Identification
Personal identification
- Full name
- Silvana Peixoto Martins
Citation names
- Martins, Silvana
- Martins, S.
- Martins, S. P.
Author identifiers
- Ciência ID
- 6E1B-5B84-F5F9
- ORCID iD
- 0000-0003-3791-3236
Email addresses
- b12012@ese.uminho.pt (Professional)
- silvana.martins@prochildcolab.pt (Professional)
- silvana.martins12@gmail.com (Personal)
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) |
French | Beginner (A1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) | Intermediate (B1) |
Spanish; Castilian | Beginner (A1) | Upper intermediate (B2) | Elementary (A2) | Upper intermediate (B2) | Upper intermediate (B2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2024/01/03 - 2024/01/19
Concluded
|
Primeiras interações e saúde mental na primeira infância [Early interactions and infant and early childhood mental health]
(Outros)
Universidade do Porto Instituto de Saúde Pública, Portugal
|
|
2023/02/07 - 2023/02/07
Concluded
|
International Seminar "Reconfigurations of the relationships between families and school: Challenges from action-research-participation
(Outros)
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
|
2022/06/27 - 2022/07/06
Concluded
|
Curso de Comunicação em Ciência [Course on Communication in Science] (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
|
|
2022/04/01 - 2022/04/01
Concluded
|
Trabalhar com famílias é um desafio ou uma oportunidade? [Is working with families a challenge or an opportunity?] (Outros)
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal
|
|
2022/02/25 - 2022/02/25
Concluded
|
Child engagement: From FIPP to the world (Outros)
The Family, Infant and Preschoool Program, United States
|
|
2022/01/17 - 2022/01/17
Concluded
|
Stress pós-traumático: A parentalidade após a neonatologia [Post-traumatic stress: Parenting after neonatology] (Outros)
Hospital Professor Doutor Fernando Fonseca EPE, Portugal
|
|
2021/06/22 - 2021/06/22
Concluded
|
Workshop - Introduction to longitudinal data analysis (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
|
|
2021/06/08 - 2021/06/08
Concluded
|
Workshop - Survival Analysis (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
|
|
2021/05/19 - 2021/05/21
Concluded
|
Workshop - Training in Multivariate Regression Analysis (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
|
|
2021/04/16 - 2021/05/07
Concluded
|
Financial Education and Psychology - 30th edition (Outros)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
87% |
2021/04/30 - 2021/04/30
Concluded
|
Workshop - Qualitative research quality and rigor (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
|
|
2021/04/08 - 2021/04/22
Concluded
|
Workshop - How to protect and care (Outros)
Universidade Católica Portuguesa, Portugal
|
|
2021/04/20 - 2021/04/20
Concluded
|
Workshop - Main techniques of qualitative data analysis (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
|
|
2021/04/13 - 2021/04/13
Concluded
|
Workshop - Qualitative Data Collection Techniques (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
|
|
2021/04/08 - 2021/04/08
Concluded
|
Workshop - Grounded theory (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
|
|
2021/03/29 - 2021/03/29
Concluded
|
Workshop - Introduction to qualitative research (Outros)
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal
|
|
2020/10/20 - 2020/10/21
Concluded
|
Introduction to Structural Equation Modeling and Path Analysis (Outros)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
|
2020/10/14 - 2020/10/14
Concluded
|
Subject Grouping Methods (Statistics) (Outros)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
|
2020/10/07 - 2020/10/07
Concluded
|
Variable Grouping Methods (Statistics) (Outros)
Universidade do Minho Escola de Medicina, Portugal
|
|
2019/09/11 - 2019/09/13
Concluded
|
Curso de Análise de Equações Estruturais com o SPSS AMOS (Course on Structural Equation Modeling with SPSS AMOS) (Outros)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
|
2019/09/09 - 2019/09/09
Concluded
|
Web of science training (Outros)
Universidade do Minho, Portugal
|
|
2014/10/09 - 2019/07/22
Concluded
|
Doctoral degree in child studies (Doutoramento)
Major in Developmental Psychology and Education
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
"Parents and health care professional’s perceptions on supporting positive parenting. Researching the dimensions and determinants
of the support needs." (THESIS/DISSERTATION)
|
Very Goog |
2018/11/05 - 2018/11/26
Concluded
|
Implementação de Serviços de Psicologia em Unidades de Saúde do SNS [Implementation of Psychology Services in NHS Health Units]
(Outros)
Ordem dos Psicólogos Portugueses, Portugal
|
90% |
2005/10/01 - 2010/07/15
Concluded
|
Integrated Master in Psychology (Mestrado integrado)
Major in Clinical and Health Psychology (Systemic, Health and Family)
Universidade de Coimbra Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Children's temperament and parenting styles and sense of competence" (THESIS/DISSERTATION)
|
15 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2023/04/03 - Current | Contracted Researcher (Research) | ProChild CoLAB, Portugal |
2020/10/14 - 2023/03/31 | Postdoc (Research) | Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal |
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020/02/17 - 2020/03/27 | Invited Associate Professor (University Teacher) | University of Minho, School of Nursing, Portugal |
University of Minho, School of Nursing, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/08/01 - 2020/10/13 | Técnico Psicologia Principal (Técnico Psicologia) | CTEB - Therapeutic & Educational Center of Braga, Portugal |
2011/02/01 - 2012/10/08 | Técnico Psicologia Estagiário (Técnico Psicologia) | Escola do livro – Centro de Estudos e Formação Profissional, Fafe, Portugal |
Escola do livro – Centro de Estudos e Formação Profissional, Fafe, Portugal | ||
2009/10 - 2010/07 | Técnico Psicologia Estagiário (Técnico Psicologia) | Centro de Saúde Fernão Magalhães, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/01 - Current | Voluntary research collaborator | University of Minho, School of Nursing, Portugal |
University of Minho, School of Nursing, Portugal | ||
2016/10 - Current | Voluntary research collaborator | University of Minho - Institute of Education, Portugal |
2015/11 - Current | Collaborator in practical classes from different master's courses in Psychosocial Intervention | University of Minho - Institute of Education, Portugal |
University of Minho - Institute of Education, Portugal | ||
2016/03 - 2016/04 | Trainer of the thematics 2.1., 2.2. and 2.3. of Module 2: “The top 10 of positive parenting” of the 4th Edition of the online course “Parenting Education” | Universidade de Coimbra, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2023/03/01 - Current | A health promotion intervention for vulnerable school - Children and families (BeE-school): A cluster-randomized trial
PTDC/SAU-ENF/2584/2021
Researcher
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia |
2019/01 - Current | Healthy children 2021
eGrants - Academias Gulbenkian Conhecimento, process number 221669
Researcher
University of Minho, School of Nursing, Portugal
|
Concluded
|
2020/11 - 2022/09 | Serious Games - Developing Emotional Competencies for Nursing Students
2020-1-PT01-KA203-078847
Researcher
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal
Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal |
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021 - Current | Programa Aprender juntos, Crescer em família (Learn together, Grow in family)
NA
Researcher
|
Obra Social La Caixa
Ongoing
|
2017 - Current | Collaboration protocol with the Children and Youth Protection Commission of Guimarães in the “Municipal diagnosis: Protection
and vulnerability in the population of the 3rd CEB in the municipality of Guimarães
No reference
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
|
2016 - Current | Socio-educational program for family reunification: Practical ways to promote the participation of children and families
EDU2014- 52921-C2-1-R
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
Ongoing
|
2016 - Current | Research-action protocol with the Social Security Institute for the Implementation and Evaluation of the Socio-Educational
Program for Family Reunification: Walking with the Family, in the districts of Porto and Braga
No reference
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
Ongoing
|
2015 - Current | Evaluation of psychoeducational interventions with families in psychosocial risk. Good practices based on evidence
EDU2013-41441-P,
Researcher
|
Ongoing
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Centro de Investigação em Estudos da Criança
UID/CED/00317/2019
Universidade do Minho, Portugal
Universidade do Minho Centro de Investigação em Estudos da Criança, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2022/09/07 - Current | O Perfil e a literacia de e em saúde da pessoa mais velha a viver só no Concelho de Barcelos
CEICVS 067/2022
Universidade do Minho Centro de Investigação em Enfermagem, Portugal
|
Not funded
|
2020/04/01 - Current | COVID-19 Health Literacy University student survey
COVID-HL survey
Researcher
Universidade do Minho, Portugal
|
Ongoing
|
2019 - Current | Evaluation of psychoeducational interventions with families in psychosocial risk. Good practices based on evidence
EDU2013-41441-P
Researcher
|
|
2021/03 - 2022 | Attitudes and practices about family health and sense of coherence in Portuguese nurses
NA
Researcher
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Newspaper article |
|
Online resource |
|
Other
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2024/11/07 | Overcoming the odds: the mitigating role of resilience in adolescents' risk behaviours | 2st International Conference on Child Studies
University of Santiago de Compostela (Santiago de Compostela, Spain)
|
2024/11/07 | Development and validation of the Parenting Adaptability Questionnaire | 2nd International Conference on Child Studies
University of Santiago de Compostela (Santiago de Compostela, Spain)
|
2024/10/30 | Parenting proles facing adversity: Experience during the COVID-19 pandemic | 1st International Conference - Challenges of comtemporary families
Institute of Family Studies (Macedónia, Macedonia)
|
2024/06/20 | Healthy Children: Effects of a Health Promotion Program on positive parenting and co-parenting practices and children’s socioemotional development | 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development
International Society for the Study of Behavioural Development (Lisboa, Portugal)
|
2024/06/20 | Effects of a professional development model on teacher-child interactions and child engagement in Portuguese childcare centers: preliminary finding | 27th Biennial Meeting of the International Society for the Study of Behavioural Development
International Society for the Study of Behavioural Development (Lisboa, Portugal)
|
2024/01/30 | Cost-effectiveness of health promotion program in primary schools and children in socially vulnerable conditions - Cluster-randomized study (BeE-school) - Poster presentation | UMinho Research and Innovation Open Days
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2023/10/28 | O que fiz na última semana para cuidar a família? [What did I do last week to take care of the family?] | V Congresso Internacional de Enfermagem de Saúde Familiar e VI Congresso Ibérico de Saúde Familiar
Sociedade Portuguesa de Enfermagem de Saúde Familiar (Açores, Portugal)
|
2023/10/28 | Envolver as famílias nos cuidados de enfermagem: Oportunidades e desafios [Involve families in nursing care: Opportunities and challenges] | V Congresso Internacional de Enfermagem de Saúde Familiar e VI Congresso Ibérico de Saúde Familiar
Sociedade Portuguesa de Enfermagem de Saúde Familiar (Açores, Portugal)
|
2023/10/27 | Desenvolvimento pessoal e bem-estar docente na formação de professores em Portugal [Personal development and teacher well-being in teacher training in Portugal.] | III Congresso International de Educação Empreendedora e cidadania
Universidade Estadual de Santa Cruz e Universida de Aberta (Ilhéus, Brazil)
|
2023/10/19 | Modelo Desenvolvimento e Educação em Creche: uma resposta universal de educação e cuidados na primeira infância | XIV Congresso Nacional de Intervenção Precoce
Associação Nacional de Intervenção Precoce (Coimbra, Portugal)
|
2023/10 | Exploring the Role of Culture in the Development of Gender Differences in Temperament across Infancy and Childhood in 59 Countries | Occasional Temperament Conference
Group for research and intervention on children's social adjustment, Université de Sherbrooke (Quebec, Canada)
|
2023/08/31 | Promoção de competências socioemocionais no 1.º Ciclo do ensino básico: A perceção das professoras [Promoting socio-emotional skills in the 1st cycle of basic education: Teachers' perceptions] | XVII Congresso International Galego-Portugués de Psicopedagoxia
Universidade Coruña (Coruña, Spain)
|
2023/08/31 | Perfis de parentalidade em tempos de COVID-19 [Parenting profiles in times of COVID-19] | XVII Congresso International Galego-Portugués de Psicopedagoxia
Universidade de Coruña (Coruña, Spain)
|
2023/08/31 | Ensino de métodos qualitativos: Estudo de caso em Psicologia [Teaching qualitative methods: Case study in Psychology] | XVII Congresso International Galego-Portugués de Psicopedagoxia
Universidade de Coruña (Coruña, Spain)
|
2023/08/31 | Ensino de métodos qualitativos: Estudo de caso em Psicologia [Teaching qualitative methods: Case study in Psychology] | XVII Congresso International Galego-Portugués de Psicopedagoxia
Universidade de Corunha (Corunha, Spain)
|
2023/06/21 | Vulnerabilidade social e a saúde das crianças em idade escolar: O estudo BeE-school [ Social vulnerability and the health of school-aged children: The BeE-school study.] | I Encontro Científico Internacional em Saúde e Bem-Estar
Escola Superior de Enfermagem da Universidade do Minho, Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (Braga, Portugal)
|
2023/06/21 | A associação entre a escolaridade da mãe e o tempo de ecrã em crianças de escolas primárias [The association between mother education and screen time in primary school children] | I Encontro Científico Internacional em Saúde e Bem-Estar
Escola Superior de Enfermagem da Universidade do Minho, Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (Braga)
|
2023/06/21 | Empoderamento juvenil, como medir? Uma propostas na perspetiva Freiriana [Youth empowerment, how to measure it? A proposal from the Freirian perspective.] | I Encontro Científico Internacional em Saúde e Bem-Estar
Escola Superior de Enfermagem da Universidade do Minho; Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (Braga, Portugal)
|
2023/06/21 | Perceções de professores em Portugal sobre bem-estar e distress psicológico [Teachers' perception in Portugal regarding well-being and psychological distress] | I Encontro Científico Internacional em Saúde e Bem-Estar
Escola Superior de Enfermagem da Universidade do Minho; Unidade de Investigação em Ciências da Saúde: Enfermagem (Braga, Portugal)
|
2023/06/16 | A associação entre a literacia em saúde e a pressão arterial em crianças de escolas primárias [The association between health literacy and blood pressure in primary school children] - Poster presentation | Congresso de Saúde Pública 23
Sociedade Portuguesa de Saúde Pública (Lisboa, Portugal)
|
2023/05/19 | Implementation of a healthy lifestyle program with children from primary schools with social vulnerabilities: The BeE-school - Poster presentation | 30 th European Congress on Obesity
European Association for the Study of Obsesity and Association for the Study of Obsesity on the Island of Ireland (Dublin, Ireland)
|
2023/05/18 | Is height associated with weight status in children from primary schools with social vulnerabilities? - Poster Presentation | 30 th European Congress on Obesity
European Association for the Study of Obsesity and Association for the Study of Obsesity on the Island of Ireland (Dublin, Ireland)
|
2023/05/05 | Características psicométricas da Escala de Mudanças na Parentalidade para pais a viver em Portugal [Psychometric characteristics of the Parenting Changes Scale for parents living in Portugal] | XI Congresso Iberoamericano de Avaliação Psicológica
Universidade do Algarve (Faro, Portugal)
|
2022/10/28 | Promoção de estilos de vida saudáveis: O que dizem as crianças [Promoting healthy lifestyles: What children say] | I st International Congress on Child and Youth Health
University of Minho (Braga, Portugal)
|
2022/10/21 | Empoderamento juvenil em saúde, como medir? Estudo metodológico na perspetiva crítico social. [Youth empowerment in health, how to measure it? A methodological study from a social critical perspective.] | II Conferência Freire: Construindo a ponte entre educação popular e universidade.
(Brazil)
|
2022/10 | Ingestão de hortícolas pelas crianças: A participação do pai [Children's consumption of vegetables: The father's involvement] | 1st International Congress on Child and Youth Health
Universidade do Minho, Escola Superior de Enfermagem
|
2022/09/09 | Digital health literacy about COVID-19 profiles and their relation with well-being and future anxiety | 14.º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde [14th National Congress of Health Psychology]
University of Madeira (Funchal, Portugal)
|
2022/09/09 | Humor parental em tempo de confinamento devido à COVID-19: Análise de diferenciação por grupos e variáveis [Parental mood in lockdown time due to COVID-19: Analysis of differentiation by groups and variables] | 14.º Congresso Nacional de Psicologia da Saúde [14th National Congress of Health Psychology]
University of Madeira (Funchal, Portugal)
|
2022/09 | Parents' perception of experiences of impact on the family dynamics during the lockdown in Portugal and Brazil: A qualitative study [Oral Presentation] | 1st International Conference on Child Studies
Child Studies Center, Institute of Education, University of Minho (Braga, Portugal)
|
2022/09 | How did employment statuses affect parenting during the first COVID-19 lockdown? [Oral Presentation]. | 1st International Conference on Child Studies
Child Studies Center, Institute of Education, University of Minho (Braga, Portugal)
|
2022/05 | Relationship between obesity and motor skills in toddlers [online e-poster presentation] | European Congress on obesity
European Association for the Study of Obesity
|
2022/04/22 | O risco comportamental e a relação entre resiliência, bullying e cyberbullying numa amostra de adolescentes Portugueses [Behavioral risk and the relationship between resilience, bullying and cyberbullying in a sample of Portuguese adolescents] | II Encontro Internacional de Literacia e Saúde Mental Positiva [II International Meeting on Literacy and Positive Mental Health]
Escola Superior de Enfermagem do Porto (Online, Portugal)
|
2022/04/02 | The digital health literacy about COVID-19 and its relation with university student's well-being | II Encontro Internacional de Literacia e Saúde Mental Positiva [II International Meeting on Literacy and Positive Mental Health]
Escola Superior de Enfermagem do Porto (Online, Portugal)
|
2021/11/13 | Associations between fine motor skills and cognitive and socioemotional development in toddlers | XVI Seminário Internacional de Educação física, lazer e saúde [XVI International Seminar on Physical Education, Leisure and
Health]
University of Madeira (Online, Portugal)
|
2021/11/12 | Digital health literacy and online information queries in Portuguese university students | 14th European Public Health Conference
European Public Health Association
|
2021/10/09 | O impacto das características das crianças e do apoio formal e informal na parentalidade positiva [The impact of child characteristics and formal and informal support on positive parenting] | 9th International Congress of Education Sciences and Development
(Online)
|
2021/09/13 | Promover novos ambientes digitais: A realidade virtual como estratégia facilitadora da aprendizagem da competência emocional [Promoting new digital environments: Virtual reality as a strategy to facilitate learning emotional competence ] | XII Conferência Internacional de Tecnologias de Informação e Comunicação na Educação, Challenges 2021: Desafios do digital
[XII International Conference on Information and Communication Technologies in Education, Challenges 2021: Challenges of the
digital]
(Braga, Portugal)
|
2021/09/02 | O exercício da parentalidade e a sua relação com o desenvolvimento cognitivo [Parenting and its relation to cognitive development]. | XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia |
2021/09/02 | Mudanças na parentalidade em tempos de COVID-19: Um estudo com pais e mães em Portugal [Changes in parenting in times of COVID-19: A study with fathers and mothers in Portugal] | XVI Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia [XVI International Congress Galician-Portuguese of Psychopedagogy]
(Braga, Portugal)
|
2021/07/14 | Perceção de experiências marcantes do confinamento em famílias portuguesas e brasileiras: Um estudo qualitativo [Perception of remarkable experiences of confinement in Portuguese and Brazilian families: A qualitative study] | 10º Congresso Ibero-Americano em Investigação Qualitativa [10th Ibero-American Congress on Qualitative Research]
Universidade da Coruña (online, Spain)
|
2021/07/09 | Emoções em profissionais de saúde num contexto de unidade de cuidados coronários: Resultados preliminares de um estudo de caso qualitativo com recurso a tecnologias online. [Emotions in healthcare professionals in a coronary care unit setting: Preliminary results of a qualitative case study using online technologies ] | I Congresso Internacional sobre Metodologia: Desafios Metodológicos Atuais [I International Congress on Methodology: Current
Methodological Challenges]
(Santigo de Compostela, Spain)
|
2021/06/15 | Implementation of a Healthy Lifestyle Program with Children from Childcare Centres: the Healthy Children 2021 | 11th European Conference on Health Promotion
Universitat de Girona (Online, Spain)
|
2021/05/10 | The associations between body mass index and sleep duration in infants and toddlers: a cross-sectional study [Online Poster presentation] | 28th European Congress on Obesity
EASO European Association for the Study of Obesity. (Online)
|
2021/04/28 | Literacia em saúde digital relacionada com a COVID-19: Estudo de validação e adaptação da escala para estudantes do ensino superior português. [Digital health literacy related to COVID-19: Validation and adaptation study of the scale for Portuguese university students.] | Congresso Internacional Literacia em saúde e autocuidado: Evidências que protejam a prática [International Congress Health
literacy and self-care: Evidence to protect clinical practice] clínica
Instituto politécnico de Bragança e INFAD (Online, Portugal)
|
2021/01/22 | A mix-method approach to study parenting during Covid19 lockdown: preliminary analyses and findings | 5TH WORLD CONFERENCE ON QUALITATIVE RESEARCH |
2020/10/29 | Efeitos do confinamento na parentalidade em tempo de COVID-19 [Effects of lockdown on parenting in time of COVID-19 ] | 8th International Congress of Educational Sciences and Development (Virtual)
(Spain)
|
2020/02/08 | Diagnóstico concelhio: A proteção e o risco na população juvenil [Municipal diagnosis: Protection and risk among youth population.] | Seminário Internacional organizado pela Comissão de Proteção de Crianças e Jovens de Guimarães
CPCJ Guimarães (Guimarães, Portugal)
|
2019/03 | El apoyo a la parentalidade en los cuidados de salud de atención primaria. ¿Qué buscan los padres? [Parenting support in primary health care: What are parents looking for?] | 1st International Conference of Psychoeducational, Family and Social Education and Intervention
(Las Palmas, Spain)
|
2018/09 | Validation of the Positive Parenting Scale for Portuguese Parents | 9th Congress of the European Society on Family Relations
University of Porto - Faculty of Psychology and Educational Sciences (Porto, Portugal)
|
2017/09 | Needs in supporting parenting: Perceptions and practices of health professionals | XIV Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogia
University of Minho (Braga, Portugal)
|
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024 - Current | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado na
Salpicos [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member status,
conducted at the Salpicos]
Supervisor of Jéssica Reis
|
Salpicos, Portugal
|
2023/10/31 - Current | Resiliência e experiências adversas na infância, numa amostra de alunos/as do 3.º Ciclo do Ensino Básico [Resilience and Adverse
Childhood Experiences in a Sample of Students from the 3rd Cycle of Basic Education]
Co-supervisor
|
Mestrado em Estudos da Criança (Master)
Universidade do Minho, Portugal
|
2022/10 - Current | O papel da Creche no apoio à parentalidade: As necessidades de apoio do ponto de vista dos educadores
(The role of the child care centers in parenting support: Support needs from the educators' perspective)
Co-supervisor of Sara Teixeira
|
Master's degree in Child Studies. (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
2023/08/14 - 2024/08/14 | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no
Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the
attainment of full member status, conducted at the Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé]
Supervisor of Inês Pereira Gomes
|
Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé , Portugal
|
2023/08/14 - 2024/08/14 | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no
Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the
attainment of full member status, conducted at the Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé]
Supervisor of João Pedro Morais
|
Centro de Formação e Aprendizagem GestiTomé , Portugal
|
2022/09/01 - 2023/09/01 | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado online
através de estágio autoproposto [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment
of full member status, conducted online through self-proposed internship]
Supervisor of João Silva
|
|
2022/07/19 - 2023/07/19 | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no
Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis [Professional internship by the Portuguese
Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento
Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis]
Supervisor of Ana Barroquinho
|
Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis, Portugal
|
2022/05/06 - 2023/05/06 | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no
Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis [Professional internship by the Portuguese
Order of Psychologists leading to the attainment of full member status, conducted at the Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento
Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis]
Supervisor of Mariana Lima
|
Centro de Apoio Familiar e Aconselhamento Parental (CAFAP)+ Família- ComDignitatis, Portugal
|
2022/04/20 - 2023/04/20 | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no
Centro de Desenvolvimento MindSpeach [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment
of full member status, conducted at the Centro de Desenvolvimento MindSpeach]
Supervisor of Carlota Madeira Inês
|
Centro de Desenvolvimento MindSpeach, Portugal
|
2021/03/08 - 2022/03/08 | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado na
BioJordãoNartual [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full member
status, conducted at the BioJordãoNartual]
Supervisor of Ana Gonçalves
|
BioJordãoNartual, Portugal
|
2020/11/10 - 2021/11/10 | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado no
Centro Terapêutico e Educacional de Braga [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the
attainment of full member status, conducted at the Centro Terapêutico e Educacional de Braga]
Supervisor of Bruna Andrade
|
Centro Terapêutico e Educacional de Braga, Portugal
|
2020/04/01 - 2021/04/01 | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado na
Casa de Repouso S. João [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of full
member status, conducted at Casa de Repouso S. João]
Supervisor of Susana Santos
|
Casa de Repouso S. João, Portugal
|
2018/09/25 - 2019/09/25 | Estágio profissional pela Ordem dos Psicólogos Portugueses conducente à atribuição do grau de membro efetivo, realizado na
Heritage Counseling Clinic [Professional internship by the Portuguese Order of Psychologists leading to the attainment of
full member status, conducted at the Heritage Counseling Clinic]
Supervisor of Jolente De Man
|
Heritage Couseling Clinic, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2021/11/02 - Current | HEALTH TALKS (Founding Member) Online sessions aimed at sharing health research results - Citizen Science https://www.instagram.com/healthtalks.ese/ (2021/11/02)
Other (Co-organisor)
|
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal |
2023 - 2024 | Ciclo de webinares "Olhares sobre a primeira infância" no âmbito do Projeto Desenvolvimento e Educação em Creche [Webinar
Series 'Perspectives on Early Childhood' within the scope of the Project Development and Education in Daycare Centers] (2023 - 2024)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
ProChild CoLAB, Portugal |
2023/02 - 2023/06 | 1st Scientific Meeting on Health and Well-being (2023/02 - 2023/06)
Meeting (Member of the Scientific Committee)
|
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal |
2023/02 - 2023/06 | 1st Scientific Meeting on Health and Well-being (2023/02 - 2023/06)
Meeting (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal |
2023/02/01 - 2023/02/28 | III Seminário de Formação Especializada em Educação Parental Programa "Viver a adolescência em família" [3st Seminar on Specialized
Training in Parental Education. Program "Living Adolescence in Family"] (2023/02/09 - 2023/02/10)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2022/03 - 2022/11 | Organization of an 8-webinar cycle:
Participatory approach in research: advantages and challenges
Bambu Method for health promotion
Elder abuse
Advances in evidence-based practice: from clinics to organizations
Pre-hospital care models in Brazil and Portugal: Advances and challenges
Exploring the practice environment and developing an interprofessional identity
Frailty and fall prevention in older adults
Child health nursing intervention with abusive families: The emotional process experienced by nurses (2022/02 - 2022/12)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal Escola Superior de Enfermagem de Coimbra Unidade de Investigação em Ciências da Saúde Enfermagem, Portugal |
2021/10/13 - 2021/10/15 | SHE Academy 2021
Event of the School for Health in Europe (SHE) (2021/10/13 - 2021/10/15)
Other (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal Syddansk Universitet, Denmark |
2020/03/07 - 2020/03/07 | Hands on day - Lifestyles in infancy and family (2020/03/07 - 2020/03/07)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal |
2019/10/09 - 2019/10/11 | Collaboration in the organization of the 2nd National Congress of PHDA. Support for conference rooms and support at the congress
secretariat. (2019/10/10 - 2019/10/11)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
SPDA - Portuguese Society for Attention Deficit, Portugal University of Minho - Institute of Education, Portugal |
2017/09/06 - 2017/09/08 | Participated as an assistent in XIV International Galician-Portuguese Congress of Psychopedagogy with success in all sessions
that the Congress (Plenary Conferences, Debate Panels, Communications and Posters) with a total of 30 hours of Academic Activity. (2017/09/06 - 2017/09/08)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
2017/03 - 2017/07 | Collaboration in the organization of the 1st Conference on Child Studies. Prior support in the preparation of the event, namely
the organization of the program and its dissemination. During the event, support activities for the rooms where communications
taking place and presence in the secretariat of the event.
(2017/07 - 2017/07)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
University of Minho - Institute of Education, Portugal |
2016/08/21 - 2016/08/27 | Collaboration in the organization of the 66th CIRP General Assembly, The International Academy for Production Engineering.
Support for lecturers in different rooms. Help in preparing the space to receive the congress. (2016/08/21 - 2016/08/27)
Congress
|
Universidade do Minho, Portugal |
2016/01/04 - 2016/01/31 | II Seminário de Formação Especializada em Educação Parental Programa "Viver a adolescência em família" (2st Seminar on Specialized
Training in Parental Education. Program "Living Adolescence in Family"). (2016/01/08 - 2016/01/09)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2016/01/05 - 2016/01/09 | Collaboration in the organization of the II Specialized Training Seminar in Parental Education in the program of educational
support for the promotion of family life "Living adolescence in family". This collaboration included the tasks: dissemination
of the seminar, registration of registrants and planning of activities to be developed. (2016/01/05 - 2016/01/09)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
University of Minho - Institute of Education, Portugal |
2015/10/01 - 2015/10/31 | I Seminário de Formação Especializada em Educação Parental
Programa "Viver a adolescência em família" (1st Seminar on Specialized Training in Parental Education. Program "Living Adolescence
in Family"). (2015/10/16 - 2015/10/17)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2015/10/01 - 2015/10/19 | Collaboration in the organization of the 1st Specialized Training Seminar in Parental Education in the program of psicoeducational
support for the promotion of family life Living adolescence in family. This collaboration included the tasks: dissemination
of the seminar, registration of registrants and planning of activities to be developed. (2015/10 - 2015/10)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
University of Minho - Institute of Education, Portugal |
2015/09/09 - 2015/09/11 |
Collaboration in the organization of the 17th European Conference on Developmental Psychology (2015/09/09 - 2015/09/11)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Minho, Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2021/09/01 - 2021/09/03 | Moderation of a communications table from AREA THEMATIC 10 - Language, Communication and its Changes
Congress
|
XVI International International Congress Galego-Portuguese of Psychopedagogy
Universidade do Minho, Portugal
|
2021/09/01 - 2021/09/03 | Moderation of a communications table from AREA THEMATIC 5 - Education, Development and Artistic Processes
Congress
|
XVI International International Congress Galego-Portuguese of Psychopedagogy
Universidade do Minho, Portugal
|
2021/09/01 - 2021/09/03 | Moderation of a communications table from AREA THEMATIC 2 - Learning, Memory and Motivation
Congress
|
XVI International International Congress Galego-Portuguese of Psychopedagogy
Universidade do Minho, Portugal
|
2021/09/01 - 2021/09/03 | Moderation of a communications table from AREA THEMATIC 12 - Special Education Needs
Congress
|
XVI International International Congress Galego-Portuguese of Psychopedagogy
Universidade do Minho, Portugal
|
2021/09/01 - 2021/09/03 | Moderation of a communications table from AREA THEMATIC 7 - Training for Teachers and Educational Agents
Congress
|
XVI International International Congress Galego-Portuguese of Psychopedagogy
Universidade do Minho, Portugal
|
2018/03/28 - 2018/03/28 | Communication held at School of Nursing of the University of Minho within the scope of the activities of the best student.
For a week, secondary school students from schools in the north of the country are invited to visit the university and to
know the educational offer.
Other
|
Parenting and Parenting Skills |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2022/12/28 | Construção e validação da escala de Empoderamento Juvenil pela Educação em Saúde (EJEduS). [Construction and validation of
the Youth Empowerment through Health Education (YEduS) scale. ]
(Thesis) Arguer
|
Mariana Bolitreau Siqueira Campos Barros (PhD)
Universidade Federal de Pernambuco, Brazil
|
2022/02/09 | O ciclo de intervenção com famílias em contexto comunitário [The cycle of intervention with families in a community context]
(Thesis) Main arguer
|
Miguel Celestino Carvalho Marques (Master)
Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2023/06 - Current | Asociación Ciéntifica Internacional de Psicopedagogía | |
2019/03 - Current | Member of the Global Temperament Project research group, led by Sam Putnam, Professor Psychology Department, Bowdoin College | |
2012/02 - Current | Ordem dos Psicólogos Portugueses [Portuguese Psychologists Order] |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2023/11/25 - 2023/11/25 | Seminário Estratégias de comunicação para promover a literacia em saúde: O caso das Health Talks (duração: 3 horas) [Seminar Communication strategies to promote health literacy: The case of Health Talks (duration: 3 hours)] | Curso de Intervenção Comunitária e Gestão de Infodemia [Community Intervention and Infodemic Management Course] (Outros) | Universidade do Minho, Portugal |
2023 - 2023 | Aula sobre Metodologia experiencial aplicada aos programas de apoio à parentalidade, na Unidade Curricular Intervenção e Promoção em Contexto Familiar (duração: 2 horas) [Lecture on Experiential Methodology Applied to Parenting Support Programs, in the Course Unit Intervention and Promotion in Family Contexts. (duration: 2 hours)] | Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2022 - 2022 | Aula sobre "Promoção de competências emocionais em profissionais de saúde: Um estudo qualitativo", na Unidade Curricular Metodologia de Investigação em Psicologia da Educação II (duração: 2 horas) [Lecture on on 'Promotion of Emotional Skills in Healthcare Professionals: A Qualitative Study,' in the Course Unit Research Methodology in Educational Psychology II (duration: 2 hours)] | Metodologia de Investigação em Psicologia da Educação II [Research Methodology in Educational Psychology II ] (Mestrado) | Universidade da Madeira, Portugal |
2021 - 2022 | Aula sobre Aspetos comunicacionais e entrevista à criança e ao jovem, na Unidade Curricular Intervenção especializada à criança e ao jovem em situações complexas (duração: 6 horas) [Lecture on Communicative Aspects and Interviewing Children and Adolescents, in the Course Unit Specialized Intervention for Children and Adolescents in Complex Situations (duration: 6 hours)] | Curso de Pós-Licenciatura de Especialização em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica [Post-Graduate Course in Specialization in Child Health and Pediatric Nursing] (Especialização pós-licenciatura) | Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal |
2021 - 2022 | Aula sobre A família como espaço de crescimento e desenvolvimento da criança, na Unidade Curricular Intervenção especializada à criança e ao jovem em situações complexas (duração: 6 horas) [Lecture on The Family as a Space for the Growth and Development of Children, in the Course Unit Specialized Intervention for Children and Adolescents in Complex Situations (duration: 6 hours).] | (Especialização pós-licenciatura) | Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal |
2021 - 2022 | Aula sobre Articulação e cuidados e redes e suporte social, na Unidade Curricular Intervenção especializada à criança e ao jovem em situações complexas (duração: 2 horas) [Lecture on Coordination of Care and Social Support Networks, in the Course Unit Specialized Intervention for Children and Adolescents in Complex Situations (duration: 2 hours)] | Curso de Pós-Licenciatura de Especialização em Enfermagem de Saúde Infantil e Pediátrica [Post-Graduate Course in Specialization in Child Health and Pediatric Nursing] (Especialização pós-licenciatura) | Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal |
2021 - 2021 | Aula sobre "Promoção de competências emocionais em profissionais de saúde: Um estudo qualitativo", na Unidade Curricular Metodologia de Investigação em Psicologia da Educação II (duração: 2 horas) [Lecture on on 'Promotion of Emotional Skills in Healthcare Professionals: A Qualitative Study,' in the Course Unit Research Methodology in Educational Psychology II (duration: 2 hours)] | Mestrado em Psicologia da Educação [Master's Degree in Educational Psychology] (Mestrado) | Universidade da Madeira, Portugal |
2021 - 2021 | Aula sobre necessidades de apoio à parentalidade nos cuidados de saúde primários, na Unidade Curricular Intervenção Comunitária (duração: 1 hora) [Lecture on parenting support needs in primary health care, in the Community Intervention Curriculum Unit (duration: 1 hour)] | Licenciatura em Enfermagem (Licenciatura) | Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal |
2021 - 2021 | Aula sobre o Modelo Bioecológico do Desenvolvimento Humano, na Unidade Curricular Modelos e Práticas de Intervenção Psicossocial (duração: 3 horas) [Lecture on the Bioecological Model of Human Development, in the Course Unit Models and Practices of Psychosocial Intervention. (duration: 3 hours] | Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2021 - 2021 | Aula prática sobre programas de intervenção psicossocial, na Unidade Curricular Modelos e Práticas de Intervenção Psicossocial. (duração: 6 horas). [Practical Class on Psychosocial Intervention Programs, in the Course Unit Models and Practices of Psychosocial Intervention (duration: 6 hours).] | Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2015 - 2020 | Colaboração na aulas práticas da Unidade Curricular Modelos e Práticas de Intervenção Psicossocial [Collaboration in the practical classes of the Course Unit Models and Practices of Psychosocial Intervention.] | Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2015 - 2019 | Aula sobre programas de apoio à parentalidade, na Unidade Curricular Intervenção e Promoção em Contexto Familiar (duração: 4 horas) [Lecture on Parenting Support Programs, in the Course Unit Intervention and Promotion in Family Contexts (duration: 4 hours)] | Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2018 - 2018 | Aula sobre o Desenvolvimento social e moral da criança, na Unidade Curricular Interação social e desenvolvimento da criança (duração: 2 horas) [Lecture on Social and Moral Development of Children, in the Course Unit Social Interaction and Child Development (duration: 2 hours)] | Mestrado em Estudos da Criança [Master's Degree in Child Studies] (Mestrado) | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
2018 - 2018 | Aula sobre teorias do desenvolvimento infantil, na Unidade Curricular Psicologia da Infância e da Aprendizagem (duração: 4 horas) [Lecture on Theories of Child Development, in the Course Unit Child Psychology and Learning (duration: 4 hours).] | Mestrado em Ensino da Música [Master's Degree in Music Education] (Mestrado) | Universidade do Minho Instituto de Educação, Portugal |
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2023/04/20 - Current | Millenium - Journal of Education, Technologies, and Health | Instituto Politécnico de Viseu [Viseu Polytechnic Institute] |
2022 - Current | Revista Portuguesa de Educação | |
2022 - Current | Revista de Investigação Comportamental e Social (2183-4938) | o Departamento de Investigação & Desenvolvimento do Instituto Superior Miguel Torga |
2013/06 - Current | Revista E-Psi: Revista Eletrónica de Psicologia, Educação e Saúde (2182-7591) |
Other jury / evaluation
Activity description | Institution / Organization | |
---|---|---|
2022/01/12 - 2022/02/18 | Jury of the competition for a research scholarship - graduate of the project "A health promotion intervention for vulnerable school - Children and families (BeE-school): a cluster-randomized trial. Project funded by the Foundation for Science and Technology | Universidade do Minho Escola Superior de Enfermagem, Portugal |
Distinctions
Award
2023 | Training School Grant
EurofamNet: The European Family Support Network, Belgium
|
2021 | EASO Award for the Best National Training Programme
European Association for the Study of Obesity, United Kingdom
|
Other distinction
2023 | Top 10 most-cited papers published in Health Promotion Journal of Australia in 2023 |