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Ana Lúcia Santos is Associate Professor with the academic title of aggregate (Professora Associada com Agregação) at the University of Lisbon, at the Linguistics Department (Faculdade de Letras), where she teaches Language Acquisition. She is also a researcher at Centro de Linguística da Universidade de Lisboa (CLUL). Her research interests include the acquisition of syntax in monolingual and also bilingual settings. She obtained her Ph.D. in 2006 with a dissertation on the acquisition of VP ellipsis (published by John Benjamins, 2009). More recently, she developed work on the acquisition of clefts and was the leader of a research project on the acquisition of complements clauses, inflected infinitives and control.
Identification

Personal identification

Full name
Ana Lúcia Santos
Date of birth
1972/12/05
Gender
Female

Citation names

  • Santos, Ana Lúcia

Author identifiers

Ciência ID
6912-11E7-0D84
ORCID iD
0000-0003-4758-7462

Email addresses

  • als@letras.ulisboa.pt (Professional)

Addresses

  • D.L.G.R., Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa, Al. da Universidade, 1600-214, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Humanities - Languages and Literatures - Linguistics

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1)
French Proficiency (C2) Proficiency (C2) Advanced (C1) Proficiency (C2) Advanced (C1)
Creole and Pidgin, Portuguese-based (Other) Intermediate (B1)
Education
Degree Classification
2023/10/31
Concluded
Agregação (Título de Agregado)
Universidade de Lisboa, Portugal
Aprovado
2006
Concluded
Linguística (Doutoramento)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
"Minimal Answers. Ellipsis, Syntax and Discourse in the Acquisition of European Portuguese" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado com Distinção e Louvor (por unanimidade)
2000
Concluded
Linguística (Mestrado)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
"O particípio absoluto em português e em outras línguas românicas" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom
1996
Concluded
Ramo de Formação Educacional (Especialização pós-licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
18/20
1994
Concluded
Línguas e Literaturas Modernas, variante de Estudos Portugueses e Franceses (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
18/20
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2016/12/26 - Current Associate Professor (University Teacher) Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2006/07 - 2016 Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2001 - 2006 Assistant (University Teacher) Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2000 - 2001 Assistant (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
1997 - 2000 Trainee Assistant (University Teacher) Universidade do Minho, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2023 - 2027 Justice to Youth Language Needs: human rights undermined by an invisible disadvantage Y-JustLang
Researcher
European Cooperation in Science and Technology, Belgium
Ongoing
2023 - 2023 How have pandemic-related events shaped family practices and children's language development?
FP22-2B121
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Fundação 'la Caixa'
Concluded
2013/05 - 2015/09 ASSESS FOR PREVENTING: Tracking Studies and Validation of the MacArthur-Bates Communicative Development Inventories for European Portuguese Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2012/03 - 2015/08 COPAS - Contrast and Parallelism in Speech Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2012/03 - 2015/08 Complement Clauses in the Acquisition of Portuguese (CLAP)
Principal investigator
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2007/12 - 2011/06 Silent Constituents in the Grammar of Portuguese Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Outputs

Publications

Book
  1. Viana, Fernanda Leopoldina; Cadime, Irene Maria Dias; Silva, Carla; Santos, Ana Lúcia; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Lima, Rosa; et al. MacArthur-Bates: inventários de desenvolvimento comunicativo: manual técnico. Maia: Editora Lusoinfo Multimédia. 2017.
  2. Ana Lúcia Santos. Minimal Answers. Ellipsis, syntax and discourse in the acquisition of European Portuguese. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. 2009.
    10.1075/lald.48
  3. Costa, João; Santos, Ana Lúcia (6912-11E7-0D84). A Falar como os bebés. O desenvolvimento linguístico das crianças. Lisboa, Portugal: Ed. Caminho. 2003.
    Published
  4. Freitas, Maria João; Santos, Ana Lúcia (6912-11E7-0D84). Contar (histórias de) sílabas. Descrição e implicações para o ensino do Português como língua materna. Edições Colibri. 2001.
    Published • 10.14195/978-989-26-0830-3
Book chapter
  1. Li, Xinyi; Santos, Ana Lúcia; Lobo, Maria. "L3 Acquisition of Portuguese Clefts by L1-Mandarin L2-English speakers". In L3 after the Initial State, 172-204. John Benjamins, 2023.
    Published
  2. Santos, Ana Lúcia; Martins, Alexandrina. "Subordinação e complexidade sintática no desenvolvimento atípico – uma área central na sintaxe clínica". In Linguística Clínica: Modelos, Avaliação e Intervenção, 321-350. Berlin, Germany: Language Science Press, 2022.
    Published
  3. SANTOS, ANA LÚCIA. "Some thoughts on (the acquisition of) control". In L1 Acquisition and L2 Learning. The view from Romance. (L. Avram, A. Sevcenco & V. Tomescu (eds.), 84-107. Amsterdam, Netherlands: John Benjamins, 2021.
    Published • doi.org/10.1075/lald.65.04san
  4. Cardoso, Aida; Duarte, Inês; SANTOS, ANA LÚCIA. "Infinitival Complement Clauses: Data from L2 Acquisition of European Portuguese". In Romance Languages and Linguistic Theory 2018: Selected papers from ‘Going Romance’ 32, Utrecht (S. Baauw, F. Drijkoningen & L. Meroni (eds.), 26-48. Amsterdam: John Benjamins, 2021.
    Published • doi.org/https://doi.org/10.1075/cilt.357.02car
  5. Flores, Cristina; Rinke, Esther; Santos, Ana Lúcia. "Heritage languages at school: implications of linguistic research on bilingualism for heritage language teaching". In Romanische Sprachen in ihrer Vielfalt. Brückenschläge zwiscchen linguistischer Theoriebildung und Fremdsprachenunterricht, 211-232. Stuttgart: Ibidem-Verlag, 2019.
  6. Cristina Flores; Ana Lúcia Santos; Laetitia de Almeida; Alice Jesus; Rui Marques. "Portuguese as a heritage language in contact with German and French". In Romance Languages and Linguistic Theory 15, 36-52. John Benjamins Publishing Company, 2019.
    Published • 10.1075/rllt.15.02flo
  7. Agostinho, Celina; Santos, Ana Lúcia; Duarte, Inês. "The acquisition of control in European Portuguese". In Complement Clauses in Portuguese, 261-294. John Benjamins Publishing Company, 2018.
    Published • 10.1075/ihll.17.09ago
  8. Gonçalves, Anabela; Santos, Ana Lúcia; Santos, Ana Lúcia. "Complement clauses in Portuguese". In Complement Clauses in Portuguese, edited by Santos, Ana Lúcia (6912-11E7-0D84); Gonçalves, Anabela, 1-26. John Benjamins Publishing Company, 2018.
    Published • 10.1075/ihll.17.01gon
  9. Gonçalves, Anabela; Santos, Ana Lúcia; Duarte, Inês; Justino, Víctor. "The acquisition of infinitival complements to causative verbs in Mozambican Portuguese". In Complement Clauses in Portuguese, 295-320. John Benjamins Publishing Company, 2018.
    Published • 10.1075/ihll.17.10gon
  10. Santos, Ana Lúcia. "Alguns aspetos da aquisição de orações subordinadas completivas". In Aquisição de língua materna e não materna, 249-273. Language Science Press, 2017.
    Published • 10.5281/zenodo.889437
  11. Santos, Ana Lúcia; Lopes, Ruth. "Primeiros passos na aquisição da sintaxe: direcionalidade, movimento do verbo e flexão". In Aquisição de língua materna e não materna, 155-175. Language Science Press, 2017.
    10.5281/zenodo.889429
  12. Martins, Alexandrina; Santos, Ana Lúcia; Duarte, Inês. "Syntactic complexity in children with Autism Spectrum Disorder and Specific Language Impairment". In Language Processing and Disorders (L. Escobar and V. Torrens and T. Parodi). Cambridge Scholars Publishing, 2017.
    Published
  13. Duarte, Inês; Santos, Ana Lúcia; Gonçalves, Anabela. "17. O infinitivo flexionado na gramática do adulto e na aquisição de L1". In Manual de linguística portuguesa, 453-480. Berlin: De Gruyter, 2016.
    Published • 10.1515/9783110368840-019
  14. Marques, Rui; Silvano, Purificação; Gonçalves, Anabela; Santos, Ana Lúcia. "Sequence of tenses in complementation structures". In Hispanic Linguistics at the Crossroads, 69-88. John Benjamins Publishing Company, 2015.
    Published • 10.1075/ihll.4.04mar
  15. Santos, Ana. "VP-Ellipsis Comprehension in European and Brazilian Portuguese". 2014.
  16. Gonçalves, Anabela; Santos, Ana Lúcia; Duarte, Inês. "(Pseudo-)Inflected infinitives and Control as Agree". In Romance Languages and Linguistic Theory 2012, 161-180. John Benjamins Publishing Company, 2014.
    Published • 10.1075/rllt.6.08gon
  17. Santos, Ana Lúcia; Gonçalves, Anabela; Hyams, Nina. "Complementos de verbos percetivos, causativos e de controlo de objeto em português europeu: dados da aquisição". In Textos Selecionados do XXIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística, 481-492. 2014.
    Published
  18. Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia; Soares-Jesel, Carla. "Compreensão de estruturas clivadas na aquisição do português europeu". In Textos Selecionados do XXIX Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. APL / Ed. Colibri, 2014.
    Published
  19. Alexandre, Nélia; Duarte, Inês; Santos, Ana Lúcia. "Infinitivos pessoais: uma viagem transatlântica". EDUFAL, 2013.
  20. Santos, Ana Lúcia; Rothman, Jason; Pires, Acrisio; Duarte, Inês. "Early or late acquisition of inflected infinitives in European Portuguese?". In Generative Linguistics and Acquisition: Studies in honor of Nina M. Hyams, 65-88. John Benjamins Publishing Company, 2013.
    10.1075/lald.54.03san
  21. Rothman, Jason; Duarte, Inês; Pires, Acrisio; Santos, Ana Lúcia. "How early after all?: Inflected infinitives in European and Brazilian Portuguese L1 production". In Advances in Language Acquisition, 164-172. 2013.
    Published
  22. Gonçalves, Anabela; Marques, Rui; Santos, Ana Lúcia; Silvano, Purificação. "Sequências de tempos em completivas finitas: restrições semânticas e efeitos na aquisição". In Textos selecionados do XXVIII Encontro Nacional da APL 2012, 433-452. APL / Ed. Colibri, 2013.
    Published
  23. Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia. "Aquisição de estruturas clivadas no português europeu: produção espontânea e induzida". In Textos Selecionados. XXVII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. APL / Ed. Colibri, 2012.
    Published
  24. Duarte, Inês; Gonçalves, Anabela; Santos, Ana Lúcia. "Infinitivo flexionado, independência temporal e controlo". In Textos Selecionados. XXVII Encontro Nacional da Associação Portuguesa de Linguística. APL / Ed. Colibri, 2012.
    Published
  25. Mata, Ana Isabel; Santos, Ana Lúcia. "Sobre a entoação das respostas de crianças em contextos confirmativos". In Textos Seleccionados, XXVI Encontro da Associação Portuguesa de Linguística, 375-387. APL / Ed. Colibri, 2011.
    Published
  26. Costa, João; Santos, Ana. "What Evidence Is There for Early V-to-I Movement in European Portuguese?". In New Directions in Language Acquisition: Romance Languages in the Generative Perspective, 135-156. Cambridge Scholars Publishing, 2010.
    Published
  27. Mata, Ana Isabel; Santos, Ana Lúcia. "Perguntas confirmativas em diálogos adulto-criança: pistas entoacionais". In Textos Seleccionados. XXV Encontro Nacional da APL. 2010.
    Published
  28. Santos, Ana Lúcia. "Early VP ellipsis: production and comprehension evidence". In Minimalist Inquiries into Child and Adult Language Acquisition: Case Studies across Portuguese, 155-176. Mouton de Gruyter, 2009.
    Published
  29. Santos, Ana Lúcia. "A natureza da elipse de VP nos primeiros estádios de aquisição: produção e compreensão". In Textos seleccionados do XXIII Encontro da Associação Portuguesa de Linguística. APL / Ed. Colibri, 2008.
    Published
  30. Costa, Ana Luísa; Alexandre, Nélia; Santos, Ana Lúcia; Soares, Nuno. "Efeitos de modelização no input: o caso da aquisição de conectores". In Textos seleccionados do XXIII Encontro da Associação Portuguesa de Linguística, 131-142. APL / Ed. Colibri, 2008.
    Published
  31. Santos, Ana Lúcia. "A poverty-of-the-stimulus argument for the innateness of the identification conditions on VP ellipsis". In Romance Languages and Linguistic Theory 2005, 321-334. John Benjamins Publishing Company, 2007.
    Published • 10.1075/cilt.291.20san
  32. Santos, Ana Lúcia. "A aquisição de elipse de VP em PE e a natureza inata da condição de identificação sobre a elipse". In Textos seleccionados do XXII Encontro da APL. APL / Ed. Colibri, 2007.
    Published
  33. Santos, Ana Lúcia. "A compreensão de só em posição pré-verbal por crianças entre os 2;9 e os 4;11". In Textos seleccionados. XXI Encontro Nacional da APL. APL / Ed. Colibri, 2006.
    Published
Conference paper
  1. Vânia Mendonça; Ricardo Rei; Luísa Coheur; Alberto Sardinha; Santos, Ana Lúcia. "Online Learning Meets Machine Translation Evaluation: Finding the Best Systems with the Least Human Effort". Paper presented in ACL-IJCNLP 2021 Main Conference, 2021.
  2. Vânia Mendonça; Alberto Sardinha; Luísa Coheur; Santos, Ana Lúcia. "Query Strategies, Assemble! Active Learning with Expert Advice for Low-resource Natural Language Processing". Paper presented in 2020 IEEE International Conference on Fuzzy Systems (FUZZ-IEEE), 2020.
    Published
  3. Santos, Ana Lúcia; Jesus, Alice; Abalada, Silvana. "How do children interpret novel control verbs?". Paper presented in 43rd annual Boston University Conference on Language Development, 2019.
  4. Martins, Alexandrina; Ana Lúcia Satos. "Comprehension of relative clauses vs. control structures in SLI and ASD children". Paper presented in Boston University Conference on Language Development (BUCLD), 2018.
    Published
  5. Santos, A.L.; Freitas, M.J.; Cardoso, A.; Santos, Ana Lúcia; Freitas, Maria João; Cardoso, Aida; Santos, Ana Lúcia. "CEPLEXicon: A lexicon of child European Portuguese". Paper presented in Tenth International Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2016), 2016.
  6. Santos, Ana Lúcia; Freitas, Maria João; Cardoso, Aida. "CEPLEXicon – um Léxico de Aquisição do Português Europeu". 2015.
  7. Duarte, Inês; Santos, Ana Lúcia; Abalada, Silvana; Inês Duarte; Ana Lúcia Santos; Silvana Abalada. "Periferias esquerda e direita: assimetrias". 2015.
    Published • 10.21747/2183-9077/rapla12
  8. Santos, A.L.; Généreux, M.; Cardoso, A.; Agostinho, C.; Abalada, S.. "A corpus of European Portuguese child and child-directed speech". Paper presented in LREC 2014 Proceedings. European Language Resources Association (ELRA), 2014.
    Published
  9. Santos, Ana Lúcia; Flores, Cristina. "Elipse do SV e distribuição de advérbios em Português Língua de Herança e L2". 2013.
  10. Santos, Ana Lúcia; Lobo, Maria; Soares-Jesel, Carla. "Spontaneous and elicited production of European Portuguese clefts". Paper presented in BUCLD, 2013.
    Published
  11. Santos, Ana Lúcia; Duarte, Inês; Pires, Acrisio. "Early inflected infinitives and late V-to-C movement". Paper presented in BUCLD, 2011.
    Published
  12. Mata, Ana Isabel; Santos, Ana Lúcia. "Intonation of early answers to confirmation-seeking questions in spontaneous speech". Paper presented in BUCLD, 2011.
    Published
  13. Mata, Ana Isabel; Santos, Ana Lúcia. "On the Intonation of Confirmation-Seeking Requests in Child-Directed Speech". Paper presented in Speech Prosody 2010, Chicago, 2010.
  14. Pires, Acrisio; Rothman, Jason; Santos, Ana Lúcia. "Inflected Infinitives in L1 European Portuguese: A case for intrinsic late acquisition?". Paper presented in GALA 2009, 2009.
    Published
  15. Santos, Ana Lúcia. "Is it really what it looks like? A look at early VP ellipsis in European Portuguese". Paper presented in GALA 2007, 2007.
    Published
  16. Santos, Ana Lúcia. "Getting in Focus: the role of the NSR in children’s interpretation of sentences with focused preverbal material". Paper presented in GALA 2005, 2005.
Edited book
  1. Santos, Ana Lúcia; Anabela Gonçalves. Complement clauses in Portuguese: syntax and acquisition. Amsterdam, Netherlands: John Benjamins. 2018.
    Published • Editor
  2. Freitas, Maria João; Santos, Ana Lúcia. Aquisição de língua materna e não materna: Questões gerais e dados do Português. Berlin: Language Science Press. 2017.
    Published • Editor
  3. João Costa; Fiéis, Alexandra; Freitas, Maria João; Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia. New Directions in the Acquisition of Romance Languages: Selected Proceedings of The Romance Turn V. Cambridge Scholars Publishing. 2014.
    Editor
Journal article
  1. Ana Lúcia Santos. "On the resilience of obligatory control in inflected infinitives under object control verbs". Glossa: a journal of general linguistics (2023): https://doi.org/10.16995/glossa.8857.
    10.16995/glossa.8857
  2. Carla Soares-Jesel; Maria Lobo; Ana Lucia Santos. "The problem of pseudoclefts in French". Isogloss. Open Journal of Romance Linguistics (2022): https://doi.org/10.5565/rev/isogloss.227.
    10.5565/rev/isogloss.227
  3. Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia. "Aquisição da sintaxe do português europeu como língua materna: ponto da situação". Revista da Associação Portuguesa de Linguística 9 (2022): 264-279. http://dx.doi.org/10.26334/2183-9077/rapln9ano2022mr3.
    10.26334/2183-9077/rapln9ano2022mr3
  4. Cadime, Irene; Santos, Ana Lúcia; Ribeiro, Iolanda; Viana, Fernanda Leopoldina. Corresponding author: Cadime, Irene. "Parental Reports of Preschoolers' Lexical and Syntactic Development: Validation of the CDI-III for European Portuguese". Frontiers in Psychology 12 (2021): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2021.677575.
    10.3389/fpsyg.2021.677575
  5. Delgado, João; Raposo, Ana; Santos, Ana Lúcia. Corresponding author: Delgado, João. "Assessing Intervention Effects in Sentence Processing: Object Relatives vs. Subject Control". Frontiers in Psychology 12 (2021): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2021.610909.
    10.3389/fpsyg.2021.610909
  6. Irene CADIME; Célia S. MOREIRA; Ana Lúcia SANTOS; Carla SILVA; Iolanda RIBEIRO; Fernanda Leopoldina VIANA; CADIME, Irene; et al. "The development of vocabulary and grammar: a longitudinal study of European Portuguese-speaking toddlers". Journal of Child Language 46 04 (2019): 1-29. https://doi.org/10.1017/S0305000919000060.
    10.1017/S0305000919000060
  7. Lobo, Maria; Santos, Ana Lúcia; Soares-Jesel, Carla; Vaz, Stéphanie. "Effects of syntactic structure on the comprehension of clefts". Glossa: a journal of general linguistics 4 1 (2019): 74. http://dx.doi.org/10.5334/gjgl.645.
    10.5334/gjgl.645
  8. Jesus, Alice; Marques, Rui; Santos, Ana Lúcia. "Semantic features in the acquisition of mood in European Portuguese". Language Acquisition 26 3 (2019): 302-338. http://dx.doi.org/10.1080/10489223.2019.1570203.
    Published • 10.1080/10489223.2019.1570203
  9. Santos, Ana Lúcia. "A pontuação: do ensino à avaliação". Revista da Associação Portuguesa de Linguística 5 (2019): 75-93.
  10. CRISTINA FLORES; ANA LÚCIA SANTOS; ALICE JESUS; RUI MARQUES; FLORES, CRISTINA; SANTOS, ANA LÚCIA; JESUS, ALICE; MARQUES, RUI. "Age and input effects in the acquisition of mood in Heritage Portuguese". Journal of Child Language 44 04 (2017): 795-828. https://doi.org/10.1017/S0305000916000222.
    10.1017/S0305000916000222
  11. Silva, Carla; Cadime, Irene; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra; Santos, Ana Lúcia; Viana, Fernanda Leopoldina. "Parents’ reports of lexical and grammatical aspects of toddlers’ language in European Portuguese: Developmental trends, age and gender differences". First Language 37 3 (2017): 267-284. http://dx.doi.org/10.1177/0142723716689274.
    10.1177/0142723716689274
  12. Santos, Ana Lúcia; Flores, Cristina. "Comparing heritage speakers and late L2-learners of European Portuguese: verb movement, VP ellipsis and adverb placement". Linguistic Approaches to Bilingualism 6 3 (2016): 308-340. http://dx.doi.org/10.1075/lab.14006.san.
    10.1075/lab.14006.san
  13. Santos, Ana Lúcia; Gonçalves, Anabela; Hyams, Nina; Santos, Ana Lúcia. "Aspects of the acquisition of object control and ECM-Type verbs in European Portuguese". Language Acquisition 23 3 (2016): 199-233. http://dx.doi.org/10.1080/10489223.2015.1067320.
    Published • 10.1080/10489223.2015.1067320
  14. Lobo, M.; Santos, A.L.; Soares-Jesel, C.. "Syntactic structure and information structure: The acquisition of Portuguese clefts and Be-fragments". Language Acquisition 23 2 (2016): 142-174. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84945219476&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/10489223.2015.1067317
  15. Duarte, Inês; Santos, Ana Lúcia; Alexandre, Nélia. "How relative are purpose relative clauses?". Probus 27 2 (2015): 237-270. http://dx.doi.org/10.1515/probus-2014-0002.
    10.1515/probus-2014-0002
  16. Pires, Acrisio; Rothman, Jason; Santos, Ana Lúcia. "L1 acquisition across Portuguese dialects: Modular and interdisciplinary interfaces as sources of explanation". Lingua 121 4 (2011): 605-622. http://dx.doi.org/10.1016/j.lingua.2010.06.002.
    10.1016/j.lingua.2010.06.002
  17. Santos, Ana Lúcia. "The problem of fragment answers". Iberia. An International Journal of Theoretical Linguistics 1 1 (2009): 115-142.
    Published
  18. Santos, A.L.. "Minimal answers: Ellipsis, syntax, and discourse in the acquisition of European Portuguese". Language Acquisition 15 3 (2008): 219-222. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-47349111388&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/10489220802142482
  19. Magalhães, T. V.; Santos, Ana. "As Respostas Verbais e a Freqüência de Sujeito Nulo na Aquisição do Português Brasileiro e do Português Europeu". Letras de Hoje 41 1 (2006): 179-193.
  20. Santos, Ana Lúcia. "The Acquisition of answers to yes-no questions in European Portuguese: syntactic, discourse and pragmatic factors". Journal of Portuguese Linguistics 2 1 (2003): 61-91.
    Published

Other

Dataset
  1. Santos, Ana Lúcia. Santos – European Portuguese (2014) (ISLRN: 532-620-702-768-3). https://childes.talkbank.org/access/Romance/Portuguese/Santos.html. 2014.
  2. Santos, Ana Lúcia; Freitas, Maria João; Aida Cardoso. CEPLEXicon – A Lexicon of Child European Portuguese. ELRA (https://www.clul.ulisboa.pt/recurso/lexicon-child-european-portuguese). 2014.
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2019 - 2024 Aquisição de complementos de verbos percetivos em português europeu por bilingues português-italiano
Supervisor of Costanza Aliverti-Piuri
Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2017 - 2022 Best of All Worlds for Low-resource Natural Language Processing
Co-supervisor of Vânia Patrícia Padrão Mendonça
Engenharia Informática e de Computadores (PhD)
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico, Portugal
2011 - 2022 Complexidade sintática em PDL e PEA
Supervisor of Fátima Alexandrina Martins
Linguística (PhD)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2014 - 2021/04/28 Aquisição de Orações Completivas Não-finitas com Verbos Percetivos e Causativos em Português Europeu L2 por Falantes de Espanhol Peninsular L1
Co-supervisor of Aida Cardoso
Doutoramento em Linguística (PhD)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2018 - 2021/04/20 Acquisition of European Portuguese cleft structures by L1 Mandarin learners
Supervisor of Xinyi Li
Mestrado em Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2018 - 2021/04/13 The L2 Acquisition of European Portuguese Sluicing by L1 Mandarin Speakers
Supervisor of Ka Man Kou
Mestrado em Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2018 - 2021/04/08 Aquisição de elipse de VP no português europeu como língua não materna por falantes nativos de chinês mandarim
Supervisor of Chang Gao
Mestrado em Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2018 - 2021/02/18 Aquisição de elipse de VP no chinês mandarim como língua não materna por falantes de português europeu
Supervisor of Jinwen Yu
Mestrado em Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2017 - 2020/12/21 Concordância negativa transfrásica no Português Europeu: o papel das propriedades semânticas do predicado
Co-supervisor of Isabel Barroso Melo Alves
Mestrado em Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2020 - 2020 The Acquisition of the Passive in European Portuguese
Co-supervisor of Celina Agostinho
Linguistics (PhD)
2019 - 2019 Aquisição de interrogativas Wh- múltiplas em Português L2
Supervisor of Nailia Rafikovna Baldé
Linguística (PhD)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2019 - 2019 Minimality and memory in syntactic complexity: An empirical investigation into the processing of relative clauses and control structures.
Co-supervisor of João Pedro Delgado
Ciência Cognitiva (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Psicologia, Portugal
2017 - 2017 Interpretação de sujeitos em completivas dependentes de declarativos de ordem
Co-supervisor of Filomena Gamas
Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2017 - 2017 Desenvolvimento de uma oficina de escrita numa turma de Literatura Portuguesa
Supervisor of Sílvia Ribeiro
Ensino de Português no 3.º C Ensino Básico e Ensino Secundário e Espanhol nos Ensinos Básico e Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2016 - 2016 Leitura, escrita e gramática: síntese e orações subordinadas adjetivas relativas
Supervisor of Serenela Alexandra Rosa Quintanilho Gomes
Ensino de Português no 3.º C Ensino Básico e Ensino Secundário e Espanhol nos Ensinos Básico e Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2014 - 2014 Entre a gramática e a escrita : a descrição e as orações relativas com antecedente
Supervisor of Maria João da Cunha Gonçalves da Costa
Ensino de Português no 3.º C Ensino Básico e Ensino Secundário e Espanhol nos Ensinos Básico e Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
2014 - 2014 The acquisition of control in european portuguese complement clauses
Supervisor of Celina Filipa Mendes Agostinho
Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2014 - 2014 Aquisição do modo em orações completivas do Português Europeu
Co-supervisor of Alice Margarida Veiga Simões de Jesus
Linguística (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2011 - 2011 A Aquisição do Artigo em Português L2 por falantes de L1 Russo
Supervisor of Nailia Baldé
Linguistics (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2011 - 2011 Aquisição de estruturas com constituintes nas periferias esquerda e direita da frase em Português Europeu
Supervisor of Silvana Abalada
Linguistics (Master)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
2010 - 2010 Desenvolvimento articulado de competências de escrita e de conhecimento explícito da língua
Supervisor of Inês Ferreira
Ensino de Português no 3.º C Ensino Básico e Ensino Secundário e Espanhol nos Ensinos Básico e Secundário (Master)
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal

Ad Hoc journal article review

Journal title (ISSN) Publisher
2023 - Current International Journal of Language & Communication Disorders
2021 - Current Glossa
2020 - Current Frontiers in Psychology
2015 - Current Journal of Child Language
2013 - Current Language Acquisition
2023 - 2023 Isogloss
2018 - 2018 Linguistic Approaches to Bilingualism
2016 - 2016 Journal of Language Contact
2013 - 2013 Canadian Journal of Linguistics
2012 - 2012 Lingua
2011 - 2011 Journal of East Asian Linguistics
2009 - 2009 Syntax

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2020 - Current Representative of the Language Sciences Area in the interdisciplinary PhD and MA program on Cognitive Science
Member
2017 - Current Member of the Steering Committee of Heritage Language Consortium - a strategic partnership for the study of Portuguese in multilingual settings http://wp.lancs.ac.uk/heritage-language/
Member
2016 - Current Member of the Scientific Committee of Instituto de Cultura e Língua Portuguesa https://www.iclp.letras.ulisboa.pt/#direcao

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2019 - Current The Romance Turn http://www.romanceturn.info/index.html
2023 - 2024 Generative Approaches to Second Language Acquisition, University of Illinois at Urbana-Champaign
2022 - 2022 Generative Approaches to Language Acquisition (GALA) Goethe University, Frankfurt
2019 - 2019 Child Language Symposium The University of Sheffield
2019 - 2019 Generative Approaches to Language Acquisition (GALA) University of Milano-Bicocca
2018 - 2018 Child Language Symposium University of Reading
2017 - 2017 Generative Approaches to Language Acquisition (GALA) Universitat de les Illes Balears
2015 - 2015 Generative Approaches to Language Acquisition (GALA) University of Nantes
2011 - 2011 Generative Approaches to Second Language Acquisition University of Washington

Consulting

Activity description Institution / Organization
2018 - Current Vogal do Conselho Científico-Pedagógico da Formação Contínua (Ministry of Education) Ministério da Educação, Portugal

Evaluation committee

Activity description
Role
Institution / Organization Funding entity
2021 - 2023 Member of the selection committee for the “la Caixa” Foundation postgraduate grants
Evaluator
Fundação 'la Caixa', Portugal
2016 - 2018 Expert referee in the assessment of FCT funded projects (Concursos de Cooperação Bilateral).
Evaluator
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2024 - Current Catalan Journal of Linguistics
2023 - Current Revista da Associação Portuguesa de Linguística
2023 - Current NOVALing
2022 - Current Child Studies Universidade do Minho
2020 - Current Journal of Child Language (Associate Editor) (1469-7602) Cambridge University Press
2013 - 2019 Journal of Portuguese Linguistics (Associate Editor)
Distinctions

Award

2021 Prémio Científico Universidade de Lisboa / Caixa Geral de Depósitos - Edição 2020 (área Ciências da Linguagem)