???global.info.a_carregar???
Fausto Mourato. Concluiu o(a) Doutoramento em Doutoramento em Informática em 2016 pelo(a) Universidade Nova de Lisboa, Mestrado em Engenharia Informática em 2009 pelo(a) Universidade Nova de Lisboa e Licenciatura em Engenharia Informática em 2005 pelo(a) Instituto Politécnico de Setúbal. É Professor Coordenador no(a) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais. Publicou 2 artigos em revistas especializadas. Possui 2 capítulo(s) de livros e 1 livro(s). Participou em 1 evento(s). Orientou 3 dissertação(ões) de mestrado. Orientou 1 trabalho(s) de conclusão de curso de licenciatura/bacharelato. Participa e/ou participou como Investigador em 1 projeto(s). Atua na(s) área(s) de Ciências Exatas com ênfase em Ciências da Computação e da Informação com ênfase em Ciências da Computação. Nas suas atividades profissionais interagiu com 28 colaborador(es) em coautorias de trabalhos científicos. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Algorithms; Design; Experimentation; Human factors; Platform videogames; Procedural Content Generation; Automated Game Design; Serious Games; Ensino lúdico; Jogos educativos; Teste de conhecimento lúdico; Playfull teaching; Educational games; Playfull knowledge test; Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Outras Engenharias e Tecnologias; Human Factors; Difficulty measurement; Platform Videogames; Procedural content generation; Game design patterns; Domínio/Área Científica::Engenharia e Tecnologia::Engenharia Eletrotécnica, Eletrónica e Informática; Artigos; Interação; Criança; Máquina; Interaction; Children; Sistemas Computacionais; Sistemas baseados em Conhecimento; Sistemas Multimodais; Sistemas de Software; .
Identification

Personal identification

Full name
Fausto Mourato

Citation names

  • Fausto Mourato

Author identifiers

Ciência ID
6819-E874-9FB9
ORCID iD
0000-0003-4935-7206

Email addresses

  • fausto.mourato@esce.ips.pt (Professional)

Knowledge fields

  • Exact Sciences - Computer and Information Sciences - Computer Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Elementary (A2) Elementary (A2) Elementary (A2) Elementary (A2)
Portuguese (Mother tongue)
Education
Degree Classification
2009 - 2016
Concluded
Doutoramento em Informática (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"Enhancing Automatic Level Generation for Platform Videogames" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado por unanimidade
2005 - 2009
Concluded
Engenharia Informática (Mestrado)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"Analisador Táctico 3D para Match Racing" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
1999 - 2005
Concluded
Engenharia Informática (Licenciatura)
Instituto Politécnico de Setúbal, Portugal
"Anotador de vídeo para treino de tiro" (THESIS/DISSERTATION)
14
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2024/09/02 - Current Teacher Coordinator (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Ciências Empresariais, Portugal
2016/08/16 - 2024/09/01 Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Tecnologia de Setúbal, Portugal
2006/02 - 2016/08 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Tecnologia de Setúbal, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2016/10 - 2024/09 Coordenador de Curso Instituto Politécnico de Setúbal, Portugal
2018/05 - 2024/06 Vogal da comissão executiva do departamento Instituto Politécnico de Setúbal, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2022 - 2025 Build 2050
KA220-HED-80A0AC9B
Researcher
2019/01/01 - 2019/12/31 NOVA Laboratory for Computer Science and Informatics
UID/CEC/04516/2019
Universidade Nova de Lisboa Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal

Universidade Nova de Lisboa Laboratório para a Ciência da Computação e Informática, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Mourato, F.; Dos Santos, M.P.; Birra, F.. Integrated system for automatic platform game level creation with difficulty and content adaptation. 2012.
    10.1007/978-3-642-33542-6_40
Book chapter
  1. Fausto Mourato; João Morais; Edirlei Soares de Lima. "The Meaning of Life (in Video Games)". 2023.
    10.1007/978-981-99-8248-6_5
  2. Mourato, Fausto; Birra, Fernando; Próspero dos Santos, Manuel. "The Challenge of Automatic Level Generation for Platform Videogames Based on Stories and Quests". In Advances in Computer Entertainment, 332-343. Cham: Springer International Publishing, 2013.
    Published • 10.1007/978-3-319-03161-3_24
Conference paper
  1. Fausto Mourato; Martins H; Piteira,M.; Moreira, S. B.. "PLAYING FOR THE PLANET: A STATE OF THE ART ON GAMIFICATION AND SERIOUS GAMES FOR RAISING AWARENESS ABOUT RESPONSIBLE USE OF NATURAL RESOURCES". Paper presented in Springer Proceedings - 1st International Conference on Resilience and Sustainable Regions, 2023.
  2. Higor Soares; Jorge Aikes; Fausto Mourato. "Development of a Serious Game to Improve the Teaching of Chemistry". Paper presented in 10th Conference on Videogame Sciences and Arts, 2018.
  3. Mourato, Fausto; Birra, Fernando; dos Santos, Manuel Próspero. "Difficulty in action based challenges". Paper presented in the 11th Conference, Funchal, Portugal, 2014.
    Published • 10.1145/2663806.2663832
  4. Fausto Mourato; Manuel Próspero dos Santos; Fernando Birra. "Enhancing level difficulty and additional content in platform videogames through graph analysis". Paper presented in ACE - the Advances in Computer Entertainment, Kathmandu, 2012.
    Published • 10.1007/978-3-642-34292-9_6
  5. Fausto Mourato; Fernando Birra; Manuel Próspero dos Santos. "Integrated System for Automatic Platform Game Level Creation with Difficulty and Content Adaptation". Paper presented in 11th International Conference, ICEC 2012, Bremen, 2012.
    Published
  6. Fausto Mourato; Fernando Birra; Manuel Próspero dos Santos. "Sistema integrado de geração automática de conteúdo para videojogos de plataformas". Paper presented in 20º Encontro Português de Computação Gráfica, Aveiro, 2012.
    Published
  7. Fausto Mourato; Manuel Próspero dos Santos; Fernando Birra. "Automatic level generation for platform videogames using genetic algorithms". Paper presented in the 8th International Conference, Lisbon, Portugal, 2011.
    Published • 10.1145/2071423.2071433
  8. Fausto Mourato; Manuel Próspero dos Santos. "Measuring difficulty in platform videogames". Paper presented in Interacção 2010, Aveiro, 2010.
    Published
  9. Ricardo Ameixa; Fausto Mourato; João Morais. "ClimbOn - An infinite game with difficulty adjustment". Paper presented in Interacção 2010, Aveiro, 2010.
    Published
  10. Fausto Mourato; Manuel Próspero dos Santos. "Abordagem tridimensional para Analisador Táctico de Match Racing". Paper presented in Interacção 2008, Évora, 2008.
    Published
  11. Miguel Boavida; Susana Cabaço; Nélio Folgôa; Mourato, Fausto José da Silva Valentim; Fernando Sampayo; Adelaide Trabuco. "Video Based Tools for Sports Training". Paper presented in IACSS 2005, Hvar, 2005.
    Published
  12. Rui Madeira; Mourato, Fausto José da Silva Valentim; Nélio Folgôa. "SMILEMA–A System for the edition of multimedia presentations". Paper presented in Third International Conference on Multimedia and Information & Communication Technologies in Education, Cáceres, 2005.
    Published
Conference poster
  1. Fausto Mourato; João Morais. "Gamificação da UC Aplicações Multimédia". Paper presented in Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior, 2018.
Journal article
  1. Mourato, Fausto; Piteira, Martinha. "FERRAMENTAS DE GAMIFICAÇÃO NA PLATAFORMA MOODLE". (2019): https://doi.org/10.25755/int.18915.
    10.25755/int.18915,title
  2. Mourato, Fausto; Birra, Fernando; Próspero dos Santos, Manuel. "Using Graph-Based Analysis to Enhance Automatic Level Generation for Platform Videogames". International Journal of Creative Interfaces and Computer Graphics 4 1 (2013): 49-70.
    Published • 10.4018/ijcicg.2013010104
Thesis / Dissertation
  1. Martins, João Miguel Ganhão Nunes. "Competências de interação-pessoa-máquina em crianças: estudo e implementação de projeto de formação". Master, 2019. http://hdl.handle.net/10400.26/31383.
  2. Soares, Higor Oliveira. "Desenvolvimento, aplicação e avaliação de um serious game como ferramenta auxiliar ao ensino da química". Master, 2018. http://hdl.handle.net/10400.26/25224.
  3. Mourato, Fausto José da Silva Valentim. "Enhancing automatic level generation for platform videogames". PhD, 2015. http://hdl.handle.net/10362/18497.
Working paper
  1. Mourato, Fausto; Birra, Fernando; Santos, Manuel Próspero dos. 2013. "The challenge of Automatic Level Generation for platform videogames based on Stories and Quests". http://hdl.handle.net/10400.26/6090.
  2. Mourato, Fausto; Birra, Fernando; Santos, Manuel Próspero dos. 2012. "Enhancing level difficulty and additional content in platform videogames through graph analysis". http://hdl.handle.net/10400.26/6089.
  3. Mourato, Fausto; Santos, Manuel Próspero dos; Birra, Fernando. 2011. "Automatic level generation for platform videogames using genetic algorithms". http://hdl.handle.net/10400.26/6088.
  4. Mourato, Fausto; Santos, Manuel Próspero dos. 2010. "Measuring Difficulty in Platform Videogames". http://hdl.handle.net/10400.26/6087.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2018 Gamificação da UC Aplicações Multimédia Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2022 - 2023 Creation of dynamic virtual tours in multimedia spaces
Supervisor
Engenharia de Software (Master)
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Tecnologia de Setúbal, Portugal
2018 - 2019 Competências de interação-pessoa-máquina em crianças: estudo e implementação de projeto de formação
Supervisor
2017 - 2018 Desenvolvimento, aplicação e avaliação de um serious game como ferramenta auxiliar ao ensino da química
Supervisor
Engenharia de Software (Master)
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Tecnologia de Setúbal, Portugal
2016 - 2016 Ensaiobrigatório - Implementação do Sistema Informático
Supervisor

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2016 - 2016 ACE 2016
Conference

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2023 Aceitação da Tecnologia de Veículos de Condução Autónoma em Portugal
(Thesis) Arguer
João Carlos Barreto Coelho (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2022 Estudo exploratório da utilização das microtransações.
(Thesis) Arguer
André Miguel Marques Raimundo (Master)
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
2021 Computational Framework to Support Serious Games Design for Children with Special Needs
(Thesis) Arguer
André Miguel Namorado Canhoto Antunes (Master)
Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Tecnologia de Setúbal, Portugal
2021 Plataforma para promover a reciclagem através de técnicas de crowdsourcing
(Thesis) Arguer
Ricardo Miguel Batista dos Santos (Master)
2021 Rodent: um Modelo de Gamificação para Estimular Sustentabilidade
(Thesis) Arguer
Vicente Ottone Alves Moitinho de Almeida (Master)
2020 Integração de ferramentas de visualização e de análise de infraestruturas de abastecimento de água para o apoio à decisão
(Thesis) Arguer
Miguel Alexandre Neto Gonçalves (Master)
2016 Reabilitação Cardiaca Elisangela Figueredo (Other)
2016 On Parkinson - Interface web do sistema mHealth para complementar a Terapia na doença de Parkinson Natália Scerbacov (Other)
2016 Arte gráfica para o projeto justPhysioKidding Micael Matos (Other)
2016 Relatório de Estágio Fábio Gonçalves (Other)
2016 Relatório de Estágio Rui Sales (Other)

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2022/07 - 2024/09 Membro do Conselho Técnico-Científico
Member
2022/07 - 2024/09 Membro do Conselho Pedagógico
Member

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2019 - 2019 International Conference on Computer Supported Education
2018 - 2018 International Conference on Mobile Systems and Pervasive Computing
2017 - 2017 International Conference on Computer Supported Education
2017 - 2017 International Conference on Mobile Systems and Pervasive Computing

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2019 - Current Comissão de Acompanhamento e Avaliação do Curso Técnico Superior Profissional em Tecnologias e Programação de Sistemas de Informação Instituto Politécnico de Setúbal Escola Superior de Tecnologia de Setúbal, Portugal