???global.info.a_carregar???
Joaquim Gonçalves Antunes. Concluiu o(a) Doutoramento em Doutoramento em Gestão em 2004/12/13 pelo(a) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa. É Professor Coordenador no(a) Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu. Publicou 26 artigos em revistas especializadas. Possui 7 capítulo(s) de livros e 1 livro(s). Coorientou 1 tese(s) de doutoramento. Orientou 3 dissertação(ões) de mestrado. Nas suas atividades profissionais interagiu com 36 colaborador(es) em coautorias de trabalhos científicos. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Tourism, Religious Tourism, Lapa Shrine, Local dev; Turismo, Termalismo, Estratégias de Desenvolviment; Industry 4.0; IoT; Factors of attractiveness; Dão-Lafões ¿ Portugal; Pedagogical; Educational; Biological; Farm; Comércio tradicional; Competitividade no turismo; Recursos competitivos; Eixo Urbano do Douro; comércio tradicional, competitividade no turismo, ; .
Identification

Personal identification

Full name
Joaquim Gonçalves Antunes

Citation names

  • Antunes, Joaquim

Author identifiers

Ciência ID
5111-768D-4E43
ORCID iD
0000-0003-4782-9548
Education
Degree Classification
2023/10/12 - 2023/10/13
Concluded
Gestão (Título de Agregado)
Universidade Europeia, Portugal
Aprovado
1999/10/01 - 2004/12/13
Concluded
Gestão (Doutoramento)
Major in Marketing
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
"Análise dos determinantes do marketing relacional na satisfação e fidelização de clientes. Estudo aplicado ao termalismo em Portugal" (THESIS/DISSERTATION)
Louvor com Distinção
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2008/05/01 - Current Teacher Coordinator (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
1999/09/01 - 2004/12/14 O termalismo em Portugal - Análise do Comportamento do Consumidor Termal e Estratégia de Marketing Turístico
5.3/C/1019.003/PRODEP/00
PhD Student Fellow
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2021/01/02 - 2022/12/31 Valorização das Termas da Região Centro: Ferramenta Inovadora de Avaliação e Acompanhamento dos Tratamentos Termais
Researcher
Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
European Social Fund
Concluded
2017/01 - 2018/11 Factors of business attractiveness of Viseu region
PROJ/CI&DETS/CGD/0013
Research Center of the Polytechnic Institute of Viseu (CIDETS) and Caixa Geral de Depósitos (CGD)
2017/01 - 2018/11 The impact of Erasmus Students in Portugal
PROJ/CI&DETS/CGD/0001
Research Center of the Polytechnic Institute of Viseu (CIDETS) and Caixa Geral de Depósitos (CGD)
Outputs

Publications

Book
  1. Antunes, Joaquim Gonçalves. Fatores de atratividade empresarial da região Centro. O caso da indústria 4.0.. Viseu, Portugal: Editores António Pinto, Pedro Reis, Carla Henriques e Joaquim Antunes. ISBN: 978-989-20-9695-7. 2019.
    Published
Book chapter
  1. Adriano Costa; Joaquim Antunes. "Relationship Marketing, The Way to Customer Satisfaction and Loyalty". 2023.
    10.1007/978-981-19-9099-1_23
  2. Joaquim Antunes; Adriano Costa; Clarinda Almeida. "Student Satisfaction in Polytechnic Higher Education: Assessment Model Based on the ECSI Index". 2023.
    10.1007/978-981-99-5414-8_33
  3. Antunes, Joaquim ; Barroco, Cristina; Cunha, Sandra. "Perceived Image of Portugal as a Gastronomic Destination". In Proceedings Book of VI International Gastronomy Tourism Studies Congress, 883-894. Afyonkarahisar, Turkey, 2022.
    Published
  4. Amaro, Suzanne; Barroco, Cristina; Martins, Carmen; Antunes, Joaquim. "A Conceptual Framework of Erasmus Students as Advocates of a Country Brand: An Abstract". In Developments in Marketing Science: Proceedings of the Academy of Marketing Science, 13-14. United States: Springer International Publishing, 2018.
    10.1007/978-3-319-99181-8_7
  5. Antunes, Joaquim Gonçalves. "Thermal Spas Internet Marketing: An Analysis of Portuguese Thermal Spas’ Websites". 295-309. United States: Springer International Publishing, 2018.
    Published
  6. Antunes, Joaquim Gonçalves. "Social Responsibility in Adventure Tourism: Analysis of Companies in the Central Region of Portugal". 17-25. United States: Springer International Publishing, 2018.
    Published
  7. Antunes, Joaquim Gonçalves. "As potencialidades da enogastronomia nas regiões demarcadas do Douro e do Dão". In Turismo Cultural. Abordagens e Perspetivas do Património Material e Imaterial, 215-234. Universidade do Algarve, 2018.
    Published
  8. Antunes, Joaquim. "A dinamização das Rotas de Vinho como pólos de atracção turística em regiões do interior". Portugal, 2015.
  9. Antunes, Joaquim. "A importância do marketing no desenvolvimento de destinos e produtos turísticos". 2014.
  10. Antunes, Joaquim. "The Importance of Relationship Marketing for Thermal Spas: A Case Study of the Dão-Lafões Region". Portugal, 2013.
Conference abstract
  1. Antunes, Joaquim ; Costa, João Pedro. "O turismo urbano numa cidade de média dimensão. O caso de Viseu (Portugal)". Olhão, 2022.
    Published
  2. Antunes, Joaquim ; Costa, Adriano; Fernandes, Gonçalo. "Accessible, inclusive and adapted tourism in thermalism: Opportunities and challenges.". Paper presented in International Tourism Congress ITC2022 “Tourism – Going Back/Forward to Sustainability”, Lodz, 2022.
    Published
  3. Antunes, Joaquim ; Barroco, Cristina; Amaro, Suzanne. "Comparing Destination Brand Love Through the Eyes of Erasmus Students.". Paper presented in 12th International Conference on Tourism., Crete, 2022.
    Published
  4. Antunes, Joaquim ; Barroco, c.; Martins, I.. "The importance of emotions in the wine choice process: The case of Dão wines". Paper presented in Book of Abstracts of The XIII International Tourism Congress, 28 to 29 October 2021, Estoril, Portugal, 2021.
    Published
  5. Antunes, Joaquim Gonçalves. "Positioning strategy of the island of Faial in the tourism of the Azores Archipelago (Portugal)". Paper presented in 29th Nordic Symposium on Tourism and Hospitality Research 21-23 September 2021 – University of Akureyri, Iceland., Akureyri, 2021.
    Published
  6. Antunes, Joaquim Gonçalves; Amaro, Suzanne; Barroco, Cristina. "Student motivations in choosing the country for Erasmus". Paper presented in JOCLAD 2020 – XXVII Meeting of the Portuguese Association for Classification and data Analysis, Lisboa, 2020.
  7. Antunes, Joaquim Gonçalves. "Analysis of the sociodemographic profile of wine tourist visiting the Douro, based on push and pull motivations.". Paper presented in XI International Tourism Congress - ITC´19, Funchal, 2019.
    Published
  8. Antunes, Joaquim. "Promoting Portugal as a Tourism Destination via Erasmus Students: An exploratory study". 2017.
  9. Antunes, Joaquim. "The Importance of Nautical Tourism in the Island of Faial – Azores". 2017.
  10. Antunes, Joaquim. "Challenges and perspectives of geotourism on the island of Porto Santo". 2016.
Conference paper
  1. Antunes, Joaquim ; Barroco, Cristina; Pinto, António. "Os determinantes da satisfação dos clientes nos serviços de restauração. Um estudo de caso". Funchal, 2022.
    Published
  2. Antunes, Joaquim ; Costa, Adriano. "Segmentação do mercado de turismo de saúde e bem-estar com base nos fatores motivacionais. Estudo aplicado ao termalismo em Portugal". Funchal, 2022.
    Published
  3. Antunes, Joaquim Gonçalves; Santos, Magda; Morais, Neide. "A importância da utilização das redes sociais e do marketing relacional na gestão hoteleira: um estudo com turistas na Região Autónoma da Madeira". Paper presented in INVTUR 2021 International Conference | Tourism and the Sustainable Development Goals: From Theory to Practice. University of Aveiro, Portugal, from 6th to 7th May 2021, Aveiro, 2021.
  4. Antunes, Joaquim Gonçalves; Amaro, Suzanne; Barroco, Cristina. "Erasmus Students as Destination Evangelists: A Cross-Cultural Comparison". Paper presented in EATSA Conference 2020, 2020.
    Published
  5. Antunes, Joaquim Gonçalves; António Pedro Soares Pinto; Pedro Manuel Nogueira Reis; Carla Manuela Ribeiro Henriques. "The framework of the application of the industry 4.0 in the centre of Portugal". Paper presented in XXIX Jornadas Hispano-Lusas de Gestión Científica, sevilha, 2019.
    10.1109/ias.2011.6074479
  6. Antunes, Joaquim. "A Indústria 4.0 e a Região Dão Lafões". 2017.
  7. Antunes, Joaquim. "A Eficácia da Comunicação Organizacional: Estudo Aplicado à Associação Empresarial AIRV". 2016.
  8. Antunes, Joaquim. "Religious Tourism in Portugal: the Case of Nossa Senhora da Lapa Shrine". 2015.
  9. Antunes, Joaquim. "Potential of Equestrian Tourism in Portugal". 2015.
  10. Antunes, Joaquim. "As Bibliotecas e os Serviços de Animação Cultural". 2015.
  11. Alves, G.; Antunes, J.. "New paradigm in communication - The social networks between Brands and Consumers,Novo Paradigma na Comunicação - As Redes Sociais entre Marcas e Consumidores". 2015.
    10.1109/CISTI.2015.7170439
Journal article
  1. Antunes, Joaquim ; Correia, Lucília. Corresponding author: Antunes, Joaquim. "A gestão de relacionamento com os cidadãos (CzRM). Estudo aplicado a um município português de média dimensão". Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação E60 07/2023 (2023): 226-239. https://risti.xyz/issues/ristie60.pdf.
    Open access • Published
  2. Antunes, Joaquim Gonçalves; Barroco, Cristina; Amaro, Suzanne. Corresponding author: Antunes, Joaquim Gonçalves. "The use of Information and Communication Technologies in the development of health and wellness tourism: a study of the websites of thermal spa in the north region of Portugal". Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação E54 11/2022 (2022): 480-496. http://www.risti.xyz.
    Open access • Published
  3. Antunes, Joaquim Gonçalves. "Trends in the red wine market in Portugal and Brazil. Study of the economic and financial viability of an Online marketing project". Millenium Journal of Education, Technologies, and Health 2 e8 (2021): 58-58. https://revistas.rcaap.pt/millenium/.
    Published
  4. Antunes, Joaquim Gonçalves. "Factors that Influence Customer Loyalty to Culinary Broths in Portugal". Millenium Journal of Education, Technologies, and Health 2 e8 (2021): 140-140. https://revistas.rcaap.pt/millenium/.
    Published
  5. Antunes, Joaquim Gonçalves. "The influence of loyalty on relationship marketing factors. Study applied to the shampoo market in Portugal". Millenium Journal of Education, Technologies, and Health 2 e8 (2021): 151-151. https://revistas.rcaap.pt/millenium/.
    Published
  6. Antunes, Joaquim Gonçalves; Ramos, A.; Carvalho, C.. "As expectativas dos consumidores das Caldas da Felgueira: uma análise temporal (1999-2017)". Revista Turismo & Desenvolvimento 36 2 (2021): 433-445. https://doi.org/10.34624/rtd.v36i2.8897.
    Published
  7. Antunes, Joaquim Gonçalves; Barroco, Cristina. "Estudo das (des)motivações para a prática de Turismo em Espaço Rural: o caso da Região Centro de Portugal". Iberian Journal of Information Systems and Technologies E36 (2020): 496-511. http://www.risti.xyz/index.php?option=com_content&view=article&id=23&Itemid=122&lang=pt.
    Open access
  8. Amaro, Suzanne; Barroco, Cristina; Antunes, Joaquim. "Exploring the antecedents and outcomes of destination brand love". Journal of Product & Brand Management 33 3 (2020): 433-448. http://dx.doi.org/10.1108/jpbm-08-2019-2487.
    Published • 10.1108/jpbm-08-2019-2487
  9. Antunes, Joaquim Gonçalves; Barroco, Cristina; Costa, Adriano. "O Triângulo Dourado do Enoturismo: Conhecer, Criar e Comunicar. O caso da região do Douro". Journal of Tourism and Heritage Research 3 3 (2020): 317-338. http://www.jthr.es/index.php/journal/article/view/214/363.
    Published
  10. Antunes, Joaquim Gonçalves; Pinto, António Pedro Soares; Reis, Pedro Manuel Nogueira; Henriques, Carla Manuela Ribeiro. "A Indústria 4.0 e o seu Impacto no Tecido Económico Empresarial Português: O Caso da Região Dão-Lafões". Fronteiras: Journal of Social, Technological and Environmental Science 8 3 (2019): 263-291. http://dx.doi.org/10.21664/2238-8869.2019v8i3.p263-291.
    Published • 10.21664/2238-8869.2019v8i3.p263-291
  11. Antunes, Joaquim Gonçalves; Amaro, S.; Barroco, C.; Martins, C.; Antunes, J.. "Erasmus Students in Portugal: From Students to Tourists and Advocates". European Journal of Tourism Research 22 (2019): 94-106. http://ejtr.vumk.eu/index.php/volume22/667-v22rp94.
    Open access • Published
  12. Antunes, J.; Costa, A.. "The contribution of territorial marketing in the development of thermal spas. The case of the s. pedro do sul spas,O contributo do marketing territorial no desenvolvimento de estâncias termais. O caso das termas de s. pedro do sul". RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao 2019 E24 (2019): 392-408. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85077601441&partnerID=MN8TOARS.
  13. Cunha, S.; Barroco, C.; Antunes, J.. "Food tourism as a differentiating factor of the destinations: The case of Portugal,O turismo gastronómico como fator diferenciador dos destinos: O caso de Portugal". RISTI - Revista Iberica de Sistemas e Tecnologias de Informacao 2019 E24 (2019): 409-422. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85077632572&partnerID=MN8TOARS.
  14. Antunes, Joaquim; Pinto, António; Reis, Pedro; Henriques, Carla. "Industry 4.0: a challenge of competition". Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health 6 (2018): 89-97. http://dx.doi.org/10.29352/mill0206.08.00159.
    10.29352/mill0206.08.00159
  15. Antunes, Joaquim; Antunes, Joaquim Gonçalves. "Satisfaction and Service Quality and Life in the Institutions for Seniors". Journal of Business & Economic Policy (2017):
  16. Bricci, L.; Fragata, A.; Antunes, J.. "The Effects of Trust, Commitment and Satisfaction on Customer Loyalty in the Distribution Sector". Journal of Economics, Business and Management 4 2 (2016): 173-177.
    Published • 10.7763/JOEBM.2016.V4.386
  17. Antunes, Joaquim Gonçalves; Antunes, Joaquim. "The importance of religious tourism in regional development: the case of Nossa Senhora da Lapa Shrine". International Journal of Scientific Management and Tourism (2016):
  18. Antunes, Joaquim Gonçalves; Antunes, Joaquim. "Potencialidade do Turismo Equestre em Portugal". Journal of Tourism and Development (2014):
  19. Antunes, Joaquim. "O (re)posicionamento do termalismo como estratégia de desenvolvimento turístico. O caso da região Dão-Lafões (NUTS III)". Revista Turismo & Desenvolvimento 3 17/18 (2012): 1469-1480. http://hdl.handle.net/10400.19/3148.
    Published
  20. Antunes, Joaquim Gonçalves; Antunes, Joaquim. "O posicionamento do turismo de saúde e bem-estar nas termas de São Pedro do Sul". Journal of Tourism and Development, n.º 17/18 (2012):
  21. Antunes, Joaquim Gonçalves; Antunes, Joaquim. "Qualidade de Serviço no Turismo de Saúde e Bem-estar.". Journal of Tourism & Development, N.º 13/14 – Vol. 3. (2010):
Journal issue
  1. Carlos Costa; Joana Quintela; Antunes, Joaquim. "Health and wellness tourism in pandemic times: paradigms shifts and sustainability challenges". Sustainability 13 (2021): https://www.mdpi.com/journal/sustainability/special_issues/Health_Wellness.
    Published • Coeditor

Other

Other output
  1. A pedagogical, educational and biological farm as a new line of profitable business. The aim of this article is to provide a business case analysis of educational, pedagogical and biological farm incorporation in the center of Portugal (Penalva do Castelo) taking advantage of all its income potentialities. We conduct a quite large survey (413questionnaires) over two segments of population: random people and teaching community as a potential indirect channel of customers (the schoo. 2017. Almeida, Carlos Alberto Ferreira de; Reis, Pedro Manuel Nogueira; Batista, Rui Pedro Manita d’Antas Marques; Gomes, Sandra Isabel Correia; Antunes, Joaquim Gonçalves; Antunes, Joaquim; Antunes, Joaquim Gonçalves. http://hdl.handle.net/10400.19/4764.
    10.15520/ijcrr/2017/8/12/383
  2. O comércio tradicional como fator de atração turística. O caso do eixo urbano do Douro. O comércio tradicional desempenha um papel fundamental e estruturante na vida das cidades, com especial destaque para as cidades intermédias do interior. Estas atividades económicas são dinamizadoras dos centros urbanos, sendo fundamentais para sustentar o desempenho da atividade turística. Este trabalho tem como objetivo principal perceber a gestão das dinâmicas na área do comércio tradicional, n. 2017. Fragata, Anabela; Teixeira, Helena; Antunes, Joaquim; Trindade, Cátia. http://hdl.handle.net/10400.19/4980.
  3. THE DETERMINANTS OF RELATIONSHIP MARKETING: AN APPLICATION TO THERMAL SPAS. Advances in Doctoral Research in Management. 2006. Antunes, Joaquim. http://dx.doi.org/10.1142/9789812707246_0007.
    10.1142/9789812707246_0007
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2023/11/24 Perception of the image of thermal spas in Portugal XV International Tourism Congress 2023
Polytechnic Institute of Bragança, (Mirandela, Portugal)
2023/11/24 The image of Portugal as a destination for equestrian tourism XV International Tourism Congress 2023
Polytechnic Institute of Bragança (Mirandela, Portugal)
2023/11/23 Health and well-being tourism: analysis of motivational factors through spa experiences.
Polytechnic Institute of Bragança (Mirandela, Portugal)
2023/11/23 O modelo SERVPERF como ferramenta de avaliação da qualidade nas unidades hoteleiras
School of Public Management, Communication and Tourism, Polytechnic Institute of Bragança (Mirandela, Portugal)
2023/09/07 Beyond treatments: Uncovering the Multifaceted Motivations for Thermal Spa Tourism in Portugal
University of Bordeaux, France (Bordeaux, France)
2023/07/14 Turismo de Saúde e Bem-Estar: um produto estratégico para as regiões.
AQUAVALOR – Centro de Valorização e Transferência de Tecnologia da Água (CoLAB) (Valpaços)
2023/06/29 Student Satisfaction in Polytechnic Higher Education: assessment model based on the ECSI index. International Conference in Information Technology and Education (ICITED´23)
Nilton Lins University (Manaus, Brazil)
2023/05/29 Determinants of relational marketing in customer satisfaction and loyalty: a study applied to products of mass consumption in Portugal. International Conference in Information Technology and Education (ICITED´23)
Nilton Lins University (Manaus)
2023/05/05 A gestão de relacionamento com os cidadãos (CzRM). Estudo aplicado a um município português de média dimensão. The 2023 International Conference on Management, Tourism and Technologies (ICMTT’23)
Universidad Distrital Francisco José de Caldas, Bogotá, Colombia.
2023/04/25 A utilização das Tecnologias de Informação e Comunicação no desenvolvimento do turismo de saúde e bem-estar: um estudo aos sites das estâncias termais da região Norte de Portugal. 6th International Conference on Information Technology & Systems (ICITS'23), Cusco, Peru.
Universidad Nacional San Antonio Abad del Cusco, Peru (Cusco, Peru)
2022/12/02 Relationship Marketing, the way to customer satisfaction and loyalty
University of Santiago de Compostela (Santiago de Compostela)
2022/11/16 O turismo urbano numa cidade de média dimensão. O caso de Viseu (Portugal).
Universidade do Algarve (Olhão, Portugal)
2022/11/04 As motivações e constrangimentos na prática do turismo de saúde e bem-estar. O caso do termalismo em Portugal
Autonomous University of Chile (Santiago, Chile)
2022/10/18 Accessible, inclusive and adapted tourism in thermalism: Opportunities and challenges
University of Lodz (Lodz, Poland)
2022/10/07 Perceived Image of Portugal as a Gastronomic Destination.
International Gastronomy Tourism Studies Congress (Afyonkarahisar , Turkey)
2022/06/29 Os determinantes da satisfação dos clientes nos serviços de restauração. Um estudo de caso.
University of Madeira (Funchal, Portugal)
2022/06/29 Segmentação do mercado de turismo de saúde e bem-estar com base nos fatores motivacionais. Estudo aplicado ao termalismo em Portugal
University of Madeira (Funchal, Portugal)
2022/06/24 Comparing Destination Brand Love Through the Eyes of Erasmus Students
International Conference on Tourism (Crete, Greece)
2021/10 The importance of emotions in the wine choice process: The case of Dão wines XIII International Tourism Congress, Estoril, from 28 to 29 October 2021
(Lisboa)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2022/09/01 - 2023/11/21 Gestão do Marketing nas Termas de Alcafache
Supervisor
Marketing (Master)
Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu - Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
2021/09/15 - 2022/12/12 Efeitos da Comunicação Ativista nas Marcas de Luxo
Supervisor
Mestrado em Marketing (Master)
Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu - Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
2020/09/01 - 2022/10/12 A imagem de Portugal enquanto destino do turismo equestre: estudo das motivações e do perfil da procura
Co-supervisor
Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu, Portugal
2020/09/01 - 2021/11/26 Planeamento estratégico no desenvolvimento de uma marca online. O caso da Silvamathias wines da Empresa Volupio
Supervisor
Mestrado em Marketing
Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu – Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
2020/09/01 - 2021/11/25 Fruut. Perfil Geral do Cliente Particular
Supervisor
Mestrado em Marketing (Master)
Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu – Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
2020/09/01 - 2021/11/24 Marketing de Influência e seus Digitais Influencers
Supervisor
Mestrado em Marketing (Master)
Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu - Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
2020/09/01 - 2021/11/24 A influência da Embalagem na Compra de Águas Engarrafadas
Supervisor
Mestrado em Marketing (Master)
Escola Superior de Tecnologia e Gestão de Viseu - Instituto Politécnico de Viseu, Portugal
2015/03/10 - 2021/06/04 O Papel dos Museus no Turismo Urbano - O Caso do Museu Grão Vasco
Co-supervisor
Doutoramento em Turismo (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto de Geografia e Ordenamento do Território, Portugal
Distinctions

Award

2018 Best Paper na TMS ALGARVE 2018 - Tourism & Management Studies International Conference.