???global.info.a_carregar???
Filipa Lourenço is a Science Manager at Interdisciplinary Research Centre for Education and Development - CeiED at Lusófona University in Lisbon. Before this, she has been working in several scientific projects as a fellow. Filipa has initiated her studies at Nacional Conservatory of Music in Lisbon, followed by an academic record in the area of Education Sciences with special interest in fields of interculturality, active citizenship, subaltern knowledges and epistemologies. Her research and publications have focused on in these special interests under a critical thinking perspective for inclusion and human development. These concerns lead her, nowadays, to training through arts studies where she is a taking with a careful approach on her PhD thesis in Intercultural Relations Program, at Universidade Aberta, in Lisbon. Academic and scientific interests: Interculturality; Active citizenship; Subaltern Knowledges; Epistemologies; Artistic Education.
Identification

Personal identification

Full name
Filipa Lourenço

Citation names

  • Lourenço, Filipa
  • Lourenço, F.

Author identifiers

Ciência ID
581E-4713-725F
ORCID iD
0000-0001-7390-0892
Google Scholar ID
TQxeUMEAAAAJ

Email addresses

  • filipa.lourenco@ulusofona.pt (Professional)

Addresses

  • Campo Grande, 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
  • Social Sciences - Other Social Sciences - Other Social Sciences
  • Humanities - Arts - Performing Arts Studies (Musicology, Theater Science, Dramaturgy)

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Spanish; Castilian Elementary (A2) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2020/10/01 - 2024/03/31
Ongoing
Relações Interculturais (Doutoramento)
Universidade Aberta Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais, Portugal
"Do sensível nasce a obra do humano. Um estudo sobre resistência e superação das epistemologias hegemónicas para outros significados plurais na formação humana" (THESIS/DISSERTATION)
2023/02/21 - 2023/02/23
Concluded
Horizon Europe/2020 Master of Finance and EC Audits (Outros)
Major in Gestão de Ciência
Europa Media Trainings, Belgium
2021/09/16 - 2021/09/17
Concluded
Financial Administration & Auditing preparation E.C. Funded (Diploma de especialização)
Major in Gestão de Ciência
European Academy of Management, Belgium
2021/05/28 - 2021/05/29
Concluded
Proposal Writing and Project Management for Horizon Europe Program (Diploma de especialização)
Major in Gestão de Ciência
Academy Vocal Europe, Belgium
2017 - 2018
Concluded
Relações Interculturais (Curso de doutoramento (conclusão de unidades curriculares))
Universidade Aberta Centro de Estudos das Migrações e das Relações Interculturais, Portugal
2010/09/01 - 2011/07/31
Concluded
Administração, Acompanhamento e Regulação da Educação (Curso de mestrado (conclusão do curso de especialização))
Major in Políticas Educativas - Globalização e Interculturalidade
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
16
2007/09/01 - 2010/07/31
Concluded
Ciências da Educação (Licenciatura)
Major in Ciências da Educação
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
17
1993/09/01 - 1999/06/30
Concluded
Curso Complementar de Canto (Ensino secundário)
Major in Vocacional Artístico
Escola Artística de Música do Conservatório Nacional, Portugal
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2014 - Current Science and Technology Management Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
2008 - 2014 Research Assistant (Research) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2010/12/21 - 2013/12/20 Riaipe3 - PROGRAMA MARCO INTERUNIVERSITARIO PARA UNA POLÍTICA DE EQUIDAD Y COHESIÓN SOCIAL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
Research Fellow
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Concluded

Contract

Designation Funders
2021/11/26 - Current FILMEU - European Universities Alliance for Film and Media Arts
Researcher
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal

LUCA School of Arts - Campus Gent/Sint-Lucas, Belgium

Dun Laoghaire Institute of Art Design and Technology, Ireland

SZFE – University of Theatre and Film Arts, Hungary
Erasmus Plus
Ongoing
2017/04/30 - 2020/04/29 C3Places. Using ICT for Co-Creation of inclusive public Places
Researcher
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos do Território Cultura e Desenvolvimento, Portugal
Ongoing
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento
UID/CED/04114/2019
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2015/10/01 - 2018/04/30 COST Action- TU1306
Other
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Joana Solipa Batista; Inês Almeida; Lourenço, Filipa. "Placemaking with teenagers. Experiences driven from thematic workshops on urban planning". In Co-creation of Public Open Places. 2020.
    Published
  2. Lourenço, Filipa. "Public spaces as gathering places in different locations-in-movement". In NEIGHBOURHOOD & CITY Between digital and analogue perspectives, edited by Marluci Menezes; Carlos Smaniotto, 399-406. Lisboa, Portugal: Edições universitárias Lusófonas, 2019.
    Published
  3. Lourenço, Filipa; António Teodoro. "Espaços, Identidades e Culturas na América Latina: alternativas epistémicas para um outro mundo possível.". In Interculturalidad y Educación Superior, 175-194. Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblos, 2013.
    Published
Conference abstract
  1. Manuela Guilherme. "Epistemological conversations with the South: New conceptual models of intercultural higher education in Latin America". Paper presented in Congresso 3rd ISA Forum of Sociology, Viena de Austria, 2016.
Conference poster
  1. Lourenço, Filipa. "Universidade versus Pluriversidade: a identidade e visão no Ensino Superior Indígena". Paper presented in Ciclo de Seminários PPT, Projetos, Parcerias e Partilhas "A Interculturalidade e os Ventos do Sul”, 2012.
Edited book
  1. Lourenço, Filipa. Interculturalidad y Educación Superior. Buenos Aires, Argentina: Editorial Biblos. 2013.
    Published • Editor
  2. Mendizábal, Christian; Lourenço, Filipa; Villegas, Miriam. Interculturalidad y Educación Superior. Desafíos de la diversidad para un cambio educativo. Argentina, Bolivia: Editorial Biblos. 2013.
Journal article
  1. Lourenço, F.; Manuel Tavares Gomes. "A Linguagem do sensível como eixo transversal das pedagogias de resistência: uma estratégia de ação diatópica e emancipatória". Revista Lusófona de Educação (2024):
    Open access • In press
  2. Guilherme, Manuela; Lourenço, Filipa. "Da práxis de-colonial e intercultural no ensino superior indígena: Andante ma non troppo". Este artigo inicia-se com uma discussão teórica sobre as tensões locais, nacionais e globais que hoje pressionam as instituições de educação superior, a fim de contextualizar a apresentação dos desafios ontológicos e epistemológicos que as universidades indígenas interculturais, recentemente criadas na América Latina, têm empreendido. As exigências de internacionalização e transnacio- nalização fe 31 31 (2015): http://hdl.handle.net/10316/35255.
    Open access • Published

Other

Other output
  1. Apresentação. Introdução, Editorial. 2013. Teodoro, António; Villegas, Miriam; Mendizábal, Christian; Lourenço, Filipa.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2022/09/22 Art as Resistance and Overcoming Hegemonic Epistemologies for Other Plural Meanings in Human Development The 3rd Barcelona Conference on Education (BCE2022)
University of Barcelona, Spain (Barcelona, Spain)
2021/12/13 A esperança de um sensível inédito-viável. Um estudo sobre resistência e superação das epistemologias hegemónicas para outros significados plurais na formação humana. Congresso Internacional “Paulo Freire: um centenário de atualidade
Universidade Lusófona, CeiED (Lisboa, Portugal)
2016/07/14 Epistemological conversations with the South: New conceptual models of intercultural higher education in Latin America Congresso 3rd ISA Forum of Sociology
ISA (Viena, Austria)
Distinctions

Other distinction

2011 Bolsa de Mérito
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal