Identification
Personal identification
- Full name
- Ângela Cristina Ferreira Renna de Carvalho
Citation names
- Carvalho, Ângela
Author identifiers
- Ciência ID
- 5014-87BD-620F
- ORCID iD
- 0000-0003-1026-0271
Email addresses
- accarvalho@letras.up.pt (Professional)
Addresses
- Faculdade de Letras da Universidade do Porto, Via Panorâmica, s/n, 4150-564, Porto, Porto, Portugal (Professional)
Knowledge fields
- Humanities - Languages and Literatures - Linguistics
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Upper intermediate (B2) | Advanced (C1) | Upper intermediate (B2) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
Spanish; Castilian | Elementary (A2) | Proficiency (C2) | Elementary (A2) | Advanced (C1) | Proficiency (C2) |
French | Intermediate (B1) | Proficiency (C2) | Upper intermediate (B2) | Advanced (C1) | Proficiency (C2) |
Italian | Intermediate (B1) | Proficiency (C2) | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Proficiency (C2) |
Japanese | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2009/09 - 2014/05
Concluded
|
Didática de Línguas (Trad. Didactics of Languages, PhD) (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
"Estratégias de Aprendizagem na produção escrita em Português Língua Estrangeira: Estudo de caso (trad. Learning strategies
in written production in Portuguese as a foreign language: A case study)" (THESIS/DISSERTATION)
|
Aproved with distinction |
2008/09 - 2009/11
Concluded
|
Mestrado em Português Língua Segunda/Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as a Second/Foreign Language) (Mestrado)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
"O Humor nas Aulas de Português Língua Estrangeira. Contributos para a sua Aprendizagem (Trd. Humour in Portuguese as a Foreign
Language Classes. Contributions to its Learning )" (THESIS/DISSERTATION)
|
17 on 20 |
2006/09 - 2007/06
Concluded
|
Curso de Especialização em Ensino do Português Língua Estrangeira (Trad. Specialisation Course in Teaching Portuguese as a
Foreign Language) (Especialização pós-licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
16 on 20 |
1998/09 - 2003/06
Concluded
|
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses e Franceses (Trad. Degree in Modern Languages and Literatures,
variant of Portuguese and French Studies) (Licenciatura)
Major in Ramo Educacional
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
13 on 20 |
Affiliation
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2015/10 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal | ||
2012/09 - 2015/09 | Invited Assistant (University Teacher) | Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021 - 2024 | Romance languages for Slavic-speaking university students (LMOOC4Slav) Project
Researcher
Università per Stranieri di Perugia, Italy
Federazione Nazionale Insegnanti Centro di Iniziativa per l’Europa , Italy Universidade do Porto, Portugal Masarykova univerzita, Czech Republic Ss. Cyril and Methodius University in Skopje, Macedonia Uniwersytet Jagiellonski w Krakowie, Poland |
Erasmus Plus
Ongoing
|
2012 - 2014 | Lit-Tech – Literacy and Adult Basic Education with Information Technologies
Researcher
Fortbildungsakademie der Wirtschaft (FAW) - Akademie Chemnitz, Germany
Sabiamente, Centro de Estudos, Portugal CDI Univerzum, Slovenia Creative Possibilities , United Kingdom |
Erasmus Plus
Concluded
|
2011 - 2013 | Find A Delightful Opportunity to learn Portuguese through Internet and songs (FADO)
Researcher
Federazione Nazionale Insegnanti Centro di Iniziativa per l’Europa , Italy
Universidade do Porto, Portugal Universitatea din Bucuresti – Facultatea de Limbi si Literaturi Straine , Romania Escuela Oficial de Idiomas de Málaga, Spain |
Erasmus Plus
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2018 - Current | Heritage Language Consortium
Heritage Language Consortium
Researcher
Universidade do Porto, Portugal
Lancaster University, United Kingdom Instituto Camões, Portugal Universidade de Lisboa, Portugal Universidade do Minho, Portugal Universidade Nova de Lisboa, Portugal Eberhard Karls Universität Tübingen, Germany |
Ongoing
|
2019 - 2020 | ESCRIVARTE II - Pintar o mundo com poesia (Trad. painting the world with poetry)
Producer of educational content and collaborator in dissemination activities
Universidad de Salamanca, Spain
Universidade do Porto, Portugal Universidade de Vigo, Spain Universidad Autónoma de Madrid, Spain Universidad de Extremadura, Spain |
Concluded
|
2018 - 2019 | ESCRIVARTE - Da pintura à escrita: caminhos cruzados entre artes (Trad. From painting to writing: intersecting paths between
the arts)
Producer of educational content and collaborator in dissemination activities
Ediciones Universidad de Salamanca, Spain
Universidade do Porto, Portugal Universidade de Vigo, Spain Universidad Autónoma de Madrid, Spain Universidad de Extremadura, Spain |
Concluded
|
2012 - 2016 | China working group
saberportugues
Collaborator in training prototypes and producer of educational content
Universidade de Lisboa, Portugal
Universidade Nova de Lisboa, Portugal Universidade de Aveiro, Portugal Universidade do Minho, Portugal Universidade do Porto, Portugal Universidade de Coimbra, Portugal Instituto Politécnico de Leiria, Portugal Fundação Calouste Gulbenkian, Portugal Instituto Camões, Portugal |
Fundação Calouste Gulbenkian Instituto Camões Cancelled
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Book review |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Manual |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/04/27 | Characterization of Portuguese Heritage Language teachers: A preliminary study (Poster) https://www.youtube.com/watch?v=cyVADOW0VO8&t=24s | Heritage Language 2 Consortium (HL2C) Seminar (canal Youtube - https://www.youtube.com/@heritage-language) |
2023 | Linguagem para fins académicos e diferentes graus de formalidade: uma experiência de construção de um LMOOC (Trad. Language for academic purposes and different degrees of formality: an experience of building an LMOOC) | Second International Conference Language MOOCs and OERs: new trends and challenges
(Naples, Italy)
|
2023 | Falantes nativos no ensino-aprendizagem de (português) língua não materna (Trad. Native speakers in the teaching and learning of (Portuguese) as a foreign language) | Workshop Desafios e Descobertas: perspetivas do português como língua não materna
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) (Porto, Portugal)
|
2022 | Characterization of Portuguese Heritage Language teachers: A preliminary study (Poster) | Heritage Languages Around the World (HLAW) – International Conference
Universidade de Lisboa (Lisbon, Portugal)
|
2022 | The LMOOC4SLAV Project: Academic Discouse for Academic Mobility | EDULEARN22, 14th annual International Conference on Education and New Learning Technologies
(Palma de Mallorca , Spain)
|
2021/12/02 | Sessões de conversação de Português para Estrangeiros e Objetivos de Desenvolvimento Sustentável: um diálogo em tempo de pandemia (Trad. Conversation sessions in Portuguese for Foreigners and the Sustainable Development Goals: a dialogue in times of pandemic) | III International Conference Aprolínguas 2021 (Trad. III International Conference Aprolínguas 2021)
Universidade do Algarve - Online (Faro, Portugal)
|
2021/05/28 | Oralidade na aula de língua estrangeira (Trad. Orality in the foreign language classroom) | no âmbito da Unidade Curricular Didactica limbii române da Universitatea Alexandru Ioan Cuza Iasi (Roménia) (Trad.within the
Curricular Unit Didactics of the Romanian Language at Alexandru Ioan Cuza Iasi University, Romania)
Universitatea Alexandru Ioan Cuza Ia¿i (Ia¿i, Romania)
|
2021/05/05 | Intervenção no encontro online de comemoração do Dia da Língua Portuguesa (Trad. Speech at the online meeting to celebrate Portuguese Language Day) | Comemoração do Dia da Língua Portuguesa - Online (Trad. Celebrating Portuguese Language Day - Online)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2021 | Workshop na 2ª jornada Educação para o Desenvolvimento Sustentável e Ensino do Português Língua Não Materna: Reflexão e Propostas (Trad. Workshop on the 2nd Conference on Education for Sustainable Development and the Teaching of Portuguese as a foreign language: Reflection and Proposals) | 2ª jornada Educação para o Desenvolvimento Sustentável e Ensino do Português Língua Não Materna: Reflexão e Propostas (Trad.
2nd Conference on Education for Sustainable Development and the Teaching of Portuguese as a foreign language: Reflection and
Proposals)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) (Porto, Portugal)
|
2020/11/02 | O desenvolvimento da competência linguística através da Escrita Criativa. O caso dos pronomes clíticos (Trad. The development of linguistic competence through Creative Writing. The case of clitic pronouns) | II Jornadas da Língua Portuguesa. Práticas de Escrita. Percursos didáticos e literários (Trad. II Portuguese Language Meeting.
Writing Practices. Didactic and literary paths)
Universidade de Cabo Verde; Instituto Camões - Online (Praia, Cape Verde)
|
2020/07/19 | Sustainable Development Goals at the heart of Portuguese as a Foreign Language university classes. Study cases in Portugal and Spain | The 8th European Conference on Language Learning
University College London (Londres, United Kingdom)
|
2020/02/14 | Ensino-aprendizagem de PLNM e sustentabilidade: algumas experiências na FLUP (Trad. PFL teaching and learning and sustainability: some experiences at FLUP) | Educação para o Desenvolvimento Sustentável e Ensino do Português Língua Não Materna: Reflexão e Propostas (Trad. Education
for Sustainable Development and the Teaching of Portuguese as a foreign language: Reflection and Proposals)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2020/02/14 | Workshop na jornada Educação para o Desenvolvimento Sustentável e Ensino do Português Língua Não Materna: Reflexão e Propostas (Trad. Workshop on Education for Sustainable Development and Teaching Portuguese as foreign language: Reflection and Proposals) | Educação para o Desenvolvimento Sustentável e Ensino do Português Língua Não Materna: Reflexão e Propostas (Trad. Education
for Sustainable Development and the Teaching of Portuguese as a foreign language: Reflection and Proposals)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2019/08/20 | Diversidade de públicos de PLA e desafios para a formação de professores: experiências luso-brasileiras (Trad. Diversity of PAL audiences and challenges for teacher training: Portuguese-Brazilian experiences) | VII SIMELP - Simpósio Mundial de Estudos da Língua Portuguesa (Trad. World Symposium on Portuguese Language Studies)
(Pernambuco, Brazil)
|
2019/06/21 | ESCRIVARTE - Da pintura à escrita: caminhos cruzados entre artes. Uma experiência de escrita criativa em Português Língua Não Materna (Trad. ESCRIVARTE - From painting to writing: paths crossed between arts. A creative writing experience in Portuguese as a foreign language) | VI Encontro Internacional de Reflexão sobre a Escrita. Algumas décadas de investigação e ensino (Trad. 6th International Meeting
for Reflection on Writing. A few decades of research and teaching)
Universidade de Aveiro (Aveiro, Portugal)
|
2019/06/15 | Diversidade de públicos de Português Língua Não Materna e suas implicações metodológicas: experiências luso-brasileiras (Trad. Diversity of Portuguese as a foreign language audiences and their methodological implications: Portuguese-Brazilian experiences) | I Conference TROPO-UK
King's College London (Londres, United Kingdom)
|
2019/05/02 | A formação de professores de português língua materna e não materna em contextos superdiversos: reflexões sobre a prática intercultural (Trad. The training of Portuguese mother tongue and foreign language teachers in super-diverse contexts: reflections on intercultural practice) | XI Congresso Internacional da ABRALIN - Abralin50 (Trad. XI ABRALIN International Congress - Abralin50)
(Maceió, Brazil)
|
2019/03/25 | Foreign Language Learning: Intercultural Education for Sustainable Development | Educating the Global Citizen - International Perspectives on Foreign Language Teaching in the Digital Age
University of Munich (Ludwig-Maximilians-Universität) (Munique, Germany)
|
2019/03/25 | Reading sessions in the promotion of education for citizenship among foreign inmates in Portugal (Poster) | Educating the Global Citizen - International Perspectives on Foreign Language Teaching in the Digital Age
University of Munich (Ludwig-Maximilians-Universität) (Munique, Germany)
|
2019/03/19 | The host society as schoolbook complement: Portuguese as a Second Language study case (Poster) | Educating the Global Citizen - International Perspectives on Foreign Language Teaching in the Digital Age
University of Munich (Ludwig-Maximilians-Universität) (Munique, Germany)
|
2019/01/25 | Impacto do ensino de português na prisão e no exercício da cidadania (Trad. The impact of teaching Portuguese in prison and in the exercise of citizenship) (Poster) | 3º Congresso Internacional de Psicologia, Educação e Cultura, subordinado ao tema «O local e o mundo: sinergias na era da
informação» (Trad. 3rd International Congress of Psychology, Education and Culture, on the theme "The local and the world:
synergies in the information age")
ISPGAYA (Vila Nova de Gaia, Portugal)
|
2018/09/20 | Interação oral em PLE: preparação significativa a partir de necessidades (Trad. Oral interaction in PFL: meaningful preparation based on needs) | Colóquio Internacional Aprolínguas - Para lá da tarefa: Implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no
ensino superior (Trad. Aprolínguas International Colloquium - Beyond the task: Involving students in foreign language learning
in higher education)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2018/09/11 | Sessões de leitura na promoção de educação para a cidadania junto de reclusos de Português Língua Não Materna (Trad. Reading sessions to promote citizenship education among prisoners of Portuguese as a foreign language) (Poster) | 4º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses (Trad. 4th Congress of the Order of Portuguese Psychologists)
(Braga, Portugal)
|
2018/09/07 | A fundamentação pedagógico-didática como prática discursiva na formação inicial de professores de línguas (Trad. The pedagogical-didactic foundation as a discursive practice in the initial training of language teachers) | 2018 ENDA: Encontro Nacional sobre Discurso Académico: Ponto de situação da investigação (Trad. National Meeting on Academic
Discourse: State of research)
Escola Superior de Educação e Ciências Sociais - Instituto Politécnico de Leiria (Leiria, Portugal)
|
2018/09 | Formação de Professores de Português Língua Não Materna. O caso da Faculdade de Letras da Universidade do Porto (Trad. Training Teachers of Portuguese as a Foreign Language. The case of the Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) |
Universidade Federal do Mato Grosso (Cuiabá, Brazil)
|
2018/07/25 | Developing pragmatic skills in Portuguese as Foreign Language A level groups: A case study in Porto (Portugal) (Poster) | Exploring and Assessing Pragmatic Aspects of L1 and L2 Communication: From Needs Analysis through Monitoring to Feedback
Departamento de Estudos Linguísticos e Literários da Universidade de Pádua (Pádua, Italy)
|
2018/07/23 | Representations, beliefs and pedagogical practices of EPE teachers (Poster) | Tübingen Summer School in Second Language Acquisition
Eberhard Karls - Universität Tübingen (Tübingen , Germany)
|
2018/06/28 | Instruções orais na aula de Língua Estrangeira/Adicional: uma experiência interdidática na formação inicial de professores (Trad. Oral instructions in the Foreign/Additional Language classroom: an inter-didactic experience in initial teacher training) | II Simpósio Internacional sobre o Ensino de Português como Língua Adicional (Trad. II International Symposium on Teaching
Portuguese as an Additional Language)
King's College London (Londres, United Kingdom)
|
2018/06/28 | Estratégias de aprendizagem na produção escrita em Português Língua Adicional: proposta de recursos educativos para níveis iniciais (Trad. Learning strategies in the written production of Portuguese as an Additional Language: a proposal for educational resources for initial levels) | II Simpósio Internacional sobre o Ensino de Português como Língua Adicional (Trad. II International Symposium on Teaching
Portuguese as an Additional Language)
King's College London (Londres, United Kingdom)
|
2018/04 | Humour in foreign language classes |
Vanadzor State University after Hovhannes Toumanyan (Vanadzor, Armenia)
|
2018/01/19 | Instruções orais na aula de LE: uma experiência interdidática na formação inicial de professores (Trad. Oral instructions in the FL classroom: an inter-didactic experience in initial teacher training) | V Jornadas Português Língua Estrangeira (Trad. 5th Portuguese as a Foreign Language Conference)
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2018/01/19 | Contributos da leitura na prisão junto de reclusos estrangeiros para o desenvolvimento da educação para a cidadania (Trad. Contributions of reading in prison with foreign inmates to the development of citizenship education) (Poster) | V Jornadas Português Língua Estrangeira
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2017/12/18 | Orality Competences Training in Portuguese as a Foreign Language. Creating Online Resources for Teaching and Learning | Heritage language learning and education: Cross-disciplinary perspectives
Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2017/11/09 | O papel dos materiais áudio no desenvolvimento da competência de interação oral na aprendizagem de Português Língua Estrangeira (Trad. The role of audio materials in developing oral interaction skills in learning Portuguese as a foreign language) | V Congresso INTERNACIONAL SEEPLU #tecpt Tecnologias para o Português (Trad. V SEEPLU INTERNATIONAL CONGRESS #tecpt Technologies
for Portuguese)
Universidad de Extremadura - Cáceres (Cáceres, Spain)
|
2017/11/09 | A banda desenhada digital ao serviço do ensino-aprendizagem de Português Língua Estrangeira (Trad. Digital comics at the service of teaching and learning Portuguese as a foreign language) | V Congresso INTERNACIONAL SEEPLU #tecpt Tecnologias para o Português (Trad. V SEEPLU INTERNATIONAL CONGRESS #tecpt Technologies
for Portuguese)
Universidad de Extremadura - Cáceres (Cáceres, Spain)
|
2017/11/09 | Ensino da oralidade para falantes de Alemão: recursos online de Português Língua Estrangeira (Trad. Teaching orality to German speakers: online resources for Portuguese as a Foreign Language) | V Congresso INTERNACIONAL SEEPLU #tecpt Tecnologias para o Português (Trad. V SEEPLU INTERNATIONAL CONGRESS #tecpt Technologies
for Portuguese)
Universidad de Extremadura - Cáceres (Cáceres, Spain)
|
2017/10/24 | Integração da cultura lusófona na aula de PLE: estudo de caso no nível A1.2 (Trad. Integrating Lusophone culture into the PFL classroom: a case study at A1.2 level) | VI SIMELP - Simpósio Mundial de Estudos da Língua Portuguesa (Trad. World Symposium on Portuguese Language Studies)
Escola Superior de Educação Instituto Politécnico de Santarém (Santarém, Portugal)
|
2017/10/13 | Desconstrução da autoridade do professor: que estratégias para a aula de PLE? (Trad. Deconstructing teacher authority: what strategies for the PFL classroom?) | Romania Contexta
Facultatea de Litere din Universitatea -Babes-Bolyai de Cluj (Cluj-Napoca, Romania)
|
2017/09/15 | The development of pragmatic competence through comic books in Portuguese as a Foreign Language | Language Learning and Teaching Conference: Developing Speaking Skills
University of Leeds (Leeds, United Kingdom)
|
2017/09/07 | O potencial formativo das fundamentações pedagógico-didáticas nas práticas reflexivas dos professores em formação inicial: contributo para o seu estudo (Trad. The formative potential of pedagogical-didactic foundations in the reflective practices of teachers in initial training: a contribution to their study) | 3.º Encontro A Linguística na Formação do Professor - das teorias às práticas educativas (Trad. 3rd Meeting Linguistics in
Teacher Training - from theories to educational practices)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2017/09/07 | Formação inicial de professores de línguas estrangeiras: como dar instruções claras e eficazes? (Trad. Initial training for foreign language teachers: how to give clear and effective instructions?) | 3.º Encontro A Linguística na Formação do Professor - das teorias às práticas educativas (Trad. 3rd Meeting Linguistics in
Teacher Training - from theories to educational practices)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2017/08/04 | O género conversa informal: algumas questões de gramática e ensino do Português Língua Estrangeira (Trad. The informal conversation genre: some questions about grammar and teaching Portuguese as a foreign language) | VI EMEP - Encontro Mundial sobre o Ensino de Português Florida International University (Trad. World Meeting on Portuguese
Teaching Florida International University)
Florida International University (Flórida, United States)
|
2017/07/19 | Construção de um referencial de avaliação de desempenho do estudante de línguas em estágio pedagógico: problemas e desafios (Trad. Building a benchmark for assessing the performance of language students on a teaching placement: problems and challenges) | Porto Internacional Conference on Research in Education - ICRE'17
Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2017/06/06 | Competência oral nas aulas de Alemão e de Português Língua Estrangeira no nível de iniciação: importância, motivações e constrangimentos na perspetiva dos aprendentes (Trad. Oral competence in German and Portuguese as a Foreign Language classes at beginner level: importance, motivations and constraints from the learners' perspective) | Colóquio Internacional de Homenagem ao Professor Óscar Lopes (Trad. International Colloquium in Honour of Professor Óscar
Lopes)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2017/06/01 | Estratégias de Aprendizagem na produção escrita (Trad. Learning strategies in writting) |
Romanska och Klassiska Institutionen da Stockholms Universitet
|
2017/06/01 | Humor in foreign language classes |
Romanska och Klassiska Institutionen da Stockholms Universitet
|
2017/05/05 | Languages & Integration through Singing - FADO | Università degli Studi L'Orientale
(Nápoles, Italy)
|
2017/05/05 | Visions of the Other - From Brazil's finding to some brazilian jokes about portuguese people / Visões do Outro - Da descoberta do Brasil às anedotas brasileiras sobre portugueses |
Università degli Studi L'Orientale (Nápoles, Italy)
|
2016/05/13 | Treino da oralidade na aula de PLE: uma experiência com conversas orais informais no nível A (Trad. Oral training in the PFL classroom: an experience with informal oral conversations at A level) | Cluj Colloque ORAL 2016 : langues romanes. Corpus, genres, niveaux d'analyse (Trad. Cluj Colloquium ORAL 2016: Romance languages.
Corpuses, genres, levels of analysis)
Facultatea de Litere din Universitatea - Babes-Bolyai de Cluj (Cluj-Napoca, Romania)
|
2016/02/17 | Workshop FADO Follow_up | Promover a Oralidade na Aula de Língua Estrangeira; FADO Follow_UP (Trad. Promoting Orality in the Foreign Language Classroom;
FADO Follow_UP)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Porto, Portugal)
|
2016 | Referencial de qualificação profissional do docente de português língua não materna: proposta de um quadro teórico e metodológico para a sua construção (Trad. A professional qualification framework for teachers of Portuguese as a foreing language: a proposal for a theoretical and methodological framework for its construction) | V SIELP/ V FIAL - V Simpósio Internacional de Ensino de Língua Portuguesa-Fórum Ibero-Americano de Literacias (Trad. V SIELP/
V FIAL - V International Symposium on Portuguese Language Teaching - Ibero-American Literacies Forum
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2016 | Visions of the Other - From Brazil's finding to some brazilian jokes about portuguese people / Visões do Outro - Da descoberta do Brasil às anedotas brasileiras sobre portugueses | Ciclo de conferências Cultura Portuguesa e Brasileira para principiantes (Trad. lecture series Portuguese and Brazilian culture
for beginners)
Ivane Javakhishvili Tbilisi State University (Tbilisi, Georgia)
|
2016 | Conversazione orale informale, linguaggio vago: contributi per il Portoghese Europeo (Trad. Informal Oral Conversation, Vague Language: Contributions for European Portuguese) | XXVIII Congresso Internazionale di Linguistica e Filologia Romanza (Trad. XXVIII International Congress of Linguistics and
Romance Philology)
Sapienza University (Rome, Italy)
|
2016 | Falar em Alemão ou em Português no nível de iniciação– porque (não)?: Perceções de estudantes (Trad. Speaking German or Portuguese at beginner level - why (not)?: Students' perceptions) | Colóquio Comemorativo do Quadragésimo Aniversário do Centro de Linguística da Universidade do Porto (Trad. Colloquium Commemorating
the Fortieth Anniversary of the Linguistics Centre of the University of Porto)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) (Porto, Portugal)
|
2016 | Visions of the Other - From Brazil's finding to some brazilian jokes about portuguese people / Visões do Outro - Da descoberta do Brasil às anedotas brasileiras sobre portugueses |
Univerza V Ljubljani (Ljubljana, Slovenia)
|
2016 | Visions of the Other - From Brazil's finding to some brazilian jokes about portuguese people / Visões do Outro - Da descoberta do Brasil às anedotas brasileiras sobre portugueses |
University of Leipzig (Leipzig, Germany)
|
2016 | Languages & Integration through Singing - FADO |
University of Leipzig (Leipzig , Germany)
|
2015 | Ensino de PLE, conversa oral informal e aproximadores (Trad. Teaching PFL, informal oral conversation and approximators) | Colóquio Internacional A expressão da APROXIMAÇÃO nas línguas românicas (Trad. International Colloquium The expression of
APPROXIMATION in Romance languages)
University of Bucharest (Bucharest, Romania)
|
2015 | Ensino de PLE, conversa oral informal e aproximadores (Trad. Teaching PFL, informal oral conversation and approximators) | IV Encontro Mundial sobre o Ensino de Português (Trad. IV World Meeting on the Teaching of Portuguese)
Georgetown University (Washington, United States)
|
2015 | Conversa oral informal, linguagem vaga, ensino de PLE (Trad. Informal oral conversation, vague language, PFL teaching) | IV Congreso Internacional de la SEEPLU. Cartografías del Portugués: Lengua, Literatura, Cultura y Didáctica en los Espacios
Lusófonos
Universidad de Extremadura - Cáceres (Caceres, Spain)
|
2014 | Estratégias de aprendizagem: Representações e práticas de professores de Português Língua Estrangeira (Trad. Learning strategies: Representations and practices of Portuguese as a foreign language teachers) | Colóquio Tempo, espaço e identidade na cultura portuguesa. 40 Anos de Estudos Lusófonos na Roménia: Desafios e Perspetiva
(Trad. Colloquium Time, space and identity in Portuguese culture. 40 Years of Lusophone Studies in Romania: Challenges and
Perspectives)
Faculdade de Línguas e Literaturas Estrangeiras da Universidade de Bucareste (Bucharest, Romania)
|
2014 | Estratégias de aprendizagem ao serviço da produção escrita de narrativas em Português Língua Estrangeira (Trad. Learning strategies for the written production of narratives in Portuguese as a foreign language) | XXII Encontro de Professores de Português dos Estados Unidos e Canadá (Trad. XXII Meeting of Portuguese Teachers from the
United States and Canada)
Governo dos Açores - Direção Regional das Comunidades (Trad. Government of the Azores - Regional Directorate for Communities) (Terceira, Portugal)
|
2014 | A fundamentação pedagógica como género de escrita académica (Trad. The pedagogical rationale as a genre of academic writing) | Quartas Jornadas de Análise do Discurso – JADIS IV (Trad. Fourth Conference on Discourse Analysis - JADIS IV)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) (Porto, Portugal)
|
2013 | Discours rapporté dans l'oral informel: l'imprécision (trad. Reported speech in informal speech: imprecision) (Poster) | 27e Congrès International de Linguistique et de Philologie Romanes - Nancy 2013 (Trad. 27th International Congress of Romance
Linguistics and Philology - Nancy 2013)
(Nancy, France)
|
2013 | Formação de professores de PLE na FLUP: Um modelo integrado de saberes (trad. PFL teacher training at FLUP: An integrated model of knowledge) | na 2ª Conferência Internacional sobre o Futuro da Língua Portuguesa no Sistema Mundial (Trad. 2nd International Conference
on the Future of the Portuguese Language in the World System)
Reitoria e Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2012 | Workshop no âmbito do projeto Lifelong Learning Programme Grundtvig ¿Find A Delightful Opportunity to learn Portuguese through Internet and songs - FADO. (Trad. Workshop as part of the Lifelong Learning Programme Grundtvig project "Finding a delightful opportunity to learn Portuguese through the Internet and songs" - FADO) | "Finding a delightful opportunity to learn Portuguese through the Internet and songs" - FADO
Escuela Oficial de Idiomas de Málaga (Malaga, Spain)
|
2012 | Erasmus Intensive Learning Course at Faculty of Arts of Porto University: a Blended-Leaning Experience | International Conference “ICT for Language Learning” 5th edition
(Florence, Italy)
|
2012 | Workshop no âmbito do projeto Lifelong Learning Programme Grundtvig “Find A Delightful Opportunity to learn Portuguese through Internet and songs”, FADO. (Trad. Workshop as part of the Lifelong Learning Programme Grundtvig project "Discover a delicious opportunity to learn Portuguese through the Internet and songs", FADO) | Find A Delightful Opportunity to learn Portuguese through Internet and songs” (FADO)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) (Porto, Portugal)
|
2011 | Humour in Portuguese as a Foreign Language lessons - contributions to its learning | IJUP’11 – 4º Encontro de Jovens Investigadores da Universidade do Porto (Trad. IJUP'11 - 4th Meeting of Young Researchers
from the University of Porto)
University of Porto
|
2011 | Learning Strategies of Portuguese as a Foreign Language: face-to-face vs. distance teaching | International Education: Focus on the Learner
AIS St. Helens Centre for Research in International Education (Auckland, New Zealand)
|
2011 | Human Capital and Learning Strategies: Some Relations | Second IIMS International Conference – Penang Malaysia
AIS St. Helens Centre for Research in International Education (Auckland, New Zealand)
|
2010 | O Humor nas Aulas de Português Língua Estrangeira. Contributos para a sua Aprendizagem (Trad. Humour in Portuguese as a Foreign Language Classes. Contributions to its Learning) (Poster) | Colóquio Português Língua não Materna: investigação e ensino (National Conference EUCIM-TE) – FLUP (Trad. Colloquium Portuguese
as a foreign language: research and teaching, National Conference EUCIM-TE - FLUP)
Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) (Porto, Portugal)
|
2010 | Recursos B/E-Learning ao serviço do Ensino-Aprendizagem de Português LS/LE, caso português. (Trad. B/E-Learning Resources for Teaching and Learning Portuguese LS/LE, Portuguese case) | Seventh International Conference, "Trans-Atlantic Exchanges"
Brown University (Providence, United States)
|
2009 | Contributos do humor na aula de Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. The contributions of humour in the Portuguese Second Language / Foreign Language classroom) | VI Encontro de Português Língua Estrangeira - VI PLE-RJ (Trad. VI Meeting of Portuguese as a Foreign Language)
Universidade Federal do Rio de Janeiro (Rio de Janeiro, Brazil)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023 - Current | Autonomia no processo de ensino-aprendizagem de Português Língua Não Materna (Trad. Autonomy in the teaching-learning process
of Portuguese as a foreign language)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda/ Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 - Current | Desenvolvimento de Competências Orais em PLNM no nível A1.2 (Trad. Developing Oral Skills in PFL at A1.2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda/ Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 - Current | Desafios na implementação do modelo de desenvolvimento da sensibilidade Intercultural em PLNM (Trad. Challenges in implementing
the model for developing intercultural sensitivity in PFL)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda/ Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 - Current | Melhorar a competência oral recorrendo ao debate: um estudo de caso no nível B2 (Trad. Improving oral competence through debate:
a case study at B2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda/ Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 - Current | A atualidade ao serviço da aula de PLE - potencialidades da crónica humorística (Trad. Current affairs at the service of the
PFL classroom - the potential of the humorous chronicle)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda/ Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 - Current | Desenvolvimento da interação escrita em Português Língua Não Materna no nível A1.2 (Trad. Development of written interaction
in Portuguese as a foreign language at A1.2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda/ Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 - Current | Ensino-aprendizagem de Português em Macau em Regime B-learning
Supervisor
|
3º Ciclo de Estudos em Ciências da Linguagem (Trad. 3rd Cycle of Studies in Language Sciences) (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2022 - Current | Discursos orais e seus contributos para as aulas de PLE (Trad. Oral speeches and their contribution to PLE lessons)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda/ Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2020 - Current | Melhoria de produção textual em Português Língua Não Materna - Bolsa Programa de Investigação do Camões - Instituto da Cooperação
e da Língua (Trad. Improving textual production in Portuguese as a foreign language - Research Programme Grant from Camões
- Institute for Cooperation and Language)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira - Bolsa Programa de Investigação do Instituto Camões (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
Instituto Camões, Portugal |
2018 - Current | Usos lúdicos y estéticos de la lengua: la escritura creativa en la clase de portugués lengua extranjera en el ámbito universitário
(Trad. Playful and aesthetic uses of language: creative writing in Portuguese as a foreign language in university classes)
Co-supervisor
|
Doutoramento em Línguas Modernas (Trad. PhD in Modern Languages) (PhD)
Universidad de Salamanca, Spain
|
2022 - 2023 | Utilização das redes sociais no contexto de ensino de português como língua não materna: um estudo de caso com ucranianos
(Trad. Using social media in the context of teaching Portuguese as a foreign language: a case study with Ukrainians)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda/ Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
Instituto Camões, Portugal |
2022 - 2023 | O uso de mediação na aula de PLE nível A1: O impacto do material didático (Trad. The use of mediation in the A1 level PFL
class: The impact of teaching materials)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda/ Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021 - 2023 | Utilização das redes sociais no contexto de ensino de português como língua não materna: um estudo de caso com ucranianos
- Bolsa Programa de Investigação do Instituto Camões (Trad. Using social networks in the context of teaching Portuguese as
a foreign language: a case study with Ukrainians - Research Programme Grant - Camões -Institute for Cooperation and Language)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira - Bolsa Programa de Investigação do Instituto Camões (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
Instituto Camões, Portugal |
2021 - 2022 | O Ensino da Oralidade no Instituto São João de Brito, em Ulmera: Planificação e Aplicação de Atividades de Interação Oral
(Trad. Teaching Orality at the St John of Brito Institute in Ulmera: Planning and Implementing Oral Interaction Activities)
Supervisor
|
Mestrado em Ensino de Português no Contexto de Timor-Leste (Trad. Master's in Teaching Portuguese in the Context of East Timor) (Master)
Universidade Nacional de Timor Lorosa'e, Timor-Leste
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2021 - 2022 | O contributo dos marcadores discursivos para o desenvolvimento da expressão oral em Português Língua Estrangeira no nível
A1.2 (Trad. The contribution of discourse markers to the development of oral expression in Portuguese as a foreign language
at A1.2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021 - 2022 | O Humor na aula de Português Língua Estrangeira como contributo para a Competência Comunicativa Intercultural (Trad. Humour
in the Portuguese as a Foreign Language class as a contribution to Intercultural Communicative Competence)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021 - 2022 | Melhoria de produção textual nível A2 (Trad. Improving textual production at A2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2020 - 2022 | Desenvolvimento da expressão oral em Português Língua Segunda, através dos objetivos de desenvolvimento sustentável: estudo
de caso no nível A2 (Trad. Developing oral expression in Portuguese as a second language through the Sustainable Development
Goals: a case study at A2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2020 - 2022 | Ensino e aprendizagem do registo formal e informal em português língua estrangeira (Trad. Teaching and learning formal and
informal register in Portuguese as a foreign language)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 - 2022 | Estratégias, atividades e materiais para o desenvolvimento da compreensão leitora de surdos (Trad. Strategies, activities
and materials for developing reading comprehension in deaf people)
Supervisor
|
Masters in Teaching English and Foreign Languages in the 3rd cycle of Basic Education and in Secondary Education, with specialties
in Spanish or French or German (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2020 - 2021 | Contributo da escrita criativa para a aprendizagem do determinante artigo definido em Português Língua Segunda no nível A1.2
(Trad. The contribution of creative writing to learning the determiner of the definite article in Portuguese as a second language
at A1.2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019 - 2021 | A contação de histórias como contributo para a aprendizagem de PLE no nível A2 (Trad. Storytelling as a contribution to learning
PFL at A2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019 - 2020 | Enriquecimento do vocabulário através da escrita criativa: estudo de caso no ensino secundário (Trad. Vocabulary enrichment
through creative writing: a case study in secondary education)
Supervisor
|
Mestrado em Ensino de Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019 - 2020 | Melhoramento da produção textual através da escrita por fases: estudo de caso no 8º ano de escolaridade (Trad. Improving textual
production through writing in stages: a case study in the 8th grade)
Supervisor
|
Mestrado em Ensino de Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019 - 2020 | Marcadores discursivos e desenvolvimento da competência oral em Português Língua Não Materna: um estudo de caso no nível A2
(Trad. Discourse markers and the development of oral competence in Portuguese as a foreign language: a case study at A2 level)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019 - 2020 | O desenvolvimento da competência comunicativa em PLE com recurso à comunicação não verbal (Trad. Developing communicative
competence in PFL using non-verbal communication)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019 - 2020 | Aprendizagem de Português Língua Não Materna em contexto de imigração: Língua, identidade e alteridade (Trad. Learning Portuguese
as a foreign language in an immigration context: Language, identity and otherness)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019 - 2020 | Criação de recursos para o desenvolvimento da compreensão oral em PLE (Trad. Creation of resources for the development of
oral comprehension in PFL)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019 - 2020 | O tratamento dos pronomes clíticos em PLE através da prática de Escrita Criativa por Fases (Trad. The treatment of clitic
pronouns in PFL through the practice of Phased Creative Writing)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2018 - 2020 | Desenvolvimento da competência comunicativa intercultural em Português Língua Segunda: um estudo de caso no nível A1.2 (Trad.
Developing intercultural communicative competence in Portuguese as a Second Language: a case study at A1.2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2018 - 2020 | A ecopedagogia no ensino do PLE (Trad. Ecopedagogy in the teaching of PFL)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2018 - 2019 | Ensino-aprendizagem de Português na Roménia: uma experiência no nível A1 (Trad. Teaching and learning Portuguese in Romania:
an experience at A1 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2018 - 2019 | O humor é uma coisa séria: contributos do humor no ensino/aprendizagem de espanhol língua estrangeira (Trad. Humour is a serious
thing: contributions of humour to the teaching/learning of Spanish as a foreign language)
Co-supervisor
|
Mestrado em Ensino de Português e de Língua Estrangeira no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário nas áreas de especialização
de Alemão ou Espanhol ou Francês ou Inglês (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2018 - 2019 | Desenvolvimento da competência comunicativa para situações da vida quotidiana: estudo de caso aplicado a alunos de iniciação
em contexto de não imersão, na Universidade de Valência (Trad. Developing communicative competence for everyday situations:
a case study applied to beginners in a non-immersion context at the University of Valencia)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 - 2019 | Ensino e aprendizagem do Futuro do Conjuntivo na aula de PLE na Alemanha (Trad. Teaching and learning the Future Conjunctive
in the German PFL classroom)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 - 2019 | O desenvolvimento da competência escrita a partir de narrativas nas aulas de PLE no nível A2 (Trad. The development of writing
skills through narratives in A2 level PFL classes)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016 - 2019 | O contributo do género conversa oral informal para o desenvolvimento da competência comunicativa nos níveis A1.2 e A2 (Trad.
The contribution of the informal oral conversation genre to the development of communicative competence at A1.2 and A2 levels)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016 - 2019 | A interculturalidade no ensino de PLE segundo o modelo de desenvolvimento de sensibilidade intercultural de Milton Bennett
(Trad. Interculturality in PFL teaching according to Milton Bennett's model for developing intercultural sensitivity)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 - 2018 | Ensino de línguas baseado em tarefas: o material autêntico e a interação com a sociedade hospedeira como complementos privilegiados
do manual de PLE (Trad. Task-based language teaching: authentic material and interaction with the host society as privileged
complements to the PFL textbook)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Task-based language teaching: authentic material and interaction
with the host society as privileged complements to the PLE textbook) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 - 2018 | As potencialidades do uso de materiais autênticos no ensino do português na prisão para a prevenção da violência doméstica
contra as mulheres (Trad. The potential of using authentic materials to teach Portuguese in prison to prevent domestic violence
against women)
Supervisor
|
Mestrado em Ensino de Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 - 2018 | A utilização de audiovisuais nas aulas de PLE ao serviço do desenvolvimento da interação oral no nível A1.2 (Trad. The use
of audiovisuals in PFL classes to develop oral interaction at A1.2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 - 2018 | A estereotipia nos manuais de português língua estrangeira - análise de manuais (Trad. Stereotyping in Portuguese foreign
language textbooks - analysing textbooks)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 - 2018 | O texto poético no desenvolvimento da competência lexical em Português Língua Estrangeira (Trad. The poetic text in the development
of lexical competence in Portuguese as a foreign language)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016 - 2018 | As curtas-metragens como recurso pedagógico na aula de Português Língua Estrangeira (Trad. Short films as a teaching resource
in the Portuguese as a Foreign Language classroom)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016 - 2017 | Desenvolvimento da oralidade no nível A1.2 em Português Língua Estrangeira (Trad. Development of orality at A1.2 level in
Portuguese as a Foreign Language)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016 - 2017 | A leitura na prisão: contributos para a educação em cidadania (Trad. Reading in prison: contributions to citizenship education)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015 - 2016 | Da compreensão à produção oral: Desenvolvimento da competência oral em sala de aula (Trad. From comprehension to oral production:
Developing oral competence in the classroom)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015 - 2016 | Integração da cultura lusófona na aula de PLE: estudo de caso no nível A1.2 (Trad. Integrating Lusophone culture into the
PFL classroom: a case study at A1.2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015 - 2016 | Contributos da banda desenhada para o desenvolvimento da competência comunicativa em PLE: um estudo de caso no nível A1.2
(Trad. Contributions of comics to the development of communicative competence in PFL: a case study at level A1.2)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015 - 2016 | Aprendizagem colaborativa no contexto de ensino de Português Língua Estrangeira. Estudo de caso no nível A2 (Trad. Collaborative
learning in the context of teaching Portuguese as a foreign language. Case study at A2 level)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master) |
2015 - 2016 | Abordagem do verbo ficar no nível A1.2 de Português Língua Estrangeira: um estudo de caso (Trad. Approach to the verb "ficar"
in level A1.2 of Portuguese as a Foreign Language: a case study)
Supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015 - 2016 | Desenvolvimento das capacidades de interpretação e produção de enunciados humorísticos em Português enquanto Língua Estrangeira
(Trad. Developing the ability to interpret and produce humorous statements in Portuguese as a Foreign Language)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015 - 2016 | Algumas estratégias cognitivas ao serviço do desenvolvimento da competência de aprendizagem (Trad. Some cognitive strategies
for developing learning competence)
Supervisor
|
Mestrado em Ensino do Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e Ensino Secundário e de Língua Estrangeira nos Ensinos Básico
e Secundário (Espanhol como língua estrangeira) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2014 - 2016 | Estratégias de Aprendizagem no Ensino-Aprendizagem do Português Língua Estrangeira: Produção Oral (Trad. Learning Strategies
in the Teaching-Learning of Portuguese as a Foreign Language: Oral Production)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (Trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language) (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2014 - 2015 | As perífrases verbais no ensino-aprendizagem de PLE: um estudo de caso (Trad. Verb periphrases in teaching and learning PFL:
a case study)
Co-supervisor
|
Mestrado em Português Língua Segunda / Língua Estrangeira (trad. Masters in Portuguese as second language / Foreign language)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023/12/18 - 2023/12/18 | Participação na organização e dinamização da sessão "Viagem Interativa ao Mundo dos Livros". (Trad. Participation in the organisation
and promotion of the "Interactive Journey to the World of Books" session) (2023/12/18 - 2023/12/18)
Other (Co-organisor)
|
Escola Secundaria Filipa De Vilhena, Portugal Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2023/11/24 - 2023/11/24 | Education and Sustainable Development
Parte do plano anual de atividades do CLUP e financiado pela FCT, contou com palestrantes da Alemanha, Butão, EUA, Japão e
Israel. (trad. Part of CLUP's annual activity plan and funded by FCT, it featured speakers from Germany, Bhutan, the USA,
Japan and Israel.) (2023/11/24 - 2023/11/24)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2023 - 2023 | Workshop intitulado "Bennet's Developmental Model of Intercultural Sensitivity" (1h30), dinamizado em inglês pela Professora
Doutora Marlene Bradbury (Zuyd University of Applied Sciences, Netherlands). Evento integrado no plano anual de atividades
do CLUP e financiado pela FCT. (Trad. Workshop entitled "Bennet's Developmental Model of Intercultural Sensitivity" (1h30),
organised in English by Professor Marlene Bradbury (Zuyd University of Applied Sciences, Netherlands). This event is part
of CLUP's annual activity plan and is funded by FCT.) (2023/11/20 - 2023/11/20)
Workshop (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2023 - 2023 | Workshop intitulado "Story Circles and Non-verbal Communication" (3h00), dinamizado em inglês pela Professora Marlene Bradbury
(Zuyd University of Applied Sciences, Netherlands). Evento integrado no plano anual de atividades do CLUP e financiado pela
FCT. (Trad. Workshop entitled "Story Circles and Non-verbal Communication" (3h00), organised in English by Professor Marlene
Bradbury (Zuyd University of Applied Sciences, Netherlands). This event is part of CLUP's annual activity plan and is funded
by FCT.) (2023/11/21 - 2023/11/21)
Workshop
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2023 - 2023 | Aula aberta "Abordagem intercultural no ensino-aprendizagem de PL2/PLE - Experiências de uma professora no estrangeiro", Professora
Doutora Liliana Gonçalves (Universidade de Santiago, Cabo Verde). Evento integrado no plano anual de atividades do CLUP. (Trad.
Open lecture "Intercultural approach in the teaching and learning of P2L/PFL - Experiences of a teacher abroad", Professor
Liliana Gonçalves (University of Santiago, Cape Verde). This event is part of CLUP's annual programme of activities.) (2023/11/08 - 2023/11/08)
Seminar (Other)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2023 - 2023 | Aula aberta "Realidades e desafios na sala de aula: Português Língua de Herança, Português Língua Estrangeira, Português Língua
Segunda", sessão dinamizada pela Profª. Doutora Andreia Catarina Reis Vaz Warrot (FLUP). (Trad. Open class "Realities and
challenges in the classroom: Portuguese as a heritage language, Portuguese as a foreign language, Portuguese as a second language"
- session organised by Prof. Andreia Catarina Reis Vaz Warrot (FLUP).) (2023/11/22 - 2023/11/22)
Other (Other)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2022 - 2022 | Conferência Internacional LMOOC4Slav “Language MOOCs and OERs: new trends and challenges” (2022/10/07 - 2022/10/08)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2022 - 2022 | CELE - Edu, Lit, and Ethos Conference (2022/09/08 - 2022/09/09)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2022 - 2022 | ERASMUS+ BIP PROGRAMME 2022 (2022/06/22 - 2022/07/01)
Other (Co-organisor)
|
|
2022 - 2022 | Workshop "A Mediação no Ensino das Línguas: Inspiração, Desafio ou Compromisso?” (1h30), dinamizada pela Dra. Carolina Machado
em colaboração com a Dra. Ana Sousa. Este evento foi financiado pelo CLUP/FCT. (Trad. Workshop "Mediation in Language Teaching:
Inspiration, Challenge or Commitment?" (1h30), led by Dr Carolina Machado in collaboration with Dr Ana Sousa. This event was
funded by CLUP/FCT. (2022/05/09 - 2022/05/09)
Workshop (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2021 - 2021 | Aula aberta "Português Língua de Herança: da teoria à prática", Andreia Catarina Reis Vaz Warrot (FLUP) (Trad. Open class
"Portuguese as a Language of Heritage: from theory to practice", Andreia Catarina Reis Vaz Warrot, FLUP) (2021/11/03 - 2021/11/03)
Other (Other)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2021 - 2021 | "O desenvolvimento da escrita de alunos de PLH - Contributos da Investigação Linguística", Catarina Stichini. Evento enquadrado
no plano de atividades do CLUP). (Trad. "The development of PHL students' writing - Contributions from linguistic research",
Catarina Stichini. Event as part of CLUP's activities plan.) (2021/05/14 - 2021/05/14)
Workshop (Other)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2021 - 2021 | 2ª jornada Educação para o Desenvolvimento Sustentável e Ensino do Português Língua Não Materna: Reflexão e Propostas (online).
Evento enquadrado no plano de atividades do CLUP. (Trad. 2nd Education for Sustainable Development and Teaching Portuguese
as a foreign language: Reflection and Proposals (online). This event is part of CLUP's activity plan.) (2021/04/23 - 2021/04/23)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2021 - 2021 | "Preparação e implementação de aulas de língua em tempos de Covid: Que desafios e oportunidades?" (Online). Evento enquadrado
no plano de atividades do CLUP. (trad. "Preparing and implementing language classes in times of Covid: What challenges and
opportunities?" (Online). This event is part of CLUP's activity plan.) (2021/03/26 - 2021/03/26)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2021 - 2021 | "Da Leitura à Escrita em Português" (online), Paula Cristina Pessanha Isidoro (USAL). Evento enquadrado no plano de atividades
do CLUP. (Trad. "From Reading to Writing in Portuguese" (online), Paula Cristina Pessanha Isidoro (USAL). This event is part
of CLUP's activity plan.) (2021/02/19 - 2021/02/26)
Workshop (Other)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2020 - 2020 | "Educação para o Desenvolvimento Sustentável e Ensino do Português Língua Não Materna: Reflexão e Propostas". Evento enquadrado
no plano de atividades do CLUP e com o apoio Santander Universidades. (trad. "Education for Sustainable Development and the
Teaching of Portuguese as a foreign language: Reflection and Proposals". This event is part of CLUP's activity plan and is
supported by Santander Universities.) (2021/02/14 - 2021/02/14)
Conference (Other)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2019 - 2019 | Participação na organização e dinamização da sessão "Leituras partilhadas - diálogo entre alunos do 9º ano e alunos de PLE
da FLUP". (Trad. Participation in the organisation and promotion of the session "Shared readings - dialogue between 9th grade
students and FLUP PFL students".) (2019/05 - 2019/05)
Other (Co-organisor)
|
Escola Secundaria Filipa De Vilhena, Portugal Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2018 - 2018 | “Escrita criativa na aula de LE: potencialidades, recursos e projetos”, Paula Cristina Pessanha Isidoro, (USAL, Espanha).
(Trad. "Creative writing in the FL classroom: potential, resources and projects", Paula Cristina Pessanha Isidoro, USAL, Spain.) (2018/12 - 2018/12)
Workshop (Other)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2017 - 2017 | Participação na organização e dinamização da sessão "Ligando culturas e comunidades - diálogo intercultural com alunos dos
11º e 12º anos de escolaridade". (Trad. Participation in the organisation and promotion of the session "Connecting cultures
and communities - intercultural dialogue with 11th and 12th grade students".) (2017 - 2017)
Other (Co-organisor)
|
Escola Secundaria Filipa De Vilhena, Portugal Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2016 - 2016 | Promover a Oralidade na Aula de Língua Estrangeira, FADO Follow_UP (Trad. Promoting Orality in the Foreign Language Classroom,
FADO Follow_UP) (2016/02 - 2016/02)
Conference (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2012 - 2013 | Projeto Lifelong Learning Programme Grundtvig “Find A Delightful Opportunity to learn Portuguese through Internet and songs”
(FADO): duas ações de formação para disseminação do projeto: um workshop na FLUP e um roadshow na Escola Secundária Rodrigues
de Freitas (Porto). (Trad. Lifelong Learning Programme Grundtvig project "Find A Delightful Opportunity to learn Portuguese
through Internet and songs" (FADO): two training sessions to disseminate the project: a workshop at FLUP and a roadshow at
Rodrigues de Freitas Secondary School, Porto.)
(2012/11 - 2013/07)
Other (Co-organisor)
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2016/03/31 - Current | Participação, na Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto, no dia 31 de março, em conversa sobre a Geórgia e o filme
Chantrapas, Otar Iosseliani, a convite do Serviço de Relações Internacionais da Universidade do Porto. (Trad. Participation
in a talk on Georgia and the film Chantrapas by Otar Iosseliani at the Faculty of Fine Arts of the University of Porto on
31 March, at the invitation of the International Relations Service of the University of Porto.)
Round table
|
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal
|
2023/12/18 - 2023/12/18 | Participação na organização e dinamização da sessão “Viagem Interativa ao Mundo dos Livros”. (Trad. Participation in the organisation
and promotion of the "Interactive Journey to the World of Books" session.)
Other
|
Dia da escola (Trad. School day)
Escola Secundaria Filipa De Vilhena, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2019/05 - 2019/05 | Participação na organização e dinamização da sessão “Leituras partilhadas – diálogo entre alunos do 9º ano e alunos de PLE
da FLUP”. (Trad. Participation in the organisation and promotion of the session "Shared readings - dialogue between 9th grade
students and FLUP PLE students")
Other
|
Dia da escola (Trad. School day)
Escola Secundaria Filipa De Vilhena, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2017 - 2017 | Participação na organização e dinamização da sessão “Ligando culturas e comunidades - diálogo intercultural com alunos dos
11º e 12º anos de escolaridade”. (Trad. Participation in the organisation and promotion of the session "Connecting cultures
and communities - intercultural dialogue with 11th and 12th grade students". )
Other
|
Escola Secundaria Filipa De Vilhena, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024 | O Desenvolvimento da Competência Comunicativa e Intercultural através dos Temas Transversais, nas Aulas de Português do Ensino
Secundário Geral em Moçambique (Trad. The Development of Communicative and Intercultural Competence through Transversal Themes
in General Secondary School Portuguese Classes in Mozambique)
(Thesis) Arguer
|
Josefina Marília Rodrigues Caetano Ferrete (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 | Reflexos da escrita na oralidade em português L2 no nível B1 (Trad. Reflections of writing on orality in L2 Portuguese at
B1 level)
(Thesis) Main arguer
|
Catarina Oliveira de Araújo (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 | Análise sobre Conversas Orais Informais na Aprendizagem de PLE: Contributo para o Desenvolvimento da Interação Oral no Nível
A (Trad. Analysis of Informal Oral Conversations in PFL Learning: Contribution to the Development of Oral Interaction at Level
A)
(Thesis) Main arguer
|
Zhang Xiwen (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 | Materiais Didáticos Pluricêntricos na Aula de Português Língua Não Materna (Trad. Pluricentric Teaching Materials in the Portuguese
Foreign Language Classroom)
(Thesis) Main arguer
|
Shuo Li (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 | A importância da escrita no Ensino Secundário: estratégias para cativar os alunos para a escrita (Trad. The importance of
writing in secondary education: strategies for engaging students in writing)
(Thesis) Main arguer
|
Ana Luísa Curralo Baptista (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 | De boca em boca: Propostas de abordagem da literatura oral no ensino de PLNM (Trad. Word of mouth: Proposals for approaching
oral literature in PFL teaching)
(Thesis) Main arguer
|
João Gabriel Thomaz Moura Morais (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2023 | Impacto de percursos de descoberta orientada de gramática na autonomia dos alunos: contributo de um estudo no 9º ano (Trad.
The impact of guided grammar discovery programmes on student autonomy: the contribution of a study in the 9th grade)
(Thesis) Main arguer
|
Marta Sofia da Silva Henriques (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2022 | Educating for climate awareness at a primary school level setting
(Thesis) Main arguer
|
Luis Filipe Pereira Caldeira (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
|
2022 | Motivar crianças a tornarem-se storytellers e story authors (Trad. Motivating children to become storytellers and story authors)
(Thesis) Main arguer
|
Sara Raquel Fonseca da Costa (Master)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
|
2022 | Ensino de Português em Timor-Leste: Uma Análise dos Manuais de Português para o Ensino Secundário Geral (Trad. Teaching Portuguese
in East Timor: An Analysis of Portuguese Textbooks for General Secondary Education)
(Thesis) Arguer
|
António José de Oliveira Soares (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021/01 | La competencia digital al servicio de la enseñanza-aprendizaje de lenguas extranjeras: formación docente hacia una nueva forma
de saber hacer en digital
Thesis Member
|
Tamara Aller Carrera (PhD)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021 | O texto narrativo breve como recurso para melhorar a competência de expressão escrita dos alunos do Ensino Secundário (Trad.
The short narrative text as a resource for improving the written expression skills of secondary school students)
(Thesis) Main arguer
|
Catarina Antunes Rodrigues (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021 | A aprendizagem da expressão oral formal no Ensino Básico: uma experiência didática no 8º ano (Trad. Learning formal oral expression
in primary school: a teaching experience in 8 grade)
(Thesis) Main arguer
|
Bárbara Filipa Pereira Ribeiro (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021 | Escritores Portugueses na Cultura Digital (Trad. Portuguese Writers in Digital Culture)
(Thesis) Main arguer
|
Aline Caroline Santos Porto (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021 | A importância da utilização de material didático diversificado nas aulas de PLA (Português Língua de Acolhimento) (Trad. The
importance of using diverse teaching materials in Portuguese Host Language classes)
(Thesis) Main arguer
|
Thalita Rodrigues de Andrade Meros (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021 | Estratégias para desenvolver a competência lexical dos alunos (Trad. Strategies for developing students' lexical competence)
(Thesis) Main arguer
|
Joana Raquel Almeida Costa (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021 | A expressão oral nas aulas de PLE: estratégias para o ambiente virtual (Trad. Oral expression in PFL classes: strategies for
the virtual environment)
(Thesis) Main arguer
|
Paulo Placido Rodrigues Neto (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2021 | A importância da fase de motivação para o desenvolvimento da produção escrita (Trad. The importance of the motivation phase
for the development of written production)
(Thesis) Main arguer
|
Hélder Jorge da Costa da Silva Miranda (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2020 | O uso de imagens para a prática da oralidade num nível inicial da aprendizagem do PLE: uma experiência em Budapeste (Trad.
The use of images to practise speaking at an early level of PFL learning: an experience in Budapest)
(Thesis) Main arguer
|
Inês Filipa Bernardo Medeiros (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2020 | A escrita em contexto escolar: algumas tipologias textuais, nos ensinos básico e secundário (Trad. Writing in the school context:
some textual typologies in primary and secondary education)
(Thesis) Main arguer
|
Sara Aldina de Jesus Ventura (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2020 | A competência da escrita articulada com o conhecimento explícito da língua: o contributo do laboratório gramatical para a
coesão textual (Trad. Writing skills combined with explicit knowledge of the language: the contribution of the grammar laboratory
to textual cohesion)
(Thesis) Main arguer
|
Tatiana Braz Pereira (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2020 | PLNM e o desenvolvimento sustentável: A maior lição do mundo - Uso dos Objetivos do Desenvolvimento Sustentável para o ensino
de PLE (Trad. PFL and sustainable development: The world's greatest lesson - Using the Sustainable Development Goals to teach
PFL)
(Thesis) Main arguer
|
Ana Luísa de Castro Paiva (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2019 | Estratégias de ampliação do léxico em Português (língua materna) e em Espanhol (língua estrangeira): alguns contributos (Trad.
Strategies for expanding the lexicon in Portuguese (mother tongue) and Spanish (foreign language): some contributions)
(Thesis) Main arguer
|
Carlos Paula de Sousa Mendes Moreira (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2018 | O documento audiovisual em apoio às competências de compreensão e expressão do oral, no ensino aprendizagem do PLE (trad.
The audiovisual document to support oral comprehension and expression skills in the teaching and learning of PFL)
(Thesis) Main arguer
|
Denise Agonia Faria Robalo (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2018 | O Modelo VARK e os Estilos de Aprendizagem aplicados ao Ensino da Língua Espanhola (Trad. The VARK Model and Learning Styles
Applied to Spanish Language Teaching)
(Thesis) Main arguer
|
Maria de Fátima Rodrigues de Pinho (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 | Melhoria da produção escrita de alunos do ensino básico e secundário: uma estratégia de ensino baseada em suporte inicial
(Trad. Improving the written output of primary and secondary school students: a teaching strategy based on initial support)
(Thesis) Main arguer
|
Glória Dias de Oliveira (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 | A importância da comunicação não-verbal (cinésica) no processo de ensino-aprendizagem do Espanhol Língua Estrangeira para
uma consciencialização intercultural (Trad. The importance of non-verbal (kinesthetic) communication in the teaching-learning
process of Spanish as a foreign language for intercultural awareness)
(Thesis) Main arguer
|
Odete da Conceição Melo Correia Fonseca (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2017 | A cultura na aula de Língua Estrangeira (Trad. Culture in the foreign language classroom)
(Thesis) Main arguer
|
Elisete Sofia da Costa Reis (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016 | Desenvolvimento de um material didático para o ensino de compreensão oral de português para os alunos do primeiro ano do departamento
de português da Universidade de Hanói (Hanu), Vietname (Trad. Development of teaching materials to teach Portuguese listening
comprehension to first-year students in the Portuguese department at the University of Hanoi (Hanu), Vietnam)
(Thesis) Main arguer
|
Nguyen Vu Thu Ha (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016 | Uso da Língua Tétum no ensino-aprendizagem do Português LE na Universidade Nacional Timor Lorosae (Trad. Use of the Tetum
language in the teaching and learning of Portuguese FL at the National University of Timor Lorosae)
(Thesis) Main arguer
|
Marcos Cabral (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016 | Planificar para melhorar a escrita – um estudo de caso (Trad. Planning to improve writing - a case study)
(Thesis) Main arguer
|
Ana Rita Barros Pinto (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016 | Na senda da promoção da interação em língua portuguesa, em Timor-Leste: do espaço sala de aula ao contexto social. Contribuições
(Trad. Promoting interaction in Portuguese in East Timor: from the classroom to the social context. Contributions)
(Thesis) Main arguer
|
Maria Alice Estáquio Caravelas (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2016 | Os falsos amigos – de heróis a traidores. Algumas propostas didáticas (Trad. False friends - from heroes to traitors. Some
teaching proposals)
(Thesis) Main arguer
|
Liliana Pinto Silva (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015 | A cultura portuguesa como veículo no ensino/aprendizagem de PLE (Trad. Portuguese culture as a vehicle for teaching/learning
PFL)
(Thesis) Main arguer
|
Guilherme da Silva Figueiredo (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015 | A oralidade na sala de aula: estratégias e atividades para o seu ensino em LM e LE (Trad. Orality in the classroom: strategies
and activities for teaching it in Mother Tongue and Foreign Language)
(Thesis) Main arguer
|
Ana Sofia Mendes da Silva (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2015 | Espaço e comunicacção na aula de PLE: disposição de estudantes; análise de representações e experiências (Trad. Space and
communication in the PFL classroom: student disposition; analysing representations and experiences)
(Thesis) Main arguer
|
Tamara Todorovic (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2014 | Ensino-aprendizagem do Português como Língua Estrangeira através das tecnologias de informação e comunicação e das ferramentas
multimédia (Trad. Teaching and learning Portuguese as a foreign language through information and communication technologies
and multimedia tools)
(Thesis) Main arguer
|
Simina Lacramioara Pop (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
2014 | O Ensino da Cultura Portuguesa a Hispanofalantes (Trad. Teaching Portuguese Culture to Spanish speakers)
(Thesis) Main arguer
|
Susana Maria Brandão da Silva Gregório (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2014 - Current | Centre of Linguistics of the University of Porto | Integrated member |
2019 - 2021 | TROPO UK | |
2015 - 2020 | APROLÍNGUAS |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2022 - Current | Member of the Scientific Committee of the Master's Degree in Portuguese as a Second/Foreign Language.
Member
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2015 - Current | Member of the Scientific Committee of the Master's Degree in Teaching Portuguese in the 3rd cycle of Basic Education and in
Secondary Education.
Member
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2024 - Current | Tradição e Inovação na cultura portuguesa. 50 anos de Estudos Lusófonos na Roménia (Trad. Tradition and Innovation in Portuguese Culture. 50 years of Lusophone Studies in Romania) | Faculty of Foreign Languages and Literatures, University of Bucharest |
2024 - Current | VIII Jornadas Pedagógicas. A língua portuguesa como instrumento de acesso ao conhecimento (Trad. VIII Pedagogical Days. The Portuguese language as an instrument of access to knowledge) | National University Timor-Lorosa'e |
2024 - Current | VIII Congreso Internacional SEEPLU - COM/PARA/ENTRE OTRXS: MEDIACIÓN LINGÜÍSTICA Y LITERARIA EN PLE (Trad. VIII International Congress SEEPLU - COM/PARA/ENTRE OTRXS: LINGUISTIC AND LITERARY MEDIATION IN PFL) | Faculdade de Filosofia e Letras de Cáceres (Trad. Faculty of Philosophy and Letters of Cáceres) |
2023 - Current | Congresso Bienal do Centro de Linguística da Universidade do Porto “Identidade, memória, herança e diversidade: Compreender o papel do Português no mundo” (Trad. Biennial Conference of the CLUP "Identity, memory, heritage and diversity: Understanding the role of Portuguese in the world") | Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) |
2022 - Current | VII Jornadas Pedagógicas: Ler e Falar o Mundo em Língua Portuguesa (Trad. VII Pedagogical Days: Reading and Speaking the World in Portuguese) | Timor-Lorosa'e National University |
2019 - Current | IJUP 2020 Encontro de Investigação Jovem (Trad. Youth Research Meeting) | Reitoria da Universidade do Porto (Trad. Rectory of the University of Porto) |
2018 - Current | IJUP 2019 Encontro de Investigação Jovem (Trad. Youth Research Meeting) | Reitoria da Universidade do Porto (Trad. Rectory of the University of Por) |
2018 - Current | A Linguística na Formação do Professor: das teorias às práticas (trad. Linguistics in Teacher Training: from theories to practices) | |
2017 - Current | 3.º Encontro A Linguística na Formação do Professor - das teorias às práticas educativas (Trad. 3rd Meeting Linguistics in Teacher Training - from theories to educational practices) | Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) |
2016 - Current | Colóquio Comemorativo do Quadragésimo Aniversário do Centro de Linguística da Universidade do Porto (Trad. Colloquium Commemorating the Fortieth Anniversary of the Linguistics Centre of the University of Porto) | Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) |
2014 - Current | XXX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística 2014 (trad. XXX National Meeting of the Portuguese Linguistics Association 2014) | Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) |
2023 - 2034 | 14.º Congresso da Associação Internacional de Lusitanistas (CongressoTrienalAIL) (Trad. 14th Congress of the International Association of Lusitanists (Triennial CongressIAL) | Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) |
2023 - 2024 | Livro de Atas LMOOC4SLAV Language MOOCS and OERS: New Trends and Challenges | Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2021 - Current | Since September 2021, she has been collaborating with the Master's Degree in Teaching Portuguese in the Context of East Timor (Dili, East Timor), under the protocol between the University of Porto and the National University of Timor Lorosa'e, as a supervisor/consultant for the Pedagogical Internship supervisors of this master's course. | Master's Degree in Teaching Portuguese in the Context of East Timor (Master) | Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2017/07 - 2021/11 | Coordenadora do Lugar de Aplicação de Exames (LAPE) 4005 - Universidade do Porto-Faculdade de Letras dos exames do Centro
de Avaliação de Português Língua Estrangeira (CAPLE).
Coordinator
|
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal Universidade de Lisboa, Portugal |
Interview (tv / radio show)
Program | Topic | |
---|---|---|
2018/09 - 2018/09 | TV Universidade UFMT (Universidade Federal de Mato Grosso) | Modelo formativo de professores de Português Língua Não Materna na Faculdade de Letras da Universidade do Porto (Trad. Training model for teachers of Portuguese as a foreign language at the Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) |
2017/12 - 2017/12 | Rádio Cairo em Português e Espanhol (Trad. Radio Cairo in Portuguese and Spanish) | O ensino e a divulgação da língua portuguesa no Cairo (Trad. Teaching and spreading the Portuguese language in Cairo) |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2023 - Current | Orientes do Português V.5 (2023) | pelo Centro Pedagógico e Científico da Língua Portuguesa da Universidade Politécnica de Macau e pela Faculdade de Letras da Universidade do Porto |
2022 - Current | Studia Universitatis Babes-Bolyai - Philologia | |
2022 - Current | Linguarum Arena: Revista de Estudos em Didática de Línguas da Universidade do Porto, vol. 13 | Universidade do Porto Faculdade de Letras (Trad. Faculty of Arts and Humanities of University of Porto) |
2021 - Current | Linguarum Arena: Revista de Estudos em Didática de Línguas da Universidade do Porto, vol. 12 | Universidade do Porto Faculdade de Letras |
2020 - Current | Limite, vol. 14 | |
2020 - Current | Linguarum Arena, vol. 11 | |
2019 - Current | Verba Hispanica (volume monográfico - New challenges and perspectives in the teaching / learning of vocabulary in L2 Spanish) | |
2018 - Current | ElingUP: Revista eletrónica de Linguística dos Estudantes da Universidade do Porto | |
2015 - Current | International Research Journal of Teacher Education |
Mentoring / Tutoring
Topic | Student name | |
---|---|---|
2022/02/28 - 2022/03/04 | MULTIPLIER'S TRAINING PROGRAMME da Universidade de Ljubljana, Eslovénia (Trad. at the University of Ljubljana, Slovenia) | Blazka Müller Pograjc |
2021/01/11 - 2021/04/10 | Language Autodidacts in Information Societies: Overcoming Structural Barriers to Methodological Innovation via Autonomy-based Approaches to Language Learning | Santiago Betancor Falcón |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2016 - Current | Participa na seleção e seriação de candidatos ao Mestrado em Ensino de Português no 3º Ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário. (Trad. Participates in the selection and ranking of candidates for the Master's Degree in TTeaching Portuguese in the 3rd cycle of Basic Education and in Secondary Education) | Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2015 - Current | Membro do júri do Concurso de escrita em língua portuguesa, da Universidade de Kragujevac, Sérvia. (Trad. Member of the jury of the Portuguese language writing competition at the University of Kragujevac, Serbia.) | Universidade de Kragujevac, Serbia |
2014 - Current | Participa na seleção e seriação de candidatos ao Mestrado em Português Língua Segunda/ Língua Estrangeira. (Trad. Participates in the selection and ranking of candidates for the Masters in Portuguese as second language / Foreign language) | Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2023 - 2023 | Membro do júri do concurso para renovação do posto de Professor Auxiliar da candidata Blazka Muller Pograjc - Senate of the Faculty of Arts at the University of Ljubljana, Eslovénia. (Trad. Member of the jury for the renewal of the post of Assistant Professor of the candidate Blazka Muller Pograjc - Senate of the Faculty of Arts at the University of Ljubljana, Slovenia) | Univerza v Ljubljani Filozofska fakulteta, Slovenia |
2022/05 - 2022/06 | Membro do júri da oferta pública internacional para o lugar de professor universitário de língua portuguesa (tempo parcial, permanente) da Universidade de Ljubljana, Eslovénia (maio-junho, 2022). (Trad. Member of the jury for the international open for the post of university professor of Portuguese (part-time, permanent) at the University of Ljubljana, Slovenia, May-June 2022) | Univerza v Ljubljani Filozofska fakulteta, Slovenia |
2022/05/02 - 2022/05/06 | Participação como membro do júri do painel de posters na área das Ciências Sociais do IJUP'22 - Encontro de Investigação Jovem U.Porto. (Trad. Participation as a member of the panel of judges for posters in the area of Social Sciences at IJUP'22 - U.Porto Young Research Meeting) | Universidade do Porto, Portugal |
2022 - 2022 | Membro do júri de equivalência ao grau de mestre, requerido por Paula Lúcia Salvador Machava. (Trad. Member of the jury for the equivalence to a master's degree, requested by Paula Lúcia Salvador Machava) | Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal |
2021 - 2021 | Membro do júri de equivalência ao grau de licenciatura de Lívia Guimarães da Silva. (Trad. Member of the jury for the equivalence of Lívia Guimarães da Silva's degree programme) | |
2019/02/13 - 2019/02/15 | Participação como membro do júri do painel de comunicações orais de Ciências da Linguagem e de posters na área das Ciências Sociais do IJUP'19 - Encontro de Investigação Jovem U.Porto. (Trad. Participation as a member of the jury of the panel of oral communications in Language Sciences and posters in the area of Social Sciences at IJUP'19 - U.Porto Young Research Meeting) | Universidade do Porto, Portugal |
2018/02/07 - 2018/02/09 | Participação como membro do júri do painel de comunicações orais de Ciências da Linguagem e de posters na área das Ciências Sociais do IJUP'18 - Encontro de Investigação Jovem U.Porto. (Trad. Participation as a member of the jury of the panel of oral communications in Language Sciences and posters in the area of Social Sciences at IJUP'18 - U.Porto Young Research Meeting) | Universidade do Porto, Portugal |
2018 - 2018 | Membro do júri do concurso para renovação do posto de Leitor da candidata Mojca Medvedsek - Senate of the Faculty of Arts at the University of Ljubljana, Eslovénia. (Trad. Member of the jury for the renewal of the post of "Leitor" of the candidate Mojca Medvedsek - Senate of the Faculty of Arts at the University of Ljubljana, Slovenia.) | Univerza v Ljubljani Filozofska fakulteta, Slovenia |
2018 - 2018 | Membro do júri do concurso de progressão na carreira Professor Auxiliar da candidata Blazka Muller Pograjc - Senate of the Faculty of Arts at the University of Ljubljana (Eslovénia). (Trad. Member of the jury for career advancement - Assistant Professor - of the candidate Blazka Muller Pograjc - Senate of the Faculty of Arts at the University of Ljubljana, Slovenia) | Univerza v Ljubljani Filozofska fakulteta, Slovenia |
2016 - 2016 | Membro do júri de equivalência ao grau de mestre de Vanessa Gomes Teixeira. (Trad. Member of the jury for the equivalence to a master's degree of Vanessa Gomes Teixeira) |
Scientific expedition
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2018/09 - 2018/09 | Bolseira de investigador visitante (09/2018): lecionou aulas de Didática do PLNM (32 horas) na disciplina Tópicos de Linguística (disciplina de pós-graduação), fez formação contínua de professores de Português e trabalhou em projetos de investigação conjunta (12 horas), na Universidade Federal do Mato Grosso (Brasil). (Trad. Visiting research fellow (09/2018): taught PFL Didactics (32 hours) in Topics in Linguistics (postgraduate course), did ongoing training for Portuguese teachers and worked on joint research projects (12 hours) at UFMT (Brazil). | Universidade Federal do Mato Grosso, Brazil |
Distinctions
Award
2019 | Second Best Poster Award
Ludwig-Maximilians-Universität München, Germany
|
2011 | Second Best Paper Award
Auckland Institute of Studies, New Zealand
|