???global.info.a_carregar???
Patrícia Pessoa é professora do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais do 2.º Ciclo do Ensino Básico, e doutoranda em Didática das Ciências e Tecnologia na Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, tendo como instituição de acolhimento o Centro de Investigação em Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, da Universidade de Aveiro. Desde 2020, é bolseira de doutoramento da FCT (Fundação para a Ciência e a Tecnologia). Atualmente, investiga de que forma a abordagem educativa de questões sociocientíficas, informada pela evolução biológica, contribui para a literacia em sustentabilidade dos alunos do ensino básico. É também membro da equipa do projeto BiblioLab (http://bibliolab.pt/), uma plataforma com atividades didáticas interdisciplinares para alunos do ensino básico. Patrícia Pessoa is an elementary school teacher and a PhD student in Didactics of Science and Technology at the University of Trás-os-Montes e Alto Douro, hosted by the Research Centre on Didactics and Technology in the Education of Trainers, University of Aveiro. Since 2020, she holds a PhD grant from FCT (the Portuguese national funding agency for science, research and technology). She is now researching how a socioscientific issues learning approach informed by biological evolution contributes to elementary students' literacy on sustainability. She is also a team member of the BiblioLab project (http://bibliolab.pt/), a platform with interdisciplinary didactic activities for elementary school students.
Identification

Personal identification

Full name
Patrícia Alexandra Fonseca Pessoa

Citation names

  • Patrícia Pessoa

Author identifiers

Ciência ID
6C15-5DD9-0909
ORCID iD
0000-0001-8114-795X
Google Scholar ID
https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=RJyUdJEAAAAJ&view_op=list_works&gmla=AOv-ny98eqxwjDqOsgXUIUjFuys5SQ7q-NrKuf57STb2vjvKu4auIEkGmW-8NtGFyMl_1oRr4FiCfT86YURrxlCT
Scopus Author Id
57219902490

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2020/10/01 - 2024/09/30
Ongoing
Doutoramento em Didática de Ciências e Tecnologia (Doutoramento)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
"BEE (Biological Evolution Education) for Sustainability: how a socio scientific issues learning approach informed by biological evolution contributes to elementary students’ literacy on sustainability" (THESIS/DISSERTATION)
2019 - 2019
Concluded
Certificado de Competências Pedagógicas (Outros)
Instituto do Emprego e Formação Profissional, Portugal
20
2017 - 2017
Concluded
Trabalho Experimental em Ciências no Ensino Básico: da Aula às Atividades de Enriquecimento Curricular (Outros)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
20
2015 - 2017
Concluded
Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico e de Matemática e Ciências Naturais no 2.º Ciclo do Ensino Básico (Mestrado)
Major in Sem especialização
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
"Relatório de Estágio: A aventura de ensinar e aprender" (THESIS/DISSERTATION)
16 valores
2012 - 2015
Concluded
Educação Básica (Licenciatura)
Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal
16 valores
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2020/04/15 - 2020/07/15 Researcher (Research) Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
2019/09/01 - 2019/12/31 Researcher (Research) Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal

Positions / Appointments

Category
Host institution
Employer
2020/02/01 - 2020/05/31 Apoio à gestão editorial da APEduC Revista - Investigação e Práticas em Educação em Ciências, Matemática e Tecnologia Associação Portuguesa de Educação em Ciências, Portugal
Revista APEduC, Portugal
2018/09/01 - 2019/06/30 Explicador STUDO, Portugal
2017/09/14 - 2018/06/30 Professor de Atividades de Enriquecimento Curricular Câmara Municipal de Matosinhos, Portugal
2017 - 2018 Explicador Jangada do Saber, Portugal
2015 - 2015 Monitor de Escola de Verão Júnior Instituto Politécnico de Coimbra Escola Superior de Educação de Coimbra, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2020/10/01 - Current PhD student/Aluna de Doutoramento Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2020/10/01 - Current BEE (Biological Evolution Education) for Sustainability: how a socio scientific issues learning approach informed by biological evolution contributes to elementary students’ literacy on sustainability
PhD Student Fellow
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2019/09/01 - 2019/12/31 Narrações Multimodais
Research Fellow
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2022/01/01 - 2024/09/30 BiblioLab-ILC: Citizen learning communities for the promotion of interdisciplinary education in science and Literature. BiblioLab ILC
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores, Portugal
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores
Ongoing
2019 - 2023 Building on scientific literacy in evolution towards scientifically responsible Europeans
CA17127
Researcher
COST - European Cooperation in Science and Technology
Concluded
2021/05/01 - 2022 Citizen learning communities for the promotion of interdisciplinary education in science and literature. BiblioLab ILC
UIDB/00194/2020
Other
Universidade de Aveiro Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Pessoa, Patrícia; Fonseca, Maria João; Sousa, Bruno; Costa, António Pedro; Sá-Pinto, Xana. "Approaches to Socioscientific Issues in Portugal: A Scoping Literature Review". In A Moral Inquiry into Epistemic Insights in Science Education, 215-244. Springer Nature Switzerland, 2024.
    Published • https://doi.org/10.1007/978-3-031-63382-9_13
  2. Patrícia Pessoa; Lopes, J. Bernardino; Alexandre Pinto; Sá Pinto, Xana. "Evolution Education through Socioscientific Issues for Sustainable Development". In Learning Evolution Through Socioscientific Issues. UA Editora, 2022.
    Published
  3. Lisa Afonso; Sara Aboim; Patrícia Pessoa; Xana Sá-Pinto. "Mas eu sei que não gosto de tomate, porque querem que prove?". In (H)À Educação: rubricas de 2021. 2022.
    Published • 10.48528/YF5T-3P77
  4. J. Rocha; P. Pessoa; J. A. Gomes; X. Sá-Pinto; B. Lopes. "BiblioLab Project: Teachers, Parents and Students’ Perspectives About the Usability and Usefulness of an Educational Distance Learning Platform". 90-110. Springer International Publishing, 2021.
    Published • 10.1007/978-3-030-73988-1_7
  5. Patrícia Pessoa. "Pessoa, Patricia; Rios, Joana; Sá-Pinto, Xana; Bernardino Lopes, José. "Bibliolab: histórias com ciência / Bibliolab: stories with science."". In Aveiro, Portugal: UA Editora, 2020. 2020.
  6. Patrícia Pessoa. "Sá-Pinto, Xana; Ambrósio, Susana; Guerra, C.; Pessoa, Patricia Alexandra; Rios, Joana; Souza, V.. "Investigação Responsável e Inovação no EuroScitizen: As vozes dos membros de uma Ação COST / Responsible Research and Innovation in EuroScitizen: The voices of the members of a COST Action."". In Investigação em educação e responsabilidade social: que lugares e possibilidades no CIDTFF?. Aveiro, Portugal, edited by Araújo e Sá, Maria Helena; Varela, A.; Lopes, Betina; Cravino, José Paulo; Gonçalves, M.; Sá Pinto, Xana. Aveiro, Portugal: UA Editora, 2020.
    Published • 10.34624/ms4w-r031
Conference abstract
  1. Susana Ambrósio; Guerra, C.; Patrícia Pessoa; Joana Rios; Alexandra Sá-Pinto; Vanessa Souza. "Investigação Responsável e Inovação no EuroScitizen: As vozes dos membros de uma Ação COST. (Responsible Research and Innovation in EuroScitizen: The voices of the members of a COST Action)". Paper presented in IV Fórum CIDTFF: Investigação em Educação e Responsabilidade Social: que lugares e possibilidades no CIDTFF?. Aveiro: UA Editora, Aveiro, 2020.
    Published
Conference paper
  1. Patrícia Pessoa; Armando Soares; Paula Catarino; Alexandre Pinto; J. Bernardino Lopes; Xana Sá-Pinto. "SOCIOSCIENTIFIC ISSUES IN THE PORTUGUESE SCIENCE CURRICULA FROM THE FIRST TO THE SIXTH GRADE". 2021.
    10.21125/edulearn.2021.0833
Conference poster
  1. Pessoa, Patrícia. "Valorizar e Preservar o Património Natural explorando as espécies exóticas e invasoras". Paper presented in II Encontro- A Formação de educador@s e professor@s na UniverCidade de Évora, 2017.
Edited book
  1. Sá-Pinto, Xana; Beniermann, Anna; Børsen, Tom; Georgiou, M.; Jeffries, A.; Patrícia Pessoa; Sousa, Bruno; Zeidler, D.L.. Learning Evolution Through Socioscientific Issues.. Aveiro, Portugal: UA Editora. 2022.
    Published • https://doi.org/10.48528/4sjc-kj23
Journal article
  1. Pessoa, Patrícia; de Lima, Joelyn; Piacentini, Valentina; Realdon, Giulia; Jeffries, Alex; Ometto, Lino; Lopes, J. Bernardino; et al. "A framework to identify opportunities to address socioscientific issues in the elementary school curricula: A case study from England, Italy, and Portugal". PLOS ONE 20 3 (2025): e0308901. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0308901.
    Published • 10.1371/journal.pone.0308901
  2. Pessoa, Patrícia; Lopes, J. Bernardino; de Lima, Joelyn; Pinto, Alexandre; Søgaard Jørgensen, Peter; Sá-Pinto, Xana. "Evolutionary literacy as a catalyst for sustainable futures: connecting biological evolution education and education for sustainability". Evolution: Education and Outreach 17 1 (2024): https://doi.org/10.1186/s12052-024-00213-0.
    Published • 10.1186/s12052-024-00213-0
  3. Mavrikaki, Evangelia; Realdon, Giulia; Aivelo, Tuomas; Bajrami, Ani; Dilek Bakanay, Çiçek; Beniermann, Anna; Blagojevic, Jelena; et al. "Evolution in European and Israeli school curricula – a comparative analysis". International Journal of Science Education (2024): 1-27. http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2023.2293090.
    Published • 10.1080/09500693.2023.2293090
  4. Pessoa, Patrícia; Aboim, Sara; Afonso, Lisa; Lopes, J. Bernardino; Sá-Pinto, Xana. "Tasting to preserve: An educational activity to promote children’s positive attitudes towards intraspecific diversity conservation". PLOS ONE 19 1 (2024): e0285649. http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.0285649.
    Published • 10.1371/journal.pone.0285649
  5. Xana Sá-Pinto; Patrícia Pessoa; Alexandre Pinto; Pedro Cardia; Joaquim Bernardino Lopes. "The Impact of Exploring Sexual Selection on Primary School Students¿ Understanding of Evolution". Center for Educational Policy Studies Journal 13 1 (2023): 121-141. https://doi.org/10.26529%2Fcepsj.1508.
    10.26529/cepsj.1508
  6. Sá-Pinto, Xana; Pinto, Alexandre; Ribeiro, Joana; Sarmento, Inês; Pessoa, Patrícia; Rodrigues, Leonor R.; Vázquez-Ben, Lucía; Mavrikaki, Evangelia; Bernardino Lopes, Joaquim. "Following Darwin’s footsteps: Evaluating the impact of an activity designed for elementary school students to link historically important evolution key concepts on their understanding of natural selection". Ecology and Evolution 11 18 (2021): 12236-12250. http://dx.doi.org/10.1002/ece3.7849.
    Published • 10.1002/ece3.7849
  7. Afonso, Lisa; Aboim, Sara; Pessoa, Patrícia; Sá-Pinto, Xana. "The taste of biodiversity: science and sensory education with different varieties of a vegetable to promote acceptance among primary school children". Public Health Nutrition (2021): 1-9. http://dx.doi.org/10.1017/s1368980020004371.
    Published • 10.1017/s1368980020004371
  8. Sá-Pinto, Xana; Realdon, Giulia; Torkar, Gregor; Sousa, Bruno; Georgiou, Martha; Jeffries, Alex; Korfiatis, Konstantinos; et al. "Development and validation of a framework for the assessment of school curricula on the presence of evolutionary concepts (FACE)". Evolution: Education and Outreach 14 1 (2021): http://dx.doi.org/10.1186/s12052-021-00142-2.
    Published • 10.1186/s12052-021-00142-2
  9. Sá-Pinto, X.; Realdon, G.; Torkar, G.; Sousa, B.; Georgiou, M.; Jefries, A.; Korfatis, K.; et al. "Correction to: Development and validation of a framework for the assessment of school curricula on the presence of evolutionary concepts (FACE) (Evolution: Education and Outreach, (2021), 14, 1, (3), 10.1186/s12052-021-00142-2)". Evolution: Education and Outreach 14 1 (2021): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85120697535&partnerID=MN8TOARS.
    10.1186/s12052-021-00156-w
  10. Pessoa, Patrícia Alexandra; Sá-Pinto, Xana; Cardia, Pedro; Pinto, Alexandre. "Valorizar e preservar o patrimônio natural explorando as espécies invasoras". Comunicações 26 2 (2019): 213-242. http://dx.doi.org/10.15600/2238-121x/comunicacoes.v26n2p213-242.
    Open access • Published • 10.15600/2238-121x/comunicacoes.v26n2p213-242
Magazine article
  1. Patrícia Pessoa; Machado, Ana Luísa; Rodrigues, Margarida; Exploradores da Natureza; Sá-Pinto, Xana. "(H)À Educação: Provar, explorar e agir. Como educar para a conservação da biodiversidade?", Diário de Aveiro & uaonline, 2024, https://blogs.ua.pt/cidtff/?p=65545.
Manual
  1. Machado, Ana Luísa; Patrícia Pessoa; Sá-Pinto, Xana. ESPÉCIES INVASORAS: O JACINTO-DE-ÁGUA. Portugal: ASA. 2023.
    Published
Newsletter article
  1. Patrícia Pessoa. ""Educação à Escuta: O Sabor da Diversidade."", 2020, https://www.ua.pt/pt/noticias/9/64545..
Newspaper article
  1. Sá Pinto, Xana; Rita Ponce; Bruno Sousa; Cavadas, Bento; Telma G. Laurentino; Patrícia Pessoa; Raquel Branquinho; et al. "A evolução no dia a dia – e a urgência de a ensinar no ensino básico", Público, 2025, https://www.publico.pt/2025/02/12/ciencia/opiniao/evolucao-dia-dia-urgencia-ensinar-ensino-basico-2122190.
  2. Patrícia Pessoa. "Sá-Pinto, Xana; Pessoa, Patricia; Afonso, Lisa; Aboim, Sara. "(H)À Educação: Se eu sei que não gosto de tomate, porquê provar?"", Diário de Aveiro, 2021, https://www.ua.pt/pt/noticias/13/65475.
Online resource
  1. Patrícia Pessoa. Bibliolab. 2020. https://bibliolab.pt/.
  2. Patrícia Pessoa. Como cresce o pé de feijão do João?. 2020. https://bibliolab.pt/como-cresce-o-pe-de-feijao-do-joao/.
  3. Patrícia Pessoa. Onde vivem as sombras?. 2020. https://bibliolab.pt/a-sombra/.
Preprint
  1. Pessoa, Patrícia; de Lima, Joelyn; Piacentini, Valentina; Realdon, Giulia; Jeffries, Alex; Ometto, Lino; Lopes, J. Bernardino; et al. "A Framework to Identify Opportunities to Address Socioscientific Issues in the Elementary School Curricula: A Case Study from England, Italy, and Portugal". 2024. https://doi.org/10.1101/2024.08.02.606442.
    10.1101/2024.08.02.606442
  2. Patrícia Pessoa; Sara Aboim; Lisa Afonso; J. Bernardino Lopes; Xana Sá-Pinto. "Tasting to preserve: An educational activity to promote children’s positive attitudes towards intraspecific diversity conservation". 2023. https://doi.org/10.1101/2023.04.28.538702.
    10.1101/2023.04.28.538702
Thesis / Dissertation
  1. Pessoa, Patrícia Alexandra Fonseca. "Relatório de Estágio: A aventura de ensinar e aprender". Master, 2017. http://hdl.handle.net/10400.22/10545.

Other

Other output
  1. Enacting RRI in Europe: [Online course]. Free on-line course for researchers wanting to learn how to align their research with RRI principles. 2022. Børsen, T.; Martinelli, L.; Savkovic, U. ; Jenkins, T.; Dufour, H.D.; Stokken, R.; Sá-Pinto, X.; Guerra, A.C.; Pessoa, P. https://vbn.aau.dk/en/publications/enacting-rri-in-europe-online-course..
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/07/02 Bringing the real-world into the elementary classroom: A framework to identify opportunities to address Socioscientific Issues in the elementary school curricula in England, Italy, and Portugal ERIDOB2024
University Claude Bernard Lyon 1 (Lyon, France)
2023/06/03 BEE (Biological Evolution Education) for Sustainability Evolution 2023 - Innovative tools for Evolution Education
American Society of Naturalist (United States)
2022/09/01 Learning about intraspecific biodiversity conservation with "Jack and the Beanstalk" 13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB)
University of Cyprus (Nicosia, Cyprus)
2022/08/31 Comparing elementary school students' predictions and explanations of evolutionary processes- an exploratory study within the EuroScitizen network 13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB)
University of Cyprus (Nicosia, Cyprus)
2022/08/31 Factors that influence elementary school students' attitudes towards intraspecific biodiversity 13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology (ERIDOB)
University of Cyprus (Nicosia, Cyprus)
2021 Framework to analyse curricula regarding evolution and preliminary results in Portugal, Greece, Slovenia, and Italy ESERA2021
2020/12/02 BiblioLab project: teachers, parents and students´ perspectives about the usability and usefulness of an educational distance learning platform. TECH-EDU 2020: 2nd International Conference on Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education
2020/08/31 Learning about intraspecific biodiversity conservation with "Jack and the Beanstalk" ERIDOB 2020 Conference
ERIDOB (Nicosia, Cyprus)
2020/08/31 Evolution in European school curricula ERIDOB 2020 Conference
ERIDOB (Nicosia, Cyprus)
2019/09/06 O conhecimento da seleção natural de alunos do 1º Ciclo do Ensino Básico e de estudantes em formação inicial de Professores XVIII ENEC & III ISSE
Faculdade de Ciências da Universidade do Porto (Porto, Portugal)
2019/08/27 The impact of exploring Sexual Selection in Elementary school students understanding of Evolution ESERA 2019
(Bolonha, Italy)
2019/03 A Evolução nas Aprendizagens Essenciais do 1º Ciclo do Ensino Básico 1.º Seminário - O 1.º ciclo do Ensino Básico — Que identidade(s)? | Currículo, práticas e formação docente
Escola Superior de Educação do Porto (Porto, Portugal)
2018 Valorizar e Preservar o Património Natural explorando espécies exóticas e invasoras 6º Congresso da Rede de Comunicação de Ciência e Tecnologia de Portugal
SciComPT (Figueira de Castelo Rodrigo, Portugal)
2018 Valorizar e Preservar o Património Natural explorando espécies exóticas e invasoras Encontro Internacional de 2018 A Voz dos Professores de C&T
UTAD (Vila Real, Portugal)

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2019 - 2019 Participou na Organização da EuroScitizen COST Action Working Group meetings no Porto, que decorreu entre 12 e 13 de Fevereiro http://www.euroscitizen.eu/wgs-porto-meeting/organising-team/ (2019 - 2019)
Meeting (Co-organisor)
2017 - 2017 Participou na Conceção, Organização e Divulgação do Seminário "Práticas Educativas Criativas no Ensino da Matemática e das Ciências Naturais" (2017 - 2017)
Seminar (Co-organisor)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2024/10/30 - Current Workshop "Planear um Projeto de Investigação para Maximizar o seu Impacto Social"
Workshop
2.ª Noite Europeia dos Investigadores - Armamar
ARMA-Sci , Portugal
2024/09/27 - Current Participação da 2.º Noite Europeia dos Investigadores - Armamar com a Estação de Ciência "Educação para a Sustentabilidade"
Meeting
2.º Noite Europeia dos Investigadores - Armamar
ARMA-Sci , Portugal
2024/09/23 - Current Workshop "Estratégias Integradas para Comunicar e Envolver o Público na Ciência"
Workshop
2.ª Noite Europeia dos Investigadores - Armamar
ARMA-Sci , Portugal
2024/10/22 - 2024/10/24 Futures Workshops
Workshop
Enhance – Empowering Higher Education through Citizen Science and Innovative Future-oriented Learning Strategies
Universidade de Aveiro, Portugal
2023/07/03 - 2023/07/05 Workshop "Learning evolution for sustainable development”
Meeting
EvoKE2023
University of Bath, United Kingdom
2019/09/27 - 2019/09/27 Valorizar e preservar o património natural explorando as espécies exóticas e invasoras
Exhibition
Noite Europeia de Investigadores - 2019
Universidade de Aveiro, Portugal
2019/07/11 - 2019/07/13 EuroScitizen WG2 Andros meeting
Meeting
EuroScitizen meeting
EuroScitizen, France
2019/04/23 - 2019/04/24 Euroscitizen WG4_WG2 Paris meeting
Meeting
Euroscitizen meeting
EuroScitizen, France
2018 - 2018 Dinamização do Workshop Valorizar e Preservar o Património Natural explorando espécies exóticas e invasoras em sala de aula
Workshop
Encontro Internacional de 2018 A Voz dos Professores de C&T
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2018 - 2018 Participação na dinamização da atividade de divulgação de ciência “A importância da Biodiversidade”
Exhibition
Noite Europeia dos Investigadores 2018
Universidade de Aveiro, Portugal
2018 - 2018 Formadora na formação de professores em formato Workshop Valorizar e Preservar o Património Natural explorando espécies exóticas e invasoras
Workshop
V Encontro Internacional da Casa das Ciências
Casa das Ciências, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2017 - Current EvoKE Project Membro da equipa de Comunicação e Responsável pela página de Twitter e BlueSky do EvoKE Project
2019/02/01 - 2023 European Cooperation in Science and Technology - EuroScitizen Representante da Comunicação do grupo de trabalho de Educação Formal e responsável pela página de facebook e twitter da EuroScitizen
Distinctions

Award

2017 Menção Honrosa
Fundo Ambiental e de Investigação Lousada Sustentável, Portugal