Identification
Personal identification
- Full name
- Luís Miguel Moiteiro Marques Fuchs dos Santos
Citation names
- Miguel Moiteiro Marques
Author identifiers
- Ciência ID
- 4911-EB9D-32EC
- ORCID iD
- 0000-0001-8738-8682
Knowledge fields
- Humanities - Languages and Literatures - Linguistics
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | |
Spanish; Castilian | Upper intermediate (B2) | Advanced (C1) | Elementary (A2) | Upper intermediate (B2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2025
Ongoing
|
Portuguese Studies (Doctor of Philosophy)
Major in Linguistics
Universidade Aberta, Portugal
|
|
2018/09/15 - 2021/06/30
Concluded
|
Portuguese Studies (Postgraduate Certificate)
Major in Linguistics
Universidade Aberta, Portugal
|
18 |
2011/10/01 - 2017/01/13
Concluded
|
Portuguese Language and Culture PLE/PL2 (Língua e Cultura Portuguesa - PLE/PL2) (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
"The semiotic value of colour in PLE teaching (O valor semiótico da cor no ensino de portugês como língua estrangeira)" (THESIS/DISSERTATION)
|
18 |
2004/10/01 - 2006/06/30
Concluded
|
Postgraduate Course of Education (PGCE) (Postgraduate Certificate)
Major in Modern Languages and Literatures - Portuguese & English
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
14,7 |
1996/10/01 - 2004/06/30
Concluded
|
Modern Languages and Literature - Portuguese & English (Bachelor)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
14 |
Affiliation
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2021/06/01 - 2025/06 | PhD Studentship | Universidade de Coimbra, Portugal |
Universidade de Coimbra Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada, Portugal | ||
2020 - 2021 | Teacher of Portuguese as Foreign Language | Universidade de Lisboa Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, Portugal |
2017 - 2020 | Lecturer | Camões - Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal |
University of Namibia Faculty of Education & Human Sciences, Namibia | ||
2012 - 2016 | Teacher of Portuguese as Foreign Language | Universidade de Lisboa Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, Portugal |
2011 - 2016 | Language Tester of Portuguese as Foreign Language | Centro de Exames da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Portugal |
Centro de Exames da Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Portugal | ||
2006 - 2011 | Lecturer | Camões - Instituto da Cooperação e da Língua, Portugal |
Universidad Central de Venezuela Escuela de Educacion, Venezuela (...) |
||
2005/10/24 - 2006/08/31 | Seconday School Teacher (Portuguese & English) | Instituto do Emprego e Formação Profissional, Portugal |
Instituto do Emprego e Formação Profissional, Portugal | ||
1990 - 2003 | Journalist | Jornal Público et al, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/06 - 2025/06 | Portuguese as language of knowledge (O português como língua de conhecimento)
151458
PhD Student Fellow
Universidade de Coimbra Centro de Estudos de Linguística Geral e Aplicada, Portugal
Instituto de Linguística Teórica e Computacional, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/09/08 | Introduções de dissertações de mestrado de universidades portuguesas: diferenças e semelhanças entre áreas disciplinares distintas (Introduction of Master dissertations of Portuguese universities: differences and similarities in distinct disciplines) | Encontro Nacional sobre Discurso Académico III (National Conference on Academic Discourse III)
CELGA-ILTEC Universidade de Coimbra / CLUNL Universidade Nova de Lisboa (Lisbon, Portugal)
|
2023/06/06 | Comunicar conhecimento científico em dissertações de mestrado: diferenças e semelhanças entre áreas disciplinares distintas (Communicating scientific knowledge in Master dissertations of Portuguese universities: differences and similarities in distinct disciplines) | Congresso Internacional das Humanidades
Universidade Aberta (Lisboa, Portugal)
|
2022/07/14 | O género dissertação de mestrado em Portugal: propriedades estruturais, estilísticas e temáticas de textos das áreas das ciências e das humanidades (The Master dissertation genre in Portugal: structural, stylistic and thematic properties of texts from sciences and humanities) | Encontros Mensais sobre Discurso Académico
CELGA-ILTEC (Leiria, Portugal)
|
2019/10 | Why evolution and textual coherence put lecturers at the top of food chain above teachers | 11th Annual Research Colloquium
University of Namibia (Windhoek, Namibia)
|
2018/10 | Reading to Learn: experimenting genre pedagogy in Portuguese | 10th Annual Research Colloquium
University of Namibia (Windhoek, Namibia)
|
2017/08 | Motivation to study Portuguese in secondary schools in Namibia | Teacher's Forum - Camões Namibia
Centro de Lìngua Portuguesa do Instituto Camões - Namíbia (Windhoek, Namibia)
|
2017 | Reading images in the classroom: multimodal texts in Foreign Language learning | 9th Annual Research Colloquium
University of Namibia (Windhoek, Namibia)
|
2016/04 | What's the colour of Grammar? Reflections on the semiotic value of colour and linguistic relativity | Da Linguagem à Multimodalidade
Universidade de Lisboa - Faculdade de Letras (Lisbon, Portugal)
|
2016/03 | Seeing is Believing: perception and meaning in the Grammar of Visual Design | Da Linguagem à Multimodalidade
Universidade de Lisboa - Faculdade de Letras (Lisbon, Portugal)
|
2016/02 | From Language to Multimodality: concepts form a Grammar of Visual Design (Da Linguagem à Multimodalidade: conceitos para a Gramática do Design Visual) | Da Linguagem à Multimodalidade
Universidade de Lisboa - Faculdade de Letras (Lisboa, Portugal)
|
2014/03 | Lord of the Rings: didn't see the movies, but I read the posters | 2º Congresso sobre J. R. R. Tolkien
Universidade de Lisboa - Faculdade de Letras (Lisbon, Portugal)
|
2014/01 | The use of film posters in foreign language teaching: the case of Tolkien's Lord of the Rings | 1st International Conference on Multimodality
Universidade de Lisboa - Faculdade de Letras (Lisbon, Portugal)
|
2012/06 | The feminin in As Duas Sombras do Rio by João Paulo Borges Coelho | Guerra, Memória e Traumas na Literatura Lusófona (War, Memory and Trauma in Lusophone Literature)
Universidade de Lisboa - Faculdade de Letras (Lisbon, Portugal)
|
2009/02 | El Marco Común de Referencia como instrumento para la evaluación de estudiantes de portugués | V Semana del Licenciado en Idiomas Modernos
Universidade Central de Venezuela (Caracas, Venezuela)
|
2008/10 | La traducción y la interpretación en la Unión Europea: estado del arte | VI Semana del Traductor y del Intérprete
Universidade Central de Venezuela (Caracas, Venezuela)
|
2008/10 | Metodologia de la enseñanza y el aprendizaje de las lenguas extranjeras para la formacióin de traductores e intérpreters | VI Semana del Traductor y del Intérprete
Universidade Central de Venezuela (Caracas, Venezuela)
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2017 - 2019 | Co-organization of Annual Colloquium of the Language Department University of Namibia (2017-2018-2019) (2017 - 2019)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
University of Namibia Faculty of Education & Human Sciences, Namibia |
2013/12 - 2014/04 | Co-organization of the Cycle of Conferences on Portuguese as Foreing Language (Fórum PLE) (2013/12 - 2014/04)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade de Lisboa Instituto de Cultura e Língua Portuguesa, Portugal |