???global.info.a_carregar???
Filipa Lourenço is a Science Manager at Interdisciplinary Research Centre for Education and Development - CeiED at Lusófona University in Lisbon, and co-coordinator of the Research and Learning Community (ReLeCo) of the Socio-Artistic Studies for Decoloniality and Sustainability [ART.DS]. She holds a PhD in Intercultural Relations, at Universidade Aberta, a BSE in Education Sciences at Lusófona University, and a Music High School at Nacional Conservatory of Music in Lisbon. Her research has a special focus on education for/and rehabilitation of the sensible dimension through the fields of interculturality, decolonial education, education through art, active citizenship, subaltern knowledges and epistemologies, under a critical thinking perspective for inclusion, reducing inequalities and human development. She is the Scientific Representative and a full member of the Management Committee in the Cost Action 23117 - Connecting Critical Pedagogies, Inclusive Art Forms and Alternative Barometers for Urban Sustainability (CIRCUL’ARTs), and within CeiED, she is a member of the Steering and Executive Committees of the research center.
Identification

Personal identification

Full name
Filipa Lourenço

Citation names

  • Lourenço, Filipa
  • Lourenço, F.

Author identifiers

Ciência ID
581E-4713-725F
ORCID iD
0000-0001-7390-0892
Google Scholar ID
TQxeUMEAAAAJ

Email addresses

  • filipa.lourenco@ulusofona.pt (Professional)

Addresses

  • Campo Grande, 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
  • Social Sciences - Other Social Sciences - Other Social Sciences
  • Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Spanish; Castilian Elementary (A2) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2018/10/01 - 2024/09/17
Concluded
Relações Interculturais (Doutoramento)
Universidade Aberta Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais, Portugal
"Do sensível nasce a obra do humano. Um estudo sobre resistência e superação das epistemologias hegemónicas para outros significados plurais na formação humana" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovada com Distinção e Louvor
2023/02/21 - 2023/02/23
Concluded
Horizon Europe/2020 Master of Finance and EC Audits (Outros)
Major in Gestão de Ciência
Europa Media Trainings, Belgium
2021/09/16 - 2021/09/17
Concluded
Financial Administration & Auditing preparation E.C. Funded (Diploma de especialização)
Major in Gestão de Ciência
European Academy of Management, Belgium
2021/05/28 - 2021/05/29
Concluded
Proposal Writing and Project Management for Horizon Europe Program (Diploma de especialização)
Major in Gestão de Ciência
Academy Vocal Europe, Belgium
2010/09/01 - 2011/07/31
Concluded
Administração, Acompanhamento e Regulação da Educação (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização))
Major in Políticas Educativas - Globalização e Interculturalidade
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
16
2007/09/01 - 2010/07/31
Concluded
Ciências da Educação (Licenciatura)
Major in Ciências da Educação
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
17
1993/09/01 - 1999/06/30
Concluded
Curso Complementar de Canto (Ensino secundário)
Major in Vocacional Artístico
Escola Artística de Música do Conservatório Nacional, Portugal
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2014 - Current Science and Technology Management Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
2008 - 2014 Research Assistant (Research) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2010/12/21 - 2013/12/20 Riaipe3 - PROGRAMA MARCO INTERUNIVERSITARIO PARA UNA POLÍTICA DE EQUIDAD Y COHESIÓN SOCIAL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
Research Fellow
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
European Commission
Concluded

Contract

Designation Funders
2024/10/18 - Current Cost Action 23117 - Connecting Critical Pedagogies, Inclusive Art Forms and Alternative Barometers for Urban Sustainability (CIRCUL’ARTs)
Researcher
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
European Cooperation in Science and Technology
Ongoing
2021/11/26 - Current FILMEU - European Universities Alliance for Film and Media Arts
Researcher
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

LUCA School of Arts - Campus Gent/Sint-Lucas, Belgium

Dun Laoghaire Institute of Art Design and Technology, Ireland

SZFE – University of Theatre and Film Arts, Hungary
Erasmus Plus
Ongoing
2017/04/30 - 2020/04/29 C3Places. Using ICT for Co-Creation of inclusive public Places
Researcher
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos do Território Cultura e Desenvolvimento, Portugal
European Commission
Ongoing
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento
UID/CED/04114/2019
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2015/10/01 - 2018/04/30 COST Action- TU1306
Other
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
European Cooperation in Science and Technology
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Joana Solipa Batista; Inês Almeida; Lourenço, Filipa. "Placemaking with teenagers. Experiences driven from thematic workshops on urban planning". In Co-creation of Public Open Places. 2020.
    Published
  2. Lourenço, Filipa. "Public spaces as gathering places in different locations-in-movement". In NEIGHBOURHOOD & CITY Between digital and analogue perspectives, edited by Marluci Menezes; Carlos Smaniotto, 399-406. Lisboa, Portugal: Edições universitárias Lusófonas, 2019.
    Published
  3. Lourenço, Filipa; António Teodoro. "Espaços, Identidades e Culturas na América Latina: alternativas epistémicas para um outro mundo possível.". In Interculturalidad y Educación Superior, 175-194. Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblos, 2013.
    Published
Conference abstract
  1. Manuela Guilherme. "Epistemological conversations with the South: New conceptual models of intercultural higher education in Latin America". Paper presented in Congresso 3rd ISA Forum of Sociology, Viena de Austria, 2016.
Conference poster
  1. Lourenço, F.; Manuel Tavares Gomes. "A Linguagem do sensível. Uma proposta decolonial para a formação humana.". Paper presented in Encontro de Ciência 2024, 2024.
  2. Lourenço, Filipa. "Universidade versus Pluriversidade: a identidade e visão no Ensino Superior Indígena". Paper presented in Ciclo de Seminários PPT, Projetos, Parcerias e Partilhas "A Interculturalidade e os Ventos do Sul”, 2012.
Edited book
  1. Lourenço, Filipa. Interculturalidad y Educación Superior. Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblos. 2013.
    Published • Editor
  2. Mendizábal, Christian; Lourenço, Filipa; Villegas, Miriam. Interculturalidad y Educación Superior. Desafíos de la diversidad para un cambio educativo. Argentina, Bolivia: Editorial Biblos. 2013.
Journal article
  1. Lourenço, F.; Manuel Tavares Gomes. "A Linguagem do sensível como eixo transversal das pedagogias de resistência: uma estratégia de ação diatópica e emancipatória". Revista Lusófona de Educação (2024):
    Open access • In press
  2. Guilherme, Manuela; Lourenço, Filipa. "Da práxis de-colonial e intercultural no ensino superior indígena: Andante ma non troppo". Este artigo inicia-se com uma discussão teórica sobre as tensões locais, nacionais e globais que hoje pressionam as instituições de educação superior, a fim de contextualizar a apresentação dos desafios ontológicos e epistemológicos que as universidades indígenas interculturais, recentemente criadas na América Latina, têm empreendido. As exigências de internacionalização e transnacio- nalização fe 31 31 (2015): http://hdl.handle.net/10316/35255.
    Open access • Published

Other

Other output
  1. Apresentação. Introdução, Editorial. 2013. Teodoro, António; Villegas, Miriam; Mendizábal, Christian; Lourenço, Filipa.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2022/09/22 Art as Resistance and Overcoming Hegemonic Epistemologies for Other Plural Meanings in Human Development The 3rd Barcelona Conference on Education (BCE2022)
University of Barcelona, Spain (Barcelona, Spain)
2021/12/13 A esperança de um sensível inédito-viável. Um estudo sobre resistência e superação das epistemologias hegemónicas para outros significados plurais na formação humana. Congresso Internacional “Paulo Freire: um centenário de atualidade
Universidade Lusófona, CeiED (Lisboa, Portugal)
2016/07/14 Epistemological conversations with the South: New conceptual models of intercultural higher education in Latin America Congresso 3rd ISA Forum of Sociology
ISA (Viena, Austria)
Distinctions

Other distinction

2011 Bolsa de Mérito
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal