Identification
Personal identification
- Full name
- CARLA SOFIA CARVALHO DE FREITAS SILVA
Citation names
- Silva, Carla
Author identifiers
- Ciência ID
- 6213-7D4E-963B
- ORCID iD
- 0000-0003-2506-1435
- Google Scholar ID
- Y3EhvlYIHEQC&hl
- Researcher Id
- AAH-5732-2020
- Scopus Author Id
- 56732337100
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
Italian | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
French | Intermediate (B1) | Proficiency (C2) | Upper intermediate (B2) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
Norwegian | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) | Beginner (A1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2018/01/11
Concluded
|
Psicologia (Doutoramento)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
"Children's and adolescents' self-representations in the context of adverse family experiences: emotional, relational and
cognitive processes, and implications for psychosocial functioning" (THESIS/DISSERTATION)
|
|
2008/03/07 - 2011/04/30
Concluded
|
Pós-Graduação em Psicoterapia Cognitivo-Comportamental (Pós-Graduação)
Associação Portuguesa de Terapias Comportamental e Cognitiva, Portugal
|
|
2004/09/30
Concluded
|
Psicologia (Licenciatura)
Universidade de Lisboa, Portugal
|
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2021/08/01 - 2022/08/15 | Contracted Researcher (Research) | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal | ||
2019/06/01 - 2021/07/31 | Contracted Researcher (Research) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2017/09/01 - 2019/01/31 | Researcher (Research) | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal |
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal | ||
2013/09/01 - 2017/08/31 | Researcher (Research) | Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal |
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2022/08/16 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2005/10/24 - 2013/08/31 | Técnico Superior (Técnico Superior) | Escola Básica e Secundária do Porto Moniz, Portugal |
2005/05/01 - 2005/10/21 | Técnico Psicologia Estagiário (Técnico Psicologia) | Casa de Acolhimento "Aconchego", Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2013/09/01 - 2017/08/31 | PROCESSOS COGNITIVOS E EMOCIONAIS NA RELAÇÃO ENTRE CONFLITOS FAMILIARES E AUTO-REPRESENTAÇÕES DAS CRIANÇAS
SFRH/BD/90354/2012
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2019/06/01 - 2023/03/15 | Social Images, organizational climate and quality of relationships in Residential Care: The design, implementation and evaluation
of an intervention program.
PTDC/CED-EDG/30373/2017
Researcher
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2021/08/01 - 2022/08/15 | Center for Research and Social Intervention
UID/PSI/03125/2019
Researcher
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2020/02/20 - 2020/03/13 | COST Action CA18213 - Rural NEET Youth Network: Modeling the risks underlying rural NEETs social exclusion
External Expert
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
|
European Cooperation in Science and Technology |
2017/09/01 - 2019/01/31 | ISOTIS: Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society
H2020-SC6-REV-INEQUAL-2016
Researcher
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2013/07 - 2015/06 | Social Imagens of Institutionalized Children and Youth
FCT-CAPES/311/Programa 13/Medida 004/Project 6818/2013
Researcher
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior Concluded
|
Outputs
Publications
Book chapter |
|
Conference poster |
|
Journal article |
|
Manual |
|
Report |
|
Thesis / Dissertation |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2024/01/19 | Normalização da vida social das crianças e jovens acolhidos [Normalizing the social life of children and young people in residential care] | Congresso sobre o Acolhimento em Portugal - (Re)Pensar o Sistema
Universidade Católica, Faculdade de Ciências Humanas (Lisboa, Portugal)
|
2023/09/06 | Gestão emocional na escola: Da teoria à prática [Emotional management at school: From theory to practice] | Fórum Educativo, II Edição
Cáritas da Ilha Terceira (Angra do Heroísmo, Portugal)
|
2022/09/09 | The moderating role of social support in the association between youth's perceptions of their social images and self-representations | 11th International Research Network in Foster Care Conference
International Foster Care Research Network (Barcelona, Spain)
|
2022/09/09 | Social support as a mechanism explaining the association between organizational social context and youth's psychopathology | 11th International Research Network in Foster Care Conference
International Foster Care Research Network (Barcelona, Spain)
|
2021/09 | Social climate of residential facilities and youth’s psychopathology: the role of the youth-caregiver relationship quality | EUSARF 2021 conference “the Perspective of the Child”
ZHAW University of Applied Sciences Zürich, School of Social Work: Institute of Childhood, Youth and Family. (Zürich, Switzerland)
|
2021/09 | Youth-caregiver relationship as the looking-glass for youth’s self-representations construction in the context of residential care | EUSARF 2021 conference “the Perspective of the Child”
ZHAW University of Applied Sciences Zürich, School of Social Work: Institute of Childhood, Youth and Family. (Zürich, Switzerland)
|
2021/06 | Organizational social context in residential care and psychopathology: the role of youth-caregiver relationship quality | 16th ISPCAN European Conference
CISMAI and Università degli Studi di Milano-Bicocca (Milan, Italy)
|
2021/06 | Organizational social context and academic achievement of youth in residential care: The mediating role of youth-caregiver relationship quality | 16th ISPCAN European Conference
CISMAI and Università degli Studi di Milano-Bicocca (Milan, Italy)
|
2021/06 | Youth's self-construction process in the context of residential care: The Looking-Glass Self Hypothesis within the youth-educator relationship. | 16th ISPCAN European Congress
CISMAI and Università degli Studi di Milano-Bicocca (Milan, Italy)
|
2020/11/04 | Social climate of residential facilities and youth’s psychopathology: the role of the youth-caregiver relationship quality | International Therapeutic Residential Care Summit: Bringing Our Research and Practice Voices Together to Create Excellence
in Therapeutic Residential Care
Association of Children’s Residential Centers (Milwaukee (Online), United States)
|
2020/01/25 | Perspetiva Dos Profissionais Em Acolhimento Residencial Sobre O Clima Social Organizacional: Diferenças Relacionadas Com A Função Desempenhada [The Perspective of Professionals in Residential Care on the Organizational Social Climate: Differences Related to the Function Performed] | ICCA - International Conference on Childhood and Adolescence
eventQualia (Lisbon, Portugal)
|
2020/01/25 | Ajustamento Psicológico De Jovens Em Acolhimento Residencial: O Papel Do Clima Social Organizacional Percebido Pelos Educadores [Psychological Adjustment of Young People in Residential Care: The Role of the Organizational Social Climate Perceived by Educators] | ICCA - International Conference on Childhood and Adolescence
eventQualia (Lisbon, Portugal)
|
2020/01/25 | Funcionamento Académico De Jovens Em Acolhimento Residencial: O Papel Do Clima Na Perspetiva Dos Cuidadores/ Educadores Dos Jovens [Academic Performance of Young People in Residential Care: The Role of Climate from the Perspective of the Young People's Caregivers/Educators] | ICCA - International Conference on Childhood and Adolescence
eventQualia (Lisbon, Portugal)
|
2019/07 | Multiple case studies on curriculum, pedagogy, and school climate interventions tackling inequalities. . | Porto ICRE.19 – International Conference of Research in Education
(Porto, Portugal)
|
2018/10 | Professionals’ perceptions on collaborative consultation in early childhood intervention in Portugal | ECI Conference 2018 “Early Childhood Intervention: Changing paradigms through participatory practices with families, professionals
and society
(Kharkiv, Ukraine)
|
2018/09/06 | O que eu penso de mim é importante para o que eu faço: Como promover um auto-conceito positivo e realista nas crianças [What I think of myself is important for what I do: How to promote a positive and realistic self-concept in children] | Fórum Educativo – Educação: um desafio para todos
Cáritas da Ilha Terceira (Angra do Heroísmo, Portugal)
|
2018/08 | An inventory of promising curriculum, pedagogy, and social climate interventions tackling inequalities in 8 European countries. Presentation at the EARLI SIG 5 Conference 2018 – Learning and Development in Early Childhood, Berlin, August 29-31. | EARLI SIG 5 Conference 2018 – Learning and Development in Early Childhood
(Berlin, Germany)
|
2017/12/12 | The Evaluation of Child Maltreatment Severity and the Decision-Making Processes in the Child Protection System | 19th International Conference on Forensic Psychology
(Kuala Lumpur, Malaysia)
|
2017/09 | Collaborative consultation in early childhood intervention | 18th European Conference on Developmental Psychology (ECDP 2017)
(Utrecht, Netherlands)
|
2017/06/29 | Conflito interparental e auto-representações de crianças e adolescentes: O papel da sua perceção da relação com os pais [Interparental conflict and self-representations of children and adolescents: The role of their perception of the relationship with their parents] | IV Encontro Nacional de Psicologia Comunitária
(Lisboa, Portugal)
|
2016/09/19 | The mediating role of youth’s self-representations in associations between adverse family experiences and externalizing behaviour. | XVth Biennial Conference of the European Association for Research on Adolescenc
EARA (Spain)
|
2016/09/15 | Construction of self-representations in maltreated children and adolescents: parents’ influence within the Looking-Glass Self. | 18th SGEM International Multidisciplinary Scientific GeoConference SGEM2018, Nano, Bio, Green and Space: Technologies for
Sustainable Future
STEF92 Technology (Oviedo, Spain)
|
2016/07/01 | Construção da auto-representação das crianças e adolescentes no contexto da parentalidade maltratante [Constructing the self-representation of children and adolescents in the context of abusive parenting] | IX Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
Associação Portuguesa de Psicologia (Faro, Portugal)
|
2016/05/12 | The Looking-Glass Self Hypothesis in maltreated children and adolescents: parents¿ influence in the construction of their self-representations | 5th EFCAP CONGRESS: Mental health needs of young offenders and victims: Assessment, intervention and legal issues
(Porto, Portugal)
|
2016/03/04 | Cognitive and emotional processes in the relationship between family conflicts and children’s/adolescents’ self-representations. | WINTER SCHOOL Youth, Society and Policy
(Groningen, Netherlands)
|
2015/09/29 | Self-representation construction in children and adolescents victim of abusive parenting practices. | 14th ISPCAN European Regional Conference on Child Abuse and Neglect
(Bucharest)
|
2015/05/29 | Interparental conflict and adolescents’ self-representations: The role of emotional insecurity | XI PhD Meeting in Social and Organizational Psychology
(Lisbon, Portugal)
|
2014/09/11 | Conflito interparental e construção da auto-representação nos adolescentes: o papel da segurança emocional na relação interparental [Interparental conflict and the construction of self-representation in adolescents: the role of emotional security in the interparental relationship] | IX Congresso Ibero-americano/ 2.º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses
Ordem dos Psicólogos Portugueses [Portuguese Psychologists Association] (Lisboa, Portugal)
|
2014/09/10 | Adaptação da Escala de Segurança no Subsistema Interparental a uma amostra de adolescentes portugueses. | IX Congresso Iberoamericano de Psicologia/2.º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses
(Lisboa, Portugal)
|
2014/04/03 | Conflito interparental e segurança emocional das crianças e adolescentes: o papel moderador da perceção da relação com os pais [Interparental conflict and emotional security of children and adolescents: the moderating role of perceived relationship with parents] | V Congresso Internacional de Psicologia da Criança e do Adolescente
Universidade Lusíada de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2013/09 | Interparental conflict and children’s self-representations: the mediating role of children’s emotional security in the interparental relationship. | 2013 ISPCAN European Regional Conference on Child Abuse & Neglect
(Dublin, Ireland)
|
2013/06/21 | Conflito interparental e auto-representações das crianças: o papel mediador da segurança emocional das crianças na relação interparental [Interparental conflict and the construction of self-representation in adolescents: the role of emotional security in the interparental relationship] | VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
(Aveiro)
|
2013/06/07 | Exposição ao conflito interparental e funcionamento psicossocial e académico das crianças e jovens [Exposure to interparental conflict and the psychosocial and academic functioning of children and young people] | II Encontro Nacional sobre Crianças e Jovens em Perigo
(Lisboa, Portugal)
|
2013/06 | Conflito marital e segurança emocional das crianças na relação interparental: o papel moderador da percepção das crianças da relação pais-filhos [Marital conflict and children's emotional security in the interparental relationship: the moderating role of children's perception of the parent-child relationship] | VIII Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
Associação Portuguesa de Psicologia (Aveiro, Portugal)
|
2013/05/24 | Marital conflict and children’s self-representations: Exploring the mediating role of children’s emotional, cognitive and behavioral response processes. | IX PhD Meeting in Social and Organizational Psychology
(Lisboa, Portugal)
|
2012/10/17 | El conflicto interparental y la construcción de la autorepresentación de los niños [Interparental conflict and the construction of self-representation in children] | XI Congreso Internacional da Infancia Maltratada, Construyendo pontes entre investigación e práctica
(Oviedo, Spain)
|
2012/09 | Abusive mothers in a work disadvantage context: the need for organizational changes for promoting mothers’ perceptions of control about their work situation. | European Scientific Association on Residential & Foster Care for Children and Adolescents Conference
(Glasgow, United Kingdom)
|
2012/05/25 | Construção da auto-representação das crianças em contextos familiares com conflitos maritais [Construction of children's self-representation in family contexts with marital conflicts] | VII Encontro de Investigação em Psicologia Social e das Organizações
CIS-Iscte (Center for Psychological Research and Social Intervention) (Lisboa, Portugal)
|
2010/03 | A dimensão relacional dos programas de intervenção psicológica nas escolas [The relational dimension of psychological intervention programs in schools] | II Congresso Internacional de Convivencia Escolar: Variables psicológicas y educativas implicadas
(Almeria, Spain)
|
2009/11/19 | Valorização das actividades académicas através de experiências profissionais [Valuing academic activities through professional experiences] | Conferência AEPSI sobre Intervenções Eficazes em Educação
(Funchal, Portugal)
|
2009/07 | Improvement of attitudes towards school through social skills development. | 11th European Congress of Psychology
(Oslo, Norway)
|
2009/06/05 | Pragmáticas da intervenção psicológica em contexto educativo: os programas de intervenção [Pragmatics of psychological intervention in the educational context: intervention programs] | V Encontro dos psicólogos da Madeira
(Funchal, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024 - Current | People on the move: The migration route and its motivations, hopes and losses through impassable imaginary lines
Co-supervisor
|
Migration Studies (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal Universidade de Lisboa Instituto de Geografia e Ordenamento do Território, Portugal Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2023/09 - Current | The Mind at Play: the relationship between self-concept and well-being in professional athletes
Supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/09 - Current | Teachers' socio-emotional skills: implications for their well-being and classroom management
Supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/09 - Current | Adverse Childhood Experiences and Violence in Intimate Relationships in Emerging Adults: The Mediating Role of Self-Representations
Supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/09 - Current | Adverse Childhood Experiences and Somatization in Emerging Adults: The Mediating Role of Alexithymia
Supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/09 - Current | Socio-emotional Competencies at School: Evaluation of the "Adventures in 3D" Program
Supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/09 - Current | Self-concept and (Mal)Adaptive Behavior in Emerging Adulthood: A Systematic Literature Review
Supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/09 - Current | Caraterização das Práticas Informadas pelo Trauma nas Diferentes Equipas do Sistema de Proteção de
Crianças e Jovens [Characterization of Trauma-Informed Practices in the Different Teams of the Child Protection System]
Co-supervisor
|
Forensic Psychology (Master)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2023/09 - Current | Práticas informadas pelo trauma no sistema de promoção e proteção de crianças e jovens: Estudo de validação do instrumento
Attitudes Related to Trauma-Informed Care [Trauma-informed practices in the child and youth promotion and protection system:
Validation study of the Attitudes Related to Trauma-Informed Care instrument]
Co-supervisor
|
Forensic Psychology (Master)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2022/09 - 2023/12 | Authenticity and Well-being in Emerging Adults: The Moderating Role of Individual Variables
Supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/09 - 2023/12 | Effects of Child Maltreatment on Adolescents' Self-Concept: A Systematic Literature Review
Supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2021/11 - 2023/11 | Exposure to interparental conflict and the quality of parent-child relationships in emerging adults: The mediating role of
self-blame and threat appraisals
Supervisor
|
Mestrado em Psicologia Comunitária, Proteção de Crianças e Jovens em Risco (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2021/10 - 2022/12 | Quality of the Relationship of Youth in Residential Care with their Friends and Psychological Functioning: The moderating
role of Individual and Contextual Variables
Co-supervisor of Ana Filipa da Glória Rodrigues
|
Psicologia (Master)
Faculdade de Psicologia da Universidade de Lisboa, Portugal
|
2021/10 - 2022/06 | Out of sight is not out of mind: Associations between perceived maternal attachment and self-representations of youth in residential
care moderated by individual and relational variables
Co-supervisor
|
Clinical and Health Psychology (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2020 - 2021 | Sense of Power and Quality of Friendships: The Mediating Role of Authenticity [Sentido de poder e qualidade das amizade: O
papel mediador da autenticidade]
Supervisor
|
MESTRADO INTEGRADO EM PSICOLOGIA Área de Especialização em Cognição Social Aplicada (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
|
2019 - 2020 | Interparental conflict and emerging adults dating relationships: Cognitive and emotional processes [Conflito interparental
e relações de namoro em jovens adultos: Processos cognitivos e emocionais]
Supervisor
|
MSc in Community Psychology, Protection of Children and Youth at Risk (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2018 - 2019 | Meta-representations accuracy in youth in residential care, within their relationship with the caregiver [A precisão das meta-representações
do Self dos jovens em acolhimento residencial, no âmbito da relação com o educador de referência]
Supervisor of Patrícia Alexandra Martinho da Silva
|
MSc in Community Psychology, Protection of Children and Youth at Risk (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2015 - 2016 | Parent-Child Communication and Psychological Adjustment of Children and Adolescents Reported and not Reported to the Portuguese
Child and Youth Protection System
Co-supervisor of Mónica Raquel Pinheiro Lourenço
|
MSc in Community Psychology, Protection of Children and Youth at Risk (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2016/10/19 - 2017/07/30 | IV Encontro Nacional de Psicologia Comunitária (2017) 29 - 30 June, ISCTE-IUL, Lisbon, Portugal. (2016/10/19)
Other (Member of the Organising Committee)
|
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal Sociedade Portuguesa de Psicologia Comunitária, Portugal |
2016/01/26 - 2016/01/29 | 11.º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde: Desafios da Psicologia da Saúde num Mundo em Mudança (2016), 26-29 January,
ISCTE-IUL, Lisbon, Portugal. (2016/01/26 - 2016/01/29)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
2014/07/15 - 2014/12/01 | International Symposium INTOVIAN - Protecting infants and toddlers from domestic violence, 21-22 November 2014, ISCTE-IUL,
Lisbon, Portugal (2014/07/15)
Other (Member of the Organising Committee)
|
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
2013/04/18 - 2013/06/01 | II Encontro Nacional sobre Crianças e Jovens em Perigo (2013), 7 June, ISCTE-IUL, Lisbon, Portugal. (2013/04/18)
Other (Member of the Organising Committee)
|
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
2012/01/17 - 2012/05/17 | I Encontro Nacional sobre Crianças e Jovens em Perigo (2012), 11 May, ISCTE-IUL, Lisbon, Portugal. (2012/01/17)
Other (Member of the Organising Committee)
|
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
2011/01/19 - 2011/05/29 | Congresso Internacional AEPSI “Educação, Saúde e Desenvolvimento Social” (2011), 13-14 May, Escola Dr. Horácio Bento de Gouveia,
Funchal, Portugal (2011/05/13 - 2011/05/14)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
AEPSI - Associação Educação & Psicologia, Portugal |
2009/10/06 - 2009/11/30 | Conferência AEPSI sobre Intervenções Eficazes em Educação (2009), 19 novembro, Escola Dr. Horácio Bento de Gouveia, Funchal,
Portugal (2009/11/19 - 2009/11/19)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
AEPSI - Associação Educação & Psicologia, Portugal |
2008/01 - 2008/05/15 | Congresso Psicologia, Educação, Comunidade (2008), 8-9 maio, Escola Dr. Horácio Bento de Gouveia, Funchal, Portugal (2008/05/08 - 2008/05/09)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
AEPSI - Associação Educação & Psicologia, Portugal |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2023/12 | Aliança Terapêutica na Psicoterapia Infantil: Uma Revisão Sistemática [Therapeutic Alliance in Child Psychotherapy: A Systematic
Review]
(Thesis) Arguer
|
Clara Lopes de Mendonça (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/12 | O Impacto da Satisfação das Necessidades Psicológicas Básicas pelos Pais no Ajustamento Psicológico dos Adolescentes [The
Impact of Parents' Satisfaction of Basic Psychological Needs on Adolescents' Psychological Adjustment]
(Thesis) Arguer
|
Serena Maria Rivara Velez (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/12 | Processamento Emocional e Emoções de Valência Positiva em Psicoterapia: Metaprocessamento enquanto Evento Significativo num
Estudo de Caso Misto, Longitudinal e Eficaz [Emotional Processing and Positive Valence Emotions in Psychotherapy: Metaprocessing
as a Significant Event in a Mixed, Longitudinal and Effective Case Study]
(Thesis) Arguer
|
Victória da Silva Gutierrez (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/12 | Sono e Atenção em Estudantes Universitários Portugueses [Sleep and Attention in Portuguese University Students]
(Thesis) Arguer
|
Mariana Leite Barros (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/12 | Hábitos e Qualidade do Sono em Estudantes Universitários Portugueses [Sleep Habits and Quality in Portuguese University Students]
President of the jury
|
Daniela Maria da Piedade Pereira Nobre (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/12 | Representações Mentais das Crianças acerca das Figuras Parentais: Uma Porta de Entrada [Children's Mental Representations
of Parental Figures: A Gateway]
President of the jury
|
Laura Luís Santos Valente (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/12 | As Representações Mentais das Crianças acerca dos Amigos [Children's Mental Representations of Friends]
President of the jury
|
Maria Saraiva Ruivaco (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/12 | Esquemas Positivos, Impacto Traumático de Experiências Precoces de Vergonha e Ajustamento Psicológico na Adolescência [Positive
Schemas, the Traumatic Impact of Early Experiences of Shame and Psychological Adjustment in Adolescence]
President of the jury
|
Marta Brito Colaço Carvalho Belo (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/10 | O Processamento Cognitivo nas Práticas Parentais de Privação: Um Estudo Online sobre o Papel Mediador das Atribuições Parentais
numa Amostra de Mães e Pais [Cognitive Processing in Parental Deprivation Practices: An Online Study on the Mediating Role
of Parental Mediating Role of Parental Attributions in a Sample of Mothers and Fathers]
(Thesis) Arguer
|
Rosana Menezes Vasconcellos Terres (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/07 | Cosleeping em Casais: Uma Revisão Sistemática [Cosleeping in Couples: A Systematic Review]
President of the jury
|
Margarida Dinis da Fonseca Pedras Ribeiro (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2023/07 | Processamento Experiência de Mudança em Psicoterapia: Metaprocessamento Enquanto Evento Significativo num Estudo de Caso Misto,
Longitudinal e Eficaz [Processing Experience of Change in Psychotherapy: Metaprocessing as a Significant Event in a Mixed,
Longitudinal and Effective Case Study]
(Thesis) Arguer
|
Gonçalo Costa Estêvão (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/12 | Aplicação de um Modelo de Fases em Contexto de Treino de Jovens Terapeutas em Integração em Psicoterapia: Um Estudo Quantitativo
Longitudinal [Application of a Phase Model in the Context of Training Young Therapists in Psychotherapy Integration: A Longitudinal
Quantitative Study]
(Thesis) Arguer
|
Afonso Gaio Marques Pereira (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/12 | O Subreconhecimento do Autismo no Feminino: uma Revisão Sistemática [Under-recognition of Autism in Women: a Systematic Review]
President of the jury
|
Mafalda Baptista Neno dos Santos (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/11 | A intenção de se tornar família de acolhimento: evidência no contexto português a partir da teoria do comportamento planeado
[The intention to become a foster family: evidence in the portuguese context from the theory of planned behavior]
(Thesis) Arguer
|
Ana Beatriz Rodrigues Luzio (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2022/11 | A Relação entre a Conexão Social e a Satisfação com a Vida em Contexto Covid-19: O Papel Mediador das Relações Sociais [The
Relationship between Social Connectedness and Satisfaction with Life in a Covid-19 Context: The Mediating Role of Social Relationships]
(Thesis) Arguer
|
Marisa Marinho Angelino (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/11 | Uma Revisão sobre o Envolvimento Parental na Intervenção com Crianças e Adolescentes: Como Promover? [A Review of Parental
Involvement in Intervention with Children and Adolescents: How to Promote?]
(Thesis) Arguer
|
Laura Sofia Ribeiro Correia (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/11 | Trajetórias de Recuperação Expontânea de Trauma [Trajectories of Spontaneous Recovery from Trauma]
(Thesis) Arguer
|
Beatriz Barbas Marques Pereira (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/06 | Parentalidade na infância: relação com a parentalidade e qualidade de vida atual [Childhood parenting: relationship with parenting
and current quality of life]
(Thesis) Arguer
|
Ana Margarida Oliveira dos Santos (Master)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2022/06 | Auto e Hétero Representação do Self Adolescente: Impacto no Conflito Familiar e Autoeficácia Parental [Self and Hetero Representation
of the Adolescent Self: Impact on Family Conflict and Parental Self-efficacy]
(Thesis) Arguer
|
Sandra Marina Batista Macedo Dias (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2022/01 | O impacto da pandemia de COVID-19 na saúde mental de estudantes universitários: o efeito mediador do capital psicológico [The
impact of the COVID-19 pandemic on the mental health of university students: the mediating effect of psychological capital]
(Thesis) Arguer
|
Guilherme Bulcão Manica (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2021/12 | Social influence in reasoning problems : impact of an ally's competency on majority persuasion
(Thesis) Arguer
|
Joana Palma Ramos Duarte Gonçalves (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2021/12 | Qualidade de vida relacionada com a saúde [Health-related quality of life in children in residential care]
(Thesis) Arguer
|
Inês Maria Batista Gaudêncio (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2021/12 | Caracterização dos estilos parentais por jovens NEEF: Um estudo qualitativo [Characterization of parenting styles by young
NEETs: A qualitative study]
(Thesis) Arguer
|
Joana Filipa Rodrigues Vaz (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2021/11 | Adaptive Processes and Marital Satisfaction During the Transition to Parenthood: The Moderating Role of Supportive Coparenting
(Thesis) Arguer
|
Maria Horta e Costa Guedes da Silva (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2021/10 | Vitimação na infância e adolescência e psicoticismo na idade adulta: O papel mediador da ansiedade e depressão [Victimization
in childhood and adolescence and psychoticism in adulthood: The mediating role of anxiety and depression]
(Thesis) Arguer
|
Rafaela Barnabé de Sousa (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2020/10 | Self-discrepancy, self-representations, and affect during childhood: The moderating role of sense of power
(Thesis) Arguer
|
Lourenço Palma dos Reis (Master)
Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal
|
2019/10 | Why do people become foster parents? from the literature to empirical evidence
(Thesis) Arguer
|
Lucilina José Gouveia Freitas (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2019/10 | Meta-representations accuracy in youth in residential care, within their relationship with the caregiver
Supervisor
|
Patrícia Alexandra Martinho da Silva (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2019/07 | The Role of Social Support in Mental Health for Victims of Violence in Adulthood
(Thesis) Arguer
|
Raquel da Conceição Santos Palma (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2019/01 | Experiências de vitimação e saúde mental em adolescentes: o papel mediador da auto-eficácia
(Thesis) Arguer
|
Ana Catarina Cunha Jarmela (Master)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2019/01 | Experiências de vitimação e saúde mental na adolescência: o papel mediador do coping
(Thesis) Arguer
|
Cheila Sofia Silva Parisot (Master)
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, Portugal
|
2018/12 | The role of autonomy support in adolescent mental health: a systematic literature review
(Thesis) Arguer
|
Ana Rita Carvalho Rebelo (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2018/11 | Empathy, Personality and Social Images about Youth in Residential Care: the mediating role of Personal Values
(Thesis) Arguer
|
Maria Inês Jeremias Feliciano (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2018/11 | Maltreatment Experiences and Coping Strategies in adolescents: the mediating role of Self-Efficacy
(Thesis) Arguer
|
Micaela Sofia da Silva Pinheiro (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2018/11 | Multicultural Beliefs of Educators and Self-Concept in Childhood
(Thesis) Arguer
|
Sara Silva Mendes Duarte Oliveira (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2016/11 | Comunicação Pais-Filhos e Ajustamento Psicologico de Crianças e Adolescentes Sinalizados e Não Sinalizados ao Sistema de Proteção
Português de Crianças e Jovens em Risco
Supervisor
|
Mónica Raquel Pinheiro Lourenço (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2022 - Current | Suma Psicológica (2227-9032 ) | MDPI |
2022 - Current | Child Indicators Research (1874-8988) | SPRINGER |
2022 - Current | Journal of Social and Personal Relationships (0265-4075) | SAGE PUBLICATIONS LTD |
2022 - Current | Family Relations (0197-6664) | WILEY |
2021 - Current | Personality and Individual Differences (0191-8869) | PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD |
2021 - Current | Healthcare (2227-9032) | MDPI |
2021 - Current | Frontiers in Psychology (1664-1078) | FRONTIERS MEDIA SA |
2020 - Current | Psicologia (2183-2471) | Associação Portuguesa de Psicologia |
2019 - Current | Journal of Clinical Psychology (0021-9762) | WILEY |
2018 - Current | Journal of Family Issues (0192-513X) | SAGE PUBLICATIONS INC |
2021 - 2021 | International Journal of Environmental Research and Public Health (1660-4601) | MDPI |
2019 - 2019 | Psychology, Community & Health | PsychOpen GOLD |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2010 - Current | Ordem dos Psicólogos Portugueses | Member |
2016 - 2019 | European Association for Research on Adolescence | |
2015 - 2016 | International Society for the Prevention of Child Abuse and Neglect | |
2013 - 2014 | International Society for the Prevention of Child Abuse and Neglect | |
2008/01/01 - 2013/01/01 | AEPSI (Associação Educação & Psicologia) |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2017/06/01 - 2017/06/02 | XIII PhD Meeting in Social and Organizational Psychology 2017 | |
2016/06/02 - 2016/06/03 | XII PhD Meeting in Social and Organizational Psychology 2016 | ISCTE-IUL |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2023/09 - Current | Child and Adolescent Psychological Assessment | Clinical and Health Psychology (Mestrado) | Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal |
2022/09 - Current | Processes and Methods of Change | Clinical and Health Psychology (Mestrado) | Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal |
2022/09 - Current | Dissertation in Clinical and Health Psychology | Clinical and Health Psychology | Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal |
2022/09 - Current | Internship in Clinical and Health Psychology | Clinical and Health Psychology (Mestrado) | Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal |
2023/02 - 2023/07 | Motivation | Psychology (Licenciatura) | Faculdade de Psicologia, Universidade de Lisboa, Portugal |
2021/10/25 - 2021/10/25 | Avaliação Psicológica da Criança e do Adulto | Mestrado em Psicologia Comunitária e Proteção de Crianças em Risco (Mestrado) | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
2020/02 - 2021/07 | Adult Development | Integrated Master (Mestrado integrado) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2019 - 2020 | Adult Development | Mestrado Integrado em Psicologia (Licenciatura) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2018/02/21 - 2018/02/22 | Temas de Psicologia | (Licenciatura) | Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal |
2017/11/27 - 2017/11/27 | Avaliação Psicológica da Criança e do Adulto | Master in Community Psychology, Protection of Children and Youth at Risk (Mestrado) | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
2016/06/01 - 2016/06/02 | Workshop included in the XII PHD Meeting in Social and Organizational Psychology, 1-2 June, ISCTE-IUL, Lisbon, Portugal. | Workshop “Scale development, adaptation, translation and validation” (Outros) | ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Intervenção Social, Portugal |
Distinctions
Award
2021 | Prémios de Investigação do Iscte 2021
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2018 | Prémio Científico ISCTE-IUL
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2017 | Prémio Científico ISCTE-IUL
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2016 | Prémio Científico ISCTE-IUL
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
|
2016 | Best Poster Award EUSARF 2016 |