???global.info.a_carregar???
Sandra Isabel Cardoso Gaspar Martins. Concluiu o(a) Doutoramento em Ciências da Educação em 2013 pelo(a) Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Mestrado em Matemática Aplicada em 1999 pelo(a) Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico Departamento de Matemática e Licenciatura em Licenciatura em Matemática Pura em 1996 pelo(a) Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências. É Professor Adjunto no(a) Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa. Publicou 9 artigos em revistas especializadas. Possui 2 capítulo(s) de livros. Orientou 4 trabalho(s) de conclusão de curso de licenciatura/bacharelato. Atua na(s) área(s) de Ciências Sociais com ênfase em Ciências da Educação, Ciências Exatas com ênfase em Matemática com ênfase em Matemática Aplicada e Ciências Exatas com ênfase em Ciências da Computação e da Informação com ênfase em Ciências da Computação. No seu currículo Ciência Vitae os termos mais frequentes na contextualização da produção científica, tecnológica e artístico-cultural são: Calculus; Mathematical analysis; Computers; Technology; Active learning; Aprendizagem; Currículo; Pensamento complexo; Mediação semiótica; n/a; Educação; Desenvolvimento; Tecnologia; Ensino das Ciências e da Matemática; pensamento computacional ; psicologia da educação; Álgebra; Applied mathematics; Computation; Estruturas Lógicas Proposicionais; Programação em Python; Transdisciplinarity; Partnership With Industry; Applied Mathematics; Engineering Education; Innovative Bachelor Degree; Enterprise Internship; .
Identification

Personal identification

Full name
Sandra Isabel Cardoso Gaspar Martins

Citation names

  • Martins, Sandra
  • Gaspar Martins, Sandra

Author identifiers

Ciência ID
8917-9355-3134
ORCID iD
0000-0001-9117-9154

Email addresses

  • sandra.gaspar.martins@isel.pt (Professional)
  • sandra.gaspar.martins@isel.pt (Professional)

Telephones

Mobile phone
  • 966344632 (Personal)

Addresses

  • ISEL. DEC-ISEL, R. Conselheiro Emídio Navarro, nº1, 1959-007, LISBOA, Lisboa, Portugal (Professional)

Websites

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
  • Exact Sciences - Mathematics - Applied Mathematics
  • Exact Sciences - Computer and Information Sciences - Computer Sciences

Languages

Language Speaking Reading Writing Listening Peer-review
English Intermediate (B1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
French Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1) Advanced (C1)
Spanish; Castilian Beginner (A1) Advanced (C1) Beginner (A1) Beginner (A1)
Education
Degree Classification
2013
Concluded
Ciências da Educação (Doutoramento)
Major in Teoria e desenvolvimento curricular
Universidade Nova de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
"An approach to teach Calculus/Mathematical Analysis (for engineering students) using computers and active learning-its conception, development of materials and evaluation" (THESIS/DISSERTATION)
Aprovado por Unanimidade
1999
Concluded
Matemática Aplicada (Mestrado)
Major in Ciências da Computação
Universidade de Lisboa Instituto Superior Técnico Departamento de Matemática, Portugal
"Estruturas Lógicas Proposicionais Monótonas e Não-Monótonas. " (THESIS/DISSERTATION)
1996
Concluded
Licenciatura em Matemática Pura (Licenciatura)
Major in Análise Matemática
Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
"no" (THESIS/DISSERTATION)
Affiliation

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2013 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, Portugal
Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, Portugal
2000/03/01 - 2013/01/01 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, Portugal
Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, Portugal
1996/09/01 - 1997/09/01 Tutor (University Teacher) Universidade de Lisboa Faculdade de Ciências, Portugal
Projects

Contract

Designation Funders
2018/10/01 - 2022/09/30 Inovação Curricular e Sucesso em Matemática
PTDC/CED-EDG/32422/2017
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
2019/01/01 - 2019/12/31 Unidade de Investigação Educação e Desenvolvimento
UID/CED/02861/2019
Associação para a Inovação e Desenvolvimento da FCT, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
2011/01/01 - 2013/12/31 Projecto Estratégico - UI 2861 - 2011-2012
PEst-OE/CED/UI2861/2011
Universidade NOVA de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. "Mini-testes semanais no Moodle: Uma abordagem que se pretende efetiva e justa.". In Docência da Matemática no Ensino Superior, edited by Carla Fidalgo, 69-87. Coimbra, Portugal: CINEP/IPC, 2021.
    Published
  2. Gaspar Martins, Sandra. "Um curso de Análise Matemática tirando partido do computador e da aprendizagem activa.". In Fórum de Projectos de Investigação em Educação: Lisboa: Unidade de Investigação Educação e Desenvolvimento, 124-128. 2011.
    Published
Conference paper
  1. Aleixo, Sandra Maria; Martins, Sandra Gaspar. "LMATE: An Innovative Bachelor Degree Connecting Mathematics And Industry". Paper presented in European Society for Engineering Education, 2023.
    10.21427/q9kq-ym60
  2. cristina costa ; antónio domingos. "O pensamento computacional na matemática: uma abordagem com base na resolução de problemas no ensino superior.". Paper presented in EIEM2022- Encontro de Investigação em Educação Matemática,, Monte da Caparica, 2022.
  3. Gaspar Martins, Sandra. Corresponding author: Gaspar Martins, Sandra. "CarRace: a multidisciplinaire engaging project". Paper presented in 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Alicante, 2022.
    Published
  4. Gaspar Martins, Sandra. "Mini-testes com perguntas diferentes para cada aluno no Moodle". Paper presented in CNaPPES22: 8º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior, Coimbra, 2022.
    Published
  5. Gaspar Martins, Sandra. Corresponding author: Gaspar Martins, Sandra. "Car Race - an interdisciplinary Calculus project using Python". Paper presented in INDRUM 2020 Third conference of the International Network for Didactic Research in University Mathematics, Bizerte, 2020.
    Published
  6. Gaspar Martins, Sandra. "Weekly homework quizzes as formative assessment for Engineering students are a fair and effective strategy to increase learning?". Paper presented in INDRUM 2018, Kristiansand, 2018.
    Published
  7. Gaspar Martins, Sandra; Matos, José Manuel; Sousa, João Beleza; Suárez, Lucia. "Mathematics for graphics computing: students learn Algebra and program Python to create a project where they make Algebra create a scenario's photo.". Paper presented in 13th International Conference on Technology in Mathematics Teaching – ICTMT 13, Lyon, 2017.
    Published
  8. Gaspar Martins, Sandra. "Mini-testes semanais no Moodle para Matemática – utilizados em vários semestres e várias UCs.". 2017.
  9. Gaspar Martins, Sandra. Corresponding author: Gaspar Martins, Sandra. "Mini-testes semanais no Moodle para Matemática - um estudo". Paper presented in Encontro Nacional da Sociedade Portuguesa de Matemática (ENSPM2016), Barreiro, 2016.
    Published
  10. Santos, Marcelo Leandro dos. "Estudo e avaliação das vibrações laterais em shakers usando diferente cubos de fixação para testes de vibração". Paper presented in Encontro Nacional da Sociedade Portuguesa de Matemática (ENSPM2016), 2016.
    Published • 10.5151/simea2019-pap65
  11. Gaspar Martins, Sandra; Duarte Teodoro, Vitor. "Weekly online quizzes to a mathematics course for Engineering students.". Paper presented in 12th International Conference on Technology in Mathematics Teaching, 2015.
    Published
  12. Gaspar Martins, Sandra; Duarte Teodoro, Vitor. "Interactive Digital Documents to promote active learning of Undergraduate Mathematics.". Paper presented in Proceedings of the Frontiers in Mathematics and Science Education Research Conference, Famagusta, 2014.
    Published
  13. Gaspar Martins, Sandra; Duarte Teodoro, Vitor. "Materiais Digitais Interativos para o ensino/aprendizagem de Análise Matemática para o ensino da Engenharia.". Paper presented in VIII Conferência Internacional de TIC na Educação - Challenges 2013, 2013.
Journal article
  1. Costa, Maria Cristina; Martins, Sandra Gaspar; Domingos, António. "AS STEM E O PENSAMENTO COMPUTACIONAL: RESOLVENDO DESAFIOS DA VIDA REAL NO ENSINO SUPERIOR". REAMEC - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática 11 1 (2023): http://dx.doi.org/10.26571/reamec.v11i1.16743.
    10.26571/reamec.v11i1.16743
  2. Cátia Dias. "Online quizzes enhance the learning of mathematics by engineering students?". Computers and Education (2022):
    Submitted
  3. "Avaliação de uma estratégia para aplicar quizzes de matemática a alunos de engenharia,". Revista Portuguesa de Educação (2022):
    Submitted
  4. Gaspar Martins, Sandra. "A Study of the Application of Weekly Online Quizzes in Two Courses of Mathematics for Engineering Students–Is it a fair and effective strategy to increase students’ learning?". International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education (formerly CAL-laborate International) 26 1 (2018): 46-59. https://openjournals.library.sydney.edu.au/index.php/CAL/article/view/12188.
    Published
  5. Gaspar Martins, Sandra. "Weekly online quizzes to a mathematics course for engineering students". (2017): http://hdl.handle.net/10400.21/7141.
    https://doi.org/10.1093/teamat/hrw011
  6. Martins, Sandra. "Weekly online quizzes to a mathematics course for engineering students". Teaching Mathematics and its Applications (2016): http://dx.doi.org/10.1093/teamat/hrw011.
    10.1093/teamat/hrw011
  7. Gaspar Martins, Sandra. "ActivMathComp – Computers and Active Learning as support of a whole learning environment to Calculus/Mathematical Analysis. 24 (1) .". International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education 24 (2016): 1. http://openjournals.library.usyd.edu.au/index.php/CAL/article/view/8711/10561.
    Published
  8. Martins, Sandra Gaspar; Instituto Superior de Engenharia de Lisboa; Teodoro, Vítor Duarte; Universidade Nova de Lisboa. "ActivMathComp – Matemática Ativa com Computador no Ensino Superior". (2014): http://revistas.ua.pt/index.php/ID/article/view/2693.
  9. Martins, Sandra Gaspar; Teodoro, Vítor Duarte. "ActivMathComp – Matemática Ativa com Computador no Ensino Superior". (2014): https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4130.
    https://doi.org/10.34624/id.v6i1.4130
Thesis / Dissertation
  1. Martins, Sandra Isabel Cardoso Gaspar. "An approach to teach Calculus/Mathematical Analysis (for engineering students) using computers and active learning - its conception, development of materials and evaluation". PhD, Universidade NOVA de Lisboa Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2013. http://hdl.handle.net/10362/9675.
  2. Martins, Sandra Isabel Cardoso Gaspar. "An approach to teach Calculus/Mathematical Analysis (for engineering students) using computers and active learning – its conception, development of materials and evaluation". PhD, 2013. http://hdl.handle.net/10362/9675.
Activities

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2022/01/01 - Current Otimização da alocação de serviços de transporte
Supervisor of João Rolo Santos
Licenciatura em Matemática Aplicada à Tecnologia e à Empresa (Degree)
Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, Portugal
2022/01/01 - Current Otimização de rotas comuns
Supervisor
Licenciatura em Matemática Aplicada à Tecnologia e à Empresa (Degree)
Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, Portugal
2021/01/01 - Current Controlo de Qualidade - Análise do Peso de Pacotes de Café
Supervisor of Mariana Pires
Matemática Aplicada à Tecnologia e à Empresa (Degree)
Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, Portugal
2020/01/01 - 2020 Otimização da Escolha de matrículas corretas num sistema de Portagem
Supervisor of Hugo Fernandes
Licenciatura em Matemática Aplicada à Indústria (Degree)
Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, Portugal

Ad Hoc journal article review

Journal title (ISSN) Publisher
2020 - Current IJMEST: International Journal of Mathematical Education in Science and Technology (0020-739X) Taylor & Francis Group
2017 - 2018 Computers & Education (1873-782X) Elsevier
2016 - 2016 TEAMAT: Teaching Mathematics and Its Applications: International Journal of the IMA-Institute of Mathematics and its Applications (1471-6976) Oxford Journal

Committee member

Activity description
Role
Institution / Organization
2021/03 - Current Rede de Boas Práticas para Captação de Alunas para Engenharia

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2022/02/02 - 2022/02/06 CERME12: Conference of the European Society for Research in Mathematics Education Bozen-Bolzano (Italy)

Course / Discipline taught

Academic session Degree Subject (Type) Institution / Organization
2017 - Current Matemática Discreta e Programação (inclui ensino de programação em Python) Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, Portugal
2017 - Current Matemática para a Computação Gráfica (inclui ensino de programação por objetos em Python)

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2022/03/03 - Current Centralização do Processo de Reembalagem e Etiquetagem de Medicamentos nas Farmácias do Grupo Lusíadas Saúde- Júri do Relatório Final do Estágio daLicenciatura em Matemática Aplicada à Tecnologia e à Empresa Instituto Politécnico de Lisboa Instituto Superior de Engenharia de Lisboa, Portugal