Identification
Personal identification
- Full name
- ANTÓNIO MOREIRA TEIXEIRA
Citation names
- Teixeira, António Moreira
Author identifiers
- Ciência ID
- 7810-ACD0-18B2
- ORCID iD
- 0000-0002-1339-6548
Email addresses
- Antonio.Teixeira@uab.pt (Professional)
Addresses
- Universidade Aberta - Departamento de Educação e Ensino a Distãncia. R. Almirante Barroso Rua Almirante Barroso, n.º 38, 1000-013 , Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)
Websites
- https://paginapessoal.uab.pt/amt (Professional)
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
Spanish; Castilian | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
French | Upper intermediate (B2) | Proficiency (C2) | Upper intermediate (B2) | Proficiency (C2) | Advanced (C1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2003/06
Concluded
|
Filosofia (Doutoramento)
Major in Filosofia em Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
"A IDEIA NÃO TEM FIM: Para uma Filosofia da História da Arte em Francisco de Holanda" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom com Distinção e Louvor |
1989 - 1994
Concluded
|
Filosofia (Mestrado)
Major in Filosofia e Cultura em Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
"O DESDOBRAMENTO DO MUNDO: A Identificação da Invenção Artística com o Conceito Metafísico de Ideia em «Da Pintura Antiga»
de Francisco de Holanda" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom |
1985 - 1989
Concluded
|
Filosofia (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
|
16 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2007 - Current | Researcher (Research) | Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal | ||
2004/12 - Current | Researcher (Research) | Universidade de Lisboa, Portugal |
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2018/10 - Current | Associate Professor (University Teacher) | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal | ||
2003/06 - 2018/10/03 | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal | ||
1994/06 - 2003/06 | Assistant (University Teacher) | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal | ||
1991/10 - 1994/06 | Trainee Assistant (University Teacher) | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2022/10 - Current | Coordenador do Mestrado em Pedagogia do eLearning | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal | ||
2021 - Current | Assessor Internacional | Universidad Nacional de Educación a Distancia, Spain |
Cátedra Unesco de Educación a Distancia (CUED), Spain | ||
2020 - Current | Membro da Cátedra CIPSH em Humanidades Digitais na Educação | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências Sociais e Humanas, Portugal (...) |
||
2017/05 - 2025/05 | Membro eleito do Board do Fellows Council | EDEN Digital Learning Europe, Estonia |
EDEN Digital Learning Europe, Estonia (...) |
||
2021/10/01 - 2022/09/30 | Vice-coordenador do Mestrado em Pedagogia do eLearning | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal | ||
2017/05/03 - 2021/04/21 | Membro eleito do Conselho Geral | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal | ||
2016/09/01 - 2020/08/31 | Diretor do Departamento de Educação e Ensino a Distância | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal | ||
2016 - 2020 | Membro da Conselho de Avaliação da Qualidade | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal | ||
2012 - 2017 | Diretor | International Board of Standards for Training, Performance, and Instruction, United States |
International Board of Standards for Training, Performance, and Instruction, United States | ||
2013/06 - 2016/06 | President | European Distance and E-learning Network, United Kingdom |
European Distance and E-learning Network, United Kingdom | ||
2008/06 - 2016/06 | Membro do Comité Executivo | European Distance and E-learning Network, United Kingdom |
European Distance and E-learning Network, United Kingdom | ||
2014 - 2016 | Membro do Conselho Consultivo | International Council for Open and Distance Education, Norway |
International Council for Open and Distance Education, Norway | ||
2007 - 2014/10/01 | Vice-coordenador do Mestrado em Arte e Educação | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal | ||
2014 - 2014 | Vogal da Mesa da Assembleia | Universidade de Lisboa Centro de Filosofia, Portugal |
Universidade de Lisboa Centro de Filosofia, Portugal | ||
2010/06 - 2013/06 | Vice-President | European Distance and E-learning Network, United Kingdom |
European Distance and E-learning Network, United Kingdom | ||
2012 - 2013 | Membro do International Advisory Board of the Distance Education and Learning Futures Alliance | Massey University, New Zealand |
Massey University, New Zealand | ||
2006/05 - 2009/04 | Pró-reitor para a Inovação em Ensino a Distância | Universidade Aberta, Portugal |
Universidade Aberta, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2021/11 - 2024/11 | Inclusive memory. Inclusive Museums for well-being and health through the creation of a new shared memory
2021-1-IT02-KA220-HED-000031991
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus MC
Ongoing
|
2020/09 - 2023/08 | Promoting Students’ Successful Trajectories in Higher Education Instituttions (Face-to-Face and Online)
2020-1-ES01-KA203-082842
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2020/09 - 2023/08 | Modernisation and internationalisation of Iranian HEIs via collaborative TEL-based curriculum development in engineering and
STEM (UniTel)
617496-EPP-1-2020-1-IT-EPPKA2-CBHE-JP
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2020/09 - 2023/08 | CODA-EU - Certification of Causes of Death in Europe
KA203-8D2E8603
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2020/01 - 2023/01 | Construcción de capacidades para el desarrollo de Centros de Enseñanza y Aprendizaje para las Universidades de Latinoamérica
en el Siglo XXI (ProfXXI)
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2020/01 - 2022/12 | Measuring and Comparing Achievements of Learning Outcomes in Higher Education in Europe - Extension (CALOHEEx)
612874-EPP-1-2019-1-ES-EPPKA3-PI-FORWARD
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2019/11 - 2022/11 | Asistencia tecnológica a la accesibilidad en la Educación Superior Virtual (EDUTECH)
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2019/09 - 2022/08 | EUSTEPs - Enhancing Universities¿ Sustainability Teaching and Practices through Ecological Footprint
2019-1-EL01-KA203-062941
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2019/10 - 2021/09 | Promoting Open Education through Gamification (OpenGame)
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Philosophy Center of the University of Lisbon
UID/FIL/00310/2019
Researcher
Universidade de Lisboa Centro de Filosofia, Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2019/01/01 - 2019/12/31 | Laboratório de Educação a Distãncia e E-Learning
UID/Multi/04372/2019
Researcher
Universidade Aberta, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2016/09 - 2019/08 | Cross-curricular teaching (CROSSCUT)
2016-1-FR01-KA201-024206
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2016/07/01 - 2018/12/31 | TUTORIA VIRTUAL - o tutor virtual artefacto mediador da aprendizagem no ensino superior online
PTDC/IVC-PEC/3963/2014
Provided by PTCRIS: PTDC/IVC-PEC/3963/2014
Researcher
Universidade do Algarve Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Portugal
Universidade Aberta, Portugal FCiênciasID Associação para a Investigação e Desenvolvimento de Ciências, Portugal Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal Universidade do Algarve Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Portugal Instituto de Engenharia de Sistemas e Computadores Investigação e Desenvolvimento em Lisboa, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2015/10 - 2018/10 | MOOC-Maker: Construcción de Capacidades de Gestión de MOOCs en la Educación Superior (Construction of Management Capacities
of MOOCs in Higher Education)
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus |
2015/09 - 2018/08 | Massive Online Open Education Quality (MOOQ)
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2014/02 - 2017/01 | Elearning, Communication and Open-data: Massive Mobile, Ubiquitous and Open Learning (ECO)
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2014/09/01 - 2016/08/31 | Opening Universities for Virtual Mobility (OUVM)
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Union
Concluded
|
2014/09 - 2016/08 | Open Professional Collaboration for Innovation (OpenPROF)
2014-LT01-KA202-000562
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
Erasmus Plus
Concluded
|
2014/02/01 - 2016/07/31 | European Multiple MOOC Aggregator (EMMA)
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2014/01/01 - 2016/06/30 | Higher Education Online: MOOCs the European way (HOME)
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2015/01/15 - 2015/01/31 | European Co-Laboratory for the Integration of Virtual Mobility in Higher Education Innovation and Modernisation Strategies
(VMCOLAB)
Member of the Advisory Board
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2012/01/01 - 2015/01/31 | Educación Superior Virtual Inclusiva – América Latina: Mejora de la Accebilidad en la Educación Superior Virtual en América
Latina (ES-VIAL)
Researcher
Universidade de Lisboa Centro de Filosofia, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2012/01 - 2014/06 | Open educational practices: a bottom-up approach in Latin America and Europe to develop a common Higher Education Area (Oportunidad)
Researcher
Universidade de Lisboa Centro de Filosofia, Portugal
|
European Commission |
2010/12 - 2014/05 | Ensino / Aprendizagem da Filosofia
Provided by PTCRIS: PTDC/FIL-FIL/102893/2008
PTDC/FIL-FIL/102893/2008
Researcher
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal
Universidade de Lisboa Centro de Filosofia, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2011/01/01 - 2013/12/31 | Strategic Project - UI 310 - 2011-2012
PEst-OE/FIL/UI0310/2011
Universidade de Lisboa Centro de Filosofia, Portugal
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2012 - 2012 | E-VIEW – Building a European Virtual Environment for Work-based Learning
2010-3493 / 001-001
European eLearning expert
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2009 - 2012 | LECHe - The Lived Experience of Climate Change: Interdisciplinary e-module development and virtual mobility
504269-LLP-1--2009-1-UK-ERASMUS-ECDSP
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2009 - 2012 | VIRQUAL: Network for Integrating Virtual Mobility and European Qualification Framework in HE and CE Institutions
143748-PT-KA3NW
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2009 - 2012 | European-Latin American university cooperation Gate - EL GATE
DCI-ALA/19.09.01/08/19189/160-931/ALFAIII-16
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2009 - 2012 | Open Educational Resources- Higher Education: OER-HE
504004-LLP-1-2009-1-NL-ERASMUS-EVC
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2008 - 2011 | EPICS for Virtual Erasmus. European Portal for International Courses and Services for Virtual Erasmus
2008-3250
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2006 - 2009 | Multilingual Open Resources for Independent Learning. MORIL
000
Researcher
Universidade Aberta, Portugal
|
William and Flora Hewlett Foundation
Concluded
|
2008 - 2008 | University Strategies and Business Models for Lifelong Learning in Higher Education
0
Researcher
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2005/01/05 - 2007/10/31 | @prende.com - Comunidades, Aprendizagem e Comunicação Online
POCI/CED/59736/2004
Provided by PTCRIS: POCI/CED/59736/2004
Researcher
Universidade Aberta, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
Other
Designation | Funders | |
---|---|---|
2023/01/04 - 2026/12/31 | Transforming assessment mindsets: Professional development through a blended MOOC (TAM-bMOOC)
UIDP/04097/2020
Co-Principal Investigator (Co-PI)
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies, Portugal
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal |
Centre for English Translation and Anglo-Portuguese Studies
Ongoing
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Preface / Postscript |
|
Report |
|
Thesis / Dissertation |
|
Website |
|
Other
Other output |
|
Activities
Supervision
Thesis Title Role |
Degree Subject (Type) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2015 - Current | Convergência midiática na educação superior a distância
Co-supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade de Brasília, Brazil
|
2015 - Current | Collaborative Learning Using ICT: Creation, implementation and evaluation of pedagogical scenarios in secondary schools
Co-supervisor
|
ELearning (PhD)
Vytautas Magnas University, Lithuania
|
2015 - Current | A presença da missão institucional na formação humana e suas inter-relações com a formação técnica nos processos de aprendizagem
a distância:Estudo de caso com os alunos egressos dos cursos de graduação em Educação Física do Centro Universitário Claretiano
de Batatais (São Paulo – Brasil)
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2015 - Current | Open Online Courses in Organisational Learning: a study on the value of open online courses for employees’ development and
organisational change
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2015 - Current | Como Garantir a Qualidade da Educação a Distância no Ensino Superior Portugês: Construção de um referencial de avaliação
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2015 - Current | Desafios Éticos da Internet das Coisas: A Personalização na Educação
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2015 - Current | A Avaliação Institucional como Ferramenta de Gestão da Qualidade - uma proposta de transformação pela liderança participativa
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - Current | Tecnologias educacionais a favor da formação de professores: o Sistema UAB, sua eficácia e alternativa
Co-supervisor
|
Educação (PhD)
Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brazil
|
2014 - Current | Modelos Organizacionais e Excelência em EaD: Estudo de casos
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - Current | A Universidade Aberta do Brasil: uma análise do projeto piloto
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - Current | Práticas Educacionais Abertas no Ensino Superior Público em Portugal: Da teoria à Prática
Co-supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - Current | Os Média Social na Aprendizagem: Em torno das práticas dos professores de Educação Profissional no estado do Paraná
Supervisor
|
Pedagogia do eLearning (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - Current | Filosofia e Arte no Jardim de Infância
Supervisor
|
Arte e Educação (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - Current | História, Cidade e Memória: As Transformações de São Paulo pelo viés da arte de fotografar
Supervisor
|
Arte e Educação (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - Current | A Auto-supervisão e o desenvolvimento profissional: um estudo numa turma de Filosofia do 10º ano
Supervisor
|
Supervisão Pedagógica (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2017 - 2017 | Entre Viagens - O ensino artístico com uso da linguagem corporal, a distância
Co-supervisor
|
Pós-doutoramento em Media-arte digital (Other)
Universidade Aberta, Portugal
|
2016 - 2016 | Los Entornos virtuales como espacios de enseñanza y aprendizaje: análisis de cursos MOOC
Supervisor
|
Educação (Other)
Universidade Aberta, Portugal
|
2016 - 2016 | The Pillars of Learning on Online Environments
Co-supervisor
|
Educação (Other)
Universidade Aberta, Portugal
|
2015 - 2015 | Gamifying Massive Open Online Courses wityh ELGG
Supervisor
|
Educação (Other)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - 2014 | O Paradigma Cognitivo no Ensino da Filosofia - Contextualização e inovação nas práticas
Supervisor
|
Supervisão Pedagógica (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - 2014 | O Associativismo Cultural e o impacto na Educação Artística: O caso da Associação Cultural d´Orfeu
Supervisor
|
|
2014 - 2014 | Web Semântica e Personalização: Repercussões da Interação Semântica com Recursos Educacionais Abertos na Identidade Virtual
do Estudante e nos Ambientes de Aprendizagem Online
Supervisor
|
Pedagogia do eLearning (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - 2014 | Autenticidade na rede: estudo da identidade digital
Supervisor
|
Pedagogia do eLearning (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 - 2014 | Acessibilidade nas Universidades Abertas Europeias-Conceção e design dum protótipo
Supervisor
|
Pedagogia do eLearning (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2013 - 2013 | A Importância do eLearning na Transformação de Estratégias Organizacionais: O Caso da RIPE NCC
Supervisor
|
Pedagogia do eLearning (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2010 - 2010 | A Educação Básica e Secundária e a Formação do Cidadão-Trabalhador do Século XXI – Gestão estratégica das competências?
Supervisor
|
Educação (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2022/12/06 - 2022/12/06 | Melhoria das Práticas de Certificação das Causas de Morte na Europa: o projeto CODA-EU (2022/12/06 - 2022/12/06)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa, Portugal |
2022/12/05 - 2022/12/05 | Certificação das Causas de Óbito na Europa: contributos da educação online aberta e massiva (2022/12/05 - 2022/12/05)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Tecnologia da Saúde de Lisboa, Portugal |
2022/03/11 - 2022/03/11 | Opening up Museums: how inclusive open education is transforming the museum experience | Open Education Week 2022 (OEW 2022) (2022/03/11 - 2022/03/11)
Seminar (Co-organisor)
|
EDEN Digital Learning Europe, Estonia |
2021/11/24 - 2021/11/26 | VIII Conferencia Internacional sobre Aplicación de Tecnologías de la Información y Comunicaciones para mejorar la Accesibilidad
(ATICAcces2021) (2021/11/24 - 2021/11/26)
Congress (President of the Organising Committee)
|
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal Universidad de Alcalá, Spain |
2021/11/24 - 2021/11/26 | VIII Conferencia Internacional sobre Aplicación de Tecnologías de la Información y Comunicaciones Avanzadas (ATICA2021) (2021/11/24 - 2021/11/26)
Congress (President of the Organising Committee)
|
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal Universidad de Alcalá, Spain |
2021/09/21 - 2021/09/21 | Catch the Open Lx21 ¿ Novas abordagens pedagógicas abertas e gamificadas (2021/09/21 - 2021/09/21)
Congress (President of the Organising Committee)
|
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal |
2021/03/05 - 2021/03/05 | Supporting teaching and learning in schools through OER: Lessons from the pandemic | Open Education Week webinar (OEW 2021) (2021/03/05 - 2021/03/05)
Seminar (Co-organisor)
|
European Distance and E-learning Network, United Kingdom |
2020/10/21 - 2020/10/23 | EDEN 2020 Research Workshop - Enhancing the Human Experience of Learning with Technology: New Challenges for Research in Digital,
Open, Distance & Networked Education (2020/10/21 - 2020/10/23)
Congress (President of the Organising Committee)
|
European Distance and E-learning Network, United Kingdom |
2019/04/23 - 2019/04/23 | Iª Micro-Conferência DEED-LE@D “Repensar a Qualidade na Universidade (2019/04/23 - 2019/04/23)
Conference (President of the Organising Committee)
|
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal |
2019/02/27 - 2019/02/27 | nextED 2019 - Iª Conferência Internacional de Investigação em Educação Aberta, a Distância e em Rede (2019/02/27 - 2019/02/27)
Congress (President of the Organising Committee)
|
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal |
2018/10/29 - 2018/11/01 | IV Colóquio Luso-Brasileiro de Educação a Distância e eLearning - Cenários e práticas emergentes na pesquisa e na sociedade
em Rede (2018/10/29 - 2018/11/01)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brazil Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal |
2018/04/17 - 2018/04/17 | MOOC-Maker Global Symposium (MOOC Lx 18) (2018/04/17 - 2018/04/17)
Congress (President of the Organising Committee)
|
Universidade Aberta Laboratório de Educação a Distância e E-learning, Portugal Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal |
2017/10/26 - 2017/10/28 | 8th World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership (WCLTA-2017) (2017/10/26 - 2017/10/28)
Congress (President of the Organising Committee)
|
WCLTA, Portugal Universidade Aberta Departamento de Educação e Ensino a Distância, Portugal |
2016/06/14 - 2016/06/17 | EDEN 2016 Annual Conference: Re-Imagining Learning Environments (2016/06/14 - 2016/06/17)
Congress (President of the Organising Committee)
|
European Distance and E-learning Network, United Kingdom |
2015/11/30 - 2015/11/30 | Conference Wow! Europe Embraces MOOCS (2015/11/30 - 2015/11/30)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Università Telematica Internazionale UNINETTUNO, Italy European Association of Distance Teaching Universities, Netherlands |
2015/11/17 - 2015/11/20 | 1st D4Learning International Conference Innovations with Digital Learning for Inclusion (D4L) (2015/11/17 - 2015/11/20)
Congress (President of the Organising Committee)
|
European Distance and E-learning Network, United Kingdom Aalborg Universitet, Denmark |
2015/10/14 - 2015/10/16 | 26th ICDE World Conference: Growing capacities for the sustainable distance eLearning (2015/10/14 - 2015/10/16)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
International Council for Open and Distance Education, Norway |
2015/09/18 - 2015/09/21 | EDEN Open Classroom Conference 2015 - Open Discovery Space Conference: Transforming Schools into Innovative Leanring Organisations (2015/09/18 - 2015/09/21)
Congress (President of the Organising Committee)
|
European Distance and E-learning Network, United Kingdom |
2015/06/09 - 2015/06/12 | 2015 EDEN Annual Conference: Expanding Learning Scenarios. Opening Out the Educational Landscape (2015/06/09 - 2015/06/12)
Congress (President of the Organising Committee)
|
European Distance and E-learning Network, United Kingdom |
2014/11/28 - 2014/11/28 | Concept for the ICDE World Conference | ICDE Standing Conference of Presidents (SCOP) 2014 (2014/11/28 - 2014/11/28)
Workshop (Co-organisor)
|
International Council for Open and Distance Education, Norway |
2014/11/27 - 2014/11/27 | HOME Conference Mapping The European MOOC Territory (2014/11/27 - 2014/11/27)
Congress (Other)
|
Projeto HOME & Universidade do Porto, Portugal |
2014/10/27 - 2014/10/28 | 8th EDEN Research Workshop (EDEN RW8) - Challenges for Reserach into Opne and Distance Learning: Doing things better, doing
better things (2014/10/27 - 2014/10/28)
Congress (President of the Organising Committee)
|
European Distance and E-learning Network, United Kingdom |
2014/06/10 - 2014/06/13 | EDEN 2014 Annual Conference - From Education to Employment and Meaningful Work with ICTs. E-Leaning at work and the workplace (2014/06/10 - 2014/06/13)
Congress (President of the Organising Committee)
|
European Distance and E-learning Network, United Kingdom |
2014/05/14 - 2014/05/16 | V Congreso Internacional sobre Calidad y Accessibilidad de la Formación Virtual (CAFVIR 2014) (2014/05/14 - 2014/05/16)
Congress (President of the Organising Committee)
|
Universidade de Lisboa Faculdade de Letras, Portugal Universidad de Alcalá, Spain |
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2017 | The Full Circle of Powerpoint. Investigating the use of digital technology in university college teaching – and Deleuze inspired suggestions for development | Thomas Kjærgaard (PhD)
Aalborg Universitet, Denmark
|
2017 | Evaluation of innovative computer-assisted transcription and translation strategies for video lecture repositories | Juan Daniel Valor Miró (PhD)
Universitat Politècnica de València, Spain
|
2017 | A Importância dos Modelos Episyemológicos para o Ensino da Filosofia | Patrícia Leal Pedroso da Costa (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2017 | Autossupervisão Pedagógica e o Desenvolvimento Profissional do Professor de Filosofia | Deolinda da Conceição Filipe Guarda de Araújo (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2017 | Educação a Distância: uma análise das estratégias de aprendizagem na formação em saúde | Nayara Glycia Calheiros Santos (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2017 | Impacto das práticas de Arte Educação em contextos diferenciados de ajuda humanitária: aproximações e diferenças a partir de dois estudos de caso | Liliana Mendes do Nascimento (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2017 | Projeto Philosartis: Estudo Exploratório de uma Investigação – Ação em Filosofia e Arte no Jardim de Infância Popular | Maria João Fragoso Carapinha (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2016 | The Development and Implementation of a MOOC Platform Model from a Technical and Educational Perspective | Vlad Mihaescu (PhD)
Universitatea Politehnica Timisoara, Romania
|
2016 | Autenticidade na rede: estudo da identidade digital | Mário Sérgio Azenha Lagoa (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2016 | O Associativismo Cultural e o impacto na Educação Artística Contemporânea em Portugal: O caso da Associação Cultural d´Orfeu | Ana Catarina Amorim de Lima (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2016 | The potential value of the interaction between learner and learning material in a web-based setting towards the acquisition of medical knowledge | Tiago Salgado Magalhães Taveira Gomes (PhD)
Universidade do Porto, Portugal
|
2016 | Realidade Aumentada num simulador virtual de tomada de decisão clínica | Nélson Ribeiro Jorge (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2016 | Serviço de Apoio à Inclusão em eLearning (SAIEL) Educação para todos: contributo para a inclusão de cidadãos com necessidades educativas especiais no ensino superior a distância em regime de eLearning | Cristina Maria Tavares Rodrigues Neto (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2016 | A importância dos modelos epistomológicas no Ensino da Filosofia | Patrícia Leal Pedrosa da Costa (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2016 | Valores e Preferências | Hugo Brás de Jesus Diogo Luís Melo Carvalho (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2016 | A Difícil Tarefa de Comunicar Problemas Filosóficos | Vasco Maria Palma Coelho Cordovil Cardoso (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2016 | O professor, o discurso e o cuidado com o(s) outro(s) | Margarida Maria Dias Nobre Bábau (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2016 | Propedêutica Filosófica na Infância e Filosofia com adolescentes | Joana Filipa Caldeira Antunes Martins (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2015 | Blearning no Ensino Superior Politécnico Estudo de avaliação do Mestrado em Turismo, Inovação e Desenvolvimento na ESTG de Viana do Castelo | Sandra Vieira Vasconcelos (PhD)
Universidade de Aveiro, Portugal
|
2015 | Educação Básica e Secundária e a Formação do Cidadão-Trabalhador do Século XXI – Gestão estratégica das competências? | Alexandre Lopes de Oliveira (PhD)
Universidade Aberta, Portugal
|
2015 | Carl Rogers e a prática pedagógica de Filosofia | David Erlich (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2015 | O Polo de Apoio Presencial da Universidade Aberta do Brasil UAB/Consórcio CEDERI do Município de Resende (Rio de Janeiro) | Alice Batista de Souza Brandão (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 | Os Aprendizes do Fingir: estudo fenomenológico com incidência nos sujeitos da aprendizagem | Paulo Renato dos Santos Rodrigues (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 | Os Catequistas da Arquidiocese de Braga aprendem na rede: análise das práticas digitais | Luís Miguel Figueiredo Rodrigues (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 | A Web 2.0 e o desenvolvimento do pensamento histórico | Joaquim José da Glória Lopes (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 | Interação Semântica com Open Educational Resources: repercussões na formação da identidade do estudante online | Cecília Cristina dos Reis Tomás (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 | Os diálogos possíveis na prática da cenografia do docente d primeiro ciclo do ensino básico | Rafael Alfredo Preciso Nunes (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 | Um Modelo de Supervisão Pedagógica para o professor de Filosofia | Isabel Gouveia da Silva (Master)
Universidade Aberta, Portugal
|
2014 | Ensinar Filosofia: o quê?, como?, para quê? | Marta Seabra de Sousa Alvim de Vasconcelos (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2014 | O Contributo da Educação Filosófica na Construção de uma Cultura Democrática | João Ricardo Alves Vinagre (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2014 | A Filosofia no Ensino Secundário como promotora da autonomia do discente | Gonçalo Miguel Gonzales (Master)
Universidade Nova de Lisboa, Portugal
|
2014 | A Gestão da Educação a Distância no contexto dos Polos de Apoio presencial: Proximidades e diferenças entre a Universidade Aberta do Brasil e as instituições universitárias privadas | Márcia de Freitas Vieira (Other)
Universidade Aberta, Portugal
|
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2015/03 - Current | Sociedade Científica da Universidade Católica Portuguesa | |
2014/11 - Current | Institut InnovENT-E - Institut de formations ouvertes destinées au développement de PME-PMI innovantes à l’export | |
2008/06 - Current | European Distance and E-learning Network | |
2006 - Current | Associação Ad Lucem | Vice-presidente |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023 - Current | Membro da Comissão de Ética
Member
|
Journal scientific committee
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2022/07/13 - Current | The Lancet Planetary Health | Lancet Group |
2020/09/07 - Current | Journal of Studies in Social Sciences and Humanities - JSSSH | International Educational and Social Sciences Association (IESSA) |
2020/07/29 - Current | Pratica eLearning - Revista Multimédia de Investigação em Inovação Pedagógica e Práticas de eLearning | Politécnico do Porto |
2020/07/07 - Current | Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - RBAAD | Associação Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância - ABED |
2019/10/09 - Current | Journal of e-Learning and Knowledge Society - Je-LKS | Società Italiana di e-Learning - The Italian e-Learning Association (SIe-L) |
2019/07/11 - Current | International Journal of BioSciences and Technology - IJBST | International Journal of BioSciences and Technology (IJBST) Journal Group |
2018 - Current | Revista de Educação a Distância e eLearning - RE@D | Laboratório de Educação a Distância e eLearning |
2016/08/19 - Current | International Journal on Interaction Design & Architecture(s) - IxD&A | Universitá degli Studi Tor Vergata |
2016/04/08 - Current | AAOU Journal | Emerald Publishing Services |
2016/03/14 - Current | TD - Tecnologie Didattiche | Istituto Tecnologie Didattiche - Consiglio Nazionale delle Ricerche |
2015/12/17 - Current | International Journal of Educational Technology in Higher Education | Springer |
2015/03/09 - Current | Revista Iberoamericana de Educación a Distancia - RIED | Universidad Nacioal de Educación a Distancia |
2015/01/01 - Current | Open Learning: The Journal of Open, Distance and e-Learning | Taylor & Francis |
2012/10/01 - Current | Revista de Educación a Distancia - RED | Universidad de Murcia |
2012/02/21 - Current | Turkish Online Journal of Distance Education - TOJDE | Anadolu University |
2011/10/01 - Current | Enseñanza & Teaching | Universidad de Salamanca |
2007/01/01 - Current | European Journal of Open, Distance and E-Learning – EURODL | European Distance and E-learning Network |
Current | Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento – RUSC | UNESCO Chair in E-learning da Universidad Oberta de Catalunya |
Current | Formamente – Internacional Research Journal on Digital Future | GUIDE Association |
Current | Women Online Journal of Distance Education | Anadolu Üniversity |
Current | International Higher Education Teaching and Learning Review | Higher Education Teaching and Learning |
Current | Journal in Applied Research in Higher Education - JARHE | Emerald Publishing Group |
Current | Philosophy @Lisbon – Internacional eJournal | Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa |
Current | British Educational Research Journal – BERJ | British Educational Research Association |
Current | International Review of Research in Open, Distance and E-Learning – IRRODL | Canadian Institute of Distance Education Research da Athabasca University |
Current | IEEE Transactions on Education | IEEE Education Society |
Current | Educational Research and Reviews | Academic Journals |
Distinctions
Title
2017 | IBSTPI Scholar
International Board of Standards for Training, Performance, and Instruction, United States
|
2016 | EDEN Senior Fellow
European Distance and E-learning Network, United Kingdom
|
2010 | EDEN Fellow
European Distance and E-learning Network, United Kingdom
|