Identification
Personal identification
- Full name
- Maria Manuela Pessanha de Brito e Nóbrega
- Date of birth
- 1957/07/10
Citation names
- Pessanha, Manuela
Author identifiers
- Ciência ID
- 7C1A-B271-0593
- ORCID iD
- 0000-0001-6608-7741
- Google Scholar ID
- https://scholar.google.com/citations?user=xbckJvIAAAAJ&hl=pt-PT
Knowledge fields
- Social Sciences - Psychology
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
Portuguese (Mother tongue) | |||||
English | Intermediate (B1) | Proficiency (C2) | Intermediate (B1) | Proficiency (C2) | Upper intermediate (B2) |
French | Advanced (C1) | Proficiency (C2) | Upper intermediate (B2) | Proficiency (C2) | Upper intermediate (B2) |
Spanish; Castilian | Elementary (A2) | Advanced (C1) | Beginner (A1) | Upper intermediate (B2) | Intermediate (B1) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
1999/10 - 2006/04/06
Concluded
|
Doctoral course in Psychology (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Vulnerability and Resilience in the Development of Individuals: Influence of the Quality of Socialization Contexts on Children's
Development" (THESIS/DISSERTATION)
|
Aprovada |
1995/10/04 - 1998/06/25
Concluded
|
Child Development and Educational Psychology (Early Intervention) (Mestrado)
Major in Early Intervention
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Subsidies for the Study of the Concept of "Children at Environmental Risk"" (THESIS/DISSERTATION)
|
Muito Bom |
1976/10/01 - 1981/07/30
Concluded
|
Psicologia (Licenciatura)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
13/20 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/01 - Current | Researcher (Research) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Centro de Investigação e Inovação em Educação – inED, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto, Portugal | ||
2012/01 - 2017/12 | Researcher (Research) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Centro de Investigação e Inovação em Educação – inED, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto, Portugal | ||
2007/01 - 2009/12 | Researcher (Research) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Universidade do Porto Centro de Psicologia, Portugal |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2020/10/19 - Current | Teacher Coordinator (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2002/10/01 - 2020/10/18 | Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
1997/02/06 - 2002/09/30 | Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
1999/09/15 - 2001/07/30 | Invited Assistant (Polytechnic Teacher) | Instituto Superior Politécnico Gaya Escola Superior de Educação de Santa Maria, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
1986/09/16 - 1997/01/15 | Técnico Superior (Técnico Superior) | CERCIMARANTE – Cooperativa para a Educação e Reabilitação de Crianças Inadaptadas do Concelho de Amarante, Portugal |
CERCIMARANTE – Cooperativa para a Educação e Reabilitação de Crianças Inadaptadas do Concelho de Amarante, Portugal |
Positions / Appointments
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2019/10/28 - Current | Editor of Sensos-e Journal | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Centro de Investigação e Inovação em Educação, Portugal | ||
2011/07 - 2020/01 | Coordinator of the Psychology Technical-Scientific Unit | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2006/10 - 2008/04 | Co-coordinator, with Maria Ailice Ribeiro dos Santos, from the Department of Educational Sciences | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal | ||
2005/11 - 2006/09 | Coordinator of the Department of Educational Sciences | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal | ||
1989/09 - 1990/07 | Pedagogical Director | CERCIMARANTE, Cooperativa para a Educação e Reabilitação de Crianças Inadaptadas de Amarante, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
1984/12/12 - 1986/09/30 | Provisory teacher | Escola do Magistério Primário de Penafiel, Portugal |
Projects
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2020/06/01 - Current | Transição para o Ensino Superior Politécnico e percursos académicos: o papel dos motivos das escolhas, das expectativas e
de variáveis sociodemográficas dos/as estudantes [The transition to polytechnic higher education and academic trajectories]
Researcher
Centro de Investigação e Inovação em Educação – inED, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto, Portugal
|
Ongoing
|
2019/09 - 2022/08 | PARTICIPA: Professional Development Tools Supporting Participation Rights in Early Childhood Education (2019-1-PT01-KA202-060950)
Researcher
Centro de Investigação e Inovação em Educação – inED, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto, Portugal
|
Concluded
|
2017/12 - 2020/08 | A Blog as open learning platform for the field of Early Childhood Education about Research and Innovation to support Disadvantaged
and Diverse children" (BECERID) (Erasmus+ Programme – Belgium National Agency (Epos vzw) 2017-1-BE02-KA201-034755)
Researcher
|
Concluded
|
2015/01 - 2017/06 | Student Teachers' Motives (STeaM). Self-concept and Career Choice Motives of Teacher Students
Investigadora responsável na Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto
|
Concluded
|
2013/05 - 2015/04 | Transição dos bebés para a creche: comunicação família-creche, qualidade dos contextos e adaptação do bebé (BebésEmCreche)
[Infant transition to child care: parent-caregiver communication, early education quality and infant adjustment] (FCOMP-01-0124-FEDER-029509;
FCT-PTDC/MHC-CED/4007/2012
Researcher
|
Concluded
|
2011/12 - 2014/05 | Early Change: Promoting the Professional Development of Early Childhood Educators (Early-C) (517999-LLP-2011-GR-COMENIUS-CMP)
Investigadora responsável na Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto
|
Concluded
|
2008 - 2011 | Envolvimento, Desenvolvimento e Desempenho da Criança em Contexto Escolar: Estudo Longitudinal [Child Engagement, Development,
and School Achievement: a Longitudinal Study]
Sem referência
Researcher
|
Concluded
|
2005/01 - 2008/06 | Estudo Longitudinal do Envolvimento e Adaptação da Criança [Longitudinal Study of Children's Engagement and Adaptation] (POCI/PSI/58712/2004)
Researcher
|
Concluded
|
2000/09 - 2004/07 | A Qualidade das Interacções da Criança em Contexto Familiar e Creche e o seu Impacto no Desenvolvimento Sociocognitivo da
Criança [The quality of child interactions in family and daycare center and its impact in child sociocognitive development]
(POCTI/PSI/35207/2000)
Doutoranda
|
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Conference paper |
|
Conference poster |
|
Journal article |
|
Journal issue |
|
Online resource |
|
Website |
|
Other
Other output |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2023/05 | BECERID - A Blog as open learning platform for the field of Early Childhood Education about Research and Innovation to support Disadvantaged and Diverse children | Conferência Uma política para a infância
Assembleia da República (Lisboa, Portugal)
|
2023/04 | Supporting Participation Rights in Early Childhood Education: a feasibility study developed in an Erasmus+ project | INW2 3 CONFERENCE INTERCULTURAL WEEK
School of Education of the Polytechnic of Porto (Porto, Portugal)
|
2022/08 | Teachers' Perceptions on Practices Promoting Child Participation in Early Childhood Education and Care across four European Countries | The 30th Annual EECERA Conference
(Glasgow, United Kingdom)
|
2022/07 | Supporting children's participation in early childhood education and care settings through professional development: A feasibility study | EARLI SIG5 2022 Conference Learning and Development in Early Childhood
(Utrecht, Netherlands)
|
2022/07 | A self-assessment tool for early childhood education and care professionals to support children's right to participate - the process of development of the tool | EARLI SIG5 2022 Conference Learning and Development in Early Childhood
(Utrecht, Netherlands)
|
2022/07 | Ética na investigação: dilemas e desafios [Ethics in research: dilemmas and challenges] | 3rd Porto International Conference on Research in Education
School of Education of the Polytechnic of Porto (Porto, Portugal)
|
2022/07 | Supporting Children's Participation in Early Childhood Education and Care Settings through Professional Development | 3rd Porto International Conference on Research in Education
School of Education of the Polytechnic of Porto (Porto, Portugal)
|
2022/06 | Apoiar a participação das crianças em contextos de educação de infância através de recursos de desenvolvimento profissional: Um estudo de viabilidade [Supporting children's participation in early childhood education settings through professional development resources: A feasibility study] | XI SNIP
(Vila Real, Portugal)
|
2022/05 | Direito de participação das crianças em contexto de jardim de infância [Children's right to participate in a Kindergarten setting] | Conferência Final do Projeto CRiCity: As crianças e o seu direito à cidade
(Lisboa, Portugal)
|
2022/05 | O papel da Psicologia e dos/as psicólogos/as da educação nos primeiros anos [The role of psychology and of educational psychologists in the early years] | Webinar Psicologia da Educação: Contextos e possibilidades de atuação,
Ordem dos Psicólogos Portugueses (Portugal)
|
2021/07 | O Projeto Erasmus+ BECERID e o blogue PrimeirosAnos.pt: ligações entre a investigação e a prática [The Erasmus+ BECERID project and the blog PrimeirosAnos.pt: linking research and practice] | Fórum inED’21
School of Education of the Polytechnic of Porto (Porto, Portugal)
|
2021/07 | PARTICIPA. Um projeto Erasmus+ para promover o direito de participação das crianças nos contextos de educação de infância [PARTICIPA. An Erasmus+ project to promote children's right to participate in early childhood education settings] | Fórum inED’21
School of Education of the Polytechnic of Porto (Porto, Portugal)
|
2021/07 | Transição para o Ensino Superior Politécnico e percursos académicos: Desenho do projeto e resultados preliminares de estudantes dos CTeSP [The transition to polytechnic higher education and academic pathways: Project design and preliminary results from CTeSP students] | Fórum inED’21
School of Education of the Polytechnic of Porto (Porto, Portugal)
|
2019/09 | Real and ideal teacher-family partnership practices in childcare | EARLI 2019
(Aachen, Germany)
|
2019/08 | Caregiver pre-service education and in-service training and caregiver-infant interactions in Portuguese child care | 29th EECERA Conference
(Salónica, Greece)
|
2019/08 | Early childhood education and care in Portugal: policies and families’ reasons for attendance | EARLI 2019
(Aachen, Germany)
|
2019/07 | Primeirosanos.PT: A Blog about early childhood education based on research | Porto International Conference on Research in Education - ICRE'19
School of Education of the Polytechnic of Porto (Porto, Portugal)
|
2019/05 | Projetos de educação e intervenção social: o papel do grupo de pares numa aprendizagem colaborativa [Education and social intervention projects: the peer group's role in collaborative learning] | Fórum Interno P. Porto. Formação e Inovação Pedagógica no P. Porto
(Porto, Portugal)
|
2018/12 | A blog about early childhood education based on research | 2018 EDULOG International Conference – Early Childhood Education: What Science has to teach us
(Braga, Portugal)
|
2018/11 | Projeto BECERID: o blogue como plataforma de aprendizagem em educação de infância para apoiar a inclusão e a diversidade [BECERID project: the blog as a learning platform in early childhood education to support inclusion and diversity] | IV Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância
(Aveiro, Portugal)
|
2018/11 | Da família para a creche: ideias e práticas de profissionais de educação de infância acerca da transição de bebés [From family to daycare: ideas and practices of early childhood education professionals about babies' transition] | IV Seminário Luso-Brasileiro de Educação de Infância
(Aveiro, Portugal)
|
2018/07 | Qualidade das interações adulto-criança em berçário e a formação dos/as profissionais [The quality of adult-child interactions in nurseries and professionals' training] | XIV Colóquio Internacional de Psicologia e Educação
(Lisboa, Portugal)
|
2018/01 | Qualidade das interações adulto-criança em salas de berçário: resultados do projeto de investigação “Transição dos bebés para a creche” Quality of adult-child interactions in nursery rooms: results of the "Transition of babies to daycare" research project] | 1.º Congresso Transdisciplinar Portugal- Brasil sobre o bebé
(Évora, Portugal)
|
2018/01 | Alimentação e primeiras interações. Projeto “As mães de biberão” [Nourishment and first interactions. "The bottle mothers" project] | 1.º Congresso Transdisciplinar Portugal- Brasil sobre o bebé
(Évora, Portugal)
|
2017/08 | Infant engagement in childcare centers: Associations with teacher-child relationship quality | EARLI 2017 Conference
University of Tampere (Tampere, Finland)
|
2017/07 | Choosing a career in teaching: Motives of Portuguese student teachers | Porto International Conference on Research in Education
(Porto, Portugal)
|
2017/06 | Comunicação família-creche, qualidade dos contextos e adaptação do bebé: principais resultados do projeto “Transição dos bebés para a creche” [Family-childcare center communication, quality of settings and baby's adaptation: main results of the "Transition of babies to daycare" project] | 1.ª Conferência Mais e Melhor Educação
(Maia, Portugal)
|
2017/04 | Infant child care quality in Portugal: The use of the ITERS-R, CIS and Class-Infant to assess teacher-child interactions and its stability over time | International Early Childhood Environment Rating Scale Annual Meeting (ECERS)
(Sevilha, Spain)
|
2016/09 | Práticas de transição do contexto familiar para a creche e bem-estar emocional dos bebés [The transition from family context to daycare and the emotional well-being of babies] | 3.º Congresso da Ordem dos Psicólogos Portugueses
(Porto, Portugal)
|
2016/07 | Variations of classroom quality in infant classrooms in Portugal | EARLI Conference on SIG 5 Learning and Development in Early Childhood - Bridging Multiple Perspectives in Early Childhood
Education
(Porto, Portugal)
|
2016/07 | Discussing quality in Portuguese pre-school settings: the use of the ECERS-R in professional development | EARLI Conference on SIG 5 Learning and Development in Early Childhood - Bridging Multiple Perspectives in Early Childhood
Education
(Porto, Portugal)
|
2015/10 | Sensos-e: The potential and challenges of a multimedia journal of research in Education | 3rd International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality Proceedings
(Porto, Portugal)
|
2015/09 | Infant childcare classrooms quality in Portugal: understanding stability and change over time | 17th European Conference on Developmental Psychology
(Braga, Portugal)
|
2015/09 | Caregiver training and process quality in infant classrooms in Portugal | 17th European Conference on Developmental Psychology
(Braga, Portugal)
|
2015/09 | Predictors of parent-caregiver communication during infant transition to childcare | 17th European Conference on Developmental Psychology
(Braga, Portugal)
|
2015/09 | From home to child care: transition practices and infants’ well-being | 17th European Conference on Developmental Psychology
(Braga, Portugal)
|
2015/09 | Infant behavior during the first year and infant childcare quality | 17th European Conference on Developmental Psychology
(Braga, Portugal)
|
2015/05 | Curriculum Guidelines for preschoolers and the Early Childhood Environment Rating Scale. Discussion across European Countries | ECERS Annual Meeting and Conference
(Volos, Greece)
|
2015/05 | Transição dos bebés para a creche: comunicação família-creche, qualidade dos contextos e adaptação do bebé: Da candidatura a financiamento à disseminação de resultados [Babies' transition to daycare: family-daycare communication, quality of settings and baby's adaptation: From applying for funding to disseminating results] | II Simpósio InED
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2015/04 | Fatores de risco, ambiente familiar e educação de bebés em creche [Risk factors, family environment and the education of babies in daycare] | I Encontro "Bebés, Famílias e Creches: Desafios Atuais e Perspetivas para o Futuro"
Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2015/04 | O projeto: "Transição dos bebés para a creche: comunicação família-creche, qualidade dos contextos e adaptação do bebé" [The project: "Transition of babies to daycare: family-daycare communication, quality of settings and baby's adaptation"] | I Encontro "Bebés, Famílias e Creches: Desafios Atuais e Perspetivas para o Futuro"
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2015/04 | Qualidade da creche: implicações para a formação de profissionais [Daycare quality: implications for the professional training] | I Encontro "Bebés, Famílias e Creches: Desafios Atuais e Perspetivas para o Futuro"
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2015/04 | Comunicação família-profissionais na transição dos bebés para a creche [Family-professional communication in babies' transition to daycare] | I Encontro "Bebés, Famílias e Creches: Desafios Atuais e Perspetivas para o Futuro"
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2015/04 | Envolvimento das crianças e qualidade da creche [Children's engagement and daycare quality] | I Encontro "Bebés, Famílias e Creches: Desafios Atuais e Perspetivas para o Futuro"
Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2014/09 | Parent-caregiver partnership during the infant transition to child care | 24th EECERA Conference
(Creta, Greece)
|
2014/09 | Tornar-se adulto na casa 5. Promover a autonomia individual em apartamento de autonomização [Becoming an adult at the house 5. Promoting individual autonomy in autonomization apartments] | Congresso Internacional Pedagogia Social, Seminário Interuniversitário
(Porto, Portugal)
|
2014/09 | Heróis de palmo e meio: A intervenção psicossocial e a relação de ajuda no acolhimento institucional ["Little Heroes": Psychosocial intervention and the helping relationship in institutional care] | Congresso Internacional Pedagogia Social, Seminário Interuniversitário
(Porto, Portugal)
|
2014/08 | Infant engagement in child care: effects of child characteristics | EARLI SIG 5 Conference
(Jyväskylä, Finland)
|
2014/07 | Quality of infant childcare classrooms in Portugal: a multi-measure approach | 36th Annual Conference of International School Psychology Association (ISPA)
(Kaunas, Lithuania)
|
2014/05 | Family risk factors, home environment and childcare selection in infants | Second World Congress on Resilience: From Person to Society
(Timisoara, Romania)
|
2014/05 | Evaluation of early childhood education quality across Europe | International LINQ Conference. Changing the Trajectory - Quality for Opening up Education
(Creta, Greece)
|
2014/05 | Early Change project.Professional development of early childhood educators in Portugal | International LINQ Conference. Changing the Trajectory - Quality for Opening up Education
(Creta, Greece)
|
2014/05 | The Infant Transition to Child Care” research project: studying the quality of early childhood education environments | International LINQ Conference. Changing the Trajectory - Quality for Opening up Education
(Creta, Greece)
|
2014/01 | Quality of early childhood environments and child outcomes in Portugal | 'EARLY CHANGE Workshop': International Perspectives on Early Childhood Education
(Salónica, Greece)
|
2013/11 | Comparing aspects of the process quality in six european early childhood educational settings | 6th International Conference of Education, Research and Innovation
(Sevilha, Spain)
|
2013/10 | Early Change Project: Examining the quality of preschool education in six European countries | International Early Childhood Environment Rating Scale Annual Meeting (ECERS)
(Porto, Portugal)
|
2013/10 | Process quality in center-based child care and individual child engagement | International Early Childhood Environment Rating Scale Annual Meeting (ECERS) |
2013/10 | The ‘Infant Transition to Child Care’ research project: The use of the ITERS-R | International Early Childhood Environment Rating Scale Annual Meeting (ECERS)
(Porto, Portugal)
|
2013/09 | Using the Infant/Toddler Environment Rating Scale – Revised to evaluate quality of Portuguese infant classrooms | XIII Conferência Europeia de Psicologia do Desenvolvimento
(Lausanne, Switzerland)
|
2013/07 | Predictors of the quality of the home environment throughout childhood: main and moderating effects of maternal education and family income | 1st Simposyum Joaquim Bairrão. Transatlantic Trends in Childhood Intervention
(Porto, Portugal)
|
2012/08 | ‘Early Change’ Project: Promoting the professional development of early childhood educators | 22.ª Conferência EECERA
(Porto, Portugal)
|
2011/06 | Efeitos da qualidade dos contextos familiar e de educação de infância no desenvolvimento da linguagem e da comunicação [Effects of the quality of family and early childhood education contexts on language and communication development] | I Congresso Internacional Família, Educação e Desenvolvimento no séc. XXI: Olhares Interdisciplinares
(Portalegre, Portugal)
|
2010/06 | The impact of home and childcare quality on children’s language and communication development at 26 and 68 months | 13th ECERS International Network Meeting
(Porto-Heli, Greece)
|
2008/10 | Questionário de Rastreio do Ambiente Familiar – Revisitado [Home Environment Screening Questionnaire - Revisited] | XIII Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: Formas e Contextos
(Braga, Portugal)
|
2008/06 | Risco e Intervenção na Comunidade [Risk and Intervention in Community] | VIII Simpósio Internacional do GEDEI
(Aveiro, Portugal)
|
2008/06 | Educação e intervenção em idades precoces [Early education and intervention] | VIII Simpósio Internacional do GEDEI
(Aveiro, Portugal)
|
2006/11 | Influência da qualidade dos contextos de socialização no desenvolvimento das crianças [Influence of the socialization contexts' quality on children's development] | VI Simpósio Nacional de Investigação em Psicologia
(Évora, Portugal)
|
2004/09 | Questionário de Rastreio do Ambiente Familiar: Estudo de validação [Home Environment Screening Questionnaire: A Validation study] | X Conferência Internacional de Avaliação Psicológica: Formas e Contextos
(Braga, Portugal)
|
2004/09 | Influência de características estruturais na qualidade em contexto de creche [Influence of structural characteristics on quality in a daycare setting] | 2.º Congresso Hispano-Português de Psicologia
(Lisboa, Portugal)
|
2003/04 | Home Screening Questionnaire: A validation study | International Congress of Family Support & of Family Education
(Leuven, Belgium)
|
1993/06 | A criança e a família [The child and the family] | Colóquio-Debate subordinado ao tema “A Criança"
(Aveiro, Portugal)
|
1984/04 | A morte de um recém-nascido [The death of a newborn child] | VIII Reunião Castelhano-Astur-Leonesa-Galega de Pediatria
(Alvor, Portugal)
|
1984/02 | Anorexia infantil [Child anorexia] | V Semana do Interno
(Vila Nova de Gaia, Portugal)
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2019 - 2020/01/30 | Member of the Organizing Committee of the event (Re)Encontros de uma comunidade dedicada à Educação de Infância, promoted
by the Portuguese team of the Erasmus+ project BECERID A blog as a learning platform in Early Childhood Education: Research
and Innovation to support inclusion and diversity. (2020/01/30 - 2020/01/30)
Meeting (Member of the Organising Committee)
|
ISCTE – Instituto Universitário de Lisboa, Portugal |
2018 - 2019 | Member of the Organizing Committee of the Porto International Conference on Research in Education (ICRE19), promoted by the
Centre for Research and Innovation in Education (inED) of the School of Education, Polytechnic Institute of Porto. (2019/07/17 - 2019/07/19)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Centro de Investigação e Inovação em Educação – inED, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2017/01 - 2017/07 | Member of the Organizing Committee of the Porto International Conference on Research in Education (ICRE17), promoted by the
Centre for Research and Innovation in Education (inED) of the School of Education, Polytechnic Institute of Porto. (2017/07/19 - 2017/07/21)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Centro de Investigação e Inovação em Educação – inED, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2015/01 - 2015/05 | Member of the Organizing Committee of the II inED Symposium Projects, Lines of intervention, Lines of action, promoted by
the Centre for Research and Innovation in Education (inED) of the School of Education, Polytechnic Institute of Porto. (2015/05/08 - 2015/05/09)
Symposium (Member of the Organising Committee)
|
Centro de Investigação e Inovação em Educação – inED, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
2015/02 - 2015/04 | Member of the Organization of the Seminar (Re)thinking (in)discipline in the school context. (2015/04/23 - 2015/04/23)
Seminar (Member of the Organising Committee)
|
Escola Secundária Inês de Castro, Portugal |
2015/01 - 2015/04 | Member of the Organizing Committee of the 1st Meeting Babies, Families and Daycare: Current Challenges and Prospects for the
Future. (2015/04/10 - 2015/04/11)
Meeting (Member of the Organising Committee)
|
Centro de Investigação e Inovação em Educação – inED, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto, Portugal |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2019/05/16 - Current | Member of the Ethics Committee of the Center for Research & Innovation in Education inED, School of Education, Polytechnic
Institute of Porto
Member
|
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2019/10 - 2021/09 | Member of the Technical-Scientific Council
Member
|
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2010/10 - 2015/09 | Member of the Technical-Scientific Council
Member
|
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2009/07 - 2010/09 | Member of the Course Committee for the Bachelor's Degree in Social Education, daytime and post-work
Member
|
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2008/09 - 2009/07 | Member of the Course Committee for the Bachelor's Degree in Social Education, daytime and post-work
Member
|
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2018 - Current | Psicologia dos Adultos [Adult Psychology] | Educação Social (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2010 - Current | Contextos de Risco, Vulnerabilidades e Desenvolvimento [Risk Contexts, Vulnerabilities, and Development] | Educação e Intervenção Social (Mestrado integrado) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2001 - Current | Psicologia da Criança e do Adolescente [Child and Adolescent's Psychology] | Educação Social; Educação Social Pós-Laboral; Licenciatura Bietápica em Educação Social (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2011 - 2019 | Projeto [Project] | Educação e Intervenção Social [Social Education and Intervention] (Mestrado) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2011 - 2019 | Seminário [Seminar] | Educação e Intervenção Social (Mestrado) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2007 - 2019 | Psicologia do Desenvolvimento [Developmental Psychology] | Ciências do Desporto; Educação Musical; Artes Visuais e Tecnologias Artísticas (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2015 - 2018 | Desenvolvimento Humano e Interações Sociais [Human Development and Social Interactions] | Desporto e Turismo de Natureza (Curso Técnico Superior Profissional) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2007 - 2013 | Psicologia do Desenvolvimento e da Educação [Developmental and Educational Psychology] | Educação Básica (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2009 - 2010 | Educação, Sociedade e Desenvolvimento [Education, Society and Development] | Línguas e Culturas Estrangeiras (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2008 - 2010 | Psicolcogia da Educação [Educational Pbsychology] | Ensino de Educação Musical no Ensino Básico; Ensino de Educação Visual e Tecnológica no Ensino Básico (Mestrado) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2006 - 2009 | Intervenção Precoce [Early intervention] | Educação de Infância (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2006 - 2009 | Ciências da Educação III / Intervenção na Instituição Educativa e na Comunidade [Education Sciences III / Intervention in the Educational Institution and the Community] | Professores do Ensino Básico (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2001 - 2007 | Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem [Psychology of development and learning] | Ensino Básico - 1.º Ciclo; Educação de Infância (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2001 - 2006 | Ciências da Educação II / Psicologia do Desenvolvimento, Aprendizagem e Socialização II [Educational Sciences II / Developmental Psychology, Learning and Socialization II] | Professores do Ensino Básico (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
1999 - 2006 | Ciências da Educação I / Psicologia do Desenvolvimento, Aprendizagem e Socialização I [Educational Sciences I / Developmental Psychology, Learning and Socialization I] | Professores do Ensino Básico (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
2000 - 2001 | Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem [Developmental and Learning Psychology] | Curso de Qualificação para o Exercício de Outras Funções Educativas - Organização e Desenvolvimento Curricular (DESE) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
1999 - 2001 | Introdução à Psicologia [Introduction to Psychology] | Educação Social (Licenciatura) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
1999 - 2001 | Educação de Adultos: Teorias e Práticas / Psicologia do Desenvolvimento e da Aprendizagem dos Adultos [Adult Education: Theories and Practices / Psychology of Development and Adult Learning] | Curso de Qualificação para o Exercício de Outras Funções Educativas - Animação Sociocultural (DESE) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
1999 - 2001 | Comunicação e Linguagem [Communication and Language] | Educação de Infância (Licenciatura) | Instituto Superior Politécnico Gaya Escola Superior de Educação de Santa Maria, Portugal |
1999 - 2001 | Metodologias da Investigação em Educação [Research Methodologies in Education] | Educação de Infância (Licenciatura) | Instituto Superior Politécnico Gaya Escola Superior de Educação de Santa Maria, Portugal |
1999 - 2000 | Psicologia Social e Dinâmica de Grupos [Social Psychology and Group Dynamics] | Educação Social (Bacharelato) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
1997 - 1999 | Seminário de Acompanhamento da Prática Pedagógica [Pedagogical Practice Monitoring Seminar] | Curso de Estudos Superiores Especializados em Educação Especial (DESE) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
1997 - 1999 | Deficiência Mental [Mental Disability] | Curso de Estudos Superiores Especializados em Educação Especial (DESE) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
1997 - 1998 | Abordagem Psico-Educacional da Criança com Necessidades Educativas Especiais [Psycho-Educational Approach to Children with Special Educational Needs] | Curso de Estudos Superiores Especializados em Educação Especial (DESE) | Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal |
1984 - 1986 | Pedagogia [Pedagogy] | (Curso médio) | Escola do Magistério Primário de Penafiel, Portugal |
Interview (newspaper / magazine)
Activity description | Newspaper / Forum | |
---|---|---|
2021/03/27 | Resposta a entrevista de jornalista do Expresso, com Sílvia Barros; artigo publicado no dia 27 de março de 2021, com o título "Creche e cresce bem" (Jornalista Tiago Soares) [A reply to an interview with Sílvia Barros by an Expresso journalist; article published on March 27, 2021, with the title "Creche e cresce bem" (Journalist Tiago Soares)] | Expresso |
Distinctions
Award
2013 | Certificate of Scientific Publication Merit 2014
Instituto Politécnico do Porto, Portugal
|