???global.info.a_carregar???
Bruno Avelar-Rosa. Completed the Licenciatura in Ciências do Desporto - Menção Educação Física e Desporto Escolar in 2005 by Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Doctor in Doctorado Interuniversitario en Psicologia de Educación in 2020/09/04 by Universitat de Girona Facultat d´Educació i Psicologia, DEA in Programa de Doutoramento "Educació Física i Esport: Didàctica i Desenvolupament Professional" in 2008 by Universitat de Barcelona Facultat de Formació del Professorat, Postgraduate Certificate in Gestió Esportiva Municipal in 2010 by Universidad de Barcelona Instituto de Formación Continua and Postgraduate Certificate in Expert en Motricitat Infantil in 2006 by Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya. Is Assistant Professor in Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Desporto Educação Física Exercício e Saúde. Published 17 articles in journals. Works in the area(s) of Social Sciences with emphasis on Educational Sciences with emphasis on Education, General. In his curriculum Ciência Vitae the most frequent terms in the context of scientific, technological and artistic-cultural output are: Desportos de Combate; Artes Marciais; Saber Lutar; Pedagogia do Desporto; Iniciação desportiva; Ensino para a compreensão dos jogos desportivos; Construtivismo; Educação Física; Ensino Superior; Currículo; Licenciatura; Evaluation tool; Health promotion; Municipalities; Physical activity programs; Treino de Jovens; Iniciação Desportiva; Metodologia; Didática; Imigração; Promoção Desportiva; Interculturalidade; Integração; Políticas Públicas; Artes Marciais & Desportos de Combate; Organização Curricular; Desporto Escolar; Modelos Organizativos; Barcelona; Desporto Infanto-Juvenil; Pensamento Táctico; Tomada de Decisão; Modelos Compreensivos de Ensino-Aprendizagem; Karaté; Modelos Ecológicos de Aprendizagem Motora; Bullying; Karate; Vitimação; Agressão; Relações de Amizade; n/a; .
Identification

Personal identification

Full name
Bruno Avelar-Rosa

Citation names

  • Avelar-Rosa, Bruno

Author identifiers

Ciência ID
8810-EFBE-3F4E
ORCID iD
0000-0002-4954-6237
Google Scholar ID
pLI8V-%20cAAAAJ&hl
Researcher Id
Q-7188-2018

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences - Education, General

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
Portuguese (Mother tongue)
Spanish; Castilian Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2) Proficiency (C2)
English Advanced (C1) Proficiency (C2) Upper intermediate (B2) Proficiency (C2) Upper intermediate (B2)
Catalan Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Elementary (A2) Intermediate (B1) Beginner (A1) Elementary (A2) Elementary (A2)
Italian Elementary (A2) Intermediate (B1) Beginner (A1) Intermediate (B1) Elementary (A2)
Education
Degree Classification
2012/09/01 - 2020/09/04
Concluded
Doctorado Interuniversitario en Psicologia de Educación (Doctor)
Universitat de Girona Facultat d´Educació i Psicologia, Spain
"Construção de conhecimento em iniciação às artes marciais e desportos de combate: Organização da atividade conjunta no desenvolvimento do saber lutar" (THESIS/DISSERTATION)
Excelente Cum Laude (com distinção)
2010
Concluded
Gestió Esportiva Municipal (Postgraduate Certificate)
Universidad de Barcelona Instituto de Formación Continua, Spain
"La Gestión de Instalaciones Deportivas Municipales" (THESIS/DISSERTATION)
Apto
2008
Concluded
Programa de Doutoramento "Educació Física i Esport: Didàctica i Desenvolupament Professional" (DEA)
Universitat de Barcelona Facultat de Formació del Professorat, Spain
""Deportes de Combate - Iniciación y Didáctica" (Tesina)" (THESIS/DISSERTATION)
"Excel·lent" (período docente) / "Notable" (períod
2006
Concluded
Expert en Motricitat Infantil (Postgraduate Certificate)
Institut Nacional d'Educació Física de Catalunya, Spain
""Las Actividades Luctatorias en Primaria - Aproximación Conceptual a los Deportes de Combate" (Projecto Pedagógico-Didáctico final)" (THESIS/DISSERTATION)
Apto
2005
Concluded
Ciências do Desporto - Menção Educação Física e Desporto Escolar (Licenciatura)
Universidade de Lisboa Faculdade de Motricidade Humana, Portugal
"-" (THESIS/DISSERTATION)
15 valores
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2022/11 - Current Assistant Professor (University Teacher) Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Investigação em Desporto Educação Física Exercício e Saúde, Portugal
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Educação Física e Desporto, Portugal
2020/09/01 - 2023/08 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Coimbra Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física, Portugal
2009 - 2015 Invited Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Viseu Escola Superior de Educação de Viseu, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2020/01 - 2022/12 European Fitness Monitoring System (EUFITMOS) Education Audiovisual and Culture Executive Agency
2019/03 - 2022/02 A European Physical Activity on Prescription model (EUPAP) Consumers Health Agriculture and Food Executive Agency
2019/01 - 2021/12 Halting Harassment and Abuse in Sports Using Learning technologies (HALT) Education Audiovisual and Culture Executive Agency
2018/09 - 2021/08 Bringing sport to children with special needs (NeedSport) European Commission
2019/01 - 2020/12 Young Ordinary and Disable Sports Athletes Mentors (YODA Mentors) Education Audiovisual and Culture Executive Agency
2017/01 - 2019/12 Gamified and Online Activities for Learning to Support Dual Career of Athletes (GOAL) European Commission
2017/08 - 2017/11 Street soccer for peace as tool for social inclusion European Commission
2014/01 - 2015/06 Programa para a Inclusão e Vida Saudável (PIVS) European Commission
2013/12 - 2014/03 Capitalização do valor educativo e social da Ética no Desporto no quadro da sua dimensão europeia e de definição de política de financiamento European Commission

Contract

Designation Funders
2019/01/01 - 2019/12/31 Centro de Estudos em Educação, Tecnologias e Saúde
UID/Multi/04016/2019
Instituto Politécnico de Viseu, Portugal

Instituto Politécnico de Viseu Centro de Estudos em Educação Tecnologia e Saúde, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Conference paper
  1. Avelar-Rosa, Bruno. ""Success Judokas" - The construction process of the Portuguese Long-Term Judo Development Model". 2016.
    10.18002/rama.v11i2s.4170
  2. Avelar-Rosa, Bruno. "Joint activity organization and segments of interactivity analyses in a school age combat sports initiation unit". 2016.
    10.18002/rama.v11i2s.4178
  3. Avelar-Rosa, Bruno. "Karate in children with neurodevelopmental disorders: an exploratory study". 2016.
    10.18002/rama.v11i2s.4209
  4. Avelar-Rosa, Bruno. "Are martial arts and combat sports a school for life? Relationships between sport attitudes and quality of life (intermediate results).". 2016.
    10.18002/rama.v11i2s.4194
  5. Avelar-Rosa, Bruno. "Estrutura e Organização do Desporto (em Idade) Escolar: Análise do Modelo de Barcelona e seu Contributo para a Realidade Portuguesa". 2009.
  6. Avelar-Rosa, Bruno. ""Percepção&Acção" - O Processo de Tomada de Decisão no Karaté". 2007.
Journal article
  1. Monica; Andreas Avgerinos; Antonis Alexopoulos; Stella Douka; Thrasyvoulos Tsiatsos; Bruno Avelar-Rosa; Stefan Scharnagl; et al. "The Management of Harassment and Abuse in Sports: A European Investigation of the Experts’ Opinions". Journal of Global Sport Management (2023): http://dx.doi.org/10.1080/24704067.2023.2209875.
    10.1080/24704067.2023.2209875
  2. Monica; Andreas Avgerinos; Antonis Alexopoulos; Styliani Douka; Thrasyvoulos Tsiatsos; Bruno Avelar Rosa; Stefan Scharnagl; et al. "Harassment and abuse in sports: evidence-based guidelines for adherence to policy". Managing Sport and Leisure (2022): http://dx.doi.org/10.1080/23750472.2022.2134185.
    10.1080/23750472.2022.2134185
  3. "May the mentor be with you! An innovative approach to the dual career mentoring capacitation". Cultura, Ciencia y Deporte (2021): https://ccd.ucam.edu/index.php/revista/article/view/1698.
    10.12800/ccd.v16i47.1698
  4. Franco, Sofia; Godinho, Cristina; Silva, Catarina Santos; Avelar-Rosa, Bruno; Santos, Rute; Mendes, Romeu; Silva, Marlene Nunes. "Assessment of good practices in community-based interventions for physical activity promotion: development of a user-friendly tool". (2021): http://hdl.handle.net/10400.14/33206.
    10.3390/ijerph18094734
  5. Adilson Marques; Nuno Loureiro; Bruno Avelar-Rosa; Ana Naia; Margarida Gaspar de Matos. "Adolescents’ healthy lifestyle". Jornal de Pediatria (Versão em Português) 96 2 (2020): 217-224. https://doi.org/10.1016/j.jpedp.2018.09.001.
    10.1016/j.jpedp.2018.09.001
  6. Avelar-Rosa, Bruno. "What happens during a teaching-learning process of martial arts and combat sports with novice". Revista de Artes Marciales Asiáticas (2019): http://revpubli.unileon.es/index.php/artesmarciales/article/view/6020.
    10.18002/rama.v14i2s.6020
  7. Avelar-Rosa, Bruno. "Adolescents’ healthy lifestyle". Jornal de Pediatria (2018): https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S002175571830768X?via%3Dihub#!.
    10.1016/j.jped.2018.09.002
  8. Avelar-Rosa, Bruno. "Karate adaptado para crianças com perturbações do neurodesenvolvimento: um estudo exploratório". Scientific Journal of the FPDD – Sport and Physical Activity for All (2016): http://fpdd.org/wp-content/uploads/2018/03/Adaptative-Karate-to-children-with-neurodevelopmental-perturbations-exploratory-study.pdf.
  9. "As Artes Marciais e Desportos de Combate na Educação Física escolar - Interpretação curricular". Journal of Sport Pedagogy and Research (2015): https://www.researchgate.net/publication/288833177_As_Artes_Marciais_e_Desportos_de_Combate_na_Educacao_Fisica_Escolar_-_Interpretacao_Curricular?_sg=h2czUq99nnTifdjF-M3_vuIe8ahIrjlVVkweA99KNa6NUxaOYHgAygpFisdEKXOYEceejcAr8JbrP0huhnHIM1_QrezJNZMwEUUAEt1u..
  10. Avelar-Rosa, Bruno. "Caracterización y desarrollo del “saber luchar”: contenidos de un modelo integrado para la enseñanza de las artes marciales y de los deportes de combate". Revista de Artes Marciales Asiáticas (ISSN: 1885-8643) (2015): http://revpubli.unileon.es/index.php/artesmarciales/article/view/1501.
    10.18002/rama.v10i1.1501
  11. Víctor López-Ros, Bruno Avelar-Rosa. "Revisão do Modelo Integrado Técnico Tático de Ensino Compreensivo do Desporto - Uma proposta teórica". (2015): http://hdl.handle.net/10400.19/3010.
  12. Bruno Avelar-Rosa, Abel Figueiredo. "As Artes Marciais e Desportos de Combate na Educação Física Escolar – Interpretação Curricular". (2015): http://hdl.handle.net/10400.19/3009.
  13. Avelar-Rosa, Bruno. "Martial Arts and Combat Sports in Physical Education and Sport Sciences Degrees – A comparative study of Brazil, France, Portugal and Spain". InYo – The Journal of Alternative Perspectives on the Martial Arts and Sciences (2012): https://www.researchgate.net/publication/268809685_Martial_arts_and_combat_sports_in_physical_education_and_sport_sciences_degrees_-_a_comparative_study_of_Brazil_France_Portugal_and_Spain?_sg=K3iAjFfTSValOMUMd1ioPDfDz64riYYxWJ9ZrI81Nh_xBsL0lzoMNHFi2FctbV.
  14. Gomes, Mariana; Avelar-Rosa, Bruno. "Martial arts and combat sports in physical education and sport sciences degrees - a comparative study of Brazil, France, Portugal, and Spain". (2012): http://hdl.handle.net/10400.19/1084.
  15. Avelar-Rosa, Bruno. "Informe sobre el 2011 Scientific Congress on Martial Arts and Combat Sports". Revista de Artes Marciales Asiáticas (ISSN: 1885-8643) (2011): http://revpubli.unileon.es/index.php/artesmarciales/article/view/10.
    10.18002/rama.v6i2.10
  16. Avelar-Rosa, Bruno; Figueiredo, Abel. "La Iniciación a los Deportes de Combate: Interpretación de la Estructura del Fenómeno Lúdico Luctatorio". (2009): http://hdl.handle.net/10400.19/458.
  17. Niubó, Martí; Avelar-Rosa, Bruno. "Barcelona, Immigració i Cultures Esportives: Estudi per a determinar criteris d'intervenció i promoció esportiva". (2009): http://hdl.handle.net/10400.19/1088.

Other

Other output
  1. Treino de Jovens: Princípios Orientadores. Documento que recolhe os traços gerais da intervenção do treinador de jovens, considerando as possíveis orientações pedagógicas, os eixos de evolução do praticante, os diferentes modelos didáticos de iniciação, os momentos idóneos para a intervenção nas diferentes qualidades motoras e a relação entre o treinador de jovens e os restantes agentes implicados no processo (destacando-se, naturalmente,. 2010. Avelar-Rosa, Bruno. http://hdl.handle.net/10400.19/1089.
Activities

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2019 O bullying e o karate em idade escolar: impactos entre pares
(Thesis) Main arguer
Hugo Alexandre dos Santos Simões (PhD)
Universidade do Minho, Portugal