???global.info.a_carregar???
Pedro Caetano is both a researcher integrated at CICS.Nova and a high school teacher in the fields of Geography and Sociology. Possessing a degree in Geography as well as a PhD in Sociology, he has collaborated with numerous research teams, employing both multidisciplinary and interdisciplinary approaches to his work. From his CV, he has prioritized international publications exploring critical topics such as social theory, inclusion, interculturality, as well as students’ and teacher’s engagements.
Identification

Personal identification

Full name
Pedro Jorge da Costa Caetano

Citation names

  • CAETANO, Pedro Jorge
  • Caetano, Pedro

Author identifiers

Ciência ID
7319-EED4-FBB1

Email addresses

  • pedrocaetano@fcsh.unl.pt (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Economic and Social Geography - Cultural Geograpphy
  • Social Sciences - Sociology
Education
Degree Classification
2008 - 2014
Concluded
Sociologia da Cultura, do Conhecimento e da Educação (Doutoramento)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
"Individuação e reconhecimento: processos de socialização política na incerteza dos itinerários escolares" (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom por Unanimidade
2008
Concluded
Sociologia (Licenciatura)
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
"Sem tese (licenciatura de Bolonha)" (THESIS/DISSERTATION)
16 valores
1996
Concluded
Geografia (Licenciatura)
Universidade de Coimbra Faculdade de Letras, Portugal
"Do Território ao Ciberespaço" (THESIS/DISSERTATION)
14 valores
Affiliation

Others

Category
Host institution
Employer
2015/08 - Current outra situação (Outra situação) Universidade Nova de Lisboa, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2009/01 - 2012/12 Individuação e Reconhecimento: Processos de Socialização Política na Incerteza dos Itinerários Escolares Fundação Para a Ciência e Tecnologia

Contract

Designation Funders
2018/10/04 - 2022/02/03 Educational achievements among Ciganos: research action and co-design project
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2018 - 2021 Desempenhos escolares entre os Ciganos: investigação-ação e projeto de co-design
PTDC/CED-EDG/30175/2017
Researcher
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa Centro de Investigação e Estudos de Sociologia, Portugal
Ongoing
2018 - 2021 Coreografias ético-ontológicas: Formas de objetivação e avaliação do embrião humano in vitro no contexto da Procriação Medicamente Assistida e da Investigação Científica
PTDC/SOC-SOC/29764/2017
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais, Portugal
Ongoing
2010 - 2012 Construindo camihos para a morte: uma análise do quotidiano dos profissionais de saúde
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2009 - 2011 Género, Desigualdade, Humilhação: Sentimentos de Injustiça na Escola
Researcher
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2008 - 2011 Modernidade e justiça: controvérsias, causas públicas e participação política numa perspetiva comparada Portugal/Brasil
CAPES/ FCT Nº 276/2010
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal

Universidade Federal Fluminense, Brazil
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior

Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2009 - 2010 O Futuro em Aberto: Incertezas e Riscos nas Escolhas Escolares
Researcher
Universidade de Lisboa Instituto de Ciências Sociais, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2008/01/01 - 2010 Observatório dos Territórios Educativos de Intervenção Prioritária
Researcher
Universidade do Porto - Faculdade de Letras, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book
  1. Mendes, Maria Manuela; Magano, Olga; CAETANO, Pedro Jorge; Candeias, Pedro; Mourão, Susana; Pinheiro, Sara. Corresponding author: Mendes, Maria Manuela. Ciganos/Roma e Educação: Investigação colaborativa e práticas de coprodução de conhecimento. [Gypsies/Roma and Education: Collaborative research and knowledge co-production practices]. Lisboa, Portugal: Editora Mundos Sociais.. 2023.
    Published
Book chapter
  1. Caetano, Pedro; Mendes, Maria Manuela; Pinheiro, Sara; Mourão, Susana. Corresponding author: Mendes, Maria Manuela. "Research in School Contexts". In In Roma and Education: Collaborative Research and Knowledge Co-production Practices, edited by Editora Mundos Sociais, 61-90. Lisboa, Portugal: Editora Mundos Sociais, 2023.
    Published
  2. Mendes, Maria Manuela; Magano, Olga; Caetano, Pedro; Candeias, Pedro; Pinheiro, Sara; Mourão, Susana. Corresponding author: Mendes, Maria Manuela. "Conclusions and recommendations in terms of public measures and policies". In In Roma and Education: Collaborative Research and Knowledge Co-production Practices, edited by Editora Mundos Sociais, 137-143. Lisboa, Portugal: Editora Mundos Sociais, 2023.
    Published
  3. Mendes, Maria Manuela; Magano, Olga; Caetano, Pedro; Candeias, Pedro; Pinheiro, Sara; Mourão, Susana. Corresponding author: Mendes, Maria Manuela. "Conclusions and recommendations regarding public measures and policies". In In Roma and Education: Collaborative Research and Knowledge Co-production Practices, edited by Editora Mundos Sociais, 137-143. Lisboa, Portugal: Editora Mundos Sociais, 2023.
    Published
  4. Resende, José Manuel; CAETANO, Pedro Jorge. "Os sentidos plurais de justiça na juventude escolarizada como competências políticas". In Os dilemas da participação, 313-340. Valongo, Portugal: Lema D'Origem, 2021.
    Published
  5. "Introduction". 1-9. Routledge, 2021.
    10.4324/9781003182139-1
  6. "Building a bridge of justice". 13-33. Routledge, 2021.
    10.4324/9781003182139-3
  7. José Manuel Resende; Pedro Caetano; Resende, José Manuel; CAETANO, Pedro Jorge. "A escola à prova das promessas de cidadania". In (Ar)riscar em mundos imprevisíveis e incertos: a crise, formas de (des)legitimação e modos de representação e de mobilização, edited by Resende, {Jos{\'e, 305-328. Carviçais, Portugal: Lema d´Origem, 2020.
    Published
  8. Pedro Caetano. "Arriscar o emprego: a perspetiva dos estudantes sobre o mundo da sociedade dos trabalhadores em rede". In A Governação à lupa das operações críticas: Os limites do (In) suportável e do (In) Tolerável das Políticas e das Ações Públicas, edited by Jos{\'e, 263-283. Portugal: Lema d´Origem, 2019.
    Published
  9. Pedro Caetano. "The Implications of Relatedness in an Academic Context, from the point of view of the student". In Challenges of Communication in a Context of Crisis. Troubles, Misunderstandings and Discords, edited by Resende, {Jos{\'e, 85-102. Newcastle Upon-Tyne, United Kingdom: Cambridge Scholars Publishing, 2018.
    Published
  10. Pedro Caetano. "A democracia à prova". In O que podemos aprender com os estudantes, edited by Resende, {Jos{\'e, 223-239. Portugal: Lema d´Origem, 2017.
    Published
  11. Pedro Caetano; José Manuel Resende. "Será a sociedade dos alunos uma sociedade (in) decente? Perspetivas, críticas e situações". In (Con) Vivemos numa Sociedade Justa e Decente? Críticas, Envolvimentos e Transformações, edited by Resende, {Jos{\'e, 135-158. Portugal: Fronteira do Caos Editores, 2017.
    Published
  12. CAETANO, Pedro Jorge. "Cidadania e alteridade. Como coordenar as diferenças? Subsídios para uma sociologia do respeito". In As artes de (re)fazer o mundo: habitar, compor e ordenar a vida em sociedade, 317-335. Portalegre, Portugal: Instituto Politécnico de Portalegre, 2016.
    Published
  13. José Manuel Resende; Pedro Caetano. "A arte de fazer a medida. O julgamento dos professores em contextos de avaliação escolar". 97-129. Lisboa, Portugal: Editora Mundos Sociais, 2015.
    Published
  14. Resende, José Manuel; CAETANO, Pedro Jorge. "Da philia à hierarquia na escola : composições da ordem escolar?". In Habitar a escola e as suas margens: Geografias plurais em confronto, 133-144. Portalegre, Portugal: Instituto Politécnico de Portalegre, 2013.
    Published
  15. José Manuel Resende; Pedro Caetano. "Configurações do trabalho docente em Escolas TEIP". In Escolas Singulares, edited by Lopes, {Jo{\~a, 99-109. Porto, Portugal: Editora Afrontamento, 2012.
    Published
  16. José Manuel Resende; Pedro Caetano. "Socialização Política na Escola Secundária Portuguesa: As composições do Projeto Estatal Imaginado de Cidadania e as Gramáticas Políticas disponíveis". edited by Juarez Dyrell; Nogueira, {Maria Alice, 258-273. Belo Horizonte, Brazil: Editora UFMG, 2012.
    Published
  17. Pedro Caetano. "A escola como teatro de inovação: pressupostos sociológicos para uma participação criativa". 125-138. Instituto Polit{\'e, 2011.
  18. Caetano, Pedro. "The School Put to the Test by the Labor Market: The Case of Education and Training Courses in Portuguese Education System". In The Crisis of Schooling? Learning, Knowledge and Competencies in Modern Societies, edited by Resende, José Manuel; Maria Manuel Baptista Vieira da Fonseca, 49-68. Newcastle-Upon-Tyne, United Kingdom: Cambridge Schollars Publishing, 2009.
    Published
Conference abstract
  1. Caetano, Pedro. Corresponding author: Caetano, Pedro. "A riqueza e a “engenhosidade” da metodologia dos cenários na pesquisa em Ciências Sociais". Paper presented in Congresso Internacional sobre Metodologia (Qualis 2021), Santiago de Compostela, 2021.
  2. CAETANO, Pedro Jorge; Maria Manuela Mendes. "The Spirit of Schooling: Personal Stories of Ciganos Students of Portuguese Secondary Education". Paper presented in 15th Conference of the European Association (ESA 2021), Barcelona, 2021.
  3. Pedro Caetano; Maria Manuela Mendes. "Building a bridge of justice". Paper presented in https://www.europeansociology.org/about-esa-2019/programme, Manchester, 2019.
  4. CAETANO, Pedro Jorge. "The normative moods of action : Another way of thinking materialism". Paper presented in 12th Conference of the European Association, Prague, 2015.
    Published
  5. CAETANO, Pedro Jorge. "Sentidos de Autonomia e Modalidades de Ação dos Estudantes de 4 Escolas Secundárias Portuguesas". Paper presented in Congresso « Educação e Democracia : representações sociais, práticas educativas e cidadania, Aveiro, 2007.
    Published
Edited book
  1. Caetano, Pedro; Mendes, Maria Manuela. Simmel and Beyond. London, United Kingdom: Routledge. 2021.
    Published • 10.4324/9781003182139
  2. José Manuel Resende; Pedro Caetano; CAETANO, Pedro Jorge. (Ar)riscar em mundos imprevisíveis e incertos. Portugal: Lema d{\textquoteright. 2020.
  3. Ferla, Alcindo Antônio; Maranhão, Thaís; Rocha, Cristianne Maria Famer; Peixoto, Guilherme Pereira; Silva, Igor Fangueiro da; Barrios, Sueli Goi; Rocha, Vera. As artes de (re) fazer o mundo: Habitar, compor e ordenar a vida em sociedade. Portalegre, Portugal: Instituto Politécnico de Portalegre. 2016.
    Published • Editor
  4. Dionísio, Bruno; Catarina Delaunay; Alexandre Cotovio Martins; José Manuel Resende; Pedro Caetano. Pluralidades Públicas do Público? Controvérsias em educação, saúde e nos modos de ser solidário.. Portalegre, Portugal: Instituto Politécnico de Portalegre. 2011.
    Published • Editor
Journal article
  1. Susana Mourão; Sara Pinheiro; Maria Manuela Mendes; Pedro Caetano; Olga Magano. "How Did the COVID-19 Pandemic and Digital Divide Impact Ciganos/Roma School Pathways?". Social Sciences (2023): http://dx.doi.org/10.3390/socsci12020086.
    10.3390/socsci12020086
  2. Pedro Candeias; Pedro Caetano; Maria Manuela Mendes; Olga Magano; Caetano, Pedro. "The closed door? The relationship of the Ciganos with the labour market from the perspective of the employment and training officers". Social Work and Society International online journal 21 1 (2023): https://doaj.org/article/bfe2041008e547279aad51f0552a6f3e.
    Accepted
  3. Pedro Jorge Da Costa Caetano; Stefánia Toma; Thomas Kemple; Maria Manuela Mendes. "Beyond Weber: Social Change between Disenchantment and Rationalization Processes in Plural Communities". Intersections (2023): http://dx.doi.org/10.17356/ieejsp.v9i3.1287.
    10.17356/ieejsp.v9i3.1287
  4. Pedro Jorge Caetano; Maria Manuela Mendes. "The Spirit of Schooling: The relevance of the sense of a calling on the school experiences of secondary-school Roma/Ciganos students". Intersections (2023): http://dx.doi.org/10.17356/ieejsp.v9i3.1145.
    10.17356/ieejsp.v9i3.1145
  5. Pedro Jorge Caetano; Maria Manuela Mendes; Olga Magano. "Como acolher os estudantes Ciganos na escola pública? Do reconhecimento da alteridade a uma pluralidade de arranjos discriminatórios". Revista Vértices 23 3 (2021): 635-651. https://doi.org/10.19180/1809-2667.v23n32021p635-651.
    10.19180/1809-2667.v23n32021p635-651
  6. CAETANO, Pedro Jorge. "Em torno da hermenêutica da escola: anatomia de uma política em mutação". Educação e Pesquisa 44 0 (2018): http://dx.doi.org/10.1590/s1678-4634201844184044.
    Open access • 10.1590/s1678-4634201844184044
  7. CAETANO, Pedro Jorge. "Melhorar o mundo, a escola e a si próprio: Os caminhos entrecruzados da experiência juvenil". ETD: Educação Temática Digital 20 2 (2018): 413-433. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8650671/17904.
    Open access • Published • 10.20396/etd.v20i2.8650671
  8. CAETANO, Pedro Jorge. "A SOCIALIZAÇÃO POLÍTICA DOS ESTUDANTES NO PLURAL". Educação & Sociedade 37 137 (2016): 1045-1060. http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_issuetoc&pid=0101-733020160004&lng=pt&nrm=iso.
    Open access • Published • 10.1590/ES0101-73302016165913
  9. CAETANO, Pedro Jorge; Pedro Caetano. "As representações da educação para a cidadania dos estudantes do ensino médio público português". Revista Espaço & Geografia, Revista do Programa de Pós-graduação em Geografia da Universidade de Brasília-DF 19 1 (2016): 1-33. http://www.lsie.unb.br/espacoegeografia/index.php?journal=espacoegeografia.
    Open access • Published
  10. Pedro Caetano; Luís Gouveia. "Entre o modelo magistral e a responsabilidade social". Terceiro Milênio: Revista Crítica de Sociologia e Política 6 1 (2016): 236-265. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/459a1d5d-e9cc-484e-b2f1-1406165862b5.
  11. Caetano, P.; Mendes, M.M.. "Shaping ways of managing diversity in Portuguese schools, from the student’s perspective". International Review of Sociology 24 2 (2014): 325-344. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84904270686&partnerID=MN8TOARS.
    10.1080/03906701.2014.933027
  12. Resende, José Manuel; Caetano, Pedro; Dionísio, Bruno. "Das experiências de (des)qualificação das pessoas à precariedade dos laços entre os seres que habitam o mundo escolar". DILEMAS: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social 7 1 (2014): 11-38. https://revistas.ufrj.br/index.php/dilemas/article/view/7249.
    Published
  13. José Manuel Resende; Pedro Caetano. "Socialização Política na Escola Secundária Portuguesa: As composições do Projecto Estatal Imaginado de Cidadania e as Gramáticas Políticas disponíveis". Sociologia XX NA (2011): 317-330. https://novaresearch.unl.pt/en/publications/118a4b70-7560-48ec-ab5c-51c067d96368.
    Published
Journal issue
  1. Penna, Nelba; Mendes, Maria Manuela; Maria Benedita Portugal e Melo; Caetano, Pedro; Malheiros, Jorge Macaísta. "Nota Introdutória". Revista Espaço e Geografia 19 1 (2016): http://www.lsie.unb.br/espacoegeografia/index.php/espacoegeografia/article/view/485/265.
    Published
  2. Mendes, Maria Manuela; Melo, Maria Benedita Portugal e; CAETANO, Pedro Jorge; Resende, José Manuel. "Projetar novos mundos, habitar velhos territórios: Dossie Controvérsias Públicas em Portugal e no Brasil, nota de abertura". Dilemas 7 1 (2014): http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84893318859&partnerID=MN8TOARS.
    Published
Online resource
  1. Caetano, Pedro. Projetar novos mundos, habitar velhos terrirórios. 2023. https://www.youtube.com/watch?v=sqfsArbmU3Y.
  2. CAETANO, Pedro Jorge. Percepções sobre o ensino da Sociologia no Ensino Secundário. 2018. https://jornalsocedu.wordpress.com/percecoes-sobre-o-ensino-da-sociologia-no-ensino-secundario/.
Activities

Association member

Society Organization name Role
2017/08 - Current European Sociological Association Member
Current Associação Portuguesa de Sociologia
Distinctions

Award

2008 PhD Research Scholarship