???global.info.a_carregar???
Identification

Personal identification

Full name
Joana Margarida dos Santos Simões Torres

Citation names

  • Torres, Joana

Author identifiers

Ciência ID
981B-065F-186D
ORCID iD
0000-0002-0399-0922
Researcher Id
K-8208-2014
Scopus Author Id
55532848300

Email addresses

  • joana.torres@fc.up.pt (Professional)
  • joana.torres@iees.pt (Professional)
  • joana.torres@dct.uc.pt (Professional)

Knowledge fields

  • Social Sciences - Educational Sciences
Education
Degree Classification
2017 - 2017
Concluded
Laboratório de Parasitologia - Aplicação em Contexto Escolar (Outros)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
2017
Concluded
PhD in Teaching and Dissemination of Science (Doutoramento)
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
"Developing Prospective Science Teachers Views of the Nature of Science: The Specific Case of Scientific Models" (THESIS/DISSERTATION)
APROVADA - n/a
2015 - 2015
Concluded
Análise Qualitativa com Apoio do NVivo e WebQDA (Outros)
Universidade de Aveiro Associação para a Formação Profissional e Investigação, Portugal
2015
Concluded
Diploma de español como lengua extranjera DELE B2 (Outros)
Instituto Cervantes Sede Central Alcalá de Henares, Spain
2014/08/24 - 2014/08/29
Concluded
ESERA Summer School 2014 (Outros)
European Science Education Research Association, Cyprus
2014 - 2014
Concluded
Curso do Nvivo10 (Outros)
Timberlake Consultants, United Kingdom
2012 - 2012
Concluded
Treinadora de Desporto de Dança Desportiva - Grau I. (Outros)
Instituto Português do Desporto e Juventude, Portugal
2010 - 2011
Concluded
Certificate of Advanced English (Outros)
British Council, United Kingdom
2008 - 2011
Concluded
Mestrado em Ensino de Biologia e de Geologia no 3ºCiclo do EB e ES (Master in Biology and Geology Teaching) (Mestrado)
Universidade do Porto, Portugal
"Promoção do questionamento a partir de diferentes contextos de problematização: Um estudo com alunos do 12º ano na área da Educação Ambiental" (THESIS/DISSERTATION)
18
2009 - 2010
Concluded
First Certificate in English (Outros)
British Council, United Kingdom
2008 - 2009
Concluded
Geologia (Outros)
Universidade do Porto, Portugal
2005 - 2008
Concluded
Licenciatura em Biologia, com formação complementar em Ciências Biológicas (Licenciatura)
Universidade do Porto, Portugal
17
Affiliation

Science

Category
Host institution
Employer
2014/12/31 - Current Researcher (Research) Instituto de Ciência da Terra Polo Porto, Portugal

Teaching in Higher Education

Category
Host institution
Employer
2023/09/01 - Current Adjunct Teacher (Polytechnic Teacher) Instituto Europeu de Estudos Superiores, Portugal
2021/09/01 - Current Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade de Coimbra Faculdade de Ciencias e Tecnologia, Portugal
2022/09/01 - 2023/08/31 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto Europeu de Estudos Superiores, Portugal
2020/09/01 - 2022/08/31 Assistant (Polytechnic Teacher) Instituto de Estudos Superiores de Fafe Lda, Portugal
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2017/02/01 - 2017/07/31 Invited Assistant Professor (University Teacher) Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal

Other Careers

Category
Host institution
Employer
2016/09/01 - 2020/08/31 Professor do ensino básico e secundário (Professor do ensino básico e secundário) Colégio de Gaia, Portugal
Colégio de Gaia, Portugal

Others

Category
Host institution
Employer
2013/02/01 - 2016/08/31 PhD Student in Science Education (Scholarship Reference: SFRH/BD/85735/2012) Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
2009/01/01 - 2014/12/30 Since 2009 - Centre of Geology of the University of Porto collaborating member. Universidade do Porto Centro de Geologia, Portugal
2012/07 - 2012/07 Monitor of the project Universidade Júnior Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
2011/01/01 - 2012/05/31 Grant Holder of the Project ""Science Education for Citizenship through a Problem-Based Learning approach".". Ref: PTDC/CPE-CED/108197/2008. Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
2007/02/01 - 2009/02/01 AS PRE-GRADUATED STUDENT collaborator: "Discovering Planctomycetes Biodiversity” (IPG113) PI - Olga Maria Lage; project from FCUP (Faculty of sciences, University of Porto) Sponsor: Caixa geral de De Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Projects

Grant

Designation Funders
2010/05 - 2013/10 Science Education for Citizenship through a Problem-Based Learning approach Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Contract

Designation Funders
2019/01/01 - 2019/12/31 INSTITUTO DE CIÊNCIAS DA TERRA
UID/GEO/04683/2019
Universidade do Minho, Portugal

Universidade de Évora, Portugal

Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
Fundação para a Ciência e a Tecnologia
Concluded

Other

Designation Funders
2022/02/01 - 2025/01/31 European Co-construction of a Science Webcomics Series: "Bombastics"
ERASMUS+ (KA220-SCH - Cooperation partnerships in school education)
Researcher
Ongoing
2021 - 2023/12 Projecto e-Bug PT
Projecto e-Bug PT
Researcher
EEA Grants
Concluded
2021/04/01 - 2023/03/31 SHS - Soil health surrounding former mining areas: characterization, risk analysis, and intervention
Researcher
Concluded
2015/12/31 - 2016/12/31 Widening Interdisciplinary Sustainability Education (2015-1-PL01-KA203-016621)
2015-1-PL01-KA203-016621
Researcher
Erasmus Plus
Concluded
2007 - 2009 Discovering Planctomycetes Biodiversity
IPG113
Universidade do Porto, Portugal
Concluded
Outputs

Publications

Book chapter
  1. Joaquim Paulo Lima; Susana Sá; João Pascoinho; Eusébio Costa; Joana Torres; Manuel Trigueiro da Rocha. "The Impact of Remote Teaching in Teachers’ Motivation: In Time Pandemic COVID-19". 2023.
    10.1007/978-981-19-9960-4_11
  2. Joana Torres; Rosa Martins; César de Freitas; Ana Camões; Isilda Rodrigues. "Eco-Schools in Higher Education Institutions: Analysing Portuguese Students’ Practices and Perspectives". 2023.
    10.1007/978-981-19-9960-4_13
  3. Susana Sá; Ana Camões; Eusébio Costa; César de Freitas; Joana Torres. "D@L Classes Under COVID-19: The Video Analysis in Higher Education with WebQDA". 2022.
    10.1007/978-981-16-9701-2_37
  4. Rodrigues, Isilda; Torres, Joana; Favas, Paulo. "Geomedicine and History of Science: A Contribution to Scientific Culture". In Geoscience Education, 207-223. Springer International Publishing, 2016.
    10.1007/978-3-319-43319-6_12
  5. Vasconcelos, Clara; Vasconcelos, Maria Luísa; Torres, Joana. "Education and Geoethics: Three Fictional Life Stories". In Geoscience Education, 225-236. Springer International Publishing, 2016.
    10.1007/978-3-319-43319-6_13
  6. Torres, Joana; Vasconcelos, Clara. "Models in Geoscience Classes: How Can Teachers Use Them?". In Geoscience Education, 25-41. Springer International Publishing, 2016.
    10.1007/978-3-319-43319-6_2
Conference abstract
  1. Torres, Joana; Guise, M.; Martins, R.; Pascoalinho, D.. "E-bug platform: contribution to health literacy promotion". Paper presented in 11º Congresso Internacional em Saúde, CISaúde, Braga, 2024.
    Published
  2. Pinheiro, Sandra; Lopes, João Teixeira; Helena Sant'Ovaia; Torres, Joana; Flores, Deolinda. Corresponding author: Pinheiro, Sandra. "Pensar o legado mineiro a partir da Sociologia ¿ Os exemplos das Minas do Pejão e Regoufe". Coimbra, 2023.
    Published
  3. Moura, Marta; Sá, Susana; Noronha-Sousa, Dulce; Paulo, Estrela; Martins, Rosa; Torres, Joana. "THE NATURE: THE EMPOWERMENT OF CHILDREN IN EARLY CHILDHOOD". 2022.
    10.21125/edulearn.2022.1145
  4. Torres, Joana; Ferreira, L.; Machado, G.; Pinto, S. S.; Cruz, C. ; Ribeiro, Joana; Marques, J. E.; Sant'Ovaia, H.; Flores, D.. "Projeto SHS – Contributos das Ciências da Terra, Educação, Sociologia e Belas Artes para o desenvolvimento de um projeto focado na exploração mineira". Paper presented in Jornadas do ICT, 2022.
  5. Torres, Joana. "História das epidemias". Paper presented in VIII Jornada de História da Ciência e Ensino e II Congresso Internacional de História da Ciência no Ensino, 2021.
  6. Torres, Joana; Carneiro-Carvalho, A. ; Rodrigues, Isilda. "A História da Reprodução Animal e o Ensino das Ciências: Contributos para a compreensão da Natureza da Ciência". Paper presented in VIII Jornada de História da Ciência e Ensino e II Congresso Internacional de História da Ciência no Ensino, 2021.
  7. Mendes, A.; Castelo, C.; Silva, M.; Ribeiro, T.; Torres, Joana. "Tomar ou não antibióticos? – Conceções de visitantes a uma exposição escolar". Paper presented in XVIII Encontro Nacional de Educação em Ciências/III International Seminar of Science Education, Porto, 2019.
    Published
  8. Torres, Joana; Vasconcelos, Clara. "Natureza da Ciência e Modelos Científicos: Um estudo com futuros professores do Ensino Básico". Paper presented in XV Encontro Nacional de Educação em Ciências, Faro, 2014.
    Published
  9. Torres, Joana; Vasconcelos, Clara. "Models in Geoscience classes: Prospective Science Teachers’ opinions after an Intervention Programme". Paper presented in 7th International Conference on Geoscience Education, Hyderabad, 2014.
  10. Vasconcelos, Clara; Costa, J.; Torres, Joana; Almeida, A.; Moura, R.. "What happens to the boats? A look into tsunami geoscientific literacy". Paper presented in 7th International Conference on Geoscience Education, Hyderabad, 2014.
  11. José Azevedo; Diana Seabra; Paulo Fontes; Torres, Joana; Nuno Francisco; Susana Neves. "Redes sociais e divulgação da ciência: Novos e velhos desafios.". Paper presented in Sci Com PT 2013, Lisboa, 2013.
    Published
  12. Amador, M. F.; Vasconcelos, C.; Almeida, A.; Torres, Joana. "Aprender com cenários do quotidiano: Revisitando o contributo da Geologia para a sociedade". Paper presented in 46º Congresso Brasileiro de Geologia /1º Congresso de Geologia dos Países de Língua Portuguesa, 2012.
  13. Torres, Joana; Viana, Flávia; Abreu, Rodrigo; Bondoso, Joana; Lage, Olga. "Discovering Planctomycetes Biodiversity". Paper presented in II Encontro de Jovens Investigadores da Universidade do Porto IJUP09, Porto, 2009.
    Published
  14. Viana, Flávia; Torres, Joana; Abreu, Rodrigo; Bondoso, Joana; Lage, Olga. "Characterization of Planctomycetes Pirellula sp. OJF20 and Pirellula sp. OJF27 isolated from the surface of macroalgae". Paper presented in I Encontro de Jovens Investigadores da Universidade do Porto IJUP08, Porto, 2008.
    Published
  15. Abreu, Rodrigo; Viana, Flávia; Torres, Joana; Bondoso, Joana; Lage, Olga; Lobo-da-Cunha, A.. "Ultrastructural characterization of Pirellula sp. OJF20.". Paper presented in I Encontro de Jovens Investigadores da Universidade do Porto IJUP08, Porto, 2008.
    Published
  16. Bondoso, Joana; Viana, Flávia; Torres, Joana; Abreu, Rodrigo; Lage, Olga. "Diversity of Planctomycetes associated with marine macroalgae.". Paper presented in XXXIII Congresso Nacional Micro'07 Biotec'07, Lisboa, 2007.
    Published
  17. Lage, Olga; Bondoso, Joana; Viana, Flávia; Torres, Joana; Abreu, Rodrigo; Lobo-da-Cunha, A.. "Ultrastrutural study of Pirellula sp. OJF20 isolated from Corallina sp. Surface". Paper presented in International Conference on Microscopy and Microanalysis INCOMAM’07, Coimbra, 2007.
    Published
Conference paper
  1. Joana Torres; Susana Sá. "HEALTH PROMOTION IN PRIMARY EDUCATION: HOW DO TEXTBOOKS FOSTER HYGIENE AND PREVENTION OF INFECTIONS?". 2021.
    10.21125/iceri.2021.2150
  2. Torres, J.; Moura, R.; Vasconcelos, C.. "Is that simple to implement models and nature of science in geoscience classes?". 2017.
    10.5593/sgem2017/54/S22.012
  3. Clara Vasconcelos; Joana Costa; Luísa Vasconcelos; Joana Torres. "THE 2030 AGENDA FOR SUSTAINABLE DEVELOPMENT: PORTUGUESE CITIZENS LITERACY AND EMERGING QUESTIONS FOR RESEARCH". 2016.
    10.21125/iceri.2016.0843
  4. Joana Torres; Clara Vasconcelos. "NATURE OF SCIENCE AND MODELS: A FOLLOW UP STUDY CONCERNING PROSPECTIVE SCIENCE TEACHERS’ OPINIONS AFTER AN INTERVENTION PROGRAMME". 2016.
    10.21125/iceri.2016.0926
  5. Vasconcelos, C.; Torres, Joana. "Geoscience Education modelling related to seismic risks:The use of Gowin’s Vee.". Paper presented in 8th annual International Conference of Education, Research and Innovation, 2015.
  6. Vasconcelos, C.; Torres, Joana; Vasconcelos, L.; Moutinho, S.. "Geoethics in the context of Sustainability and its Teaching across the Curriculum.". Paper presented in 8th annual International Conference of Education, Research and Innovation., 2015.
  7. Vasconcelos, C.; Moura, R.; Torres, J.; Moutinho, S.; Lima, A.. "Replica of a shaking table from the XIX century: A workshop applied to higher education students". 2015.
  8. Torres, Joana; Amador, F.; Vasconcelos, C.. "Developing prospective science teachers’ views of nature of science: The scientific models.". Paper presented in ESERA 2015 Conference. Science Education research: Engaging learners for a sustainable future,, 2015.
  9. Vasconcelos, Clara; Almeida, A.; Torres, Joana; Costa, J.. "Património histórico, cultural e geológico da cidade do Porto como recurso educativo.". Paper presented in 2º Congresso Internacional de Psicologia, Educação e Cultura, Vila Nova de Gaia, 2015.
    Published
  10. Torres, Joana. "Desenvolvimento de conceções sobre a natureza da ciência de estudantes de biologia e de geologia em formação inicial de professores: O caso particular dos modelos científicos.". Paper presented in XVI Encontro Nacional de Educação em Ciências, 2015.
    Published
  11. Faria, J.; Torres, Joana; Moutinho, S.; Vasconcelos, Clara. "Grelha de análise de atividades de modelação: a follow up study". Paper presented in XVI Encontro Nacional de Educação em Ciências, Lisbon, 2015.
  12. Vasconcelos, Clara; Torres, Joana. "A modelação no ensino das Ciências Naturais.". Paper presented in XVI Encontro Nacional de Educação em Ciências, Lisboa, 2015.
  13. Torres, Joana; Costa, J.; Vasconcelos, Clara. "Geomedicina – Contributos da história da geologia e sua aplicação no ensino". Paper presented in 1º Encontro de História da Ciência no Ensino, 2015.
    Published
  14. Torres, Joana; Amador, Filomena. "Os modelos da estrutura interna da Terra nos manuais escolares: Uma perspetiva histórica". Paper presented in Perspetivas sobre Construir Ciência, Aveiro, 2015.
    Published
  15. Moutinho, S.; Torres, Joana; Martins, R.; Vasconcelos, Clara. "Prospective science teachers’ views of Problem-Based Learning". Paper presented in ATEE Annual Conference 2014 - Transitions in teacher education and professional identities, Braga, 2014.
    Published
  16. Torres, Joana; Moutinho, S.; Almeida, A.; Vasconcelos, Clara. "Aprendizagem baseada em Problemas: Reflexões de professores estagiários de Biologia e de Geologia". Paper presented in PANPBL2014 Congresso Internacional – Do texto ao contexto, 2014.
    Published
  17. Torres, Joana; Vasconcelos, Clara. "Aplicação de um programa de intervenção em História da Ciência dirigido a estudantes do Mestrado em Ensino da Biologia e da Geologia". Paper presented in Colóquio II - História das Ciências para o Ensino, 2014.
    Published
  18. Costa, J.; Torres, Joana; Moutinho, S.; Vasconcelos, Clara. "Reconstituição da Baixa Pombalina após o terramoto de 1755: Contribuição de Manuel da Maia e colaboradores.". Paper presented in Colóquio II - História das Ciências para o Ensino, 2014.
    Published
  19. Torres, Joana; Rui Moura; Vasconcelos, Clara; Amador, Filomena. "Nature of Science, Models and Earth Structure Models: Portuguese Prsospective Science Teachers Views". Paper presented in 13th SGEM GeoConference on ECOLOGY, ECONOMICS, EDUCATION AND LEGISLATION, Albena, 2013.
    Published • 10.5593/SGEM2013/BE5.V2/S22.015
  20. Sara Moutinho; Torres, Joana; Almeida, António; Vasconcelos, Clara. "Portuguese teachers’ views about geoscience models". Paper presented in IX Congreso Internacional sobre Investigación en la Didática de las Ciencias, Girona, 2013.
    Published
  21. Torres, Joana; Sara Moutinho; Almeida, António; Vasconcelos, Clara. "Portuguese science teachers’ views about Nature of Science and Scientific Models". Paper presented in IX Congreso Internacional sobre Investigación en la Didática de las Ciencias, Girona, 2013.
    Published
  22. Almeida, António; Vasconcelos, Clara; Conceição Pereira; Torres, Joana; Sara Moutinho; Almeida, António.; Vasconcelos, Clara.; et al. "The role of geology in a sustainable society: Perceptions of university students.". Paper presented in ICERI2013 Conference, Sevilha, 2013.
    Published
  23. Torres, Joana; Sara Moutinho; Almeida, António; Conceição Pereira; Vasconcelos, Clara. "Pupils’ mental models of earth’s internal structure". Paper presented in ICERI2013 Conference, Sevilha, 2013.
    Published
  24. Vasconcelos, Clara; Torres, Joana. "A Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas na Educação Ambiental". Paper presented in Encontro sobre Educação em Ciências através da Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas, Braga, 2013.
    Published
  25. Torres, Joana; Sara Moutinho; Vasconcelos, Clara. "Questioning in natural science tests and textbooks: A look into Portuguese curriculum". Paper presented in ESERA 2013 Conference, Chipre, 2013.
    Published
  26. Torres, Joana; Vasconcelos, C.. "Evolução Histórica dos modelos da estrutura interna da Terra: Visões de professores de ciências". Paper presented in E-book do colóquio I – História da Ciência para o Ensino – Atas do Colóquio I, 2013.
  27. Vasconcelos, Clara; Torres, Joana. "Problem-Based and lecture-based learning: A quasi-experimental study with natural sciences students". Paper presented in ESERA 2013 Conference: Science Education Research for Evidence-based Teaching and Coherence in Learning, Nicosia, 2013.
    Published
  28. Almeida, A.; Vasconcelos, Clara; Torres, Joana; Moutinho, S.. "How is the reintroduction of extinct animals regarded by students from two distinct school levels?". Paper presented in ESERA 2013 Conference: Science Education Research for Evidence-based Teaching and Coherence in Learning, Nicosia, 2013.
    Published
  29. Vasconcelos, Clara; Amador, Filomena; Torres, Joana. "Students’ perceptions of the implementations of science curriculum in Portugal: Rethinking paths, reinventing ways.". Paper presented in 5th ICERI: International Congress of Education, Research and Innovation, Madrid, 2012.
    Published
  30. Torres, Joana; Preto, Carla; Vasconcelos, Clara; Almeida, António. "Cuestionamiento a partir de escenarios de problematización". Paper presented in Simposio sobre Enseñanza de la Geología, Huelva, 2012.
    Published
  31. Torres, Joana; Almeida, António; Vasconcelos, Clara. "Catastrofismo ou gradualismo? Concepções de alunos sobre causas das extinções em massa e perda de biodiversidade no Holocénico". Paper presented in VIII Congresso Nacional de Geologia 2010 / 30º Curso de Actualização de Professores, Braga, 2010.
    Published
Conference poster
  1. Vasconcelos, Clara; Torres, Joana; Luís Dourado; Laurinda Leite. "Questions in science textbooks: Do they prompt students’ inquiry and problem-based learning?". Paper presented in ESERA Conference 2011, 2011.
  2. Lage, Olga; Bondoso, Joana; Abreu, Rodrigo; Viana, Flávia; Torres, Joana. "Study of Pirellula sp. OJF20 Life cycle.". Paper presented in XXII International Symposium on Microbial Ecology ISME12, 2008.
  3. Bondoso, Joana; Viana, Flávia; Torres, Joana; Abreu, Rodrigo; Lage, Olga. "A novel genera of Planctomycetes associated with marine macroalgae.". Paper presented in International Symposium on Current Issues and Perspectives in Aquatic Microbiology and Microbial Ecology, 2008.
Journal article
  1. Faria, Cláudia; Valente, Bianor; Torres, Joana. "Potentialities of science comics for science communication: lessons from the classroom". Journal of Science Communication 23 08 (2024): https://doi.org/10.22323/2.23080802.
    10.22323/2.23080802
  2. António Almeida; Joana Torres; Isilda Rodrigues. "The Impact of Meat Consumption on Human Health, the Environment and Animal Welfare: Perceptions and Knowledge of Pre-Service Teachers". Societies (2023): https://doi.org/10.3390/soc13060143.
    10.3390/soc13060143
  3. Sant’Ovaia, Helena; Cruz, Cláudia; Guedes, Alexandra; Ribeiro, Helena; Santos, Patrícia; Pereira, Sónia; Espinha Marques, Jorge; et al. "Contamination Fingerprints in an Inactive W (Sn) Mine: The Regoufe Mine Study Case (Northern Portugal)". Minerals 13 4 (2023): 497. http://dx.doi.org/10.3390/min13040497.
    10.3390/min13040497
  4. Joana Torres; Isilda Rodrigues. "História da Ciência & COVID-19: Oportunidades e Constrangimentos no Ensino em Portugal". revistamultidisciplinar.com (2022): https://doi.org/10.23882/rmd.22097.
    10.23882/rmd.22097
  5. Joana Torres; Clara Vasconcelos. "Models and the Nature of Science: What Mediates Their Implementation in Portuguese Biology and Geology Classes?". Education Sciences (2021): https://doi.org/10.3390/educsci11110688.
    10.3390/educsci11110688
  6. Torres, Joana; Vasconcelos, Clara. "Prospective Science Teachers’ Views of Nature of Science: Data from an Intervention Programme". EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education 16 1 (2019): http://dx.doi.org/10.29333/ejmste/110783.
    Open access • 10.29333/ejmste/110783
  7. Torres, Joana; Vasconcelos,, Clara. "Models in science and for teaching science: Data from an intervention programme". International Journal of Learning and Teaching 9 1 (2017): 308-318. http://dx.doi.org/10.18844/ijlt.v9i1.2225.
    10.18844/ijlt.v9i1.2225
  8. Vasconcelos, C.; Torres, J.; Costa, J.. "What happens to the boats? The 1755 Lisbon earthquake and Portuguese tsunami literacy". Geosphere 13 3 (2017): 723-732. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85020062517&partnerID=MN8TOARS.
    10.1130/GES01205.1
  9. Torres, J.; Vasconcelos, C.. "Development and validation of an instrument for analysing teachers' views about models | Desarrollo y validación de un instrumento para analizar las visiones de los profesores sobre modelos". Revista Eureka 14 1 (2017): 181-198. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85011292303&partnerID=MN8TOARS.
    10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2017.v14.i1.14
  10. Rosely Aparecida Liguori Imbernon; Joana Torres; Clara Vasconcelos. "Training indigenous teachers in the Amazon region in Brazil (Acre State)". Contemporary Educational Researches Journal 6 3 (2016): 77-77. http://dx.doi.org/10.18844/cerj.v6i3.721.
    10.18844/cerj.v6i3.721
  11. Torres, J.; Vasconcelos, C.. "Views of nature of science: Adaptation of a questionnaire for Portuguese prospective science teachers | Visiones sobre la naturaleza de la ciencia: Adaptación de un cuestionario para futuros profesores de ciencias". Journal of Science Education 17 2 (2016): 48-52. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-85011270131&partnerID=MN8TOARS.
  12. Vasconcelos, C.; Torres, J.; Vasconcelos, L.; Moutinho, S.. "Sustainable development and its connection to teaching geoethics". Episodes 39 3 (2016): 509-517. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84999009665&partnerID=MN8TOARS.
    10.18814/epiiugs/2016/v39i3/99771
  13. Clara Vasconcelos; Joana Torres; Sara Moutinho; Idalina Martins; Nilza Costa; Kris Gritter. "Uncovering Portuguese teachers’ difficulties in implementing sciences curriculum". Cogent Education 2 1 (2015): 1060755-1060755. https://doi.org/10.1080/2331186X.2015.1060755.
    10.1080/2331186X.2015.1060755
  14. Torres, J.; Moutinho, S.; Vasconcelos, C.. "Nature of science, scientific and Geoscience models: Examining students and teachers' views". Journal of Turkish Science Education 12 4 (2015): 3-21. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84954210509&partnerID=MN8TOARS.
    10.12973/tused.10148a
  15. Joana Torres; António Almeida; Clara Vasconcelos. "Questionamento em manuais escolares: um estudo no âmbito das Ciências Naturais". Ciência & Educação (Bauru) (2015): http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=251042220009.
  16. Torres, J.; Vasconcelos, C.. "Nature of science and models: Comparing portuguese prospective teachers' views". Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education 11 6 (2015): 1473-1494. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84948123964&partnerID=MN8TOARS.
    10.12973/eurasia.2015.1407a
  17. Sara Moutinho; Joana Torres; Isabel Fernandes; Clara Vasconcelos. "Problem-Based Learning And Nature of Science: A Study With Science Teachers". Procedia - Social and Behavioral Sciences 191 (2015): 1871-1875.
    10.1016/j.sbspro.2015.04.324
  18. Torres, Joana; Vasconcelos, C.. "Natureza da ciência e modelos científicos: um estudo com futuros professores do ensino básico". Interações 11 39 (2015): http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/8752/6310.
  19. Pinto, R.; Torres, Joana; Moutinho, S.; Almeida, A.; Vasconcelos, C.. "Promover o questionamento junto de alunos de ciências do ensino básico.". Interações 11 39 (2015): http://revistas.rcaap.pt/interaccoes/article/view/8767/6325.
  20. Rodrigues, Isilda; Torres, Joana; Vasconcelos, C.. "Teachers' Training and History of Science: A Quasi-Experimental Study". International Journal of History and Cultural Studies 1 2 (2015): 1-5. https://www.arcjournals.org/international-journal-of-history-and-cultural-studies/volume-1-issue-2.
  21. Moutinho, Sara; Torres, Joana; Vasconcelos, Clara. "APRENDIZAGEM BASEADA EM PROBLEMAS E ENSINO EXPOSITIVO: UM ESTUDO COMPARATIVO". Revista Eletrônica Debates em Educação Científica e Tecnológica 4 01 (2014): 15-31. http://dx.doi.org/10.36524/dect.v4i01.64.
    10.36524/dect.v4i01.64
  22. Torres, J.; Vasconcelos, C.. "Models and modelling in biology and geology teachers’ initial training | Os modelos e a modelação na formação inicial de professores de biologia e de geologia". Comunicacoes Geologicas 101 Special Is (2014): 1391-1394. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84995602567&partnerID=MN8TOARS.
  23. Martins, R.; Torres, Joana; Moutinho, S.; Santos, J.; Vasconcelos, C.. "El cuestionamiento en la clase de Ciencias: Desde los libros de texto hasta la formulación de preguntas por los estudiantes.". Ensenanza de las ciências de la tierra 22 3 (2014): 251-256. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5424164.
  24. Almeida, António; Vasconcelos, Clara; Strecht-Ribeiro, Orlando; Torres, Joana. "Non-anthropocentric Reasoning in Children: Its incidence when they are confronted with ecological dilemmas". International Journal of Science Education 35 2 (2013): 312-334. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500693.2011.608387#.UvOylPl_v-s.
    Published • 10.1080/09500693.2011.608387
  25. Almeida, António; Vasconcelos, Clara; Torres, Joana. "Perceções do bem-estar animal em crianças do 1º ciclo". Investigações em Ensino de Ciências 18 (2013): 161-176. http://www.if.ufrgs.br/ienci/artigos/Artigo_ID325/v18_n1_a2013.pdf.
    Published
  26. Torres, J.; Vasconcelos, C.. "Evaluation of the Portuguese curriculum of physics and natural sciences: What do teachers think? | Avaliação do currículo português de ciências físicas e naturais: O que pensam os professores?". Journal of Science Education 14 SPEC. ISSU (2013): 12-16. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84883027943&partnerID=MN8TOARS.
  27. Torres, J.; Preto, C.; Vasconcelos, C.. "Problem based learning environmental scenarios: An analysis of science students and teachers questioning | Aprendizaje basado en problemas en escenarios ambientales: Un análisis de interrogación de estudiantes de ciencias y profesores". Journal of Science Education 14 2 (2013): 71-74. http://www.scopus.com/inward/record.url?eid=2-s2.0-84882957784&partnerID=MN8TOARS.
Thesis / Dissertation
  1. Joana Margarida dos Santos Simões Torres. "Developing prospective scinece teachers' views of the nature of science: The specific case of scientific models". PhD, 2017. http://hdl.handle.net/10216/104889.

Artistic / Performance

Choreography
  1. 2003. I Festival Internacional de SALSA MENTEKULTA.
Activities

Oral presentation

Presentation title Event name
Host (Event location)
2015/10/09 Invited Speaker of a panel discussion Seminário Prática profissional de professores: Reflexão e investigação
Instituto de Educação da Universidade de Lisboa (Lisboa, Portugal)
2015/09/01 Invitation to present a poster in "Summer School Poster Session" - Developing Prospective Science Teachers' views of Nature of Science: The specific case of Scientific Models. ESERA 2015 Conference
(Finland)
2015/07/03 Invited speaker - Os modelos e a modelação no ensino das Ciências: Uma intervenção no ensino superior I Colóquio Educação em Ciências
(Coimbra, Portugal)
2014/10/04 Invited speaker - Aplicação de um programa de intervenção em História da Ciência dirigido a estudantes do mestrado em Ensino da Biologia e da Geologia II Colóquio História das Ciências para o Ensino
(Coimbra, Portugal)
2014 Os modelos da estrutura interna da Terra nos manuais escolares: Uma perspetiva histórica. Construir Ciência – Construir o Mundo. 4º Encontro Nacional de História das Ciências e da Tecnologia.
(Aveiro, Portugal)
2013 Invited speaker - Evolução histórica dos modelos da estrutura interna da Terra: Visões de professores de Ciências Colóquio História das Ciências para o Ensino
(Coimbra)

Supervision

Thesis Title
Role
Degree Subject (Type)
Institution / Organization
2022/09 - 2023/06 “Projeto CIA (Ciência em Ação) – Implementar a prática sistemática de atividades experimentais e/ou laboratoriais e evidenciar o seu impacto na aprendizagem dos alunos”
Supervisor
Mestrado em Educação – Área de Especialização de Gestão e Administração Educacional (Master)
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2022/03 - 2022/09 “Arte e Ciência: Um estudo Qualitativo sobre o papel da Arte na motivação para as Ciências no 1º ciclo do Ensino Básico”
Supervisor
Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (relatório final de Prática de Ensino Supervisionada II) (Master)
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2021/09 - 2022/03 “Arte e Ciência: Um estudo Qualitativo sobre o papel da Arte na motivação para as Ciências na Educação Pré-escolar”
Supervisor
Mestrado em Educação Pré-escolar e Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico (relatório final de Prática de Ensino Supervisionada I),
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal

Event organisation

Event name
Type of event (Role)
Institution / Organization
2017 - 2017 III Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências - Conference inscriptions and organization. (2017 - 2017)
Conference
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
2016 - 2016 Member of the conference organisation - II Encontro em Ensino e Divulgação das Ciências (2016 - 2016) Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal
2015 - 2015 Collaborative member of the organising committee - I Colóquio Educação em Ciências (2015 - 2015) Universidade de Coimbra, Portugal
2015 - 2015 Collaborative member of the organising committee - II Colóquio em História das Ciências (2015 - 2015) Universidade de Coimbra, Portugal

Event participation

Activity description
Type of event
Event name
Institution / Organization
2023/07/10 - 2023/07/13 Workshop of the Project «European Co-construction of a Science Webcomics Series: "Bombastics"».
Workshop
Universitat de Barcelona Departament de Didàctiques Aplicades, Spain
2022/07/18 - 2022/07/22 Workshop of the project «European Co-construction of a Science Webcomics Series: "Bombastics"».
Workshop
2022/04/11 - 2022/04/11 Workshop of SHS project: Soil health surrounding former mining areas: characterization, risk analysis, and intervention
Workshop
Universidade do Porto Faculdade de Ciências, Portugal

Jury of academic degree

Topic
Role
Candidate name (Type of degree)
Institution / Organization
2023/12 O contributo das Lideranças Intermédias para (numa) Organização Escolar
(Thesis) Main arguer
Maria de Fátima dos Prazeres Tomás Teixeira (Master)
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2023/12 Relação de poder entre Diretor e o Presidente do Conselho Geral das Escolas Públicas Portuguesas
President of the jury
Hugo Daniel Martinho Loureiro Santos (Master)
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2023/08 Análise da aplicação dos recursos do FUNDEB em municípios Goianos e o desenvolvimento de um modelo de plano de gestão
(Thesis) Main arguer
Kêila Paula Monteiro Rezende (Master)
Universidade Federal de Catalão, Brazil
2023/07 O contributo da Aprendizagem Baseada na Resolução de Problemas no desenvolvimento de competências sociais: Estudo com alunos do 5ºano de escolaridade
(Thesis) Main arguer
Maria Carolina Lopes (Master)
Instituto Politécnico de Lisboa Escola Superior de Educação, Portugal
2023/06 Projeto CIA (Ciência em Ação) – Implementar a prática sistemática de atividades experimentais e/ou laboratoriais e evidenciar o seu impacto na aprendizagem dos alunos
Supervisor
José Carlos Pacheco da Silva (Master)
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2023/06 Redes Sociais e Educação para a Saúde – um estudo com alunos do ensino superior brasileiro
(Thesis) Arguer
Kaline Lígia Estevam de Carvalho Pessoa (PhD)
Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2023/05 Educação Emocional como Promoção de Saúde Mental para os Policiais Militares de Araxá-MG
(Thesis) Main arguer
Jéssica Mara de Paula Guimarães (Master)
Universidade Federal de Catalão, Brazil
2022/03 As Artes Visuais no desenvolvimento da motricidade fina no Pré-Escolar
President of the jury
Ana Margarida Oliveira (Master)
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2022/03 Arte e Ciência: Um estudo Qualitativo sobre o papel da Arte na motivação para as Ciências na Educação Pré-escolar
Supervisor
Vitória Teixeira (Master)
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2022 Arte e Ciência: Um estudo Qualitativo sobre o papel da Arte na motivação para as Ciências no 1º ciclo do Ensino Básico
Supervisor
Vitória Teixeira (Master)
2022 Mensuração e comparação da percepção da qualidade em serviços em uma instituição privada de ensino superior: aplicação do modelo SERVPERF
(Thesis) Arguer
Gabriel Antônio Amaral da Silva (Master)
2022 Tríade: Liderança, Supervisão Pedagógica e Avaliação Externa das Escolas
(Thesis) Main arguer
Maria do Carmo Melo Simões (Master)
2021/10 Síndrome burnout em professores numa escola profissional em contexto da pandemia pelo covid-19
(Thesis) Main arguer
Marcelino José Matias Martins (Master)
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2021/07 A Aprendizagem em Contacto com a Natureza
(Thesis) Arguer
Marta Vilaça (Master)
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal
2021 As Ciências e a Tecnologia no 1.º Ciclo do Ensino Básico
(Thesis) Arguer
Joana Magalhães (Master)
Escola Superior de Educação de Fafe, Portugal

Association member

Society Organization name Role
2015 - Current Associação Portuguesa de Educação em Ciências

Conference scientific committee

Conference name Conference host
2023/09/04 - 2023/09/06 3º congresso Internacional de História da Ciência no Ensino
2023/07/16 - 2023/07/20 XI Congresso Nacional de Geologia
2021/10/26 - 2021/10/29 II Congresso Internacional de História da Ciência no Ensino/ VIII Jornada de História da Ciência e Ensino
2019/09/05 - 2019/09/07 XVIII ENEC - Encontro Nacional de Educação em Ciências/ III ISSE - International Seminar of Science Education

Other jury / evaluation

Activity description Institution / Organization
2020 - Current Reviewer of Articles in Education Sciences (ISSN 2227-7102) in 2020 and 2021
2023/07 - 2023/07 Jury of PhD project. Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022/08 - 2022/08 Project Jury - Análise da aplicação dos recursos do FUNDEB em Municípios Goianos e o desenvolvimento de um modelo de plano de gestão, of Kêila Paula Monteiro Rezende. Universidade Federal de Catalão, Brazil
2022/07 - 2022/07 Jury of PhD project. Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro, Portugal
2022/06 - 2022/06 Project Jury - “Educação emocional como promoção de saúde mental para os policiais militares de ARAXÁ-MG", of Jéssica Mara De Paula Guimarães. Universidade Federal de Catalão, Brazil
2021 - 2021 Reviewer of conference proposals - XI edição do Congresso Internacional de Investigação em Didática das Ciências.
2021 - 2021 Reviewer of conference proposals – ESERA Conference 2021.
2020 - 2020 Reviewer of an article in Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education (e-ISSN - 2633-6537)
2020 - 2020 Reviewer of an article in journal APEduC (ISSN 2184-7436)
2019 - 2019 Reviewer of an Article in CATENA (ISSN 0341-8162) in 2019.
2018 - 2018 Reviewer of Article in journal Sustainability (ISSN 2071-1050) in 2018.
2017 - 2018 Reviewer of Articles in Journal Geosciences (ISSN 2076-3263) in 2017 and 2018
2017 - 2017 Reviewer of conference proposals - X Congreso Internacional sobre Investigación en Didáctica de las Ciencias, organizado pela revista Enseñanza de las Ciencias. – 2017.