???global.info.a_carregar???
Lisa Roque. Concluiu o(a) Doutoramento em Psicologia do Desenvolvimento em 2010/10/25 pelo(a) ISPA - Instituto Universitário, Licenciatura em Psicologia Clínica Pré-Bolonha em 2004/12/14 pelo(a) ISPA - Instituto Universitário e Licenciatura em Psicologia Clínica Pré-Bolonha em 2004/12/14 pelo(a) ISPA - Instituto Universitário. Atua na(s) área(s) de Ciências Sociais com ênfase em Psicologia.
Identification

Personal identification

Full name
Lisa Roque

Citation names

  • Roque, Lisa

Author identifiers

Ciência ID
8618-CE15-5F15

Knowledge fields

  • Social Sciences - Psychology

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
English Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
French Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Education
Degree Classification
2006/02/06 - 2010/10/25
Concluded
Psicologia do Desenvolvimento (Doutoramento)
Major in Psicologia do Desenvolvimento
ISPA - Instituto Universitário, Portugal
"Título da Tese: Emotion Regulation in Child-Mother Dyads: A Psychobiological Approach." (THESIS/DISSERTATION)
Muito Bom com Distinção e Louvor
2005/01/30 - 2006/01/28
Concluded
Pós-Graduação em Apoio Psicológico e Psicoterapia (Especialização pós-licenciatura)
S.A.P.P. Serviço de Apoio Psicológico e Psicoterapia, Portugal
Muito Bom com Distinção
1999/10/01 - 2004/12/14
Concluded
Psicologia Clínica Pré-Bolonha (Licenciatura)
Major in Psicologia Clínica
ISPA - Instituto Universitário, Portugal
17
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2019/07/05 - 2022/01/03 Contracted Researcher (Research) ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Portugal
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Centro de Investigação e Intervenção, Portugal
2011/11/16 - 2013/12/15 Postdoc (Research) Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Economia e Gestão, Portugal
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Economia e Gestão, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023/09/06 - Current Assistant Professor (University Teacher) Universidade Europeia, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2006/02/01 - 2010/02/01 Vinculação, Regulação Emocional, Temperamento e Funcionamento Adrenocortical em Díades Mãe-Criança
SFRH/BD/23365/2005
PhD Student Fellow
Fundação para a Ciência e Tecnologia
Concluded

Contract

Designation Funders
2019/07/05 - 2023/06/30 “Sustainable School Meals [SUSTAINMEALS] - Unlocking the potential of the public plate towards a large-scale transition to plant-based meals in schools”
PTDC/PSI-GER/29348/2017
LISBOA-01-0145-FEDER-029348
Post-doc
ISCTE-Instituto Universitário de Lisboa, Centro de Investigação e Intervenção, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2011/11/16 - 2013/12/15 Emotional expression, Regulation and Response Flexibility
Pest-OE/EGE/UI0407/2011
Post-doc
Universidade Católica Portuguesa Faculdade de Economia e Gestão, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Journal article
  1. Guedes, D.; Brazão, V.; Roque, Lisa; Campos, L.; Godinho, C.; Truninger, M.; Vinnari, M.; Graça, J.. "Promoting plant-based eating meat-centric meal contexts: a field study". Public Health Nutrition 16 11 (2023): 2619-2627.
    Published
  2. Graça, João; Campos, Lúcia; Guedes, David; Roque, Lisa; Brazão, Vasco; Truninger, Monica; Godinho, Cristina. "How to enable healthier and more sustainable food practices in collective meal contexts: A scoping review.". Appetite 187 (2023): 106597. http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2023.106597.
    10.1016/j.appet.2023.106597
  3. Roque, Lisa; Campos, Lúcia; Guedes, David; Godinho, Cristina; Truninger, Monica; Graça, João. "Insights into parents' and teachers' support for policies promoting increased plant-based eating in schools". Appetite 184 (2023): 106511. http://dx.doi.org/10.1016/j.appet.2023.106511.
    10.1016/j.appet.2023.106511
  4. Roque, Lisa; Graça, João; Truninger, Monica; Guedes, David; Campos, Lúcia; Vinnari, Markus; Godinho, Cristina. "Plant-based school meals as levers of sustainable food transitions: A narrative review and conceptual framework". Journal of Agriculture and Food Research 10 (2022): 100429. http://dx.doi.org/10.1016/j.jafr.2022.100429.
    10.1016/j.jafr.2022.100429
  5. Graça, João; Roque, Lisa; Guedes, David; Campos, Lúcia; Truninger, Monica; Godinho, Cristina; Vinnari, Markus. "Enabling sustainable food transitions in schools: a systemic approach". British Food Journal 124 13 (2022): 322-339. http://dx.doi.org/10.1108/bfj-11-2021-1188.
    10.1108/bfj-11-2021-1188
  6. Roque, Lisa; Veríssimo, Manuela; Oliveira, Tania F.; Fernandes, Marília; Rebelo, Ana; Oliveira, Rui F.. "Relationships between diurnal adrenocortical activity, children’s attachment security and mothers’ attachment representations". Análise Psicológica 33 4 (2015): 361-372. http://dx.doi.org/10.14417/ap.1012.
    10.14417/ap.1012
  7. Roque, Lisa; Veríssimo, Manuela; Oliveira, Tania F.; Fernandes, Marília; Rebelo, Ana; Oliveira, Rui F.. "Relationships between diurnal adrenocortical activity, children’s attachment security and mothers’ attachment representations". Análise Psicológica 33 4 (2013): 361-372. http://dx.doi.org/10.14417/ap.1012.
    10.14417/ap.1012
  8. Roque, Lisa; Veríssimo, Manuela. "Emotional context, maternal behavior and emotion regulation". Infant Behavior and Development 34 4 (2011): 617-626. http://dx.doi.org/10.1016/j.infbeh.2011.06.002.
    10.1016/j.infbeh.2011.06.002
  9. Roque, Lisa; Veríssimo, Manuela; Oliveira, Tania F.; Oliveira, Rui F.. "Attachment security and HPA axis reactivity to positive and challenging emotional situations in child-mother dyads in naturalistic settings". Developmental Psychobiology 54 4 (2011): 401-411. http://dx.doi.org/10.1002/dev.20598.
    10.1002/dev.20598
Newsletter article
  1. Roque, L., Santos, A.J., Veríssimo, M. (2010). Vinculação e Mecanismos de Defesa em Jovens Adultos. Revista Portuguesa d. "Vinculação e Mecanismos de Defesa em Jovens Adultos. Revista Portuguesa de Pedopsiquiatria, 28 (1), 45-66.", 2010
Working paper
  1. Graça, J., Brazão, V., Guedes, D., Silva, J., Campos, L., Greer, D., Roque, L., Truninger, M., Godinho, C., & Vinnari, M. 2022. "Menu para a mudança: Um guia orientador para promover uma alimentação mais saudável e sustentável em espaços de refeição coletiva. Instituto de Ciênciais Sociais (ICS-ULisboa). ISBN 978-989-33-3708-0".