Identification
Personal identification
- Full name
- André Freitas
Citation names
- Freitas, André
Author identifiers
- Ciência ID
- 8A18-1353-9418
- ORCID iD
- 0000-0002-5529-6465
- Google Scholar ID
- https://scholar.google.com/citations?user=RnW-1EcAAAAJ&hl=en&authuser=1
- Scopus Author Id
- 57200138522
Email addresses
- andre.freitas@ulusofona.pt (Professional)
Addresses
- Interdisciplinary Research Centre for Education and Development, Lusofona University, Campo Grande 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)
- Faculdade de Psicologia e Educação da Universidade Lusófona - Centro Universitário do Porto, Rua de Agusto Rosa, 24, 4000-098, Porto, Porto, Portugal (Professional)
- Faculdade de Ciências Sociais, Educação e Administração da Universidade Lusófona - Centro Universitário da Lisboa, Campo Grande, 376, 1749-024, Lisboa, Lisboa, Portugal (Professional)
Websites
- https://www.ceied.ulusofona.pt/en/researchers/integrated-researchers/andre-freitas (Professional)
- https://www.ulusofona.pt/en/teachers/andre-freitas-santos-6750 (Professional)
Knowledge fields
- Social Sciences - Educational Sciences
- Humanities - Arts
Languages
Language | Speaking | Reading | Writing | Listening | Peer-review |
---|---|---|---|---|---|
English | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
Spanish; Castilian | Intermediate (B1) | Advanced (C1) | Elementary (A2) | Advanced (C1) | Advanced (C1) |
Portuguese | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) | Proficiency (C2) |
Education
Degree | Classification | |
---|---|---|
2016 - 2022
Concluded
|
PhD in Education Sciences (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Narratives of Art Experiences as School Signification" (THESIS/DISSERTATION)
|
Approved unanimously (maximum) |
2019 - 2020
Concluded
|
Curriculum Development in Art Education (Diploma de especialização)
Major in Visual Arts
Direção de Serviços de Desenvolvimento Curricular da Direção-Geral da Educação do Ministério da Educação, Portugal
|
Approved |
2014 - 2016
Concluded
|
Master in Education Sciences (Mestrado)
Major in School Planning, Pedagogical Supervision and Evaluation in Education
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
"Art Experiences and Education in Elementary Teachers' Conceptions" (THESIS/DISSERTATION)
|
18 |
2011 - 2014
Concluded
|
First Degree in Visual Arts / Art Teacher Education (Licenciatura)
Instituto Politécnico do Porto Escola Superior de Educação, Portugal
"Histórias de José Rodrigues na Fábrica Social" (THESIS/DISSERTATION)
|
15 |
Affiliation
Science
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2022/01/01 - Current | Contracted Researcher (Research) | Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal | ||
2023/10/01 - 2024/08/31 | Contracted Researcher (Research) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal | ||
2015/01/01 - 2021/12/31 | Researcher (Research) | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal (...) |
Teaching in Higher Education
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2024/09/01 - Current | Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Lusófona - Centro Universitário de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
Universidade Lusófona - Centro Universitário de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal | ||
2022/09/01 - 2023/09/30 | Invited Assistant Professor (University Teacher) | Universidade Lusófona - Centro Universitário de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
Universidade Lusófona - Centro Universitário de Lisboa, Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
Other Careers
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2024/09/01 - Current | Carreiras / Categorias Subsistentes | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal |
Plano Nacional das Artes do Ministério da Educação/ Ministério da Cultura, Portugal | ||
2020/01/01 - 2022/12/31 | Carreiras / Categorias Subsistentes | Direção de Serviços de Desenvolvimento Curricular da Direção-Geral da Educação do Ministério da Educação, Portugal |
Programa de Educação Estética e Artística do Ministério da Educação, Portugal | ||
2019/09/01 - 2021/12/31 | Técnico Superior (Técnico Superior) | Organização Social De Movimentos Das Pontes Educativas, Portugal |
Organização Social De Movimentos Das Pontes Educativas, Portugal | ||
2014/01/01 - 2015/12/31 | Técnico Superior (Técnico Superior) | Fundação Escultor José Rodrigues, Portugal |
Fundação Escultor José Rodrigues, Portugal |
Others
Category Host institution |
Employer | |
---|---|---|
2024/09/01 - Current | Full-Member - Research Community: Learning & Innovation | Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal | ||
2022/01/01 - Current | Full-Member - Research Community: Teacher Education, Professionalism & Teachers Identities | Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal | ||
2016/12/01 - Current | Member - Research Community: Identity, Democracy, School, Administration and Training | Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Projects
Grant
Designation | Funders | |
---|---|---|
2024/09/01 - Current | PI: André Freitas - Future-oriented Stories of Digital Schools’ Capital: imagining times, places and sociabilities of education
Principal investigator
Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Ongoing
|
2022/01/01 - 2023/09/30 | PI: João Filipe Matos - Research Methods in Advanced Studies in Education
Research Fellow
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2016/12/01 - 2021/07/31 | PI: André Freitas - Narratives of Art Experiences as School Signification
PD/BD/128279/2017
Research Fellow
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2014/09/01 - 2017/07/31 | PI: Ana Mouraz - Society, School and Research: collaborative research with high school students [Escola, Sociedade e Investigação]
Integration into Research Grant Fellow
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Câmara Municipal do Porto Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação Concluded
|
2015/09/01 - 2015/12/31 | PI: Helena Costa Araújo - Reducing Early School Leaving in the EU
Integration into Research Grant Fellow
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
Contract
Designation | Funders | |
---|---|---|
2025/01/01 - 2027/12/31 | PI: Alexander Chvorostov - EDU-LAB: European youth in education and in transition to the labour market; (PI: Filomena Parada)
WG4: Hearing Young People's Voices, Qualitative Case Studies
Researcher
Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
Center for Comparative Eurasia Studies and Surveys , Austria Evaluationsagentur Baden-Württemberg, Austria Birmingham City University School of Social Sciences, United Kingdom Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Germany Aigineteio Nosokomeio, Greece AlmaLaurea, Italy Kolegji AAB, Kosovo Akademia Pedagogiki Specjalnej im Marii Grzegorzewskiej, Poland Internationales Sprachzentrum an der Universität Graz, Austria Tampere University of Technology, Finland |
Horizon 2020 European Commission Ongoing
|
2022/10/31 - 2026/10/30 | PI: Marinos Koutsomichalis - COST Action Network (CA21102 - Toolkit of Care: creative technologies, culture-education) WG3:
Analysis, Theory & Politics
Researcher
Cyprus University of Technology, Cyprus
European Cooperation in Science and Technology, Belgium |
European Cooperation in Science and Technology
Ongoing
|
2023/10/01 - 2024/08/31 | PI: André Freitas - Enhancing teachers' literacy and professional development within art experience [Promoção das literacias
e desenvolvimento profissional dos professores com a experiência artística]
Principal investigator
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2023/09/01 - 2024/08/31 | PI: Amélia Lopes/ Leanete Thomas Dotta - Fifty Years of Teaching: factors of change and intergenerational dialogues - FYT-ID
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2022/11/01 - 2023/05/31 | PI: João Filipe Matos - Digital Manuals in the Autonomous Region of Madeira: Evaluation Studies [Projeto Manuais Digitais
na Região Autónoma da Madeira: Estudos de Avaliação]
Researcher
Secretaria Regional de Educação, Portugal
|
Porto Editora
Concluded
|
2022 - 2022/09 | PI: António Teodoro/ Carla Galego - Science Schools: Initiation to scientific research and digital experiments for a science
of the future [Escolas de Ciência: Iniciação à investigação científica e experiências digitais para uma ciência de futuro]
Supervisor
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
|
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded
|
2020/09/01 - 2021/07/31 | PI: Sílvia Bereny (OSMOPE) - Buiding Educational Bridges in the City
Researcher
Organização Social De Movimentos Das Pontes Educativas, Portugal
|
European Commission
Concluded
|
2019/07/31 - 2019/09/01 | PI: Leanete Thomas Dotta - Cooperation for Development with Quality: a case study on teacher training in the province of Bié
[Cooperação para o Desenvolvimento de Qualidade: um programa de formação contínua de professores no Kuito-Bié]
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Camões Instituto da Cooperação e da Língua
Concluded
|
2016/09/01 - 2017/07/31 | PI: Ana Mouraz - Evaluation of the Porto de Conhecimento educational program
Researcher
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal
|
Câmara Municipal do Porto
Concluded
|
Outputs
Publications
Book |
|
Book chapter |
|
Book review |
|
Conference abstract |
|
Conference paper |
|
Edited book |
|
Journal article |
|
Newspaper article |
|
Online resource |
|
Report |
|
Thesis / Dissertation |
|
Website |
|
Working paper |
|
Activities
Oral presentation
Presentation title | Event name Host (Event location) |
|
---|---|---|
2024/10 | Desenvolvimento profissional de professores com a experiência artística: Narrativas biográficas de resistência na escola e cuidado em educação artística [Art experiences and professional development: Teachers' biographical narratives of resistance at school and care in art education] | XI Congresso Internacional Matéria-Prima: Agir e interagir na educação artística, hoje
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2024/07 | Narrativas de professores ao encontro da experiência artística na escola: conhecimento experiencial como cultura escolar [Teachers' narratives towards art experience: experiential knowledge as school culture] | Congresso Internacional do Observatório da Vida nas Escolas
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2024/07 | Políticas Educativas em Portugal nos últimos 50 anos: impacto na reconfiguração da profissão docente [50 years of Portuguese Educational Policies: impact on the reconfiguration of the teaching profession] | Congresso Internacional do Observatório da Vida nas Escolas
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2024/04 | Professores e democracia em Portugal: Potencialidades e desafios de um estudo narrativo [Teachers and democracy in Portugal: Strengths and challenges of a narrative study] | IX Jornadas de Historias de Vida en Educación: Las personas y los nuevos materialismos en la construcción de relatos
Universitat de València (Valencia, Spain)
|
2023/10 | Towards a memo-digital-ontology open repository of teaching education. In Symposium 'Fifty years of teaching in Portugal: unveiling educational innovation and intergenerational dialogue' | Teacher Professional Development in Times of Global Transformations: International Perspectives and Challenges
Instituto de Educação, Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2023/07 | Práticas pedagógicas no ensino de metodologias de investigação em educação: Tendências a partir de uma análise nacional [Pedagogical practices in teaching research methodologies in education: Trends from a national analysis] | 9.º Congresso Nacional de Práticas Pedagógicas no Ensino Superior
Universidade do Algarve (Faro, Portugal)
|
2023/07 | ReMASE resultados III - Framework: princípios e orientações baseados na investigação para a elaboração de cursos de metodologias de investigação em educação [ReMASE Empirical Results III - Framework: research-based principles and guidelines for developing courses in research methodologies in education] | International Symposium on Research Methods in Education: Enhancing Research Cultures as Pedagogical Environments
Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
|
2023/07 | ReMASE resultados II - Mapeando o cenário do ensino e aprendizagem de metodologias de investigação em Portugal [ReMASE Empirical Results II - Mapping the context in Portugal of the teaching and learning of research methodologies in education] | International Symposium on Research Methods in Education: Enhancing Research Cultures as Pedagogical Environments
Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
|
2023/07 | ReMASE resultados I - Estado da arte: ponto de partida para o desenho de cursos de metodologias de investigação em educação [ReMASE Empirical Results I - State of the art: stepping stone for designing courses in research methodologies in education] | International Symposium on Research Methods in Education: Enhancing Research Cultures as Pedagogical
Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
|
2023/06 | Teach and learn research methodologies in education between mismatches: Portugal’s case | II Paris Conference on Education (PCE2023)
International Academic Forum (IAFOR) (Paris, France)
|
2023/06 | Projeto de investigação ReMASE: ensinar e aprender metodologias de investigação em educação [ReMASE research project: teaching and learning research methodologies in education] | 13.º Encontro de Investigadores do CeiED
Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
|
2023/01 | Towards a pedagogical culture of teaching research methodologies in education: challenges, answers and ambitions | 7th World Conference on Qualitative Research (WCQR2023)
Universidade do Algarve (Faro, Portugal)
|
2023/01 | Valor pedagógico do ensino de metodologias de investigação em educação: contributos para a criação de espaços sociais de aprendizagem [Pedagogical value of teaching research methodologies in education: contributions to the creation of social learning spaces] | XXX Colóquio da AFIRSE Portugal: Espaços educativos – políticas, práticas, atores e aprendizagens
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2023/01 | Características Espácio-temporais das Componentes Curriculares em Metodologias de Investigação em Educação nos Programas Doutorais em Ciências da Educação em Portugal: mapeando o cenário curricular nacional [Space-time characteristics of Curricular Components in Research Methodologies in Education in the Doctoral Programmes in Education Sciences in Portugal: mapping the national curricular scenario] | XXX Colóquio da AFIRSE Portugal: Espaços educativos – políticas, práticas, atores e aprendizagens
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/09 | Teaching research methodologies in education in a data-intensive society | XVI Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação
Instituto Politécnico de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/07 | Artistic content and form as a pedagogical event at school: children's and adults' educational experiences for a change of premise | I Congresso Internacional Escola, Identidade E Democracia
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2022/07 | Research methods in advanced studies in education: trends and pitfalls | I International Conference on Education and Training
Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
|
2022/07 | Para uma cultura pedagógica do ensino de metodologias de investigação em educação: a consolidação de uma cultura investigativa [Towards a pedagogical culture of research methodologies teaching in education: the consolidation of an investigative culture]. | 12º Encontro de Investigadores do CeiED: A universidade na interface de ciências e políticas
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias. (Lisbon, Portugal)
|
2022/06 | Pedagogic culture of research in teacher education programs: revealing implications of research methodologies courses in research-teaching nexus | III Porto International Conference on Research in Education
Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2019/12 | Children and adults' narratives on the body artistic expressivity at school [Narrativas de crianças e de adultos sobre a expressividade artística do corpo na escola] | Seminário de Homenagem a Eurico Lemos Pires – Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2019/09 | Educational experiences on body artistic expressivity: the stories of three teachers [Percursos educativos sobre a expressividade corporal: as histórias de três professoras] | VII Jornadas de Histórias de Vida
Universidad de Valladolid (Valladolid, Spain)
|
2019/01 | Educational experiences of the body artistic expressivity of adults and children in school [Vivências escolares da expressividade do corpo de adultos e crianças] | IV - ENJIE Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação
Universidade Lusófona (Lisboa, Portugal)
|
2017/11 | (In)visibilities of body artistic expressivity in the early years of basic education: perceptions of experiences of teachers and students [(In)visibilidades de movimentos expressivos do corpo nos primeiros anos de educação básica: perceções de experiências de professores e alunos] | IX Seminário Internacional do Programa Doutoral em Ciências da Educação
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2017/10 | Corpo em movimento na escola: à procura de narrativas de professores e alunos [Body in movement at school: searching for teachers' and students' narratives] | VI Jornadas de Histórias de Vida
Universidad de Lleida (Lleida, Spain)
|
2017/08 | (In)visibilities of expressive movements in the first years of basic education: mapping teachers and students narratives in Portugal and Brazil | European Conference on Educational Research. Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of
policy and educational research
University College Copenhagen (Copenhagen, Denmark)
|
2017/07 | Body artistic expressivity: corporal interactions between teachers and students in basic education [Movimento expressivo do corpo: interações corporais entre professores e alunos na educação básica] | Porto International Conference on Research in Education
Instituto Politécnico do Porto (Porto, Portugal)
|
2017/06 | Body artistic expressivity in basic school education [Movimento expressivo do corpo na educação básica escolar] | III - ENJIE Encontro Nacional de Jovens Investigadores em Educação
Universidade do Minho (Braga, Portugal)
|
2017/06 | Body in movement from the area of artistic expressions: the beginning of a project [Corpo em movimento a partir da área das expressões artísticas: início de um projeto] | I Seminário Internacional Expressa: Re-imaginar a comunicação científica em educação
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2017/03 | From teacher education to work contexts: the practice of artistic expression education [Da formação aos contextos de trabalho no 1º CEB: a prática da educação das expressões] | III Fórum de Projetos Investigar e Intervir em Educação
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2016/10 | Working artistic expression education in first years: towards a characterization of the developed educational practices [Trabalhar a educação das expressões no 1º CEB: para uma caraterização das práticas educativas desenvolvidas] | XIII Congresso da Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação
Instituto Politécnico de Viseu (Viseu, Portugal)
|
2016/08 | Expressions' Education in 1st cycle of basic education: for a characterization of educational practices developed from teachers | European Conference on Educational Research Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers
University College Dublin (Dublin, Ireland)
|
2016/07 | Pedagogical practices in artistic expressions education in first years: contributions for a characterization [Práticas pedagógicas na educação das expressões no 1º CEB: contributos para uma caracterização] | III Seminário Internacional de Observatórios de Educação e Formação – «Inovação e melhoria pedagógica»
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2016/07 | School issues in young people' concerns: reflections around a research partnership with secondary school students [As questões da escola que preocupam os jovens: reflexões em torno de uma parceria de investigação com estudantes do ensino secundário] | III Seminário Internacional de Observatórios de Educação e Formação – «Inovação e melhoria pedagógica»
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2015/10 | The communicative effect of lectures and communications in high school | II European Conference on Curriculum Studies: Policies, perspetives and pratices
Universidade do Porto (Porto, Portugal)
|
2015/05 | Curricular Expressiveness in the Portuguese 1st cycle of basic education: context, issues and clashes in the development of artistic expressions | 8º edição do Encontro de Investigação Jovem da Universidade do Porto
Universidade do Porto (Portugal, Portugal)
|
Event organisation
Event name Type of event (Role) |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2024/11 - 2024/11 | Webinar: Teachers' Stock: forecast of teachers needed and available [Webinar: Reservas de Professores sobre a Lupa: antevisão
de professores necessários e disponíveis] (2024/11 - 2024/11)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
2023/06 - 2023/06 | International Symposium: Research Methods in Education: Enhancing Research Cultures as Pedagogical Environments. Research
Methodologies in Advanced Studies in Education in Portugal Project (2023/06/21 - 2023/06/22)
Symposium (Co-organisor)
|
Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
2023/04 - 2023/05 | Webinar Cycle on Teaching-Learning Research Methodologies in Education: Research Methodologies in Advanced Studies in Education
in Portugal (2023/04 - 2023/05)
Seminar (Co-organisor)
|
Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
2023/01 - 2023/03 | Cycle of Conferences and Round Table Utopias de Abril: the Portuguese revolution and education. [Ciclo de Conferência e Mesa-Redonda
Utopias de Abril: a revolução portuguesa e a educação.] (2023/01 - 2023/03)
Conference (Member of the Organising Committee)
|
Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
2017/09 - 2017/09 | The European Higher Education Society: Linking research, policy and practice (EAIR). Funded by EAIR (http://www.eairweb.org) (2017/09 - 2017/09)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2017/06 - 2017/06 | IV International Seminar Education and Training Observatories: Life in Schools ¿between experiences. Funded bt FCT and Universidade
do Porto (http://www.fpce.up.pt/observatorios/index.html) (2017/06 - 2017/06)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2017/06 - 2017/06 | I International Seminar Expressa: Re-imagine Scientific Communication in Education. Funded by PDCE/ CIIE and Universidade
do Porto (http://www.fpce.up.pt/expressa2017) (2017/06 - 2017/06)
Congress (President of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2016/07 - 2016/07 | III International Seminar Education and Training Observatories: Innovation and educational improvement. Funded by FCT and
Universidade do Porto (http://www.fpce.up.pt/observatorios/) (2016/07 - 2016/07)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015/10 - 2015/10 | II European Conference on Curriculum Studies (II ECCS) - Curriculum studies: Policies, perspectives and practices. Funded
by FCT and Universidade do Porto (http://www.fpce.up.pt/eccs2015/index.html) (2015/10 - 2015/10)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2015/06 - 2015/06 | II International Seminar Education and Training Observatories: Observatories between the School and Society. Funded by FCT
and Universidade do Porto (http://www.fpce.up.pt/observatorios/observatorios-II/index.html) (2015/06 - 2015/06)
Congress (Member of the Organising Committee)
|
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
Event participation
Activity description Type of event |
Event name Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024 - 2024 | Chair of 'Narrative and Biographical Methods in Education'
Round table
|
8th World Conference on Qualitative Research (WCQR2024)
Universidade dos Açores, Portugal
|
2023 - 2023 | Chair of 'Educational Spaces - Policies, Practices, Actors and Experiences' (Espaços Educativos ¿ Políticas, Práticas, Atores
e Aprendizagens)
Round table
|
XXX Colóquio da AFIRSE Portugal
Universidade de Lisboa Instituto da Educação, Portugal
|
2023 - 2023 | Chair of 'Education and Teacher Education' (Educação e Formação de Professores)
Round table
|
IV Seminário Internacional CAFTe/XIV EIFORPECS
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2022 - 2022 | Chair of 'School and current challenges in education and training'
Round table
|
International Congress School Identity and Democracy
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2022 - 2022 | Chair of 'Teacher education'
Round table
|
3rd Porto International Conference on Research in Education
Instituto Politécnico do Porto, Portugal
|
2022 - 2022 | Chair of 'Thinking about the 3rd Cycle of Studies in Educational Sciences'
Round table
|
XIV International Seminar of the Doctoral Programme on Education Sciences: Research in Education in contemporary times - how
to do scientific research with social impact?
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
2019 - 2019 | Participation in International network of Narrative and Life History in Education (7th meeting)
Meeting
|
A look at historical memories
IE University - Campus Segovia, Spain
|
2019 - 2019 | Participation in National Meeting of Young Researchers in Education (3th meeting)
Meeting
|
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal
|
2018 - 2018 | Participation in International network of Research on Arts Education (1th meeting)
Meeting
|
How do the artistic and the educational entangle
European Educational Research Association, Germany
|
2018 - 2018 | Participation in International network of Philosophy and Education (9th meeting)
Meeting
|
Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Brazil
|
2017 - 2017 | Participation in International network of Narrative and Life History in Education (6th meeting)
Meeting
|
Visualities in narratives and life stories in education
Universitat de Lleida Facultat de Ciències de l'Educació, Spain
|
2017 - 2017 | Participation in National Meeting of Young Researchers in Education (2th meeting)
Meeting
|
Universidade do Minho Centro de Investigação em Educação, Portugal
|
Jury of academic degree
Topic Role |
Candidate name (Type of degree) Institution / Organization |
|
---|---|---|
2024/12/03 | Ensino de Artes Visuais: Desafios e Práticas [Teaching Visual Arts: Challenges and Practices]
(Thesis) Main arguer
|
Cristiano Sousa (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Belas Artes, Portugal |
2023/07/12 | Biografias; Sentimento de pertença; Desenvolvimento local [Biographies; Sense of belonging; Local development]
(Thesis) Main arguer
|
Ana Lúcia Ribeiro (Master)
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal
|
Ad Hoc journal article review
Journal title (ISSN) | Publisher | |
---|---|---|
2024/01 - Current | International Journal of Art & Design Education (1476-8070) | John Wiley & Sons |
2024/01 - Current | Teaching and Teacher Education (1879-2480) | Elsevier Ltd |
2024/01 - Current | International Journal of Evaluation and Research in Education (2620-5440) | Institute of Advanced Sciences of Indonesia |
2024/01 - Current | Revista Lusófona de Educação (1645-7250) | Universidade Lusófona |
2024/01 - Current | Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (2254-3139) | Universidad Autónoma de Madrid |
2024/01 - Current | Educational Research and Evaluation (1380-3611) | Taylor and Francis Ltd. |
2024/01 - Current | Journal of Further and Higher Education (1469-9486) | Taylor and Francis Ltd. |
2023/03 - Current | Open Education Studies Journal (2544-7831) | De Gruyter Open Access |
2023/02 - Current | Education, Society & Cultures Journal [Revista Educação, Sociedade & Culturas] (2184-8408) | Centre for Research and Intervention in Education of University of Porto |
2022/01 - Current | Portuguese Journal of Education [Revista Portuguesa de Educação] (0871-9187) | Centre for Research in Education of the Institute of Education of Minho University |
2023/03 - 2024/08 | New Trends in Qualitative Research Journal (2184-7770) | Ludomedia |
2022/01 - 2024/08 | Education Sciences Journal (2227-7102) | MDPI |
2022/01 - 2024/08 | Brazilian Movement Journal [Revista Brasileira Movimento] (0104-754X ) | Universidade Federal do Rio Grande do Sul |
2021/01 - 2024/08 | Journal of Interactions [Revista Interacções] (1646-2335) | Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém (ESE|IPSantarém) |
2018/01 - 2024/08 | Portuguese Journal of Behavioral and Social Research [Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social] (2183-4938 ) | Departamento de Investigação & Desenvolvimento (DI&D) do Instituto Superior Miguel Torga |
Association member
Society Organization name | Role | |
---|---|---|
2024/01 - Current | England/ National Centre for Research Methods: Methods Futures/ Innovation Fora: big qualitative data analysis | Full-Researcher |
2023/01 - Current | COST Action Network (CA21102 - Toolkit of Care: creative technologies culture-education) | Full-Researcher |
2023/01 - Current | Portuguese Society of Educational Sciences [Sociedade Portuguesa de Ciências da Educação] | Associate member |
2018/01 - Current | (NW29) EERA: Research in Artistic and Cultural Education | Researcher |
2017/01 - Current | (LifeEdu) Narrative and Life History in Education | Researcher |
2017/01 - Current | (ENJIE) Portuguese Meeting of Young Researchers in Education: Emerging Challenges in Education Research | Researcher |
Committee member
Activity description Role |
Institution / Organization | |
---|---|---|
2023/01/01 - Current | (ProFID) Member at Research Learning Community Teacher Education, Professionalism and Teacher Identities [Membro na Comunidade
de Investigação de Formação, Profissionalismo e Identidades docentes]
Member
|
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
2022/09/01 - Current | Scientific Board [Membro do Conselho Científico]
Member
|
Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
2016/09/01 - Current | (IDEAFor) Member at Research Community of Practice Identity, Democracy, School, Administration and Training [Membro na Comunidade
de Investigação de Identidade Prática, Democracia, Escola, Administração e Formação]
Member
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2023/10/01 - 2024/08/31 | Scientific Board [Membro do Conselho Científico]
Member
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
2015/09/01 - 2017/12/31 | Member at Observatory of Life in Schools [Membro do Observatório da Vida nas Escolas]
Member
|
Universidade do Porto Centro de Investigação e Intervenção Educativas, Portugal |
Conference scientific committee
Conference name | Conference host | |
---|---|---|
2024/02/04 - 2025/02/06 | 9th World Conference on Qualitative Research | Jagiellonian University, Poland |
2024/12/12 - 2024/12/13 | XVI Seminário Internacional do Programa Doutoral em Ciências da Educação: Ecos para o futuro: Inclusão, inovação e interdisciplinaridade em educação | University of Porto, Portugal |
2023/02/01 - 2024/07/31 | Portuguese Meeting of Early Career Researchers in Education (VII ENJIE) | University of Porto, Portugal |
2024/07/01 - 2024/07/05 | EERA Summer School 2024: Educational Research in Europe: decolonise, democratise and develop. Legacies and futurities | EERA, SPCE, CIIE (FPCE/UPorto), CEAD (Univ. Algarve), CIEd (Univ. Minho), CIDTFF (Univ. Aveiro), Portugal |
2023/12/01 - 2024/01/31 | 8th World Conference on Qualitative Research (WCQR2024) | Azores University, Portugal |
2023/07/13 - 2023/07/14 | 13º. Meeting of Researchers from the Interdisciplinary Research Center for Education and Development | Lusófona University, Portugal |
2023/06/21 - 2023/06/22 | International Symposium: Research Methods in Education: Enhancing Research Cultures as Pedagogical Environments. Projeto Research Methodologies in Advanced Studies in Education in Portugal Project | Lusófona University, Portugal |
2023/06/16 - 2023/06/19 | The 2nd Paris Conference on Education (PCE2023) | International Academic Forum (IAFOR), France |
2022/12/01 - 2023/01/31 | 7th World Conference on Qualitative Research (WCQR2023) | University of Algarve, Portugal |
2018 - 2018 | ECER Emerging Researchers' Conference: Inclusion and Exclusion, Resources for Educational Research? | Bolzano |
2017 - 2017 | ECER Emerging Researchers' Conference: Reforming Education and the Imperative of Constant Change: Ambivalent roles of policy and educational research | Copenhagen |
2016 - 2016 | ECER Emerging Researchers' Conference: Leading Education: The Distinct Contributions of Educational Research and Researchers | Dublin |
Course / Discipline taught
Academic session | Degree Subject (Type) | Institution / Organization | |
---|---|---|---|
2024/04 - 2024/04 | Research Methods in education [Métodos de investigação em educação] | Nutrition Education (Mestrado) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal Universidade do Porto Faculdade de Ciências da Nutrição e Alimentação, Portugal |
2024/01 - 2024/01 | Intercultural Education and Multiculturalism: Art and Education [Educação Intercultural e Multiculturalismo: Arte e Educação] | Social Education (Licenciatura) | Instituto Politécnico da Maia Escola Superior de Ciências Sociais Educação e Desporto, Portugal |
2022/09 - 2023/07 | Research Methodologies: Research Project Development [Metodologias de Investigação: Projeto de Investigação] | Educational Administration and Regulation (Mestrado) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
2022/02 - 2023/07 | Seminar in Dissertation/ Project Support [Seminário de Apoio à Dissertação / Trabalho de Projeto] | Educational Administration and Regulation (Mestrado) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
2023/05 - 2023/05 | In-Depth Issues in Education, the Arts, and Citizenship [Questões Aprofundadas em Educação, Artes e Cidadanias] | Education Sciences (Mestrado) | Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |
2022/09 - 2023/05 | Scientific Writing [Técnicas de Escrita Científica] | Education Sciences (Mestrado) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
2022/09 - 2023/05 | Scientific Writing [Técnicas de Escrita Científica] | Educational Administration and Regulation (Mestrado) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
2022/09 - 2023/05 | Research Methodologies: Research Project Development [Metodologias de Investigação: Projeto de Investigação] | Education Sciences: Special Education (Mestrado) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
2022/09 - 2023/02 | Scientific Writing [Técnicas de Escrita Científica] | Education Sciences: Special Education (Mestrado) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
2022/09 - 2023/02 | Research Methodologies: Research Project Development [Metodologias de Investigação: Projeto de Investigação] | Education Sciences (Mestrado) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
2022/09 - 2023/02 | Research Methodologies in Cognitive Science and Education [Metodologias de Investigação em Ciência Cognitiva e Educação] | Cognitive Science and Education (Mestrado) | Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias Faculdade de Ciências Sociais Educação e Administração, Portugal |
2022/09 - 2022/09 | Practical training course - Conceptualization and fundamentation of research projects [Práticas de Estágio II - Conceptualização e fundamentação dos projetos de investigação] | Education Sciences Internship '3rd FCT Edition of Special Support' | Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
2022/09 - 2022/09 | Practical training course III - Techniques of data collection [Práticas de estágio III - Técnicas e recolha de informação/dados e de imagem] | Education Sciences Internship '3rd FCT Edition of Special Support' | Universidade Lusófona Centro de Estudos Interdisciplinares em Educação e Desenvolvimento, Portugal |
2021/11/09 - 2022/02/14 | Teaching Art Education: curricular and pedagogical approach | Curso de Formação de Professores CCPFC/ACC-106764/19 | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal Centro de Formação de Associação de Escolas Maia/Trofa, Portugal |
2021/01/25 - 2021/05/18 | Teaching Art Education: curricular and pedagogical approach | Curso de Formação de Professores CCPFC/ACC-106764/19 (Outros) | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal Centro de Formação de Associação de Escolas Braga/Sul, Portugal |
2020/09/14 - 2020/11/16 | Teaching Art Education: curricular and pedagogical approach | Curso de Formação de Professores CCPFC/ACC-107193/20 (Outros) | Republica Portuguesa Ministério da Educação, Portugal Centro de Formação Francisco de Holanda, Portugal |
Evaluation committee
Activity description Role |
Institution / Organization | Funding entity | |
---|---|---|---|
2017/02/06 - 2017/04/07 | Process no. ACEF/1516/10002 Analysis of a Higher Education Institution (HEI) self-evaluation report; participation in an external
evaluation visit to the HEI; writing of an external evaluation report for the Ministry of Education.
Evaluator
|
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) |
2016/06/22 - 2017/01/01 | Process no. ACEF/1516/23317 Analysis of a Higher Education Institution (HEI) self-evaluation report; participation in an external
evaluation visit to the HEI; writing of an external evaluation report for the Ministry of Education.
Evaluator
|
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) |
2015/07/21 - 2016/11/24 | Process no. ACEF/1415/23442 Analysis of a Higher Education Institution (HEI) self-evaluation report; participation in an external
evaluation visit to the HEI; writing of an external evaluation report for the Ministry of Education.
Evaluator
|
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) |
2015/07/21 - 2016/11/21 | Process no. ACEF/1415/23437 Analysis of a Higher Education Institution (HEI) self-evaluation report; participation in an external
evaluation visit to the HEI; writing of an external evaluation report for the Ministry of Education.
Evaluator
|
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) |
2015/07/21 - 2016/03/10 | Process no. ACEF/1415/23472 Analysis of a Higher Education Institution (HEI) self-evaluation report; participation in an external
evaluation visit to the HEI; writing of an external evaluation report for the Ministry of Education.
Evaluator
|
Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES), Portugal | Agência de Avaliação e Acreditação do Ensino Superior (A3ES) |
Mentoring / Tutoring
Topic | Student name | |
---|---|---|
2022/09/01 - 2022/09/30 | Conceptualization of research projects and Techniques of data collection and analysis | Henrique Godoy Alves de Souza |
2022/09/01 - 2022/09/30 | Conceptualization of research projects and Techniques of data collection and analysis | Marcelle Rossi de Mello Brandão |
2022/09/01 - 2022/09/30 | Conceptualization of research projects and Techniques of data collection and analysis | Desirée Nobre Salasar |
2022/09/01 - 2022/09/30 | Conceptualization of research projects and Techniques of data collection and analysis | Lisa Pigozzi |
Distinctions
Award
2014 | Portuguese Original Projects
Fundação Serralves, Portugal
Governo de Portugal, Portugal |
Other distinction
2023 | FCT Individual Grant - Scientific Employment Stimulus - 6th Edition
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|
2021 | FCT Fellowship COVID/BD/151618/2021
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
|
2020 | UNESCO Promissing Practices for Arts Education
United Nations Educational Scientific and Cultural Organization, France
|
2016 | FCT Fellowship PD/BD/128279/2017
Fundação para a Ciência e a Tecnologia, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Portugal |