???global.info.a_carregar???
PhD in Informatics in Education (UFRGS), Master's in Computer Science (UFRGS) and Graduation in Informatics - Bachelor's degree (PUCRS). Vice-President for Undergraduate Studies and Continuing Education and Professor at Pontific Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS) - Graduate Program in Education and the Graduate Program in Science and Mathematics Education. Member of the Center for Studies in Higher Education (CEES) and the ARGOS Research Group - Interdisciplinary Research Group in Digital Education. Researches in the areas of Education and Computing - emphasis on Online Education and Educational Management, working on the following topics: digital educational technologies, distance learning, teacher training and educational management.
Identification

Personal identification

Full name
Adriana Justin Cerveira Kampff

Citation names

  • Kampff, Adriana

Author identifiers

Ciência ID
781D-188A-EB39
ORCID iD
0000-0003-1581-1693

Email addresses

  • akampff@gmail.com (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
Spanish; Castilian Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
English Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2) Upper intermediate (B2)
Education
Degree Classification
2004/08 - 2009/12
Concluded
Doutorado em Informática na Educação (Doctor)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil
"Mineração de Dados Educacionais para Geração de Alertas em Ambientes Virtuais de Aprendizagem como Apoio à Prática Docente" (THESIS/DISSERTATION)
1996/03 - 1999/06
Concluded
Mestrado em Ciência da Computação (Master)
Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brazil
"Utilização de Agentes para Suporte ao Trabalho em Grupo na Internet" (THESIS/DISSERTATION)
1992/03 - 1996/01
Concluded
Bacharelado em Informática (Graduado)
Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brazil
"Smart Trip - Um Experimento em Banco de Dados Dedutivos" (THESIS/DISSERTATION)
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2018/01 - Current Full Professor (University Teacher) Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brazil
1996/08 - 2018 Associate Professor (University Teacher) Universidade Luterana do Brasil, Brazil
2015 - 2017/08 Associate Professor (University Teacher) Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Brazil

Other Careers

Category
Host institution
Employer
1998/05 - 2017/12 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Colégio Marista Nossa Senhora do Rosário, Brazil
Outputs

Publications

Book
  1. Tecnologia da informação e comunicação na educação - 2ª ed.. Brazil. 2009.
  2. Novas linguagens em educação. Brazil. 2009.
  3. Tecnologia da Informática e Comunicação na Educação - 1ª ed. Brazil. 2006.
Book chapter
  1. Adriana Justin Cerveira Kampff; Naira Maria Lobraico Libermann; Débora Conforto; Ana Cecília B. Nunes; Gabriela Birnfeld Kurtz. "Entrepreneurial Competences Development Through Game Strategies". In A Case Study of a Card Game Focused on Social Transformation With Health Students, 598-617. {IGI, 2022.
    10.4018/978-1-6684-4287-6.ch029
  2. Adriana Justin Cerveira Kampff; Fernanda Gobbi de Boer Garbin. "Novas Diretrizes Curriculares Nacionais das Engenharias e as Metodologias Ativas". In Potenciais do uso de aprendizagem baseada em projetos. Brazil: V{\&, 2022.
    10.47247/ev/88471.61.6.15
  3. Adriana Justin Cerveira Kampff; João Batista Siqueira Harres. "Fundamentos para a Inovação Pedagógica no Ensino Superior". Brazil: V{\&, 2022.
    10.47247/rb/88471.59.3.10
  4. "Teacher Education Through the Modality of Distance Learning: New Regulations in Brazil". 2020.
    10.1007/978-981-13-1179-6_407-1
  5. "Pensamento computacional no Ensino Superior: relato sobre uma experiência de oficina com professores da Universidade do Vale do Rio dos Sinos". Brazil, 2018.
    10.31560/pimentacultural/2018.027.96-110
Conference paper
  1. Vinícius Spanhol Bordignon; Adriana Justin Cerveira Kampff. "APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS (ABP) NO ENSINO DE ENGENHARIAS NO BRASIL". 2023.
    10.37702/2175-957x.cobenge.2023.4222
  2. Fernanda Gobbi de Boer Garbin; Adriana Justin Cerveira Kampff. "MODELO TPACK: PROPOSTA DE UMA EXPERIÊNCIA DE APRENDIZAGEM PARA O DESENVOLVIMENTO DE COMPETÊNCIAS". 2023.
    10.37702/2175-957x.cobenge.2023.4184
  3. "USO DA SIMULAÇÃO PARA O ENSINO DE ENGENHARIA: APLICAÇÕES EM CURSOS DE GRADUAÇÃO BRASILEIROS". 2021.
    10.37702/cobenge.2021.3568
  4. "THE ROLE OF DISTANCE EDUCATION IN PROMOTING THE INTERNATIONALIZATION OF HIGHER EDUCATION". 2020.
    10.21125/edulearn.2020.1312
  5. "AUTOAVALIAÇÃO INSTITUCIONAL: FERRAMENTA PARA A GESTÃO E IMPLANTAÇÃO DE DISCIPLINAS ONLINE". 2019.
    10.17143/ciaed/xxvciaed.2019.33099
  6. "INSTITUTIONAL SELF-ASSESSMENT AS SUPPORT FOR THE DEFINITION OF A NEW E-LEARNING MODEL". 2019.
    10.21125/edulearn.2019.2237
  7. "Pensamento Computacional no Ensino Superior: Relato de uma oficina com professores da Universidade do Vale do Rio dos Sinos". 2016.
    10.5753/cbie.wcbie.2016.1316
  8. "An analysis of different roles involved in learning objects production". 2016.
    10.1109/laclo.2016.7751774
Journal article
  1. FELIPE SERENO SOSO; ADRIANA JUSTIN CERVEIRA KAMPFF; KAREN GRAZIELA WEBER MACHADO. "STUDENT PERMANENCE IN DISTANCE LEARNING PEDAGOGY COURSES: A STUDY FROM THE OPEN UNIVERSITY OF BRAZIL". Educação em Revista (2024): https://doi.org/10.1590/0102-469838961t.
    10.1590/0102-469838961t
  2. FELIPE SERENO SOSO; ADRIANA JUSTIN CERVEIRA KAMPFF; KAREN GRAZIELA WEBER MACHADO. "PERMANÊNCIA DISCENTE EM CURSOS DE PEDAGOGIA A DISTÂNCIA: UM ESTUDO A PARTIR DA UNIVERSIDADE ABERTA DO BRASIL". Educação em Revista (2024): https://doi.org/10.1590/0102-469838961.
    10.1590/0102-469838961
  3. Felipe Sereno Soso; Adriana Justin Cerveira Kampff; Karen Graziela Weber Machado. "Evasão e permanência na educação superior a distância na américa latina". Eventos Pedagógicos (2023): https://doi.org/10.30681/reps.v14i1.6487.
    10.30681/reps.v14i1.6487
  4. Adriana Justin Cerveira Kampff; Karen Graziela Weber Machado; Thomas Selau Castro. "Formação docente, tecnologias digitais e interculturalidade". Educação em Foco (2023): https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/6306.
    10.36704/eef.v26i48.6306
  5. Adriana Justin Cerveira Kampff; Giovana Fernanda Justino Bruschi; Alam de Oliveira Casartelli. "Educação empreendedora em uma instituição de educação superior brasileira". REVISTA TEMPOS E ESPAÇOS EM EDUCAÇÃO (2023): https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/17180.
    10.20952/revtee.v16i35.17180
  6. Karen Graziela Weber Machado; Adriana Justin Cerveira Kampff; Camila de Barros Rodenbusch. "Reflexões sobre a Educação para a Cidadania Global na formação dos estudantes universitários". Educação (2022): https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.37005.
    10.15448/1981-2582.2022.1.37005
  7. "(RE)SIGNIFICAÇÕES DA EDUCAÇÃO INFANTIL NO CONTEXTO PANDÊMICO". Interacções (2021): https://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/25227.
    10.25755/int.25227
  8. Fernanda Gobbi de Boer Garbin; Adriana Justin Cerveira Kampff. "O ensino e a aprendizagem de competências nos cursos superiores de engenharia". Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico (2021): https://doi.org/10.31417/educitec.v7.1430.
    10.31417/educitec.v7.1430
  9. Karen Graziela Weber Machado; Adriana Justin Cerveira Kampff. "Educação superior". Revista Internacional de Educação Superior 6 (2020): e020045-e020045. https://doi.org/10.20396/riesup.v6i0.8658289.
    10.20396/riesup.v6i0.8658289
  10. "A universidade enquanto (não)lugar: reflexões sobre fatores de engajamento e lugarização de estudantes". Educação Por Escrito (2019): http://dx.doi.org/10.15448/2179-8435.2018.2.33128.
    10.15448/2179-8435.2018.2.33128
  11. "Identificação de Perfis de Evasão e Mau Desempenho para Geração de Alertas num Contexto de Educação a Distância". REVISTA LATINOAMERICANA DE TECNOLOGÍA EDUCATIVA (2014): https://relatec.unex.es/article/view/1295.
    10.17398/1695-288X.13.2.61
  12. "Inclusão Digital: iniciativas potencializadoras". Caderno Marista de Educação (2010):
  13. "Mineração de Dados Educacionais para Geração de Alertas em Ambientes Virtuais de Aprendizagem como Apoio à Prática Docente". Informática na educação: teoria & prática (2010): http://dx.doi.org/10.22456/1982-1654.12310.
    10.22456/1982-1654.12310
  14. "Recommendation of Complementary Material during Chat Discussions". Knowledge Management & E-Learning: An International Journal (2010): http://www.kmel-journal.org/ojs/index.php/online-publication/issue/view/9.
  15. "NetAula - Geração automática de avaliações". (2010): http://seer.ufrgs.br/renote/article/view/18055.
    10.22456/1679-1916.18055
  16. "Jogos Educacionais: Interação apoiada por Agentes Animados". RENOTE (2009): http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.13647.
    10.22456/1679-1916.13647
  17. "Mineração de dados educacionais para a construção de alertas em ambientes virtuais de aprendizagem como apoio à prática docente". RENOTE (2008): http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.14394.
    10.22456/1679-1916.14394
  18. "Aprendizagem Colaborativa Em Construção Coletiva Multimídia". RENOTE (2007): http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.14243.
    10.22456/1679-1916.14243
  19. "“Nós no Mundo”: Objeto de Aprendizagem voltado para o 1º Ciclo do Ensino Fundamental". RENOTE (2006): http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.13864.
    10.22456/1679-1916.13864
  20. "Um Hiperdocumento para Introdução à Geometria Plana". RENOTE (2005): http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.13958.
    10.22456/1679-1916.13958
  21. "Relação entre o Perfil do Usuário e a Escolha do Perfil do Tutor". RENOTE (2005): http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.13799.
    10.22456/1679-1916.13799
  22. "Novas Tecnologias e Educação Matemática". RENOTE (2004): http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.13703.
    10.22456/1679-1916.13703
  23. "Reflexões sobre a Construção do Conhecimento em Ambientes de Pesquisa e de Autoria Multimídia: Uma Tarefa Compartilhada por Alunos e Professores". RENOTE (2003): http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.14424.
    10.22456/1679-1916.14424
Preprint
  1. Felipe Sereno Soso; Adriana Justin Cerveira Kampff; Karen Graziela Weber Machado. "PERMANÊNCIA DISCENTE EM CURSOS DE PEDAGOGIA A DISTÂNCIA: UM ESTUDO A PARTIR DA UNIVERSIDADE ABERTA DO BRASIL". 2022. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3831.
    10.1590/SciELOPreprints.3831