Psicolinguística | Licenciatura em Línguas Aplicadas (Licenciatura) | Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal |
2024/02 - 2024/06 | Português | Português 2 (Licenciatura) | Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal |
2023/02 - 2023/06 | Escrita académica e metodologias de investigação em humanidades | Línguas e Literaturas Europeias / Estudos Culturais (Licenciatura) | Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal |
2023/02 - 2023/06 | Português | Português 2 (Licenciatura) | Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal |
2021/02 - 2021/06 | Língua - Português (Licenciatura em Estudos Culturais) | Licenciatura em Estudos Culturais (Licenciatura) | |
2021/02 - 2021/06 | Português - Licenciatura em Línguas Aplicadas | Português (Licenciatura) | |
2020/10 - 2021/01 | Seminário de Dissertação e Profissionalização | Mestrado em Tradução e Comunicação Multilingue (Licenciatura) | Universidade do Minho, Portugal |
2019 - 2020 | Português | Línguas Aplicadas (Licenciatura) | Universidade do Minho Instituto de Letras e Ciências Humanas, Portugal |
2013/02/01 - 2013/06/30 | Brazilian Portuguese | (Licenciatura) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
2012/09/03 - 2013/01/31 | Experimental Research Methods (oral production and reading comprehension) | (Licenciatura) | |
2012/02/01 - 2012/06/30 | Lexical Processing | Specialization Course. "European Portuguese: instruments for analysis and evaluation of the language" (Especialização pós-bacharelato) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
2011/09/01 - 2012/01/30 | Experimental Research Methods (oral production and reading comprehension) | Specialization Course. "European Portuguese: instruments for analysis and evaluation of the language" (Especialização pós-bacharelato) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
2010/09/01 - 2011/01/30 | Psycholinguistics | Bachelor Course in Language Sciences (Licenciatura) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
2010/09/01 - 2011/01/30 | Advanced Topics in Linguistics and Psycholinguistics | Doctoral Course in Cognitive Science (Doutoramento) | Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal |
2009/02/01 - 2009/06/30 | Language Disorders. Specialization Course in Reading and Writting: a cognitive approach. Faculty of Letters. | ||
2008/07/01 - 2008/11/03 | Introduction to Psycholinguistics. Specialization Course in Reading and Writing: a cognitive approach. Faculty of Letters. | (Especialização pós-bacharelato) | |
1988/08/01 - 1999/08/30 | Estágio profissional supervisionado [Licenciatura em Fonoaudiologia]. Clínica-escola de Reabilitação da Universidade Católica de Petrópolis | Licenciatura em Fonoaudiologia (Licenciatura) | Universidade Católica de Petrópolis, Brazil |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2022/03/24 - 2022/03/24 | Arguição em Provas Intermédias [Doutoramento]: Carvoeiro, Ana Rita. PEACE: Prova Escrita de Avaliação e Análise de Competências de Escrita - aferição e normalização do bloco ‘Do Grafismo à Palavra’. Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa. 24/03/22 | Universidade de Lisboa, Portugal |
2021/12/15 - 2021/12/15 | Arguição em Provas Intermédias [Doutoramento]: Fernandes, Mariana. Efeitos de segmentação em sentenças ambíguas. Doutoramento em andamento. Linha de Pesquisa: Linguagem, Mente e Cérebro. XXVI Seminário de Pesquisas Linguísticas em Andamento (SEPLA). Programa de Pós-graduação em Linguística. Universidade Federal do Rio de Janeiro | Universidade Federal do Rio de Janeiro Centro de Letras e Artes, Brazil |
2021/07/14 - 2021/07/14 | Arguição em Provas Intermédias: Nunes, Marina Soares. O uso de materiais concretos como instrumento de promoção da metacognição em ações de rotina em inglês na escola regular através da aprendizagem ativa. [Doutoramento]. Instituto de Letras da Universidade de Brasília. Programa de Pós-graduação em Linguística. 14/07/2021. | Universidade de Brasília, Brazil |
2021/06/17 - 2021/06/17 | Arguição em Provas [Projeto de Doutoramento]: Pinto, Rosa Maria de Araújo. Promoção da saúde e de competências socioemocionais e cognitivas: uma proposta de intervenção neuropsicopedagógica com crianças do 1.º CEB. II Seminário Online em Estudos da Criança. VI Jornadas em Estudos da Criança. Universidade do Minho. Centro de Investigação em Estudos da Criança. 17/06/2022 | Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |