???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Silvana Peixoto Martins

Citation names

  • Martins, Silvana
  • Martins, S.
  • Martins, S. P.

Author identifiers

Ciência ID
6E1B-5B84-F5F9
ORCID iD
0000-0003-3791-3236

Email addresses

  • b12012@ese.uminho.pt (Professional)
  • silvana.martins@prochildcolab.pt (Professional)
  • silvana.martins12@gmail.com (Personal)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
French Beginner (A1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1) Intermediate (B1)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Upper intermediate (B2) Elementary (A2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2024/01/03 - 2024/01/19
Concluded
Primeiras interações e saúde mental na primeira infância [Early interactions and infant and early childhood mental health] (Outros)
Universidade do Porto Instituto de Saúde Pública, Portugal
2023/02/07 - 2023/02/07
Concluded
International Seminar "Reconfigurations of the relationships between families and school: Challenges from action-research-participation (Outros)
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
2022/06/27 - 2022/07/06
Concluded
Curso de Comunicação em Ciência [Course on Communication in Science] (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2022/04/01 - 2022/04/01
Concluded
Trabalhar com famílias é um desafio ou uma oportunidade? [Is working with families a challenge or an opportunity?] (Outros)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
2022/02/25 - 2022/02/25
Concluded
Child engagement: From FIPP to the world (Outros)
The Family, Infant and Preschoool Program, United States
2022/01/17 - 2022/01/17
Concluded
Stress pós-traumático: A parentalidade após a neonatologia [Post-traumatic stress: Parenting after neonatology] (Outros)
Hospital Professor Doutor Fernando Fonseca EPE, Portugal
2021/06/22 - 2021/06/22
Concluded
Workshop - Introduction to longitudinal data analysis (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2021/06/08 - 2021/06/08
Concluded
Workshop - Survival Analysis (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2021/05/19 - 2021/05/21
Concluded
Workshop - Training in Multivariate Regression Analysis (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2021/04/16 - 2021/05/07
Concluded
Financial Education and Psychology - 30th edition (Outros)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
87%
2021/04/30 - 2021/04/30
Concluded
Workshop - Qualitative research quality and rigor (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2021/04/08 - 2021/04/22
Concluded
Workshop - How to protect and care (Outros)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
2021/04/20 - 2021/04/20
Concluded
Workshop - Main techniques of qualitative data analysis (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2021/04/13 - 2021/04/13
Concluded
Workshop - Qualitative Data Collection Techniques (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2021/04/08 - 2021/04/08
Concluded
Workshop - Grounded theory (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2021/03/29 - 2021/03/29
Concluded
Workshop - Introduction to qualitative research (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2020/10/20 - 2020/10/21
Concluded
Introduction to Structural Equation Modeling and Path Analysis (Outros)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
2020/10/14 - 2020/10/14
Concluded
Subject Grouping Methods (Statistics) (Outros)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
2020/10/07 - 2020/10/07
Concluded
Variable Grouping Methods (Statistics) (Outros)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
2019/09/11 - 2019/09/13
Concluded
Curso de Análise de Equações Estruturais com o SPSS AMOS (Course on Structural Equation Modeling with SPSS AMOS) (Outros)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2019/09/09 - 2019/09/09
Concluded
Web of science training (Outros)
Universidade do Minho, Portugal
2014/10/09 - 2019/07/22
Concluded
Doctoral degree in child studies (Doutoramento)
Major in Developmental Psychology and Education
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
"Parents and health care professional’s perceptions on supporting positive parenting. Researching the dimensions and determinants of the support needs." (THESIS/DISSERTATION)
Very Goog
2018/11/05 - 2018/11/26
Concluded
Implementação de Serviços de Psicologia em Unidades de Saúde do SNS [Implementation of Psychology Services in NHS Health Units] (Outros)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
90%
2005/10/01 - 2010/07/15
Concluded
Integrated Master in Psychology (Mestrado integrado)
Major in Clinical and Health Psychology (Systemic, Health and Family)
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Children's temperament and parenting styles and sense of competence" (THESIS/DISSERTATION)
15
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2023/04/03 - Current Contracted Researcher (Research) ProChild CoLAB, Portugal
2020/10/14 - 2023/03/31 Postdoc (Research) Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2020/02/17 - 2020/03/27 Invited Associate Professor (University Teacher) University of Minho, School of Nursing, Portugal
University of Minho, School of Nursing, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2019/08/01 - 2020/10/13 Técnico Psicologia Principal (Técnico Psicologia) CTEB - Therapeutic & Educational Center of Braga, Portugal
2011/02/01 - 2012/10/08 Técnico Psicologia Estagiário (Técnico Psicologia) Escola do livro – Centro de Estudos e Formação Profissional, Fafe, Portugal
Escola do livro – Centro de Estudos e Formação Profissional, Fafe, Portugal
2009/10 - 2010/07 Técnico Psicologia Estagiário (Técnico Psicologia) Centro de Saúde Fernão Magalhães, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2019/01 - Current Voluntary research collaborator University of Minho, School of Nursing, Portugal
University of Minho, School of Nursing, Portugal
2016/10 - Current Voluntary research collaborator University of Minho - Institute of Education, Portugal
2015/11 - Current Collaborator in practical classes from different master's courses in Psychosocial Intervention University of Minho - Institute of Education, Portugal
University of Minho - Institute of Education, Portugal
2016/03 - 2016/04 Trainer of the thematics 2.1., 2.2. and 2.3. of Module 2: “The top 10 of positive parenting” of the 4th Edition of the online course “Parenting Education” Universidade de Coimbra, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2023/03/01 - Current A health promotion intervention for vulnerable school - Children and families (BeE-school): A cluster-randomized trial
PTDC/SAU-ENF/2584/2021
Researcher
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal

Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
2019/01 - Current Healthy children 2021
eGrants - Academias Gulbenkian Conhecimento, process number 221669
Researcher
University of Minho, School of Nursing, Portugal
Concluded
2020/11 - 2022/09 Serious Games - Developing Emotional Competencies for Nursing Students
2020-1-PT01-KA203-078847
Researcher
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal

Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal

Contract

Designation Funders
2021 - Current Programa Aprender juntos, Crescer em família (Learn together, Grow in family)
NA
Researcher
Obra Social La Caixa
Ongoing
2017 - Current Collaboration protocol with the Children and Youth Protection Commission of Guimarães in the “Municipal diagnosis: Protection and vulnerability in the population of the 3rd CEB in the municipality of Guimarães
No reference
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
2016 - Current Socio-educational program for family reunification: Practical ways to promote the participation of children and families
EDU2014- 52921-C2-1-R
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Ongoing
2016 - Current Research-action protocol with the Social Security Institute for the Implementation and Evaluation of the Socio-Educational Program for Family Reunification: Walking with the Family, in the districts of Porto and Braga
No reference
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Ongoing
2015 - Current Evaluation of psychoeducational interventions with families in psychosocial risk. Good practices based on evidence
EDU2013-41441-P,
Researcher
Ongoing
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Investigação em Estudos da Criança
UID/CED/00317/2019
Universidade do Minho, Portugal

Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Other

Designation Funders
2022/09/07 - Current O Perfil e a literacia de e em saúde da pessoa mais velha a viver só no Concelho de Barcelos
CEICVS 067/2022
Universidade do Minho Centro de Investigação em Enfermagem, Portugal
Not funded
2020/04/01 - Current COVID-19 Health Literacy University student survey
COVID-HL survey
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
Ongoing
2019 - Current Evaluation of psychoeducational interventions with families in psychosocial risk. Good practices based on evidence
EDU2013-41441-P
Researcher
2021/03 - 2022 Attitudes and practices about family health and sense of coherence in Portuguese nurses
NA
Researcher
Outputs

Publications

Book
  1. Filomena Magalhães; Martins, Silvana; Juliana Martins; Ana Duarte; Cláudia Augusto; Maria José Silva; Cristiana Lopes; et al. Aventura-te a Ser Saudável [Adventure to be Healthy]. Portugal: University of Minho. 2024.
    Published
  2. Cláudia Augusto; Ana Duarte; Maria José Silva; Martins, Silvana; Ana Maia; J. Seelen; Rafaela Rosário. Corresponding author: Rafaela Rosário. SHE ACADEMY 2021 Health Promotion: Call for Action.. Braga, Portugal: University of Minho. 2021.
    Published
  3. Ana Duarte; Cláudia Augusto; Maria José Silva; Martins, Silvana; Rafaela Rosário. Vamos cozinhar? Receitas para miúdos e graúdos [Let's Cook? Recipes for Kids and Adults]. Braga, Portugal: Escola Superior de Enfermagem da Universidade do Minho. 2020.
    Published
Book chapter
  1. Martins, Silvana; Cidália Cunha; Araújo, Odete. "Respostas sociais para pessoas mais velhas". In Enfermagem em gerontologia e geriatria, 157-163. Lisboa, Portugal: Lidel, 2024.
    Published
  2. Martins, Silvana. "Perceção de experiências marcantes do confinamento em famílias portuguesas e brasileiras: Um estudo qualitativo". 172-180. Ludomedia, 2021.
    10.36367/ntqr.9.2021.172-180
  3. Macedo, Ana; Gomes, Lisa; Pereira, Rui; Cainé, João; Martins, Silvana. "Desenvolvimento de competências emocionais dos profissionais de saúde em contexto de uma Unidade de Cuidados Coronários". In Investigação qualitativa em saúde: Avanços e desafios, 864-870. Ludomedia, 2021.
    Published • 10.36367/ntqr.8.2021.864-870
Conference abstract
  1. Espain, Andreia; Martins, Silvana; Anabela Pereira; Oliveira, Diana. "Teachers' perceptions of psychological well-being and distress in Portugal [Perceções de professores em Portugal sobre bem-estar e distress psicológico]". Paper presented in I Encontro Científico em Saúde e Bem-Estar, Braga, 2023.
    In press
  2. Rosário, R; Silva, M J; Duarte, A; Martins, J; Martins, S; Lopes, C; Augusto, C. "Is the education of the parents differently associated with their children health literacy?". 2023.
    10.1093/eurpub/ckad160.1430
  3. Rosário, R; Martins, S; Silva, M J; Duarte, A; Martins, J; Lopes, C; Augusto, C. "Measuring resilience to misinformation: Development and Validation of an instrument in Portuguese". 2023.
  4. Martins, J.; Duarte, A.; Augusto, C.; Silva, M. J; Martins, Silvana; Rosário, R.. "Is height associated with status in children from primary schools with social vulnerabilities?". 2023.
    Published
  5. Duarte, A.; Martins, J.; Martins, S.; Augusto, C; Silva, M. J.; Rosário R.. "Implementation of a healthy lifestyle program with children from primary schools with social vulnerabilities: the BeE-school". 2023.
    Published
  6. Ana Duarte; Maria José Silva; Cláudia Augusto; Martins, Silvana; Luís Lopes; Rafaela Rosário. "Relationship between obesity and motor skills in toddlers". 2022.
    10.1159/000524469
  7. Ana Duarte; Maria José Silva; Cláudia Auguso; Martins, Silvana; Luís Lopes; Rafaela Rosário. "The associations between body mass index and sleep duration in infants and toddlers: a cross-sectional study". 2021.
    10.1159/000515996
Conference paper
  1. Ana P Antunes; Martins, Silvana; Ana Almeida. "Mudanças na parentalidade em tempos de COVID-19: Um estudo com pais e mães em Portugal [Changes in parenting in times of COVID-19: A study with fathers and mothers in Portugal]". Paper presented in XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia [XVI International Congress Galician-Portuguese of Psychopedagogy], online, 2021.
  2. Oliveira, Ines; Soares, Filomena; Carvalho, Vitor; Macedo, Ana Paula; Pereira, Rui; Caine, Joao; Martins, Silvana; Gomes, Lisa; Oliveira, Eva. "A Pedagogical Virtual Reality Serious Game Tool for the Development of Emotional Competencies to Nursing Students". 2021.
    10.1109/segah52098.2021.9551855
Journal article
  1. Filomena Silva; Pedro Costa; Fátima Braga; Silvana Martins. "Barreiras à higiene das mãos num serviço de urgência segundo os profissionais de saúde". Revista de Investigação & Inovação em Saúde (2024): https://doi.org/10.37914/riis.v7i3.325.
    10.37914/riis.v7i3.325
  2. Ana Duarte; Juliana Martins; Cristiana Lopes; Maria José Silva; Cláudia Augusto; Silvana Martins; Rafaela Rosário. "Health Literacy and Its Association with the Adoption of the Mediterranean Diet: A Cross-Sectional Study". Nutrients (2024): https://www.mdpi.com/2072-6643/16/14/2176.
    10.3390/nu16142176
  3. Ana Duarte; Juliana Martins; Maria José Silva; Cláudia Augusto; Silvana Peixoto Martins; Rafaela Rosário. "The Role of Parental Adherence to the Mediterranean Diet and Family Time Together in Children’s Weight Status: The BeE-School Project". Nutrients (2024): https://doi.org/10.3390/nu16070916.
    10.3390/nu16070916
  4. Oliveira, Sara; Agostinis Sobrinho, Cesar; Martins, Silvana; Augusto, Cláudia; Araújo, Odete; Vieira, Teresa; Macedo, Ana Paula; Silva, Maria José; Rosário, Rafaela. "Sleep Disorders and Subjective Well-Being in Portuguese Adults: Evidence from a Representative Study". Sleep Science 17 01 (2024): e1-e6. http://dx.doi.org/10.1055/s-0043-1772812.
    10.1055/s-0043-1772812
  5. Taveira, Adriana; Macedo, Ana Paula; Martins, Silvana; Costa, e Patrício. "Psychometric properties analysis of helping relationships skills inventory for Portuguese nurses and doctors". Heliyon 10 1 (2024): e23713. http://dx.doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e23713.
    10.1016/j.heliyon.2023.e23713
  6. Duarte, A.; Martins, S.; Augusto, C.; Silva, M.J.; Lopes, L.; Santos, R.; Rosário, R.. "The impact of a health promotion program on toddlers’ socio-emotional development: a cluster randomized study". BMC Public Health 24 1 (2024): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85184712387&partnerID=MN8TOARS.
    10.1186/s12889-024-17953-9
  7. Duarte, Ana; Martins, Silvana; Lopes, Luís; Silva, Maria José; Augusto, Cláudia; Santos, Rute; Rosário, Rafaela. "Is the association between sleep and socio-emotional development mediated by weight in toddlers aged 12 to 36¿months?". Frontiers in Psychology 14 (2023): http://dx.doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1190081.
    10.3389/fpsyg.2023.1190081
  8. Espain, Andreia; Martins, S.; Oliveira, D.; Pereira, A.. "Mindfulness e satisfação com a profissão como preditores de bem-estar docente". Sensos-E 10 3 (2023): 71-88. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v10i3.5357.
    Open access • Accepted
  9. Ana P. Antunes; Silvana Martins; Ana T. Almeida. "Factors Associated with Parenting Adaptability in Facing the First COVID-19 Lockdown: A Study on Portuguese Parents". Healthcare (2023): https://doi.org/10.3390/healthcare11202745.
    10.3390/healthcare11202745
  10. Aramid Gomes; Sílvia Ramos; Ana Luísa Rego; Carina Vieira; José Pinho Silva; Silvana Martins; Ana Catarina Maia; Ana Paula Macedo. "A efetividade do oxigénio nasal de alto fluxo na insuficiência respiratória: revisão sistemática". Revista de Investigação & Inovação em Saúde (2023): https://doi.org/10.37914/riis.v6i2.235.
    10.37914/riis.v6i2.235
  11. Antunes, Ana Pereira; Martins, Silvana. "Teaching Qualitative Research in Psychology: A Look at the Portuguese Reality". Social Sciences 12 8 (2023): 448. http://dx.doi.org/10.3390/socsci12080448.
    10.3390/socsci12080448
  12. Mariana Boulitreau Siqueira Campos Barros; Helena Rafaela Vieira do Rosário; Silvana Peixoto Martins; Dulce Maria Pereira Garcia Galvão; Silas Jordão da Silva Tenório; Ariany Cristine do Nascimento Farias; Paulo Sávio Angeiras de Goes; Estela Maria Leite Meirelles Monteiro. "Escala de empoderamento juvenil pela educação em saúde: estudo de validação". Acta Paulista de Enfermagem (2023): https://doi.org/10.37689/acta-ape/2023AO015232.
    10.37689/acta-ape/2023AO015232
  13. Cláudia Augusto; Maria Machado; Rui Novais; Goreti Mendes; Silvana Martins; Fernando Petronilho. "O impacto do isolamento devido à COVID-19 em estudantes de enfermagem". Revista de Enfermagem Referência (2023): https://doi.org/10.12707/RVI22041.
    10.12707/RVI22041
  14. Barradas Ramos, Sílvia Marlene; Fajardo Gomes, Aramid José; Rego, Ana Luisa; Martins Pimenta, Pedro Ezequiel; Pinho Silva, José António; Peixoto Martins, Silvana; Da Costa Maia, Ana Catarina; Macedo, Ana Paula. "A efetividade do decúbito ventral na Acute Respiratory Distress Syndrome: revisão sistemática". Revista de Investigação & Inovação em Saúde 6 1 (2023): 111-124. http://dx.doi.org/10.37914/riis.v6i1.231.
    10.37914/riis.v6i1.231
  15. Barros, M.B.S.C.; do Rosário, H.R.V.; Martins, S.P.; Galvão, D.M.P.G.; da Silva Tenório, S.J.; do Nascimento Farias, A.C.; de Goes, P.S.A.; Monteiro, E.M.L.M.. "Youth empowerment through health education scale: validity study,Escala de empoderamento juvenil pela educação em saúde: estudo de validação,Escala de empoderamiento juvenil por la educación para la salud: estudio de validación". ACTA Paulista de Enfermagem 36 (2023): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85165924704&partnerID=MN8TOARS.
    10.37689/acta-ape/2023AO0152332
  16. Ana Duarte; Cláudia Augusto; Maria Silva; Silvana Martins; Luís Lopes; Graça Carvalho; Rafaela Rosário. "Promoção de estilos de vida saudáveis na primeira infância: A voz de familiares e peritos". Revista de Enfermagem Referência (2022): https://doi.org/10.12707/RV21083.
    10.12707/RV21083
  17. Rui Pereira; Silvana Martins; Lisa Gomes; João Cainé; Ana Paula Macedo. "Competência emocional dos profissionais de saúde num contexto de uma unidade de cuidados coronários: estudo de abordagem qualitativa com recurso a tecnologias online". Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social (2022): https://doi.org/10.31211/rpics.2022.8.1.228.
    10.31211/rpics.2022.8.1.228
  18. Silvana Martins; Cláudia Augusto; Maria José Silva; Ana Duarte; Fátima Martins; Rafaela Rosário. "Parentalidade positiva e a sua relação com o desenvolvimento socioemocional em crianças". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación (2022): https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.0.8908.
    10.17979/reipe.2022.9.0.8908
  19. Silvana Martins; Cátia Martins; Ana Almeida; Lara Ayala-Nunes; Andrea Gonçalves; Cristina Nunes. "The Adapted DUKE-UNC Functional Social Support Questionnaire in a Community Sample of Portuguese Parents". Research on Social Work Practice (2022): 104973152210760-104973152210760. https://doi.org/10.1177/10497315221076039.
    10.1177/10497315221076039
  20. Silvana Martins; Cláudia Augusto; Maria R. O. Martins; Maria José Silva; Orkan Okan; Kevin Dadaczynsky; Ana Duarte; et al. "Adaptation and validation of the Digital Health Literacy Instrument for Portuguese university students". Health Promotion Journal of Australia (2022): https://doi.org/10.1002/hpja.580.
    10.1002/hpja.580
  21. Rosário, R.; Fronteira, I.; Martins, M.R.O.; Augusto, C.; Silva, M.J.; Messer, M.; Martins, S.; et al. "Infodemic Preparedness and COVID-19: Searching about Public Health and Social Measures Is Associated with Digital Health Literacy in University Students". International Journal of Environmental Research and Public Health 19 19 (2022): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85139829183&partnerID=MN8TOARS.
    10.3390/ijerph191912320
  22. Ana P. Antunes; Silvana Martins; Laura Magalhães; Ana T. Almeida. "Parenting during the COVID-19 Lockdown in Portugal: Changes in Daily Routines, Co-Parenting Relationships, Emotional Experiences, and Support Networks". Children (2021): https://doi.org/10.3390/children8121124.
    10.3390/children8121124
  23. Rosário, R; Augusto, C; Silva, MJ; Martins, S; Duarte, A; Ramos, N; Martins, MRO; Fronteira, I. "Digital health literacy and online information queries in Portuguese university students". European Journal of Public Health 31 Supplement (2021): http://dx.doi.org/10.1093/eurpub/ckab164.039.
    10.1093/eurpub/ckab164.039
  24. Rafaela Rosário; Maria R. O. Martins; Cláudia Augusto; Maria José Silva; Silvana Martins; Ana Duarte; Inês Fronteira; et al. "Associations between COVID-19-Related Digital Health Literacy and Online Information-Seeking Behavior among Portuguese University Students". International Journal of Environmental Research and Public Health 17 23 (2020): 8987-8987. https://doi.org/10.3390/ijerph17238987.
    10.3390/ijerph17238987
  25. Silvana Peixoto Martins; Ana Maria Tomás de Almeida. "Parenting Support needs: health professional's perceptions and practices". Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación 05 (2017): 278-278. https://doi.org/10.17979/reipe.2017.0.05.2760.
    10.17979/reipe.2017.0.05.2760
Journal issue
  1. Martins, Silvana. "Revista E-PSI: Revista Eletrónica de Psicologia, Educação e Saúde". Revista E-PSI: Revista Eletrónica de Psicologia, Educação e Saúde Suplm.1 7 (2017): https://revistaepsi.com/wp-content/uploads/artigos/2017/2017-VolumeEspecial-Estudos-da-Crianca1.pdf.
    Published
Newspaper article
  1. Micaela Rodrigues; Martins, Silvana; Maria José Silva; Augusto, Cláudia. "Somos o que comemos? A qualidade da alimentação e o desenvolvimento cognitivo de crianças pequenas [Are We What We Eat? The Quality of Nutrition and the Cognitive Development of Young Children]", O Minho, 2024, https://ominho.pt/somos-o-que-comemos/.
  2. Diana Braga; Martins, Silvana; Silva, Maria José; Cláudia Augusto. "As redes sociais são boas conselheiras? [Are social networks good advisors?]", O Minho, 2024, https://ominho.pt/saude-as-redes-sociais-sao-boas-conselheiras/?fbclid=IwAR3SB7aRDbjgGavpWd0rFK459uu7GbhNChtvT_ZGZ3EHHkSJ977MQRfmSD4.
  3. Márcia Cruz; Martins, Silvana; Maria José Silva; Cláudia Augusto. "Construir uma universidade saudável [Building a healthy university]", O Minho, 2023, https://ominho.pt/construir-uma-universidade-saudavel/.
  4. Martins, Silvana. "Health talks: Um ano a trilhar caminhos saudáveis [Health talks: A year on the road to health]", Correio do Minho, 2022, https://www.correiodominho.pt/edicoes/download/147373.
Online resource
  1. Martins, Silvana. Quando a psicologia se torna importante na vida de uma criança [When psychology becomes important in a child's life]. 2024. https://www.manifestamente.org/blog/quando-a-psicologia-se-torna-importante-na-vida-de-uma-crianca.
  2. Martins, Silvana. Health talks. Página de Instagram para promover a literacia em saúde [Health talks. Instagram page to promote health literacy]. 2021. https://www.instagram.com/healthtalks.ese/.

Other

Other output
  1. Psychometric Properties Analysis of Helping Relationships Skills Inventory for Portuguese Nurses and Doctors. 2023. Taveira, A.S.V.; Macedo, A.P.; Martins, S.P.; Costa, P.. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85167957418&partnerID=MN8TOARS.
    10.2139/ssrn.4531413
  2. The impact of a health promotion program on toddlers´ socio-emotional development: A cluster randomized study. 2023. Duarte, A.; Martins, S.; Augusto, C.; Silva, M.J.; Lopes, L.; Santos, R.; Rosário, R.. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85167630395&partnerID=MN8TOARS.
    10.21203/rs.3.rs-2886484/v1
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2024/11/07 Overcoming the odds: the mitigating role of resilience in adolescents' risk behaviours 2st International Conference on Child Studies
University of Santiago de Compostela (Santiago de Compostela, Spain)
2024/11/07 Development and validation of the Parenting Adaptability Questionnaire 2nd International Conference on Child Studies
University of Santiago de Compostela (Santiago de Compostela, Spain)
2024/10/30 Parenting proles facing adversity: Experience during the COVID-19 pandemic 1st International Conference - Challenges of comtemporary families
Institute of Family Studies (Macedónia, Macedonia)
2024/06/20 Healthy Children: Effects of a Health Promotion Program on positive parenting and co-parenting practices and children’s socioemotional development 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development
International Society for the Study of Behavioural Development (Lisboa, Portugal)
2024/06/20 Effects of a professional development model on teacher-child interactions and child engagement in Portuguese childcare centers: preliminary finding 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development
International Society for the Study of Behavioural Development (Lisboa, Portugal)
2024/01/30 Cost-effectiveness of health promotion program in primary schools and children in socially vulnerable conditions - Cluster-randomized study (BeE-school) - Poster presentation UMinho Research and Innovation Open Days
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
2023/10/28 O que fiz na última semana para cuidar a família? [What did I do last week to take care of the family?] V Congresso Internacional de Enfermagem de Saúde Familiar e VI Congresso Ibérico de Saúde Familiar
Sociedade Portuguesa de Enfermagem de Saúde Familiar (Açores, Portugal)
2023/10/28 Envolver as famílias nos cuidados de enfermagem: Oportunidades e desafios [Involve families in nursing care: Opportunities and challenges] V Congresso Internacional de Enfermagem de Saúde Familiar e VI Congresso Ibérico de Saúde Familiar
Sociedade Portuguesa de Enfermagem de Saúde Familiar (Açores, Portugal)
2023/10/27 Desenvolvimento pessoal e bem-estar docente na formação de professores em Portugal [Personal development and teacher well-being in teacher training in Portugal.] III Congresso International de Educação Empreendedora e cidadania
Universidade Estadual de Santa Cruz e Universida de Aberta (Ilhéus, Brazil)
2023/10/19 Modelo Desenvolvimento e Educação em Creche: uma resposta universal de educação e cuidados na primeira infância XIV Congresso Nacional de Intervenção Precoce
Associação Nacional de Intervenção Precoce (Coimbra, Portugal)
2023/10 Exploring the Role of Culture in the Development of Gender Differences in Temperament across Infancy and Childhood in 59 Countries Occasional Temperament Conference
Group for research and intervention on children's social adjustment, Université de Sherbrooke (Quebec, Canada)
2023/08/31 Promoção de competências socioemocionais no 1.º Ciclo do ensino básico: A perceção das professoras [Promoting socio-emotional skills in the 1st cycle of basic education: Teachers' perceptions] XVII Congresso International Galego-Portugués de Psicopedagoxia
Universidade Coruña (Coruña, Spain)
2023/08/31 Perfis de parentalidade em tempos de COVID-19 [Parenting profiles in times of COVID-19] XVII Congresso International Galego-Portugués de Psicopedagoxia
Universidade de Coruña (Coruña, Spain)
2023/08/31 Ensino de métodos qualitativos: Estudo de caso em Psicologia [Teaching qualitative methods: Case study in Psychology] XVII Congresso International Galego-Portugués de Psicopedagoxia
Universidade de Coruña (Coruña, Spain)
2023/08/31 Ensino de métodos qualitativos: Estudo de caso em Psicologia [Teaching qualitative methods: Case study in Psychology] XVII Congresso International Galego-Portugués de Psicopedagoxia
Universidade de Corunha (Corunha, Spain)
2023/06/21 Vulnerabilidade social e a saúde das crianças em idade escolar: O estudo BeE-school [ Social vulnerability and the health of school-aged children: The BeE-school study.] I Encontro Científico Internacional em Saúde e Bem-Estar
Escola Superior de Enfermagem da Universidade do Minho, Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (Braga, Portugal)
2023/06/21 A associação entre a escolaridade da mãe e o tempo de ecrã em crianças de escolas primárias [The association between mother education and screen time in primary school children] I Encontro Científico Internacional em Saúde e Bem-Estar
Escola Superior de Enfermagem da Universidade do Minho, Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (Braga)
2023/06/21 Empoderamento juvenil, como medir? Uma propostas na perspetiva Freiriana [Youth empowerment, how to measure it? A proposal from the Freirian perspective.] I Encontro Científico Internacional em Saúde e Bem-Estar
Escola Superior de Enfermagem da Universidade do Minho; Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (Braga, Portugal)
2023/06/21 Perceções de professores em Portugal sobre bem-estar e distress psicológico [Teachers' perception in Portugal regarding well-being and psychological distress] I Encontro Científico Internacional em Saúde e Bem-Estar
Escola Superior de Enfermagem da Universidade do Minho; Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (Braga, Portugal)
2023/06/16 A associação entre a literacia em saúde e a pressão arterial em crianças de escolas primárias [The association between health literacy and blood pressure in primary school children] - Poster presentation Congresso de Saúde Pública 23
Sociedade Portuguesa de Saúde Pública (Lisboa, Portugal)
2023/05/19 Implementation of a healthy lifestyle program with children from primary schools with social vulnerabilities: The BeE-school - Poster presentation 30 th European Congress on Obesity
European Association for the Study of Obsesity and Association for the Study of Obsesity on the Island of Ireland (Dublin, Ireland)
2023/05/18 Is height associated with weight status in children from primary schools with social vulnerabilities? - Poster Presentation 30 th European Congress on Obesity
European Association for the Study of Obsesity and Association for the Study of Obsesity on the Island of Ireland (Dublin, Ireland)
2023/05/05 Características psicométricas da Escala de Mudanças na Parentalidade para pais a viver em Portugal [Psychometric characteristics of the Parenting Changes Scale for parents living in Portugal] XI Congresso Iberoamericano de Avaliação Psicológica
Universidade do Algarve (Faro, Portugal)
2022/10/28 Promoção de estilos de vida saudáveis: O que dizem as crianças [Promoting healthy lifestyles: What children say] I st International Congress on Child and Youth Health
University of Minho (Braga, Portugal)
2022/10/21 Empoderamento juvenil em saúde, como medir? Estudo metodológico na perspetiva crítico social. [Youth empowerment in health, how to measure it? A methodological study from a social critical perspective.] II Conferência Freire: Construindo a ponte entre educação popular e universidade.
(Brazil)
2022/10 Ingestão de hortícolas pelas crianças: A participação do pai [Children's consumption of vegetables: The father's involvement] 1st International Congress on Child and Youth Health
Universidade do Minho, Escola Superior de Enfermagem
2022/09/09 Digital health literacy about COVID-19 profiles and their relation with well-being and future anxiety 14.º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde [14th National Congress of Health Psychology]
University of Madeira (Funchal, Portugal)
2022/09/09 Humor parental em tempo de confinamento devido à COVID-19: Análise de diferenciação por grupos e variáveis [Parental mood in lockdown time due to COVID-19: Analysis of differentiation by groups and variables] 14.º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde [14th National Congress of Health Psychology]
University of Madeira (Funchal, Portugal)
2022/09 Parents' perception of experiences of impact on the family dynamics during the lockdown in Portugal and Brazil: A qualitative study [Oral Presentation] 1st International Conference on Child Studies
Child Studies Center, Institute of Education, University of Minho (Braga, Portugal)
2022/09 How did employment statuses affect parenting during the first COVID-19 lockdown? [Oral Presentation]. 1st International Conference on Child Studies
Child Studies Center, Institute of Education, University of Minho (Braga, Portugal)
2022/05 Relationship between obesity and motor skills in toddlers [online e-poster presentation] European Congress on obesity
European Association for the Study of Obesity
2022/04/22 O risco comportamental e a relação entre resiliência, bullying e cyberbullying numa amostra de adolescentes Portugueses [Behavioral risk and the relationship between resilience, bullying and cyberbullying in a sample of Portuguese adolescents] II Encontro Internacional de Literacia e Saúde Mental Positiva [II International Meeting on Literacy and Positive Mental Health]
Escola Superior de Enfermagem do Porto (Online, Portugal)
2022/04/02 The digital health literacy about COVID-19 and its relation with university student's well-being II Encontro Internacional de Literacia e Saúde Mental Positiva [II International Meeting on Literacy and Positive Mental Health]
Escola Superior de Enfermagem do Porto (Online, Portugal)
2021/11/13 Associations between fine motor skills and cognitive and socioemotional development in toddlers XVI Seminário Internacional de Educação física, lazer e saúde [XVI International Seminar on Physical Education, Leisure and Health]
University of Madeira (Online, Portugal)
2021/11/12 Digital health literacy and online information queries in Portuguese university students 14th European Public Health Conference
European Public Health Association
2021/10/09 O impacto das características das crianças e do apoio formal e informal na parentalidade positiva [The impact of child characteristics and formal and informal support on positive parenting] 9th International Congress of Education Sciences and Development
(Online)
2021/09/13 Promover novos ambientes digitais: A realidade virtual como estratégia facilitadora da aprendizagem da competência emocional [Promoting new digital environments: Virtual reality as a strategy to facilitate learning emotional competence ] XII Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação, Challenges 2021: Desafios do digital [XII International Conference on Information and Communication Technologies in Education, Challenges 2021: Challenges of the digital]
(Braga, Portugal)
2021/09/02 O exercício da parentalidade e a sua relação com o desenvolvimento cognitivo [Parenting and its relation to cognitive development]. XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
2021/09/02 Mudanças na parentalidade em tempos de COVID-19: Um estudo com pais e mães em Portugal [Changes in parenting in times of COVID-19: A study with fathers and mothers in Portugal] XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia [XVI International Congress Galician-Portuguese of Psychopedagogy]
(Braga, Portugal)
2021/07/14 Perceção de experiências marcantes do confinamento em famílias portuguesas e brasileiras: Um estudo qualitativo [Perception of remarkable experiences of confinement in Portuguese and Brazilian families: A qualitative study] 10º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa [10th Ibero-American Congress on Qualitative Research]
Universidade da Coruña (online, Spain)
2021/07/09 Emoções em profissionais de saúde num contexto de unidade de cuidados coronários: Resultados preliminares de um estudo de caso qualitativo com recurso a tecnologias online. [Emotions in healthcare professionals in a coronary care unit setting: Preliminary results of a qualitative case study using online technologies ] I Congresso Internacional sobre Metodologia: Desafios Metodológicos Atuais [I International Congress on Methodology: Current Methodological Challenges]
(Santigo de Compostela, Spain)
2021/06/15 Implementation of a Healthy Lifestyle Program with Children from Childcare Centres: the Healthy Children 2021 11th European Conference on Health Promotion
Universitat de Girona (Online, Spain)
2021/05/10 The associations between body mass index and sleep duration in infants and toddlers: a cross-sectional study [Online Poster presentation] 28th European Congress on Obesity
EASO European Association for the Study of Obesity. (Online)
2021/04/28 Literacia em saúde digital relacionada com a COVID-19: Estudo de validação e adaptação da escala para estudantes do ensino superior português. [Digital health literacy related to COVID-19: Validation and adaptation study of the scale for Portuguese university students.] Congresso Internacional Literacia em saúde e autocuidado: Evidências que protejam a prática [International Congress Health literacy and self-care: Evidence to protect clinical practice] clínica
Instituto politécnico de Bragança e INFAD (Online, Portugal)
2021/01/22 A mix-method approach to study parenting during Covid19 lockdown: preliminary analyses and findings 5TH WORLD CONFERENCE ON QUALITATIVE RESEARCH
2020/10/29 Efeitos do confinamento na parentalidade em tempo de COVID-19 [Effects of lockdown on parenting in time of COVID-19 ] 8th International Congress of Educational Sciences and Development (Virtual)
(Spain)
2020/02/08 Diagnóstico concelhio: A proteção e o risco na população juvenil [Municipal diagnosis: Protection and risk among youth population.] Seminário Internacional organizado pela Comissão de Proteção de Crianças e Jovens de Guimarães
CPCJ Guimarães (Guimarães, Portugal)
2019/03 El apoyo a la parentalidade en los cuidados de salud de atención primaria. ¿Qué buscan los padres? [Parenting support in primary health care: What are parents looking for?] 1st International Conference of Psychoeducational, Family and Social Education and Intervention
(Las Palmas, Spain)
2018/09 Validation of the Positive Parenting Scale for Portuguese Parents 9th Congress of the European Society on Family Relations
University of Porto - Faculty of Psychology and Educational Sciences (Porto, Portugal)
2017/09 Needs in supporting parenting: Perceptions and practices of health professionals XIV Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
University of Minho (Braga, Portugal)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2024 - Current Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado na Salpicos [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the Salpicos]
Supervisor of Jéssica Reis
Salpicos, Portugal
2023/10/31 - Current Resiliência e experiências adversas na infância, numa amostra de alunos/as do 3.º Ciclo do Ensino Básico [Resilience and Adverse Childhood Experiences in a Sample of Students from the 3rd Cycle of Basic Education]
Co-supervisor
Mestrado em Estudos da Criança (Master)
Universidade do Minho, Portugal
2022/10 - Current O papel da Creche no apoio à parentalidade: As necessidades de apoio do ponto de vista dos educadores (The role of the child care centers in parenting support: Support needs from the educators' perspective)
Co-supervisor of Sara Teixeira
Master's degree in Child Studies. (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2023/08/14 - 2024/08/14 Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé]
Supervisor of Inês Pereira Gomes
Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé , Portugal
2023/08/14 - 2024/08/14 Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé]
Supervisor of João Pedro Morais
Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé , Portugal
2022/09/01 - 2023/09/01 Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado online através de estágio autoproposto [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted online through self-proposed internship]
Supervisor of João Silva
2022/07/19 - 2023/07/19 Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis]
Supervisor of Ana Barroquinho
Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis, Portugal
2022/05/06 - 2023/05/06 Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis]
Supervisor of Mariana Lima
Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis, Portugal
2022/04/20 - 2023/04/20 Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no Centro de Desenvolvimento MindSpeach [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the Centro de Desenvolvimento MindSpeach]
Supervisor of Carlota Madeira Inês
Centro de Desenvolvimento MindSpeach, Portugal
2021/03/08 - 2022/03/08 Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado na BioJordãoNartual [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the BioJordãoNartual]
Supervisor of Ana Gonçalves
BioJordãoNartual, Portugal
2020/11/10 - 2021/11/10 Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no Centro Terapêutico e Educacional de Braga [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the Centro Terapêutico e Educacional de Braga]
Supervisor of Bruna Andrade
Centro Terapêutico e Educacional de Braga, Portugal
2020/04/01 - 2021/04/01 Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado na Casa de Repouso S. João [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at Casa de Repouso S. João]
Supervisor of Susana Santos
Casa de Repouso S. João, Portugal
2018/09/25 - 2019/09/25 Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado na Heritage Counseling Clinic [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the Heritage Counseling Clinic]
Supervisor of Jolente De Man
Heritage Couseling Clinic, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2021/11/02 - Current HEALTH TALKS (Founding Member) Online sessions aimed at sharing health research results - Citizen Science https://www.instagram.com/healthtalks.ese/ (2021/11/02)
Other (Co-organisor)
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal
2023 - 2024 Ciclo de webinares "Olhares sobre a primeira infância" no âmbito do Projeto Desenvolvimento e Educação em Creche [Webinar Series 'Perspectives on Early Childhood' within the scope of the Project Development and Education in Daycare Centers] (2023 - 2024)
Seminar (Member of the Organising Committee)
ProChild CoLAB, Portugal
2023/02 - 2023/06 1st Scientific Meeting on Health and Well-being (2023/02 - 2023/06)
Meeting (Member of the Scientific Committee)
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal

Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2023/02 - 2023/06 1st Scientific Meeting on Health and Well-being (2023/02 - 2023/06)
Meeting (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal

Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2023/02/01 - 2023/02/28 III Seminário de Formação Especializada em Educação Parental Programa "Viver a adolescência em família" [3st Seminar on Specialized Training in Parental Education. Program "Living Adolescence in Family"] (2023/02/09 - 2023/02/10)
Seminar (Co-organisor)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2022/03 - 2022/11 Organization of an 8-webinar cycle: Participatory approach in research: advantages and challenges Bambu Method for health promotion Elder abuse Advances in evidence-based practice: from clinics to organizations Pre-hospital care models in Brazil and Portugal: Advances and challenges Exploring the practice environment and developing an interprofessional identity Frailty and fall prevention in older adults Child health nursing intervention with abusive families: The emotional process experienced by nurses (2022/02 - 2022/12)
Seminar (Co-organisor)
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal

Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
2021/10/13 - 2021/10/15 SHE Academy 2021 Event of the School for Health in Europe (SHE) (2021/10/13 - 2021/10/15)
Other (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal

Syddansk Universitet, Denmark
2020/03/07 - 2020/03/07 Hands on day - Lifestyles in infancy and family (2020/03/07 - 2020/03/07)
Conference (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal
2019/10/09 - 2019/10/11 Collaboration in the organization of the 2nd National Congress of PHDA. Support for conference rooms and support at the congress secretariat. (2019/10/10 - 2019/10/11)
Congress (Member of the Organising Committee)
SPDA - Portuguese Society for Attention Deficit, Portugal

University of Minho - Institute of Education, Portugal
2017/09/06 - 2017/09/08 Participated as an assistent in XIV International Galician-Portuguese Congress of Psychopedagogy with success in all sessions that the Congress (Plenary Conferences, Debate Panels, Communications and Posters) with a total of 30 hours of Academic Activity. (2017/09/06 - 2017/09/08)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho, Portugal
2017/03 - 2017/07 Collaboration in the organization of the 1st Conference on Child Studies. Prior support in the preparation of the event, namely the organization of the program and its dissemination. During the event, support activities for the rooms where communications taking place and presence in the secretariat of the event. (2017/07 - 2017/07)
Congress (Member of the Organising Committee)
University of Minho - Institute of Education, Portugal
2016/08/21 - 2016/08/27 Collaboration in the organization of the 66th CIRP General Assembly, The International Academy for Production Engineering. Support for lecturers in different rooms. Help in preparing the space to receive the congress. (2016/08/21 - 2016/08/27)
Congress
Universidade do Minho, Portugal
2016/01/04 - 2016/01/31 II Seminário de Formação Especializada em Educação Parental Programa "Viver a adolescência em família" (2st Seminar on Specialized Training in Parental Education. Program "Living Adolescence in Family"). (2016/01/08 - 2016/01/09)
Seminar (Co-organisor)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2016/01/05 - 2016/01/09 Collaboration in the organization of the II Specialized Training Seminar in Parental Education in the program of educational support for the promotion of family life "Living adolescence in family". This collaboration included the tasks: dissemination of the seminar, registration of registrants and planning of activities to be developed. (2016/01/05 - 2016/01/09)
Seminar (Member of the Organising Committee)
University of Minho - Institute of Education, Portugal
2015/10/01 - 2015/10/31 I Seminário de Formação Especializada em Educação Parental Programa "Viver a adolescência em família" (1st Seminar on Specialized Training in Parental Education. Program "Living Adolescence in Family"). (2015/10/16 - 2015/10/17)
Seminar (Co-organisor)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2015/10/01 - 2015/10/19 Collaboration in the organization of the 1st Specialized Training Seminar in Parental Education in the program of psicoeducational support for the promotion of family life Living adolescence in family. This collaboration included the tasks: dissemination of the seminar, registration of registrants and planning of activities to be developed. (2015/10 - 2015/10)
Seminar (Member of the Organising Committee)
University of Minho - Institute of Education, Portugal
2015/09/09 - 2015/09/11 Collaboration in the organization of the 17th European Conference on Developmental Psychology (2015/09/09 - 2015/09/11)
Congress (Member of the Organising Committee)
Universidade do Minho, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2021/09/01 - 2021/09/03 Moderation of a communications table from AREA THEMATIC 10 - Language, Communication and its Changes
Congress
XVI International International Congress Galego-Portuguese of Psychopedagogy
Universidade do Minho, Portugal
2021/09/01 - 2021/09/03 Moderation of a communications table from AREA THEMATIC 5 - Education, Development and Artistic Processes
Congress
XVI International International Congress Galego-Portuguese of Psychopedagogy
Universidade do Minho, Portugal
2021/09/01 - 2021/09/03 Moderation of a communications table from AREA THEMATIC 2 - Learning, Memory and Motivation
Congress
XVI International International Congress Galego-Portuguese of Psychopedagogy
Universidade do Minho, Portugal
2021/09/01 - 2021/09/03 Moderation of a communications table from AREA THEMATIC 12 - Special Education Needs
Congress
XVI International International Congress Galego-Portuguese of Psychopedagogy
Universidade do Minho, Portugal
2021/09/01 - 2021/09/03 Moderation of a communications table from AREA THEMATIC 7 - Training for Teachers and Educational Agents
Congress
XVI International International Congress Galego-Portuguese of Psychopedagogy
Universidade do Minho, Portugal
2018/03/28 - 2018/03/28 Communication held at School of Nursing of the University of Minho within the scope of the activities of the best student. For a week, secondary school students from schools in the north of the country are invited to visit the university and to know the educational offer.
Other
Parenting and Parenting Skills

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2022/12/28 Construção e validação da escala de Empoderamento Juvenil pela Educação em Saúde (EJEduS). [Construction and validation of the Youth Empowerment through Health Education (YEduS) scale. ]
(Thesis) Arguer
Mariana Bolitreau Siqueira Campos Barros (PhD)
Universidade Federal de Pernambuco, Brazil
2022/02/09 O ciclo de intervenção com famílias em contexto comunitário [The cycle of intervention with families in a community context]
(Thesis) Main arguer
Miguel Celestino Carvalho Marques (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2023/06 - Current Asociación Ciéntifica Internacional de Psicopedagogía
2019/03 - Current Member of the Global Temperament Project research group, led by Sam Putnam, Professor Psychology Department, Bowdoin College
2012/02 - Current Ordem dos Psicólogos Portugueses [Portuguese Psychologists Order]

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2023/11/25 - 2023/11/25 Seminário Estratégias de comunicação para promover a literacia em saúde: O caso das Health Talks (duração: 3 horas) [Seminar Communication strategies to promote health literacy: The case of Health Talks (duration: 3 hours)] Curso de Intervenção Comunitária e Gestão de Infodemia [Community Intervention and Infodemic Management Course] (Outros) Universidade do Minho, Portugal
2023 - 2023 Aula sobre Metodologia experiencial aplicada aos programas de apoio à parentalidade, na Unidade Curricular Intervenção e Promoção em Contexto Familiar (duração: 2 horas) [Lecture on Experiential Methodology Applied to Parenting Support Programs, in the Course Unit Intervention and Promotion in Family Contexts. (duration: 2 hours)] Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2022 - 2022 Aula sobre "Promoção de competências emocionais em profissionais de saúde: Um estudo qualitativo", na Unidade Curricular Metodologia de Investigação em Psicologia da Educação II (duração: 2 horas) [Lecture on on 'Promotion of Emotional Skills in Healthcare Professionals: A Qualitative Study,' in the Course Unit Research Methodology in Educational Psychology II (duration: 2 hours)] Metodologia de Investigação em Psicologia da Educação II [Research Methodology in Educational Psychology II ] (Mestrado) Universidade da Madeira, Portugal
2021 - 2022 Aula sobre Aspetos comunicacionais e entrevista à criança e ao jovem, na Unidade Curricular Intervenção especializada à criança e ao jovem em situações complexas (duração: 6 horas) [Lecture on Communicative Aspects and Interviewing Children and Adolescents, in the Course Unit Specialized Intervention for Children and Adolescents in Complex Situations (duration: 6 hours)] Curso de Pós-Licenciatura de Especialização em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica [Post-Graduate Course in Specialization in Child Health and Pediatric Nursing] (Especialização pós-licenciatura) Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal
2021 - 2022 Aula sobre A família como espaço de crescimento e desenvolvimento da criança, na Unidade Curricular Intervenção especializada à criança e ao jovem em situações complexas (duração: 6 horas) [Lecture on The Family as a Space for the Growth and Development of Children, in the Course Unit Specialized Intervention for Children and Adolescents in Complex Situations (duration: 6 hours).] (Especialização pós-licenciatura) Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal
2021 - 2022 Aula sobre Articulação e cuidados e redes e suporte social, na Unidade Curricular Intervenção especializada à criança e ao jovem em situações complexas (duração: 2 horas) [Lecture on Coordination of Care and Social Support Networks, in the Course Unit Specialized Intervention for Children and Adolescents in Complex Situations (duration: 2 hours)] Curso de Pós-Licenciatura de Especialização em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica [Post-Graduate Course in Specialization in Child Health and Pediatric Nursing] (Especialização pós-licenciatura) Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal
2021 - 2021 Aula sobre "Promoção de competências emocionais em profissionais de saúde: Um estudo qualitativo", na Unidade Curricular Metodologia de Investigação em Psicologia da Educação II (duração: 2 horas) [Lecture on on 'Promotion of Emotional Skills in Healthcare Professionals: A Qualitative Study,' in the Course Unit Research Methodology in Educational Psychology II (duration: 2 hours)] Mestrado em Psicologia da Educação [Master's Degree in Educational Psychology] (Mestrado) Universidade da Madeira, Portugal
2021 - 2021 Aula sobre necessidades de apoio à parentalidade nos cuidados de saúde primários, na Unidade Curricular Intervenção Comunitária (duração: 1 hora) [Lecture on parenting support needs in primary health care, in the Community Intervention Curriculum Unit (duration: 1 hour)] Licenciatura em Enfermagem (Licenciatura) Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal
2021 - 2021 Aula sobre o Modelo Bioecológico do Desenvolvimento Humano, na Unidade Curricular Modelos e Práticas de Intervenção Psicossocial (duração: 3 horas) [Lecture on the Bioecological Model of Human Development, in the Course Unit Models and Practices of Psychosocial Intervention. (duration: 3 hours] Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2021 - 2021 Aula prática sobre programas de intervenção psicossocial, na Unidade Curricular Modelos e Práticas de Intervenção Psicossocial. (duração: 6 horas). [Practical Class on Psychosocial Intervention Programs, in the Course Unit Models and Practices of Psychosocial Intervention (duration: 6 hours).] Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2015 - 2020 Colaboração na aulas práticas da Unidade Curricular Modelos e Práticas de Intervenção Psicossocial [Collaboration in the practical classes of the Course Unit Models and Practices of Psychosocial Intervention.] Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2015 - 2019 Aula sobre programas de apoio à parentalidade, na Unidade Curricular Intervenção e Promoção em Contexto Familiar (duração: 4 horas) [Lecture on Parenting Support Programs, in the Course Unit Intervention and Promotion in Family Contexts (duration: 4 hours)] Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018 - 2018 Aula sobre o Desenvolvimento social e moral da criança, na Unidade Curricular Interação social e desenvolvimento da criança (duração: 2 horas) [Lecture on Social and Moral Development of Children, in the Course Unit Social Interaction and Child Development (duration: 2 hours)] Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
2018 - 2018 Aula sobre teorias do desenvolvimento infantil, na Unidade Curricular Psicologia da Infância e da Aprendizagem (duração: 4 horas) [Lecture on Theories of Child Development, in the Course Unit Child Psychology and Learning (duration: 4 hours).] Mestrado em Ensino da Música [Master's Degree in Music Education] (Mestrado) Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal

Journal scientific committee

Journal title (ISSN) Publisher
2023/04/20 - Current Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health Instituto Politécnico de Viseu [Viseu Polytechnic Institute]
2022 - Current Revista Portuguesa de Educação
2022 - Current Revista de Investigação Comportamental e Social (2183-4938) o Departamento de Investigação & Desenvolvimento do Instituto Superior Miguel Torga
2013/06 - Current Revista E-Psi: Revista Eletrónica de Psicologia, Educação e Saúde (2182-7591)

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2022/01/12 - 2022/02/18 Jury of the competition for a research scholarship - graduate of the project "A health promotion intervention for vulnerable school - Children and families (BeE-school): a cluster-randomized trial. Project funded by the Foundation for Science and Technology Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal
Distinctions

Award

2023 Training School Grant
EurofamNet: The European Family Support Network, Belgium
2021 EASO Award for the Best National Training Programme
European Association for the Study of Obesity, United Kingdom

Other distinction

2023 Top 10 most-cited papers published in Health Promotion Journal of Australia in 2023