???global.info.a_carregar???
Assistant Professor (English / German) at the Polytechnic Institute of Beja My research interests include the fields of literary/cultural studies, tourism and literature, surveillance studies, languages for specific purposes (English and German).
Identification

Personal identification

Full name
João Rodrigues

Author identifiers

Ciência ID
5318-1028-F183
ORCID iD
0000-0003-1796-9013

Email addresses

  • joao.rodrigues@ipbeja.pt (Professional)

Knowledge fields

  • Humanities - Languages and Literatures
  • Humanities - Languages and Literatures - Specific Languages

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
German Proficiency (C2) Proficiency (C2) Advanced (C1) Proficiency (C2)
Education
Degree Classification
2018/09
Concluded
Línguas, Literaturas e Culturas, Estudos Portugueses e Alemães (Licenciatura)
Major in Estudos Portugueses e Alemães
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
18 valores
2015
Concluded
Estudos Literários, Culturais e Interartísticos (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
"A vigilância nos romances Surveillance, de Jonathan Raban, e Teil der Lösung, de Ulrich Peltzer" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado com Distinção
2007
Concluded
Mestrado em Estudos Germanísticos (Mestrado)
Major in Literatura e Cultura Alemães
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal
"O espaço no romance Faserland, de Christian Kracht" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
2004
Concluded
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Ingleses e Alemães - Ramo de Formação Educacional (Licenciatura)
Major in Ramo de Formação Educacional
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal
18
2003
Concluded
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Ingleses e Alemães (Licenciatura)
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal
18
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2021/12/01 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2020/09/03 - 2021/11/30 Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2016 - 2020 Invited Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2005 - 2014 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Beja, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2023 - 2023 Skills 4 Pós-Covid – Competências para o futuro no ensino superior
POCH-02-53I2-FSE-000044
Researcher
Instituto Politécnico de Beja, Portugal
Concluded
2021/07 - 2022/12 Link Me Up – 1000 ideias - Sistema de Apoio à cocriação de inovação, criatividade e empreendedorismo
Researcher
Instituto Politécnico de Beja, Portugal
Concluded
2019/01/01 - 2019/12/31 Instituto de Literatura Comparada
UID/ELT/00500/2019
Universidade do Porto Instituto de Literatura Comparada Margarida Losa, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Rodrigues, João. O Espaço no Romance Faserland de Christian Kracht. Coimbra, Portugal: MinervaCoimbra/Centro Interuniversitário de Estudos Germanísticos. 2008.
    Published
Book chapter
  1. Rodrigues, João. "The Museum In & Out". In Criatividade, inovação e empreendedorismo: Uma análise dos projetos Link Me Up 1000 ideias (2nd Batch) no IPBeja, 6-17. Beja, Portugal: Instituto Politécnico de Beja, 2022.
    Published
  2. Rodrigues, João. "Zum Motiv der Countersurveillance im Roman Teil der Lösung von Ulrich Peltzer". In Vom Experiment zur Neuorientierung. Forschungswege der Germanistik im 21. Jahrhundert, edited by Ana Maria Bernardo, Fernanda Mota Alves, Ana Margarida Abrantes, 103-118. Germany: Frank & Timme, 2017.
    Published
Conference paper
  1. Rodrigues, João; Ramos, Maria João. "Mariana Alcoforado and the making of Beja as a literary tourism destination". Paper presented in XI International Tourism Congress. The Image and Sustainability of Tourism Destinations., Funchal, 2019.
    Published
Journal article
  1. Rodrigues, João. "Memes in the language classroom? Why not?". APPI eJournal (2022): 19-20.
    Published
  2. Rodrigues, João. "Literatura de turismo sobre o Algarve: o caso dos romances de Rolf Osang". Dos Algarves: a Multidisciplinary e-Journal 37 (2020): 36-50. https://www.dosalgarves.com/index.php/dosalgarves/article/view/229.
    Open access • Published
  3. Rodrigues, João. "Uma (re)leitura do romance A Caverna, de José Saramago, à luz dos Surveillance Studies". Cadernos de Literatura Comparada 40 (2019): 271-286. https://ilc-cadernos.com/index.php/cadernos/article/view/546.
    Open access • Published
  4. Rodeiro, Helena; Rodrigues, João. "How to engage learners in extensive reading". The APPI eJournal 16 (2019): 21-28.
    Published
  5. Rodrigues, João. "Exploring Career Videos – a suggestion for ESP courses". APPI eJournal 14 (2017): 25-30.
    Published
  6. Rodrigues, João. ""Öffentlicher Raum: Man hat Rechte." - Grenzen zwischen öffentlichen und privaten Räumen in Teil der Lösung (2007) von Ulrich Peltzer". REAL - Revista de Estudos Alemães 3 (2012): 125-140.
    Published
Thesis / Dissertation
  1. "A vigilância nos romances Surveillance, de Jonathan Raban, e Teil der Lösung, de Ulrich Peltzer". PhD, 2015.
  2. "O espaço no romance Faserland, de Christian Kracht". Master, Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, 2007.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/11/29 Language learning influencers in the classroom: an example based on German for Tourism courses 3rd International Congress on 21st century literacies
Instituto Politécnico de Beja (Beja, Portugal)
2024/10/23 Internationalisation of IPBeja's Tourism Degree Programme International Perspectives on Tourism - 2nd edition
School of Technology and Management / Polytechnic Institute of Beja (Beja, Portugal)
2024/07/25 O COIL como atividade de aprendizagem para o reforço da internacionalização "em casa" - uma experiência com alunos dos Cursos de Turismo do Instituto Politécnico de Beja (IPBeja - Portugal) e da Universidade de Maribor (Eslovénia) 13.º Congreso Iberoamericano de Investigación Cualitativa
Universidad de Extremadura (Spain)
2024/05/10 ESP — tips on course and task design 37th APPI Conference. The Future of Education. EFL Challenges
Associação Portuguesa de Professores de Inglês (Braga, Portugal)
2024/04/18 Apontamentos sobre a figura do idoso em exemplos de literatura de turismo de expressão alemã sobre Portugal 14.º Seminário Ibérico de Psicogerontologia / 7.º Seminário Ibérico de Gerontologia Social e Comunitária
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Beja (Beja, Portugal)
2024/02/17 Tips on task design for ESP courses APPI Regional Seminar | The Art of Teaching EFL to surprise and dazzle
Associação Portuguesa de Professores de Inglês (Vila Nova de Santo André, Portugal)
2023/05/14 Tips on how to integrate language learning influencers in the classroom 36th Annual APPI Conference. The (He)Art of of Teaching EFL
Associação Portuguesa de Professores de Inglês/ISCTE - Instituto Universitário de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2023/04/19 Tourism and Management ERASMUS perspectives: ESTIG's academic offer in English. International Perspectives on Tourism & Management/IPBeja ERASMUS Week 2023
Escola Superior de Tecnologia e Gestão do Instituto Politécnico de Beja (Beja, Portugal)
2023/02/11 Language learning influencers in the classroom - why not? APPI Regional Seminar Seia - Moving forward
Associação Portuguesa de Professores de Inglês / Escola Secundária de Seia (Seia, Portugal)
2022/12/14 Bringing museums and communities closer together: a co-creation project I Jornadas de Inovação e Desenvolvimento Regional (IDR) 2022
LIDERE - Laboratório de Inovação em Desenvolvimento Regional e Empreendedorismo (Beja, Portugal)
2022/10/01 Language learning influencers. How can they help us? APPI Regional Seminar Loulé - Refresh. Recharge. Restart/Escola Secundária de Loulé
Associação Portuguesa de Professores de Inglês (Loulé, Portugal)
2022/07/07 Memes como ferramenta de ensino-aprendizagem em aulas de língua estrangeira: um exemplo de aplicação em aulas de língua alemã 2nd International Congress on 21st Century Literacies
Instituto Politécnico de Santarém (Santarém, Portugal)
2022/06/24 Avaliação em aulas de língua estrangeira em tempos de pandemia: o caso de unidades curriculares de língua alemã para turismo Conferência De Cada Língua se Ouvem Outras: o Ensino de Línguas Estrangeiras em Portugal e no Mundo
Centro de Línguas e Cultura do Instituto Politécnico de Lisboa (Portugal)
2020/03/06 A representação do Algarve nos romances Süßer Mord (2015) e Algarve-Rache (2017), de Rolf Osang Simpósio Turismo & Literatura – Sustentabilidade e Tecnologias Digitais / IV International Forum on Management: Organizations in the Digital Age
Universidade Aberta (Lisboa, Portugal)
2019/11/17 Mariana Alcoforado, as Cartas Portuguesas e o turismo literário Congresso Internacional Soror Mariana Alcoforado
(Beja, Portugal)
2019/11/06 Mariana Alcoforado and the making of Beja as a literary tourism destination 11th International Tourism Congress – The image and sustainability of tourism destinations
Universidade da Madeira (Funchal, Portugal)
2019/10/04 Extensive reading in LSP courses: the case of German for Tourism ReCLes.pt International Conference – Approaches to Teaching and Learning Languages for Specific Purposes: Building Bridges across the Classroom and the Professional World
Universidade do Algarve (Portugal, Portugal)
2019/03/23 Cultural tourism in small cities and rural areas: the case of Beja, Portugal International Conference on Interculturalism and Multiculturalism
Centro de Estudos Interculturais, Instituto Superior de Contabilidade e Administração do Porto (Porto, Portugal)
2018/10/08 Uma (re)leitura do romance A Caverna, de José Saramago, à luz dos Surveillance Studies Congresso Internacional José Saramago: 20 Anos com o Prémio Nobel
Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra (Coimbra, Portugal)
2018/09/21 Engaging students through emotion: an approach to promotional videos in English for Tourism classes Colóquio Internacional Aprolínguas – Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior
Faculdade de Letras da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2018/06/07 Didatização do microrrelato na aula de Inglês para fins específicos: uma proposta na área do Turismo no Ensino Superior Colóquio Internacional Pequenos Transatlânticos: microrrelatos nas duas franjas do oceano
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Bragança (Castelo Branco, Portugal)
2017/05/29 Extensive Reading: focusing on the process, not on the product 31st Annual APPI Conference – EFL Assessment: work in progress
Associação Portuguesa de Professores de Inglês (Lisboa, Portugal)
2017/05/05 O(s) espaço(s) do idoso na sociedade: um percurso pelo romance A Caverna, de José Saramago VII Seminário Ibérico de Psicogerontologia
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Beja (Beja, Portugal)
2013/10/31 Surveillance Studies und Literatur – Überwachung im Roman Teil der Lösung (2007) von Ulrich Peltzer Colóquio Internacional Retrospetivas, Perspetivas: 20 Anos da Associação Portuguesa de Estudos Germanísticos (APEG)
Associação Portuguesa de Estudos Germanísticos (Lisboa, Portugal)

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2024/10/18 DUA como estratégia para o fomento da motivação dos alunos na sala de aula de L1 e LE
(Thesis) Arguer
Liliana Nogueira Pereira (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Letras, Portugal
2020/07/31 The potential of adjectival tourism for the promotion of a tourism destination
(Thesis) Arguer
Petronilla Sara D’Angelo (Master)

Ad Hoc journal article review

Journal title (ISSN) Publisher
2022 - Current International Journal of Literature and Tourism Research (2975-8602)
2022 - Current Dos Algarves: Tourism, Hospitality & Management Journal (2182-5580)

Association member

Society Organization name Role
2024 - Current Associação Portuguesa de Professores de Alemão Sócio
2006 - Current Associação Portuguesa de Professores de Inglês Sócio

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2022/05 - Current Member of the Pedagogical Council of the Polytechnic Institute of Beja
Member
Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2010 - Current Comissão Técnico-Científica do Centro de Línguas e Culturas do IPBeja
Member
Instituto Politécnico de Beja, Portugal

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2020 - Current Língua Estrangeira - Inglês Licenciatura em Desporto Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2016 - Current Alemão I Licenciatura em Turismo (Licenciatura) Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2016 - Current Alemão II Licenciatura em Turismop Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2016 - Current Alemão III Licenciatura em Turismo Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2016 - Current Alemão IV Licenciatura em Turismo Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2016 - Current Laboratório de Alemão Licenciatura em Turismo Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2006 - Current Inglês Empresarial Licenciatura em Gestão de Empresas Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2024/07/08 - 2024/08/01 International Summer University 2024 | German language International Summer University | German language Hochschule Fulda, Germany
2007 - 2024 Expressão e Comunicação em Língua Portuguesa Licenciatura em Turismo Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2016 - 2019 Textos Técnicos (Inglês) Mestrado em Atividade Física e Saúde Escolar Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2016 - 2017 Inglês Técnico I CTeSP de Informação e Comercialização Turísticas Instituto Politécnico de Beja, Portugal
2006 - 2013 Apresentações e Textos Técnicos Licenciatura em Engenharia Informática Instituto Politécnico de Beja, Portugal

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2023/05/17 - 2023/05/17 Participação no júri das provas públicas para atribuição do título de especialista na área de Ensino de Língua Estrangeira, requeridas por Rebecca Elaine Hancock Instituto Politécnico de Portalegre, Portugal