???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Márcia Aguiar

Citation names

  • Aguiar, Márcia

Author identifiers

Ciência ID
5A17-922A-0435
ORCID iD
0009-0006-4525-5316

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
Education
Degree Classification
2023 - 2023
Concluded
E-Ducar: Desenvolvimento de Competências Pedagógicas para Educação a Distância (Outros)
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
20
2009 - 2013/12/20
Concluded
Sciences de la Societé (Doctorat)
Major in Sociologie
Université de Versailles Saint-Quentin-en-Yvelines, France
"Figures de la Médiation dans la Formation des Adultes: Une étude multicas à partir de l'expérience au Portugal et en France. " (THESIS/DISSERTATION)
Aprovada com menção “três honorable”
2013/12/20
Concluded
Ciências da Educação (Doutoramento)
Major in Especialidade: Desenvolvimento Curricular
Universidade do Minho, Portugal
"Figuras da Mediação na Formação de Adultos:um Estudo Multicasos, a Partir da Experiência em Portugal e em França" (THESIS/DISSERTATION)
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2014 - 2016 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
2014 - 2015 Assistant Professor (University Teacher) Universidade Portucalense Infante Dom Henrique, Portugal
2013 - 2014 Assistant (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2021 - Current Formadora do Instituto de Mediação Universidade Lusófona do Porto, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2021 - Current Université Populaire Européenne pour la production de Cas d'intervention en mediation
KA210-VET-2BFF4177
Colaboradora e Formadora
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
Ongoing
2021 - 2023 Mediação Escolar da C.M. do Porto
Contrato de Adjudicação Pública
Formadora e Colaboradora
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
Concluded
2021 - 2022 Mediação Escolar da CM de Gondomar
Contrato de Adjudicação Pública
Formadora e Colaboradora
Universidade Lusófona do Porto, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Alves, Maria Palmira; Machado, Eusébio André; Aguiar, Márcia. "EVALUACIÓN PRÁCTICA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR: entre el positivismo y la emancipación.". In Procesos Educativos: Desafíos y Retos en el siglo XXI.. Pearson Educación de México, 2015.
    Published
  2. Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria Costa e. "Le processus de reconnaissance, validation et certification de compétences au Portugal et en France. Un noveau modèle avec de noveau acteurs professionnels?". Universidad de la Republica. Facultad de Odontologia, 2014.
  3. Alves, Maria Palmira; Oliveira, Lia Raquel; Aguiar, Márcia. "O Modelo Feedback 360º: para uma modelização da avaliação das aprendizagens no Ensino Superior.". In Avaliação, Ensino e Aprendizagem no Ensino Superior em Portugal e no Brasil : Realidades e Perspectivas, 475-496. Lisboa: EDUCA, 2014.
    Published
Conference paper
  1. Aguiar, Márcia e Silva, Ana Maria. "Novos espaços e formas de aprendizagem: contributos da mediação.". Paper presented in I Colóquio Internacional de Ciências Sociais da Educação - III Encontro de Sociologia da Educação., 2013.
    Published
  2. Aguiar, Marcia; Silva, Ana Maria. "Potencialidades educativas da mediação de conflitos em contextos de educação e formação de adultos.". 2012.
  3. Aguiar, Márcia; SILVA, Ana Maria Costa. "Educação e Mediação: O papel do Mediador EFA no quadro da Mediação Formativa.". Paper presented in XI Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação, Guarda, 2011.
    Published
  4. Aguiar, Márcia; SILVA, Ana Maria Costa. "Lifelong Learning Education – Education and Training of Adults: a research on the role of the Mediator.". Paper presented in Summer School 2010, Roskilde, 2010.
    Published
  5. Aguiar, Márcia; SILVA, Ana Maria Costa. "Collaborative learning and/in educational contexts: the EFA Courses.". Paper presented in Second Ibero-American Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE’2010): Creating Meaningful Environments, Barcelona, 2010.
    Published
  6. Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria. "Trabalho por Projecto: competências do Tutor e do Mediador na aprendizagem colaborativa.". Paper presented in Second Ibero-American Symposium on Project Approaches in Engineering Education (PAEE’2010): Creating Meaningful Environments, Barcelona, 2010.
    Published
  7. Aguiar, Márcia; SILVA, Ana Maria Costa. "Os Cursos de Educação e Formação de Adultos: reflexões sobre algumas questões curriculares.". Paper presented in Debater o Currículo e seus campos, IX Colóquio sobre Questões Curriculares/V Colóquio Luso-Brasileiro, Porto, 2010.
    Published
  8. Aguiar, Márcia. "Os processos pedagógicos e comunicacionais em Mediação no contexto da Formação de Adultos.". Paper presented in X Congresso Galego-Português de Psicopedagogia, Braga, 2009.
    Published
  9. Aguiar, Márcia. "Mediação EFA: novos contextos, práticas e perfis na Educação e Formação de Adultos.". Paper presented in II Congresso Internacional do CIDInE: Novos Contextos de formação, investigação e mediação, Aveiro, 2009.
    Published
  10. Aguiar, Márcia. "Mediação e Inclusão: O lugar do Mediador no Núcleo de Apoio Educativo de um Agrupamento de Escolas da cidade de Braga.". Paper presented in XVI Colóquio da AFIRSE/AIPELF, Tutoria e Mediação em Educação: Novos Desafios à Investigação Educacional, Lisboa, 2008.
    Published
Journal article
  1. Aguiar, Márcia; Afonso, José António; Rodrigues, Sandra Estêvão. "A DIFERENÇA EM PRIMEIRO PLANO UM PEQUENO PASSO RUMO À INCLUSÃO (PARTE II)". Revista Profissão Docente 16 34 (2017): http://dx.doi.org/10.31496/rpd.v16i34.1048.
    Published • 10.31496/rpd.v16i34.1048
  2. Aguiar, Márcia; Afonso, José António; Rodrigues, Sandra Estêvão. "A diferença em primeiro plano: um pequeno passo rumo à inclusão (parte I)". Revista Profissão Docente 14 30 (2014): 57-75. http://hdl.handle.net/1822/32296.
    Published
  3. Aguiar, Márcia; Alves, Maria Palmira. "Laboratory of Development and Evaluation of Transversal Skills - LaDETS: a pilot project in the Bachelor of Education of the University of Minho (Portugal)". Mediterranean Journal of Social Sciences 5 22 (2014): 149-154. http://dx.doi.org/10.5901/mjss.2014.v5n22p149.
    Published • 10.5901/mjss.2014.v5n22p149
  4. Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria Costa e. "Mediation competences in adult education and training in Portugal and France". (2013): http://hdl.handle.net/1822/26056.
  5. Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria Costa e. "Qualitative methodology in education: a multi-case study focused on the formative mediation area in Portugal and in France". (2013): https://hdl.handle.net/1822/26058.
    10.5901/jesr.2013.v3n7p210
  6. Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria Costa e. "Training in mediation : an educational mechanism for new professional profiles". (2012): http://hdl.handle.net/1822/21210.
  7. Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria Costa e. "Adult education and training in Portugal : a multi-case study focused on autobiographical experiences". (2012): http://hdl.handle.net/1822/21212.
  8. SILVA, Ana Maria Costa; Aguiar, Márcia. "Mediação Educativa, Direitos Humanos e Educação para a Cidadania". Educação em Revista 10 1 (2009): 45-61.
    Published
Thesis / Dissertation
  1. Aguiar, Márcia Barbosa. "Figuras da mediação na formação de adultos: um estudo multicasos, a partir da experiência em Portugal e em França". PhD, 2013. http://hdl.handle.net/1822/28832.

Other

Other output
  1. Potencialidades educativas da mediação de conflitos em contextos de educação e formação de adultos. A presente comunicação insere-se num projeto de investigação de âmbito mais alargado intitulado “Figuras da Mediação na Formação de Adultos: Um Estudo Multicasos, a partir da experiência em Portugal e em França”. Neste texto, procuraremos problematizar o papel da Mediação de Conflitos na Educação e Formação de Adultos, especificamente, no caso dos Cursos de Educação e Formação de Adultos e no Proc. 2012. Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria Costa e. http://hdl.handle.net/1822/21260.
  2. New skills in adult education and training: the field of mediation in Portugal and France. The concept of competence has been much substantiated, studied and discussed. As the result of new educational models developed in the field of Adult Education and Training (AET) during the last decade, new professionals have emerged, whose intervention is located mainly in the field of Educational Mediation and Adult Education. These professionals have had to develop a set of specific competences. 2012. Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria Costa e. http://hdl.handle.net/1822/26014.
    10.1016/j.sbspro.2012.12.013
  3. Educational implications of transformative learning: a multicase study in Portugal. In this paper we will present two initiatives of education and training of adults in Portugal and problematize the relation between them and the principles of transformative learning, from the analysis of the practices of the Professionals working in that field. 2011. Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria Costa e. http://hdl.handle.net/1822/13685.
  4. Adult education in Portugal : new identities in a dynamic of lifelong learning. 2011. Aguiar, Márcia; Silva, Ana Maria Costa e. http://hdl.handle.net/1822/26052.
Activities

Consulting

Activity description Institution / Organization
2019 - Current Consultoria em eLearning e Estratégia de Learner Experience.
2019 - Current Conceção, implementação e avaliação de projetos de formação online. Gestão de Formação Online.
2019 - Current - Produção de recursos digitais para Formação Online (e-conteúdos). - Gamificação de Formação Online.

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2023 - Current Fenómenos Perturbadores da Convivência na Escola: Indisciplina, Violência e Conflito. Modelos de Gestão de Conflitos na Escola. Análise do Conflito. Pós-Graduação em Mediação de Conflitos em Contexto Escolar Universidade Lusófona do Porto, Portugal
2023 - Current O Mediador de Conflitos na Escola: Princípios e Competências de Atuação na Mediação. Pós-Graduação em Mediação de Conflitos em Contexto Escolar Universidade Lusófona do Porto, Portugal